*** Elokuun 2011 masumurut KESÄKUUSSA ***

Hui, Huikkikselle roimasti onnea ja tsemppiä! Onneksi ollaan jo "selvillä vesillä" että vauvalla ei ole hätää...

imetys itsellä jostain koko ajan ollut sellainen tunne että haluaisin jos mahdollista täysimettää n puoli vuotta ja jos sen jälkeen alkaisi sitten pikkuhiljaa lisäilee pulloa ja kiinteää ruokintaa sekaan...

nimi täällä aika surkea tilanne, ei sit millään jaksa ajatella koko asiaa ku kirjo pojille on niin laaja ja hyviä vaihtoehtoja niin hirveästi että hulluksi tulee :headwall: olen ikäänkuin sivuuttanut koko asian mut kaipa tuota pitäis jo alkaa miettii ku pitäähän ne hätäkastenimetkin siihen lappuun laittaa!

kivut täällä myöskin menkkamaisia kipuja ja sit mielestäni selviä liitoskipuja mut pääsääntöisesti koko ajan koskee jonnekin mahaan, välillä tosi ilkeitä vihlaisuja mut niistähän joku taisikin kertoa täällä että olisivat juurikin vauvan pään aiheuttamia kipuja. Suppailujakin esiintyy muutamia kertoja päivässä :(

kelan papereista tarkistakaa soittamalla muutkin mikäli teillä vain venyy päätökset, mä soitin eilen ja sieltähän tosiaan puuttui eräs liite, missään ei selkeästi kerrottu että työnantajan tällainen liite pitää toimittaa:confused: mut näin toimii se palvelu että mitään ilmoitusta ei liitteiden puuttumisesta sitten minullekkaan tullut kotiin et itse sain selvittää asiaa... Ja aikaa on kulunut päätöksen sinne saapumisesta 2 kk...

LOMA alkoi, ihan kiva tunne. Vaikka onkin kolotuksia kaikenlaisia...

Minttu+PikkuJ 32+4:heart:
 
Huikkikselle tsemppiä! Kuten muutkin ovat todenneet, näillä viikoilla vauvalla on jo oikein hyvät mahdollisuudet. Mutta silti, toivottavasti pieni malttaa vielä vähän. =)

kelan papereista tarkistakaa soittamalla muutkin mikäli teillä vain venyy päätökset, mä soitin eilen ja sieltähän tosiaan puuttui eräs liite, missään ei selkeästi kerrottu että työnantajan tällainen liite pitää toimittaa:confused: mut näin toimii se palvelu että mitään ilmoitusta ei liitteiden puuttumisesta sitten minullekkaan tullut kotiin et itse sain selvittää asiaa... Ja aikaa on kulunut päätöksen sinne saapumisesta 2 kk...
Jep, kannattaa olla aktiivinen! Mä jätin Kelaan hakemukseni palkkatodistuksen kera 4.5. ja eilen menin kysymään, kun mitään ei ole kuulunut. Kuulema palkkatodistuksesta puuttuu joulukuun tiedot!?! Ei kyllä puutu, en ymmärrä miten ne on sitä lukeneet, mutta toimitin varmuudeksi uuden ja vaadittua pidemmältä ajalta. Mutta siis tänään kolahti loppuviikosta päivätty kirje ko. asiasta, että ei siellä mitään kiirettä ole pidetty asian suhteen.

Nimistä: Ei hajuakaan. Mutta en ole koskaan aikaisemminkaan joutunut etukäteen mitään hätäkastenimiä miettimään, onkohan tuo sairaalakohtaista? Aikaisemminkin ollaan odoteltu, että nähdään "kuka" sieltä oikein tulee. Minä välillä leikittelen nimillä, mutta miestä se lähinnä hermostuttaa...

