ELOMASSUJEN Elokuu 2007

Heips,

nyt on sit miullaki ihan vihoviiminen nla-käynti takana,seuraavaks siirrytään la 25.8 äippäpolille yliaikakontrollii jos ei sitä enne ala syntyä tää vauveli :)

Paino sahailee vähä ees taas ku viime vkola oli tippunu puol kiloa ja nyt tullu sit takas 700g. Alapaine (verenpaineesta) oli taas vähä koholla ja sf-mitta oli tippunu viime perjantaista 1cm. Vauva kuulema kiinnittyny lantioo ja tosi alhaalla, samoin ku kohdunsuun kanava lyhentyny ja selevästi kuulema pehmentyny ja kypsyny viime vkosta.
Meinaiskoha tää sitä et kohta päästäs tosi toimiin? :p

Vauvan painoarvioks nla-täti anto 3500-3700g eli ei onneks ainakaa toiv tarvi mittää yli neljäkilosta jättiläistä lähtiä pusertaa ulos :LOL:

Meinaa tekemisen puute iskiä, eile siivosin koko kämpän ja tännää mie kävin kaupungilla pyörimäs ja shoppaamas imetysrintsikat ja vähä meikkejä. Vaatteita ei huvittanu ees katella pahemmi ku kohtaha ne on kaikki isoja on kiva siirtyä taas pienempiin kokoihin (tietty kuntoilu- ja ruokavalio-operaatio on eesä enne sitä, hahah :LOL: )

nyt sit ootellaa et jotaki tapahtus :)

-ilona rv 41+1
 
Täälläkään ei oikein mitään.. Aamulla heräsin kun vihlo ja oli menkkamaista jomotusta. Aloin tietenkin kiireellä imuroimaan, että jos lähtö tulee, kun olin suunnitellut siivoavani tänään.. Sain imuroitua ja kaikki kivut katos! Että lyhyt oli sekin ilo! :/

Ajattelin, että jos ei tässä mitään ala tapahtuun, käyn ens viikolla vyöhyketerapeutilla, jos se sais asioihin vauhtia.. Onkos kellään mitään tietoa/kokemusta tästä? Että auttaako oikeesti vai ei?

Veera ja tasan 39
 
Kerkesinpä viimein koneelle. Pikku-prinsessamme syntyi siis 13.8. klo. 12.25 (rv 40+5). Mittaa pikkuneidillä: 3405 g ja 51 cm. Synnytys meni nopeasti ja oli yllättävän helppo. Kotona ollaan oltu nyt 4 päivää ja imetystä lukuunottamatta kaikki sujuu mallikkaasti :) . Myöhemmin sitten lisää.

Onnea muillekin uusille vauvautuneille :flower: :flower: :flower: !

- Hiiru - ja Neiti X
 
Pakko Pietu kommentoida tuota sun synnytyskertomusta, vaikka se kerhon puolella onkin. Tosi positiivisisesti suhtauduit, vaikka etkö sie käynyt pelkopolilla synnytyspelon vuoksi? Tuli hyvä fiilis sun puolesta! =)
 
Täällä taas yksi neuvolakäynti takana. Kaikki oli edelleen ok ja oma olokin on mitä mainioin.. Yöllä kyllä välillä tuottaaa ongelmia nousta nopeasti ylös kun meinaa liitoskivut vaivata, mutta sitten klun itsensä saa seisalleen kammettua ja pari askelta otettua, niin sitten taas kulkeminen onnistuu :)

Esikoinen oppi vähän kuin vahingossa nukkumaan omaan huoneeseen jatkettavaan sänkyyn. Äitillä tais olla suurin opettelu nukkua kun ei kukaan enää siellä pinnäsängyssä tuhissu :LOL:
Mutta jospa sekin tilanne muutaman viikon sisään olis korjattu :saint:

Joku kyseli aikaisemmin että mikä asia on ehdoton mitä ei halua sairaalalaukusta unohtaa, niin mulle ne on liivin suojukset! Ainakin esikoisen aikaan olivat tosi tarpeellisa siinä vaiheessa kun maito lopulta muutaman päivän jälkeen alkoi nousta. Ja sitähän sitten nousi kans.. Oltiin sillon reilu viikko sairaalassa, niin siellä ehti huomaamaan yhden jos toisenkin asian tarpeellisuuden, kuten esim. huulirasva oli ihan ehdoton juttu myös.

