ELOMASSUJEN Elokuu 2007

Pieni suloinen poika syntyi sunnuntaina 19.8 klo 01.48. Pituutta 51cm, painoa 3610kg ja pipo 36cm. Aika rankka kokemus ja sain verta pari pussia niin elämä alkoi taas voittamaan. Keskiviikkona päästiin kotiin ja nyt elämä sujuu jo hyvin. Kirjoitan synnytyskertomuksen vaikka huomenna. Luin kaikki teidän viikon aikana kirjoittamat jutut ja en jaksa/pysty enää olemaan koneella. Mukava tuo epparihaava :)

t.Soippa ja Pinku 6vrk

Onneksi olette molemmat kunnossa! :hug:

Risiiniöljyä ei kannata ruveta kokeilemaan. Jostain muualta luin, että siinä on aikamoiset riskit, vaikka ottaisi vain pari ruokalusikallista. Vauva voi kakata lapsiveteen, supistukset voivat olla liian rajuja -> istukka irrota, kohtu revetä jne. :eek: Vaikka varmasti noi ovat todella epätodennäköisiä, niin ei silti kannata mitään turhia riskejä ottaa. Asiasta oli tullut taannoin joku dokkari.

Päivä 070807 kun kirjoittelin ja kyselin olisiko lakanoissani ollut lapsivesitahroja kolme kämmenen kokoistaa läiskää... no ne oli. Ja puolenpäivän aikaan EK-KS:aan näytille, laittoivat käyrää mittaamaan ja niinhän joka supistuksen myötä lapsivedet tulivat pikku hiljaa ulos. Vaihdettiin sairaala vaatteet päälle ja siirryin ihanaan kodinomaiseen huoneeseen ja taas otettiin käyrää. Kiitos Kassun synnytyskertomuksen otin itsekkin tosi rennosti olin vain lepäsin ja katselin telkkaria , supistusten tihentyessä ja voimistuessa. Kivunlievitykseen sain litalginia ja petidiiniä sekä ilokaasua jonka sain kun puolenyön aikaan siirryin synnytyssaliin. Mutta sitten alkoikin tapahtua kun noin klo 2 yöllä kätilö tutki kohdunsuun tilanteen 5 cm auki, ja huomasikin vauvan olevan perätilassa.Haki lääkärin paikalle ja siinä kun tutkivat ja kyselivät jatkotoimenpiteistä,päätin sektio, koska samalla minulle tehtiin sterilisaatio. Ultrattiin ja niin kiireesti spistusta estävää lääkettä ja leikkaukseen valmistautuminen. Leikkaussaliin, spinaalipuudutus,erittäin inhoittava toimenpiteenä.Puudutuksen alettua vaikuttamaan olin kylkiluista alaspäin kuin löysä spagetti,tunsin sellaista vellovaa nykimistä kun ottivat suloisen pojan vatsasta. Veivät suoraan hoitopöydälle putsasivat ja lastenlääkäri teki tarkistuksen pisteet 9-9-9. Muutaman suukon sain vauvalleni antaa kun veivät hänet pesulle ja puettavaksi. Synnytysaika oli 3.21 kesto 8.21.
Näin jälkeenpäin kaduttaa kun päädyin sektioon, Tämä on tottatotisesti ollut tuskallisen kivulias olotila, vasta nyt alkaa helpottamaan vaikkakin ylösnousut käyvät kipeää vieläkin. :ashamed:

Vauva on suloinen, Syö, kakkaa, kakkaa ja nukkuu... on nimittäin läpikakka koko poika , syntymäpainonsa ohitti vasta tänään vaikka ollaan käyty neuvolassa puntarissa jo 4 kertaa ikää 16 päivää.
Syntymäpaino 3190g ,pituus 49 ja pipo 35. :heart:

