¤^Elokuun Epelit^¤ <MAALISKUUSSA>

-Pansku- Kannattaa otattaa valkovuotonäyte nlassa. Siitä näkee sitten myös muita tulehdukseen viittaavia soluja, kuin pelkän hiivan. Valkovuodon koostumus voi kyllä muuttua raskaana ollessa jo ihan hormonitoiminnankin myötä, mutta hajun vuoksi kannattaa tarkistuttaa. Hajunmuutokset kun voivat viitata enemmän bakteeritulehdukseen. Valkovuodolla on oma ominaishajunsa, jonka usea varmaan siis tunnistaa itsellään tietynlaiseksi.

Harjoitussupistuksista.
Toisilla niitä tulee koko raskauden ajan. Jotkut ei huomaa, toisilla voi olla kipeitäkin. MUTTA nlan on hyvä tietää, että supistelua esiintyy. Supistuksia kun voi aiheuttaa jokin muukin kuin pelkkä harjoittelu. Ajatellen siis poissulkua. Tulehdukset tms, joilla sitten voi olla hankalammat seuraukset, jos niiden antaa jylläillä. Supistuksista ei tarvitse huolehtia, jos kohdunsuu pysyy hyvin kiinni. Seurantaa tehdään tämän suhteen lääkärin (klön) toimesta, jos supistelu on säännöllistä. Tehokkain hoito on lepo.
 
Viimeksi muokattu:
Vakuutuksen hain itse jo viimevuoden puoella Tapiolasta ja ekan erän hinta tais olla vähän päälle 70e. En tiedä paljonko se "oikea" hinta on, mutta kuulemma jos on kotivakuutus Tapiolassa niin saa tuosta lapsivakuutukusesta -20%.

Kestovaippoja en aio käyttää. Vauvan saaminen varmaan vähän helpottaa tätä asiaa, mutta tähän mennessä ällöttää niin paljon kaikki kakka/pissa/oksennusjutut (etenkin oksennus, mulla on suorastaan fobia), että ei tulis mieleenkään alkaa säästämään / pesemään niitä vaippoja. Ja tuntuuhan se vähän oudolta ajatukselta laittaa kakkaset vaipat muiden pyykkien seassa pyörimään pesukoneeseen?

Valmennuksiin tuskin menen, kun en usko että mitään vinkkejä juurikaan muistaa siinä synnytyksessä ja ihminen on kuitenkin eläin, niin eiköhän siinä tuu jotkut luonnolliset vaistot jotka auttaa. Käsittääkseni aina se vauva on kuitenkin ulos saatu :D.

Supistuksia mulla ei kai ole ollut. En oo ainakaan huomannut.

Nyt on kahtena iltana peräkkäin sitten niin kovaa potkinut toi vauva iltasin, että on tuntunut ihan ulkopuolelle asti tosi selkeästi. Sitä vaan ihmettelen, kun pistin miehen käden mun mahalle eikä se muka silti tunne niitä :D tai ei ollut ihan varma tunsiko.. No ehkä se ei sille ole niin selkeää kun ei se silleen tavallaan tiedä miltä se tuntuu ja tunne sitä sieltä sisältä päin samaan aikaan, ehkä se sen takia tuntuu itelle niin voimakkaalta kun tuntee molemmin puolin sen.. Epäilin jo aiemmin, että oliko ne edes mitään potkuja mitä tunsin ulospäin kun ei niitä niin pitkään aikaan tuntunut, mutta nyt niitä on tullut tosiaan taas niin paljon että selkeästi oli.

bona_ 20 +2
 
Kiitos kaikille myötätunnosta. :) Onneksi jotenkin jo päässyt kolarista yli ja todellakin tärkeintä on että vaavi ja itse, sekä "kolmas" osapuoli selvisi vahongoitta.

Täällä käyty neuvolassa. Kaikki kunnossa. Pissa puhdas, paineet hyvät ja painoa tullu alusta 3kg. Sykkeet oli 120-145. Seuraavalla kerralla mitataan jo sitten sf-mitta ja täytellään Kelan papereita !! Eli kuukauden päästä. :) Valmennukseen kutsun pitäisi tulla lähiaikoina, on kuulemma kesäkuussa ilmeisemmin. Vielä en tiedä mennäänkö.

Täällä tuleva auto on KIA Ceed farmari. Siinä tilava takaloossi ja isofix kiinnikkeet. Huomenna saisi sen hakea kotiin. :) Joten meille tulee kyllä telakallinen turvakaukalo, helpottaa paljon. Pelataan sitten vöillä kakkosautossa. ;)

Tasan viikko rakenneultraan !! :heart:

Ninzi & Nuppu 19+4
 
Heippa elomammat:wave:

Tulin kurkkimaan josko olis utrauutisia alkanut tippumaan kun eikös tänään aika monella ollu tuo ihanuus..mut ei näy uutisia..ei jaksais odottaa omaa torstain aikaa:popcorn:

Kaukalosta: meillä on maxicosin pebble telakalla

Valmennuksista: Just tänään miehen kans juteltiin, että vaikka tietoo löytyy jo kaikennäköstä, mutta vois ihan vaan mennä siinä toivossa jos vaikka sattuis joku kiva pariskunta siellä käymään ni tää mamma sais tältäkin suunnalta mamma kavereita. Viime raskaudes makoilin sairaalas kun ois valmennukset ollu joten jospa nyt sitten:)

Liivisuojuksista: Ite tykkäsin tosi paljon ruskovillan kankaisista.Oli ihanan pehmeet. Mutta tosiaan niit kannattaa olla kyl ainakin aluks aika monet..kastuu aika nopeesti eikä tunnu kauheen mukavilta märkänä.

