~~~~ELOMASSUT HEINÄKUUSSA~~~~

Torstaita!

Täällä supistelee mutta eipä nämä varmaan mitään taaskaan tee... eilen illalla alkoi joskus kasin jälkeen supisteleen ja lakkas joskus yhentoista aikaan, väliä oli joku 6-12min. Nyt aamusta taas alkoi, napakampia nämä on kuin aiemmat. Ja tuohon oikeeseen lonkkaan nyt vähän pistää mihin viimeeksi säteili synnytyskivut... Voi synnytys, ala jo pliis!!

Mä pönttöpää eilen kun oltiin menty jo sänkyyn menin avaamaan ikkunaa enemmän ja takasin tulles jotenkin rojahdin mahani päälle että sattui oikein! :ashamed: Toivottavasti ei vauvalle käynyt mitään!!

Käytiin eilen uudestaan kattomas yhtä taloa ja tänään pitää soittaa välittäjälle että sais kattoa talon papruja tarkemmin. Omistajat oli kotona joten saatiin kysellä kaikenlaista. Sitten mentiin uimaan yhelle pohjavesi/lähdevesilammelle mikä onkaan ja tuo vajaa 5v. oppi uimaan hienosti uimarenkaalla. Mä istuin rannalla välillä sydänkurkussa kun isäntä uitteli näitä meijän hurjapäitä siellä. On ne miehet vaan jotenkin rennompia kaikessa ja ite äitinä pelkää vaikka mitä mitä vaan osaa kuvitella että voi sattua!

Tsemppiä kaikille jotka sitä tarttee!! :hug:

JA vauvautuneille onnea hurjasti!! :heart:

Nyt meen kattoon mikä kuopuksella on kun kitajaa koko ajan. Ja jospa postikin olis tullut piakkoin!

Mukavaa päivää! (supistelkoon kaikkia oikein kovasti!! :D )

Mammaliini83 ja Api 38+2
 
Tulinpa minäkin jättämään kirjanmerkkini tähän =) eli yhdessä koossa vielä Elmerin kanssa ollaan. Ja varmaan pysytään vielä pitkäänkin, koska niin mitään ennakoivaa ei ole edelleenkään ilmassa. Eilen iltalenkillä tuli suppareita jatkuvalla syötöllä, mutta lakkasivat tietysti samoin tein, kun käveleminen loppui :headwall:

Kivunlievityksestä olette jutelleet. Itse oon menossa ihan virran mukana eli katson miltä tuntuu ja oon valmis ottamaan kaiken mahdollisen jos on tarvis. Mitään en ole (ensikertalaisuudestakaan johtuen) synnytyksen kulkuun liittyen suunnitellut, vaan menen avoimin mielin ja toivon mahdollisimman positiivista kokemusta TAYSin ruuhkahuipusta huolimatta...

AE:lle voimahalaus :hug: Toi on niin pahinta, että henkilökunnassa on tuollaisia k**ipäälääkäreitä, joiden elämäntehtävänä on aina saada toisilta itku tulemaan. Toivottavasti asiat lähtee etenemään ja saat nyytin pian syliin :hug: :heart:

Tatjanalle kovasti tsemppiä lauantaisiin käynnistelyhommiin :)

Pitäis varmaan lähteä palvoon aurinkoa pihahommien merkeissä, jos nyt sattuu olemaan tämän kesän viimeisiä kunnon helteitä... Tuntuu siltä, ettei nää viimeiset päivät ennen laskettua aikaa kulu sitten millään |O

Loppukiriterveisin B) kaneliomena ja tulensittenkunhuvittaa Elmeri 39+2
 
Tervehdys kaikille :wave:
Eilen kävin neuvolassa ja sielä oli kaikki Ok. Paino laskenu parissa viikossa 600g, nyt tullu aika tasan kiloja yhteensä 6. Vauva jo tuolla lähtö kuopissa, et sais kyllä jo syntyä.
