~Elokuun Epelit 2012~ *TAMMIKUU*

Pampulainen87: Kyllähän yleensä puhutaan yhdistelmistä vaikka kyseessä olisikin kuomurattaat+pehmeä koppa. Pehmeän kopan etu on ehkä just siinä että sillä voi nostaa vaikka nukkuvan vauvan sisälle, mutta miinuspuolena se on paljon ahtaampi kuin kova koppa. Meijän vauvelit jos syntyy elokuussa niin pitkä talvi edessä mahtua pehmeään koppaan. Meillä on esikoiselle aikanaan hankittu Emmaljungan duo edget sport rungolla ja ne saa mennä tälle vimoselle kolmosellekin. Mutta en mä noita yhdistelmiä kyllä minnekään kaupungille ottais, joten jos on sen sortin ihminen että tykkää vauvan kans käydä ostoksilla ja kaupungilla muuten liikkua niin kyllä ne näppärät matkarattaat silloin ovat aika ehdottomat. Eikä ne halvimmat matkarattaat hirmu paljoa maksa. Mulle tärkeintä vaunujen ostossa oli ostaa tukevat isopyöräiset rattaat, kun asutaan maalla ja tiet ei aina ole mitenkään huippu hyvässä kunnossa. Itse myös halusin tuon heittoaisan ja sen olen kyllä huomannut erittäin hyväsi valinnaksi. Vaunuja työntäessä aurinko usein häikäisee lasta silmiin tai tuuli käy vaunuihin (siis kun isompi lapsi istuu rattaissa) Kätevä vaihtaa nopeasti työntösuuntaa. Monesti nähny kun jotku vaunulenkilläkin vetää vaunuja kun just tuulee tai paistaa väärästä suunnasta ja siinä on kyllä lenkkeilyn ilo kaukana. Me ostettiin omat vaunut Ruotsin puolelta niin saatiin ne uutena, pakasta vedettynä 530e:lla kun Suomessa tuosta mallista ois saanu pulittaa 800-900e. Itse en halunnut ostaa mitään halpavaunuja koska kyllä se hinta näkyy materiaaleissa. Maalla asuva kaveri osti esikoiselleen just Emman vaunut ja joutui ostamaan sitten toiselle jo uudet kun ei noissa Emmoissa ollut oikein minkäänlaista jousitusta niin oli aika huonot työntää maalaisteillä. Toki nekin on varmasti ihan kelpo vaunut, en sitä sano, mutta jokaisen kannattaa sen oman käyttöasteensa mukaan ostaa ne omaan käyttöön sopivimmat vaunut. Pienissä kaupunkiasunnoissa ja esim. kerrostaloissa asuvat varmaan pärjäävät hyvin esim. pelkillä matkarattailla joissa pehmeä koppa, eikä raskaille yhdistelmille ole ollenkaan tarvetta.

Minä oon sen verran lastenvaateaddikti, että minä laitan ihan tuhottomia summia lasten vaatteisiin. Varsinkin ulkovaatteisiin uppoaa rahaa, en osta tarpeeseen vaan ostamisen ilosta :D Ja meillä oli suvun/kaveripiirin ekat poikalapset niin ei käytettyinäkään mistään saatu. Itse tykkään hirveästi just Popin, Ticketin, geggamojan jne vaatteista, mut hirveästi meillä on kyllä myös lindexin ja hm:n vaatteita. Epäilen että jos tyttövauva satuttas saamaan niin silloin saatas vaatehankinnat revetä käsistä täysin, mut katotaan nyt :D
 
Hei kaikille.

Voisin tulla tännekkin mukaan kirjotteleen :)

LA pitäis olla 23.8 ensimmäinen tulossa ja tayssissa synnytän

Pakko alkaa heti omanapaileen ollut niin huono viikonloppu.
Kerroin pomolle reilu viikko sitten raskaudesta että ehditään etsiä mulle sijainen se tuntu ottavan sen ihan hyvin. Sitten seuraavana päivänä tuli viesti että koska voidaan pitää kaksin palaveri no se oli sitten torstaina ja sitä stressasin mutta sitten ajattelin että kyllä kaikki ihan hyvin menee. no se sitten ilmotti että jos en ala yrittäjäksi niin ne hommaa jonkun muun joka alkaa.
Kamala stressihän sitä sitten tuli ja migreeni. Saa nähdä mitem käy en ala yrittäjäksi kun olen raskaana.
Kellään muulla huonoja kokemuksia kun on kertonut pomolle raskaudesta?

