~**Elokuun mussukat MAALISKUUSSA**~

Painopohdintaa...

Mä sain molemmista yli 30kg ylimääräistä varteeni. Ekalla kerralla kaikki hävis parissa kuukaudessa ilman mitään työtä tahi ylimääräistä liikuntaa. Tokalla kerralla tais mennä....no alta puolen vuoden olin taas nissä ns. normimitoissa. Mä en siis itse aio mietiskellä sen enempiä vaikka huomaan kyllä, että liikkumaan olen alkanut nyt enemmän ja siis tykkään siitä :D Oliskos siis jotain alitajuista kuitenkin....

Ja Ullelille kiitos kauniista sanoista, ihana, että et suoriltaan ole saanut käsitystä, että olisin ihan kamala :hug: Mä todellakin pyrin pitämään kaikki lapset samalla lähtöviivalla, huomioimaan kaikkien tarpeet ja omani usein unohtaen...

MUTTA: Mä menen la laivalle!!!!!!!!!!!!
 
Viimeksi muokattu:
Painon pudotus + ruokavalio - Mäkään en ole muistaakseni koskaan kuullut tuosta LCHF ruokavaliosta, mutta mua kans hirvittää kuin paljon niitä kiloja ehtii kertyä. Esikoisesta tuli 19kg ja vähän alle vuodessa pääsin lähtöpainoon tekemättä mitään ihmeempiä. Jokatapauksessa mietin, että te jotka meinaatte karpata tms raskauden aikana , jaksaisitteko kirjoitella samalla tänne mitä syötte ja mitä kannattaa vältellä ?? Toki netistäkin löytyy, mutta kivempi lukea mun mielestä näin päin..
 
Joo mä kannatan ideaa, että karppaajat ja muut joilla ruokavaliossa jotain syystä taikka toisesta tarkkailtavaa jakaisivat vinkkinsä meidän muidenkin kanssa! Ei se huonoa tekisi itsellekään kokeilla, tiedän :)
 
Nimi mullekkin passaa miten vaan!!! =) Se vois olla ihan hyvä että päivittäjä saa nimen muokata haluamakseen!!!!?

Hemoglobiini, mulla aina ollut ok! Yritän syömällä ja liikkumalla sitä yllä pitää ja lisäksi syön niitä raskausvitamiineja niin eikös niissä ole lisärautaa? Nyt hb oli 131, kun tänää hain labravastauksia.

Tänään tuli sitten korkattua käynnit OYS:n äitipolilla, ja uskoisin ettei ollut viimeinen reissu :D Mulla ne maksa-avot on siis mennyt alaspäin(siitä mitä rokon yhteydessä oli), mutta halusivat silti paikan päälle käymään. Lääkäri oli sitten sitä mieltä että arvojen herkkä reakointi liittyy raskauteen, mutta että vielä ei todettu varsinaista hepatoosia koska sappihapot ei ole vielä reakoinut. Lisäksi epäiltiin että panadol vaikuttaa mulla heti maksa-arvoihin!!! Kuitenkaan ei ole vaarallista sitä silloin tällöin ottaa! Lääkäri ultrasi masuasukkia, joka liikehti oikein vilkkaasti :D Lääkäri kyselikin että tunnenkoo liikkeet, mutta en kyllä tuntenut! Liikkeitä olen tuntenut aina vain istullaan tai kyljellään. Selällään ollessa en ole koskaan vielä liikkeitä tuntenut. Lääkäri meinasi että johtuu etuseinässä olevastaistukasta ja kohdunasennosta. Kuitenkin masussa kaikki oli hyvin, rakenteihin ei puuttunut isommin koska rakenneulta on piakkoin. Lisäksi totesi että oikealla oli taas alkava hydronefroosi (munuaisaltaan laajentuma, joka oli myös eka raskaudessa) mutta koska se on oireeton ei siihenkään tarvii puuttua. Nyt sitten labroja seurataan 3vkon välein jos ei kutinaa ilmene aiemmin ja rakenne ultra 21 viikolla, sitten 28 kontrolli viimeistään äitipolille, jos arvoissa ei siihen mennessä ole muutosta ylöspäin!!!! Ihana oli nähdä pikku asukki taas ja kuulla että kaikki on hyvin :heart: lääkäri oli myös aivan ihana, jäi kyllä tosi hyvä mieli koko reisusta!