Sisko(3 v) on ottanut roolinsa olemalla aivan ihana vauvaa kohtaan; auttaa aamupesuissa ja vaipanvaihdoissa. Eka kotipäivänä tuli tytölle hätä kun ei ollut koskaan nähnyt että vauva syö tissiä eikä oikeaa ruokaa kuten muut. Luuli että vauva puree äidiltä tissit irti, sanoikin vielä ettei ole äidillä sitten enää tissejä. Sit kun tottui niin oli innolla kaivamassa tissejä esiin kun otin vauva syliin, nyt on into jo laantunut, leikkii sen aikaa omiaan kun syötän vauvaa. No taas pitää mennä, vauva inahtelee ja kohta itkee.........
Yrittäkää masukkaat vielä vähän aikaa kestää kyllä se teidänkin vuoro vielä tulee mull toi aika on nyt sitten auttamattomasti ohi.......hmm kaduttaa vähän vauvat on kyllä ihania mutt nekin kasvaa ja ovat kohta murkkuja. :heart: :heart:

Täälläkin lenkkeilty! Just tultiin 5km lenkiltä miehen ja koiruuksien kanssa. Mie tykkään lenkkeillä näin iltamyöhään ja nyt kun esikoinen meni serkkujensa luokse, niin piti heti hyödyntää tilaisuus. Mut ainakaan vielä ei saanut normaalia enempää supistuksia aikaiseksi, mutta hyväähän se lenkkeily tekee joka tapauksessa.

Kiitoksia iituliini67 synnytystarinasta. Kiva niitä lukea. Kerhon puolella varmasti olisi enempi, mutta usein kun klikkaan kaksplus -logoa mennäkseni kerhoon, kirjaa tää palsta mut ulos ja sitten jää menemättä. Nyt suihkuun raikastumaan! :wave:

Capri:Olen LA-aika listassa pelkällä jonna nimellä =)
Täällä on vauva-arki lähtenyt hyvin käyntiin. Tyttö on kova syömään ja kakkaamaan :kieh: Tänään käytiin ulkoilemassakin ensimmäistä kertaa, hyvin maistui uni vaunuissa. Nyt täytyy varmaan lähteä nukkumaan että jaksaa sitten yöllä nousta tyttöä syöttämään.
Profiilissa kuva tytöstä
jonna ja möhkis 3vrk =)

Että voikin olla tylsää! Mies ja esikoinen ovat olleet nukkumassa jo pari tuntia ja minua ei vaan nukuta :kieh: Nyt olis hyvää aikaa hoitaa vaikka vauvaa, mut eipä se näytä tajuavan ulos tulla, ennen kuin oikeasti sieltä ulos pakotetaan :LOL: No, toisaalta on se hyvä että siitä on niin kiva köllätellä äitin masussa, että viihtyy siellä vähän liiankin hyvin ;)
Jospa se huominen siivouspäivä tois vähän eloa tähänkin hommaan..

Marsu81 39+2

Ihana tytöntyllerö syntyi meille maanantaina 20.8. klo 5:03. Painoa 3940g, pituus 51 cm ja pipo 35 cm. Tänään kotiuduttiin sairaalasta joten aika väsy meinaa olla. Synnytystarinaa myöhemmin mutta nyt sen verran, että tyttö oli tälle äipälle liian suuri normaalisti synnytettäväksi joten synnytyksen pitkittyessä piti tehdä hätäsektio. Kaikki on todella hyvin sekä tytöllä että äipällä kaikesta huolimatta :)

En kerinnyt lukea mitä täällä on tapahtunut viikon aikana mutta onnittelut kaikille uusille mammoille vauvoineen ja vielä odottaville tsemppiä viime metreille!!!

tellervo ja pikku neiti 4 vrk :heart:

Ihanaa vauvantuoksuista arkea uusille vauvaperheille! :flower: Ja kiva on ollut lukea taasen synnytyskertomuksia!

