Elokuun Epelit 2012 jatkoilee

Inieh ja minea: Velli ja sose ei tuo hetkessä apua koska kaikki pitää aloitella vähitellen. Imettäessä tietysti ei tiedä montako milliä maitoa menee vuorokaudessa mutta lisäruuan tarvetta vois testata esim. Lypsämällä omaa maitoa ja tarjoamalla pullosta tai korvikkeella. Eli jos vuorokaudessa menee reilusti yli litra maitoa on lisäruualle tarvetta. Korvike pitää nälkääparemmin kuin oma maito. Ja jos parilla aterialla menee parin kolmen tunnin aikana joka kerta 200ml maitoa on tarve aloittaa ehkä velliä tai sosetta. Meillä söivät jopa 3 dl ruokailun aikana maitoa ennen velliä. Ja kokonaiset velliateriat alko vähitellen tiputtamaan vasta maitoaterioiden määrää.
 
Tervehys kaikille!

Voisin vihdoin liittyä joukkoonne turisemaan jos vielä mahtuu! Eli meille syntyi tyttö 11.8.2012, 3040g ja 49 cm. Nyt neiti paina 5,5kg ja on 63cm pitkä eli suht hoikka neiti on, tissimaidolla plus korvikkeella mennään.

Arki sujuu nykyään jo kivasti ja sitä voi jo tosiaan kutsua arjeksi. Alun epävarmuus on kadonnu ja pikkuhiljaa minustakin on kuoriutunut äiti, vaikka ei tähän rooliin ja elämän tilanteeseen sopeutuminen ole tapahtunut ihan kitkatta. Vapaudesta ja keskeytymättömistä unista luopuminen ei ole kivvaa. Välillä ahistaa, tylsistyttää, vatuttaa ja välillä itken vieläkin onnesta, mutta suurimmaksi osaksi elämää tuntuu oikein kivalta. Jotenkin se on ollut tärkeä tajuta että vaikka elämä on muuttunut niin ei se ole muuttunut totaalisesti miltä se aluksi tuntui. Edelleen voi tehdä niitä samoja asioita mutta uudella kokoonpanolla. Viime viikolla esim lennettiin ekan kerran ja hienosti meni, erityisen ylpeä olin itsestäni kun en hermoillu yhtään!

Onneksi neiti nukkuu suht hyvin yöllä( toivotus "Hyvää yötä" on saanut uuden merkityksen), mutta päikkärit onkin sitten toinen juttu.. alun kolmen tunnin päikkärit on muisto vain. Parhaiten neiti nukkuu kun ollaan liikkeessä, joten aika paljon ollaan menty kärryillä ja autolla, mikä on tehnyt myös hyvväää äitin pääkopalle! Nyt kun talvi saapui niin senverran vilukissalaiskimus olen ettei tee hirveesti mieli lähtä kärryillä tuonne viimaan, alkaa olla jo kesää tai edes syksyä ikävä. Jotenkin hirvittää laittaa neiti tuonne pakkaseen nukkumaan, kun itsekkään en siellä todellakaan haluisi nukkua. Mitä te laitatte pikkusen päälle kunnon pakkasella?

Niin ja jos teillä on vauvatapaamisia pääkaupunkiseudulla niin liittyisin todella mielelläni mukkaan. Mitenkäs se olisi mahrollista? Olisi tosi kiva turinoida äitien kanssa ihan livenä ja nähdä muita samanikäisiä pikkusia!

mutta nyt tissittelemään!
 
Mulla on ollut jo vuosia käytössä kuukuppi, enkä enää vaihtais pois mistään hinnasta. Alkuun tuntu vähän hankalalta käyttö, mutta kun opetteli laittaan oikein, niin ei edes muista että on menkat :) Siis ihan huippu tuote, mutta tämähän on vaan mun mielipide ;)

Mä oon kanssa pohtinu joka päivä nyt kovilla pakkasilla, että mitä vauvalle päälle ja uskaltaako ylipäätään viedä tonne -15 asteen pakkaseen. Joka päivä oon kyllä laittanu tytön vaunuihin nukkuun, kun on onneks lasitettu parveke. Nyt yli -10 asteen pakkasilla oon laittanu normivaatteiden päälle vielä villahaalarin, sit toppahaalarin (kirppikseltä ostettu, eli ei enää niin muhkea kun uudet) ja sit äitiyspakkauksen makuupussiin ja vaunujen kantokoppaan. Tänään tyttö oli kyllä ihan hiestä märkä kun otin sisään. Saatto kyllä olla silläkin osuutta asiaan, että tultiin autolla kotiin ja laitoin siitä suoraa vaunuihin. Ja vaunujen suuaukon edessä on vaunuverho ja tänään laitoin vielä viltin siihen lisäks kun vähän hirvittää että kuinka kylmää ilmaa tyttö hegittää. Se viltti kyllä taisi olla liikaa.. Täytyy kaivaa jostain lämpömittari ja laittaa vaunuihin, niin tietää kuinka lämmin siellä oikeesti on.
 
Mä oon pukenut poitsulle näillä -10 pakkasilla normivaatteiden päälle villahaalarin ja sit vielä muhkean kevyttoppahaalarin. Kahdet villasukat, toiset laamalankaa (lämpimät!) ja lapaset haalarin alle ja topparukkaset päälle. Vaunun pohjalla on mummoni kutoma villapeitto jossa fleecevuori (on niin iso että taittuu vielä jalkojenkin päälle) ja sit tietty äippäpakkauksen makuupussiin koko pakkaus. Suuaukon eteen laitoin 2 harsoa ettei ihan jäätävää ilmaa poika hengittäisi. Lenkillä käydään näin, mut kun parkkeeraan vaunut takapihalle katokseen, heitän kuomun päälle vielä villahuovan ja jalkojen päälle pienen täkin. Hyvin on poika nukkunut about 2,5-3h päikkäreitä ja ei oo ollu liian kylmä eikä kuuma. Poitsu kun on aika lämminverinen niin pelottaa että pakkaanko sille liikaa vaatteita :D Mut jos vielä kylmempi tulee, ni ehkä about-15 laitan sit jo sen äippäpakkauksen paksun toppahaalarin päälle. Äitini sanoi että mäkin oon nukkunut pienestä asti ulkona säällä kun säällä ja tosiaan marraskuun lopussa oon syntynyt :D