Supistuksia: harkkareita täällä melkein päivittäin, mutta ei häiritseviä. esikoisesta alkoi jo aikasemmin..sillon ne kyllä teki jo tuhojaan vaikka ei ollu edes hirmu kipeitä et suosittelen kyl sit sanomaan neuvolas jos niitä paljon esiintyy, koska jokaisella supistukset voi olla erilaisia ja toisilla tehdä ikävyyksiä. Mutta useimmitenhan nuo on ihan harmittomia.

ON: Tänään käytiin taas neuvolas sydänääniä kuuntelemas ja pikkuisella oli samaan aikaan hikka. Oli aikas hassun kuulosta. Ei oo koskaan aikasemmin sattunut samaan aikaan hikkaa kun nuita ollaan kuunneltu. Nyt kun liikkeitä tuntuu useemmin niin ei oo niin suurta paniikkia itellä enää. Kunhan vaan pikkuisel olis kaikki hyvin torstaina:heart:

Pienen ihmeen potkuista niiiin nauttiva Annubella ja se pieni ihme Onni-Ilona 20+3
 
Moikka pitkästä aikaa! :wave:

Paljon taas tullut juttuja, joita vois kommentoidakkin, kun muistais vaan!

Annukalle paljon voimia vaikeaan aikaan, kamalaa juurikin nyt tuommoinen, kun pitäisi yrittää pitää itsestä huolta ja välttää stressiä :/

Mulla työt nyt loppui, näillä näkymin ei ole tulossa mitään pätkiä, mutta ei kyllä haittaa :) Johan se alkoikin käymään nivusille aika raskaaks, seisomatyö.
Tänään ensimmäisenä vapaapäivänä sit siivosin perusteellisesti, täällä riittikin urakkaa.. :whistle:
Onko teillä kokemuksia höyrymopeista?
Kiinnostais semmonen hankkia, helpottais hiukan siivoamista ja sais pölypunkit ja muut pöpöt pois..Varsinkin nyt kun ikkunoitakin tarttis ehkä alkaa pesemään, niin vois olla kätevä. Meillä 7 ikkunaa pestävänä sälekaihtimineen..

Kestovaipoista joku kyseli, ei käytetty esikoisella, eikä aiota nytkään käyttää. Nostan todella hattua niille, joilla riittää energiaa siihen, mutta itse kans niin laiska pesemään pyykkiä ja meillä myös kuivaustilaa tosi vähän, joten melkein sais ostaa kuivausrummunkin siihen touhuun..

Hankinnoista tänään ostin ensimmäisen unihaalarin kokoa 62 :heart: Meillä esikoisesta ei 56cm kerennyt olla kun varmaan pari viikkoa käytössä, joten niin pieniä en ostele. Vaikka toivonkin, että uusi tulokas olis hiukan pienempi syntyessään!
Ens viikolla ajateltiin lähteä ikeaan ostamaan pinnasänkyä, lipastoa ja syöttötuolia ja mitä lie muuta tarttuukaan matkaan ;)
Toisaalta hirvittää ostaa isot jutut ennen rakenneultraa..
Mutta miehellä on talviloma, joten on niin hyvä sauma lähteä, muutoin aika on kortilla.

Odottelen keskiviikon neuvolaa, siitä sitten 2 viikkoa ja onkin se rakenneultra :heart: Liikkeet täällä voimistunut, mutta en ole vielä kädelle tuntenut.
On tämä kivaa aikaa =)

Kiuku ja Palleroinen 18+1
 
Mäkin tulin vähän noita ultrauutisia kyttäilee.. Toivottavasti on tullut hyviä uutisia, tulkaahan kertomaan kun ehditte. :)
Mä en milläään jaksa oottaa perjantaista ultraa, jännittää hirveesti!

Onneksi ei Ninzi käynyt kolarissa pahemmin, ja olette vauvan kanssa kunnossa! :) Ja hyvä että saitte niin nopeasti järjestettyä uuden auton. :)

Täällä ei mitään ihmeellistä oloissa. Masu kasvaa ja vauvan liikkeet voimistuu. :) Mä oon alkanu pitää ruokapäiväkirjaa! Viime raskaudessa just puolen välin jälkeen alko tulla painoo vähän reilummin niin nyt jos vähän vähemmällä selviäis. Nyt ei oo tullu tähän mennessä kun kilon verran, mut ei ollut viimeekskään tässä vaiheessa paljon enempää... Mutta nyt siis oon lopettanu karkin ja muiden herkkujen syönnin ihan kokonaan. Enkä aijo syödä sokeroituja jugurtteja ym.. Ja nyt muuten loppu ne hese- ja pizzeriareissut ihan kokonaan! :)

Ihanaa alkanutta viikkoa mammoille! :)

Nepo ja Pirpana 20+3
 
heippa kaikki! :)

ens viikon keskiviikkona se ultra, ja mä en millään jaksa odottaa! :D mä haluan kyllä ehdottomasti kuulla sukupuolen, jos vauva sen vaan suostuu näyttämään, ja ultraaja kertomaan :)

olo on ihan ok. mitä ny välillä supistelee : / ei kiva..