Eilen illalla oli jotenki kumma olo ja närästi ihan mielettömästi, mikää ei oikee maistunu. Yöllä sit kahden aikoihin heräsinki siihen et mahassa vääntää, ja juoksin vessaan oksentamaan. toivoin jo et synnytyski samalla käynnistyis, mutta tässä sitä vielä ollaan eikä supistuksista ainakaa ole tietoakaan, vähä hutera olo ja tuntuu et jalat ei kanna yhtään :/

Kivunlievityksen aijon ite ottaa sit synnytyksessä jo siltä tuntuu, esikoiselta en sit kerinny ku olinki täysin auki ja piti alkaa ponnistaan, ilokaasun avulla mentiin ja hyvin toimi ainki minulla.

enmppu ja kaveri 38+5 :heart:
 
Torstaita!!

Tänään sitte on tasan rv 39 tai 41..riippuu kumpaa sitä tuijotetaan (siis menkoista 39 vaiko vauvan koosta 41 )

Viime yö oli aivan IHANA..mie oon nukkunu...
käytiin illalla mökillä ja siellä saunottiin ja uitiin..ihanan lämpöistä vettä (sitä olin kaivannut sairaalassa olo aikana..)

lapset on ollu sunnuntaista asti mun veljen luona oulussa lomailemassa, joten ollaan miehen kanssa kaksin ;) , eilen oli siis yhtä ässää SAUNOMISTA, tämä aamu alkoi toisella ässällä SEKSILLÄ ja sen jälkeen olen tässä sitä kolmatta ässää SIIVOUSTA suorittanut...lähdetään vielä mökille MATTOPYYKILLE. laiturilla pestään järviveessä...tulee hyväntuoksuisia mattoja.. :whistle:

Että näillä suunnitelmilla...tätä päivää...

AE ja ukkeli
 
Pikasesti vilkasin mitä olette kirjotelleet ja olette luomu synnytyksestä keskustelleet.
Kaikki neljä lasta olen luomuna synnyttänyt, 2. synnytyksessä sain ilokaasua ja täsä viimeisessä sain kohdun suuta pehmittävää, josta ei kuulemma ole mitään haittaa/vaikutusta lapselle. en ole kertaakaan synnytkseen mennessäni päättänyt synnyttää luomuna, vaan tilanteen mukaan.
Avautumisvaihe todellakin on kivun suhteen ratkaiseva. Jos kokoajan pelkää että kohta se supistus taas tulee, niin ei pysty rentoutuun eikä näin ollen avaudu. Silloin kannattaa kyllä jotain lieitystä harkita, muuten eteneminen hidastuu.

Teille jotka aiotte luomuna synnyttää annan pari vinkkiä:
1. Kun supistus tulee ajatelkaa, tämä on se kipu joka vie kohti suurta palkintoa, ilon kyyneleitä. etsi sinulle sopiva asento sietää kipua, minä seisoin ja kävelin, heiluttelin lantiota.

2. Kun supistus loppuu Rentoudu, älä odota seuraavaa supistusta, minä menin kinutuoliin ja lopussa sänkyyn ja laitoin silmät kiinni ja hengitin rauhallisesti. Usein melkein uni tulee rentoutuu kunnolla, jos silmät meinaa painua kiinni myös lantion pohjalla on rentoa.

3. Kun kipu käy sietämättömäksi Pyydä kivunlievitystä. Luomuna tai ei, palkinto lopussa on kruunaa kaiken. Luomu synnyttäjä ei ole puudutettua synnyttäjää yhtään parempi. Luomu synnyttäjälle ei meidän sairaalassa ainakaan ole annettu kunniamerkkiä ei edes kiitosta puudutteiden säästämisestä, eikä alennusta sairaalamaksuista.