Ainiin, synttäreitäni tosiaan vietettiin viime viikolla, 25 tuli mittariin mutta virallisesti väitän että 21 :D Käytiin miehen kanssa syömässä ja kattomassa Twilight ja poika oli eka 2h ystävälläni hoidossa äitini naapurissa ja sitten äitini haki pojan heille. Hyvin meni kaikki ja oli ihanaa päästä vähän viettää laatuaikaa miehen kanssa :)
 
  • Tykkää
Reactions: Kilimanjaro
Moikka!
Tänne on aina niin kiva tulla lukemaan teidän viestejä, kun on niin aktiivinen pino :)

Soseita meilläkin on nyt maisteltu, vaikkei olla vielä 4 kk. Ajatuksena vaan totutella siihen pikkuhiljaa, että lounas tulee soseena ja pullojuomana, kun isi jää 4 viikon päästä kotiin. Pari ekaa kertaa oli kyllä tosi hakemista. Ei oikein tiennyt, mitä sille massalla suussa tekisi..
Vellejäei mun ymmärtääkseni enää niin suositella, varsinkaan jos on ollut tissillä muuten. Yritin etsiä tietoa miksi, ja löysin lähinnä yhden pointin: Jos on jo 4 kk, vauvalle voi suoraan opettaa, että kiinteät kiinteinä ja juomat juomina; ei tarvitse juottaa ns. maustettua korviketta. Toinen on kai se, että ellei ole tuttipulloon tottunut, niin ei kannata tässä vaiheessa aloittaa. Juomat voi antaa tissistä ja mukista.
... mistä tuli mieleen. Milloin ajattelitte alkaa opetella mukin käyttöä? Luin nimittäin myös, että jopa 3-4kk:lle voisi alkaa opettaa. Kuulostaa musta jotenkin hurjalta, mutta alkoi heti kiinnostaa.
Kakkaamistiheys on meilläkin ollut ajankohtainen asia. Vähintään on tullut kerran päivässä. Välillä tyyliin joka vaipassa vähän ollut jotain. Nyt oli sitten 4 pv väliä, ja tulikin semmoiset tortut =D Liittyy ehdottomasta soseisiin. Pierut myös alkaneet haisemaan kovin muikeilta.
Ensimmäisiä naurujakin on meillä kuultu nyt muutama kerta. Ne liittyy rinnalla oloon. Se taitaa olla kerta kaikkiaa parasta, mitä poika maailmassa tietää =D Siinä tosiaan sitten, kun on masu jo täyttynyt sopivasti, voi alkaa juttelemaan ja hymyilemään. Ja nyt sitten myös kikattamaan, mikä kuulostaa niiin hassulta. Vähän niinkuin toinen meinais tikahtua.
Kuukuppia oon käyttänyt. Loistotuote! Siitä on kyllä yli vuosi kun viimeksi käytin, mutta en muista mitään pahaa sanottavaa. Paitsi että välillä piti keittää se kuppi. Muuten tosi huoleton, kun ei menkkojen aikana tarvitse muistaa kuin kaksi kertaa päivässä, jos nyt oikein muistan.
Menkat tuli mulle kerran n. 6 vkoa synnytyksestä. Sen jälkeen vähän niinkuin alkoi toiset, joten aloitin silloin minipillerit. Siihen ne tyssäsikin, eikä ole sen jälkeen näkynyt. Ihanaa. Viimeksi, kun söin noita minejä, niin tuli tuhrua vähän sillon ja tällöin, eikä kierto ollut yhtään säännöllinen. Niin ne minipillerit vissiin usein tekee. Voi olla, että imetys nyt vähän auttaa tässä menkattomuudessa.
Tutti ei kelpaa edelleenkään, mutta unirätti ja harsot ja monet lelutkin käyt mussuttamiseen. Parhaiten kuitenkin omat sormet, voi ei! Olen tosi huonosti onnistunut opettamaan sormien imemisestä pois. Vinkkejä?
Pakkasrajaa tajusin ajatella vasta nyt! Meillä nukkuu poika lasitetulla partsilla. Siinä on niin suojaista, että luulen tarkenevan kovillakin pakkasilla. Olen nukuttanut untuvamakuupussissa omissa sisävaatteissaan ja tarvittaessa villahaalarissa. Alla on lampaantalja. Hyvin on tarjennut. Useammin olen ulos pistänyt ihan liikaa kuin liian vähän vällyjä.
Hyviä öitä!
 
Velleistä ja soseista: Kuten Mennikkö totesi, niin jos ikää on jo se neljä kuukautta, niin ei välttämättä vellejä tarvitse ollenkaan vaan soseitakin voi jo alkaa totuttelemaan. Mutta kuten meillä alkoi tuo syönti mennä överiksi jo 2,5 kk iässä, niin vellit oli oikeestaan ainoo vaihtoehto. Ja tietysti jos ei sitä nestettä tule tarpeeksi vauvalla juotua, niin silloin tuo velli lasketaan siihen nestemäärään, jolloin voi olla parempi kuin soseet. Ja meillä tosiaan velli ja soseet eivät ole juuri vaikuttaneet yöuniin, vaikka kanakin on ollut jo kuukauden käytössä ja ruualla menee yksi purkillinen sosetta. Sama yörytmi löytyi jo pelkällä maidolla, mutta ainoastaaan noiden vaikutus on nyt ollut se, että ei enää tankata 2-3 dl maitoa parin tunnin välein vaan mennään noin 3 tunnin ruokaväleillä päivisin. Toinen jaksaa olla yön 12 h syömättä ja heräämättä, mutta toinen herää vielä kerran syömään (viime yönä yösyöttö 5.30 ja nukkumaan meni 22). Yleensä tosin herää jo aiemmin yösyötölle.