Hankinnoista:
Itse olen kanssa kaikkea pientä haalinut pikkuhiljaa tässä kahden vuoden aikana kun ei ole ehkäisyä ollut aina kun tullut vastaan jotain mitä ei ole voinut jättää hyllyyn. Tekisi mieli alkaa ostaan jo kaikkea mahdollista mutta sitten toisaalta ei uskalla kun ei ole eka ultrakaan vielä ohi.

Onko kellään ollut häntäluu kipeä alkuraskaudesta?
mulla on kipeä, sattuu kun kävelen ja välillä yöllä kun hakee asentoa.
 
Mulla tuli töissä viikolla häntäluu pariin otteeseen kipeeks. Juodun siis seisomaan töissä paljon että ehkä siihen jotenkin liittyi? Jostain kuulin että vois johtua samasta syystä kuin vatsa kipu eli keho muovaa itseään sopivaksi vauvalle.
 
Moikka kaikki :wave:

Pienen hiljaiselon jalkeen taalla taas. Kurja lukea huonoista uutisista - toivottavasti Onnellinen siella kaikki hyvin ja pahoittelut kaikille suru-uutisia saaneille. :flower:

Omat fiilikset on vaihtelevat. Viela eiliseen mennessa pinnistelin vasymyksen, etovan olon ja varsinkin iltaisin vaivaavan narastyksen kanssa. Mutta eilisesta mulla onkin sitten ollut suht normaali olo. Ihan kiva sinansa, mutta nyt on alkanut vahan mietityttamaan etta onko maha-asukilla kaikki hyvin. Huoh. Nyt sitten kyttaan neuroottisesti jokaista pienta vatsanvaannetta ja tuntemusta.

Lastenrattaista sen verran etta ajattelin ostaa seisomalaudan esikoiselle, joka on sitten (jos nyt kaikki menee hyvin toivon mukaan) pari vuotias ensi elokuussa. Toivottavasti malttaa pysya paikoillaan kyydin ajan, kun on sellainen pieni sahkoankeriaan poikanen... Uusia tuplarattaita en aikonut hommata, luulen etta niiden kayttoika jaisi niin lyhyeksi etta olisi melko turha hankinta meille.

Vaatteet- tulokas tulee perimaan kaikki esikoispojan vanhat (onneksi monet vaatteista ovat neutraaleja eli kayvat myos tytolle) ja sitten jos tulee tytto niin muutamia vaaleanpunaisia unelmia tulee varmaan hankittua erityistilaisuuksia varten. (Ristiaiset, joulu jne.) Me saatiin hirveasti lahjaksi ja muutama ystava on antanut kaikki lastensa vanhat mutta oikein kayttokelpoiset vaatteet meille, niin etta aika vahan olen ostanut mitaan itse. Mun neuvo onkin ettei hirveasti kannata ostella etukateen, koska jostain niita vaatteita kuitenkin kertyy ja meillakin jai osa kokonaan kayttamatta.

Himot- ma olen himoinnut linssikeittoa, jota olenkin syonyt lahes joka paiva. Myos maustamaton jugurtti tekee kauppansa ja appelsiinimehu.

Kavin hammaslaakarissa muutama paiva sitten. Tuloilla on reika :$ Sita ei nyt kuitenkaan paikattu, vaan odotetaan elokuun jalkeen. Toivottavasti toi mun appelsiinimehu himo ei nyt tee kamalasti tuhoa hampaissa.

Hyvaa sunnuntaita kaikille ja toivon kaikille paljon tarrasukkia.
 
vaatehankinnoista Mä en ainakaan ite enää osta ollenkaan 56cm tai pienempiä vaatteita. Meillä pojat olleet syntyessään 50-51cm pitkiä mutta kasvaneet ekan kuukauden aikana jo niin paljon että 56cm vaatteet kerkesi olla käytössä 1-2vko. Joten mä ostan vaan 62cm ---> Poikien jäljiltä on jäljellä muutamia neutraaleja 56cm joten ne nyt tietenkin käytän, mutta vaikka vaatteita ei olisikaan yhtään niin uusia 56cm en ostaisi.
 
rattaista vielä juu, niin tuo pehmeä kantokoppa on selvästi pienempi kuin sellainen kova. :) Ja ihan selvä ero on just tuossa jousituksessa verrattuna sit yli puolet kalliimpiin vaunuihin. :) Mut ei se meidän menoa ainakaan oo suuremmin haitannut. SItä en tiiä, että saako noihin seisomalaudan. Jos ei saa niin sit meijän pitää ostaa uudet eli siis käytetyt. :/

Ja matkarattaat kannattaa kyllä hommata sit kun lapsi tykkää istua, eli siinä puolen vuoden kieppeillä. Ainakin meillä ollut just kesäisin kaupungilla käytössä paljon, on paljon kevyemmät kuin raskaat yhdistelmät. Meillä tosiaan on tarvittu molempia.