Nyt äkkiä saunaan :) Olin reipas ja sain tehtyä vähän kahvakuula jumppaa ja huomenna aion hiihtään :) (Hyvänä motivointina hirveet paineet kuukauden päästä olevista häistä että olisin mahdollisimman timminä vielä :LOL: )

Viola ja "valtteri" (kunnes tytöksi todetaan) 17+5
 
Mie olen vhh ruokavaliolla,,en siis täysin ilman mutta koitan välttää turhia jne :) välillä toki herkkupäiväkin,ei sitä muuten jaksa :) Pahin mulle on ollu leivän vähentäminen,,,nyt olen löytäny tilalle kuitenkin karppileivän joka on ihan hyvää :) ohjeen saa jos haluaa ja paljon helpompi tehdä ko esim sämpylät tms,koska ei tarvi hiivaa tms...Illalla syön viiliä,partajugua tai rahkaa marjojen tai hedelmien kans,,aamulla leipää tai puuroa,lounas ja päivällinen meillä on koko perheellä sama,mutta ite jätän mahdollisen lisäke riisin,pastan tai perunan ottamatta ja otan reilummin kasviksia...en jaksais jos täytys tehdä itselle eri ruokaa :) välipalana yleensä hedelmiä...Vaaleeta viljaa välttelen siis,,,kuten myös kaiken maailman kevyt-tuotteita,,koitan katsoo kaikkein "aidoimmat" raaka-aineet ja vähän lisä-aineita ja mahdollisimman vähällä käsittelyllä...eineksiä meillä ei juurikaan syödä...paitsi maksalaatikkoa joskus :D

Hemoglobiinista sen verran,et ymmärsin terkan puheista et ei sil ole paljon merkitystä paljonko se on alussa vaan jos sul on 150 niinku mulla ja laskee vaikka 120:neen niin voi olla jo aika väsy olo...kun taas jos on 120 ja laskee 100 niin sama juttu...mulla oli laskenu nyt vasta 150->140 mut sano et voi alkaa syödä rautaa jos siltä tuntuu...

Huomenna olis se ultra huih...( sain just potkun vasemmalle alamahalle :D) jännittää kovin et onko kaikki hyvin...no koitan olla ajattelematta koko asiaa ;)
 
Korkataanpa maaliskuun pino.

Mulla oli neuvola tänään. Mulla hemppa oli ny 122, alussa oli 125, eli muutosta ei juuri ole, paitsi että normisti ilman raskautta mun hemppa on jotain 135, en tiedä miksi oli noin alhainen nyt jo täs alussa. Sain tänään luvan aloittaa raudan syönnin, koska mulla on niin väsy koko ajan. Jos vaikka auttais tuo rauta. Vauvan sydänäänet löyty helposti, syke oli 150-160 välillä.

Painoa tullu lähtöpainoon ny 1,2kg. Mulla on ylipainoa reippaasti, joten en olis ees tuota kiloa halunnu tässä vaiheessa vielä saada. Terkka meinas, että voin aloitella vähä sitä mun radidiettiä ennen kuin on se sokerirasitus ja jos painoki sillä sit pysyis kurissa. Mun radi hoitu viime raskaudes karppaamalla, joten sitä pitäs siis alotella taas. Mun karppaus oli enempi sitä hyväkarppia, eli hh:t n. 100-120. Jos vedin alle sadan niin mulle pomppas heti ketoaineita pissaan ja terkka hermostu, joten pidin hiilihydraatit tuossa reilun sadan pinnassa. Sillai pysyi silloin sokerit kurissa eikä pissaan tullu ketoaineita.