Inieh: Siitä vellistä varmaan tulee jonkin verran apuja nukkumiseen, jos heräily on noin tiheää. Ei varmasti sula vatsassa niin nopeasti kuin rintamaito. Mutta apuja tulee todennäköisesti vasta kun annat kokonaisia velliaterioita aamuin illoin. Meillä piti ottaa soseet 3,5 kk iässä käyttöön, kun tytsy rupes tankkaamaan 2,5 dl-3dl aamuin illoin tuota velliäkin ja nyt määrät aamu ja iltapaloilla romahtaneet noin 2 dl kanan ja kasvissoseen myötä kun syötetään niitä 2 kertaa päivässä... Mutta ruokahalut onkin täällä olleet valtavat, kun painoakin on jo tytsyllä yli 8 kg...

Mennikkö: Ootko antanut luumusosetta/luumuvettä soseiden aloituksen yhteydessä? Monesti uudet ruuat ja tietysti kiinteämpi helposti aiheuttaa ummetusta. Meillä aloitettiin varalta jo vellien aloittamisen yhteydessä luumuveden anto aamuin illoin 1 tl ja kun siirryttiin soseisiin, rupesin antamaan luumusosetta pari tl per soseateria. Eikä ummetusta ole ollut kummallakaan. Aiemmin toisella oli (ruokana korvike ja oma maito) jopa viikon kakan jemmausta, mutta luumusose on kyllä varmasti auttanut tässä asiassa.

Ehkäisy: Hormonikierukka asennettu, tosin kiirettä ei ois ehkä vielä ollut, mutta kun kumien kans on tuo muistaminen vähä niin ja näin... Ja ehkä näissä tuplissa nyt vähän aikaa riittää puhaa meille... Ja tuo kireukka on aiemmin ollut tosi hyvä, kun menkat ovat jääneet kokonaan pois. Ja senhän saa sitten heti pois, jos sille tuntuu ;)

Naurut: Paras palkka välillä raskaassa arjessa on ehdottomasti nuo naurut! Ääneen nauramista on ollut jo pari kuukautta täällä ja hymyt ilmestyivät hereillä ollessa elokuussa kasvoille.

Kääntyminen: Nyt molemmat oppineet kääntymisen. Toinen kääntyy salamana ja toinen ähistelee tovin ennenkuin pääsee massulleen, mutta nauru onkin sitten sitäkin herkemmässä kun masulleen pääsee.

Viihtyvyys: Välillä tuntuu, että saisi kokoajan olla pyörittämässä "ohjelmatoimistoa", kun kahta viihdyttää. Mutta ollaan pidetty paljon lattialla ja usein vierekkäin viltin päällä, jolloin voi molemmille yhtä aikaa jutella ja laulaa ym. Lattiahan on paras paikka lapsen kehityksen kannalta leikkeihin ym. Esim. monet pitävät paljon sitterissä, mutta sitteri asettaa rajoituksia jalkojen ja käsien liikkeille, jolloin eivät pääse niin hyvin taitojaan kehittämään. Toki sitteriä käytetään meillä apuvälineenä esim. syöttöjen aikana. Sylissä viihdytään lähinnä unien jälkeen ja siinäkin tuntuu koko ajan että haluaisivat lattialle liikkumaan vapaasti.
 
Täällä ei vielä velli ole tehnyt suuria muutoksia, edelleen tasan 3h välein herätään ellei jopa aiemmin. Yksi yö oli viikonloppuna sellanen että 2 kertaa herätti ja sit vasta 7 aamulla. Luen nyt tuota Pantleyn kirjaa ja siinnä on monia hyviä vinkkejä.. Pitäis ensinnäkin saada poika nukkumaan kunnon päikkärit 3x päivässä ja sit yöunille aiemmin eikä neljän tunnin imetyksen päätteeksi kello 00 yöllä. Mä oon niin poikki :( Nytkin oltii shoppaamassa tänää ja poika ei malttanu nukkua OLLENKAAN koska äitini ei pitänyt harsoa vaunun edessä vaan poika sai rauhassa killittää maisemia. Tuloksena päivän aikana alle tunnin kolmessa pätkässä yhteensä nukkunut yliväsynyt lapsi joka EI NUKU. Onneksi maanantaina on neuvola..
 
Huomenta kaikille:heart:

Saanko liittyä teidän joukkoon vai ettekö halua enää "ulkopuolisia"?
Seurailin teidän ketjua jo tuolla odotuspuolella, mutta en vaan saanut liityttyä porukkaan.
Nyt löysin teidät täältä ja olen muutaman päivän lukenut teidän kuulumisia ja ihana huomata, että ihan samoja tapahtumia löytyy suunnilleen jokaiselta:)

Meille siis syntyi tyttö 3.elokuuta, lisäksi minulla on myös kaksi vanhempaa lasta:heart:
pienemmäinen oli useiden vuosien ja rankkojen lapsettomuushoitojen aikaansaannos.

Olisi kiva vaihtaa kuulumisia saman ikäisten lasten vanhempien kanssa.

Toivottavasti huolitte mut mukaan, jatkan teidän kuulumisiin tutustumista niin pian kun neiti vaan antaa siihen mahdollisuuden:p

inieh; Voimia sinne teille ja suuren suuri halaus:hug: Toivottavasti pikkuinen alkaisi nukkumaan...
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa josefina75! Eiköhän tänne mahdu uudenkin joukkoon.

Inieh Tsemppiä! Meillä esikoinen oli tuollainenettä ei kauheasti nukkunut päiväunia. Toivottavasti helpottaa pian.

Meillä nuo yöt vaihtelee tosi paljon. Välillä nukkuu hyvin ja väliin heräilee parin tunnin välein. Ja syö kuitenkin illalla jo n. Purkillisen porkkanaa ja perunaa. Mutta ehkä tekee ekaa hammasta kun alainen hohtaa valkoisena. Tai sitten masu vaivaa väliin enemmän

4kk neuvolassa oli kaikki hyvin. Paino 7355 g ja pituus 64 cm. Puolisen kiloa tullut kuukaudessa lisää.

Mutta nyt poitsu päikkäreille..

