~~~~ELOMASSUT HEINÄKUUSSA~~~~

Paljon onnea kaikille vauvautuneille! :flower:

Ja kiitoksia kaikille aktiivisille kirjoittajille! Lueskelen juttujanne päivittäin, ja niistä saa paljon apua ja tukea odotukseen, mutta en vain itse saa mitään kirjoitetuksi. Viimeksi taisin jättää puumerkkini talvella :ashamed:

Niiskuneiti26 kyseli suunnitellusta sektiosta. Meillä on varattuna sektioaika, vauvan perätilan vuoksi ja se todella tehdään muutama päivä ennen laskettua aikaa. Päivämäärää en täälläkään paljasta kun ei olla sitä kerrottu kenellekään muullekaan =)
Hieman harmittaa kun en pääse kokemaan normaalia alatiesynnytystä, näin esikkoa odottaessa, mutta toivottavasti senkin ehtii vielä kokemaan sitten myöhemmin. Nyt vaakakupissa painoi kuitenkin enemmän masuasukin turvallisuus.

Ruusulainen 37+4
 
Nyt kaikki elomassukat...

Meillä täällä on se systeemi että lääkärikäyntejä on tasan 2 kpl eli alkuraskaudessa ja sit tässä kuukautta ennen laskettua aikaa.

MITÄ teille on tehty vikalla lääkärikäynnillä? Itelle jäi hieman outo olo. Mitä nyt oon kuullu muiden kokemuksia. Eli kävin ensin neuvolan puolella terkkarilla jossa otettiin ne normaalit rutiinit. Sitten...koska näin kesällä on neuvolalääkärille ajat minimissä, mut passitettiin päivystysjonoon ja päivystävä lekuri "tutki" mut. Lueskeli terkkarin kirjotukset ja sitte housut pois, pöydälle...tutki kohdunsuun ja tunnusteli vauvaa masun päältä. Housut jalkaan ja thats it.
Olen kuullut että mm. häntäluun joustavuus tässä tilanteessa tutkitaan ym.

Kun kysyin ENNEN sisätutkimusta, että mites kun olen näin pienikokoinen ihminen niin tutkitaanko vauvan kokoa missään enää? Räpsäytti sf-käyrän näytölle ja sanoi, että kyllä se vauva näyttää "normikokoinen" olevan...

Kertokaapa kokemuksia ja vinkkejä tähän tilanteeseen. Itellä on sellanen olo, et ainaki terkkarille tai sit jopa äitipolille vielä pirauttelen...??
 
Kiia08: Onnittelut poika-vauvasta! :flower:

Neuvolassa:
rv 35+0
paineet ensin 124/88, koska turvotusta on, niin odotettiin hetki ja mitattiin uudelleen 118/80 ( kävin juuri ennen neuvolaa kaupassa ja ajoin autolla n. 40km, jonka terkka sanoi vaikuttavan lukemiin ). Nyt sitten noita paineita pitää vähän mittailla täällä kotosallakin...
pissa puhdas ( taas vaihteeksi )
sf 30
rt
sykkeet 130 nukkuessa ja "ärsytettynä" 160
liikkeet ++

Tällaista siis tänne, vastaukseksi kohdunsuun tarkastukseen sain, että uudelleen synnyttäjille ei ole täällä kuin 2 lääkärineuvolaa viim. vkolla 28 eli koska ollaan jo "hyvillä vkoilla", niin kohdunsuuta ei enää katsota... Eppu on painunut alas, mutta ei kiinnittynyt, kuulemma sormi mahtu just ja just pään ja häpyluun väliin. Seuraava käynti taas kahden vko päästä. Saa nähdä tuleeko sitä... Käski ottaa vielä reilun vkon rauhallisesti ja sitten saan aloittaa riehumisen. :D Tuskin maltan odottaa, ikkunat jäi pesemättä, ku jouduin sairaalaan sillon monta vkoa sitten, nyt ne oikein huutaa jo pesua...

