~~ Elokuun Ihmeet Tammikuussa ~~

Mulla ei oo pienintäkään tietoa mikä veriryhmää edustan, mutta kohtahan sekin selviää!
Niiu, siis täh? miks joku pistos jos haluaa lisää lapsia :O ?

Mä oon niin pihalla että pelottaa :D

Ja joo, kyllä muakin pelottaa huominen ihan sikana (ja ens viikon np). Haluan olla raskaana. En halua kokea menetystä (tosin ei kukaan meistä halua :( )

Tänään aamulla mies säikäytti mut ja aloin itkemään - hoh mikä päivän alotus :D Onneks en ollut ehtinyt vielä silmämeikkejä tekemään.. Mies siis vaan kurkisti kylppärin ovesta mitä touhuaan kun meikkailin ja juttelin kissoille ja säikähdin sitä :D
sit tuli työmatkalla vedet silmiin kun uutisissa puhuivat että hyvinkään ammuskelijaa kuullaan tänään oikeudessa..

eli oireita ainakin on mitkä puhuis raskauden puolesta, joten ei sekään liene huono merkki :LOL:
 
En halunnut samaan viestiin läpätellä..

Mulla on AB- veriryhmä, todettiin ekassa raskaudessa. Ja immunoglobuliini-pistokset on tulleet hyvin tutuksi... Ne kun annetaan a) jokaisen synnytyksen jälkeen, jos vauva on rh+ b) jokaisen keskenmenon jälkeen c) perätilavauvan käännösyrityksen jälkeen . Ja mulla sattuu olemaan noita kaikkia...:LOL: 4 synnytystä, 2 perätilavauvan käännösyritystä, 2 km... olen saanu siis 9x anti-immunoglobuliini pistoksen...

Ja ikinä ei ole ollut ongelmia raskauksissa, ainoastaa silloin näkyi vasta-aineita veressä kun km ja raskauden välillä oli lyhyt aika.

Muistaakseni mulla on otettu kontrolliverinäytteet 2x raskauden aikana.


Tässä linkissä tietoa:

Perhesuunnittelun kotisivut


Me ollaan miehen kans puhuttu, kun mulla tosiaan on ollu noita perätilasynnytyksiä joka toinen, Ensimmäinen ja kolmas... että kuinkahan nyt käy... Sukupuolta tuskin kysytään. Me jännitetään että kuinka päin tämä meinaa syntyä :whistle:
 
Viimeksi muokattu:
Niiu: Mäkin sai ekaa oottaessa 25-vuotiaana ihan uutena tietona kuulla olevani A- veriryhmää. Siihen asti luulin aina olleeni O+. Mä en kyllä muista, oonko mä saanu mitää pistoksia. Mun poikahan on kanssa A-.

Sokerirasitukseen käy myöskin tieni... Hrhrh. Sain neuvolasta lapun, jonka mukaan sinne pitäisi mennä viikoilla 12-16. Mä aattelin oottaa tuonne 14 paremmalle puolelle ihan suosiolla. Ja pitää tiukkaa ruokavaliota, ettei sokerit villiinny.

Pippurihäntä 11+1
 
Mulla kanssa tiedossa sokerirasitus viikoilla 12-16 ton pco:n takia.
Ja vaikka vihaan sitä litkua, niin mielelläni mä siellä käyn.

Hoidoissahan noi jo katottiin, eli about vuosi sitten, eikä tällöin ollut sokereissa mitään vikaa.
Pitkäaikaissokereista löyty heikentynyt glukoosiniseto. Sitä mun arvoa pyöritteli pitkään naistenklinika nylilääkäri ja pyysi lopulta sisätautien erikoislääkäriä (joku diabetesguru) kommentoimaan kannattaako tosta huolestua raskauden kannalta tai hoitojen suhteen.
Kuulema oli niin alhainen se poikkeama, ettei syytä huoleen, mutta varmuuden varoiks nostettiin metformiinin annosta, ja sain myös "luvan" syödä sitä läpi raskauden verensokereita tasaamaan.

Yhtäkaikki en kuitenkaan osaa asiasta stressata. Radi tulee jos on tullakseen. Ruokavalioon puutun vasta jos se radi todetaan.