NYT jos lähtisin ostamaan ihan ekoja rattaita, niin ostaisin varmaan halvat käytetyt koppavaunut ihan vaan tänne kotinurkille päiväunia ja pikku lenkkejä varten ja sit jotkut vähän arvokkaammat, kevyemmät ja simppelit rattaat, joilla vois sitten mennä kaupungilla... no, katotaan nyt mihin me päädytään. :)

Vaatteista vähän vielä, mä toivon että tää toinen olis tyttö niin ei tarttis ostaa kaikkee uusiks. :) Mut jonkun verran mä silti varmasti ostan uusiakin vaatteita vauvelille. :heart:

-EM ja ötökkä 8+6
 
Oho, onpas taas tullu tekstiä :O

Tervetuloa uusille, taas on porukka kasvanut :wave:

Mirkku76, me ollaan päätetty osallistua tuohon veriseulaan.

Olette kovasti keskustelleet ikäkysymyksestä, valtaosa pinossa taitaa olla 20-30 kieppeillä, eli kuulun siihen nähden vanhuksiin ensiodottajana :LOL:.
Itse olen siis vajaan kuukauden kuluttua 33 ja voin taas omalta kohdalta sanoa, että meidän elämässä se oikea aika on nyt. En missään nimessä olis halunnut lapsia vielä 25 vuotiaana :rolleyes:
Meillä on jokaisella joku oma elämäntilanne, itse kuulun taas niihin, jotka on hoitaneet opiskelut ja työt ja elämän muutenkin sille mallille, että on vakaa pohja elämässä, eikä tarvitse miettiä riittääkö rahat johonkin tiettyyn hankintaan tms. Ne on olleet sellaisia valintoja mitä olen kai tehnyt jo joskus teininä, enkä päivääkään muuttais. Reissattu on ympäri maailmaa ja eletty ja mällätty, nyt on sitte hyvä aika rauhottua ja alkaa odottelemaan niiden pikkujalkojen tepsutusta.
En itse koe mitään ennakkoluuloja oli äiti sitten nuori tai vanha, ympäriltäni löytyy niin teiniäitiä kun esikoisensa reilu 40-vuotiaana hankkinutta ja mielestäni se on jokaisen oma asia, millon perheen haluaa ja millaisen elämänaikataulun sitä itselleen rakentaa. Kunhan osaa nauttia jokaisesta hetkestä :heart:

Hankintoja ei ole tehty vielä minkäänlaisia, enkä taida mitään kiirettä pitääkään.
Tässä on hyvät 7kk:tta vielä aikaa :D

Kertomisesta on tullu takaraivoon ehkä pieni jännitys :$ mitä lähemmäksi mennään.
Kaksi kaveriani tietää, ovat itsekin raskaana, mutta muille ei olla kerrottu, ehkä sitten kuun vaihteen jälkeen pitää alkaa miettiä, miten sen sanoiksi pukee kellekin :LOL:
 
Moikka!
Minut saa poistaa listasta :/..kesken meni että heilahti.Selkeitten plussien jälkeen alkoi vuoto ,joka yltyi järkyttäväksi kivuiksi ja hillittömäksi vuodoksi.Oman ajan surkuteltuani olen valmis palaamaan yrittäviin :)Kova paikka tuo oli:/ mutta nyt yritys jatkuu,ilman paineita.Toivottavsti perästä tullaan ja pian <3
 
Tervetuloa uusille! :)

Ihanaa, että vaunukeskustelu on vauhdissa. On niitä esitteitä selattu ja hieman asiaa pohdittu, mutta meidän kohdallamme asiaa mutkistaa se, että miehellä on kova muuttokuume ja jos hän saa päättää, niin asumme isommassa asunnossa hieman eri alueella jo ennen vauvan syntymää. Se hankaloittaa mielessäni vaunujen hankintaa, sillä tunnen tämän asuinalueen erittäin hyvin, olen täällä itsekin kasvanut, enkä ole aivan varma, että millaiset tiet uudella seudulla sitten tulee olemaan, kun tarkkaa aluetta emme ole täysin rajanneet. Onneksi kriteerini isoista pyöristä sopii aika moneen paikkaan.:)

