~~ Elokuun Ihmeet Tammikuussa ~~

Aloin tänään miettimään tarkemmin tota mun keskiviikkoista ultrakäyntiä.. Mitataanko alkio varhaisultrassa? Mielestäni ultraaja ei mitannut alkiota, vaan silmämääräisesti sanoi sen olevan liian pieni niihin viikkoihin nähden, millä luulin olevani (eli 6+4 oviksesta, menkoista 7+0). Okei, eihän siinä mitään jos sen näki, mutta kun kysyin häneltä, että mitä viikkoja se sitten vastaa, niin mutisi vaan, että maksimissaan jotain 5-6 (eli rv 4-5?). Onko ne lääkärit niin päteviä, että pystyy ilman mittaamista sanomaan mitä viikkoja vastaa?
 
Gintsu Olen kanssasi samaa mieltä USA:sta. Asuin sielä vuoden, n.10 vuotta sitten tosin, Oregonissa. Lapset tuntuivat olevan kyllä monen asian keskipiste ja kaikki ajateltiin lasten kautta, toisaalta minua alkoi 17-18 vuotiaana Suomessa jo itsenäistyneenä nuorena ottaa päähän se holhoaminen, minullehan palkattiin lapsenvahti kun host-perheeni lähti viikonlopuksi pois! :O hahaa!! :D
Olin silloin harjottelussa sairaalassa ja lääkärissä ja tuntu kauheelta kun just synnyttäneet äidit lähti vauvoineen pian synnytyksen jälkeen kotiin ja yhetkin oli varmaan tosi köyhiä kun rupusiin vaatteisiin ja paskaseen turvakaukaloon pienokaista pakkasivat! :( Että sielä on kyllä tärkeää että mies tienaa pirusti, että äiti voi jäädä kotiin ja perhe pärjää. :D
Missä sä olet töissä? Kuinka pitkään sä olet ajatellut sitten olla äippälomalla? :)
Kauan olette sielä asuneet ja miten olet sinne päätynyt? Onko miehesi USA:lainen?
Ai kauhee mikä tentti.. :D
 
  • Tykkää
Reactions: mamimam
Miwwi jes!!! :heart: Mä ootin koko päivän uutisia ja ihanaa, että uutiset oli hyviä! Nyt huoli pois ja nauti! :heart:

Yök. Pitäs lähtee koiran kanssa agilityyn, mutta tunne, että laatta lentää hetkenä minä hyvänsä....
Hirmunen ummetus, oon syöny lakuja (ihan verenpaineen nostattamiseksi myös), muttei oo auttanu. Huimaa ja väsyttää..
Olis varmaan fiksumpaa jäädä kotiin makaamaan, MUTTA koira nauttii, kun pääsee touhuamaan... :headwall:
Yhdeksän jälkeen aion kyllä köllähtää sohvalle ja nousta sieltä vasta maanantai-aamuna töihin..

Pamsku ja vaavi 10+1
 
  • Tykkää
Reactions: Miwwi
Unelmavauvasta eikö se vetäny sitä viivaa siinä ollenkaan, tai kai se merkkaa niin kun päätepisteet pää--perä, ja sit kone ilmoittaa koon ja viikot?? Mun milestä 6+ voidaan ottaa se pääperä mitta, outoo jos se ei ees yrittänyt!! :O
 
Mullekaan ei Femedan (!) lääkäri tuossa 6+ jotain ultrassa antanut alkion mittoja, ruskuaispussin vain. Ja tiedon sykkeen näkymisestä. Eikä myöskään antanut tarkempaa arviota kuin 6+ jotain, kun heitto voisi olla tuossa +-4pv mittauskohdasta riippuen.
 