äsken oli maailman ihanin tunne, kun esikoinen nukku mun sylissä, ja pikkunen potki masussa :heart: voi mun kullat! :heart: oikein sydäntä lämmitti =)

eipä taas muuta.. nyt se pieni sit heräs tuolla pinnasängyssään ni tarttee mennä sitä kattomaan..

Emilien ja pikkunen 19+4 :heart:
 
nyt "poksuiltiin" viikolle 19 ! =)

vähän pientä kyselyä täältä suunnalta, eli oon kuullut et tanskas jaetaan raskauteen liittyen suosituksia kosmetiikan vähentämiseksi koko sen 9kk ajan, et mielellään ei värjättäis hiuksia ja mieluiten meikeistä/perusvoiteista yms käytettäis luonnonkosmetiikkana. siis varmasti suomessa suositellaan samoja muttei materiaalia ole niin paljon saatavilla kuin esim juuri siellä tanskassa. eli kysymys tosiaan jaarittelun jälkeen että oletko vähentänyt/lopettanut raskauden ajaksi hiusten värjäyksen ja ylimääräsen meikkailun? hitsit ku en nyt löydä oikeeta linkkiä asian tueksi.

vauvan liikkeet täälläkin tuntuu alavatsassa, ei viellä vaan muu herrasväki saa niistä täällä nauttia kun on niin hentosta :) tuntuneet jo viikon, kai. ei voi muistaa, oon sellanen puupää nykyään ! nyt on tosiaan joku kummallinen vaihe ettei uni meinaa tulla silmään siihen tarkoitetuilla ajoilla (yöllä, mieluiten 22-8 välisenä aikana jos sais nukuttua :D ) toistaseks tuntuu ettei lisärauta auta, vaikka mitä vitamiineja siihen kylkeen söis ;) että tosiaan vasta klo 2 jälkeen yöllä tuli silmät ummistettua ja aamulla sitte tietty herätyskelloon herään ku piti kauheella kiireellä isännälle jääkiekkolippuja ostaa netistä.

Emilien, tiedän ton tunteen, ihanaa kun esikoinen sylissä ja katotaan esim pikkukakkosta, justiinsa ku poika kattoo silmiin ja hymyilee leveesti et kivaa on (tällä hetkellä musiikki vaihe, kaikki musiikki tansittaa ja vähän tahtoo laulattaaki) niin pikku asukkilainen kans alkaa möyrii vatsassa ihan hulluna ! taitaa kans masu asukki nautti niistä hetkistä jo nyt <3

sitten kun tua turvaistuin juttu oli nyt "puhutuinpia", kiva tehdä sellasia oma kohtasia galluppeja heh, niin miten ihmiset täällä nukkumaan lapsensa laittaa kysymys kuuluu oikeammin että perhepedissä vai lapsi ja aikuiset omissaan pedeissään nukkuvat?

nyt taas aamupuuhiin vaikka kuin väsyttäis, ei auta :LOL:

samuelinäiti ja pien 19
 
Helou mammat!! =)

Mullakin ois ens keskiviikkona rakenneultra, on kyllä menny hitaasti aika sitä odotellessa, mut nyt ei oo enää pitkä aika.

Kestovaipoista ootte jutelleet, ja ite en kyllä aio käyttää niitä. Jotenki tuntuu et ei jaksa olla pesemässä niitä vaippoja koko ajan. Mut voihan se olla että sitten ajan kanssa mieli muuttuu ja rupeeki kokeilee kestovaippoja. :)

Liikkeet tuntuu mullakin tuolla alavatsalla, on jo välillä kunnon potkuja. On se vaan ihanaa kun ne tuntuu. :) Me laitettiin viikonloppuna vaunut ja sitteri tilaukseen, vielä ois hankintalistalla hoitopöytää, sänkyy, vaatteita yms.

Mulla tosiaan loppu viime perjantaina koulu ja nyt oon yrittäny töitä kysellä, toivottavasti löytyisi, olisi rahaa sitten ostella tarvikkeita.

nansku: ja pieni 19+5
 
Moikka kaikille mammoille! :)

En oo nyt lauantain jälkeen ehtinyt käydä ja nytkin oon koulussa, joten pikaisesti rakenneultrakuulumisia:

Kaikki näytti oikein hyvältä ja lääkäri totesi, että hyvin vilkas tyyppi vaikuttaa olevan! Nätisti oli rakenteet kehittynyt ja muutenkin vauva kasvanut. Sydämessä kaksi kammiota ja kaksi eteistä ja aivot näytti hyvältä jne. :D
JA sitten kysyin että näkeekös sieltä kumpi se on niin lääkäri sitten totesi että "jaa te haluatte tietää. Katsotaas sitten jos näkyy." ja hetken tiirailun jälkeen totesi ettei tarvi ainakaan mekkoja ostella, aika lailla varma poikalupaus siis :heart: Ihana tunne jotenkin, taas oli omat fiilikset ilmeisesti oikeassa! Mieskin oli yhtä hymyä, vaikka ei meille kummallekaan sukupuolella ollut väliä sen kummemmin, kunhan kaikki on hyvin :)

Mun Hb oli kylläkin taas laskenut OBSIDAN kuurista huolimatta, oli nyt vain 102 joten lääkäri sanoi että voi ottaa esim. joka toinen päivä kaksi kapselia... Toivotaan että nousis edes vähän seuraavaan neuvolaan mennessä!

Tää oli nyt niin omaanapaa kun vaan olla voi, mutta en nyt ehdi lukea teidän kuulumisia kun luento kutsuu! Tuun lukemaan teidän jutut koulun jälkeen :)

Onnellinen Minea ja poika-asukki 20+2 :heart:
 
Helou!