Minua on masentanut / masentaa aivan hirviästi, varsinkin eilen! Kävi nimittäin seuraavaa.. kolmen pintaan yöllä heräsin kipeisiin supistuksiin enkä saanut nukuttua sen jälkeen, puol viis kellotin jo suppareita 5 min välein ja menin suihkuun.. supparit hieman laantu muttei loppunut ja kuudesta seiskaan kellotin taasen 5 min välein. Sitten soitin sairaalaan ja sanoivat ettei oo mikään kiire jos vauva liikkuu ja suppareiden kans pystyy olemaan. No, kymmenen maita menimme sitten sairaalaan kun ohjeet oli et jos suppareita tullut 2-3 h 5 min välein. Ottivat käyrää ja tekivät sisätutkimuksen. Kohtu kuulema viel hyvin takana ja 2,5-3 cm auki. (Niin ja kätilön mukana oli harjoittelija, ja tietty molemmat tekivät tutkimuksen - AUUUU!!!! Harjottelija sai saman tuloksen paljon kivuttomammin! Mut helpottaa kuulema kun kanava on lyhentynyt ja kohtu ei oo enää takana) Passittivat kaupungille pariksi tuntia ja pyysivät et tulisin sitte uudelleen käyrälle. Näin teimme ja supistukset olivat välillä jo tosi kipeitä. Sitte yhen maita uudelleen käyrälle ja sama tilanne!! Supistukset eivät olleet riittävän säännölliset. PASSITTIVAT KOTIA! Ai jeesus, että ärsytti.. supistuksia tuli ja meiltä se 40 min sairaalalle, ni miten voit tietää sitte et koska pitää lähteä.. itkin ihan hirviästi eilen :'( Supparit kesti tonne ilta seiskaan ja sitte ne oikeestaan hävis - ja viime yönä ei mitään. Sinällään oikea päätös et kotiuttivat mut MIKSEI SE JO SYNNY!!! Mies oli sitte turhaan pois töistä perjantain :ashamed:

Äitille piti ilmottaa ku lähetään sairaalaan ja parille muulleki, ni oli sitte noloo laittaa viestii et kotia jouuttiin.. Äiti yritti soittaaki illalla mutten tosiaan kaivannu sen neuvoja ja lohdutuksia. Äidiltä tulevat lohdutukset ja plaa plaa kyllä_se_sieltä_syntyy_ajallaan -jutut ei oo oikeen napanneet. On se jännä, et muiden kyselyt ja utelut ja lohduttelut eivät haittaa mut jos ne tulee äidin suusta, ni avot, et kiukustun heti.

Mutta kyl oli rankka päivä eilen.. sitte en ees osannu nukkuu viime yönä ja joka välissä näin unta et nyt pitää lähtee synnyttämään.. heh.

Anteeksi valitusvirteni, mut tuntu et tarvii purkaa jollekin - mies on jo saanu kuulla riittävästi!!

marisk 41+1

Marisk Onhan sulla jo noita viikkojakin aika huimasti :hug:
Odottavan aika on pitkä mutta sitten kun se aika loppuu niin kyllä se on ollut sen arvoista se odottaminen :heart:
Yritä vielä muutama päivä kestää :hug: Ja muuten miehet kestää yllättävän paljon valitusta ainakin tästä asiasta :D

Bebes & Muru 40+3 :heart:

Ei auttanut eiliset lenkit muuten täälläkään....
Ja sen jälkeen saunaan ja vähän nippaili ja sitten ei mitään :kieh:

zamppa
Soippa, onneksi olkoon koko perheellee ja onneksi kaikki on kunnossa!! Mä täällä vielä kannattelen mahaa :( .
Tänäänkin on tullut jo kaksi ilmoitusta tuttavilta että poikia tullut. On se kiva kuulla että muut saavat vauvoja mutta kun voisi tuo meidänkin jo päättää syntyä.
Hauskaa viikonloppua kaikille mahakkaille sekä mahattomille!