Viimeksi muokattu:
Onnea Miwwi hyvistä ultra uutisista! Ihanaa, etä kaikki oli hyvin. Mä kävin itse kanssa Femedassa ti Brunolla ja kyllä hän mittasi kaverin. On kirjoittanut lappuun, että pääperämitta 5mm. Ja vastasi viikkoja 6+1.

unelmavauvasta pidän erittäin outona, että lääkäri ei mitannut alkiota. Sillä tavallahan arvioidaan raskaudenkesto. Mä kävin toista tyttöä odottaessa alkuraskauden ultrassa -08 ja se ei silloin kuulemma nähnyt siellä mitään elämää ja tuomioksi tuli tuulimuna. Tarjosi kyllä uutta aikaa kahden viikon päähän, että saa kohdun tyhjäksi mutta en mennyt. Raskausoireet jatku voimakkaana niin päätettiin yhdessä miehen kanssa, että mennään sinne np-ultraan vasta. Ja kun se kätilö sai sen anturin sinne niin heti näkyi ruudulla pikku alien. Ja kaikki oli kunnossa. Neiti nyt täyttää toukokuussa 4v.

Uusille paljon tervetuloa!

Härkäneito ja vaavi rv 6+4
 
En saanut kuvaa. :(

Mut tosiaan soitan sinne maanantaina ja kysyn ne mitat. Sit jos ei ole niitä mitannu, ni kysyn että miten on voinu sitten määrittää raskauden keston, koska sen mulle kuiteki sano ("vastaa viikkoja 5-6"). Mistä sitä voidaan tietää onko alkio kehittynyt, jos sitä ei ole edes mitattu?
 
Viimeksi muokattu:
Olettepas kirjoitellut taas paljon :D

Täällä on oireet kadonnut lähes kokonaan. Väsymys on kova, mutta eilen ja tänään olen jaksannut jo olla suht pirteä. Mies eilen ihmetteli et miten olen niin pirteä, kun tähän asti olen maannut sohvalla puolunessa kaikki illat :D Etova olo iskee aina silloin tällöin, etenkin aamusin linja-autossa. Rinnat on kipeet edelleen ja maha o turvonnut ihan älyttömästi. Tänään pääsi onnellinen huokaus, kun koton sai avata housujen napit :D
Alavatsaa vihloo välillä iltaisin ja menkkamaista jomotusta silloin tällöin. Varmaan kroppa koittaa kertoa, ettei pidä 7h keittiöpäivistä ja 3h matkusteluista.
Toivotaan, että tämä on vain lähes oireeton raskaus eikä mitään pahempaa :)

helmy ja jokunen 6+6
 
Unelmavauvasta Mikä ihme klinikka se on ollut kun ei mittaa, ei anna kuvaa, ei puhu mitään ja jättää sulle epäselväksi mitä tarkoittaa viikoilla, pyytää perumaan neuvolan ja valmistautua pahimpaan!! Herranenaika!! Nyt sit soitat sinne ja pikkasen annat palautetta, että WTF, ei tommosesta toiminnasta voi vaan yksinkertasesti laskuttaa!! Kyllähän sieltä se kuva ois pitäny saada!! arghh..pistää vihaks!! :kieh:
 
Mielettömästi onnea Miwwi! :heart: kaikki hyvin kuitenkin, ei ne digitkään kaikkea sitten kerro ;)

Unelmavauvasta, soita ja valita! Mä kävin esikoisesta varhaisultrassa ja sain sieltä neuvolakortin ja lääkäri sen osittain täyttikin siellä. Todella inhottavaa että jää niin sekava fiilis käynnin jälkeen :(

Miina&Pörri 10+4
 
unelmavauvasta: Mulle gyne antoi aikoinaan kuvan jopa siitä tuulimunaksi epäillystä ja sittemmin todetusta ultrauksesta... Ja oli hyvä kun antoi että oli tosiaan jotain mihin verrata viikon päästä sairaalassa. Aika outoa kun kuitenkin yksityinen lääkäriasema on kyseessä?