Nukkuminen sujuu vaihteeksi hyvin, vaikka asentoja on oikeastaan enää yksi. Vauva majailee masussa poikittain ja oikealla kyljellä maatessa tuntuu, että tulee läpi, eli lähinnä vasemmalla kyljellä voi maata. Aikaisemminkin mulla on mennyt aika myöhäisille viikoille, ennen kuin vauvat ovat kääntyneet raivotarjontaan, saa nähdä kuinka tällä kertaa käy. Kumpikaan ei ole koskaan kiinnittynyt mitenkään alas, vaan synnytyksessä vaan supistusten myötä valuneet alemmas ja ulos. Tuossa on ollut puolensa: ei ole painon tunnetta haaruksissa, mutta toisaalta henki meinannut loppua kun reilu nelikiloiset majailee liki tissejä.

Mä olen tämän raskauden aikana sairastanut enemmän kuin moneen vuoteen yhteensä, räkätauteja ja nyt viikonloppuna toisen vatsataudin. Eikä tod. ollut mitään herkkua, jos ei normistikaan ole! :x

Sain viimein kaivauduttua vauvanvaatteisiin ja kyllä, niitä riittää. En vielä alkanut pesemään niitä, onhan tässä aikaa... (Eli laiskuus isku :whistle:) Mutta voi hyvänen aika miten pieniä nuo 50-56cm vaatteet on! Otin esille vaatteita 62cm asti ja isommatkin jätin hollille, että tarvittaessa saa ne heti käyttöön, koska joku uskonpuute iski, että ne pienimmät ei vaan voi mahtua. Sitä on aivan unohtanut minkä kokoisia vastasyntyneet oikeasti ovat!

Kiitos muuten Manduca-vinkistä, tilaukseen meni! Ja posti toi tänään Aappa-makuupussin, se on ihana! :heart:
 
Mä imetin molempia lapsiani 1v5kk, mut ei alku kyl mitään ruusuista ollut. Mulla on toisessa rinnassa jotain rakennevikaa mitä lie, tuntuu semmosia kiinnikkeitä siellä sisällä eikä siitä saa hyvää imuotetta ja siihen tulee koko ajan rintatulehduksia. Jonkun lääkärin mukaan siellä on joku maitotiehyt vaurioitunut/venyny ja siinä maito makaa koko ajan ja kehittää tulehdusta. (tulehdus lähtee siis aina samasta kohdasta rintaa) Esikoista ku olin imettänyt 4kk lukuisine rintatulehduksineen niin lääkäri anto lääkkeet maidonlopettamiseen, sano että ei susta ole imettämään. No mä tein eri ratkaisun, eli lopetin pikkuhiljaa imettämisen siitä kenkkurinnasta ja jatkoin sit tosiaan vuoden imettämistä vain toisesta rinnasta. Alotettiin silloin kiinteät siinä 4kk tiimoilla niin se helpotti tuota ratkaisua. Kakkosen kans tein samalla lailla. Alotettiin kiinteät 4kk iässä ja siinä samalla ajoin tuon toisen tissin taas alas ja jatkoin vuoden verran imetystä pelkällä toisella rinnalla.

Luultavasti edessä on siis sama taistelu ekat 4kk ja yritän selvitä niistä rintatulehduksista mahdollisimman hyvin. Kurjia ne kyllä on. :ashamed: Mutta en silti halua jättää imettämistä väliin. Puolta vuotta en kyllä aio niitä tulehduksia sietää, sen verran kurjaa se on olla koko ajan kipeä, mut aion tuon 4 kk taas sinnitellä. Antibiootit, kaalit, lämpö/kylmähoidot, rintapumppu - kun tuon repertoaarin tietää, niin kaipa siitä taas selviää. Vaikka tylsää toisaalta tietää, että ekat 4kk on taas taistelua tuon kuumeen ja kivun kera, vie vähän hohtoa siitä vauva-ajasta.