zamppa 41+3

Onnea tellervo prinsessasta!

marisk: Aikas ärsyttävää... olishan ne voinut vaikka tipalla vähän avittaa, kun kerran viikkojakin noin paljon! :hug:

Yöllä supisteli suht. paljon ja kipeesti, muttei kuitenkaan tarpeeksi. Äsken sitten käytiin taas lenkillä. Tällä kertaa vielä vähän pidemmällä n. 6km talsittiin. Josko supistelut vaikka kovenisi. Uhkasin että seuraavaksi lenkkeilen suoraan KOKSiin, jonne 10km ja meen sinne käyriin makaamaan. :LOL: Jos ne vaikka iskisi tipan suoneen. :p Mie niin aiemmin ajattelin, että olisipa kiva, kun tällä kertaa selviäisi ilman tippaa tms. Mutta kummasti tässä alkaa mieli muuttua, kun päivät kuluu. :kieh:
-Capri ja Tiitiäinen 40+2-

Ja iituliinille kiitos synnytystarinasta, niitä on aina kiva lukea. :)

Viime yönä sain vihdoin nukuttua suht hyvin. :) Vaikkakin siirryin aamulla sohvalle istualleen nukkuu, ku selkä tuli taas kovin kipeeks.
Nyt nippailee alamahaa kovasti ja selkää polttelee. Mut ihan uusi tuntemus on mahassa oikeella puolella.. Aivan kuin olisin just syöny ja sit lähteny heti lenkille. Tiedättekö mitä tarkotan? Sellanen inhottava pistäminen.. Vaikea istua ja hengittää.. Äsken sitä kesti tosi kauan ja sit meni ohi. Nyt tuli uudestaa mut meni pian ohi. Onko kellään kokemusta? Mitäköhän tää on?
Alan jo epäilee iteeni, et tunnistanko oikeesti niitä suppareita ollenkaa... :ashamed:

maypo ja valtsu 39+1 :heart:

Tänään kotiuduttiin pikku miehen kanssa.
Keskiviikkona 22.päivä alkoi klo.17.aikaan lorahdella kunnolla lapsivettä, ja lähdin heti synnärille(matkaa n.3km) Pääsin suoraan tutkimushuoneeseen ja käyrille, olin jo valmiiksi 5cm auki! :eek: Ja supistuksia tuli käyrän mukaan 4min välein, mutta en itse tuntenut mitään! Kätilö merkkasi synnytyksen alkaneeksi jo 16.30 koska epäili että mulla oli supistellut enne vesien tuloa...
Päästiin aika pian saliin käyrille, ja siinä miehen kanssa ihmeteltiin supistelu käyrää joka tasasin väliajoin piirsi suppareita, jotka tuntuivat minusta vain vähän kiristäviltä. Pari tuntia siinä kun oltiin tehtiin sisätutkimus ja olin edelleen vain 7cm auki. Kätilö pisti vähän vauhtia repimällä vauvan pään edestä loput kalvon palaset pois. Aukesin nopeasti 7cm, ja siinä vaiheessa alkoivat supistelu kivut. Sain lähes heti kohdunkaula puudutteen, joka oli todella mahtava! :) Eikä kestänyt kauaakaan kun alkoi kunnolla ponnistuttamaan. 7min ponnistuvaiheen jälkeen syntyi ihana poika, 3735g ja 51cm ja pipo 36cm! Pieni repeämä tuli johon laitettiin muutama tikki!
Synnytyksen kesto oli avautumisvaihe 3h35min, ponnistuvaihe 7min, ja jälkeiset 15min.
Olo on itsellä aivan loistava, täytyy sanoa että voin paljon paremmin kuin viimiset 3 raskausviikkoa! =)

Tätä päivää olen odottanut, tästä päivästä puhunut, tänä päivänä minulla mielessäni oli vauva... :) Ja nyt se vaan sitten menettää merkityksensä! Tästähän ne piiiitkät päivät alkaa..?
Autokaan ei menny katsastusta läpi eilen ja nyt sataa vettä!! tympäsee.
t.elo07 40+0

Kiitokset onnitteluista ja stemppiä kaikille mahakkaille! Kyllä se odotus ihan kohta palkitaan!!!

