*Elokuun nassukat huhtikuussa*

Eea
Hyppy Itse pesin jo olemassa olevat vauvan vaatteet. Sain huoletta kuivatella ulkona. Kohta on ilmassa siitepölyä niin paljon, ettei olisi onnistunut. Nyt vaatteet odottaa viikattuina kaapissa käyttäjäänsä. :) Sänkyä ja muuta taidan laitella valmiiksi vasta heinäkuun puolella. Hirveesti tekis mieli ostella vauvalle vaatteita ja leluja (ja ommella ja neuloa kaikenlaista). :)
 
Tervetuloa uusille!

Minä haluaisin kamalasti laitella vauvalle jo kaikkea, mut vielä ei pysty, ku muutetaan heti vapun jälkeen. Sitte alkaa tavaroiden hommaaminen. Ja vaatteetkin ajattelin pestä vasta sitten.

Se äitiyspakkaus tuli ainakin mulle tosi nopeasti. Oliskohan menny kahta viikkoakaan siitä, ku jätin hakemuksen Kelalle. Ja myös päätös äitiyslomasta tuli vuorokauden sisällä...

Minä oon myös miettiny millanen se supistus on, joskus herään yöllä siihen, kun maha on menny ihan kovaksi ja alamahassa tuntuu kummalliselle. Äkkiä se menee ohi ja jäljelle jää vähän hölmistynyt olo ennen kuin uni taas jatkuu.

Omaan napaan ei kuulu mitään erikoista, ehdin käydä neuvolalääkärillä vielä vanhassa neuvolassa, sit siirryn uuteen neuvolaan. Tänään sain varattua aikaa sinne. Vauva mönkii aika paljon mahassa, nyt liikkeet on ruvennu tuntumaan enemmän myös kädelle asti (istukka edessä). Nyt oon huomannu sen, että jos kävelen tai muuten touhuan kotona enemmän, tulee kaiken maailman tuntemuksia alamahalle, selkään, lonkkiin, lantioon (joka paikkaan siis) ja myös nivuset menee aika kipeäksi. Mut noin muuten katson päässeeni aika helpolla. Hyvä ystäväni on myös raskaana (viikkoja nyt 19) ja hän oksentaa edelleen liki päivittäin.

Biliga ja poikanen 25+1
 
Tervetuloa uusille! :)

Vaatteiden pesu + muutenkin laittaminen - Varmaan 30 viikon paremmalla puolella alan vasta pesemään vauvan vaatteita. Pinnis ym tulee varmaan kans vasta kesällä laitetuksi, odotan et saisin joten kuten laitettua tuan meidän makkarin kuntoon nii kivempi alkaa pinniksen ym paikkoja suunnittelemaan, ja olis kiva päästä ikeaan etsimään jotain kivaa lipastoa minne ne vauvan vaatteet vois tosiaan laittaa! :)

majj & 23+1
 
Hyppyihanaa kuulla et kaikki olikin hyvin, monesti olitkin ajatuksissa ku esikoista myös odottelet ja meillä sama LA... supistus tuntuu juurikin siltä että vatsa yhtäkkiä kovettuu, kipuja siihen ei kai kauheasti saisi liittyä vielä... on tullut tässä itselle viime parin viikon aikaan ikävän tutuiksi nuo harkkasupparit!

vauvanvaatteista vasta kesällä olen ajatellut alkaa laittelee kamoja ja pesee vaatteita... sänky ja hoitopöytä on jo ostettu, vauvan huoneessa pienimuotoinen remontti edessä joten varmaan sen jälkeen toukokuun aikana kasaillaan sit ne kalusteet...

supistuksista onko kuinka usein muilla? tuntuu et koko ajan vatsa pinkeänä, neuvolas tänään mainitsin ja sanoi että kuuluu asiaan mutta kipuja ei saisi olla ja levolla pitää helpottaa mut mulla niitä välillä tuntuu levossakin, milloin kannattaisi huolestua niistä? vauva potkii koko ajan et ei kai hänellä ainakaan hätää ole, nyt tosin saikulla ku flunssaa pukkaa joten toivottavasti flunssa provosoi vaan niitä ja ne vähenisi sitten ajan kanssa...