Viimeksi karppasin aika tosissani. NYt voisin ottaa vähä hellemmällä otteella,ku en jaksais tosiaan tehdä itelle kokonaan eri ruokaa ku muulle perheelle. Eli jos nyt teen keittoa ja lautaselle eksyis perunan palaki, niin eksykööt. Mut siis pääsuuntana se, että leipä minimiiin, peruna,pasta ja riisi pois. Kasviksia runsaasti ja lihaa/kalaa/munia. Pähkinöitä. Ruonlaittoon öljyä tai voita. Maustamattomia rahkoja ja jogurtteja (ei kevyttuotteita). Marjoja paljon, hedelmiä säästeliäästi. Ite ainaki viime raskaudes huomasin että aamulla tai aamupäivällä en saanu ees puolikasta omenaa syödä, heti nousi sokerit, mut iltapäivällä taas sama omenanpuolikas ei nostanu sokereita samassa määrin. Eli iltapäivällä pystyin kyl päivälliselläki ottaan vähä esim. tummaa pastaa tai hitusen riisiä jne. Iltapala oli myös tärkeä, mulla se piti olla hyvin proteiinipitoinen niin aamun paastosokeri pysy hyvin kuosissa. Eli mulla ainaki vaihteli tuo sokerinsietokyky vuorokaudenajan mukaan.

TUnnin päästä paukkuu taas viikot, ihanaa.

Koralli & Tähkä 16+6
 
Tulin poksumaan.. Pokspoks 17+0

Mieki kaipaan tänne kertomuksia dieeteistänne. Ite pelkään painonnousua paljon, nyt on jo tullu jotain 5 kiloa. Tosin väitän että mulla on ainaki kaks kiloa menny tisseihin suoraan, kilo per tissi. :D Sain nimittäin ostaa C-kupin liivit pari viikkoa sitten, kun ei nuo mun A/B:t mahtunu millään päälle.

Mandalay ja vilkas Nokka, joka potkiskelee oikealle puolelle välillä oikein tuikkien
 
mulla sama juttu ton aamun kanssa...ollu siis aina ongelma...tälläkin hetkelläpistän aamulla insuliinia 6-8 yksikköä,kun taas päivällisellä ei tarvi ko 4 yksikköä vaikka säisi samalla lailla hiilareita...

Pian lähtö kohti sairaalaa...palailen puolen päivän tienoilla joko hyvien tai huonojen uutisten kera...

Mammy+mato 16+0 <3
 
Pinon nimestä... no mun puolesta se voi vaihtua päivittäjän mukaan...mutta ajattelin lähinnä sitä miten ihana nimitys oli elokuun elohiiret. miten se rimmas hyvin :D tuli semmonen persoonallinen pino, ku nyt jo kaikki pinot on "kesäkuun kullanmurut, heinäkuun onnenhiput, mussukat ja nassukat" :D mutta ihan, käy tuokin kyllä.

Mammy Karppileipä ohjetta kiitos! mun äiti on vhh ruokavaliolla ja leipä on sille pahin, mitä se ei voi jättää pois... ;) joten antaisin ohjeen hälle..

(. ) vapaapäivät loppuu.. ja töissä käy mahaan välillä, jos rajummin nostelee tai äkkiä liikkuu.. mutta onneksi se ei ole jatkuvaa. Ja muutenkin äheltäminen ja puheltaminen töissä on kamalaaa nyt tällä hetkellä, kyykkyyn menot ym on hankalaa :( no, jospa se tästä...

Hyppy ja rakas 16+5
 
Viimeksi muokattu:
Mustaki ois ok jos ketjun päivittäjä sain nimetä ketjun ihan oman mielensä mukaan, kuhan se sana elokuu siitä löytyy jossain muodossa ni mä oon tyytyväinen :D

Painoa mulle tuli esikoisesta 8kg, mut raskaus ei mennyt loppuun asti, joten vaikea sanoa paljon sitä olisi todellisuudessa tullu.. Jälkitarkastuksessa olin enää +2kg lähtöpainosta mut siihen tai jopa vähän muutamaan kiloon enemmän paino sit jämähtikin.. Nyt ei oo oman puntarin mukaan tullu painoa vielä yhtään, mut saa nähä mitä neuvolan vaaka näyttää ens viikolla.. Mä oon aina ollu "luonnostaan" hoikka, joten noi laihdutusasiat ei oo kauheen tuttuja muuta kun ammatin kautta..