Silwan ja möö 4kk ja 6 pv
 
  • Tykkää
Reactions: Josefiina75
jeppistä josefina mukaan vaan :)

ollut hieman hiljaista muutaman päivän täällä, liekö itsenäisyyspäivä sekoittanut menoa.. meillä miehellä piti olla koko loppu viikko vapaa keskiviikosta etiäpäin mut tuliki ylläri keikkaa pe-la mutta tuskin tuo haitannee. mulla on huomenna synttärit, huimat 23vuotta tulee täyteen ja kohta pitäis leipomuksia alkaa duunaa. ihan vaan omat porukat ja miehen isi tulee käymään, myös siskoni ja sen lapset taitaa tulla rohmuun herkut pöydästä :) hyvä vain. en ole nyt muutamaan vuoteen muuten juhlinu synttäreitäni, en tainnu ees viime vuonna mitään kakku juttujakaan tarjoilla(?). kai noi lapsukaiset olis jonneki saanu ängettyä yökylään mutta suoraan sanottuna ei jaksa ees kiinnostaa mikään alkon tapanenkaan.. uutena vuotena sitten :)

alex nauro tällä viikolla ekan kerran, kääntyilee ja vääntyilee kyljilleen muttei sitten loppuun asti vedä liikettä. soseita alottelen seuraavalla viikolla ehkä kai ja yöt menee vieläkin hyvin. syöminen on tällä hetkellä turhan vaikeaa herran mielestä, tai ilmeisesti lähinnä tylsää kun kokoajan pitää raajoja heilutella :D hassu. yöt muuttu sen verran tossa ku kipeenä oli et ku heräs yskiskelemään niin samalla sitten maitoa, tämäkin vain kerran yössä joten eipä ollut paha rasti mullekaan. nyt sitten taas ollut jo jonki aikaa yöt samalla kaavalla, klo21-22 nukkuu ja klo7-9 tankkausta ekan kerran ja saattaa nukkua tuosta vielä klo10 asti.

myöhästyneessä 3kk neuvolassa mitat oli 65cm ja 7185g. en nyt jaksa millään kaivaa nlakorttia esiin et näkis edeltävän kuun faktat :D hyvin on kuitenki kasvanu, kunno potrapoika :) piikit ja rotan sai, itki sen hetken ku piikki oli lihassa kiinni ja nopeesti siis lopetti. rotan nieli ahneesti alas, tais vähän nälkä olla?

jotenki yli aktiivinen olo, hyvä etten pyöri ympyrää penkillä samalla kun kirjotan joten nyt muihin puuhiin, lisään jossun ja elsaliinan viel tän pvn puolella etusivun listaan =)

SÄ + Alex 3kk 3vk ja jotain päiviä
 
  • Tykkää
Reactions: Josefiina75
Vauvan sairastelu Täällä ollaan ekaa kertaa kipeänä. Voihan hirvitys tuota rohinaa ja räkää, välistä myös yskii. Kuumetta ei onneksi ole, ahkerasti on nenäfriida käytössä. Nukkumisesta ei tule mitään, viime yönäkin heräsi 4x syömään ja uni on katkonaista sekä muksulla että vanhemmilla.

Syöttövälit Muutenkin alkaa mietityttämään tartteeko poika lisäravintoa kun tuntuu syövän koko ajan. Yösyötöt on pääosin vähentyneet sinne 2x vaan olisi kyllä ihana jos nämä jäisivät jäisivät pois. Heräisi edes yhden kerran niin sekin auttaisi asiaa. Jotenkin olen jo tuon unettomuuden kanssa ihan hukassa, haluaisin nukkua yhden yön heräämättä :LOL: Miehen apu ei auta enää, herään joka tapauksessa vaikka hän syöttäisikin.
On yhden ainokaisen kerran jo nukkunut koko yön, miksi ei voinut jatkaa siihen tahtiin jos kerta se onnistuu? :LOL:

Fysioterapia Nyttemmin käydään 2x viikossa, on taas hiukan parantunut tuon niskankierto, vaikka edelleen jo hirmuisen jäykkä. Pidempi prosessi siis meillä tämä.

Omat taidot Meillä ei vielä käännytä selältä masulleen, muutoin on taidot pysyneet aika samoilla linjoilla. :) lelut pysyy upeasti jo kädessä ja ne löytää useammin tien sinne suuhun, eli tällä hetkellä kaikki maistuu.

Sormet ja tutti voivoi. Meilläkään ei tuttia oikein huolita ja ne sormet menee uhkaavasti sinne suuhun. Eli miten kannattaa nyt jo ehkäistä ja vieroittaa ettei poika alkaisi sitä peukkua imemään? :S

Huomenna on etuajassa 4kk lääkärineuvola, katsotaan mitä tuumaavat. :)
 
itse mietin että noi sormien syönnit on vaan kehitys vaihe. nyt ne kädet on löytyny ja niitä sitten maiskutellaan. muutenki lapset aika pitkään "tutustuu" kaikkeen suun kautta. samuelkin saattaa vielä maistaa jotakin leluja vaikka ei se kyllä enää joka päivästä tietenkään ole :D (2v). jos kuitenki kovasti huolettaa niin ainaki oon huomannu et ku alexille antaa esim. sen kevyen hymynaama helistimen niin syö sitten sitä eikä sormiaan. eikä tän ikästä lasta voi oikein vielä vierottaa juuri mistään.
 
Kiitos , että sain liittyä joukkoon, vielä kun neiti antas istua tässä koneella niin ennättäs tutustumaan teihin paremmin=)
Tuntuu et tää kone on neitille joku kauhun paikka, kiemurtelu sylissä alkaa heti, kun edes kävelen konetta kohti. Eikö vauvat muka viihdy tietokoneella:D

Meidän pikkuinen painoi syntyessään 3940g ja pituutta oli 50 cm. Nyt 4 kk neuvolassa painoa oli jo 7425g ja pituutta 62,5cm. Hyvin siis kasvaa.
Oletteko te kaikki jo antaneet soseita/velliä? Mä oon jotenkin vaan jämähtäny tohon tisutteluun, pitäskö niitä jo rueta maistelemaan?

Meillä syödään edelleen yöllä ihan entiseen malliin 2-4 kertaa:O Mut ihan oon tyytyväinen, kun nukkuu kuitenkin välit hyvin.