Mulla kans pelottaa ne peräpukamat.. :/ Ne meinas vaivata edellisenkin synnytyksen jälkeen ja pelkään et nyt ne vasta vaivaakin ,kun tuntuu et ne vaivaa jo nyt. Ne oli viimekskin kaikista hitaiten parantuvat ja kaikista kipein vaiva koko synnytyksestä! :(

Mutta nyt pitää mennä laitta porukalle iltapalaa. Jaksamisia kaikille ja ONNEA uusille vauvoille ja perheille!

Marsu81 38+6

-synnytän syyskuun puolivälissä käynnistettynä...- :kieh:
 
Huomaa, et täällä alkaa totisesti isomahaiset käydä vähiin, kun juttuja tulee niin vähä. :/ Ja mä oon ihan koukussa tähän palstaan! :whistle: :LOL:

Kävin tänään neuvolassa... Paino pysyny samana (JES!), turvotus+++++++++++++++!!!!!!!!! Sf;36 :eek: Pissassa taas prot.+,
RR 119/82... Ja kovin oli täti tosta mun alapaineesta huolissaan. Jo se on kumma kun se aina siellä mitattaessa on koholla. Ja minä kun en mielestäni sitä jännitä. Siis mittaamista... miks jännittäisin. Ja jos jännittäisin, ni kai se yläpaineki ois sit korkee...!? Plaah, eli joudun sit taas torstaina viemään aamupissan ja mittauttaa rr:n. |O

Tänään on supistelu TOSI paljon, mut ei kipeesti. Ja alapää tuntuu räjähtävän ku paine on niin kova!! Samoten vihlominen on kamalaa. Wc pöntölle en meinaa pystyä kyykistyy ku sattuu nii paljo. :eek: :x Toivottavasti nää kivut edes enteilis jotain. :|

Ai nii... Neuvolantäti sano, et monesti kohonnu alapaine enteilee synnytystä.:) Mut sit päästi naurun päälle, et nyt ku mä sitä povaan ni sä oot kasassa vielä 42vkolla. :LOL: :kieh:

Nyt mä painun taas näitten valitusvirsieni (sori TAAS!) jälkeen pehkuihin. Mieski on kotona, ni täytynee mennä köllöttelee sen kainaloon ja kahtoo tv:tä.

Hyvää yötä kaikille ja onnea vielä nyyteistä uusille äideille!!!

-Maypo ja valtsu 38+4 (neuvolassa päätyneet laskemaan vkot, et la 31.8. ku ekaks eivät osanneet päättää onko 31.8 vai 1.9. :xmas: |O )
 
maypo : Minä oon ainakin huomannu omalta kohdaltani et jos verenpaineet mitataan heti kun oon menny neuvolaan niin ne on aina koholla, vaikka en tosiaan, ainakaan omasta mielestä, jännitä ko. tilannetta. Nyt kesällä sijainen mittas paineet aina viimeisenä, niin ne oli aina niin viimesen päälle mallilukemissa, mut niin ku tänäänkin ku heti mitattiin niin meinas olla alapaine koholla, mut siitä ei välitetä ku on ollu muka koko ajan.. Niin ja sit oon huomannu myös sen et jos paine mitaan niillä uuden aikaisilla digitaalisilla mittareilla, tulos on aina enemmän kuin sellaisella vanhalla pumpattavalla versiolla, jossa terkkari ite laskee..

Marsu81, parin tunnin päästä rv 39

P.S Ai miten niin koukussa tähän palstaa, ai minäkö.. :saint:
:LOL: :LOL: :LOL:
 
Kun tuntui että vauva ei liikkunut :/ Mutta kaikki oli hyvin kumminkin :heart: Oli ihana kätilö vastassa kun menin ja ei tullut pahaa mieltäkään :) Kiitos kätilölle :hug:
Just tais muuten jollekin nyytti syntyä siellä kun makasin käyrillä :) Kuului vaan rääkäisy yhdestä salista :snotty:
No toivotettiin tervetulleeksi takaisin heti kun supistukset alkaa kunnolla...nyt jo käyrällä näkyi suppareita :D
Huomenna se laskettu aika nyt sitten on saa nähdä.?
Tämä menee kyllä aika varmasti yli :whistle:
Capri & 77mm Vieläkö te olette kasassa? Vai tuliko edes teille treffit koksiin??