Täälläkin tuntuu jo liikkeitä päivittäin, just äsken tuntu ihana potku :heart: Mut en aio kyllä panikoida vaikka ei joka päivä tuntuis.. Mulla viel aika vähän viikkoa ja istukka etuseinässä..

Huikkis ja muru rv 14+2
 
ultrassa kaikki oli hyvin :) pikkuinen imi peukkuaan ja pyöriskeli ja oli kyllä NIIIN eri näköinen jo kun 12 viikolla :) en malttanu olla kysymättä sukupuoli asiaa kun esitteli haarojaan niin hyvin, ja ko nähtiin miehen kans molemmat siin sellanen ns nypykkä...Lekuri sano et ne on molemmilla viel niin samannäköiset tässä vaiheessa että mahdoton sanoo,eikäs it kattonu 4D :llä :D Muutenki olin tosi positiivisesti yllättyny miten ihana lääkäri tää oli...kerto tosi tarkkaan kaikki virtsarakot,aivot ja pikkuaivot,syödämen kammiot ym sisäelimet jne :) Ja sain kysyä jos joku mietitytti tms :)


karppileipä

1prk rahkaa
4 munaa
1dl seesaminsiemeniä
1dl auringonkukansiemeniä
0.5 dl soijajauhoa
0,5dl manterlijauhetta
0.5dl leseitä
2tl psylliumia
2tl leivinjauhetta

Sekoita munat ja rahka. Lisää joukkoon muut aineet. Kaada pellille. Paista 200 asteessa noin 10-15 minuuttia.
 
Minttumaarialle kiitokset uudesta pinosta!

Onnea mammy. Ihanat ultrakuulumiset.:heart: Ja kiitokset viime kuun päivityksestä. Multa se ei esim. onnistu.

Miuski upeeta että välität kaikista lapsista tasapuolisesti. :heart: Varmasti lapsi osaa kiittää siitä myöhemmin vaikka nyt ei sitä uskoisikaan. Liian usein taitaa uusioperheissä olla sun ja mu lapset.

Pinon nimestä sen verran että mulle käy mikä vaan nimi jonka päivittäjä laittaa ja en edes totta puhuen huomannut että se oli muuttunut. Mehän valittiin se silloin aluksi ihan sen takia kun se oli hauska nimi.

Muakin vähän ahdistaa painonnousu vaikka en edes tiedä paljon se nyt on noussut kun neuvolasta on jo reilu kuukausi ja seuraava on vasta tän kuun lopussa. Olen kyllä välillä itseäni punninnut mutta vaikea sanoa kun puntari on aina eri. Esikoisesta mulla oli tullut tähän mennessä jo paljon mutta silloin painoin paljon vähemmän. Ei mulle varmaan paria kiloa enempää ole tullut. Ja kehden vatsataudin jälkeen mun tissit on pienemmän kuin alkuraskaudessa. Kaikki mitä lähti lähti varmaan tisseistä.

Maha mulla on jo ihan selkeesti näkyvillä ja nyt se alkaa istuessa jo vähän painaakin. Välillä tulee tehtyä vääriä liikkeitä kun ei muista että on raskaana ja ne tuntuu vähän ikävältä. Olo on välillä vähän voimaton ja eilen kun työnsin rattaita muutaman kilsan otti se hieman tiukille. Tahtia joutuu vähän hidastamaan.