Kuten kirjoitin viime lauantaina niin vedet alkoivat pikkuhiljaa menemään klo 03 aikoihin. Olin niin väsynyt et laitoin vaan siiteen ja pyyhkeen sänkyyn. Sit klo 05 alkoi olla vähän märkä olo ja herättiin molemmat mieheni kanssa. Jotenkin oli sellainen olo, et tänään vauva syntyy :) Syötiin oikein luksus aamupala klo 06 ja juteltiin kaikkesta rauhassa. Mietin monesti Kassun synnytyskertomusta ja halusin itsekin samanlaisen seesteisen olon. Ja se onnistui aivan ihanasti! Mentiin vielä uudestaan nukkumaan ja klo 9 aikaan heräsin taas märkään oloon. Limatulppa oli tullut kerralla ja sitä oli paljon.

Soittelin Jorviin ja keskustelin miten tulisi toimia. Olin päättänyt ostaa yhden villatakin Espritiltä ja kysyin saanko mennä hakemaan sen Sellosta. Sain luvan lähteä hakemaan vauhtia synnitykseen ja sovittiin et mennään klo 13 Jorviin käyrille. Oli tosi ovela olo kävellä pitkin Sellon käytävää kun tiesi vauvan syntyvän. Hymyilytti niin paljon ja koko ajan :) Mieheni osti samalla 2 the Simpson dvd boksia joita hän voi katsoa läppäriltä kun odotellaan synnytystä. Vähän nauratti :LOL:

Sitten klo 13 Jorviin ja käyrille. Supistuksia tuli jonkin verran ja olin 3cm auki. Sovittiin et klo 18 mennessä tullaan uudestaan käyrille. Mentiin siis vielä kotiin ja kiinnitettiin turvakaukalo autoon, kävin suihkussa helpottamassa supistuksia, koetin syödä mut ei oikein onnistunut. Kesken ruoan kävin vessassa ja verta oli tullut tosi paljon eli lähdettiin takaisin Jorviin samalta seisomalta. Ruokalautaset jäivät pöytään. Supistuksia tuli noin 3 min välein ja olivat aika napakoita, mutteivat tuskasen kipeitä.

Klo 16.30 siis Jorviin, käyrille, lapsivesi ryöppysi pitkin laveria, olin 5-6cm auki ja supistukset olivat tehokkaita. Pääsin heti ammeeseen ja otin rauhassa hengittäen Red hot chili peppersin soidessa vastaan suppareita. Ammeessa olin varmaan 1 1/2 tuntia kunnes tuli kuuma ja alkoi väsyttämään. Siirryttiin suoraan synnytyssaliin ja olin taas avautunut sentin lisää.

Sit salissa otin rauhassa hengittäen ja ilokaasun avulla supistuksia vastaan kunnes klo 22 oli 9cm auki. Supistuksia alkoi olla 1min välein, mutta olivat tehottomia. Otin Epiduraalin jotta kroppa saisi levätä ja saataisiin tehoa suppareihin. Olo oli tosi loistava ja puhuttiinkin kuinka helposti ja mukavasti kaikki on mennyt. Synnytyksestä jää tosi mukava kuva. Liian aikaista... Klo 24 epiduraalin teho lakkasi ja odoteltiin ponnistusoloa, olin jo 10cm auki. Pikkuhiljaa tuli vähän kipeämpiä suppareita, mutta olivat edelleen tehottomia. klo 00.40 aloitettiin vähän ponnistamaan ja sitten vähän lisää ja lisää ja lisää kunnes paikalle tuli toinen kätilö auttamaan. 01.10 olin jo aika väsynyt (lue tooooosi väsynyt) ja kutsuivat ensin yhden ja sitten toisen lääkärin. Päättivät laittaa imukupin, onneksi, vaikka vauvan sydänäänet olivat tosi hyvät. Ensin imukuppi irtosi, sitten leikattiin väliliha ja lopulta syntyi terve 10 pisteen poikavauva. Istukka ei meinannut tulla kun ei tullut enää supistuksia eli kätilöt painoivat sen tosi kivuliaasti pois. Synnytyksen kestoksi merkattiin 12h 28min, josta ponnistusvaihe 1h 28min.