Poliklinnisestä synnytyksestä vielä. Se kuulostaa ihanalta. Mutta kun hormoonit hyrrää ja mieli on synnytyksen jälkeen sekasin, sitä on huolissaan vauvasta. Tuntuu että kolme päivää sairaalassa on hyvä systeemi, siellä on ammatti ihmiset paikalla aina voi kysyä ja jutella asioista. Voisin omalle kohdalle kuvitella että hermoilisin kotona kokoajn että hengittääkö lapsi, laskeeko veren sokeri, milloin tulee keltasuutta jne. Vaikka kyllä nytkin halusin sieltä kotiin jo seuraavana päivänä, mutta oma järki ja mieheni sanoivat lepää, rentoudu ja odota että kaikki on vauvalla hyvin.

sorry kirjotus virheet....
nyt vaaville tissiä...... on muuten taas nukkunu yli kolme tuntia, ja minä räjähdän.....

-Siukko
 
heippodei!
Täällä on yks tylsistynyt mammutti, jonka pikkuinen tahtoo sinnitellä yksiössään varmaan tammikuuhun asti. Eilen illalla oli taas kunnon menkkajomotukset, vihlonnat, kovottelut ja reisiin säteilevät "iskut", sit ne loppu sen-yhen-ässän jälkeen vaikka tarkotus oli lisätä niitä tuntemuksia eikä poistaa kokonaan.. :kieh: :LOL: Nuo kovottelut alkaa olla tosi napakoita, hengen salpaa välillä suht pitkäkski aikaa...mitä lie sit tarkoittanee, valmistelee kai tulevaa koitosta varten.

Tänää EHKÄ saahaan uuden kodin avaimet,jesjesjes!!:) Viimestään huomenna. jos saatais jo tänää nii vois kuletella nuo laatikot ja pussit jo tänäiltana sinne, nii huomiselle jäis "vaan" nää isoimmat..eli sängyt, sohva, kirjahylly, ruokaryhmä, tietokone pöytineen, lipasto, vaatekaappi.....:D Onneks se on tossa iha vieressä nii ei oo pitkä kuletusmatka.

Tatjanalle tosiaan voimia käynnistelyä varten, toivottavasti käynnistyy nopeaa! :hug:

Upp3 ja Mötky 38+2
 
Scala I-iii-ihanan suloinen! :heart: :heart: :heart:

Bella-Lumia Noin tulee meilläkin olemaan sitten tulevaisuudessa, kun saadaan yläkertaan rempattua isommille lapsille huoneet. Nyt he nukkuvat meidän tulevassa makuuhuoneessa ja me ja vauva (sitten kun tulee) olohuoneessa. "Lastenhuoneeseen" kissoilla ei ole asiaa koska vaan riehuisivat siellä (2kk ja 4kk ikäiset vasta). Jos olohuoneen eristäisi kissoilta, ei niille jäisi kuin aula ja keittiö, joissa niille ei olisi mitään. Kun remppa on tehty, kissat saavat pitää tämän sohvan, isommat lapset yläkerran ja me ja vauva makkarin :D Tietty jos kissat tuosta verkosta huolimatta heittäytyvät hankaliksi niin sitten saavat tyytyä pysymään poissa olkkarista... Mutta kokeillaan ensin näin.

Sain sitten ajan sinne TYKSiin. Ensiviikon keskiviikkona sitten selviää miten ja koska synnytetään...

Kivunlievityksestä... Itselläni on sama periaate kun edellisessä synnytyksessä. Otan epiduraalin jos tuntuu siltä. En ota jos tuntuu siltä. Viimeksi otin ja oli se kyllä ihanaa. Äitini on synnyttänyt kuusi lasta ilman kivunlievitystä ja nostan kyllä hattua hänelle!

Terv. Jennika1983 rv 38+3
 
Vähän neuvola kuulumisia

viikot 38+3
paino (vieläkin) +500 gr/vko
RR 147/79 (kummasti nyt tuo yläpaine noussut mutta ei terkka mitään sanonut?)
sykkeet 140
sf 32

eikä ole laskeutunut ja kun sanoin että olen nyt sitten vähän huolissani jos joudutaan leikkaamaan niin terkka sanoi että suomalaisilla on yleensä niin leveä lantio että normisti mahtuu syntymään ja vauva kyllä ehtii vielä laskeutua vaikka synnytyksessäkin. Joten katsotaan mitä tuleman pitää.