Tyty oppi pari viikkoa sitten kääntymään selältä mahalleen ja tekee sitä KOKOAJAN, vaippaa vaihdettaessa ja pukiessa ja aina kun laittaa lattialle viltille leikkimään, niin heti kierähtää mahalleen Ja ei tietenkään sitten viihdy yhtään siinä asennossa.
Muutamia kertoja on kääntynyt itse takaisin selälleen, mut ne taitaa vielä olla enemmän vahinkoja kuin hallittuja tekoja=)

Ja aah, ne iki-ihanat varpaat löytyivät viikko sitten. Muita lelujapa ei sitten taideta enää tarvitakkaan, hih!

Tulkaahan kertomaan neuvolakuulumisia, surusilmät ja inieh:heart:

Nyt kuuluu jo sellainen komennus tuolta pikku kakkosen katsojalta, että pakko on poistua:wave:
 
Viimeksi muokattu:
Josefiina, suositushan on täysimetys sinne 6kk asti, että ei mikään kiire velleille ja soseille, jos kasvaa hyvin ja on tyytyväinen lapsi. Ja tarpeen mukaan voi aloittaa tuossa 4kk iässä kiinteitä, vellejä ei kuulemma ees välttiin tarvii.

Itse olen nyt velliä antanut yöksi ihan sillä että alko yöt mennä ihan höpinöiksi. Herättiin tunnin välein syömään... Ja päivällä on edelleen sama tahti, syö tunnin, max 2 tunnin välein. Ei enää äiti jaksa jos ei saa yhtään nukkua. Vellillä nukkuu nyt ekan pätkän 6-7 tuntia, herää ja jatkaa viel jokusen tunnin unia. Kyllä aattelin kohta alottaa ne soseetkin ihan sillä, että jos tuo vaikka sais sen verta syödäkseen et sais jopa nukuttua päikkäritkin pidempään ku puol tuntii kerralla..

Onko muita joilla ei nukuta päikkäreitä?! Mitäs vippaskonsteja tähän ongelmaan ois. Meillä jos ei nukuta, ollaan kärtysiä sit koko päivä!
 
Josefiina: Ei niitä soseita ja vellejä oo mikään kiire alottaa. Kerkee niitä sotku soseruokailuja alottaa 6 kk iässä jos vaan vauva kasvaa hyvin ja ei tankkaa huimana maitoa. Ja jotkut ruoka-aineet kuten kotimaiset viljat voivat helposti allergisoida jos hätäilee vaikka purkin kyljessä lukis 5 kk, niin meille sanottiin et vältetään ainakin 7 kk ikään.

Taruolento: jospa lisäät velliaterian myös aamuun sillä koko päivän ruuat vaikuttaa myös yöuniin. ja mitä paremmat päikkärit sen paremmat yöunet.
 
Tervetuloa Josefiina! Ei meilläkän vielä syödä muuta kuin tissimaitoa. Parin viikon päästä tulee 4 kk ikää, sitten aletaan maistelemaan soseita. Hyvin tyttö näyttää kasvavan maidollakin, tosin nyt on kyllä tullut taas yksi yösyöttö kuvioihin yli kuukauden rikkoutumattomien öiden jälkeen. No, ei kehtaa valittaa, kun monilla syödään useammin.

kakkaaminen on meillä tosi epäsäännöllistä.. Jos neiti on saanut korviketta tissimaidon sijaan, kakkaa tulee ja se on kiinteämpää. Pelkällä tissimaidolla mentäessä saattaa olla useampia päiviä välissä. Ummetusta se ei mielestäni ole, koska kakka selvästi löysempää. Tuleeko se tissimaito käytettyä jotenkin tarkemmin hyväksi? Tai tuleeko sitä jotenkin hintsummin? Voiko tällaisesta yleensäkään päätellä mitään? Ihme juttuja sitä miettiikin :)

Yleensä meillä nukutaan päivällä tosi hyvin. Aamulla parin tunnin hereilläolon jälkeen menee semmonen 3-5 tunnin pätkä ja iltapäivällä ehkä tunti tai puolitoista. Tyttö nukuu ulkona vaunuissa. Sisään en ole edes yrittänyt nukuttaa ja arvaan, että se olisi hankalaa.. Nykyisin tytölle tulee onnellisen raukea ilme naamalle, kun ruvetaan pakkaamaan ulkovaatteisiin. Esikoisen totutin jossain vaiheessa sisälle nukkumiseen rutiinin kautta. Ihan niin kuin iltaisinkin teimme tietyt jutut samassa järjestyksessä ennen päiväunia. Noin viikossa esikoispoika tajusi, että tämä tarkoittaa päiväunille menoa. Muita vinkkejä en oikein keksi. Meillä nukahtaminen on selvästi hankalampaa jos pääsee liian väsyneeksi..

Kivaa viikkoa, nyt tuli kutsu äiteelle tuolta pienokaisen taholta! Just, kun kehuin hyviä päiväunia, niin tänään on sitten tämmöinen päivä.. Menee muuten aina just niin, että silloin, kun äitikin tahtoisi nukkua, niin vauvaa ei sitten ykskaks nukutakaan :)
 
Surusilmät Pikaista paranemista pikkuisellesi!

Josefiina75 Lämpimästi tervetuloa mukaan minunkin puolestani. :)

Päikkäreistä Meillä päikkärit ovat hyvin lyhyitä pätkiä, Aada nukkuu normaalisti kotosalla 30 min päikkärit kerran, hyvänä päivänä kahdesti. Kun vaunuilemme, neiti saattaa nukkua pitempään. Käytökseen unien määrä ei ole vaikuttanut, neiti on tyytyväinen itsensä, nukkui tai ei. Olinkin ihan ihmeissäni, kun lauantaina neitiä vahtineet mummit olivat saaneet neidin nukkumaan lähes 2h putkeen! Haluaisinkin tietää, että mitä troppeja sitä oli käytetty...:LOL: Aada tosin nukkuu pitkät yöunet, eikä heräile (joskin kuuluu maiskuttelua tai muuta ääntelyä, mutta neiti on täydessä unessa).

Sormien nuoleminen on Aadan uusin harrastus. Se hieman haittaa syömistä, sillä välillä neiti tuntee pientä kättään suuhun samalla, kun syötän ja sitten neiti hermostuu, kun ei saakaan ruokaa...Ei sinne pieneen suuhun kaikki mahdu kerralla. Aada siis tykkää imeä hetkisen verran montaa sormea, joskaan ei peukaloa. Pitkään operaatio ei kestä, mutta on sitäkin äänekkäämpi.