Itse ajattelin ton nt-ultran jälkeen varailla ajan tonne rasitukseen jollekin sopivalle aamulle :)
 
  • Tykkää
Reactions: Epa_88
Tyhmä kysymys: te jotka joudutte sokerirasitukseen jo näin alkuvaiheessa, niin johtuuko se vaan aiemmasta raskausdiabeteksestä tai muuten kohonneesta riskistä? Meilläkin täällä joutuu kaikki yli 25-vuotiaat rasitukseen, mutta ei ollut sen tarkemmin puhetta, missä vaiheessa. Mutta ilmeisesti ei nyt ihan heti ainakaan, kaipa siitä olisi paremmin infottu... Tsemppiä teille, jotka joudutte jo alusta asti kamppailemaan sokereiden kanssa!

Tänään np-ultra ja jännittää! Vastahan tuo sintti viikko sitten nähtiin, mutta ennen kaikkea jännittää, saako sitä turvotusta vielä mitattua. Niin ja ne verikokeet. Pelkään, että sieltä paljastuukin jotain kamalia tauteja :D Toivottavasti ultraaja on eri kuin viime viikolla. Viimekertaisen ultraajan mielestä kun liikunta on ihan ok, vaikka aina liikkuessa mulla tulee pientä vuotoa (istukka siis kohdunsuulla). Itseäni tuo pienikin vuoto ahdistaa, joten olisi ihan kiva kuulla toinenkin mielipide.

sinnamon 11+0
 
  • Tykkää
Reactions: Epa_88
sinnamon
Omasta puolestani vastatakseni, meillä suvussa diabetesta äitini ja isäni puolella ja esikoisen raskaudessa minulla oli raskausdiabetes. Tämän takia jouduin jo nyt rasitukseen ja hyvä niin. Silti mielestäni tällä "pelotellaan" vähän liikaa.
Poikani oli syntyessään 3315g ja syntyi 41+5, että ei tosiaan ollut mikään jättiläinen ja silloin rasituksessa kävin vasta 24-28 vkolla.

Epa
 
tänään ottaa päähän töissä taas vähän kaikki, ja tämmöseks fiiliksen kohottajaks kaivoin juutuubista tämmönsen biisin Petri Nygård - Paska maailma [lyrics] - YouTube
voi muuten aika hyvin kääntää myös odotusaikaan koska eihän tää aina helppoa ole kun hormoonit heittelee ja pinna on tosi tosi lyhyt..

nyt on fiilis jo vähän parempi ja nyt naurattaa :LOL:


edit. ja tää siis pitää ottaa huumorilla ;) vois lisätä alkuun "ei tosikoille"
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Punnabis
Minua on alkanut pelottaa tuo np-ultra oikein toden teolla.. Varsinkin kun joudun mennä sinne yksin, aika on keskellä viikkoa enkä saanut sitä siirretyksi kun ajat on kuulemma tammikuulle ihan tupaten täynnä. Eli mies on työpaikkakunnallaan.. Olen lueskellut tuota sikiöseulonnoissa kiinni jääneitä -ketjua (luin sitä kyllä jo ennen kuin olin edes raskaana :D) ja jotenkin.. En osaa nauttia. Takaraivossa takoo "seuraavaksi täällä on meidän porukan tuloksia". :( Olen tosi rasittava, ennen varhaisultraa ajattelin "No sitten voi nauttia kun näkee että siellä on joku", pari päivää sen jälkeen "No jos sitten neuvolan jälkeen, ehtiihän tässä tapahtua vaikka ja mitä" ja pari pvä neuvolan jälkeen "No mutta jos siellä np-ultrassa löytyykin jotain?" Aaaaargh.. Eilen sain sykkeet dopplerilla hienosti kuuluviin, se auttoi hetkeksi mutta miksi sitä pitää aina pelätä pahinta :( Aivan niinkuin se pettymys ja suru olis yhtään sen pienempi sitten jos jotain löytyykin.. Synkeissä mietteissä täällä tänään!

Ensimmänen & Tyyppi 11+2
 
  • Tykkää
Reactions: Epa_88
Ensimmänen, tosi kurjaa, että joudut ultraan yksin! Päädyin myös pari päivää sitten lukemaan tuota ketjua. Virhe. En ollut ennen lukemista osannut varsinaisesti jännittää/pelätä np-ultraa (siis muuten kuin siltä kantilta, ettei elävää sikiötä olisikaan). Mutta nyt tosiaan jännitän kyllä ihan tosissani sitä turvotustakin. Ja muita mahdollisia poikkeamia. Luulen, etten osaa huokaista helpotuksesta kuin vasta rakennultran jälkeen, jos sinne asti päästään - jos silloinkaan. Oon vaan tällainen yltiömurehtija. Toivottavasti edes jossain vaiheessa osaa sitten jo nauttiakin raskaudesta.

sinnamon 11+0
 
Sydänx3 pahoittelut menetyksestä ja paljon voimia! :'(


Ootteko muut ollu nyt ärtyneempiä kuin aiemmin? Musta tuntuu, että räyhään lapsille ihan liikaa kaikesta. Tuo nuorempi on 1v 3kk ja on milloin missäkin päällään ja sekös suututtaa, vaikka toinenhan vaan on utelias. Hirvee ärsytys päällä! :mad: Asiaa ei yhtään auta, että mies lähti yöllä työreissulle ja palaa huomeniltana plus, että ulkona paukkuu pakkanen -27 asteessa eli uloskaan ei ole asiaa. Noh, tapellaan päivä sisällä!