neuvolassa muuten kaikki arvot ok, sf-mitta 21 ja käyrillä mennään.. äippäloma paperit tuossa jo täyttelin ja täytyy heittää ne postiin niin onpahan sekin asia sitten hoidettu! Neuvolantäti vaan toi vähän jännitystä taas elämään ku heitti et sykkeiden perusteella hän arvioisi tyttöä:LOL:, "tyttöselle" on sitten tilattu tuttavan lastentarvikeliikkeen kautta jo aika paljon vaaleansinistä :) no mut sanoi sit et onhan tuo ultra kuitenkin paljon luotettavampi, ei sykkeistä ole tieteellistä tutkimusta, arvailuja vain... onneksi on tuo 4D vielä tulossa reilun parin viikon päästä niin näkeepähän siellä vielä toivottavasti jos pitääkin palauttaa siniset ja tilatakin vaaleanpunaista!!

käykääs muuten kattoo sucredeorge.com, siellä kaikkee liian ihanaa vauvatarviketta... sieltä se sweet blue & rose niin sitä autoteemaista ihanaa peittoa yms olen meidän vaaville tilaillut :heart:

Tervetuloa uusille!

Minttu ja Pikku-J 23+4
 
Tervetuloa uusille, kiva kun porukka kasvaa vaikka meitä jo paljon on ennestäänkin.

Vauva tavaroista olette kirjoitelleet. Meillä hoitopöytä on valmiina esikoiselta ja paikoillaankin vielä. Pinnasänky on kasattuna makkarissa mutta tällä hetkellä täynnä vauvalle tulevaa tavaraa. Vaatteita suunnittelin tossa kesällä peseväni vasta. Mun pitää ne käydä kaikki läpi kun ovat samassa laatikossa kaikki niin katsoa vähän kokojen mukaan ne laatikoihin.

Äitiyspakkaus otetaan ja tykkään enemmän 2011 pakkauksesta. No, se kyllä varmaan saadaankin kun neuvola on vasta toukokuulla jossa paperit saadaan. Ainut mistä en paketissa tykännyt oli ne kirkkaan punaiset housut. Pidän punaisesta mutta olivat jotenkin liian kirkkaan väriset.

Ja jos joku haluaa postikulujen hinnalla ne kestovaipat niin yv:tä vaan tulemaan. Meillä mennään kertiksillä edelleenkin eikä aleta kestoilemaan.

Lapsimessuilla tuli perjantaina käytyä mutta en viitsinyt tulla sinne tapaamiseen kun olin kauheassa flunssassa. En jaksanut messuillakaan olla kun hetken aikaa.

Täällä on kohta pari viikkoa tunnettu potkuja ja ajoittain jopa ulospäin näkyy. Masu on aika iso jo ja tänään sanoin miehelle, että masu on tiellä kun piti kumartua. Paino on varmaan edelleen - merkkinen lähtöpainoon nähden. Mulla se putos jopa 6kg.

Vauva-10 ja kuutti 21+1
 
Vauva-10:lle lähti yyvee kestoista ;)

Vaatteita
alan pesemään vasta viikon 30 jälkeen. En vielä viitsi,turhaan tunkkaantuvat kaapissa :D Kuitenkin haluan sillä tavalla ajoissa ne laittaa,kun tuo junnarikin meinasi tulla vähän liian aikaisin jo ulos,tahdon että ovat sitten valmiina jos tuleekin aikaisemmin. Ostelen kuitenkin jatkuvasti uutta vaatetta niin pesen sitten kaikki kerralla..

Huoneesta
meillä on vähän ongelmia. Meillä on siis kolmio ja kesällä 5 henkeä:saint: Esikoisella on nyt oma huone ja en oikeen viitsi junnaria laittaa samaan huoneeseen kun esikko menee kouluun jo ens syksynä ja junnari vasta 1v. Eli meidän makkarissa on sitten kesällä me+2 pientä. Meidän makkari on niin sairaan pieni muutenkin että saas nähdä miten mahdutaan:whistle: Mietin myös meidän sängyn muuttoa olkkariin,mutta mitä se auttaisi..en halua että junnari nukkuu eri huoneessa mun kanssa ja vauva nukkuu kuitenkin vieressä. Pitää varmaan vaihtaa esikoisen kanssa huoneita,hänellä hieman isompi huone. Mutta ei sinnekkään kahta pinnasänkyä mahdu! Jotenkin on nyt järkättävä,koska tästä ei lähdetä muuttamaan kuin vasta muutaman vuoden päästä kun talon osto on ajankohtaista.

supistuksia tulee täälläkin. Tänään menin hyppimään esikoisen kanssa trampalla ja sen jälkeen vähän supisteli:whistle:

äippäpakkaus tulee rahana perjantaina! Mä sain päätöksen äippärahastakin, se on sama kuin junnarista,eli hyvä:) Jee. Päätös tuli viikossa!

