~Elokuun pikkuiset elokuussa. ~ Tämä on MEIDÄN kuumme!!~

Neuvolakuulumiset:
Paino XX
Turvotus +/-
RR 94/58
P.näyte puhdas
SF-mitta pienentynyt ( pää niin alhaalla ja tiukassa kiinni, että totesi mittaamisen olevan lähes mahdotonta jo )

Kaikki hyvin, uus aika ens viikolle, mutta toivotti tervemenneeksi synnärille :D

Sain aikaan hyvät naurut, kun jutskattiin (en kehtaa edes kertoa mistä kaikesta :D ) ja sain puhuttua sairaala/lisämaito-paineet samalla.

Nyt vois mennä vaikka ravaamaan portaita....no ei senttäs, lonkat ei kestä eikä nivuset...blaah...

-Miuski & Jimpula 37+3
 
  • Tykkää
Reactions: Santtu81
Violalle ja Mintulle paljon onnea! :heart:

Korallille tsemppiä käynnistykseen. =)

Hemarin Helmille onnittelut kauniista nimestä. :heart:

Mä en ole jaksanut lukea enkä kirjoittaa. Tänään vielä tämmöinen ihme väsymyspäivä. Pitäisi varmaan mennä pojan viereen päikkäreille. Oma olo on hyvä, vähän issias vaivaa ja liitoskohta on tosi kipeä varsinkin ylösnoustessa. Mutta muuten kaikki ok ja hyvin olen saanut vielä nukuttuakin.

Päksäkkä 40+4:heart:
 
Jaa, laskettuaika ihan just...On joo, mutta muut ihmiset sitä enemmän muistaa kuin minä itse:D Kaikki tapaamiset mitä sovitaan tms,niin "..paitsi jos olet silloin synnyttämässä" ja sit itse olen vain, että ainiin joo=)
Sairaalakassistakin kaikki jaksaa muistuttaa...

Vauvalle on ihan järjettömästi vaatteita ja nyt niitä tuli vielä lisää,kun löytyi omia vanhoja vuodelta x.... Kohta ei enää mahdu kamat kaappeihin..ai miten niin paljon kamaa pikkukaverilla jo ennen syntymää..

Onko kellään tietoa onko pkseudun sairaaloissa ollut viime aikoina ruuhkaa? Kätilö Kättärin tutustumisessa sanoi, että nyt kesällä kova kiire, hirmuisesti syntyy lapsia... Paitsi että ainakin silloin siellä oli hiljaista kuin huopatossutehtaassa:rolleyes:
 
Onnea vauvautuneille :flower:

Tänään oli neuvola ja kaikki hyvin. sf-mitta oli vielä kasvanut, nyt oli 36cm. Luulempa, että tuonne 37cm kapuaa :)

Löysin niin ihanan imetystyynyn ja nukkuminenkin on tosi leppoisaa tyynyn avulla. Toivottavasti oikea imetys asentokin löytyy sillä hyvin. Vertailin kolmea mallia ja kallein oli kaikkein tukevin ja pisin malli, jonka sitten ostin.

Ja tänään taas POKS POKS!!!! 39+0 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
:heart: Meille syntyi silloin lauantaina 30.7 Pienen pieni tyttövauva 2725g ja 47cm RV: 37+5 :heart:

Synnytys oli aika nopea, 3h54min ! Tulen myöhemmin kertomaan tarkemmin ! :)

majj & pirpana 3vrk
 
Moi! Tänään oli synnytystapa-arvio ja vauvan painoarvio oli "jo" 3360 g, viikot 37+4. Ylihuomenna häntäluun magneettikuvaus, koska lääkärin mielestä mulla voi tiukat paikat johtua siitä, viimeksi siis imukuppisynnytys. Sanoin etten sektioita halua ellei ole pakko, mutta lääkäri haluaa vielä varmistaa alakerran ettei tule yllätyksiä. Lapsen syntymäpainohan olisi noilla arvioilla about 3800 g, esikoinen oli 3490 g. Ei muuta omaan napaan, ei suppaile eikä mitään muutakaan ihmeellistä. :flower:terkuin Schnappy
 
Onnea kaikille jo vauvansa saaneille! Taas en muista kaikkia niin pakko laittaa näin yhteisonnittelut. :flower:

Kiitos Ulleli uudesta pinosta!