Koralli & Tähkäpää 32+6
 
Minttu - Kerro ihmeessä meillekkin poikien nimiä ! Meillä ei ainakaan ole yhtäkään nimi vaihtoehtoa pojalle. :D

Kelan paperit - Mä en ikinä varmaan selviäisi niiden kanssa, ellei anoppi olisi kelassa töissä! :hug:

Lemongrass - Mä olen kans ihaillut tuota aappa makuupussia! :) mut en ole vielä päättänyt tilaanko vaiko en, pitää varmaan tarkistaa mis kunnos esikoisen jäljltä oleva on.

ja loppuun: Miettikää ens viikolla on jo heinäkuu! :p
 
Pikaiset neuvolakuulumiset täältäkin:) Viikot 31+5, RR 126/76 (samaa tasoa ollut koko ajan n. 20 vkolta lähtien), pissa puhdas, Hb 117 eli rautaa pitää napsia jatkossakin, SF 26 (tasasesti nousee sentti/vko!), RT, syke + (vaihteluväli ollut n. 130-150), liikkeet ++. Mutta paino... noussut 850 g/vko, edellisellä kerralla nousua 550 g/vko eli tahti kiihtyy... Sain vähän ohjeistusta suolan välttämisestä, turvotusta on (jostain syystä sitä ei th merkkaa korttiin ollenkaan?!?) ja juomisen lisäämisestä. Tuon kyllä tiesin itsekin, nyt kesäaikaan on tehnyt mieli niin suolaista kuin makeaakin ihan koko ajan ja oon aina ollut huono juomaan vettä tms. Täytyy koittaa ryhdistäytyä, juomisen lisääminen vois helpottaa olo muutenkin! Mutta ihan ok toi paino vielä muuten on, kun kaikkinensa on raskausaikana tullut tähän mennessä 12,2 kg. Ai niin, supistelut sivutettiin taas ihan kokonaan, kai ne sitt kuuluu niin asiaan tässä vaiheessa, että neuvolakaan ei niistä järin kiinnostunut ole.
Rankka päivä tänään, päivällä juoksin asioilla pari tuntia, sitt neuvola ja päälle vielä valmennus. Nyt selkää särkee ihan sikana ja supistaa jatkuvasti, pitäis vissiin ottaa rennosti loppuilta mutt vieraitakin on vielä tulossa... Viime yön nukkumisetkin oli taas vähän niin ja näin, toivotaan ett ens yönä sais vähän paremmin unta! Mutta jotain positiivistakin: vieraiden myötä saadaan työn alle vaatekaappisysteemi eteiseen, sitä oon oottanut vuoden ja torstaina lähdetään sitten juhannusreissuun josta kotiutudaan vasta viikon päästä:)

Tuulia ja papu 31+5
 
Neuvolakuulumisia. Kesätuurari paineli mahaa varmaan vartin, yritti selvittää miten päin Sintti on. No, sykkeet kuuluivat ihan "väärästä" suunnasta, ja halusi sitten vielä uudestaan kokeilla että onko se "peppu" sitten kuitenkin pää... Eli pää ylöspäin taitaapi pikkunen pötkötellä masussa. Hemoglobiini 111, rautaa pitäisi syödä ettei tule synnytyksen jälkeen ongelmia. Mua vaan niin etoo ne tabut. Ja sitten se suurin ongelma. Meidän neuvolasta on mahdoton saada lääkäriaikaa heinäkuun viimeiselle viikolle (käynti jossa katsotaan alapään tilanne ja vauvan tarjonta). Puoli tuntia ylimääräistä istuskelin siellä, kun täti yritti löytää mulle aikaa. Sovittiin sitten että soittaa kun löytää jonkun jälkitarkastuspotilaan tms, joka voidaan siirtää mun tieltä pois. Jee, näin homma toimii Vantaalla. Vähän ihmettelen kun muualla lääkäriin pääsee ex-tempore jos vaikka haluu tarkistaa alapään tilanteen... Täällä mennään sitten arvauskeskukseen jonottamaan. No thanks. Mä en luota jonku yleislääkäri taitoihin raskaus-asioissa!

Mä ostin Aappa-makuupussin Prismasta, hintaa oli kai 24€.