Tiitu ja Eppu 35+0
 
onnellinen ensiodottaja eipä se tuon kummosempi ollut se viimeinen (kolmesta) lääkärikäynneistä mullakaan, vaikka ihan neuvolassa lääkärillä rauhassa sain käydä. varsinaista synnytystapa-arviota ei multakaan tehdä, vaikka olen pieni, koska vauvan sf-mitat ja muut on menny normisti. että sokkona vaan, juu...
 
Joku puhui neuvolakortissa rasteista samois kohis kuin joskus talvella niin sama täällä, kohdunkaulaa 3cm jäljellä ja kaikki kiinni ja tiukasti. Huoh! Keinoja?? Pitäis ottaa kai ne ässät hihasta mutta kun ei oikein kiinnosta hommailu alapään suonikohjujen takia, sauna on tällä hetkellä pois käytöstä ja siivouskaan ei oikein nappaa....

Paitsi vähän meinasin että kun iskis sellanen ispis että sais raa´alla kädellä raivattua noita kaappeja kaikesta turhasta tavarasta ja kirpparikasaan, sitten varais pöydän ja veis sinne. Ellei suoraan lahjoitukseen. Euroille olis kyllä käyttöä itelläkin mutta jotenkin viikon paikassa niin kova hommaa menekkiin nähen. Yks kirppis olis tuolla 80km päässä missä saa olla 2viikkoa mutta koska on paikkoja niin en tiiä. Pitäis vaan nekin vaatteet jaksaa pestä ja silittää kun niin kauan ovat tuolla pyörineet oottamassa poismenoa. Kun vaan olis lapsenlikka niin viittis tyhjätä kaapit mutta nuo kun vetää kaiken heti ympäri taloa niin kynnys alottaa.

Käytiin hennesillä tuos iltapäivästä ja mun työpaikalla ostoksilla ja tämä nuorempi sankaritar kokeili ja rassas ihan joka ikistä tavaraa... meni sekin reissu vaan komentamiseksi. No, eipä ehtinyt tarttua paljoa ylimääräistäkään mukaan. Sellanen hamsteri oon kans luonteeltani.

Kiinteistövälittäjä soitti että torstaina kolmelta mennään yhtä taloa kattoon. Samantien voisin vaikka muuttaakkin niin olis tekemistä :LOL:

Kiitos SK08 synnytyskertomuksesta, osaispa tämäkin kaveri tulla noin nopsaa!! Tänään tuolla äitipolilla mietin taas kun tuntuu niin hassulta että kohta (niin tai sitten joskus hamassa tulevaisuudessa) taas synnytetään. En meinaa vieläkään uskoa että meillä on kohta vauva vaikka olo onkin tukala eikä tätä unohtamaan sillain pääse.

No jospa menis kehitteleen jotain järkevää... :wave:
 
Paljon onnea SKO6:lle tytöstä ja Kiia08:lle pojasta!!!

Ja huh, kun olitte taas kirjoitelleet sivutolkulla muutaman päivän aikana. Mulla alkoi äippäloma ja nyt nää päivät tuntuu menevän ihan hujauksella. Niin paljon kaikkea tekemistä... vaan varmasti käy aika pitkäksi, ennenkuin lapsi syntyy, joten nautitaan nyt tästä "kiireestä" :D

Heh, tuon mukaan, että 5kk ensiliikkeistä vauva syntyy, tän mun masukin olis jo pitänyt syntyä. Ekat liikkeet tunsin jo rv 14!

Lantiotutkimus mulle tehtiin esikoiselta. Ei siinä nyt nyrkillä paikkoja kokeilla, mut muuten venytetään ja vanutetaan, ei se musta nyt mikään kovin mukava toimenpide ollut.

Joku pohti, mitä vielä pitäis hankkia vauvalle, meiltä puuttuu lähinnä new born vaipat, siteet mulle ja perusrasvat ja kylpyöljy. Viikonloppuna ostin pari vaippakuora NB-koossa, jos kokeilis niitä + harsoja alkuun, esikoiselta aloitin S-koon kestoilla n. kk ikäisenä.