Elokuunvaavilla taitaa olla nyytinhakureissu edessä tänään tai huomenna oireista päätellen. =)

Olitte keskustelleet siitä, että sektiota ennen/aikana annettas supistuksia aiheuttavaa lääkettä. Näin mallikkona mun mielipide on, että se lääke olis supistuksen estolääke, jota annetaan. Mut se on vaan tällanen mun arvio asiasta. Tuntuis kauheelta ajatukselta vaan, että supistavaa kohtua viillettäis auki. Ehkä sillä kesähoitsulla tosiaan meni puurot ja vellit vaan sekasin.

Mua kans kiinnostais Marien tavoin HUS:n alueen synnäreiden ruuhkatilanne. Onkohan Lohjalla millaset ruuhkat? Voikohan ne käännyttää mut vielä täällä ovella ja käskeä vaikka Jorviin, jos on täyttä? Se ois ihan hirveetä. Matkaankin menis joku reilut puoli tuntia. Täytyy siis mennä synnärille vasta, kun vauvan pää on jo ulkona. Ei ne ehkä sit enää käännytä muualle. ;)

Omassa olossa ei oikeestaan muutoksia. Pystyn olemaan ja elämään suht normaalisti. Iltasin välillä on kova paineen tunne alavatsalla ja päivän aikana tuikkii ikävästi alapäähän. Supparit on edelleen niitä mahan kovettumisia ja niitäkin tulee vaan joskus. Vauva on kyllä jo aika alhaalla ja liikkuu niukasti, mutta riittävästi. Mulle ei edes petipuuhat aiheuta yhtään supistuksia. Tää odottaminen vaan on niin tylsää. Ei jaksais millään odottaa ja laskettuun aikaankin on vielä 2,5 viikkoa. Huoh!

Pujaja ja Nuppu 37+3
 
Viimeksi muokattu:
Tasapuolisesti kaikille synnyttaneille rutkasti onnea! Niin moni on 'poksahtanut' viime viikon aikana, etten taida pysya enaa luvuissa mukana.. En tieda onko tilastollinen harha vai mika, mutta tosi moni tuntuu synnyttaneen viikkoa pari ennen laskettua aikaa..? :confused:

Ma olen viime viikot kaynyt palstalla vain noin kerran viikossa, silla tyot ovat pitaneet kiireisena, ja olen yrittanyt saada 'kaikki' kunnialla paatokseen ennen mammaloman alkua. Mies on jo murahtanut pari kertaa, etta nyt olisi aika keskittya omaan napaan ja unohtaa tyot, mutta minkas luonteelleen voi.. Olen aina nauttinut duunistani ja osa mua vahan suree, etta 'joudun olemaan kotona' mammaloman ajan (joo holmoa, tiedan!). :ashamed:

Tanaan oli neuvola ja verenpaine ok (105/55), vauvan sydan 130-140 luokkaa, sf-mitta 36cm, pissanaytteen sokerit pikkasen plussalla ja epailin hieman, etta mulla saattaa olla hiivatulehdus johon sain Canesten-reseptin. Vauvan paa edelleen syvalla lantiossa ja arveli, etta tama neitokainen saattaisi olla edellista hieman pienempi (edellinen oli rv 40+5 syntyessaan 3,8kg).