Minttu meilläpäin yksi pikkukauppa myy tota sucredorgea :heart: Siellä kaupassa on muutenkin aivan ihania vaatteita lapsille! Pitäisikin taas eksyä sinne alerekkejä selailemaan :D

MM ja Kirppu 23+3
 
Moikka kaikille ja kiitos galuuppeihin vastanneille!
Nyt nopsasti kirjottelen vain eiliset neuvolakuulumiset ja luen sitte myöhemmin pinoa läpi tarkemmin.
Eli neuvolassa:
RR:127/74
pissa puhdas
paino +500g/vko (yhteensä tullut 3,5kg)
SF 23 (yläkäyrillä, vaikka ultrassa vauvaa sanottiin pieneks ja siks ollaan sinne kasvukontrolliinki menossa)
Sydänäänet vauvalla 140-150
Hb: 110 (tippunut paljon joten rautakuurille siis)
Niin ja kelan laput sain, pitäis ne täyttää ja viedä, me otetaan avustus rahana.
Nyt odottelen kuin kuuta nousevaa ensviikon ultraa jolloin saa tietää onko siilä vauvalla kaikki ok. Tuntuu ettei oo pystyny oikeen nyt nauttia tästä raskaudesta ku jännittää niin se ultra ja pelottaa jos kaikki ei olekkaan hyvin.

Jonetta ja Vilja 23+4
 
Neuvolassa kaikki ok.

Painosta pientä napinaa, tullut 675g/viikko....
RR 90/60
Pissa puhdas
SF 23,5 eli hitusen yläkäyrällä mennään
Syke + (erittäin hyvä vaihtelu)
Liikkeet ++ ja meinasin pelästyksissäni pudota siitä pöydältä, kun tyyppi otti ja potkas oikein kipeästi niin, että kauhia kohouma tuli ihan doplerin viereen :D

Miuski & "Örkkimörkki tai paterock" kuten kuopus hänet nimesi ;) 22+4 (jokaisen ultran mukaan ja neuvolan mukaan 22+1, mutta elän ultrien mukaan mielummin ;) )

MUOKS: Kipeiden suppareiden osalta pitää seurailla ja turvotusta kans... pyh... sokerirasitukseen on kuulema suht pakko nyt mennä.... painoa näyttää tulevan liiankin helposti.... jep jep..
 
Viimeksi muokattu:
Sf-mitoista tietäville... En mistään löydä hyvää tietoa mikä on normaali sf-mitta milläki viikoilla.. esim, jos miuskin sf mitta on 23,5 ja yläkäyrillä (?) ja mulla oli 23-24 ja mulla on viikkoja enemmän ku miuskilla? pitääkö tästä nyt huolestua? Ja ensiks ku ne mittas multa sf-mitan se oli 28! :kieh: Mistä korkea sf-mitta kertoo?

Thanks juu teille :heart:
 
En oo asiantuntija, mut ainakin äitiyskortin takasivulla on sellanen taulukko, mis on ne sf-mitat. Mulle ainakin merkattiin jo eka piste siihen. Vähän on pienellä fontilla, mut kai siit voi jotain tirkistellä..


u & Liipukka 23+0 POKS!
 
Eea
Itellä on ainakin sellanen mielikuva, ettei sf-mittaa kannata liiaksi tuijotella heti ensimmäisten mittausten perusteella. Korkea sf-mitta saattaa kertoa lapsen olevan isokokoinen, tai sitten lapsivettä vaan on runsaasti. Ensimmäisissä mittauksissa lapsen asento saattaa vaikuttaa kai mittaan aikalailla (onko poikittain vai pää/takapuoli alaspäin).

Itsellä esikoisen raskaudessa sf-mitat meni melko hyvin keskikäyrällä (just sen äitiyskortin taulukon mukaan), nyt tässä raskaudessa eka mitta tuli jo sinne yläkäyrälle. Saa nähdä tasoittuuko miten raskauden edetessä.