Laitoin profiiliin uuden kuvan, sieltä voi katsoa malliesimerkkiä alhaalla olevasta "poikamahasta". Taakse päin ei näy yhtään mitään, KAIKKI on suoraan edessä. Pituutta mulla kyllä on, mutta selkä/yläruumis niin lyhyt, että pakostakin kaikki kasaantuu tuohon eteen + vielä istukka suoraan edessä tuomassa lisää kokoa.
"Vyötärön" ympärys tosta leveimmältä kohdalta on jo 108cm, kun ennen raskautta oli n.70cm.

Hemuli80 rv 35+3
 
Onnellinen ensiodottaja: samat jutut oli täälläkin vikalla neuvolalääkärikäynnillä. Vauvan tarjonta tosin tarkastettiin ultralla, mutta muuten käynti oli ihan yksi yhteen sun käynnin kanssa. Mulla oli kyllä sen jälkeen vielä käynti äitiyspolilla, jossa tehtiin painoarvio synnytystavan miettimisen yhteydessä.

Neuvolassa käyty:
-rv 38+0
-paineet 114/80
-painoa lisää viikossa 1,2 kg :eek: :headwall: Terkan piti alkaa uudelleen katsomaan papereista, että vauvan painoarvio on varmasti tehty...
-sf-mitta 36 cm ja huitelee kivasti käyrän yläpuolella
-Elmeri malttanut pysyä raivotarjonnassa, syke 150

Alamaha ja -selkäsärky on vaan lisääntynyt päivän mittaan. Tuntuu jo ihan samalta kuin menkkojen alkamista edeltävänä päivänä. Toivottavasti alakerrassa nyt tapahtuisi jotain asioita edistävää.

 
Moikka, ja Lämpimät Onnittelut ja Voimia kaikille jo masuasukin maailmaan saaneille!! :)

Tänään oli neuvolakäynti mullaki ja kaikki ok, ei mitään ihmeempiä, vauva rt:ssa, syke 145, hb 122 jne. Sf-mitta 29cm, kahdessa vkossa tullut 2 senttiä lisää, hyvä niin, koska mullahan ollut toi sf-mitta koko ajan alhainen.
Viime päivinä on mullekin tullut yhtäkkisiä alavatsavihlontoja ja menkkamaista jomotusta ilman rasitustakin, jospa siellä paikat edelleen vaimistauvat. Nyt vain ootan kovasti kahden vkon päässä olevaa synnytystapa-arviota, sen jälkeen voikin sitten alkaa huhkimaan, kun nyt lähivkot oon ottanu tosi iisisti.

sipe81 rv 35+3
 
neitiperho
Heissan

" Nyrkki reissu" takanapäin ja mamma vielä kasassa :LOL: Joo suureksi osaksi se taisi pelottelua olla. Kyllähän se venytti ja vanutti jos mihin suuntaan alapäätä, joka nyt ei tosiaankaan ollut mikää mukava kokemus. Pahinta kuitenkin oli häntäluun kokeilu..ootin vaan koska naksahtaa, mut ei sitten naksahtanutkaan. Ai! :/
Mutta joo, mä täysin varma että se on ens vuosi kun meidän taapero syntyy. Mitään tapahtumaa ei ole alakerrassa tapahtunut. Sama tilanne kuin silloin joskus..."ehkä lievästi pehmennyt" lääkärin kommentti. Joo kiva kiitos. Nähdään sitten vielä jouluna.

Painoarvio oli aika tuhti ultran mukaan, 3,6kg. Lekurikin vähän oli sitä mieltä, että nyt ei ihan pidä paikkansa että sellanen 500g pois niin ollaan lähempänä todellisuutta. Meitin muksu tuntuu siis olevan vähän pullukka tai "ei ainakaan anorektikko" lääkärin mukaan. Kiva jee, oon syöny siis hyvin, kiitos tiedän sen itekin. Mutta kattois omaa mahaansa.

No mut siis sellanen käynti mulla. Pitäiskö nyt sitten itkeä vai nauraa...Loppuun lääkärin lohduttavat sanat "no tulet ainakin käymään neuvolassa viel useita kertoja ja saat vapaasti lähteä reissuun". Joo kiitti. Ja ilmoitus mahan lahjoituksesta seinälle.