Ensimmäinen nauru on meilläkin kuultu, juuri sopivasti itsenäisyyspäivän iltana.:) Hassuttelin Aadan kanssa, neiti oli sylissäni ja nauratin neitiä tekemällä erilaisia nauruääniä. Aada vastasi nauramalla aivan ihanasti. :) Pienempi nauru kuultiin myös eilen illalla, kun tein erilaisia ääniä neidin huviksi.

Kääntymisestä Aada on kääntynyt kummaltakin kyljeltä mahalleen, mutta vielä neitiä ei ole kiinnostanut kääntyä mahalta selälleen. Neiti jää tyytyväisenä olemaan mahallaan ja sitten vihjaisee, kun ei enää tykkää.;)

Uniliinalle on selkeä tarve olemassa. Uninen neiti vetää ihan mitä tahansa kangasta lähemmäs. Ostinkin eilen yöpuvun, jonka mukana tuli pieni uniliina. Aion katsoa, että mitä neiti siitä tykkää ja sitten edetään sen mukaan.

Mukavaa viikkoa kaikille!:)

Luckygirl & Aada 3,5kk
 
maistatin vellejä mutta turhaan, hyvin nukkunu jo pitkään niin jätän noi vellihommat muille ja alotan soseilla.. vellit on vaan siin mieles hyvä et tietää mitä tuleman pitää ja p-p maku on ainaki sit tutumpi, vaikka kyllä se koostumus taitaa olla se jo9ka ihmetyttää pientä aluks :D mietin et täl viikol ku tulee 4kk täyteen mut en kyl mitään kiirettä varmaan pidä. perunaporkkanalla tosiaan.. jos imettäisin viel niin aloittaisin 6kk iässä varmaan, ohan se helpompaa tota mölöä vaan antaa kittaa ku aloittaa noi sosepelleilyt. en tiedä kuinka nopeesti neuvolas alkaa perään kuuluttaa sitä et korvike lapsen pitää HETI 4kk iässä saada soseita?

onkos täällä muitakin hajamielisiä? jo tonne facebookin puolelle nillitin kun olen unohtanut jälkitarkastuslappusen palauttaa kelaan ja arvatkaa vaan oliko mulla rahapäivä tänään.. :D EI! no soitin kiireessä kelaan et apua mitäs nytten niin ei hätää, tulee vaan parin päivän viive kun tänään vien sen kelaan. huhhuh, kyllä taas nää mun toilailut on sitä luokkaa että :D muutenki ennen lapsia olin sellanen että närkästyin myöhästyvistä ihmisistä, vihasin ite olla myöhässä joten olin aina erittäin ajoissa joka paikassa.. tartteeko edes kertoa mitä kävi lapsien tulon jälkeen? jos esikoisen aikana valitin mun pienistä myöhästymisistä niin vielä mitä, tän tokan jälkeen tää on ihan megalomaanista !! nyt oon päiväkoti aamuisin saanu itteni edes 90% ajoissa busseihin ja ylipäänsä liikkeelle, ainaki nyt ku lunta on maassa niin vielä paremmin, motivoi mukavasti tsemppaamaan ja suunnittelemaan paremmin menemisiä ja lähtemisiä.. että kerhoon saa ilmoittautua! :D älkää vaan sanoko et oon näiden "vaivojeni" kanssa yksin!

täällä synttärit juhlittu, sain muumikuppeja jo isoon kokoelmaan ja kakkuakin jäi.. ei onneks ihan hirveesti ja mies ja kohta kylään saapuva anoppi saa kiskasta loput kitusiin, mä yritän vältellä minkä pystyn :D tänään meen työhaastatteluun, niin vuoden alusta alkaen varmaan sitten sunnuntai töitä ja mahdollisesti lauantaitakin, silloin kyllä tulis liikaa paperi sotkua ku joutuis kelalle aina ilmottaa ja sais minimipäivärahan sillon mut katsotaan miten mamman käy. sitä vaan havahtu että työttömänä tässä ollaan, et varmaan ihan ok vetästä jalka oven väliin jo nyt ennenku on oikeasti se lopullinen paluu työelämään..
no mutta meikit jo sutattu naamaan, viel pojat pitäis pakata ja kohta anoppi tuleekin niin ei tulis taas kiirus jos nyt nostaisin peppuni.. :D

SÄ&Alex 3kk3vk3pv
 
Kiitos kiitos, ihana että sain tulla:heart: Nyt mä sit notkun täällä ihan riesaksi asti:D

Jep, kiitos kun opastatte viisaampana, mä jo säikähdin et oisko ne soseet ja vellit kuitenkin jo pitäny alottaa, vaikka toki oon kuullut puhuttavan 6 kk täysimetyksestä:)
Meillä taidetaan siis jatkaa tisulinjalla, se vaan on niiiiiiiin paljon helpompaa ja tyttö kuitenkin pitää päivällä 3-4 tunnin taukoja syömisestä, joten kai se vielä pärjää maidolla. Perunaporkkanalla sit taidan alotella minäkin kunhan sen aika tulee.

On se jännä, kun oon jo tämmönen vanha akka, niin ei jaksa rueta tuohonkaan touhuun ennen kun on pakko, poikien ollessa pieniä ( mulla siis 15- ja 13 v. poitsut ) alotin vellit jo vähän yli 2 kk ja kiinteet 3-4 kk.

Samuelinäiti myöhästyneet synttärionnittelut:flower: Ja tsemppiä työnhaku matkalle!