Eea & Urkki 21+6
 
Sf-mitoista tietäville... En mistään löydä hyvää tietoa mikä on normaali sf-mitta milläki viikoilla.. esim, jos miuskin sf mitta on 23,5 ja yläkäyrillä (?) ja mulla oli 23-24 ja mulla on viikkoja enemmän ku miuskilla? pitääkö tästä nyt huolestua? Ja ensiks ku ne mittas multa sf-mitan se oli 28! :kieh: Mistä korkea sf-mitta kertoo?

Thanks juu teille :heart:
Sf mitta vaihtelee mun mielestä paljon ihmisen mukaan. Meillä meni edelliset omalla käyrällä, yläkäyrän yläpuolella. Kohtu vain nousi korkealle heti alussa. Miuskilla on vähemmän viikkoja niin siksi täytyykin olla korkeammalla käyrällä kuin sulla. Katso onko sun neuvolakortin takana se käppyrä. Saattaa kertoa vauvan isosta koosta jos sf mitat korkeita, mutta aina ei merkitse sitä. Meillä pojat melko isoja viikkoihin nähden rv 37+6 4130g ja 38+2 3880, joten kertoi varmaan meillä myös osittain siitäkin. Mä luulen, että suurin merkitys on sillä, että kohtu kasvaa tasaisesti, jotta ei tule liian suuria laskuja tai nousuja, ei sillä missä kohtaa käppyrää oman vauvan kasvu on. Lopussahan sf mitta saattaa laskea jonkin verran tai pysyä samassa pitkään ja se kertoo usein siitä, että vauva alkaa laskeutua alaspäin ja jossain vaiheessa saattaa kertoa siitä, että vauva ei kasva tarpeeksi. Toivottavasti tästä jotain apua oli... tässä ainakin jotain tietoa varmasti lisääkin jollain tietoa on.
:wave:
 
Tervetuloa uudet!

Oonkohan mä ainut jolta ei ole SF-mittaa mitattu vielä kertaakaan... No, viikon kuluttua neuvola niin ehkä siellä sitten.

Hui, olihan järkytys huomata eilen että mun napa alkaa jo pikkuhiljaa työntymään ulospäin :confused: Nyt jo? Ei se seistessä näy, mutta selinmakuulla pullottaa jo pikkasen. Tarhantäti katteli tänään sillä silmällä mun linjakasta vartaloa. Toppatakin sisään maha vielä jotenkin katos, mutta kevättakki ei peitä mitään. Tiedän kyllä että poitsu on jotain kertonut tarhassa kun yks tarhakaveri kyseli yks aamu että onko mun masussa vauva.

Vauvavakuutuksesta. Jätin Lapsimessuilla yhteystiedot jokaiseen vakuutusyhtiöön mitä löysin, mutta yhdestä vaan on soitettu. Ei taida uudet asiakkaat kiinnostaa. Meillä siis vauvavakuutus edelleen hommaamatta, enkä tosiaan tiedä mistä hommaisin. Muutenkin pitäisi kilpailuttaa kaikkia vakuutuksia, mutta se on niin iso härdelli etten millään saa aikaseks. Ifin täti puhelimessa vähän ihmetteli kun meillä on kaikki pankki- ja vakuutuspalvelut hajasijoitettuna sinne tänne.

Sammeli + Sintti 21+5
 
SF-mitta-asiaa: Ei tosiaan kannata katsella sitä liian tarkasti. Se on vain suuntaa antava juttu. Mulla oli esikoisesta ihan tajuton sf läpi raskauden ja sirpakka tyty tuli. Kuopuksesta vedin totaali yläkäyrällä ja sen ulkopuolella ja ihan normikokoinen tuli. Esikoisen kohdalla mulla todettiinkin useampaan otteeseen olevan paljon lapsivettä. Nyt on sf-käyrän kulku siten, että eka mitta osui tasan yläkäyrälle, seuraava napsahti reilusti yli ja nyt tänään mitattu menee taas likemmäs itse käyrälle. Mä en ole huolissani vaikka huitelis ties missä jos muuten kaikki on ok.
 
Heips!

sf mitta mulla ei ole vielä mitattu...ens viikolla olis lääkäri/nla torstaina ja sillon olis rv 26+2 menossa, jospa ne sillon mittais.
Muilla kaikisssa kolmessa odotuksessa mennyt reilusti yli yläkäyrien, ja vauvat olleet kaikki ihan normikokosia, mut luulen että mulla vaikuttaa se kun kohtu on erittäin vomakkaasti eteenpäin kallellaan. Sf mitalla ei sinänsä ole mitään merkitystä onko iso vai pieni, vaan että sillä seurataan, että mitta kasvaa tasaisesti. Ei saisi tulla äkillisiä muutoksia ylöspäin tai alaspäin suurempina harppauksina.