Kaikki hankinnat on ihan puolitiessä. Mä en saa mitään aikaseks. Stressaa tää asumiskuvio, löytyykö kämppää ennen vauvan syntymää ja ketkä sinne lopulta muuttaakaan... Onneks on enää vajaa viikko töitä, sit alkaa kesäloma ja heti perään mammaloma :)

Sammeli & Sintti 30+4
 
Miehen kanssa ollaan selailtu netistä luetteloita ja sieltä muutamia jotka molempia miellyttänyt: Oskari, Valtteri, Johannes, Anton, Eemeli, Ilmari, Olavi, Veikko, Aleksi, Samuli, Viljami, Elmeri, Salomon...
Esim noista nimistä sitten jotain järjestystä pitäisi miettiä, osa siis nimistä sellaisia jotka molempien suvuissa kulkee ja niitä myös haluttais sotkea sekaan... mutta valinnan vaikeutta pukkaa...musta tuntuu niin vaikealta tehtävältä et en haluis miettiä koko asiaa! Mies ottaa paljon rennommin ja heittelee aina ilmoille kaikenmaailman yhdistelmiä :D
 
Hei.

Liittyisin vielä loppukiriin mukaan jos mahtuu :) olen jo pidempään seuraillut tätä ketjua, mutta en oo saanu aikaiseksi liittyä. (Saamattomuutta sekin :) )

Odotan esikoista ja laskettu aika on 10.8. Suurella todennäköisyydellä vauva kuitenkin putkahtaa maailmaan jo viikolla 36-38 1. tyypin diabetekseni ja täten vauvan suuren koon vuoksi. Ikää minulla on 24v ja synnytyssairaala SEKS.

Mitähän muuta oleellista.. Painoa on tullut sen verran että heikompia hirvittää.. ;) 15 kiloa tähän mennessä, turvotusta on toki runsaasti. Niin ja poikavauveliini on viimeisen 10 viikkoa viihtynyt perätilassa. Että näillä mennään :wave:

Tiiiperi ja Justus 32+6
 
Hyppy Se on kyllä tosi tylsää ettei kuunnella. Joskus vaan tuntuu, että aina se yksi ainut mitä lääkärit tahtoo ei ole vauvalle parasta, tarkotan siis että ehkä se pulloruokinta tai imettämisen yrittäminen onkin parasta vauvalle. Seuraavan kerran pidät sitten puolesi :)

scnappy Mä olen kanssa ajatellut samoin kun hemari, eli olisi raskaampaa aina nousta imettään, joten siksi meillä ainakin yritetään perhepetiä (pinnis sivuvaununa sängyn vieressä) että voin imettää vauvaa ja sitten toivottavasti nukahdetaan siihen :).

No niin, loput tekstistä sitten hävisi jonnekin :kieh:.

Huikkikselle kuitenkin vielä tarrasukkia pikkuiselle mukaan vielä hetkeksi!
 
Siiruska, aivan turhaan murehdit sitä sykettä, 137 on aivan normaali, kuten kaikki sykkeet välillä 120-170(-180). Epänormaalimpaa olisi jos syke olisi aina monotonisesti sama. Sen kuuluukin vaihdella.

Sammeli, suurimmassa osassa Suomen neuvoloita lääkärit on niitä "arvauskeskuksen" "yleislääkäreitä", useimmiten varsin päteviä hommassaan.

Koralli, kuulostaa tosi kurjalle tuo tulehdusputki! Itse sairastin esikoisen aikaan rintatulehduksen kahdesti ja en oo varmaan ikinä ollut niin kipeä kun sillon. Sitkeä olet kun jaksat jatkaa imetystä noista huolimatta!

Tervetuloa Nepi ja Tiiiperi! Teidät lisätty listaan! :)
 
Lemongrass, tuo sun kuvaus vauvan asennosta on kuin mun itseni kirjoittama :D Varsinkin kuopus oli tosi kauan poikittain, tämä nykyinen tuntuu kyllä asettuneen perätilaan, mutta tosi korkealla sekin hilluu, eli en usko, että on pelkoa siitä etteikö hän pääsisi halutessaan kääntymään oikein päinkin.