Olen itse käynyt kaikkia odottaessa vu samalla gynellä ja parilla muksulla vielä myöhemmin kun olin tosi pettynyt r.u. Tällä gynellä olen käyny myös km jälkitarkastukset ja en vois tyytyväisempi olla! Toivon että muutkin löytäisivät yhtä hyvän gynen kun mä olen löytäny =)
Tää "mun" gyne onkin ihan legenda täällä kotikulmilla, sinne ei vissiin uudet niin vaan saakkaan aikoja.. On kuuluisa juuri asiakkaiden hyvästä kohtaamisesta ja paneutumisesta asiaan, hällä tosin aina on ajat myöhässä mut sen ymmärtää kun on itsekkin saanut niin hyvää palvelua.
 
Ensiksi pahoittelut menetyksiä ja huonoja uutisia kohdanneille, ootte ajatuksissa!

Tervetuloa uusille! :flower:

Ihania uutisia Miwwi! Nyt vaan nautiskelet raskaudesta ja turha stressi pois lopulta :)

Gintsu, ulkomailla asuvana kyllä varmaan osaa arvostaa näitä Suomen mahtavia etuja mitä jotkut suomalaiset eivät hirveen korkeelle arvosta. Mutta kun vertaa moniin moniin maihin muualla niin onhan nämä edut tosi hyvät! Ja oon myös ikävä kyllä samaa mieltä tuosta lapsivihamielisyydestä, se on tosi kurjaa :( Ei tarvi kun osua bussiin tai kauppaan jossa lapsi kiljuu vähän normaalia enemmän niin johan tulee sellaisia "hiljennä se kakara"-katseita...

Zanizipp, olisiko mahdollista että jäisit vielä kouluun yksin? Ja muuttaisit myöhemmin? Mulla on aikaisemmin ollut myös tuo "siivellä elämis"-fiiliksen kammo vaikka en itse sitä ole joutunut tekemäänkään ikinä mutta viimeistään lapsen myötä se on menettänyt merkityksensä. Oon tajunnut sen että ne rahat tulee samasta laarista kun on kyseessä perhe. Se kuka ne rahat tienaa tai on säästöillään ansainnut ei ole enää tärkeää, kunhan sitä rahaa jostain on :)

Unelmavauvasta, toi kyllä kuulostaa tosi oudolta jos ei edes mitattu! Vai oliko kyseessä niin kokenut lääkäri että pystyi pelkän silmänäkemyksen perusteella analysoimaan, outoa...

Täällä nt-ultraa odotellen, vielä vähän yli viikko pitäisi odotella. Jotenkin jännittää että mitä jos sitten onkin jotain huonoa uutista. Mulla tulee aina sellainen levottomuus jos ympärillä on huonoja uutisia että miksi mulla olisi kaikki hyvin jos ei muillakaan :/

Nelli 10+4
 
Hei kaikille!
Äitiyspakkauksesta: Otetaan, jos sinne asti päästään. Olen ottanut jokaiselle kolmelle. Olen säästänyt jokaiselle oman äitiyspakkauksen, en toki ihan kaikkia sieltä tulleita tavaroita ja sinne kerännyt sitten kaikkia tärkeimmpiä juttuja muistoksi... Ja onpahan jokaiselle ollut sitten jotain uutta ja omaa.

Olosta: Aamusin etoo ja joskus joudun oksentaan.. Pari päivää on ollut tosi huonoa, mutta suurimmaksi osaksi pelkkää etomista...Milloinhan se pahin alkaa. Varma olen, että se alkaa, niin kauheita nää kolme edellistä on ollut pahoinvoinnin kannalta.

Sukupuolesta: Ensimmäiseltä ja toiselta ei kysyttä. Kolmannelta kysyttiin, koska senhän piti olla viimeinen, että sai tietää heitetäänkö poikien vaatteet pois...No kolmas poikahan sieltä tuli! Nytkin varmaan kysytään, jos sinne asti päästään!

Neuvolasta:Ensimmäinen neuvola on tiistaina 15.1 Liput ja laput tuli tällä viikolla postissa.