Annukalle paljon voimia!!

Ihana lukea teidän rakenneultra kuulumisia.. alkaa itelläkin jo jännittää. Vielä tasan 2 viikkoa pitäis jaksaa odottaa. :)
Täällä ei oikeen vieläkään kovin selvästi liikkeet tuntuneet :| Tietenkin sellaista pientä kutinaa ja liikehdintää aina välillä mutta ei mitään suurta, jospa nekin ajallaan!
Täällä suunnitellaan ulkomaanmatkaa toukokuun alulle (viikkoja olisi silloin 26-27) Jospa menis kaikki hyvin ja päästäis lähtemään reissuun. :)

Mutta eipäs muuta.. töihin täytyis lähtee. Hauskaa loppuviikkoa kaikki mammat ;)

Hemami&Pikkuinen 18+4
 
Heippa kaikille pitkästä aikaa.

Ei ole ehtinyt kirjoitella kun on työharjoittelu pitänyt kiireisenä.

Kovasti täälläkin on maha pyöristynyt ja pikkuinen potkii päivittäin kovasti.

Eilen oli rakenneultra, POIKALUPAUS tuli :) Kaikki oli hyvin, mitään poikkeavaa ei löytynyt ja vastasi viikkoja. Painoa pienellä oli 394g. Kovasti meinasi pitää jalat kiinni ettei päästä näkemään haaroväliin mutta lopulta raotti sen verran että lääkäri sai nähdyksi. :)

Piukke ja Pikku-Kala 20+6
 
minea ja piukke onnea hyvistä ultrakuulumisista ja poikalupauksista :)

petite Oman kiropraktikkoni käsittely on ainakin erittäin hellävaraista, ei tosiaankaan mitään runnomisia, ennemmin välillä muistuttaa hipaisua :D Kerralla tosiaan ei virheasentoja saa kuntoon, koska lihakset on tottuneet siihen virheasentoon ja tuppaavat helposti palauttaa nuo virheasennot. Mutta aina kun on korjattu oikeaan asentoon ja kävelee ja muuten liikkuu siinä oikeassa asennossa, tottuu ne lihaksetkin pikkuhiljaa siihen. Sen verran vielä pitää kiropraktikoista sanoa, että muistaakseni on niin, että kiropraktiikkaa voi suomessa kuka tahansa sanoa harjoittavansa, eli nimikettä ei ole millään tavalla suojattu. Mutta kiropraktikon tutkinnon suorittaneita (akateeminen koulutus jota ei voi suomessa suorittaa) toimijoita on suomessa muistaakseni vain reilu 30. Itse ainakin katsoisin varsinkin raskausaikana hyvin tarkkaan, etten mille tahansa puoskarille mene :D

Vauvan liikkeet on täällä voimistunu ihan hurjasti! Kunnon porina käy masussa tälläkin hetkellä, on jo niin voimakasti että välillä tuntuu hiukan epämiellyttävältäkin :D Et saas nähdä mitä sit 20 viikon päästä kun pikkuinen painaa 10 kertaa enemmän :D

Kestovaipat: itse en ole vielä päättänyt, aiotaanko käyttää vai ei. Jos niitä hommaan niin ostan käytettynä edullisesti jostain. En tosiaankaan ala itse tekemään enkä osta kaupasta mitään 30e/kpl maksavia :D Just oltiin kaverin luona kylässä, hällä 1kk vauva, esikoinen, ja kuulemma pelkästään kestoja käyttävät ja pesevät vaipat vauvanvaatteiden joukossa. Hän sanoi, että vaatteitakin tarvii vähemmän, kun kone pyörii vaippojen johdosta useammin.

Nepo mulla kans ollu nyt muutaman viikon ajan ruokapäiväkirja käytössä ja oon kyllä ollu tyytyväinen :) Siihen loppui isompi painonnousu ja herkkuja tulee nyt syötyä kohtuudella!

Kosmetiikka ja hiusten värjäys jatkuu mulla ihan normaalisti. Hiuksia tosin vain raidoitan 3kk välein. Mä koitan vähentää ennemmin ruuasta tulevia lisäaineita, se käy jotenkin helpommin, luopumatta mistään. En osais olla meikkaamatta :)

Vanella ja pikkunassuli 20+6
 
Onnea hyvistä ultrakuulumisista ja poikalupauksista minea_ ja Piukke! :heart:

Täällä sitten sairaslomaa paukahti, kun koko aamun töiden jälkeen supistellut aika tiuhaan : / Huomisesta ainakin loppu viikko saikkua ja huomenna viä pissanäyte labraan, että oisko siellä syytä supisteluille. Supistuksista ei nyt tosiaan ole enää epäilystäkään, kun niin pirusti kiristää ja sattuukin hieman :O Harmi vain, kun juuri olen päässyt taas työnteon makuun pimeän ja masentavan talven jäljiltä. Ja tuntuis jopa nousseen hemoklobiinikin tuolla nestemäisellä Floradixilla. Tilasin sitäkin lisää, kun äkkiä semmoinen 250ml pullo menee.. No ei auta itku markkinoilla! Ei kait siinä, kun nuilta sovituilta työpäiviltä maksetaan kuitenkin palkka :D

Liikkeistä Mullakin potkut tuntuu enimmäkseen navan alapuolella ja ihan alhaallakin välillä, mutta nyt kun kohtu alkaa olla navan kohilla pikku hiljaa, niin kyllä se vauveli potkii siellä navassakin päin. Varsinkin kun supisteli aikasemmin, ni potki sen jälkeen kovasti napaa kohti. Toissa iltana sohvalla löhötessä taas potkiskeli oikein silmin nähtävästi ihan alhaalla ja oikealla puolen masua. Mulla siis yleensä tuntuu potkut oikealla puolen, joten viihtynee eniten siellä puolen kohtua tai ainakin jalat sinne päin.