Kivunlievitystä ja synnytystä en sen kummemmin ole suunnitellut, tässäkään ei varmaan kannata muiden vinkkejä paljon kuunnella kun se kivun kokemus on niin yksilöllinen kaikilla. Sen mukaan sitten miltä tuntuu olen valmis ottamaan kaiken helpotuksen vastaan.

Tuo vyöhyketerapia kiinnostaa jos joku siitä enemmän tietää, että mitkä pisteet on ne mitkä voi synnytyksessä tai supistuksissa auttaa? Olen pikkuisen alaa opiskellut (sen verran että jalkapohjan/nilkan pisteet tuttuja) mutta en ihan näin spesiaaleja tiedä.

Päiväunille sitten vielä =)
Hyviä vointeja kaikille!
 
Kaikille joilla vauva ei ole vielä laskeutunut, ei meidän poikakaan laskeutunut kuin vasta synnytyksen tohinassa. Lapsivesien menolla siis käynnistyi synnytys, synnärillä kätilö tuskasteli kun kohdunsuu oli tosi ylhäällä eikä meinannut saada sitä tarkistettua. Hyvin mahtui poika nelikiloinen tulemaan, ei sitä kukaan edes epäillyt. Pojan pää tuntui kunnolla kätilön sormiin vasta kun olin sen kymmenen senttiä auki :)
Nyt Tiitti on kyllä jo hyvin "hollilla", onneksi. Jospa ei tarvisi sitä 12 tuntia kärvistellä niin kuin pojan synnytyksessä.

Kävin pojan kanssa kaupoilla tänään, pojallekin ostettiin vähän vaatetta. Ja Tiitille tietysti vähän lisää :whistle: Kun oli niin ihania syysuutuuksia tullut... Välillä piti vähän tahtia hidastaa kun rupesi suppailemaan. Ja kotiin kun pääsin niin Tiitti alkoi temmeltämään, tuntui tosi inhottavalle tuolla kohdunsuulla jossain... Onneksi rauhoittui nyt vähän.

Kukas seuraavaksi poksahtaa...? :)

Lilli ja Tiitti 39+1
 
Sone
Jos nyt oikein muistan akupisteitä niin kolme sormen leveyttä ylöspäin(sisäpuoli) nilkan malleuksesta (olikohan oikee termi) siis siitä luusta kuitenkin. Minulla on siinä kohdin luomi just, ei tarvii erikseen merkata :whistle: Sitten yks tais olla kädessä peukun ja etusormen ihopoimun välissä, tais olla synnytystä nopeuttava piste. Ja yks tais olla ukkovarpaan ja akkavarpaan välissä pari sormenleveyttä ylöspäin. Pitääkin nuo tarkistaa jostain.. Ei noita voi kovin tarkkaan nevoa, jokaisellahan ne voi olla hieman eri kohdissa. Mutta huomaahan se sitten jos auttaa kipuihin kun painelee ja tunnustelee.

Mut vyöhyketerapia pisteet nilkan kumminkin puolin kantsii käydä läpi.


Hempat olikii laskenu, nyt 103, joten rautaa naamariin vielä näin viime viikoilla.
 
Huomenna alkaa meidän kuukausi :) Ja jo monta elokuista syntynyt - suuret onnittelut taas kaikille vauvan saaneille :flower:
Ja kiitos kun olette jaksaneet käydä kirjottelemassa synnytystarinoita!
Aivan ihanat pikkuiset Kiia08:lla ja Scalalla :heart:

Kyllä on monella jo hyvin ennakoivia merkkejä, ei yhtään tiedä kuka on jo tositoimissa..