Meille rantautunut ihan kunnon räkätauti :snotty: Pienin mies kävi eilen lääkärissä kun ollut yskä jo pitkään ja nyt tuli lisänä tämä uusi tauti niin korvatulehdus löytyi ja sit joutu hengittelemään 4 kertaa avaavaa lääkettä. Sit vielä kuului keuhkoista joku epämääräinen ääni, nii piti lähtee vielä kysiin sairaalaan lastenlääkärille melkein 100km päähän. No siellä ei enää keuhkoista mitään ylimääräistä kuulunut, sai kuitenkin vielä yhden satsin lääkettä. Myös muilla lapsilla kunnon yskä ja nuha. Itellä kauhea yskä, keuhkoihin sattuu ihan riittävästi...miehellä ei vielä ole pahasti kun sillä käytössä kaikki allergialääkkeet.
Sit kun nuo 2v ja 4v alkaa yöllä yskimään niin yleensä tulee myös oksennus ja ei kun peti ja mies pyykkiin :x 7v selviää jo yöt oksentamatta...

Tuossa syönnin jälkeen aattelin tiskata astiat käsin ja mun maha suorastaa ui siellä tiskialtaassa, paita ihan märkänä ja tuntui, että kädet ei enää yletä kunnolla, myös selässä näköjään se kurottelu tuntui.
Eilen illalla oli myös havaittavissa ekoja liitoskipuja tuossa häpyluussa. Jouduin kantamaan pientä miestä aika paljon ja nostelemaan ees taas, vaikka ei paina kun 14 kg, mut näky kuitenkin jo tuntuvan ilalla semmosena jomotuksena ja poltteluna.
Ekassa raskaudessa liitoskipuja oli viimenen kuukaus, tokasta alko jo jotain rv 13 ja viimeset 2 kk oli yhtä tuskaa, kolmosesta alkoi jo jotain rv 25 ja pikkuhiljaa paheni, varsinkin jos enempi käveli tai seisoi ja se viimenen kuukaus oli jopa hakala nukkua yöllä kun särki silloinkin lonkkia ja luita tuolta alhaalta. Toivon tosiaan että nämä ihanuudet antaisivat vielä olla rauhassa ainakin hetken...
 
Tosta SF-mitasta, niin mun käsityksen mukaan näillä viikoilla ei voi edes vielä puhua isosta vauvasta, vaikka mitta olisikin yläkäyrillä! Niinkun muutkin kirjoitti, lapsiveden määrä ja sikiön asentokin vaikuttaa asiaan. Mulla oli 22+ viikoilla sf 20, ja nyt meni keskikäyrällä, 18 viikolla mitattiin ekan kerran, ja silloin meni "yläkäyrällä" joten mitta oli tasoittunut!

Sammeli + napa - Mulla kans napa pullahtanut jo ulos! Ei kokonaan mutta silleen jännästi, huomaa jos on esim. kireempi paita päällä niin näkyy jo läpi! :D

Mua ärsyttää sellaset ihmiset, joiden kanssa ei oikeasti ole usein edes tekemisissä ja sit ne kommentoi sitä miten iso maha mulla jo on, ja heti perään tulee "onkos paino noussut jo paljo, jooo ei sitä toisen jälkee enää niin vaan palaudukkaan" jne !! HUHUHH eihän se asia edes heille kuulu ! Miks ihmisten pitää kommentoida noinkin typeriä asioita? Eriasia jos vaikka oma äiti sanois jotain, mutta sellaset joita nää tyyliin kerran vuodessa.. Anteeksi valivali..

Majj & 23+2
 
Mullahan sf mitta pomppasi kahdessa viikossa (rv20-22) melkein 8cm..16 oli eka ja sit 23.5 muistaakseni..mut neuvolatäti sano että näin yleensä käy tässä vaiheessa pienellä ihmisellä..olen siis varmaan melkein kolme pykälää yläkäyrän yläpuolella tällä hetkellä..(neuvolakortin käyrällä)..viime raskaudessa menin yläpuolella koko ajan..rv36 mitta oli noin 40cm..
 