Tasan viikko ultraan!:D

Päksäkkä 18+5:heart:
 
karppileipä

1prk rahkaa
4 munaa
1dl seesaminsiemeniä
1dl auringonkukansiemeniä
0.5 dl soijajauhoa
0,5dl manterlijauhetta
0.5dl leseitä
2tl psylliumia
2tl leivinjauhetta

Sekoita munat ja rahka. Lisää joukkoon muut aineet. Kaada pellille. Paista 200 asteessa noin 10-15 minuuttia.
Kiitos tästä! Mutta mikä ihme on psylliumi ja mistä sitä saa? :ashamed:

Päksäkkä: Olen ympärilläni nähnyt myös useasssa perheessä sen asetelman, että on todellakin MUN ja sun ja vielä jos on meidän niin se saattaa mennä vielä kaikkien edelle. Se on todella surullista vaikka on myös tilanteita joissa ei voida välttää. Esim. isommat lapset voivat päättää vihata vanhempansa puolisoa ja olla niin hankalia kuin mahdollista ja mitä ne exät sitten saavatkaan aikaan.... no eipä mietitä näin kauniina päivänä näin negatiivisia asioita :)

Ja iskenpä tänään otetun kuvankin tänne, haluatte te nähdä taikka ette :LOL:

katso liitettä 12273

-Miuski & "ötökkä" 15+5
 
Uusi kuukausi, uusi ketju ja uusi nimi! Mun mielesta paivittaja saa itse valita nimen 'palkkioksi' vaivastaan! =)

Moni kirjoitteli rautatableteista. Miksi niita ei saa syoda ja mihin asti? Ei taalla vaan sellaista sanota, painvastoin. Rautaa suositellaan syovan heti jos alkaa olemaan vasynyt olo. Mun raskausvitamiinit sisaltavat rautaa (..ja muistan ottaa tabletin ehka joka toinen paiva).

Mulla oli eilen neuvola ja ensimmaista kertaa sain kuunnella sydanaania, kivaa! Hb oli 128 (mika on tosi hyva luku mulle, yleensa siina 120:n paikkeilla), ja sydanaanet 142. Neidilla ne oli aina 160-luokkaa, joten nyt herasi kysymys, olisko sittenkin poika? Ai tata spekulaatiota.. pitaa ylipuhua mies etta haluamme tietaa sukupuolen rakenneultrassa kuukauden kuluttua. :whistle:

Olin myos pyytanyt, etta tsekkaisivat samalla verenhyytymisen. Katilo totesi, etta mun 'platelet' luku on tosi alhainen (normaalivali 150-400 ja mun oli 151 eli nippanappa normaali), mutta harmitteli, etteivat olleet tarkistaneet muita hyytymiseen aiheuttavia tekijoita. Pitaa pyytaa uudestaan myohemmin. Mulla siis aina ollut huono verenhyytyminen, ja viime synnytyksessa menetin 1,5 litraa verta vaikka muuten ihan normaalisynnytys. Nyt haluan, etta vastaavaa tilannetta yritetaan valttaa silla verenhukka vie kaikki voimat, ja olin viimeksi sitten ihan zombie ensimmaiset kaksi viikkoa. Lisaksi katilo varoitteli, etta jos tama platelet luku on matala niin epiduraali ei valttamatta ole mahdollinen. Kaak. Mitenkohan ma selvian ilman epiduraalia? Onko joukossamme joku asiantunteva joka voisi vaihan valasita, mika tama platelet luku on ja mita se kertoo? Netista loytyy vaan tosi tieteellista tekstia joka ei oikein avaudu nain maallikolle. :confused:

Ja lopuksi viela paivan kierratysvinkki. Ma olen naistenlehtien suurkuluttaja ja olen aina pyrinnyt kierrattamaan lehtiani muilla. Viime raskaudessa keksin uuden kierratystavan. Vien lehdet mukanani neuvolaan/sairaalaan, ja jatan ne sinne odotuspuolen lehtipinoon. Mua aina 'harmittaa' kun kaikki laakari- ym. tapaamiset ovat yleensa vahan myohassa, ja odotussalissa on vain jotain tylsia taysin loppunluettuja lehtia vuosilta X ja Y. Nain muutkin paasevat lukemaan uudempia hyvakuntoisia lehtia. :)