 
SK06, ihana synnytyskertomus ja hienoa että kaikki meni noin nopeaa ja hyvin!! :) Oispa itelläki äkkiä nuo kaikki takana ja ihana pieni nyytti kainalossa... :whistle: :heart:

Äkkiä tää aika vaan menee, vaikka koko ajan on sellanen epätodellinen olo, että synnytys on väkisinki muka jo lähellä.. Koko ajan tuntuu että sinne on vielä piiiiiitkä aika, vaikkei tiiäkkää millon kaikki alakaa tapahtua... Mut eipä tuo vauveli ainakaa yli 5 viikkoa enää masussa oo, siitä oon varma... :whistle:

Minäkin kävin tänään neuvolassa. Jouduin 20 min oottamaan ootushuoneessa, ku ei terkkaa kuulunu. Noh, sitten rohkenin mennä utelemaan, että kellekköhän mulla oli se aika (nyt siis käyn eri neuvolassa ku normisti, ku täällä on kesäajan sulku), ni siellä yks terkka katto koneelta, että jaahas, mulleppa hyvinkin. Oli eka kattonu väärin ajat ja luullu ettei hänelle tuu asiakkaita enää. Noh, pääsinpäs kuitenki vastaanotolle ja kaikki onneksi vaikutti olevan hyvin!!! :)

Rv. 37+1
Painoa yht.61 kg, lisäys +200g/vko
RR 116/77
B-HB 135 (Oli noussu itsestään, hyvä!!)
Sf-mitta: 32 (Pikkusen alakäyrällä mennään... )
Syke: +125, mutta nousi hyvin 150 ku vähän liikkui..

Seuraava neuvolakäynti sovittiin vasta 2 viikon päähän ( :eek: ) ellei tuu mitään epäilyttävää.. Ja verikokeissahan mun pitää vielä tällä viikolla käydä, ni katotaan taas ne maksa-ja sappihappoarvot. Jos niissä on jtn häikkää, ni sitte kuulemma tulee heti lähete äitipolille. Mut toivottavasti niissäkin kaikki ok. Neuvolasta sain myös sen sairaalan esitietolomakkeen.. pitäs miettiä varulta nuo hätäkaste-nimet.. ei oo kyllä vielä mitään selvyyttä että mikä nimeksi laitettas.

Neuvolan odotushuoneeseen tuli mun kans yhtä aikaa sellanen pariskunta, jolla oli 6-päivän ikäiset kaksoset, tyttö ja poika... voi että ne oli suloisia ja kertakaikkisen pieniä... :heart: :heart: Kyllä tuli sellainen olo että äkkiä minullekkin tuollainen... :heart:

Annilia & Nuppu 37+1
 
Niin ja lisäys vielä, Onnellinen ensiodottaja: kyllä täälläkin oli se viimeinen lääkärikäynti ihan peruskäynti, eli katto vaan kohdunsuun tilanteen ja paineli masun päältä, sekä kuunneltiin sydänäänet. Ei mulle mitään "nyrkkitestejä" tms. oo ikinä tehty....
 
hei vaan :wave:

äippäpolillä käyty eilen ja sectio päiväkin varattiin. Meijän neidin ois tarkotus tulla maailmaan siis 5.8 :heart: Painoa oli neidillä nyt arvion mukaan 3,4kg.Vähän pistää jännittää toi sectio jo...

Huomenna on ylimääränen neuvola,kun on pääkipu ollut nyt 3 vuorokautta ja verenpaineita oon tänään mittaillu. Silmissä vilisee välillä valkosia pilkkuja,tiiä sitten..

nyt taas makuuasentoon,kun sain esikonki jo nukkumaan ja mies töissä.

Ai niin,onnea kaikille vauvautuneille!! :hug:

Ja ecculle myös iso :hug:
 
Onnea kaikille vauvautuneille :heart: :flower:
Ja halauksia ecculle.