Voi kun jo itsekin...toisaalta riitti sekin tieto tänään että vauvalla on kaikki kunnossa tuolla masussa :heart:

Bebes & Muru 39+6 :heart:
 
Tulipahan taas nukuttua huonosti. Pari tuntia yritin kieriä sängyssä, mutta noustavahan se oli. Nyt kuppi teetä nassunedessä, edelleen parannellaan flunssaa. Tänään neuvola kahden pintaan, taitaa olla toiseksi viimeinen käynti jos menee yliajalle. Yksi varmaan järkätään vielä ensi viikolle.

Onko kellään tietoa mikä on aikaviive Kättärille yliaikaiskontrolliin? Kymmenen vai 14 päivää?

Hui kun jyrisee!!! Tulee taas ukkonen!! =)


Kirvash ja Pikku-Pekka 39+0
 
Miekin edelleen kasassa! :wave: Meinasin kyllä bebesin tavoin (tosin yöllä ) lähteä KOKSiin kun vauva ei liikkunut. Vaikka kuinka tökin, en meinannut saada liikettä. No vihdoin sitten pieni tumps tuntui ja myöhemmin vähän lisää. Alkaa kait olla aika ahdasta ja ikävää mahassa, kun tuskin noi supistukset vauvastakaan kauhean mukavalle tuntuu.

Maybo: Mulla oli ma neuvolassa paineet 117/81 ja mun neuvolantäti ei ollut ollenkaan huolissaan. Oli vain tyytyväinen, kun yläpaine laskenut.. vaikka alapaine oli noussut. Näin ne vaihtelee.

Mulla on muuten pahimmillaan aivan alkuraskaudesta (en tiennyt olevani vielä raskaana) migreeni nostanut paineet 198/98. :whistle: Normaalisti mulla on alhaiset. No ton jälkeen pötköttelinkin 5 päivää sairaalassa, kun ei migreeni mennyt ohi.

Nyt lähden yrittämään saada eskarintätejä langanpäähän, kun esikoisella on lämpöä.

-Capri ja Tiitiäinen 39+6-
 
täällä iloisin mielin tänään... ;) ...juu en tiiä miks noin hormonit pomppii ku plussapallot, hetken on niin hyvä ja energinen olo ja taas parin minsan päästä väsyttää aivan turkasest..tänään aamupäivä luksusta kun ei oo ku 2 nuorinta muksuu kotona ja meijän nuorin täyttää tänään 2v ...kauheeta ku aika menee...
juu eilinen reissu lastenklinikalle meni hyvin, ainoo kun on kuuma niin mulla alkaa huippaamaan aikas tavalla jos en saa juotavaa ja sokerii tasasin väliajoin..kävästiin kyl takas tulo matkalla kahdessa kirpparissakin ja isossa ompussa sitten loppumatkan vedinki ilosesti sikeitä..en tiiä ku väsyttää aivan julmetusti koko ajan...kotiin tullessamme oli tietty rumba muksut nukkumaan ja eläinten hoitamiset ja sitten mies korjas mun "rakkaan auton" bensaletkun ja tietty mun oli pakko käydä heittämässä pikkulenkki sillä...oltais varmaan oltu näky jos joku olis nähny mä nyt olin suht hyvin puettu, mut miehellä ei muuta ku kalsarit päällä ja vanhin tyttö kiipes ja kyytiin niin sil ei muuta ku yöpaita...onneks auto pysy kasassa :LOL: rupesin miettimään että pitäskö äkkii saada toi jenkki liikenteeseen niin saisin tän "viimesen vaavin vietyä mahassa laitokselle ja tuotua kotiin myös jenkillä, näin mulla eka vaavi 13v sitten"...v8 murinaa :LOL:
hohoijaa..taas tuliki jaariteltua kaikkee..
niin joo omanapa kuulumisia ei sitten ookkaan :LOL: yllättäen :LOL:
nyt viikkaamaan pyykit...
 