Tuleehan se muutto isompaan paikkaan hieman hassuun aikaan, kun haluaisi kuitenkin rauhoittaa ne ensimmäiset kuukaudet. Sama tilanne tosin oli omillakin vanhemmillani, ei sen puoleen. Tässä asunnossa vauvalla ei ole omaa huonetta, vaan sijoitamme hänet kanssamme makkariin. En usko, että ihan alussa asiassa on suurta merkitystä ja lapselle se tulee olemaan normaalia. Isommassa asunnossa saisimme (toivottavasti) vauvalle oman huoneen ja lisätilaa elämiselle. Etsintä on tosin vasta alussa, joten katsotaan, että miten käy.

Pampulainen87 mainitsi, että kannattaa tehdä lista hankinnoista. Hieno idea!:) Äkkiäkös sitä unohtuu, että mitä on jo ostettu.

Olen suunnitellut siivoavani omat kaappini niin, että kaikki tähän mennessä vauvalle hankitut tavarat mahtuvat yhdelle hyllylle. Se on vielä mahdollista, kun mopo ei ole lähtenyt käsistä.:D Sitten voinkin kätevästi katsoa, että mitä kokoja sitä onkaan tullut jo hankituksi ja mitä puuttuu.

Hammaslääkärin suhteen sain ohjeen selvittää, että mitä hampailleni oli suunniteltu, tänä vuonna pitäisi käydä. Akuttit asiat toki hoidetaan, mutta muuten suositeltiin, että palaan asiaan vasta elokuun jälkeen. Suuhygienistiä suositeltiin harkitsemaan keskiraskaudessa.

Luckygirl & Vintiö 8+2
 
  • Tykkää
Reactions: Kata 72
Pahoitteluni rakkauspakaukselle :hug:

Viela tuosta hammaslaakarista... Ajattelin kayda tarkistuttamassa tilanteen, puhdistamassa ja fluoraamassa hampaat joskus puolen vuoden kuluttua, juuri tuon reian takia. Monet ovat todenneet, etta raskausaika on vaativaa purukalustolle, nytkin tama hammaslaakari neuvoi hieromaan ikenia (ikina moista tullut edes ajatelleeksi), koska kuulemma verenkierto ikenissa heikkenee ja alttius reikiintymiselle kasvaa. Siispa hammaslanka, -harja (ajattelin investoida uuteen sahkohammasharjaan) ja -tikut kovaan kayttoon.

Vitamiinit- tuolla aiemmin oli puhetta vitamiineista ja olen aikamoinen hifistelija noiden kaytossa :whistle: Esikoista odottaessa kaikki lensi kaaressa ulos ja tuntui, etta jo pelkka ajatus pillerien nielemisesta sai kakomaan. Ma hommasin nestemaista vitamiiniseosta jota yritin nauttia iltaisin, koska aamulla teki liian pahaa. Terve lapsi meille tuli vaikka oli mulla muutamia viikkoja siina jossain viikkojen 9-14 valilla, ettei alas mennyt oikein muu kuin riisikakut, mehukeitto ja maustamaton jugurtti, vitamiineista nyt puhettakaan. Nyt on ihan eri olotila ja kaytossa monivitamiinivalmiste odottaville (mukana foolihappoa, rautaa jne.), C-vitamiini, kalaoljyvalmiste, kalsium-tabletti ja antioksidanttimehuvalmiste.

Hankinnat esikoista odottaessa- tein aika vahan hankintoja ennen vauvan syntymaa, jotta valttyisin turhakkeiden keraamiselta. Niinkuin Sanle tuolla ylempana totesi en minakaan aio ostaa noita ihan minikokoisia vaatteita kun niilla muutamalla mita mulla on parjataan hyvin se pari viikkoa minka ehtivat kaytossa olla. Eli musta vaatteita ostaessa kannattaa toimia maltillisesti. Ma en synnyttanyt suomessa, joten jai aitiyspakkaus saamatta. Eikos siina tulekin mukana kaikkea tarpeellista? Ja itse pakkauksesta saa taiteiltua jopa sangyn. Ei vastasyntynyt vauva hirveasti tavaraa tarvitse, varsinkin jos aiti imettaa. Mulle tarkeimmat hankinnat olivat tietysti nuo vaatteet, vaipat, kosteuspyyhkeet, harsot, kantoliina, muutama tuttipullo lisamaidon antamiseen, kosmetiikka: peppurasva, babyshampoo (alotettiin kypleminen vasta reilusti kun napanuora oli tippunut, sita ennen pyyhittiin kostealla ja pehmealla pyyhkeella) ja vuokrattu rintapumppu. Suomessa rintapumppu.fi valittaa tuota Amedan pumppua joka oli meille ihan taivaan lahja. Sen ansiosta pystyin takkuisen alun jalkeen taysimettamaan poikani aina kiinteiden aloittamiseen ja siita eteenpain osittain kunnes kiinnostus lopahti 8kk tienoilla.