Korallilla oli aika rankka imetyskokemus, nostan hattua että jaksat :O Mulla on imetykset menneet suht koht hyvin. Tai siis esikoisen kohdalla, kunhan alkuhankaluuksista (ylitäydet räjähtämässä olleet tissit, yksi rintatulehdus, se, että se imettäminen sattui) päästiin niin imetys sujui kuin tanssi ja maitoa ahmattivauvalle riitti yltäkyllin. Kuopus oli huonompi syömään, nukkuikin 6 tuntia putkeen yöllä, eli ilmeisesti se ei riittänyt oikein maidontulon stimuloimiseen. Eli reilun 4 kk:n iässä aloin sitten antaa kiinteitä, pulloa ja/tai korvikkeita hän ei koskaan saanut. Esikoinen sai vajaan desin korviketta/päivä refluksiin, mutta se pullolle opetteleminen oli kyllä kauheaa. Eli olin tosi iloinen kun siltä säästyttiin kuopuksen kanssa. Tissityttöjä siis molemmat. Esikkoa imetin 13.5 kk ja kuopusta 12 kk tasan, sen verran takkuamista se hänen kanssan oli etten enempää jaksanut (purikin pirulainen mua joskus tuolla 9 kk:n iässä mutten antanut periksi :p). Nyt itse asiassa vähän haaveilen reilusti yli vuoden imetyksestä...

Tervetuloa Nepi ja Tiiperi!
 
Eea
Korallille täytyy nostaa hattua! Sinnikkäästi olet jaksanut imettää. :)

DarkRedin esikoiselle paranemisia, kuullostaa ikävältä. :(

Uudet tervetuloa!!! :wave:

Vauvan asentoa ei ole miulta vielä kertaakaan tarkistettu tai merkattu neuvolakorttiin. Luulen kuitenkin, et taitaa vauveli olla jo kääntyneenä pää alaspäin. Liikkeitä tuntuu kyljissä ja kylkiluiden tietämillä. Sit alempana tuntuu sellasta kutittelua ja pienempää liikettä. Oletan et kädet möyrii siellä.

Pojille jotain kivoja nimiä: Eino, Elias, Olavi, Onni, Valtteri, Verneri, Viljami, Vili, Otso, Osmo, Eelis, Alpo, Atso, Eemeli, Iivari, Hermanni, Hugo, Lari, Lasse, Mauno.... Ite tykkään perinteisistä suomalaisista nimistä. :)
 
Kiva kuulla, DarkRed, että on kohtalotoveri! :) Joo eihän tuo mikää hauska sairaus oo, mutta eipä mikää pahin mahdollinenkaa. Miten sulla on mennyt raskaus D:n kans?

Imetyksestä oon kans sitä mieltä että ei ressiä, jos ei onnistu niin ei sitte, enkä oo paska äiti. Jos onnistuu niin hieno homma ja niin kauan imetetään ku siltä tuntuu. Ja Korallille nostan myös hattua!

Eean listalla on ihania poikien nimiä.. Tykkään kans perinteisistä :)

Kävin äsken lenkillä ja kyllä vaan sai huomata että puolet on vauhti hidastunu normaalista.. Huh on se sitte ihanaakin ku pääsee tästä mahasta eroon, helpottuu elämäkin huomattavasti! :) Puhumattakaan siitä että saa vauvan syliinsä :heart:
 
Pikapäivitys, kasassa edelleen mut lääkäri ei kyllä usko et tää raskaus kovin pitkälle menee.. 2 viikkoa kuulema kun vielä pysyis ni ois ok, mut nytki jo tosiaan tod.näk hyvin selviäisi :) eilen oli hyvä päivä supistusten suhteen, tänään taas supistelee mut en saanu oikein yöllä nukuttua..

Tänään rv30+3
 
Tervetuloa uusille ! :)

Viime yönä heräsin johki ihan outoon kipuun, en usko että oli supistus mutta mahassa tuntui. Kesti varmaan minuutin ja sen jälkeen ei enään mitään -onneksi!