Mutta tänään se sitten on laskettuaika :LOL:
Ihmettelen itse että näin pitkälle tultiin...nyt vaan odotellaan ja enintään se kaksi viikkoa niin sitten ainakin on vauva syntynyt :heart:

Tänään nukuttiin sitten pommiin :headwall: En muista koska viimeksi olisin nukkunut noin hyvin koko yön....Aamulla oli aika shokki herätys :eek:
Parempi että sai nukuttua!! :saint:

Capri Ei tosiaan tunnu liikkeet samalla tavalla kuin ennen! :snotty: Ja kyllä se säikäytti että mitäs nyt sitten teen? Ennen ei ole käynyt noin...mutta onneksi kaikki oli kumminkin hyvin :heart:

Pitäisi vielä hoitaa viime hetken asioita |O Eilenkin kun olin sairaalassa tuli miljoona työ puhelua jo sinä aikana :headwall: :kieh:

Bebes & Muru 40 :heart: :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Capri:
Pakko Pietu kommentoida tuota sun synnytyskertomusta, vaikka se kerhon puolella onkin. Tosi positiivisisesti suhtauduit, vaikka etkö sie käynyt pelkopolilla synnytyspelon vuoksi? Tuli hyvä fiilis sun puolesta! =)
Iteki yllätyin omasta käytöksestä ja suhtautumisesta. Tais se pelkopoli olla hyödyks siinä mielessä, et henkilökuntaki suhtautu minnuun tosi hyvin. Ei osunu yhtään kenkkua tapausta kohdalle synnytyksessä tai vuodeosastolla (paitsi teholla yks hoitaja oli asshole, josta teinkin sit valituksen). Ite synnytystähän mie en pelänny vaan sitä, miten laitoksella kohdellaan =) Täytyy sanoa, et varmasti toisenkin lapsen pyöräytän mikäli sellainen suodaan :)
 
Minullakin on välillä tullut sellainen olo, että kamala kun Minimi ei ole aikoihin liikkunut. Eipä tarvi kuin hetkeksi pysähtyä ja tunnustella niin alkaa työntelemään jalkojaan kylkeen tai vääntämään päätään tuolla alhaalla. Liikkeitä siis tulee paljon edelleen, mutta ne on niin paljon vaimeampia ettei niitä itse jotain tehdessä huomaa. Tämä on ollut kyllä niin mahdoton liikkuja mahassa, että vähempikin riittäisi.

Aamulla käytiin siskon kanssa lapset mukana vähän shoppailemassa. Olo oli fyysisesti hyvä, mutta auta armias että ärsytti kaikki tuijottavat ja "hyväntahtoisesti" hymyilevät ihmiset. Kai tää maha alkaa näyttää aika vaikuttavalta. Kaverien mukaan tämä on sellainen irtopallo tuossa edessä, siis ihan kuin olisi vaan pallon laittanut paidan alle. Minusta itsestänkin tuntuu että kertyneestä 11 kg:sta noin 10 kg on asettunut ihan vaan mahaan.

Nyt päiväunille...

77mm ja Minimi 40+5
 
Huh huh! Nyt olisi taas puhdas koti. =) Hyvää ajankulua tuo siivous, kun ei minnekkään voi lähteä. Esikoinen kipeä ja ilmakin on mikä on. Välillä toki pitänyt neidin kanssa leikkiä ja pelata, ettei aivan pitkästy.

Hyvä että teit pietu valituksen hoitajasta. Mulla vieläkin kaivelee, kun yli 6v sitten esikoisen synnyttyä, synnyttäneiden osastolla oli muutama tosi veemäinen hoitaja. Olin vain niin väsynyt, etten jaksanut alkaa valittamaan. No nyt on paljon vanhempi, viisaampi (hope so) ja ainakin veemäisempi, ettei ihan mitä vain siedä. Joten jos tälläkertaa sattuu tökeröitä hoitajia, niin kyllä suuni aukaisen ja ylemmälle taholle palautetta.

Onneksi huomiseksi on ohjelmaa (putkimiestä, Hippokisoja...mikäli neidin kunto antaa myöten, miehellä futismatsi) niin ei aika aivan pitkäksi käy. Tosin serkku sanoi, että hän oli jo aiemmin fiilistellyt, että meidän tiitiäinen syntyisi ensiyönä. Se kyllä kelpais mulle!
 