Luckygirl, miten ihmeessä vauvan saa nukkumaan läpi yön ? Ei taida olla meillä ihan ajankohtasta:kieh: Ihana et teillä neiti on tyytyväinen, nukkui tai ei, täällä asustaa siinäkin suhteessa täysin erilainen tyttö.
Joku olikin kirjoittanut et saa toimia kokoajan ohjelmatoimistona, siihen yhdyn minäkin. Heti jos yrität tehdä jotain omia juttuja, niin alkaa armoton kiukku.
Tämä aika päivästä oikeestaan ainut, et ennättää tehdä muutakin (paitsi jos istuu kokoajan koneella ),kun neiti nukkuu 3-4 tuntia vaunuissa.

kilimanjaro, mä kysyin neuvolasta tuota kakkimisasiaa...Meilläkin nimittäin se tulee korkeintaan joka toinen päivä, joskus menee muutamakin päivä ja neuvolantäti sanoi, et rintamaitoa saavilla lapsilla se on todella yleistä. Kuulema se maito jotenkin menee kaikkeen muuhun, kasvamiseen, leikkimiseen, nukkumiseen, kiukkuun yms. ja sitä ei vaan sit tuu niin usein ulos:)

Nippe82, mä kyl nostan sulle hattua, kun selviät siellä kahden pikkuisen kanssa, minä kun en aina meinaa selvitä yhdenkään:O Mutta ihanaa varmasti kun nyyttejä on kaksi:heart:

Taruolento, voimia kovasti:hug: Meillä oli myös jossain vaiheessa alkuun sellaista, ettei tyttö nukkunu oikeestaan missään, eikä millonkaan muuten kun yöllä. Mut mä vaan sinnikkäästi tarvoin vaunujen kanssa piiiiiiitkiä lenkkejä, neiti huusi kurkkusuorana ja minä vaan kävelin ja kävelin. Sit se yhtäkkiä alkoikin nukkumaan noi pitkät unet ulkona vaunuissa. Sisällä nukkuu korkeintaan puoli tuntia, yleensä ei sitäkään, joten toivottavasti ei tule kovin kylmä talvi!!!

Ja muakin kiinnostas kovasti tuo tutiin opettaminen? Joo, kuulostaa ehkä hölmältä miks pitäs opettaa tutia imemään, mut ois se vaan niin helppo "lohduke" aina kun sattuu olemaan paha päivä ( niitäkin meillä aika usein näkyy ).
Tyttö ottaa tutin aina nukkumaan ruetessa, illalla ja päikkäreillä ja tissinkin saan tutiin vaihdettua, mut hereillä ollessa tuntuu et oikein närkästyy, kun yritän sitä tarjota. Siis onks siihen jotain poppaskonsteja?
Ja sori jos kyselen sellasia asioita mitä ootte jo monesti puinu täällä, en vaan millään oo ennättäny lukea koko ketjua, joten voitte jättää vastaamatta jos aihe jo tökkii: /

Oottekos jo paljon valmistellu Joulua? Minkälaisia lahjaideoita pikkuisille ootte suunnitellu? Mä ostin meidän neitille lampaan taljan, sitä varmaan tarvitaan nykypäivän pakkasissa.

Mut nyt auttamaan hetkeksi joulupukkia, ennenku pojat tulee koulusta:xmas:

Ai niin, vielä jäi sanomatta, että tuo vauvan nauru...Voih miten ihanaa kuultavaa:heart:
 
Viimeksi muokattu:
taruolento Ihanaa huomata etten ollut ainoa joka viime yönä kukkui tunnin (max) välein hereillä! :D |O Jätkä ei siis nukkunut edes vellin avulla vaikka vaivalla eilen tein ite herralle p-pvelliä.. Tosin aika litkuna mä silti noi vellit vielä annan, kun en uskalla antaa ihan paksuakaan ettei toisella maha mee sekasin :S

Tänään oli neuvola ja siellä sit neuvolan täti sanoi et voidaanhan me harkita sitä perhetyötäkin että jos tuntuu et voimat loppuu kesken. mut sanoinkin vaan sille tädille et en koe tarviivani apua muuta kun keskellä yötä synkkinä hetkinä kun jätkä herättää jatkuvasti eikä millään nukkuis muuta kuin tissi suussa.. Viime yönäkin tuli katkeria kyyneliä vuodatettua kun tunti niin pahalta olla väsynyt ja kiukkuinen pojalle, joka ei sille mitään voi :( Katotaan vaan miten ensi yö menee, tänään kun saatiin ne ekat piikit :O Hienosti kyllä poitsu oli, vähän huus piikin päälle mut se meni äkkiä ohi.. Nyt nukkuukin päikkäreitä vaunuissa pihalla.

Päikkärit täälläkin vähän hakusessa. Yleensä nukkuu ekat päikkärit hyvin ulkona, n. 2-3,5h putkeen. Mut toiset päikkärit onkin sit jo ihan huuhaata, ehkä 30min. Kolmansia ei ees nukuta :D Yritän nyt saada poitsua omaan sänkyynsäkin nukkuu päikkäreitä, koska enhän mä voi joka kerta lähteä vaunulenkille esim. tulipalopakkasilla..

Jaaha..poika heräs -->
 
Tännehän oli tullut uusiakin kasvoja, lämpimästi tervetuloa mukaan josefiina! :)

Neuvolakuulumiset Eli ikää on pojalla nyt 3kk ja päälle viikko, senttejä oli kertynyt 64,5cm ja painoa 7030g. Eli suhteellisen potra poika kuulemma on.:)
Kuulemma oikein helpon ja tyytyväisen oloinen vauveli.

Nauru Täällä ei varsinaisesti ole vielä ääneen naurettu, pientä yritystä on ollut kun olen poikaa kutitellut ja pusutellut niin jotain nauruntapaista on kuulunut. :D

Päikkärit Meillä poika nukkuu 2-3 kertaa päivässä, yhdet unet kestää yleensä noin pari tuntia, kahdet muut on jotain 30min ylöspäin. Luultavasti nukkuu kuitenkin tarpeeksi sillä ihan pirtsakkana jaksaa. Yöunille mennään yleensä edelleen 9-10 välillä, joskus hieman aikaisemmin.

