Hello!
Sainille: Meijän tytsy on kunnallisessa päiväkodissa ja ne on kyllä melko nihkeitä kaikissa tommosissa... Vasu-keskustelussakin ne hirveesti painotti, miten tärkee ois oppia jo päiväkuivaks, mutta että se harjottelu pitää tehä kotona, kun ne ei "jaksa/ehi". Toinen juttu mikä särähti korvaan oli VAATIMUS et meijän pitäs ruveta testaamaan tytöllä normimaitoa (tähän mennessä käytetty laktoositonta, jota käyttää koko perhe, koska ainakin aiemmin tav. maidosta on tullut karmeet iho-oireet vaippa-alueelle + ripulia), tytöllä on siis neuvolan todistus, että tav. maito ei käy, vaan pitää olla väh. hylaa tai mieluiten laktoositonta. Tyttö ei juo ollenkaan maitoa pelkilteen (kieltäytyy siitä totaalisesti), mutta ruuanlaitossa ym. käytetään kyllä maitotuotteita. Neuvolassa oon maininnut asiasta monesti, mutta kommentti on aina, että laktoosi-intoleranssitutkimuksiin pääsee vasta vähän isompana ja että kalsiuminsaannin suhteen ei ole väliä, juoko sitä maitoa "raakana" vai ruuan seassa. Nyt sitten päiväkodissa ne on ehdottomasti sitä mieltä, että meijän pitää kotona testata, onko tytöllä laktoosi-intoleranssia vai ei (eli tehä tytölle omat ruuat omista maidoista, koska meistä vanhemmista ei kumpikaan pysty käyttämään tavallista maitoa), mutta se testaaminen pitää alottaa vasta sitten, kun tyttö on kesälomalla, koska ne ei päiväkodissa halua hoitaa punottavaa peppua tai vaihtaa vaippaa tiheemmin, jos tulee oireita..... Arvaa kiinnostaako ruveta "pilaamaan" kesälomaa silä, että ruvetaan syöttämään tytölle tavallista maitoa, jota sen vatsa todennäkösesti ei siedä edelleenkään, kun aikasemmin siitä on ainakin tullut tosi ovat oireet ja koska molemmat vanhemmistakaan ei sitä siedä, ja antaa tytön (ja meidän) sitten kärsiä kovista vatsanväänteistä ja ärtyneestä, kipeästä alapäästä??
Salpelle: Mulla oli viime raskaus just tollanen.
istukka oli etuseinämässä ja kaikki potkut tuntu tosi vaimeina. Kuitenkin ultrissa sanottiin, että lapsi on vilkas! Samoin olin tosi huolissani, kun aloin tuntea ekat liikkeet vasta melko myöhään (rv 21+) ja vatsan päälle niitä ei tuntunu vasta kun ihan ihan lopussa... Mut nyt tää raskaus onki ihan erilainen. Istukka on takaseinämässä, tunsin ekat liikkeet jo rv 16 ja vatsan ulkopuolellekin ne tuntu tosi aikasin... Tuntemuksia on tosi usein ja tosi voimakkaita, ainakin viime raskauteen verrattuna. Joten kai se on sitten ihan raskaudesta, istukan sijainnista, kohdun asennosta ja tietty lapsestakin kiinni! Jos sikiö kuitenkin potkii aina välillä, niin kyllä se elossa on.
Ja sitten neuvolakuulumisia: Oi taas melko rutiinikäynti, ei mitään ihmeellistä. Kivuista ja suppareista juttelin, mutta neuvolatäti ei pitäny niitä mitenkään vaarallisina... Käski vaan soittaa äitipolin päivystykseen, jos olo on epävarma. Joten enpä saanu epävarmaan olooni oikeen mitään vastausta. Lääkäriaikaa se eka meinas varata mulle kohdunsuun tarkistusta varten, mutta kun ei ollu enää vapaita aikoja tälle viikolle ja sillon kuukaus sitten kaikki oli kohdunsuulla kunnossa, se ei sitten varannutkaan. Sanoi vaan, että jos tulee paljon suppareita, niin voi soittaa vaikka omalle terveysasemalle (joka on siis eri kun tuo paikka, missä on neuvola) ja kysyä sieltä sisätutkimusta... Pissapurkit antoi mukaan ja käski viiä huomenna labraan + mennä ottamaan jokin näyte emättimestä, ettei siellä ole mitään tulehusta. Joskus nimittäin esim. hiivatulehus voi aiheuttaa tiheitä suppareita. Lisäks mun pitäis käydä antamassa jokin verinäyte (jonka syytä en edes tiedä, se mun nlalääkäri oli kuulemma jo toukokuussa kirjottanu mulle lähetteen sinne) labrassa, teen sitten senkin huomenna.
Rasittava toi mun lääkäri, kun se ei kerro ikinä mitään syitä millekään, vaikka kuinka yrittäsin kysellä, toi verinäytekin tuli ihan puskista! Mulla on vanha repeämä (esikosesta tuli synnytyksessä III asteen repeämä) kiukutellu nyt tässä raskaudessa ihan huolella, en voi kuvitellakaan mitään yhdyntää, kun sisätutkimuskin tekee sairaan kipeetä, vaikka tässä välissä (n. 2 vuotta) se on ollu käytännössä oireeton ja kaikki lääkärit, jotka ovat sisätutkimuksia tehneet, ovat kommentoineet aina, miten nätisti se on parantunut jne. Yritin sillon viime kerralla (kuukaus sitten, kun oli viime neuvolakäynti) kysellä lääkäriltä, että mistä ne kivut johtuu, vaikuttaako synnytykseen jne, mutta tyyppi iski vain puudutegeelin reseptin käteen ja sano, että käytä tota yhdynnässä. Menin sitten ostamaan sitä (maksoi 30 onnettoman pieni purkki) ja kerran kokeiltiin, mutta eihän se mitään tehonnut... Joten hukkaan meni. Samalla kerralla valitin jalka- ja nivussärkyä, eikä se niihinkään sanonu juuta eikä jaata. Oiskohan niitten vuoks sitten laittanut sen lähetteenkin verinäytteeseen? Ois vaan kiva jos mullekin jotain infottais.
Paino on nyt noussut lähtöpainosta 9 kiloa, hemoglobiini oli sama kuin viime kerralla, 110. Oon syönyt joka päivä maksimiannosta rautaa, joten ihmettelen miksei se ollu noussu... Mutta pääsia tietty on, ettei se ollu laskenutkaan ja sain vain kehotuksen jatkaa raudan syömistä samalla tavalla ku ennenkin. Sf-mitta oli 27 cm ja kaikki oli muuten niinku pitikin. Joten ei mitään ihmeellistä siis.
Seuraavat neuvola-ajat on 28.6. ja 11.7. (sori en pysty tekemään tällä typerällä iPadilla noita korostuksia!)
mamiman + pikkuveli 30+2