Mua kans pelottaa np-ultra, vaikka siihen on vielä yli 2 viikkoa! :( Tänne, kun on tullut niin paljon huonoja uutisia niin väkisinkin miettii, että jos omallekkin kohdalle sattuu.

Diinu & piippis 9+6
 
Ihan ensiksi pahoittelut täältä myös Miwwi ja Sydänx3 :hug:

ÄssÄ5 ja Niiu mulla taas kolmas raskaus ja edellisestä synnytyksestä kortissa lukee veriryhmänä A+ ja nyt ensimmäistä kertaa verikokeissa löytyi vasta-aineita, joista saan 2 viikon päästä tulokset. Käsittääkseni mun tapauksessa ei pistosta ole, jos tosiaan veriryhmä positiivinen.

Sukupuolen selvittäminen Kinasimme miehen kanssa olemmeko yleensä saaneet tietää sukupuolen jo tuossa tulevassa ultrassa, mutta kumpikaan ei oikein varmaksi muista. Aiomme luultavasti sen kysyä sitten kun on mahdollista. Meillä on ennestään kaksi poikaa joten tietysti tyttö olisi kiva, mutta olen jotenkin asennoitunut siihen, että tämäkin on poika.

Vauvan tarvikkeista Meillä on poikien jäljiltä vielä lähes kaikki tallella, joten ainut mitä luultavasti kaipailen on turvakaukalo. Rattaatkin on vielä kulkemassa jaloissa, vaikka kukaan ei ole niitä käyttänyt kohta vuoteen ;) No varastokoppi taas on täynnä polkupyöriä. Täällä ei tunneta vaunu- tai pyörävarastoja tai ainakaan niihin ei uskalla jättää mitään. Meiltä löytyy Phil &Tedsit ja sitten isommalle lapselle soveltuvat maclaren volot. Ajattelin noilla selvitä, vaikka sisaristuinta nyt ei enää tarvita.

Mammavaatteita löytyy jotain varastosta ja jotain tekisi mieli ostaa, kun on alennusmyynnit juuri parhaillaan menossa. Olo on vaan ollut niin kamala ettei tee paljon mieli lähteä sinne tungokseen. No on tässä onneksi vielä muutamia viikkoja aikaa. Mitään odotusvaatteita kesää varten minulta ei kyllä löydy, kun molemmat pojat ovat syntyneet talvikuukausina. Täällä löytyy aika huonosti kirppareilta mitään hyvä kuntoisia vaatteita tai tarvikkeita ja useimmiten ylimääräisiä tavaroita ei edes kierrätetä vaan heitetään suoraan kadulle, josta roska-auto ne kerää mukaansa ja tietysti jos joku tarvitsee niin ottaa mukaansa sitä ennen.

Nelli Täällä suositeltuja urheilulajeja on lähinnä kävely ja uinti ja sitten joku kevyt tanssi, jumppa tai venyttely. Eli ei kai se kokonaan kiellettyä ole, mutta mun gynellä nyt sattui olemaan sellanen näkemys, että vaan se uinti ja kävely on ok.

Ranskassa alkuraskauden seurannan hoitaa usein yksityinen gynekologi ja sitten joskus 6:lla kuulla siirrytään seurantaan synnytyssairaalaan. Osalla gynekologi on mukana myös synnytyksessä, koska usein he ovat oman vastaanottonsa lisäksi töissä yksityisillä klinikoilla. Ultria on 3 pakollista, jotka korvataan. Meillä synnytyssairaalaan voi ilmoittautua vasta toisen ultran jälkeen, mutta Pariisin keskustan sairaaloihin pitää ilmoittautua jo heti raskauden alussa.

Ja vielä vähän omaa napaa. Pariisissa on pakkasta ja hieman lunta ja lisää ilmeisesti luvassa huomenna ja ensi viikolla. Flunssa iski ja tämän muun palelun, pahoinvoinnin ja väsymyksen keskellä olo on aika poikki. Poikien eilinen vapaapäivä ei auttanut asiaa, mutta onneksi ovat tänään koulussa koko päivän eikä illallakaan ole menoja :)

Saini ja pikkuhukka 8+0
 
Hei!