Ihana mieheni on niin vakuuttunut siita, etta vauva saapuu ens lauantaina tai sunnuntaina, etta loi asiasta kanssani 60 euroa (!) vetoa. Neuvolassa arvelivat kuitenkin, etta saattaa menna lahemmaksi laskettua aikaa ellei perati yli. Helppoa rahaa, sanon mina, ja taidan varmuuden vuoksi istua viikonlopun jalat ristissa, hehe.. :D :D :D

Muuten viime hetken valmistelut alkavat pikkuhiljaa olla pulkassa. Pesin vanhan turvakaukalon tanaan, vauvan sanky valmiina, vaatteet pesty ja suurin osa ostoksista tehty. Nyt haluaisin vaan imuroida koko auton ja vaihtaa turvaistuimen ja turvakaukalon paikkaa. Lisaksi meilla on edelleen hoitopyota/lipasto hakusessa.. paatimme jattaa nykyisen hoitopoydan lipastoksi esikoisen huoneeseen silla se on samaa sarjaa sangyn ja vaatekaapin kanssa, joten nyt tarvitsemme uuden meidan makuuhuoneeseen, emmeka haluaisi laittaa siihen mahdottoman paljon rahaa/vaivaa.. Ja sairaalakassi pitaisi pakata jossain vaiheessa. Noh, ensi viikolla mammalomalla mulla on sitten aikaa perhetya tahan paremmin (ellei vauva kaikesta huolimatta putkahda maailmaan ennen sita).

Suurin 'tyo' eli nimen valitseminen on myoskin edennyt hieman. Mies kavi eilen listaani lapi raa'alla otteella ja kuulin vaan 'ei..ei..ei..' kun han ruksaili yli ehdotuksiani. Nyt listalla on jaljella kuusi nimea, joka luulisi helpottavan valintaa. Mutta. Yksikaan naista kuudesta ei ollut mun Top Ten listalla, ja tuli kylla vahan sellainen olo, etta onko pakko 'tyytya' nimeen, josta pidan mutta josta en ole ihan vakuuttunut. Nama nimet ovat myos kaikki englantilaisia/ranskalaisia eli yksikaan ei loydy Suomen nimikalenterista, ja mietityttaa miten hyvin ne sointuvat mun sukunimen kanssa.. :confused:

Viela lopuksi vahan gallupia. Te yli yhden 'luonnollisen' synnytyksen lapikayneet: miten seuraavat synnytykset ovat eronneet aikaisemmasta eli onko toinen (kolmas,jne.) synnytys alkanut suunnilleen samalla tavalla kun edellinen (kellonaika, oireet kuten limatulpan irtoaminen, veden meno..) ja onko synnytyksen alku tuntunut samalta (samantyyppisia kipuja, tieto siita, etta nyt se tapahtuu..)?

Esikoisella supparit alkoivat kello kolmelta yolla ja puoli tuntia niita ihmetellessani olin varma siita, etta se on nyt menoa. Jostain syysta luulen, etta synnytys kaynnistyy tallakin kertaa keskella yota.. :whistle:

Nain sita kertyy tekstia kun kay palstalla harvakseltaan! Ja hei, kaikki synnytystarinat ovat todella tervetulleita kun itsellakin ajankohta lahestyy..

Bump rv 37+5
 
Paljon onnea Mintulle pojasta ja Majjlle tytöstä!

Bump, muakin vähän surettaa töiden loppuminen : / Vaikka mieluiten tekisin ehkä 50%:ia tms...