Ika- Callisto taalla pinon toinen ikaloppu :wave: 35v. Vaikka mulla oli ajoittain vauvakuumetta 20-kymppisena niin kesti oman aikansa loytaa sopiva kumppani. Olen oikein onnellinen kaikista kokemuksistani, matkustamisesta, opiskeluista, tyonteosta, ulkona riekkumisesta jne. jne En koe etta olen kamalan vanha vielakaan ja nyt on mun elamassa sopiva aika lapsille. Ma olen elanyt aika itsekasta elamaa ja luulen etten olisi ollut aiemmin kypsa panemaan muita ihmisia oman navan edelle. Toki se muuttaa ja pakottaa kypsymaan kun saa lapsia, mutta nyt tunnen olevani valmis talle kaikelle ja nauttivani aitiydesta taysilla. Valilla mietityttaa miten jaksan taas rikkonaiset yot nyt kun esikoinen pitaa huolen siita etten voi aina nukkua silloin kun vauva nukkuu, mutta eikohan homma saada sujumaan.

Muille kertomisesta- me ollaan nyt kerrottu mun ja miehen lahisukulaisille ja muutamalle hyvalle ystavalle. Muille sitten aikanaan, joskus helmikuussa ajattelin jakaa uutiset toissa ja muille kavereille. Ennen joululomia mun yksi tyokaveri piti mulle saarnaa kuinka meidan ehdottomasti kannattaisi miettia toista lasta. Lupasin pitaa mielessa ;)

Maria 8+6
 
Jep, mä tajusin tota listaa alkaa tekemään vasta kun oli jo jonkin verran hankittuna jo. Huomasinkin sitten että 60 senttisiä bodyja mulla on jo melkein 15 kpl, vähän turhan paljon jos meinaa pyykkiä kuitenkin säännöllisesti pestä :D Ja onhan tuo mukavaakin pitää tuota listaa, kun aina saa merkata tukkimiehen kirjanpidolla uuden hankinnan ;)

Minullakin on pienimmät vaatehankinnat tähän mennessä olleet 60cm. Etenkin bodyt ja housut tarvii olla varmaan melko isot, JOS kestovaippailu onnistuu heti alusta saakka. Kestopylly on hiukan tuhdimpi paketti kuin kertsi. Nyt eilen ostin sitten muutamat 50 ja 56cm bodyt käytettyinä. Ehtiihän niitä tosiaan ostelemaan sitten lisää jos syntyykin pieni nyytti :) Ja lähinnä ne ekat viikothan menee kotosalla pääsääntösesti, niin haittaako jos vähän joutuu hihansuita käärimään :)

Mua on myös ihmetyttänyt, kun kaveri yrittää tyrkyttää mulle just noita 56 kokosia vaatteita. Kun väittää että seuraavaan kokoon VARMASTI hukkuu. Mutta sit tää kaveri väitti että seuraava koko on jo 62. Totesin kyllä että kyllä meidän kaapista löytyy ihan 60 kokoakin ja esim. huutonetissä olen nähnyt 58:kin. Onko ne sitten jotain ulkomaisia kokoja vai miten ihmeessä ei mun kaveri ole muka tiennyt noista koista? Vai ehkei vaan muista enää kun heidän poika on kohta 1,5v :p

Vitamiineista Otin alussa noi monivitamiinit aina aamusin, kun olen tottunut ennen raskauttakin ottamaan silloin. Ja ylöshän ne tuli... Joku neuvoi että kannattaa siirtää sen ottaminen iltaan, niin todennnäkösemmin pysyy mahassa :) Voiko muuten kalanmaksaöljykapseleita syödä ihan huoletta? Lopetin niiden syömisen, mutta en ole muistanutkaan aiemmin kysyä siitä. Oli vaan jotenkin semmonen mielikuva ettei niitä sais syödä raskaana..?
 