Huikkis - Onneksi olet kuitenki hyvissä käsissä! :)

Muuten ei mitään ihmeempiä omaan oloon ! Huomenna olis neuvola ja pelottaa vaihteeksi mennä vaa´alle. Maistunut taas herkut liian hyvin. :ashamed:

Onko teillä vielä jotain mielitekoja tai himoja ruokiin? - Itsellä ei tällä hetkellä ole mitään ihmeempiä, tuplat maistuu edelleen liian hyvin ja hiilihapollisia juomia tekee mieli niinkuin koko raskauden on tehnyt mieli.

majj & 32+2
 
Kiitos perhepetiasiaan kommentoinneille, monenlaisia ajatuksia se luonnollisesti herättää ja kaikki ratkaisut ovat yhtä hyviä =)Imetyksestä Esikoista imetin 9 kk, jolloin palasin töihin. Poika lopetti itse heti imemisen ku olin ollut yhden päivän töissä, hän jostain syystä halusikin sitten juoda pullosta vain eli helposti irtaantui rinnalta. Nytkin kyllä vuoteen mennessä lopettelen, koska tiedän palaavani taas töihin sitten lukuvuonna 2012 elokuussa, jolloin vauveli on vuoden ikäinen. Työssäni on helpompaa aloittaa koko vuosi alusta asti kuin kesken vuoden ja taloudellisesti ja henkisestikään (viihdyn töissä ja kaipaan omiakin juttuja) en ole näillä näkymin valmis olemaan 2 vuotta kotona, tää tulevat 14 kk riittää ku kesälomalla olen ollut jo kesäkuun alusta alkaen.

Mielitekoja Ei ole ollut kummassakaan raskaudessa niitä, kaikki kelpaa samalla tavoin kuin muutenkin :ashamed:

Nimiasiat ovat mielestäni ihanan kiinnostavia ja niitä on kiva pohtia. Tosin itselläni on ollut joku tietty nimi mielessä jo ennen lapsen syntymää ja sitä ei sitten ole voinut enää vaihtaa ku ajatuksissa nimi pysyy. Eean nimiehdotukset ovat minunkin mieleen ja antaisinkin jonkun i-päätteisen etunimen, jos esikoisellakin olisi. Esikoinen on Kasper Juho Eemeli eli etunimi ilman iitä joten saattaisi tulla sekaannusta jos toinen olisi iin kanssa. Tällä hetkellä mielessäni on nuoremmalle nimi Konsta ja ehkä siihen jatkoksi Onni Elmeri, vai onkohan liian samanlainen toi kolmas nimi. Tykkään vaan niin kovasti noista Elmereistä, Wiljameista ja Vernereistä!

Itse lisäisin jo hyvien ehdotusten lisäksi muutaman oman suosikin. Tytölle Eevi, Neela, Milla, Leni ja Kiira. Pojalle Peetu, Petrus, Joona, Lenni ja Emil nyt näin enshätään.

Terkuin Schnappy 31+5
 
Viimeksi muokattu:
Äitipolilla käyty ja neiti painaa jo lähemmäs 2,5kg..eli jopa enemmän kun edellinen lapsi tässä vaiheessa(syntyessään rv37 oli 4.6kg) vaikka sokeritasapaino on parempi nyt..insuliiniannoksia joudun koko ajan nostamaan silti ja ilmeisesti nostan niitä liian varovaisesti ja liian hitaasti =/ ahdistavaa,kun en tiedä miten vielä voisin vaikuttaa asiaan itse,muuta kun tarkkailemalla sokereita vieläkin tarkemmin..

sektiopäivää ei määrätty edelleenkään,muuta kun että näillä näkymin viikolla 37 eli 27.7-4.8 välisenä aikana jos ei kummempia tapahdu ennen sitä..lähempänä saan tietoon lapsivesipunktiopäivän ja sen perusteella sit sektiopäivän..viimeksi ke punktio,pe leikkaus..ja nyt tuottaa hankaluuksia sit tuo 2,5 vuotiaan hoito..kun ei voi etukäteen tietää niin et mun äiti pystyis hyvissä ajoin vuoroa vaihtamaan,mut ilmeisesti joustavat kuitenkin suht hyvin tällaisissä tapauksissa hänen työpaikalla jos hyvä tuuri käy..

Mammy+piippa 32+0
 

Yhteistyössä