Olin tosi raato sen jälkeen ja en pysynyt ollenkaan pystyssä eli pääsin sänkykyydillä perhehuoneeseen. Sitten laitettiin kestokatedri kun rakko oli niin täynnä enkä pystynyt liikkumaan. Se oli aivan loistava kun oli mieletön jano niin en olisi päässyt vessaan kuitenkaan! Maanantaina kun olo oli edelleen tosi heikko enkä pysynyt kuin 5min pystyssä huomattiin hempan tippuneen 140->88. Sain pari pussia verta ja jo alkoi elämä voittamaan.

Vaikka ponnistusvaihe oli rankka ja olo hyvin hutera niin kaikesta jäi positiivinen kuva. Jorvin henkilökunta oli aivan MIELETTÖMÄN IHANA! ja kaikki toimi tosi hyvin. Mies pääsi näyttämään taitonsa ja hoiti vauvaa ensimmäiset päivät täysin itsenäisesti kun mä vaan pötköttelin.

Tulipas pitkä tarina, taidan tulostaa sen muistoksi itselleni. Nyt voidaan siis oikein hyvin, vauva on mitä hurmaavin ja maitoa pursuaa joka paikasta :) Päivitän nappisilmämme kuvan profiiliin!

Vointeja kaikille mahakkaille sekä meille mahattomille :)

t.Soippa ja Pinkkari kohta 1vk

mie se vaan yhä oon yhtenä kappaleena. Tännää oli tosiaa sielä äitipolilla yliaikakontrollis-käynti ja alako iha naurattaa ku otettii vauvan sydänäänistä ja supistuksista käyrää ja supistulukemat oli parhaillaa joku 26 ja alimmillaa 0
:LOL: :LOL: et ei kovi pahasti mua supistele,hahaha

sit sielä ultrattii ja kuulema tosi pitkäjalkanen vauva tulos, painoarvioks ultralla tuli 3600g mut saa nähä mite noi piettää paikkaansa. Mut kuulema pitkän ja hoikan tuntune kaveri. Lääkäri myös kokeili et oisin edelleenki yhelle sormelle auki ja et kanavaa ois jälellä 1cm. Ai jumalauta et se sörkki kovakourasesti (tarkotuksella) et jos vaikka avittas synnytyksen alakamista. mie vaa vikisin sielä et "au au au" :D Limatulppa ilmeisesti irtos sen käsittelyn jäläkee, koska sen verra sellasta verimäistä limaa tuli.

Ma-aamuna (ku on kasas rv 42) sit ilmeisesti käynnistetää jos ei enne sitä ala synnytys.

-ilona 41+5

Onnellisena ilmoitan että TYTTÖ TULI! (rv.40+5) 21.8. klo.22.13, paino 3275g, pituus 51 cm, pipo 35, synnytys meni hyvin vaikka rankkaa se oli. Tänään päästiin kotiin, nyt opetellaan vauva-arkea :heart:

Nanna ja Tyttö 4 päivää B)

Ääääh, tätä ei ookaan pitkään aikaan tapahtunnu.. mun kirjotukset hävis :headwall: Noh, lyhynnelmää...