 
Psyllium kohottaa tai saa kuohkeammaks tota leipää:) ja löytyy tosiaan leivonnasta tai esim meidän k-lähikaupassa gluteenittomien tuotteiden läheltä:) taitaa olla soijarouheen ja maissijauhon välissä ;) S-marketissa taas meillä sitä ei ole vaikka on isompi kauppa kun toi k-kauppa:) mutta periaatteessa ihan ruokakaupasta saa:)
 
Terve pitkästä aikaa. Mun on tää alkuvuosi mennyt kuin sumussa. Isäni vointi huononi tramaattisesti alkuvuodesta ja istuin sitten sairaalassa hänen rinnallaan viimeiset päivät. Sitten tuli hautajaisjärjestelyt sun muut siihen asiaan liittyvät. Ja kaiken kruunasi vielä meidän muutto isompaan asuntoon. En ole paljon edes ehtinyt/jaksanut teidän kirjoituksia lukea mutta nyt jaksan taas keskittyä palstailuun.

Ultrassa kävimme muutama viikko sitten ja kaikki oli kunnossa. Tosi vilkas pikkukaveri siellä esitteli kuperkeikkojaan. Viikkoihin nähden oli viikkoa isompi mutta la ei silti muutettu.

Muutaman kerran olen tuntenut oudon "muljahduksen", joka sit ultrassa osoittautui kuperkeikaksi. En silti vielä ole varsinaisia liikkeitä tuntenut ja nuokin ihan satunnaisesti.

Oliko niin, että täällä joku kyseli liitoskivuista. (luin useampaa palstaa niin en muista missä puhuttiin) Mutta ekassa odotuksessa jäin näiltä viikoilta saikulle, juts kipujen takia enkä takaisin enää mennyt ennen äippäloman alkua. Silloin olin tosi kipeä, ei voinut istua, kävellä eikä olla makuulla pitkää aikaa kerrallaan.

Mutta yritän päästä teidän keskusteluihin jälleen mukaan pikku hiljaa.

vauva-10 ja kuutti 14+2
 
Ainiin, onko muita joiden muut lapsi/lapset ovat reagoineet tosi ihanasti vauva-uutiseen? Meidan tytto 2.5v. on ollut tosi ihana.. han heti illmoitti, etta hanen vatsassaan on myos vauva ja mulla on tyttovauva mutta hanella on poikavauva, mutta hanesta tulee myos isosisko.

Nyt tata hanen tulevaa vauvaa hoidetaan joka paiva.. eilen han otti hammasharjan, nosti paitaansa ja kutitteli vauvaa hammasharjalla. Toissapaivana han otti aurinkolasinsa, nosti paitaansa, pisti lasit vatsan ymparille ja ilmoitti, etta nyt vauvalla on aurinkolasit. Vauvalle on myos syotetty ruokaa (ilmoitti syovansa leivanpalasen, koska se oli vauvalle ei hanelle), ja tana aamuna han nosti paitaansa ja jutteli vatsalleen tuimaan savyyn: 'Baby come out! Come out!'.. on kylla tosi hellyttava. Eikja siita ole kun vahan paalle viikko kun han kuuli vauvauutisemme. :)
 
Kiitos uudesta pinosta! =) Itsekin ensin vähän vierastin nimeä, varsinkin kun maaliskuulaisilla on myös mussukat, mutta kyllä siihen alkaa jo tottua. Kyllä se käy hyvin, että päivittäjä saa valita nimen itse.

Täytyy nyt tännekin tulla purkamaan ärtymystäni. Minulla on ollut siis epämääräisiä vuotoja ja nyt ne on muuttuneet rusehtaviksi. Tällä viikolla on myös ollut alavatsakipuja ja neuvolasta sanoivat, että heti pitää soittaa sinne, jos tulee kipuja. Tänään sitten soitin ja olisi laittanut neuvolalääkärille, mutta syysloman takia ei ketään ole paikalla. Sanoi sitten, että täytyy mennä omalääkärille tai sitten yksityiselle. Itse olen kuitenkin ymmärtänyt, että monet kivut on aivan normaaleja ja voi olla esim. liitoskipuja.