Tsemppiä viime metreillä odotteleville ja tietysti meille kaikille :hug:
Ecculle erityisesti voimaa ja positiivista mieltä, tältä palstalta saa ainakin tarvittavaa olkapäätä johon nojautua ja purkautua :hug:

Tervetuloa minskimania!
Kiitos kaikille Rela-tippakommenteista!
Tsemppiä Upp3:lle muuttopuuhiin :) Koitahan vaan pysytellä työnjohtajan roolissa ;)
Ae:lla olikin kovin tylyltä kuulostava kokemus, toivottavasti vauva on jo pian maailmassa ja kaikki tuo unohtuu sen myötä
Syksyinen haave: hieno juttu, että kysta on hävinnyt ja kaikki hyvin!
Tatjana80: hyvä, että exääsi liittyvät asiat selviämässä, toivottavasti myös perunkirjoitusasia ratkeaa pian. Ja hurjasti tsemppiä lauantaiseen käynnistykseen :hug:
salah: toivottavasti et joudu MRSA:n vuoksi eristykseen, vaikka sitten toki saisitkin yksityishuoneen

Lauren-78: kertoisitko ne "pari hyvää kohtaa", joita neuvolatätisi suositteli tönimään jos vauva ei liiku... Välillä on niin hissuksiin eikä tunnu mikään auttavan, niin olis kiva kuulla mitä ammattilaiset on ohjeistaneet.. Toki tuo kun kerroit, ja muutkin sanoivat, että ennen synnytystä vauva lähes lopettaa liikkumisen lieventää huolta, mutta olis kuitenkin huojentavampaa kun saisi kontaktin pikkuiseen silloin kun hän on vaisumpi. - salamanteri85:lla oli ollut samantapaiset huolenaiheet, mutta onneksi "steve" ilmottautui :)

Kyselyistä ja soitteluista: Äiti soittelee milloin minkäkin tekosyyn varjolla, mutta edellispäivänä soitti jo ihan tosissaan, että missä olen kun sille oli tullu sellainen tunne, että nyt mä olen synnärillä... Käly ja kummitäti kyselevät aktiivisesti myös ja sitte satunnaisesti muutkin. Anoppiin ollaan yhteyksissä kans sen verran usein, ettei sen tarvii erikseen kysellä, eilen kysyi että joko jännittää... Itsekin laittelen sähköpostia/tekstaria aika ajoin kavereille voinnistani ja facebookissa mulla on laskuri, josta siellä olevat kaverit näkee aikajanan laskettuun aikaan... Yritän kai vähän välttää suurinta kyselyrumbaa noin :D ...toistaiseksi kuitenkin ihan kiva kun kysellään ja odotetaan Vaavin maailmaan tuloa :)

jennika1983: toivottavasti Tyksissä ei tosiaankaan ole ruuhkaa; itse lukeudun myös kuvaamiisi ihmisiin, etten kyllä haluais esim. imetystä harjotella ja omista asioista puhua vieraiden ihmisten läsnäollessa...

Supistuksista: muutaman hieman kipeämmänkin viiltelyn/kovettumisen jo bongannut, mutta kuitenkin kipuasteikolla 0-10 ovat ehken vasta 2 luokkaa maximissaan, eli eipä täs taida ihan äkkiä ainakaan supistusten vuoksi lähtö tulla synnärille... Mä luulen kyllä edelleenkin, etten osaa edes kaikkia tuntemuksia ottaa supistuksiksi... kuvailkaahan taas kokeneemmat miltä teidän supistukset tuntuu jos sitte taas itekin tajuaisi paremmin kuulostella kehoaan... Toki tiedostan sen, että varsinaiset synnytyspoltot bongaa varmasti, mutta entä nämä harjoittavat...