Synnytyksen alun erosta: mulla synnytykset alkoi (ja meni) niin eri lailla kuin kaksi normaalia synnytystä vaan voi, lukuunottamatta alun kellonaikaa. Eli kummankin synnytys alkoi n. klo 23. Esikoisesta tuli suppareita aluksi silleen harvalleen, tai siis sen yön tuli kipeitä kerran tunnissa ja sellaisia kivuttomampia sitten ne väliajat. Tihenivät sitten vähitellen, ja klo 00:25, reilut 25 tuntia myöhemmin hän syntyi. Lapsivesi oli suurinpiirtein se viimeinen joka meni, puoli tuntia ennen syntymää. Siinä vaiheessa olin jo täysin auki, ja mulla tuli niitä "avautumissuppareita" ja ponnistussuppareita päällekkäin, oli aika kauheaa. Pyysin sitten kätilöä puhkaisemaan kalvot, mutta juuri kun hän oli tulossa vehkeen kanssa ne menivätkin itsestään. Kuopuksen synnytys alkoi vesien menolla, tosiaan sekin n. kl 23. Hän ei ollut vielä kunnolla kiinnittynyt, eli lähdimme saman tein sairaalaan missä nukuimme sen yön. Suppareita ei tullut, eikä tullut aamullakaan. N. klo 13 mun annettiin lähteä kotiin ja sanottiin, että tule seuraavana aamuna klo 8:30 takaisin jos ei siihen menessä ole alkanut supistaa, silloin oltaisiin käynnistetty. Kävelin sitten kotiin (meille oli noin puolen tunnin kävelymatka sairaalalta silloin), otin nokoset, kävin suihkussa ja sitten lähdimme kaupungille kävelemään ja syömään. Ja siellä ne supparit sitten alkoivat n. klo 17. Ehdimme vielä pikapikaa syömään, mutta klo 18:20 oli takaisin sairaalalla. 20:25 suurinpiirtein neiti syntyi. Ilmisesti se, että hän ei ollut kunnolla kiinnittynyt johti myös siihen, että omalla tavallaan tämä toinen synnytys oli ensimmäistä paljon kivuliaampi, vauvan pää hiersi mun häpyluuta vasten joka supistuksella ja se sattui aivan hirveän sairaasti. Onneksi yhden sisätutkimuksen yhteydessä pää luiskahti luun alta ja sen jälkeen olikin sitten helppoa. Nyt odotan jännityksellä mitenkä tämä kolmas synnytys menee. Ainakin tähän mennessä voin sanoa, että lievien menkkakipujen tapaista särkyä ei ole aikaisemmin tullut, niinkuin eilen ja tänäaamuna. Muuten saapi sitten nähdä =)

Siobhan ja Plutte 39+6
 
Tähän asti taas päivitetty, onnea nyytin saaneille!! (Meen ihan sekasin, ketkä kaikki on jakautunu, mut ei anneta sen häiritä!) :heart: :flower:

Mulla edelleen näitä ajoittaisia menkkakiputuntemuksia ja sukkapuikkoilua. Mut ei kai mitään tapahdu, kun jäävät siihen. Menee kuitenkin yli käynnistykseen asti, joten vaikkaan pääseväni just ja just syyskuun vaihteeseen. :stick:


u & Liipukka 37+6
 
Hurjasti onnea vauvan saaneille!!! :heart: Ihanan moni on jo jakautunut, toivottavasti omakin vuoro tulee pian. :)

Nyt oon toista päivää mittaillut sokereita, arvot ei lähellekkään hälyttäviä. Ihmetyttää hiukan, mutta parempi tietenkin niin. Eilen vedin viellä iltapalalla testiksi sokerisia muroja ja silti pysyttiin hyvin rajojen sisällä. Ensi to taas lekuriin, katsotaan sitten miltä näyttää. Rupeaa olemaan jo sormenpäät hellinä kun 4xpäivässä pistelen niitä. :D

Shoppaillut oon ihan urakalla, mitään en oikeastaan tarvitse, mutta lähinnä se käveleminen kaupoissa ja siitä toivottavasti oleva hyöty mielessä pyörinyt pitkin kaupunkia. Ei kyllä mitään tulosta, vaikka eilen juoksin sairaalaan portaita ylös. Hengästytti vaan. Tylsää.

Pahimmat helteet näyttäisi olevan ohi ja yötkin menee jo paremmin unen puolella kuin valveilla. :)

Jaksamisia kaikille masujen kanssa!!
 
Pieni keijukaistyttömme syntyi tänään rv 38+6 klo 14:42. :heart: Paino 2150g. Täällä mitataan muut mitat vasta 2 päivän iässä. Napanuora oli 1,2m eli kätilö saa tarjota pullat muille kätilöille. :D Kaikki meni hyvin jyväpussin ja ilokaasun voimin. Synnytyskertomusta myöhemmin. Jälkisupistukset kaameita :mad: Tyttö vaikuttaa olevan ok, toivottavasti selvitään ilman takapakkeja. Sga-vauvahan hän nyt on.
 