Viimeksi muokattu:
Pampulainen87: Jos meinaat kestovaippoja käyttää niin sillon varsinkaan ei 50-56 koon bodeja kannata hommata. Sen verran isompi paketti että just bodyt ei mene kiinni. Mä esikoisen kestotin kokonaan niin vaatteet oli todellakin ongelma kun muutenkin oli melko jytkyn kokoinen poika. Syntyessään ei ollut ku 3300g, mutta kuukauden ikäsenä 5kg, 2kk ikäisenä 6,7kg jne. Meillä meni ekan vuoden aikana 7 vaatekokoa, joten ei tosiaankaan kauaa kerinnyt yhtä vaatekokoa pitämään. Joillakin valmistajilla koot on 10cm välein, eli 50, 60, 70 ainakin Ratian vaatteet menee niin ja Marlonin muistaakseni. Mut pääasiassa ne on 6cm välein, eli 56, 62, 68 jne. Tuota 58iin en oo kyllä ite törmännyt. Mut kun ne koot ei kuitenkaan oikein taho paikkaansa pitää, niin pelkkään kokolappuun ei kannata luottaa. Eli ei oo automaattisesti niin että toisen valmistajan 60cm ois pienempi ku toisen valmistajan 62. Ja sama kokokin voi eri merkkien välillä vaihdella suuresti.
Ja tuosta kalanMAKSA öljystä, että siinähän on a-vitamiinia? siks sitä ei kannata syödä. Pelkkää kalaöljyä voi ottaa.
 
Viimeksi muokattu:
Pampulainen: Toivotaan listan jostain löytyvän hankintoja varten. Mulla ei nimittäin oo mitään käsitystä, että montako mitäkin vaatekappaletta tarvitsee aina kokoansa ja kun tulee vielä tuplat :confused: Mutta esikoisiahan tässä odotellaan... Neuvolasta tuli sen verran paljon vihkosia ja oppaita ja vauvalehteä mukaan, että en oo vielä kerenny niitä kaikkia kahlaamaan läpi... Mutta se on aika hyvä opas missä on äidille ja isälle omat puolet kirjassa, meillä ainakin mies lukee sitä yhtä ahkerasti vähintään kuin minäkin ;)

Vaatehankinnoissahan minä olen vasta alkumetreillä. Siis kaksi potkuhousuja tilasin ja otin kokoa 50 cm... En hirveesti meinannu ostaa noita alle 60 cm vaatteita, mutta jonkin verran kuitenkin, koska useinhan kaksoset syntyvät pienempikokoisina ja jopa etuajassakin... Mutta jotenkin sitä ennen hankintojen tekoa haluaisi tietää kumpaa laatua sieltä on tulossa vai molempia ;) Ja keskenmenot kummittelevat vieläkin... Aiemmin näin sieluni silmin kuinka en uskalla ostaa ainoatakaan vauvan tarviketta ennen synnytystä ja näin mielessäni jo kuinka laitokselta suoraan kurvasimme hankkimaan kotimatkalla vaunut, vaatteet, vaipat, sängyt ym. Mutta ehkä sitä jotain uskaltaa hankkia kuitenkin etukäteen...

Vitamiineista: Itse söin alusta alkaen foolihappoa, maitohappobakteereita joissa b vitamiineja lisänä sekä d-vitamiinia. Nyt sitten kävin ostamassa jonkun odotus/imetys ajan monivitamiinivalmisteen (multitabs), jossa noita kaikkia + muutakin. Mutta nyt sitten tajusin, että en kait uskalla niitä syödä enää kun niissä on rautaakin mukana ja hemppari oli 141. Luin jostakin, että jos hemppari nousee liikaa, voi vaikuttaa heikentävästi istukan verenkiertoon, tosin syönhän minä disperiinejäkin, mutta.... ehkäpä noille vitamiineille tulee sitten myöhemmin tarvetta... Neuvolassa sanottiin, että seuraavalla käynnillä katotaan vitamiinit, mutta enhän tietysti malttanut sinne asti ;)

Nippe + tuplat 9+5
 
Minäkin taidan uskaltautua mukaan. Tämä on meidän kolmas, laskettuaika olisi 25.8.