Kestovaippoja en aio käyttää. Ei innosta sitten ollenkaan alkaa pesemään niitä kurarättejä! En suostu pesemään edes omia työvaatteitani lehmänpaskoineen, niin miksi pesisin vauvanpaskoja samassa koneessa? Eikä varmaan olisi ihan hyvä idea pestä vauvanvaippoja navetankoneessa...

Turvakaukalosta Me siis saadaan siskoltani käytettynä mutta ihan uusi Britax -merkkinen telakallinen turvakaukalo autoon. Sitten on myös rattaat samaa merkkiä, joihin kaukalon saa kiinnitettyä. Kätevä peli kaupungilla liikuessa ja kaupassa käydessä :)
Vaunut saadaan myös, eli emmaljungat. Mallia en tiedä, -10 ostettu kuitenkin. Pinniksen sisko on jo aikaisemmin lahjoittanut meille, se vain vielä odottelee sopivaa hetkeä, jolloin saan kasata ja laittaa sen valmiiksi vauvaa varten. Syöttötuoli pitäis ostaa ihan uus vielä, kun haluaisin sellaisen muokattavan tuolin, jolla lapsi voi istua kouluikäänkin asti ja vaikka siitäkin eteenpäin. Sillä nyt ei toki ole kiire, kun istuu vasta puolen vuoden iässä..

Hiusten värjäämisestä ja meikkaamisesta Ite en ole asian kanssa niin hysteerinen, vaikka aina parempi olla ilman niitä myrkkyjä. Aion siis lähi aikoina värjätä hiukseni, jotka muuten vaaleina näyttävät ihan vihreiltä vesijohtoveden vaikutuksesta. Kupariputket siis... Toistamiseen täytyy kyllä värjätä, kun heinäkuussa mennään naimisiin ja hääkuviakin pitäisi ottaa.
Meikkaan aina kun lähden jonnekin asioille, vaikka kaupunkiin tai muualle reissuun. Lähikauppaan tai apteekkiin en sentään turhaan ala laittautuun.. en siis käytä erityisesti mitään luontaismeikkejä.

Nukkumisasiasta Meillä vauva tulee nukkumaan yöllä alusta asti ihan omassa pinniksessä, ainoastaan päiväunia ym. voi nukkua missä vain. Meillä kuitenkin kaksio ja samassa huoneessa ollaan, ni parempi omassa sängyssään.

-pansku- ja bubu 20+1
 
Viimeksi muokattu:
Moikkelis pitkästä aikaa!

Ei ole ollut juuri virtaa kirjoitella tänne viime aikoina, lukenut olen kyllä ahkerasti kuulumisia. Ihana, kun niin monella on jo ollut rakenneultra! Vielä täytyy kaks viikkoa oottaa omaa, ihmeen myöhään on mulle laitettu kun huomenna kuitenkin tulee rv 20+0 (poks!)

Pitkällä sairaslomalla nyt ollaan, kuukauden myönsi lantion löystymisen (ja ennen kaikkea kipujen) takia. Kaks kuukauttahan tässä on rampattu kerran/kaksi viikossa lääkärillä hakemassa lisää selkäsaikkua, monta kertaa töitä yritetty ja hirvittävät kivut iskeneet. Viimeksi en pystynyt 6h päivän jälkeen kävelemään kunnolla, mies otti sukatkin jalasta kun en saanut jalkoja nostettua ja kumarrettua yhtä aikaa edes sängyn reunalla istuen. Voipi olla, että tässä menee sit loppuaika, kotona kyllä voi ihan hyvin kun ei rasita liikaa ja muistaa lepäillä kylellään ja istumista välttää :/ Ei noita töitä olis toisaalta kuin kuukausi muutenkaan, hiihtoloma ja kesäloma mahtuu vielä tähän ennen äippälomaa.

Liikkeistä Meillä alettiin potkia joku reilu viikko sitten, nyt välillä niin rumbat menossa että huh :D Mieskin tuntenut kerran, kissaa tuo on tosin enemmän potkinut! Heti, kun on yhdenkin päivän hiljasempaa pitää doppleri kaivaa esiin, vaikka tiedän kyllä, että voi potkia vaan eri suuntaan eikä kovin voimakkaasti.. Sitä vaan jotenkin pelkää koko ajan, eilenkin illalla oli harjoitussuppareita pari ja huolettaa niin kovin.

Kosmetiikasta Meikkailen ihan normaalisti, tosin eipä tuota paljoo saikulla tarvitse kun ei tule käytyä monesti "ulkona". Hiusvärin ostin juuri tänään, aika harvalla välillä muutenkin värjäilen kun ei halua pitkää tukkaa rasittaa. En usko, että värit mihinkään verenkiertoon menee. Eli nyt toinen värjäyskerta tulossa raskausaikana, kunhan saa aikaseksi tuossa parin viikon sisään..