Paljon onnea Koralli :heart::flower:

Ärsyttävä olo..äsken imuroin kiukkupäissäni (vihjasin nätisi ukolle kyseisestä aktiviteetistä, mutta hänen piti pestä moottoripyörä :stick:). Nyt on koko ajan pissahätä, mutta vessassa ei tuu kun muutama hassu tippa :headwall:
 
Paljon onnea kaikille vauvan saaneille!! :heart:

Tuosta supistuksista sektiossa.. Oisko se yks terkka tarkoittanut, että olisi hyvä jos supistuksia olisi ollut ennen sektiota, niin lapsi olisi vähän valmistautunut maailmaan tuloon, mutta ei siis tarkoittanut, että niitä pitäisi olla sektion aikana. Tuossa olisi nimittäin vähän järkeä.
Sen sijaan supistuksia estävä lääke eli tokolyytti on hieman ongelma, koska sitä annetaan mahdollisesti siinä kohtaa, kun lapsi alkaa voida huonosti ja sydänäänet laskee supistusten aikana ja lähdetään kiireelliseen sektioon. Ongelma siitä tulee siinä vaiheessa, kun lapsi on saatu maailmaan ja kohdun pitäisi supistua, että vuoto lakkaisi, niin tokolyytti vaikuttaa vielä. Mutta tämä kaikki on nyt vaan ihan mun mietiskelyä. Asiasta pitäisi puhua jonkun asiantuntijan kanssa. :)
 
Voi onnea todella paljon kaikille vauvan saaneille :heart: en kylläkään varmaan muista kaikkia mut ainakin Viola, Blanco, Minttu, Neamma, Majj ja Koralli!! :D Näitä uutisia on aina niin ihana lukea! :flower:

Ja kiitos vauva-10, raitis, mammy ja kaikki jotka vastasitte mun sektio-kyselyyn!! Sain TODELLA paljon lisätietoa aiheesta ja nyt tiedän mihin varautua! Huomenna olenkin menossa sairaalalle verikokeisiin ja kertovat siellä sitten vielä tarkemmin mitä tulee tapahtumaan..alkaa jo pikkuhiljaa jännittämään perjantai ;) Noi supistus-jutut oli mullekki ihan uusia, täytyy huomenna kysyä, et miksi ihmeessä sellasia halutaan sektion ajaksi järjestää?!

Koralli saas nähdä minkä kokonen meiän poju nyt sit on kun paino-arviot vauvoistamme on menny koko ajan ihan samassa :D

Hei eikö joku muukin ollu menossa perjantaina sektioon?!! Jännätään siis yhdessä ;)

Jaksamista taas kaikille ja tsemppiä synnytyksiin!!! :D

Happy ja Nestori 38+4
 
Ullelia piti vielä kiittää uudesta pinosta! :D pää on niin laho ettei puoliakaan muista mitä piti kirjottaa..

Ja mikäs on Raitiksen vointi? Vieläkö oot joutunu sairaalassa viettämään päiviä? Paljon tsemppiä jaksamista sinne!! :hug:
 
Kiitos taas tähän sektioasiaan - suppareiden aikaansaamiseen - vastanneille! Ja pyydän myös anteeksi, jos olen tällä lietsonut epätietoisuutta muillekin sektioon meneville. Joo, Happy -82, mullakin on siis perjantaina aika. Hui ja hui! Aamulla puoli seitsemältä sinne mennään ihmettelemään, ja sitten kaikki (tosiaan niin kuin aiemmista viesteistä näkyy...) on vielä hämärän peitossa.

Tänään tuli vaavisänky. Nyt laitan siihen lakanat. Kivaa. Ja jep, leivoin pullaa pakastinta kohti, että on sitten vauvankatsojille tarjottavaa... Mutta tuli syötyä itse aika monta.