Uusia elokuisia oli aktivoitunut. Tervetuloa molemmille! :heart:

Päksäkkä kyseli kantoliinoista. Mulla oli kuopuksen kanssa käytössä juurikin se Hug a Bub ja tykkäsin kovasti. Nyt se oottaa tuola kaapissa uutta käyttäjää. Oli tosi helppo pukea päälle ja sen sai hirmu napakasti istumaan. Ne väritkin on musta ihania. Kuopusta tuli ekat 3 kk kannettua paljonkin, kun rauhoittui siihen niin hyvin iltaisin.

Päksäkkäkö oli miettinyt, että tokakin tulee viikon lasketun ajan jälkeen, kun ensimmäinenkin tuli. Mulla kans eka tuli tasan viikon yli lasketun, mutta kakkonen tulikin yllättäen jo päivän ennen laskettua aikaa. Olin ihan varautunut oottamaan vielä sen viikon. Kakkonen oli vähän äitiystävällisempi, koska se viikko lasketun ajan jälkeen on niin tuskasta odottamista.

Majj mua kans ärsyttää ihan sikana noi mahan koon kauhistelut ja painon kyselyt. Se ei yhtään ahdista, että esim työkaveri, jonka kans nähdään päivittäin ja jolla paino on myös noussut paljonkin raskauden aikana kyselee. Vaan just se on ärsyttävää, kun sellaset ihmiset, joiden kanssa ei ole paljon tekemisissä tai sit sellaset, joilla ei oo paino noussut yhtään kyselee ja utelee. Eikä niille riitä edes vastaukseksi, että "paljon" vaan täytyy tarkat kilomäärät eritellä. Tosi rasittavaa, kun sitten pitkin hampain kerrot ne kilomäärät joskus rv 15, niin kaveri sanoo, että "aijaa, mulla on paino noussut koko raskauden aikana yhtensä noin paljon". Argh! No, kiva sulle! Mä oonkin tällänen läskiporsas. :kieh:

Suppareita on täälläkin. Niitä tulee välillä ihan levossakin ja on napakoita, mutta ei mitenkään tunnu avaavilta tai kypsyttäviltä ja ne kestää vaan muutaman sekunnin. En ole edes neuvolassa niistä muistanut mainita, kun en ole huolissani. Toivottavasti kellään ei nuo supparit ole paikkoja kypsyttäviä vaan saatais kasvatella vauvoja vielä ihan rauhassa tuola masun suojassa.

Omaa napaa nopeesti ja sitten pitää mennä iltatoimiin. Mä oon nyt tän ja huomisen saikulla, kun päätä on särkenyt eilisestä saakka eikä se ota loppuakseen. Lääkäri oli sitä mieltä, että on jotain migreenityyppistä. Mulla se ei ole mitenkään niin voimakasta kuin normaalisti migreenissä vaan pystyn suht koht olemaan sen kanssa. Seistessä se aina jotenkin voimistuu.

Pujaja ja Nuppu 22+4
 
Mulla kans sf-mitta mene eihan missä sattuu yläkäyrän yläpuolella. Rv 22 vastas 27viikon keskikäyrämahaa. Iso maha mulla oli esikoisestakin. Eiköhän nyt se 40cm mene rikki loppusuoralla. ;)

Tuosta painosta.. Se on kyllä monelle niin kynnyskysymys, että kellä nousee minkäkin verran.. Ärsyttävää! Mulla on nyt noussu paino aika tarkalleen 3,7kg. Ihan se 4kg ei oo viä menny rikki.

Ootteko muuten tämmöseen törmänny..? Imetyssuoja julki-imetykseen.
Bebe au Lait.com: Bebe au Lait Nursing Covers
Mä olen ihan julki-imettäjä eikä mua haittaa vaikka ois suurikin yleisö, mut jollekin muulle tuollaisesta vois olla iloa. :)

Raitis ja Salarakas 24+2
 
Hypylle isot onnittelut hyvistä kuulumisista! :heart: Olet ollut usein mielessä..