Kävin varhaisultrassa 5.1., kun ei ollut tarkkaa tietoa raskauden kestosta. Tulin keskenmenon jälkeen suoraan uudestaan raskaaksi, vaikka olinkin sen jälkeen kokonaan luopua toivosta. Toivottavasti tällä kertaa käy paremmin.
 
heissan, tervetuloa uusille :) Ja taas oli yksi huono uutinen, pahoitteluni...:'(
Oinas74, mä todella pidän peukkuja että teillä pitkän yrittämisen jälkeen huomenna tulisi oikein hyviä uutisia. On pitkä taival teillä ollut :hug:

Vaunuista: matkarattaa on ihan huippujuttu jos kauppakeskuksissa tai semmosissa paljon käy, meillä ei ikinä ole isot rattaat mukana.. ja just myin tuplat pois kun oletan ettei niitä enää tarvii, kun kuopuksen ja tämän välille tulee kuitenkin 2v. Muutoin meillä on brion jotkut yhdistelmät, pehmeellä kantokopalla. Omasta mielestäkannattaa noihin yhdistelmiin satsata just siihen rattaisiin - se on paljon paljon pidempi aika kun käytetään, kuin niitä vaunujuttuja. Ja meillä ainakin kun kesä tulee sitten, niin lapsi voi edelleen nukkua rattaissa vaikka siinä ei sitä koppaa olisikin, tilaa on silloin tosi paljon. Kun kuomut ja muut on kuitenkin siinä olemassa.
Vaatteista, meillä tytön kohdalla meni pitkän pitkän aikaa 50 cm vaatteet kun oli 48 cm syntyessään ja painoi vain 2,6kg. Inhoan sitä, että jos vaatteet roikkuu päällä ja haluan, että ne on sopivia.56 menikin sit hujauksessa ja 62 taas kestikin jo pidempään. Meillä siis pieniä vaatteita tarvittiin paljon, pojan kohdalla sitten 50 meni pari vkoa ja 56 meni vähän pidempään, mutta siis toisilla nuo pienet vaatteet tulee hyvinkin tarpeeseen. Alkuun jos on kova puklailemaan niin sekin vielä lisää sitä kulutusta, meillä tyttö puklailikin paljon joten sai aikatavalla vaihtaa vaatetta.

Jep, nyt ruokailemaan, omaan napaan ei muuta kuin väsymystä ja **tusta, hermot kireellä. Kai tää joskus helpottaa...

runttis ja toukka 9+ jotain
 
Sanle: Juu sen takia en olekaan niitä ihan pienimpiä kokoja kauheasti ostellut, mutta muutaman siltä varalta, jos kestoilu ei heti alkuun onnistukaan. Kovasti itse haluaisin, mutta sehän riippuu kuitenkin vauvastakin että toimiiko kestot vai tuleeko ylivuotoja tms.

Mulla tais mennä kalanMAKSAöljyt ja kalaöljyt sekasin silmissä kun luin. :D Luulin siis että joku kirjoittaja (en muista enää kuka) syö kalanmaksaöljyä. Eli pidän nuo jatkossakin kaapissa piilossa.

Alkaa jo silmiä särkemään sen verran että tää näytön tuijottelu alkaa käydä ärsyttäväksi :/ Ja vielä pitäisi lukea anatomian tenttiin, tämä ja huominen päivä aikaa, ja kiinnostus on nollassa =(

Vaunuista muuten vielä. Mun serkku käytti yhdistelmiä myös reissussa ja mahtui kuulemma hyvin taittumaan auton paksiinkin. En kyllä muista mikä malli tuo mahtoi olla. Pitää kuitenkin käydä vilasemassa niitäkin, kun kohta heillä olis tarvetta sisarusrattaille jo =)
 
Onnea Uusille!!! :heart:

Ompas tullut paljon tekstiä..
Hankinnoista on ollut puhetta. Mä oon nyt pitkän pohdinnan tuloksena päättänyt, että ostan esikoiselle seisomalaudan noihin vaunuihin. Tytöllä on kuitenkin elokuussa ikää 2v4kk, että aika turhaa olis ostaa kalliit tuplat. Ja noi vaunut on kuitenkin uutena ostetut ja mielestäni todella hyvät meidän tarpeisiin. :) Isorenkaiset yhdistelmät siis ovat.
Pinnasängyn ja muutamia vaatteita olen ostanut. Loput vaatteet, sitterin, lakanat ja muut ostamme vasta kun tiedämme kumpi on tulossa. :)
 
Ilmoittautuu mukaan. Laskettu aika olisi 5.8 neuvolan mukaan ja tämä varmistuu ensiviikolla ultrassa. Vauvaa yritetty jo useita vuosia ja nyt sitten tärppäsi. Toivotaan vaan että kaikki menee hyvin..ikää minulle jo ehtinyt karttua 34v. Ja sairaala on K-SKS.
Viikkoja nyt siis 10+0 ja kovasti odotan ultraa. Aluksi epäiltiin tuulimunaa ja toivo jo heitettiin miehen kanssa, mutta kun polilla sitten yllättäin löytyikin syke. Mutta vielä pelko on että meneekö kaikki hyvin...