Kiropraktikoista Paljon muuten maksaa "laillistettu" kiropraktikko? Meillä ei täällä suunnalla ole kuin yksi tutkinnon suorittanut, veikkaan että hinta on kans kova. Olen tuon lanneselän takia miettinyt monestikin hälle soittavani, mutta nyt mietityttää, että jos tosiaan on kyse hormonaalisesta löystymisestä yhdistettynä yliliikkuviin niveliin, onko tuosta sittenkään apua..

Miumau ja poitsu 19+6
 
moi taas! :)

kosmetiikasta: mä en enää oo hetkeen muutenkaan värjänny hiuksia, niin en värjää nyt raskaudenkaan aikana :) loppu meinaan meikäläisen hiusten värjääminen, kun on toi letti venähtäny sen verran, ettei enää yks purkki riitä, ja mä en raaski ostaa kahta purkkia kerralla :D tulee niin kamalan kalliiks. kampaajalla en käy ollenkaan hiuksia värjäämässä, kun se on siellä aivan ylihinnoteltua, ja on yks huono kokemus kampaajan hiustenvärjäyksestä, et mä en rahoja semmoseen tuhlaa :) käyn ihan älyttömän harvoin ees leikkauttamassa hiuksiani, ku ne leikkaa aina ihan liikaa :( ja sit harmittaa joka kerta kun lähtee kotiin..
meikkaan todella harvoin nykyään. oon vaan oikeestaan kotona ton tytön kanssa, enkä kotona oloa varten ala meikkailemaan :D jos mä lähden iltaa viettämään (ilman alkoa tietenki) nii sit mä voin meikata :) tai jos käyn shoppailemassa tai muuten vaan meen pidemmäks aikaa ihmisten ilmoille.

liikkeet tuntuu mullakin ihan alhaalla.. käteen asti tuntuu jo, ja näkyykin vatsan päälle kun vattanahka nousee :D esikoisesta alko liikkeet näkymään ja tuntumaan kans aika nopsaan ensimmäisten kunnon potkujen jälkeen :)

kestovaippailuun ei olla alettu, eikä aleta :) mä meinaan saada överit noista tänkin hetkisista pyykkimääristä, ni en todellakaan jaksaisi alkaa vielä pesemään vaippapyykkiä :D

nukkumisjärjestelyistä sen verran, että esikoinen nukku imetysajan (valitettavasti vain 2kk, kunnes maito vähitellen hiipu pois :() meidän vieressä. tai oikeastaan mun vieressä, eli seinän puolella, ja mies nukku sit reunimpana. koin paljon helpommaks näin, kun pysty puoliunessa imettämään, eikä tarvinnu nousta sängystä :D nyt tän toisen kans tehdään myös näin. esikoinen siirrettiin sitten pinnikseen, kun siirryttiin korvikkeeseen, mutta siinä vaiheessa loppu kyllä yösyöttämisetkin. :)

hankinnoista: me ei jouduta oikeestaan hankkimaan, kun vähän vaatteita, joku vaunuratkasu, esikoiselle uus turvaistuin kun vauva saa sit ton turvakaukalon, ja esikoiselle joku sänky.. varmaanki semmonen pinnis, mistä saa laskettua toisen reunan.. :) ja vaunuista ei tosiaan vielä hajuakaan mimmonen ratkasu meidän kannattaa tehä. ikäeroo tulee n. 1v 1kk.. eli olisko jollain ehdotuksia? esikoinen nousee nyt jo tukee vatsen pystyyn, ja käveleekin tukee vasten, eli kävelee kyllä jo varmasti sitten kun vauva syntyy. en tiedä meinaan, että tulisko ne tuplat sitten ihan turhaks hankinnaks? ja me otetaan pakkauksen sijasta se raha, ni tää vaunu homma olis tarkotus sitten ostaa niillä rahoilla :) esikoisesta kun on ne pakkauksen vaatteet niin hyvässä kunnossa, ettei oo mitään järkee ottaa toista pakkausta :)

(.) tänäänkin on jo ehtiny supisteleen. hitsi että mä pelkään, et tässä käy samanlailla kun viimeks :ashamed: tai pahemmin! mun tarvii kyllä kysyä seuraavalla kertaa neuvolassa, että voiko ne lisätä mulle pari kohdunsuun tilanteen katsausta, kun normaalistihan sitä ei montaa kertaa tarkasteta. toivottavasti terkkari suostuu, ni mä saisin edes jonkinasteisen mielenrauhan, kun tietäisin että sitä tarkkaillaan.

eipä tässä sitten taas muuta :)

Emilien ja pikkunen 19+5 :heart:
 
Onnea kaikille jotka on käyny rakenneultrassa ja hienoa että on kaikki ollut hyvin! Tuntuu että tässä ketjussa useampi ois saanu poikalupauksen vai olenko väärässä? Meilläkin ois huomenna rakenneultra ja kyllä alkaa jännittämään jo että onko kaikki hyvin ja saadaanko mitään lupausta :)

Kosmetiikasta täytyy myöntää että en ole edes miettinyt siitä luopumista tai tuotteiden vaihtamista. Se on vaikea tietää mistä kaikesta lapselle voi olla haittaa mutta jotenkin ajattelisin sillai et kun noita tuotteita on jo jonkin aikaa ollut markkinoilla niin olisi jo tullut ilmi jos vahingoittaa vauvaa. Eihän sitä koskaan tiedä mutta yritän välttää yli hysteerisyyttä ja höössötystä :D

Kestovaipoista eikö äityspakkauksessa saa jonkun aloitus setin kestovaippailuun? Ajattelin että voisi kokeilla vaikka sellaista osa kestoilua, että kotona käyttäisi kestoja. Käsittäkseni siinä kuitenkin säästäisi aika paljon rahaa mikä on tietty plussaa :)

Nukkumisjärjestelyistä en viel tiedä miten meillä tulee menemään kun kuitenkin esikoinen kyseessä. Mut olen ajattelut sillain että aluks laitettaisiin pinna sänky ihan siihen sängyn viereen ja se reuna alas että ois sit helppo imettää yöllä.