Sf-mitasta, mulla tuntuu olevan vähän päin vastoin ku monella muulla, mulla oli rv 22+5 mitta VAIN ekalla mittauksella 16cm ja hyvällä tahdolla kakkosmittauksella 17cm. 17cm osui just alakäyrälle ja 16cm olis ollu pois koko käyrältä.. Häiritsee mua itteäni kauheesti, kun esikoisesta mitta oli rv 18+ 15cm ja rv 23+0 24cm!! Raskauksiahan ei saisi verrata ja painoa mulla (mikä kaikki kertyy eteen mahaan) oli ekassa raskaudessa 6kg enemmän ku nyt.. Ja nyt on se istukka edessä.. Joo, mut neuvolalääkäri on vasta kahen viikon päästä ennenku pääsee näkemään onko sf-mitta kasvanut.. Terkan ja lääkärin mielestä ei oo syytä huoleen jos mitta vaan kasvaa tasasesti koko ajan, mutta kaks viikkoo on niin pitkä aika oottaa onko se nyt kasvanu vai ei. Maha mulla ei kyllä oo ainakaan kasvanuyhtään moneen viikkoon!!
Aina saa jostain olla huolissaan..

Supistuksista, mulla on jonkin verran rauhottunu. Oon kyllä tahtiakin tietoisesti hiljentänny. Kovaa ei kyllä pysty kävelemään, kun oikealla aika alhaalla on kohta jota käy pistämään kaameesti, välillä hitaalla vauhdillakin. On niin tuttu tunne, sama oli esikoisesta, eikä hajuakaan mistä johtuu! Mut ihan täysin sama tunne ja sama kohta.. :)

Kaveri myllää päivittäin paljon jo selvästi, mutta yöllä varsinkin saa nukkua ainakin vielä ihan rauhassa.. (kiitos edessä olevan istukan?)

Tiitu ja Leijonanpentu 25+0 (ja taas poksuu!)
 
Imetyssuoja julki-imetykseen, Raitiksen linkkiin pieni kommentti. En tiedä mitä tuo imetyssuoja maksaa, mutta varmasti fiksumpaa ja halvempaa on hommata vaikka pashmina-huivi (tai mikä vaan huivi) jonka alle vauvan voi piilottaa imetyksen ajaksi.

Itse olen ihan julki-imettäjä (olin ainakin 5 vuotta sitten). Jos joku katsoo niin siitä vaan, on näissä tisseissä jotain katsottavaakin :LOL:
 
Kyllä pelkkä sideharso riittää jos haluaa peitellä kun imettää julkisesti. Ainakin riitti ihan hyvin mulle :D Oon kyl imettänyt citymarketin kenkäosastollakin kerran, laitoin vaa pitkähihasen (siis omani, en kaupan :p) vähän esteeks.

Näin viime yönä unta että synnytin rv22 pienen pienen vauvan ja verta valu ihan hulluna. Oli kauhee painajainen. Oli pakko sitä yöllä käydä vessassa kattomassa ettei mitään valu ja kuunnella vauvaa doplerilla. Hui.

Onko teillä ollut jo sisätutkimus? Soitin just neuvolaan ja varattiin ens vkoks lääkäriaika kun neuvolantäti ihmetteli kun ne ei ole äitiyspolilla vielä tehnyt mitään sisätutkimusta.

DarkRed 22+3 (22+5)
 
DarkRed mikä sisätutkimus? Koskaan kuullukaan, tosin minuu tutkitaan muutenkin tiheesti ja koko ajan joten on se voinnu ollakin jo, mutta ei vaan oo miullen kukaan asiasta erikseen maininnu.

sokerirasitus oli miullen ihan uutta että se on tullut pakolliseksi kaikille?! Miksi ihmeessä? Tosin terkka sano ettei minuu siihen laita, kun ei ole aihetta eikä edellisessäkään raskaudessa ollut sokereiden kanssa ongelmaa.

supistuksista mulla on kans nyt supistukset olleet helpottamaan päin. Yhteenaikaan tuntu koko ajan olevan maha kovana ja vähän vihlovankin. Yksi ainut oikein kunnon supistus on ollut jolloin tuntu että selkä on aivan tulessa. Mutta sekin meni onneksi levolla ohi. Nyt on taas viime päivät olleet helpompia, eli ei juuri supistele ja muutenkin on ollut todella hyvä olla :) Eilenkin pystyin pitkästä aikaa olemaan koko päivän liikkeellä ilman supistuksia...epäilen suuresti, että tämä rauhallisesti ottaminen ja lepo tekevät ihmeitä tämän asian suhteen.

(.) ei uutta kuulu, kovasti siellä myllätään yötä päivää, onneks välillä pitää lepotaukojakin :D

~tottis ja napero rv 22+3
 

Yhteistyössä