Ja Santtu, olen todella pahoillani, itselläni oli edellinen tuulimuna ja tätä epäiltiin tuulimunaksi, eli tunteet ovat tuttuja. Paljon haleja ja jaksamista lähetän täältä <3
 
Tuplarattaista: Meillä kahdella ensimmäisellä lapsella on ikäeroa reilu 2v ja hommasin alesta Emmaljungan twin cangaroot. Mutta juuri ennen toisen lapsen syntymää muutettiin maalle ja eihän niille oikein käyttöä ollut. Talviaikaan toinen oli pulkassa ja toinen tavallisissa yhdistelmissä ja sitten vanhempi halusi kävelläkin. Mut onneksi ostin alesta niin sain myytyä eteenpäin melkein samalla hinnalla niin ei jäänyt harmittamaan yhtään. Kun sitten tulin vähälle aikaa raskaaksi uudelleen niin suunnittelin hommaavani Phil&Tedsin tuplat, ne jotka saa sit yhdellekin lapselle muunnettua. Mut kun keskenmenoja tuli monta niin ei niille enää tarvetta olekaan. Jos tämä raskaus loppuun asti kestää niin ikäeroa keskimmäiseen tulee 2v7kk joten tuplia tuskia tarvitaan.
 
Ai niin, esikoista odottaville vois vinkata et puolipotkarit on ihan huippuja :D Mä en jaksanu yhtään potkuhousua nipoa pienelle, ne puolipotkarit oli paljon kätevämmät kun välillä vaippaa sai olla vaihtamassa sen 15 min välein ;) Tietysti toiset tykkää niistäkin, mut mulle noita vinkattiin kun esikoista odotin ja totesin et on hyvät :)
 
Täälläpäs on tullu paljon tekstiä :) Ite oon hankkinut jo jotain vaatteita, lähinnä 50 ja 56 kokoa ja sitten aion seuraavaks ostella isompia. Yhden kestovaipankin ostin joka menee minkä kokoselle vauvalle vain.

Huomenna sitten mennään miehen kans neuvolaan, jännää! :) Ei enempää tällä kertaa :D
 
Oijoi, nyt tulen omanapailemaan

Onnistuin äsken bongaamaan pikkuisen sydänäänet!:heart:

Malttamattomana olen nyt kolme päivää kokeillut kun dopplerin ostin. Nyt tietää että masussa on elämää, kun ei siellä varhaisultrassakaan tullut käytyä :)

Pikkusen meinas hermo vaan mennä isännän kanssa, kun soitin sille puhelimella olkkariin että tuu käymään makkarissa, niin totes ettei nyt ehdi (miehet!!). Sit kun tuli niin ääni hävis, mutta sain bongattua uudestaan vaimeamman jumputuksen. :) Harmi vaan kun sössin jotain yrittäessä tallentaa koneelle, ei kuulu kun suhinaa, olikohan mulla se piuha kuitenkin väärässä reiässä..? Mutta nyt voin hyvillä mielin hyökätä tuon anatomian tenttikirjan pariin :)

Pampulainen & Pikku-Pampulainen 10+1
 
Pampulainen, onnea sydänäänistä! :) Itse olen myös leikkinyt dopplerilla jo, vaikka tiedän sen olevan liian aikaista (7+3). Tosin aina välillä siinä näytöllä käy jokin luku ja monitorissa sydändymboli vilahtaa, vaan taitaapi olla ihan virhesignaalia..

Kovasti on ikäviä uutisia tullut, voimia kaikille menetyksen kohdanneille :( ITselläni on jostain syystä pessimistinen asenne siihen, että kohdussa mitään kasvaisi, tiedä sitten mistä johtuu? Pahoinvointi on loppunut, tosin tilalle on tullut kamala närästys ja väsymys. Eli ei voi oireettomuudesta puhua ainakaan.
 

Yhteistyössä