Scarlett ja sissi 19+2
 
Kosmetiikasta: En käytä, en värjää raskauden takia. Tiedän kyllä myös, että varmasti ruoasta saan samanverran paskaa sisääni kun söisin paketillisen hiusväriä :D Kukin siis tyylillään!

Sanokaa nyt joku muukin, että seksi ei kiinnosta!? Mulla on niin huono omatunto kun mies ei saa :D Kerran viikossa annan pikasta sääliseksiä ja makaan salat levällään sängyssä, annan miehen hoitaa hommat, ja vielä pyyhkimään jälkensäkin :D Ei siis minkäänlaista kiinnostusta! Mies lähtee kohta jonkun toisen matkaan.

Onneaihanista ultrakuulumisista <3

21+0 POKS!
 
Jenny täällä ollaan samoilla linjoilla sun kanssa.. Kun ei tee mieli ! :ashamed:

Kosmetiikka ja hiusten värjäys: Täällä jatketaan samalla tavalla kun ennen raskautta. Eli meikkaan jos jonneen kotoonta poistun ja juurikasvun värjään pois kampaajalla.

Tänään tuli saikkupäivä päänsäryn takia. Kamala jomotus ja varasinkin aamulla heti hierojalle ajan, josta just tulin. Teki kyl niin hyvää. Seuraavaks menen perjantaina. Jospa sais noi niskat/hartiat auki kunnolla.

Ninzi & Nuppu 19+5
 
Jenny: Täällä kans yks, jota ei vois vähempää seksi kiinnostaa.. Mulla tosin varmasti vaikuttaa myös paljon se, että oksennan koko ajan.

Onnea hyvistä ultrakuulumisista. En millään jaksais odottaa omaani. Vielä 2 viikkoa!!
 
Ninzi, onneksi ei käynyt pahemmin... ja hienoa, että autoasia on jo hoidettu.

Minea & Piukke Onnea ultrakuulumisista ja poikalupauksista! :)
Täällä pitää vielä jännittää, koska rakenneultra on ensi viikon lopulla.

Scarlett Onnea huomiseen ultraan! :) Pidän peukkuja, että saatte lupauksen.

Meikkauksesta&värjäämisestä Värjään hiuksiani todella harvoin, viimeksi taisi olla kaksi vuotta sitten. Väri pysyy hiuksissani pitkään, vieläkin näkyy ruskean seassa punaista. Raskauden aikana en ajatellut värjätä hiuksiani. Meikkaamisesta sen sijaan en ole luopunut. Jos en ole lähdössä mihinkään, en myöskään meikkaa, mutta kyllä laitan joka päivä ennen opintoihin lähtöä meikit ja kun lähden hoitamaan asioita kaupungille viikonloppuna.

Vauvan nukkumapaikka Tulee olemaan oma pinnasänky, ensin tietty äitiyspakkauksen laatikko, jonka laitamme pinnikseen. Tiedän, että monet suosivat perhepetiä, mutta en rehellisesti sanoen uskalla harkitakaan asiaa. Käännyn sen verran monta kertaa yössä. On paljon helpompi ratkaisu meille laittaa vauva pinnasänkyyn ja tuoda pinnasänky minun puoleiseni sängyn lähelle. Voin rauhassa nousta ylös yön aikana, sillä yleensä saan nukahdettua hyvin uudelleen. Toivottavasti se jatkuu myös sitten kun Vintiö on syntynyt. Sen näkee sitten.

Jenny90 Et ole yksin... Hormonit ovat vieneet haluja täälläkin. Kiintoisasti asia häiritsee minua huomattavasti enemmän kuin miestäni.

Luckygirl&Vintiö 19+3
 
Täällä kanssa yks haluton... :ashamed::( Ei vaan tee mieli. Ja se harmittaa itseänikin. Minkäs teet. Jos tää tästä korjaantuis.

Minä tunnen vieläkin liikkeet aika huonosti vaikka viikkoja jo on. Olisko tosiaan syynä tuo edessä oleva istukka. Esikoisesta tunsin kans vasta kunnolla joskus viikon 20 jälkeen ja sillon oli kuitenkin istukka takaseinässä. Onhan tuota vararavintoakin toki tuossa että vaimentaa kai sekin.

Meidän pienelle miehelle taitaa olla flunssa iskemässä. Ruoka maistuu huonosti, yskii ja nenä vuotaa. Voi toista...

Nyt vähäks aikaa sohvalle huilaamaan ja kohta saa kinkkupiirakan uunista :p

Devil+pyöriäinen 21+2
 
Kosmetiikan käyttöä en aio vähentää. Meikkaan liki joka päivä ja hiuksetkin olen värjännyt tähän mennessä raskauden aikana kolmesti. En jaksa oikeastaan kiinnittää huomiota tuollaiseen "hössötykseen". Tai siis mitä esim. oman äitini kanssa olen puhunut hänen raskausajoistaan, niin ei silloinkaan ollut mitään noin tiukkoja sääntöjä mitä sai syödä / tehdä ja mitä ei. Tosin juu, ei sillon ollut näin paljon lisäaineita ruuassa tai kosmetiikkaakaan, mutta siis se tässä pointtini oli, että en minäkään tämän epänormaalimpi ole, vaikkei sillon olekaan hössötetty sen enempää :D.