Inieh Kovasti jaksamisia. :hug: Myönnettäköön että vaikka meillä sentään nukutaan, olen minäkin muutaman kerran yöllä itkeä tihrustanut väsymystäni ja olo on ollut välistä ihan hirveä. Onneksi kuitenkin niitä voimia löytyy aina jostain ja jaksaa painaa eteenpäin kunnes tulee parempi päivä. :)

Pillerit Nuo saa mulla vissiin ihan kamalia mielialanvaihteluita välistä aikaan.
Onko muita tikittäviä aikapommeja? :LOL:

Kakkaamistiheys Meillä oli se päälle viikon paussi, annettiin sitä mallasuutetta kerran ja samalle illalle jäppinen töräytti sellaiset lastit että huhhuh. Siitä lähtien on tuo masu toiminut hyvin, ja näytti tulevan nytkin kunnon tujaukset eli taidan lähteä pesemään näköjään kakat taas niskasta asti. Huoh, sitterikin pestiin juuri. En ymmärrä miten nuo kakat onnistuu tuonne selkään asti pusertumaan.:stick:

Sormet ja imeskely Eli annetaan imeskellä vaan, ompahan siitä peukustakin saati mukulat vieroitettua eli jos tuo oppii peukkua syömään niin eiköhän se sitten joskus saada poiskin sieltä suusta opetettua :)

Vaipanvaihto kutsuu!
 
Kakkaamistiheys Tää ei nyt suiranaisesti liity kakkaamistiheyteen, mutta meillä on tänään ollu kaksissa kakkavaipoissa sellasta punaista limaa. Näyttää vähän vereltä, mutta en oo varma onko sitä kuitenkaan. Ollaan siis eilen ja tänään maisteltu pikkusen porkkanaa, en tiedä johtuuko siitä.. Onko kenelläkään muulla ollu vastaavaa? Tyttö on kuitenkin ihan normaalin oloinen, eikä mitenkään tuskallisesti oo vääntäny vaippaansa tavaraa niin en oo kauheen huolissaan asiasta.. Täytyy kuitenkin huomenna soitella neuvolaan ja vähän kysästä. Meillä peruna meni hetkeksi jäähylle kun tyttö rupesi yhtenä iltana oksentamaan oikein kunnolla. Lääkäri suositteli sillon alottamaan kiinteät jollain muulla ja ottaan perunan myöhemmin uudestaan kokeiluun.
 
Heipä hei kaikille! Taidan minäkin rohkaistua liittymään joukkoon..

Olen alunperin heinäkuinen (la oli 28.7), mutta siellä on keskustelu tyrehtyny ja vaavikin on oikeasti elokuinen eli syntyny 4.8.

Poitsu on siis kolmas lapsemme, perustyytyväinen tyyppi. Rintamaidolla mennään vielä täysin, ja tyytyväisiä ollaan tilanteeseen. Yöt menee ihan ok, paitsi nyt korvatulehdus ja flunssa on huonontanu öitä rankasti. Onneksi alkaa helpottaa pikkuhiljaa!

Poika oli syntyessään 3260 g ja 50 cm, kun syntyi viikoilla 41+0. Eilen 4kk neuvolassa painoa oli 6580g ja pituutta 63 cm. Ihan hyvin siis kasvetaan, pituuskäyrän alaspäin menoa lukuunottamatta. 5kk neuvolassa vielä katsotaan, onko lähtenyt nousuun, ja jos ei niin sit aletaan pohtia lisätutkimuksia (?).

Nytpä ei ehdikään sen enempää kirjottelemaan.. Teidän kuulumisianne on mukava lukea! :)

Ruususuu ja pikkumies 4kk1vko
 
  • Tykkää
Reactions: Josefiina75
Surusilmät, kiitos:heart: Hienostihan siellä poitsu kasvaa=)
Meillä ei tartte ehkäsyä miettiä, kuusi vuotta tehtiin tätä neitokaista ja jos nyt sattuisi luomuihme tulemaan, niin tervetuloa vaan:p

Inieh, miten meni rokotusten jälkeinen yö? Toivottavasti ei ois tullu mitään pahoja oireita:(
Onhan se aika hankalaa tosiaan saada ketään ulkopuolista apuun nimenomaan niinä yön pimeinä tunteina, juuri silloin kun se epätoivo on pahimmillaan ( tiedän kokemuksesta ), mutta kovasti voimia sinulle:hug:

Ruususuu, minkä ikäisiä sun vanhemmat muksut on? Meidän nuorimmat onkin melkein päivälleen saman ikäisiä:heart:
 
Ruususuu Lämpimästi tervetuloa mukaan! :)

Inieh Paljon voimia! Toivottavasti yöt pian helpottuvat.

Josefiina75 Jos tietäisin konstin, jolla vauvan saa nukkumaan läpi yön, niin kertoisin heti. Meillä neiti vain päätti asiasta itse. Vitsailen, että meillä on isin tyttö, sillä heti, kun olimme miehen kanssa sopineet, että hän ottaa vastuun nukuttamisesta pe-la ja la-su öinä eli valvoo tytön kanssa syömisen jälkeen kunnes neiti nukahtaa, niin kappas vain, neiti nukahti hyvissä ajoin ja veti ensimmäistä kertaa kunnon unet. Sama tahti on ilokseni jatkunut.

Purkauksia Sain eilen kokea, että vaunujen kanssa liikkuva äiti herättää monenlaisia tunteita. Minä ja Aada saimme kuulla ärtyneen miehen vihan, kun toinen äiti vaunuineen liikkui miehen edellä miehen mielestä aivan liian hitaasti (oli 2 ovea, joista toinen oli avoinna vapaana muille, kun taas ko. äidin ystävätär avasi sen toisen, jotta äiti vaunuineen ei estäisi muita kulkemasta, minusta idea oli fiksu). Me valitettavasti olimme menossa siihen ostoskeskukseen, josta mies oli tulossa ja odotimme vuoroamme sivussa. Sain kuulla, että mukanani on "helvetin hyökkäysvaunu". Ymmärrän kyllä, että miestä otti päähän, mutta olisin ymmärtänyt kommentin meille paremmin, jos me olisimme olleet tiellä, mitä emme täysin sivussa odottavina olleet.
Yhdessä liikkeessä keski-ikäinen nainen onnitteli minua pikkuisesta ja purki suruaan siitä, ettei itse pääse mummoksi. Hänen tyttärensä oli kuulma päättänyt, ettei aio ottaa riskiä nimeltä raskaus, koska ei ole varma, että sekä hän että vauva selviäisivät hengissä. Lohdutin naista kertomalla, että meille pikkuinen on lahja, eikä itsestäänselvyys ja kutsumme vauvaamme pieneksi ihmeeksemme.
Oletteko muut kokeneet vastaavia avautumisia?

Luckygirl & Aada
 

Yhteistyössä