Rabarber
 
Taidan olla pinon ainoa, joka toivoo, ettei vauva itse asiassa tulisi vielä tänä yönä... huomenna tulisi mun äiti lapsenvahdiksi, ja olisihan se ihan kivaa jos mies kuitenkin pääsisi mukaan. Tosi paljon vaan tämä vauva antanut "merkkejä" siitä, että jotain voisi olla tapahtumassa... siis maanantaiaamusta alkaen. Mutta jos se jaksaisi vielä 24 tuntia olla tuolla niin hyvä olisi, sitten saisi tulla =) Ja nyt kun tän kirjoitan, toivon todellakin ettei se viihdy vielä kahtaa viikkoa tuolla mahan toisella puolella :stick:
 
Myös minä olen menossa perjantaina sektioon:) viikkoja sillon 38+2 ja painoarvio oli 37+0 jo 3.8kg joten saa nähdä syntyykö sieltä viisikiloinen ;) vauvahan meillä menee teholle sokeritippaan suoraan,mikä mua surettaa jälleen!toivottavasti ei tarvis olla yhtä kauaa kun meidän keskimmäinen, joka oli siellä 5vrk..

Ja miekin siis en toivo tämän syntyvän ensi yönä..vaan että päästäis ihan suunnitellusti perjantai aamuna klo 6.30 sairaalaan. Huomenna taas käyrälle meno ja sit enää hetki kun ollaan jo tosi toimissa..voi minä niin toivon,että kaikki menis hyvin ja vauva olis kunnossa!vähä pelottaa :(

tsemppiä kaikille masujen kantajille..kenelläkään ei enää kauaa jäljellä! :)
 
Onnea Viola, Minttu, Koralli, Majj, ja Neamma!! :heart:

Synnytysten eroista:
Esikoinen syntyi 37+1. Ei ennakoivia tuntemuksia sitten mitään. Ei tietoa limatulpan irtoamisesta. Yllättäen vedet meni klo 01.00, supistukset alkoi klo 01.30, klo 02 tulivat jo parin min välein niin että olin TODELLA kipeä, klo 4 oltiin sairaalassa, tein kuolemaa, kohdunsuu 4 cm auki. Klo 5 sain epiduraalin, joka tehosi taivaallisen hyvin. Klo 8 olin täysin auki, epiduraalin vaikutusten takia ei ponnistamisen tarvetta kuin vasta 8.30 jos sillonkaan, päätettiin kokeilla, ponnistusvaihe oli yhtä tuskaa ja vaikeaa, kesti 1h9min, päättyi mun väsymisen takia imukuppiulosauttoon. Episiotomian paraneminen kesti viikon.

Tämä kakkonen syntyi 38+0, epäsäännöllisiä supistuksia 3-4 pvää etukäteen, ja limatulppaa irtosi vähän 2 vrk ennen synnytyksen varsinaista käynnistymistä. Syntymäpäivänä klo 8 alkoi supistukset koveta, klo 10 tulivat 10 min välein kivuliaina, tihenivät niin että klo 11.30 jo 4-5 min välein, klo 12 oltiin synnärillä 5cm auki, klo 13 sain epiduraalin, tehosi taas kuin taika, kivut loppui. Klo 14.30 laitettiin oksitosiini tehostamaan supistuksia, klo 15 puhkaistiin kalvot että saatiin vauvalle pinni päähän kun maha-anturi ei meinannut pysyä paikoillaan. Klo 15.30 sain alkaa ponnistamaan ja klo 15.46 syntyi tyttö helpon ponnistusvaiheen jälkeen :heart:
Täysin erilaiset synnytykset siis:)

( . )
Tänne ei juuri uutta, tänään aloitettiin D-vitamiinitipat. :) Ristiäisiä mietitään, esikoisen kanssa ulkoillaan ja vieraillaan ystävien ja sukulaisten luona, muu aika lähinnä tissitellään. Tuntuu olevan vauvalla tiheän imun kausi, tänään koko illan ollut tissillä. Nyt nukahti tuhisemaan tuohon viereen :heart:

Kirppiina ja Tyttö 2vkoa 1pvä
 

Yhteistyössä