Täältäkin ilmoittautuu elokuinen odottaja, jos vielä mahtuu mukaan joukkoon?
Oon lueskellut palstaa mutten ole uskaltanut kirjoittaa mitään, keskenmenon pelko on ollut suuri ja olen halunnut odottaa kunnes ollaan vähän "varmemmilla viikoilla". Nyt 10+2 eikä tähän asti ole mitään km viittaavia oireita ollut, joten ehkä tässä kohta saa ruveta uskomaan että tämä tarina päättyy onnellisesti :)

Minulla ei siis mitään lapsettomuustaustaa, yksi keskeytynyt keskenmeno (+todella, todella kivulias lääkkeellinen tyhjennys) edellisessä suhteessa siellä vaan edelleen kummittelee.

Alkuraskauden ultrassa käyty yksityisellä ja siellä kaikki hyvin, pieni vastasi viikkojaan ja sydän löi. Ensimmäisellä neuvolakäynnillä yritettiin pyynnöstäni kuunnella sydänääniä, mutta silloin, eli 8+6, ei löydetty. Muutama päivä tämän jälkeen kokeilin kotidopplerilla ja silloin löytyi syke (161).

Olin muuten ajatellut, etten hanki doppleria, sillä pelkäsin että se voisi aiheuttaa enemmän huolia kuin mitä siitä hyötyä olisi. En pystynyt kuitenkaan vastustamaan ja AS JPD-100S4 tuli hankittua :) Enkä ole katunut, mulle se on antanut mielenrauhaa. (Oon kokeillut muutaman kerran ja aina ei ole syke löytynyt, mutta enpä siitä ole mitään stressiä ottanut)

Kertomisesta, muutama kaveri tietää. Vanhemmille kerrotaan sitten np-ultran jälkeen jos kaikki silloin hyvin. Ja sen jälkeen muuten lähden kyllä saman tien lastenvaateostoksille! Ja rupean lukemaan enemmän rattaista ja turvakaukaloista ja hoitopöydistä ja ja ja ja ja ;)

Eli dahlia_/33v/ensimmäinen/LA 13.8/TYKS
Np-ultra 4.2 (ei osallistuta veriseulaan)


Lisäksi haluan vielä lähettää lämpimät halaukset surua kokeville. Tuntuu tyhmältä kirjoittaa samassa viestissä, mutta en halunut jättää sanomattakaan. Voimia teille!
 
  • Tykkää
Reactions: Epa_88
sukupuolen selvitys ei ainakaan mun kännykkäapsien mukaan ole vielä mahdollista (vehjeet eivät näy). Luultavasti tuo selvitetään jos on selvitäkseen!

Mies eilen tuskaili että sillä olis nt-ultrapäivänä joku tosi intensiivinen luento koulussa joten meinasi jättää ultran ehkä väliin ;( onhan tässä 3 viikkoa aikaa mutta väkisinkin jää huono fiilis, kun aattelin et jos nyt on eka ja ehkä vika lapsi tulossa niin tää on ihan ainutkertainen tilaisuus jonka yli meinaa nyt mennä sit joku saamarin koululuento? En tosin tiedä missä se nyt näkyis/vaikuttaisi mikäli se luento jäisi väliin. Etenkin kun mies suhtautuu nii skeptisesti koko raskauteen kun siitä ei ole todisteena kuin oireet ja tän ultran piti olla sellainen käänteentekevä juttu :(
Yhtäkkiä sitä on niiiiin yksin raskaana!

Alko myös tietenkin harmittamaan muutkin asiat kuten miehen naimisiinmenokielteisyys. En haluaisi lasta omalle sukunimelle ja kyllä tässä aika moni käytännön asia mulle HUUTAA tuon naimisiin menon puolesta. Mut eihän toista voi pakottaa ja itsekin olen naureskellut niille jotka pamauttaa naimisiin heti plussatestin jälkeen.

Pelkotiloja.. vaikka millä mitalla :(

Positiivisena voitaneen mainita että jo toinen aamu ilman oksentamista! Eilen illalla päikkärit venytti ruokailuväliä jonka seurauksena kävin yökkäilemässä tyhjää mahaa.. mut ehkä tämä tästä!