Kiitos Capri ja Bebes lohdutuksesta! Kirjotteluni jälkeen taasen itketti mut onneks tosiaan mul on niiiin ihana mies, joka lohduttaa.. Ystäväni tuli myös iltapäivällä kylään ja se auttoi pääsemään myös vähän paremmin jaloilleen ja unohtamaan vauvan_piti_syntyä_jo -tunteen.

Onnea vauvautuneille! :flower: Ja kiitos Soipalle ja Liivialle kokemuksen jakamisesta.. Seriinan juttu tarttee kans käyä lukemassa.

Ilonasi: Kyllä ne todentotta antaa sinun nyt odotuttaa.. luulis et oisivat jo käynnistelleet. Mut toivottavasti olet jo vaikka synnyttämässä tai et supparit alkais tänään viimeistään!!! On se käyränottaja muuten ihme vekotin.. mullakin kun ottivat useamman kerran sitä käyrää, ni välillä supparit nosti sitä lukemaa 20:stä jonnekin 50:iin ja välillä laski suppareiden aikaan sinne 0:aan... ei vaikuttanut kovin luotettavalta vehkeeltä.. Seuraava tarkistuspäivä laitteelle oli merkitty syyskuu 04 :LOL:

Ei mittään, jaksamista kaikille masujen kera!!
- marisk ja Elmeri 41+2 -

SYNNYTYSKERTOMUS:

Lähdettin sairaalaan tiistaina 21.8 aamulla 5.30 kovien supistusten vuoksi, koko yön oli ollut niitä, sairaalassa käyrälle ja kohdunsuu 2,5cm auki, laitettiin kipupiikki reiteen ja seurattiin tilannetta, parin tunnin päästä tultiin katsomaan, kohdunsuu edelleen auki vain 2,5 cm, ja laitettiin kotia!!vaikka sanoin etten kotona pysty olemaan, niin kauheat kivut, no oltiin sit kotona pari tuntia, 16.30 takas sairaalaan ku kipu kävi sietämättömäksi, katottiin tilanne, edelleen 2,5 cm, ei voi olla totta, synnytys ei edistynyt ollenkaan, kohdunkaula sentään oli hävinnyt kokonaan, no sit lisää kipupiikkiä reiteen, kivut olivat sietämättömät, supistuksia koko ajan 3-5 min. välein, ammeeseen, mikä ei auttanut yhtään, mutta kuulemma avautuminen nopeampaa lämpimässä vedessä...pyysin kohdunkaulan puudutetta, kuulemma voidaan laittaa kun n.4-5 cm auki, mutta mua ei käyty säännöl.katsomassa, sitten kun katsottiin kohdunsuu, olinkin yllättäen 7-8 cm auki!!hoitaja sanoi että ei oo varmaa voidaanko enää laittaa kondunk.puudutetta!!!!otin ilokaasuakin..iski paniikki, lääkäri katsoi , olin silloin jo synnytyssalissa, voitiin onneksi vielä laittaa...se auttoikin hyvin, supistukset ei enää sattuneet niin paljon, eikä laittaminen tuntunut miltään, suosittelen kaikille kondunkaulan puudutetta, se oikeasti auttaa!, ainakin minulla, sitten olinkin jo 10 cm auki, ja sain ponnistaa , tulikin ponnistamisen tarve, heti kun supistus tuli, ponnistin, aina kahden sarjoissa, kätilö sanoi että päälaki näkyy jo ja sillä on tumma tukka, ponnistin , pistin kaikki peliin, sitten tuli pää, ja kätilö auttoi, sitten vielä muutamia ponnistuksia, ja vauva syntyi, pieni tyttö, sanoi kätilö, vauva oli heti virkeä, ja pisteet 10-10-10, punnitus, paino 3275g, pituus 51 cm, pipo 35, isä kylvetti ja siinä tyttö oli maailmassa, ja kaikki meni hyvin, koko synnyt.kesto 7 h 15 min, ponnistusvaihe 18 min.

Nanna ja Tyttö 5 päivää :heart:

Yhteistyössä