Menin sitten omalääkärille, joka oli hirveän töykeä ja ilkeä. Teki sisätutkimuksen ja sanoi että kyllä täällä vuotoa on ja luultavasti verta, mutta luulee että olisi mennyt aikasemmin jo kesken jos on aikoakseen. Ei sitten suostunut laittaa ultraan, että voisi varmistaa, että kaikki hyvin. Sanoi vielä, että ultrasta voi olla haittaakin, mutta luultavasti ei ole. Itse olen ymmärtänyt, että ultraaminen olisi turvallista, käyhän jotkut joka viikko ultrassa seurannassa. Eli käynnistä ei ollut mitään hyötyä niin kuin olin etukäteen jo aatellut, mut sainpa sitten vielä pahanmielen, ärtymyksen ja vihan kaupan päälle tuosta lääkärikäynnistä. Lääkäri sanoi sellasia juttuja, että oli kyllä vähällä, etten alkanut itkeä. Että näin, nyt on jo ehkä taas vähän parempi olo! =)

Mulle voi päivittää tyttöolon.

Tinja86 14+0
 
Kiitos uudesta pinosta Mittumaaria, mulle nimi aivan sama, löysin tämän pinon kuitenkin heti...

Karppauksesta mä karppailin melkein koko viime vuoden, sitten marraskuussa lääkäri sanoi että raskaustoiveiden vuoksi jätät nyt kaikki karppailut sikseen ja keskityt syömään terveellisesti, mulla se ruokavalio vaikutti ilmeisesti siihen että kierto ei koskaan kunnolla palautunut keskenmenon jälkeen. Tämä raskaus on siis aivan ihme, ei ollut edes kunnon menkkoja ennen raskautumista, 1 päivänä tihkuvuotoa... Itse tykkäsin olostani karppaajana, tosin ei ainakaan vielä ole ihan hirveän huonoksi olo muuttunut vaikka en sitä olekaan harrastellut enää kuukausiin... hiilareita kuluu mut vatsa toimii suhtkoht hyvin, enemmän turvotusta olen havainnut kyllä!!

Mun karppileipä joka aamu oli helppo tehdä ja hyvä:

1 rkl öljyä
1 muna
0,3 dl ruisjauhoja
0,3 dl leseitä
1 tl leivinjauhetta

Kaikki aineet sekaisin, ruokalautaselle lusikoi ohut lettu ja mikroon n. 1,5 min, valmis! Leseet ja jauhot voi siis valita itse mitä käyttää mut toi määrä yht. 0,6 dl oli aika tarkka... Kummallisen näköistä mutta mä pärjäsin sillä pitkään päivään ja helppo ja nopea tehdä!

Taidankin alkaa silloin tällöin sitä taas tekee, ei kai puolittaisesta karppauksesta raskaudelle mitään haittaa ole... kunhan huolehtii vitskuista ym. Mulla onkin täällä maidon juomisen opettelu käynnissä, yök, en ole sitä varmaan yläasteen jälkeen juonu ja neuvolassa sanoi että lasillinenkin päivässä tuo jo mulle sitä kalsiumia enemmän ku ennen joten olen nyt eilisestä lähtien lasillisen uhrautunut maitojuomaa kittaan... totuttelua sekin... Muuten opin kannattaan kaikkea "oikeaa" ruokaa karppaajana eli mitään kevyttuotteita en yleensä osta, ehkä 17% juustoa joskus. Karppaajana "herkkuni" oli rahka, siis marjoja tai banaania, vispikermaa ja rahkapurkki sekaisin, kyllä oli täyttävää ja hyvää! Mä siis karppailin vain niin että perunat, pasta, riisi ja leipä jäi pois, muita en kytännyt, paitsi tietenkin sokeria ja vaaleita jauhoja vähän yritin myös kyttäillä...

tinja toivottavasti kaikki on hyvin...

painosta mulla noussut viime kahden neuvolan välillä 1,7 kg eli ei se vielä kuulostanut pahalle ja neuvolatätikään ei mitään siitä sanonu. Yht siis noussu n. 4 kg. Toiveena olisi tietenkin se että mahdollisimman vähän tulisi ylimääräistä ja kyllä vielä ainakin se mitä tekee mieli syödä tukee toivettani. Normaalipainoinen olin ennen raskautta. Mies nyt aina vitsailee että kumpikohan tässä lihoo enenmmän ku on hänellekin kuulemma alkanut maistuu ruoka paremmin ku ennen =) Sitä aiempaa kokemusta ku ei ole niin ei varmaan voi tietää miten itsellä kilot tulee karttumaan! Liikuntaa onneksi harrastan ja toivottavasti voin harrastaa sitä lähes loppuun asti!