(.) Jihaa huomenna viimenen työpäivä ja sit alkaa äippäloma. Ihanaa päästä pois töistä ainakin vähäks aikaa. Viimeset päivät ollu töissä niin pitkiä että..motivaatiota ei ole ollu oikein minkäänlaista, ajatukset ku rupee kuitenkin oleen muissa asioissa ku työnteossa :D
Olotila on ollu ihan hyvä, mitä nyt välillä vihloo ja tuikkii alapäähän..ja jalat on välillä ihan muussina ku työkseni teen pääasiassa seisomatyötä.
Parin viikon päästä mulla on äitipolille kontrollikäynti ja samalla tehään vauvan painoarvio ja nyt on pikku hiljaa ruvennu jännittää et mitä jos se ei mahukaan tulemaan alakautta. Eihän sectio ole sen "huonompi" vaihtoehto, mut jotenkin mä tunnen jo nyt itteni epäonnistuneeks jos en pystykään synnyttää normisti..Kyllä voi ihmisellä olla ihme ongelmat.. :/ Kai se on pääasia et vauva sieltä ulos tulee jollain tavoin..jospa nää ajatukset johtuu hormooneista..tai siitä et ootan synnytystä niin kovasti et pelkään et se menee just ton takia mönkään et mulla on liian ahtaat paikat..noh aika näyttää miten käy..

mutta hyvät yöt kaikille!

nempu ja pikkunen 34+5
 
Minust tuntuu että tää vauva syntyy ihan kohta. On niin kivuliasta kaikki ja supistuksia tulee jo paljon. Tai sitten kituuttelen vielä 6 viikkoa.

Ärsyttää: Mistään ei saa tilattua sopivia imetys vaatteita ja -liivejä. Alkanu tuntua ettei sitte varmaa tule maitoakaan. Edelleen ärsyttää sekin että äippäraha maksetaan jälkikäteen, ei ole varaa hommata mitään kivaa ennenkuin elokuun lopussa. Ja kaikki on muutenkin ihan paskaa.

Olo on nykyään semmonen että ei haluais lähteä yhtää mihinkään, olis vaan kotona omassa pesässä. Oppis vielä olemaan ajattelematta yhtään mitään. Toisaalta on kyllä tullut kamala lasku tehtyä tonne ellokselle.

Jaahas taas supistelee viiden minuutin välein, katotaas kuin käy.
Stressaajaeccu 34+3
 
kiia08 ja Bella-Lumia paljon onnea!! :flower: :flower:

Minullakin koko eilinen päivä supisteli jo siihen malliin, et aloin katteleen vauvalle kotiintulo vaatteita valmiiksi =) illalla sit kuitenki loppu. mitään kassia en ole valmiiksi pakannu, enkä aijo pakatakaan, ku lähtö tunnelmissa hammasharja ja liivit mukaan. mies tuo jos tarvii jotain. tiedän etten mitään ihmeellistä siellä tarvi!

koittakaa jaksaa nää viime metrit :hug:

minä en ole vieläkään saanu äippäraha päätöstä :kieh: ä-lomakin alkoi vasta eilen!! työnantaja kuulemma viime viikolla kelalle laittanu paperit. pitää käydä taas sivuilla kurkkimassa.

hyvää yötä!

Triine 35+2
 
Onnea vauvautuneille :flower:

Irtosora: Tuohon sf- mittaan ja pienikokoisuuteen palaitakseni, kun mainitsit, että vauva painaa enempi keuhkoja meillä tumpeloilla. Aivan totta. Mulla normaalistikin pienempi keuhkotilavuus, jota aikanaan tutkittu ja nyt huomaan yöllä herätessäni että vedän ensin syvästi henkeä ja hirvee hiki, ehkä on joku happivajaus :x

Onnellinen ensiodottaja: Ekassa raskaudes mut lähetettiin ultraan terkkarin pyynnöstä kun olen niin pieni. Sit synnytys meni hyvin ja tokassa ei siks enää lähetetty ja ei nyt kolmannessakaan. Voin lohduttaa, ettei se äidin koko välttämättä ole ratkaiseva, kookkaalla naisella voi olla vaikeampikin synnytys. Mulla on ollut ainakin edelliset helppoja, ei auta kehumaan, jos nyt tuleekin vaikea...
 

Yhteistyössä