Noniin. Nyt on taas käyty neuvolassa. Viimeksi oli sf-mitta 35, eli laskenut sentin aiemmasta. Nyt puolestaan pompannut 37 senttiin. Hmm. Taitaa olla iiiso kaveri tulossa. Paino tasan sama kuin viime viikolla, paineet 103/58, hemoglobiini 116, syke 145, eli kaikki kunnossa. Vielä ensi viikolle varattiin aika, sitten on jo koossa 40+1 (jos on... toivottavasti ei tarvetta käynnille). Ja yliaikaiskontrolli Kättärillä on 12 päivää la:n jälkeen, joten mulla se menisi 10.9 maanantaille. Toivotaan että ei menisi käynnistykseen.

Kuuma on, eipä tuo tuhojaan tehnyt ukkonen pääkaupunkiseudulla paljoa ilmaa viilentänyt, ihan kuin kasvihuoneessa olisi (valivali). :D

Jaksamista kaikille.

Kirvash ja Pikku-Pekka 39+0
 
Alkuperäinen kirjoittaja Capri:
Hyvä että teit pietu valituksen hoitajasta. Mulla vieläkin kaivelee, kun yli 6v sitten esikoisen synnyttyä, synnyttäneiden osastolla oli muutama tosi veemäinen hoitaja. Olin vain niin väsynyt, etten jaksanut alkaa valittamaan. No nyt on paljon vanhempi, viisaampi (hope so) ja ainakin veemäisempi, ettei ihan mitä vain siedä. Joten jos tälläkertaa sattuu tökeröitä hoitajia, niin kyllä suuni aukaisen ja ylemmälle taholle palautetta.
Minäkin oppinut vähän mutkien kautta, että ennemmin ilmoittaa asiasta kuin jättää sikseen.. Jää helposti kaivelemaan ja jättää traumoja.

 
heissulivei!

:wave: täällä kans yks joka on koukussa tähän palstaan! mies naureskeleekin mulle ku oon koneella, et "ootko taas kaksplussan keskusteluissa?"
täällä hurjan lämmin päivä ja oon ollu niin sosiaalinen, että ihan het oikein hirvittää.. piti tulla kotiin lepäämään yksikseni että ei ihan kaikki puhehalut mee.. :) on se rankkaa omistaa puhelias äiti, jonka kanssa ei oo hiljasta hetkeä ollenkaan. mut mukavaahan se vain on, ettei tarvi yksin seinille puhua...

(.) on ollu hiljaa synnytyken suhteen. parisen kertaa kipeästi supistanu, ja that's it. se limatulpan (?) tulokin loppui sitte enkä oo enää 2 päivään sitä bongannu... mahtoiko sitte ollakkaan sitä? viisaammat, kertokaahan? mulla tosiaan ei oo enään neuvolaan aikaa ollenkaan, vaan käyn sitte tuola sairaalassa näytillä (100km/sivu) et ihan semmonen pikkunen nla-matka.. :/
viikonloppua odotellessa, kun perjantaina siis kontrolliaika sairaalassa, ja jos eivät vieläkään sitte tee asialle mitään, niin viikonloppuna sitten tiedossa venetsialaiset! :heart: ihanaa.

mut aattelinkin tässä alkaa siivoilemaan, ettei vaan hiki pääse laskeentumaan..

jaksuja meille mahallisille ja teille vauvallisille! :heart:

-yopa ja pellervo 40+3-

 
Jep, eli polikäynnillä etodettu, että eipä ole synnytys käynnissä ja kanavaa vieläkin 3 cm jäljellä. Sain käynnistysajan ensi viikon torstaiksi ( sillon 40+6), mikäli poika ei sitä ennen ole tullut itse.Kerroin lääkärille, että asun kaukana-ei autoa-lapsenvahdilla kestää tulla-mies töissä-paniikki! ja heti ymmärsi.

Kokoarvio tällä hetkellä oli 3,7 kiloa.


Onko kenelläkään käynnistyskokemuksia? Onko kamalaa touhua? Kuoleeko?

Esikoinen siis tuli kuudessa tunnissa, ponnistus tunnin ja epiduraali otti kaikki kivut pois ( ja ponnistamisonnenkin).

thelen ja 39+5
 

Yhteistyössä