Kylläpä ne viikot tosiaan menee vauhdilla, tuntuu että välillä junnaa paikalla mut sit alkaa miettii et onhan tässä jo kohta puoliväli lähestymässä :) alavatsa se on jo alkanut "häiritsemään" tietyissä asennoissa yms. joten kaipa se vähän on sit kasvanu vaikka tuntuu et ylävatsa vaan kasvaa!:confused:

Minttu + Jalmari 16+5 (jo se taas perjantaina poksuu...)
 
Mulle ei kyllä ole sanottu mitään sellaista, että rautatabletteja ei saisi syödä. Päinvastoin, jopa käskettiin vaihtamaan nestemäinen rautavalmiste tabletteihin viikko sitten neuvolassa.

Janttu & pikkuinen 17+0 (?) En pysy yhtään perässä tässä raskaudessa viikoissa...
 
Hello naiset!

Voi v..u tätä konetta, kirjotin pitkät pätkät ja sitten sormi osui johonkin ja kaikki hävis.. s...tana.

Kiitos uudesta pinosta ja minullekin on tosiaan aivan sama mikä nimi on. Rakkaalla lapsellahan on tunnetusti monta nimeä :D

Dietistä: Mullekin se neuvolatäti suositteli tuota rd-dieettiä vaikka sokereissa ei vikaa ollutkaan (katto ulkonäköä ;) mutta mun diettiin sisältyi juuri äsken pikkulaatikko n..in suukkoja :)

Sain tänään viimein kerrottua sitten töissä pomollekin tulevasta äippälomasta. Mullahan on tosiaan tilanne, että aloitin amiksessa opettajana elokuussa ja vähän tuli semmonen petturi olo. Siksi vähän pelotti mennä kertomaan, mutta reksi otti asian todella hyvin (oli pienoinen yllätys).

Kertoi jopa näistä meidän eduista varsinkin näissä tapauksissa ja mullahan on LA aivan oppikirjan mukaan. Normaalistihan se äitiysloma alkais kuukautta ennen ja mulla LA 8.8. Meilläkun tuo kesä on opetuksetonta aikaa (huom! ei lomaa) sinne koulujen alkuun asti, niin mun ei tarvi alottaa virallista äippälomaa kun vasta 1.8. Lisäksi voin lopettaa äippäloman toukokuun lopulle ja olla kesän "töissä" tai siis viettää sitä opetuksetonta aikaa.. Eli vuosi lomaa :LOL:

Okei, ammatin vaihdon seurauksena liksa tippui todella radikaalisti, mutta toisaalta kun äitiyspäiväraha lasketaan edellisen ammatin liksan mukaan, niin palkka pysyy melkeen samana tähän nykyiseen. Ja kun on oppinut kituuttelemaan (huonosti tosin) niin eiköhän se tästä..

Joo, anteeksi omanapailu, mutta ku ei voi oikeen muillekaan hehkuttaa :)

zalea 17+2
 
Viimeksi muokattu:
Bump78 - Meidän tyttö 2v8kk on todella innoissaan tulevasta vauvasta! Joka päivä haluaa silitellä ja pusutella mun masua, kyselee koko ajan vauvasta jne. Kerran jopa yritti tuoda vauvalle lelua ! Eli aikalailla sama meininki mitä sieläkin on ! :D :heart:

Tinja86 - Olipas tylsä lääkäri reissu sulla! Jos alkaa vaivaamaan, voithan aina soitella synnärille tai äitiyspolille ! :)

majj & 16+2
 

Yhteistyössä