Maha on ihan mahoton pallo. Todellakin saa miettiä mitä töihin laittaa päälle... Kertomisesta...Meillä tietää vaan yks kaveripariskunta. Ennen olen huudellut pitkin kylää jo heti alussa, mutta nyt kun tämä tuli niin yllättäen niin haluan ensin tätä vähän itsekseen sulatella... Aattelin, että jos vaan pysyy salassa ultraan asti, niin lähettäisin sen jälkeen ultrakuvan mummuille ja pappoille ja kirjoitan jotenkin tyyliin näin: "Hei mummu/pappa. Onnistunkohan yllättämään sinut/teidät yhtä hyvin kun äitin ja isin.... Olen vielä niin pieni, että minun täytyy vielä kasvaa jonkin aikaa, mutta tavataan suunnilleen siinä Venetsialaisten paikkeilla (Kokkolassa mökkikauden päättäjäiset elokuun lopussa). T. Uuden talon Jussi (ollaan rakennettu ja muutetaan ensi viikolla)...:p

Minttu ja (ei edelleenkään työnimeä) 8+0 :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: cockerspaniel
Nelli79: Mulla kans semmonen pessimistis-realisti nostaa päätään välillä. Tieto lisää joskus tuskaa... Mutta elämää tämäkin vain on.

Jospa sais ittensä aivopestyä cockerspanielin tapaan rauhalliseks :) Se ois kova juttu! Just nyt elän semmoista "sitten ultran jälkeen"-elämää. Tuntuu, että moni asia riippuu nyt siitä, mimmoisia tuloksia np-ultrasta tulee. Ei oikein uskalla juuta eikä jaata ennen sitä. Olen jopa ruvennut kyseenalaistamaan VU:n tuloksia, että jos se lääkäri vaikka katsoikin väärin (en itse nähnyt sykettä, vaikka lääkäri yritti sitä ruudulta osoittaa) tai jotain. Ja että tämä jokapäiväinen ellotus johtuu vaan noista verenpainelääkkeistä, tissikipu siitä, että istukka jatkaa toimintaansa vaikka alkio/sikiö on jo lopettanut kehittymisen... Kaikenlaista kauhua sitä saakiin päässään kehitettyä. Lisäksi viime yönä näin keskenmenounen, jossa mies ei yhtään ymmärtänyt taikka välittänyt asiasta :( No, ei nämä mustat pilvet aina onneksi vaivaa, mutta kaikenlaista käy mielessä.

Mielenkiintoista kuulla merten takaa odottavan kuulumisia, Gintsu! Panee taas vähän perspektiiviä tähän oman maan tilanteeseen. Suomalainen neuvolasysteemi on kyllä superjärjestelmällinen. Ihan ihmetyttää välillä, mimmoiseen koneistoon sitä taas on joutunut.

Eilen koin kivan hetken, kun meillä toinen työpaikan raskaanaoleva sai kuulla mun tilanteesta. Oli ihan selvästi vilpittömän iloinen mun puolesta ja halasi vielä ihan spontaanisti. Tuo kyseinen tyyppi on vielä vuoden mua vanhempi ja nyt odottaa toista lastaan, kuten minäkin. Juteltiin siinä sitten vähän raskausjuttuja ja tuntui tosi kivalta. Oltiin molemmat sitä mieltä, että onnellisia saa olla, että tän ikäsenä vielä näinkin helposti on saatu vauva aluille. En ole hirveästi töissä huudellut vielä asiasta, pomo tietää ja sihteeri ja pari muuta.

Pippurihäntä 10+0, joka odottaa malttamattomana turvotusmahan pyöristymistä oikeaksi vauvamahaksi.
 
Kun ootte yksityisellä käyny niin onko se ollu vaan gynekologi joka on ultrannut ? siis tyyliin jos ootte mehiläisessä tms käynyt? koska ei heillä välttämättä ole kunnon koulutusta noihin mittailluihin.

Ainakin mitä katsoin neuvolan papereista niin siellä oli maininta että ultra tekee aina erityiskoulutettu kätilö, ja mitä itse ainakin terveystalolla/mehiläisessä oon gynellä käyny niin onhan siellä ultra, ja on multakin munasarjat ultrattu, mutta en tiedä oisko heillä sitten kuinka hyvä koulutus alkion mittailuihin yms :)
 

Yhteistyössä