Tatjana80 kirjoitti, että siellä nousee sairaalamaksut 1.8. lähtien. Keväällä joskus luki Turun Sanomissa, että sama tapahtuu myös Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirissä, mutta en sitten tiedä tapahtuuko niin vaiko ei... Mutta ainakin siihen voi siis varsinais-suomalaisetkin varautua, että huomisesta lähtien on kalliimmat poli- ja hoitopäivämaksut :headwall:

coatrack: tuohan onkin hyvä idea, että vauva tuo esikoisellenne tuliaisia :) Toivottavasti tosiaankin lieventää mustasukkaisuutta yms

hosso: oli joskus tossa jo aiemmin juttua, että jatketaan tällä palstalla ainakin niin kauan, että kaikki elokuiset on nyyttinsä saaneet ja katsotaan sitte miten jatketaan

Jaahas sitte pottumaalle hakeen tän päivän peruna-annos. :wave:

Soma & Vaavi 38+2 (huomenna neuvolaan taas kontrollilabrojen kautta)
 
heij, pongailin profiileista et täällä on muitakin -06 syntyneiden lasten äitejä odottelemassa. Miten teidän pienokaiset owat suhtautuneet pienokaisen tulemiseen? Meillä tuntuu et ymmärretään ja ei ymmärretä että toinenkin on tulossa.. eniten mietityttää, että miten sitten suhtautuu kun on oikeasti se toinenkin lapsukainen kotona! onko kiukkuamista tms.! mutta eiköhän se siitä kun totutellaan...
 
Soma mä kans ajattelin et pitäiskö esikoiselle tuoda jotain tuliaisia kun wauwakin tulee kotiin...?? te joilla jo on pari kappaletta muksuja oletteko tehneet niin? miten toiminut ja jos ette ole niin miten on lähtenyt lasten kanssa menemään kun on tullut uusi kuwioon?
 
Sone
Meillä juhlitaan isosiskoa ja siinä sivussa sitten vauvaa ;) Eli onnitellaan esikoista siitä että hänestä on tullut isosisko ja annetaan paljon huomiota. Tyttö saa sitten esitellä vauvaa vieraille. Ostetaan joku lahja esikoiselle ja annetaan sitten kun tullaan kotiin nyytin kanssa. Mummikin on jo ostanut isosisko-lahjan :) Ehkä vähän ollaan pehmeitä... Mutta en halua että kaikki vaan ihastelee uutta tulokasta ja esikoinen jäisi ihan huomiotta. Tulee varmasti muutenkin olemaan vaikeeta ja mustasukkaisuutta, joten teen kaikkeni ettei tyttö tunne itseään ulkopuoliseksi tai kakkoseksi vauvan synnyttä..
 
Ensiksi Onnea kaikille vauvansa saaneille! Tahtoo kans.. Mutta neuvolakäynnin jälkeen taas tuli sellainen olo, että sen saa sitten jouluna..

Eli neuvolakäynnillä tänään
viikot 37+1
paino - 544 gr/vko, nyt yhteensä tammikuun ensimmäisestä neuvolakäynnistä +11 kiloa, mutta 4 viimeistä kertaa eri vaaka.. (Oman vaa'an mukaan ennen jouluherkutteluja +14,5 kiloa)
RT
121/77
sykkeet 133-135
sf 30, mutta täti sanoi, että seistessäni ja istuessani maha vaikuttaa suuremmalta, makuulla maha jotenkin katoaa, vaikka siltikin tätä riittää.. Ja tämä täti lupaili ettei yli 4 kiloista voi minulle syntyä millään, sen näkee sitten..

Mutta vauva ei ollut vieläkään yhtään laskeutunut, jokaöisistä kipeistä supistuksista, menkkamaisita kivuista (siis juhannuksesta lähtien joka päivä "menkkakipuja"..) ja vihlonnoista huolimatta.

Itsestäni on ollut hauska käydä eri neuvolatädeillä, etenkin kuin omani kanssa ei kemiat kohtaa, ensi viikolla on sitten "paluu arkeen" tavallisen tädin toruja kuuntelemaan.

Kivunlievityksiä olen valmis ottamaan kaiken mitä tarjotaan, en näin ensi kertalaisena kipukynnystäni tms. osaa arvioida. Luotan sairaalahenkilökuntaan. Etenkin kun me ei päästy mihinkään synnytysvalmennukseen (kiitos vakineuvolatätini) niin ei ole kauheasti tietoa eri vaihtoehdoista. Ajattelen mennä asenteella "Mitä sinä suosittelisit?"

Ja mitähän muuta on puhuttu Perhehuonetta ei olla edes harkittu ja siitä nyt on tullut sellaista kommentteja että mies on jotenkin vastuuton kun ei ole kiinnostunut.. Mutta haluan että mies saa nukuttua synnytyksen jälkeiset yöt kunnolla, jotta jaksaa sitten kun tullaan kotiin.

Kyseilyistä ..minulta ei ole kukaan vielä kysellyt mitään. Varmaan niin aktiivisesti fb:ssa kerron kuulumisia ettei jää epäselväksi ja kummankaan vanhemmat eivät ole hössöttäjiä, niin ei sieltäkään tule kyselyjä.. Joskus tuntuu että eikö ketään kiinnosta, mutta varmaan ihan hyvä vaan.. en sitä toista ääripäätäkään kestäisi.

Taas tää tyyppi punkee itseään kyljistäni läpi, ymmärtäisi yrittää alakautta, voisi päästä paremmin.. Olen kyllä sanonut sen moneen kertaan, mutta ei ole vielä äitiään uskonut. :D

Onko täällä ollut aiemmin keskustelua ristiäisistä-kastejuhlasta-nimiäisistä? Lähinnä se että Ketä kutsutte (kuinka paljon), missä pidätte ja mitä tarjoatte? Meillä on kaikki ihan auki ja olisi kiva kuulla kommentteja, koska en monissa ristiäisissä ole ollut, niin ei ole kokemusta..

Nucca + Mahatyyppi 37+1

PS. En edes halua tietää miten kärsimätön olen vaikka 3 viikon päästä..
 
Myö kanssa meinataan ostaa reippaalle isoveljelle lahja, minkä saa sitten kun vauva syntyy/kotiutuu, se on vähän auki.. ja se lahjakin on viel miettimättä, mut joku vähän isompi kuitenkin!! Onhan hän sentään ollut meille kaikille ainut lapsi 4v. ni voipi olla isku ku tulee toinen jakamaan huomiota.. varsinkin mummin ja ukin kanssa!!

Ristiäiset on miun mielestä ihan lähiperheen juttu, eli meillä oli esikon ristiäisissä myö, kummit perheineen, molempien vanhemmat, molempien sisarukset perheineen ja tietty mein isovanhemmat, mut niitä ei oo ku yksi mummi vaan jälellä.. ja vieraita oli sillon 16 + pappi . eli pienet. mutta nyt on muutama lapsi tullut lisää, että tällä kerralla (ja riippuu kummeista, ei olla vielä päätetty) saatta vieraita olla n. 20.

Mie en lähe ketään kavereita kutsumaan, enkä muita sukulaisia.

Tarjottavat meillä on varmaan : voileipäkakkuu, täytekakkuu, riisipiirakoita + munavoi, keksii ja ehkä pullaa tai kuivakakkuu.. mehuu, kahvii, teetä!! slurps :p , tulis jo nekin nopeesti!!!

 
rouses Täällä yksi esikoisen 2006 saanut äiti.
Meillä tuo 2v tuntuu jotenki välillä tajuavan et vauva on tulossa, mut ei se raukka kuitenkaa älyä vielä sitä et meille tulee oikeasti vauva ja jää meille asumaan. Kun vauvan sänkyä, vaatteita yms. ollaan yhdessä laitettu, on tyttö tohkeissaa hypistelly tavaroita...mut saa nyt nähdä.
Siskolla on 4kk ikäinen vauva jota tuo meidän tyttö kyllä kovasti hoitaa ja hyysää...et tiedossa on että pitää sit vahtia ja tarkasti.
Jonku pienen pehmolelun voisi mies käydä sit tytön kans ostamassa ku käyvät meitä sairaalassa katsomassa, tytölle tuotiin aikanaan sellainen pikku nukke jolla mulle jo nyt hirveesti tunne arvoa ku nukena antoi minun mummu jota ei enää ole :/ =)
 
Isompien muistamisesta: silloin kun toinen lapsi synty niin kaveri toi käydessään lahjan myös isommalle kun muisti vauvaakin. Itse ei olla ostettu mitään. Samalla periaatteella oon muidenkin luona käynyt ja meillä on lähimpien kavereiden kanssa sellanen vauvarinki että kun joku saa vauvan niin mennään kattomaan porukalla (ei siis miehiä eikä lapsia mukaan) ja viedään äidille ja vauvalle viemisiä. Yksi vie tarjottavia jotka syödään heti ja osa voi viiä pakastettavia ja joku esim jonkin lehen ja karkkia äitille ja joku/jotkut vauvalle lahjan.

Ristiäisistä meillä on ollut ristiäisissä kummit ja isovanhemmat sekä tädit/sedät/enot sen mukaan mitä pääsevät. Tarjottavana on ollut täytekakku, karjalanpiirakoita+ munavoi ja tavallinen, leipää+ päällisiä, leipäjuustoa, pullaa, keksiä sekä mehu, kahvi ja tee.

Nucca täällä kans yritetään tuosta navan lähettyviltä ulos ja ajattelin että pitääkö kohta nielasta sille kartta! :LOL:

Nyt jotain ruokaa vääntämään, ei yhtään kiinnostais,iski äsken kamalan huono olo ja oksettaa. Illalla olis menoa mutta saa nähä jaksanko lähteä.
 
äiti lpr kotosalla myö vielä. Ei ne supparit mitään ollu niinku osasinkin arvata ku eivät tuntuneet semmoisilta. Kunhan juilii mutta ei sillee ettäkö nyytin hakuun pääsis :LOL: Tänkin päivää taas ollu ja väsyttää ihan kamalasti ku yöllä ei niiden takia kauheesti tullu nukuttua. Jospa sitä koittais ottaa päikkärit....
 
Mä vastaan tässä vähän niinkuin itse itselleni noista supistuksista ja muista tuntemuksista kun löysin surffaillessani tällaisen linkin lähestyvästä synnytyksestä: http://www.helistin.fi/?page=8611333&id=5926676
ajattelin, että joskos siitä olis jotain hyötyä muillekin ensikertalaisille.

Sitten tuolla jossain sivulla oli joku kirjoittanut näin: " Oikean supistuksen tuntee siitä, että ei ole kivaa ja puna alkaa pukata poskille. En tarkoita, että kipu olisi sietämätöntä, vaan sellaista joka vie täyden huomion." - eli tuo oli jonkun omakohtainen kokemus :)

Voi kun haluais jo niiiiin paljon oman Pikkuisen syliin, ei millään malttais odottaa enää... Neljän viikon sisällä se tapahtuu ennemmin tai myöhemmin, mutta kun olo on niin malttamaton jo :headwall: ....mut onneks tiedän etten ole ainoa :kieh: B)
 
näitä harj.suppareita tulee; eiks ne ollu just et masu menee kowaks mut ei kipeitä..tuntuu et paine kulkee tosta masun päältä ja sit on masu wähä aikaa kowana ja sit se menee poies..
omalla tawallaan haluis jos wauwan massusta pois mutta ei wiel...wielä tahdon pitää masussa pienokaista, kun eihän se sinne enää kuiteskaa takas mee! :LOL:
 
Heippa ihanaiset elokuun pinolaiset! :D :flower:

Moni varmaan muistaa minut, olin pinossa rv 13 asti, kunnes tuli keskenmeno! :ashamed:

Sinnikkyytemme palkittiin saimme illalla plussan raskaustestiin! :heart: :heart: :heart: :heart:

Olen niin Onnellinen! :heart:

Rva Pikkumyy ja pienen pieni Pirpana :heart:
 

Yhteistyössä