voi
illuusia, olen pahoillani, toivotaan vielä! :hug:
Etkö päässyt ultraan? Menitkö normi terveyskeskus/sairaala päivystykseen? Mä lampsin silloin itse äitiyspolille suoraan käymättä lähtöruudun kautta.
Tein törkeän hyvää ruokaa, koko perhe söi kuin hevoset, nyt on aivan yltiöähky olo...
Tuosta inkivääristä tuntuvat eri terveysjulkaisut olevan hiukan eri mieltä. Yhdessä esim. sanottiin, että "joidenkin asiantuntijoiden mielestä ei tulisi käyttää raskauden aikana" mikä minusta tarkoittanee, että tupta mieltä on vähemmistö.
Löysin myös tällaisen:
Jopa 80 prosenttia naisista kärsii raskauspahoinvoinnista raskauden ensimmäisen kolmanneksen aikana. Tavanomaisten pahoinvointilääkkeiden haittana on, että ne tietyssä raskauden vaiheessa voivat aiheuttaa sikiön epämuodostumia. Muistammehan surullisenkuuluisan talidomidiskandaalin viidenkymmenen vuoden takaa, jolloin ei tehty riittävästi kliinisiä ihmiskokeita ennen kuin talidomidi otettiin yleiseen käyttöön. Siksi olisi hyvä löytää tai kehittää sikiön kannalta turvallisia lääkkeitä, jotka tehoaisivat raskauspahoinvointiin. Italialaisessa katsauksessa on analysoitu inkiväärin (Zingiber officinalis) tehosta ja turvallisuudesta tehtyjä tutkimuksia. Aineistoa etsittiin kolmesta eri tietokannasta.
Kaikki vaaditut tutkimuskriteerit täytti kuusi kaksoissokkoutettua tutkimusta ja yksi seurantatutkimus. Niihin oli osallistunut kaikkiaan 862 naista. Neljässä tutkimuksessa inkivääri tehosi raskauspahoinvointiin paremmin kuin plasebo ja yhtä hyvin kuin B6-vitamiini, jonka on osoitettu tehoavan joidenkin naisten raskauspahoinvointiin. Tutkimuksissa inkivääri ei aiheuttanut mainittavia haittavaikutuksia. Inkiväärin turvallisuudesta tarvitaan kuitenkin lisätutkimuksia, mutta näyttää siltä, että se tehoaisi raskauspahoinvointiin aiheuttamatta merkittäviä haittavaikutuksia.
Itse uskaltaisin käyttää kyllä. Mutta onneksi tarvetta ei ole. Äklötys on niin pientä, ettei tartte.