Sekin kun telkassa on nyt mainostettu mm. sitä muksupuuroa jossa ei ole liikaa suolaa tai sokeria lapselle.. Noh, ehkä mulla on vähän huono asenne, mutta sekin vaikuttaa minusta vähän rahastukselta. Tai tänään kaupassa vertailin niin luomukaurahiutaleet maksavat 2e vähemmän, enkä millään voi uskoa että ne olisivat mitenkään sen hirveästi haitallisempia lapselle...

Nukkumisjärjestelyjen suhteen olen päättänyt, että lapsi nukkuu omassa sängyssään ja eri huoneessa. Itse nukun muutenkin jo huonosti, niin tuskin uskaltaisin nukahtaa ollenkaan jos vauva olisi samassa sängyssä. Ja mies ei taas herää mihinkään niin kai se lytistäisi sen lapsen unissaan.. Eri huoneessa siksi, että meillä on nyt niin pieni makkari, että pinnasänky ei mahdu sinne ja jos muutetaan tässä vielä ennen syntymää, niin muutetaan tietty kolmioon, jossa lapselle on oma huone.

Minulla taas on tuon seksin suhteen niin, että mieli tekisi oikeastaan koko ajan.. Toisaalta oon kyllä aina ollut aika aktiivinen :D. Tuntuu vaan, että miestä ei nyt haluta.. Toivottavasti ei johdu siittä, että oon nyt tosiaan vähän isomahaisempi kuin ennen, vaan vaikka siitä että hän pelkäisi satuttavansa vauvaa.. En tiedä.

Mutta muuna raskausoireena olen huomannut sen että itku tulee niin helposti että! Normi tilanteessa missä pystyisin hillitsemään niin se tulee silti ja niitä kyyneleitä tulee tosi pitkään, vaikka olisin jo ihan rauhallinen enkä silleen enää itkisi.

Huomenna rakenneultraan :)!
 
kosmetiikasta.. Mulla on toi meikkaaminen jääny melkein kokonaan kun meillä ei töissä saa käyttää ollenkaan, mutta hiusten värjäystä en aio enkä edes pystyis lopettaan :D mulla on sen väriset hiukset että ne vaatii sitä väriä tai näyttää TODELLA kammottavalta.

Jenny täälläkin yksi. Ei vaan nappaa, onneksi mies jotenkuten ainakin yrittää ymmärtää mutta niin huono omatunto kun tietää että toista haluttaa koko ajan ja akka on tämmönen pihtari :D

Täällä ei vielä liikkeitä tunnu.. : / tai en ainakaan tunnista niitä vauvaksi. Rakenneultraankin vielä kaks viikkoa. Millään en malttais odottaa kumpaakaan!
Välillä tuntuu ettei mahakaan kasva yhtään mut sit kun yritän takkia päälle niin huomaan että on kasvanut ihan älyttömästi :D

Onnea myös hyvistä ultrakuulumisista kaikille! :flower:

j_enna & toukka 18+2
 
iltaa !

onnea ultra kuulumisista, voi pieniä poikia !

ja oli kiva huomata että moni oli tarttunut mun "syötteihin" ;) ihan mielenkiinnosta halusin näistä tietää, kun jotenki tuntuu että kaikki nää eko/muut super teot on niin arkipäivää ja yltää tosi paljon myös näihin raskausaikoihinkin. itsellä tällä hetkellä projekti että kasvatan omaa väriä takasin, syystä siksi että en jaksa tätä ainaista värjäilyä :D meikkausta en oikeastaan ole muuttanut, kotona kun olen niin tulee ehkä joo harvemmin sutattua mutta kyllä kylille lähtiessä sitte yritetään vähän peittää tummaa silmän alusta ym :D

joku mainitsikin jo että tämä perhepeti on niinku trendinä nytten, niin sen takia halusin kattoo mitä elokuun mammat on mieltä. meillä esikoinen nukku vaihtelevasti vieressä, mutta kyllä se pää asia oli aina että omaan sänkyyn vaan. olen päättännyt tämän toisen kanssa saman homman mutta ohan se yösyötöissä aina helpompaa itselle se kun toinen tuhisee vieressä :)

sitten seksistä .. en koe itseäni ehkä maailman houkuttelevimman näköiseksi naiseksi tällä hetkelllä mutta muuten halut pysyneet suht samana. muutenki kaikki läheisyys tuntuu hyvältä. mutta tämäkin tulee vaihtelemaan ja paljon, niin kävi viimeksikin niin epäilyttää että nytkin. jotenki kyllä ihan kääks fiilis että miten muka tulee se vaihe että ajattelis että mä oon seksipommi :D en käsitä ! vaikka tää kasvava maha onkin ihana niin ei se liity mitenkään mihinkään.

itkusta, en pysty kuuntelemaan radiosta mitään "suru" tai rakkaus biisuja, tulee heti kyyneleet silmiin, kauheeta sitten välillä bussissa siinä keskellä ratas varikossa kaikkien tuijotettavana sillai semi kyynelehtiä :D kotona on turvallisempaa sitte tirautella niitä onnen ja myötätuntemus kyyneleitä tv-sarjoista ym!
 

Yhteistyössä