Tänään 9+0
 
Miwwille ja sydänx3:lle voimia:hug:

Heippa kaikille. Täällä on ollut vähän kaikenlaista, niin ei ole oikein kerinnyt kirjoittaa vaikka olen lukenut kyllä. Tuollainen suljettu kerho voisi olla ihan mukava. Nytkin voisin kertoa enemmän jos olisimme sellaisessa. Mutta pelkään että jos kovin tarkasti kerron elämästämme ja tästäkin viikosta niin hyvin moni voisi tunnistaa minut jos kävisi lukemassa tätä. :)

En tietenkään taaskaan muista mitä piti kommentoida. Olot on hieman parempia jo, onneksi. Mamma- vaatteita ei ole vielä käytössä, mutta varmaan alkais olla tarvetta. Tässä kolmannessa raskaudessa tuntuu että mahaa alkaa tulla jo nyt...... Viimeksi huomattava maha tuli vasta puolenvälin aikaan.

Np-ultra jännittää ihan mielettömästi. Se on ensi maanataina ja silloin viikkoja on 12+5.

Emmi4 ja Hippu 12+1?
 
Olen elellyt hiljaiseloa. Tai olen kurkkinut kyllä tänne, FB:n puolella enemmän kirjoitellut. Täällä kun tullut tekstiä niin paljon, ettei perässä ole pysynyt.. ;)

No, kirpakan pakkaspäivän "kunniaksi" vetäydyn taustalle ja ensi viikon aikana tulen poistumaan joukoistanne. Alkuviikko meni mieli maassa ja eilen tuli olo, ettei kaikki ole kunnossa. Soitin neuvolaan ja pyysin päästä käymään sydänääniä metsästämässä, mutta neuvolan terkkari- kätilö lupasi ultrata. Tänään olisi rv 8+5, ultrassa löydettiin pikaisella mittauksella rv7+4 kokoinen masukki. Mutta, ei sykettä :( Myös päivystävä lääkäri ultrasi ja totesi saman - ja näinhän myös minäkin sen, ettei se pieni möykky sykkinyt. Toivoa ei annettu, tuska on uskomaton (en koskaan olisi uskonut, kuinka tämä sattuu) ja silti, typerässä päässäni toivon vielä, että syke löytyisi ensi viikolla. Raskausoireilu jatkuu ainakin toistaiseksi, mikä ihmetytti myös neuvolassa. Uskomatonta tuo äidinvaisto..

No, nyt odottelen loppuviikon tyhjennysvuotoa ja jos sitä ei tule, suuntaan ma-ti omalle tk-lääkärilleni, josta saan lähetteen äitipolille vielä tarkistukseen (johon asti kai elättelen toiveitakin, typerää) ja sen jälkeen tyhjennykseen.. :'(

Parempaa onnea kaikille muille ja suuret pahoittelut saman surun kohdanneille :heart:
 
Voihan... Surettaa ja ärsyttää niin kovasti teidän puolesta, sydänx3 ja Bambini! Se on niin väärin, että jotkut saavat iloita raskaudestaan ja toiset taas kokea hirveitä menetyksiä. :( Paljon paljon voimia suruunne!

---

Minä voisin olla ainakin sen suljetun ryhmän kannalla. Sitten voisi keskustella "vapaammin" ja kuitenkin nimimerkin takaa. En tiedä, miten tuo aloituspino ym. näkyvät käytännössä suljetulla palstalla, mutta sitten voisi ainakin jakaa enemmän tietoa niistä, jotka aktiivisesti pyörivät mukana ja jotka sitä itse haluavat.

Oon ihan samaa mieltä kylläkin, että tässä muodossa pitkät esittelyt kaikista alotusviestissä ois kyllä varmasti liikaa... Mutta jotenkin ois mukava kuitenkin jakaa omia taustoja siten, että ne näkyvät muutoinkin kuin jossain monta viikkoa vanhassa viestissä, joka on hukkunu muitten viestien sekaan. Näin ei tarttis joka kerta kertoa samoja asioita, jos ois jotakin nykyhetkeen vaikuttavia (monimutkasia) juttuja taustalla. Toki ne, jotka aktiivisesti tätä lukee, muistavat varmaan tärkeimmät jutut toisistaan muutenkin.

Nojoo, tämmösiä mietteitä... Ja komppaan myös muita, että jos tämä nyt muuttuisi suljetuksi, niin toki myös menetyksen kohdanneet tai muut seurailijat olisivat varmasti tervetulleita mukaan, jos vaan ite haluaa sitä. Mut toki tässä täytyy ottaa monet asiat ja mielipiteet huomioon, mitä kukakin tältä keskustelulta haluaa. :)

---

mamimam + mörkö 11+0 :kiss:
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä