elokuu 2010

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Amorphis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tulipas väärät viikot laitettua viestiin...

Tervehdys!

Alkaa olla melkoista kaakertamista liikkuminen ja nukkuminen on vaikeaa. Uni ei meinaa illalla tulla millään ja aamulla herään jo aikaisin. Silti ei pahemmin väsytä päivällä. Hormonit tekevät varmaan jo tehtävänsä, kohta niitä öitä saa valvoa vauvan kanssa.

Turvotusta on täälläkin jonkin verran helteillä. Toisinaan otan sormukset pois, etteivät vallan jää jumiin... Nautin silti täysillä lämmöstä ja löhöilystä.

Ajatusket alkavat siirtyä jo synnyttämiseen ja vauvan kotiutumiseen. Olisin ihan valmis jo muutaman viikon päästä pääsemään tästä mahasta. Aika norsu olo. Vielä olisi seitsemän jäljellä tai pahimmillaan yhdeksän. Keskiviikkona olisi viimoinen lääkäri ja siellä ultrataaan, saa vähän painoarvioita. Tuntuu kyllä, että masuasukki on tosi vahvajalkainen venyttelijä:)

Pinnasänky pitää varmaan pian noutaa varastosta ja kasata. Vaatteita olen vauvalle jonkin verran hankkinut ja pessyt niitä valmiiksi kaappiin. Ihana hypistellä vaihteeksi taas pikkuisia bodyja ja pöksyjä... en malttaisi odottaa, että tapaan pienokaisen.

Vointeja kaikille!

Viimeksi muokattu:
Niin Selialle vain äkkiä, että sektionhan halusin viimekerran takia, kun piti käynnistää ja vauvan sydänäänet laski ja happiarvot laskivat ja jouduttiin hätäsektioon.. Ja syytä ei koskaan keksitty.. Joten halusin siksi nyt suunnitellun sektion. Ja lääkäri oli tosiaan sitä mieltä, että se onkin parempi vaihtoehto jos menisi yhtään yli lasketun ajan.. Jos vauva nyt luonnollisesti alkaisi syntymään hyvissä ajoin, niin saan vielä harkita asiaa.

Nyt rantahommiin, palaillaan taas paremmalla ajalla. :)

Neppu, kiitos sektiopäivityksestä :). Varmaan kamalantuntuinen tilanne, kun joutuu hätäsektioon :/. Onneksi kaikki kuitenkin meni sitten hyvin. Itse pelkäsin synnytystä ihan hullunlailla ja olin tosiaan ennen esikoista ollut _aina_ sitä mieltä, etten halua koskaan lapsia ihan jo pelkästään siitä syystä, etten suostu synnyttämään. Kuitenkin sitten järkiinnyin ajattelemaan alakauttasynnyttämisen etuja ja paremmuutta omalla kohdallani ja päädyin sitten, että uskallan ainakin kokeilla. Hyvinhän kaikki sitten meni ja toivon todella, että saan tämän toisenkin pusata normiteitä.

Mitäs muuta.
Neuvolassa ei mitään kummempaa. Hb 111 parin rautaviikon jälkeen, eli paljon saan vielä popsia, jotta kestää mahd. verenhukkaa sitten synnytyksessä. Painoa on tullut tasaisesti, ennuste jotain 13kg paikkeilla, jos sama vauhti jatkuu. Muksu on vieläkin jotenkin hassustipäin ;). Ehkä RT, sanoi terkkari :D. Parin viikon päästä lekuriin ja siellä sitten katsotaan tilanne, onko jo raivotarjonnassa vai ei. Kokoarviota saankin sitten vasta rv 38, mikäli kaikki sitä ennen ok.

Huh, hellettä. Ensi viikolle povattu meidän kulmille +36... Ei niin kiva.

Selia rv 33+3

Huh hellettä tosiaan... Yöllä ei saa nukuttua kun on niin kuuma ja päivällä ei jaksa muuta kuin nukkua - kun on niin kuuma. Parhaimmillaan on tullut otettua kolmet päiväunet, kun helle on tehnyt niin vetelän olon. Toisaalta, kesälomaahan tässä vietetään, joten laiskottelu on sallittua :D

Sen verran kuitenkin olen ollut aktiivinen, että päätin sisustaa meidän makkarin uuteen uskoon, että Millikin mahtuu sitten sinne meidän kanssa. Vähän uutta verhoa, mattoa ja järjestystä ja se on siinä. Laitellaan se lastenhuone sitten tuonnempana, kun on enemmän virtaa. Sairaalakassinkin olen jo osittain pakannut, joten valmistautuminen tulevaan koitokseen vaan kiihtyy! Onko teillä kokeneemmilla mammoilla vinkkejä siihen mitä sellaista pitäisi pakata mitä ei mainita missään neuvolan oppaissa?

Huomenna olisi miehen kummitytön rippijuhlat ja tässä arvon mitkä kengät saisi mahtumaan jalkoihin. Vilkuilen tässä vähän kauhuissani noita kymmentä prinssinakkia tuolla alakerrassa. Vettä olen juonut mielestäni ihan kunnolla, ananasta ja mansikoita popsinut myöskin, mutta ilmeisesti tämä helle vaan pahentaa tilannetta. Sormet ei onneksi näytä turvonneilta, mutta nivelet on tosi kipeet. Esim. aamulla vessan huuhtelunapin painaminenkin sattuu. Onkos teillä muilla vastaavia juttuja ollut?

Jaahans, jospa sitä yrittäisi lähteä nyt nukkumattia moikkaamaan...

Petra rv 34 tasan

Olen myös elokuun mamma, mutta en ole koskaan "liittynyt" joukkoonne. Lueskelen aina välillä mitä muille samassa jamassa oleville kuuluu. Halusin vaan kertoa, mikä minulla tuli mieleen sairaalakassiin pakattavien listaan. Mun missään vihkosissa sitä ei ainakaan ole mainittu, mutta huomasin ekan kanssa, että ne olisivat olleet tosi tarpeen. Eli käsiin pikkuiset kynsimisenestosuojat. Meidän poika ainakin raapi vahingossa itseään naamasta useasti sairaalassaolon aikana, kotona vasta sain töppöset käsiin. Luulin, että sairaalasta olisi sellaiset saanut käyttöön, mutta ei näköjään ainakaan Kättärillä sellaisia ollut.

Mukavaa loppuodotusta sekä kesää kaikille ja tsemppiä synnytykseen!

Samaa sanottiin Kättärillä. Kannattaa pakata vähän pitempivartiset sukat mukaan, jotka voi laittaa käsiin. Kynsiä ei saa kuulemma leikata vasta kuin parin viikon iässä.

Petra, meilläkin oli viikko sitten rippijuhlat ja kas kummaa, kun ei mun uudet, ihanat korkkarit mahtuneetkaan näillä helteillä. Pah, sanon minä. No, onneksi omistan kymmenittäin kenkiä (HIMO!), joten sopivat löytyi ja toivoa sopii, että jalka palautuu entiseen kokoonsa, niinkuin esikon jälkeen vielä teki.
Mulla ei ainakaan niveliin käy, mut vähän tosiaan jalkoja turvottaa. Pahin meni ohi, kun jäin lomalle ja sain jättää siis töissä istumisen muille. Nyt on ollu ihan hyvä, enkä oo kummemmin koko helteistä kärsinyt. Yritän vaan nauttia ja varsinkin, kun näitä tuntuu vielä riittävän. Mut ihmekös tuo on, jos niveletkin reistaa. Raskaus on niin kumma juttu elimistölle (kaikessa luonnollisuudessaan), et se voi kyllä aiheuttaa vaikka mitä, se on nähty :D.

Elokuisille kiitokset muistutuksesta, että ne pienet lapaset on hyvät olla matkassa. Esikoisella oli sukat käsineinä sairaalassa ollessa, joten oishan se kivempi, jos ois omat käsineet mukana. H&M:ssä myytiin ainakin pari vuotta sitten sellaisia ohuita puuvillaisia, mitkä oli mun mielestä ihan jees.
En nyt muista, mitä niissä ohjekirjoissa on mainittu, kun ei oo tullut kurkattua vielä, mut tuli mieleen, et mä koin tärkeeksi omat siteet jälkivuotoa varten (jotain ohuita ja pitkiä yösiteitä, kun ne sairaalan siteet on (tai ainakin oli) sellaisia sentin paksuja tumppuja) sekä Lansinoh-rasvan nänneille (mikäli siis meinaa imettää, niin saattaa nännit kipeytyä). Omia sukkia mulla oli myös mukana, kun ne sairalan sukat on semmosia jalassa pyöriviä.

Eipä tässä kummempaa, jatketaan paistattelua :).

Selia rv 34+0

Helteistä heinäkuuta!

En ole ikinä tykännyt kuumasta, enkä sitä jaksaisi nytkään. Ollaan lomailtu mummolassa ja siellä on onneksi pääsyt altaaseen vilvottelemaan aina kun on ollut tarvis. Tultiin tänään kotona käymään, kun aamulla on mentävä neuvolalääkärin vastaanotolle. Painoa on varmaan tullut paljon lisää - kiitos turvotuksen. :)

Nuista vauvan tumpuista; meillä oli ainakin vielä 5 vuotta sitten tuolla sairaalassa sellaisia vauvojen paitoja, joissa sai hihat umpeen. Täytyykin varata mukaan omat tumput, jos vaikka niitä ei enää siellä olekaan. Mistäs sen tietää, jos ovat remontin myötä pistäneet vauvojen vaatevarastotkin uusiksi! ;)

Tyty alkaa aina iltaisin mönkimään hirmuisesti. Nytkin kova meno päällä, tekee tosi kipeetä joka puolelle. Muistelen poikien aikoinaan selkeästi enemmän potkineen, tämä neitonen kun vaan möyryää ja työntää peppua navan yli puolelta toiselle. Samalla kylkiin työntyy teräviä pullistumia, kun jaloilla otetaan vauhtia.

Puuh.. nyt viileään suihkuun!

Amorphis ja Tyty 35+6

Juu helteinen heinakuu todellakin :D
Mutta vihdoinkin ollaan kesa/mamma lomalla, oltu nyt viikon ja en kylla oisi toissa olis jaksanut olla yhtaan paivaa pitempaan. On melkoinen norsu olo, varsinkin kun aurinko helottaa taydelta teralta. No viime viikolla oli oikein mukava paasin eraan kaverin luo kylaan muutamaksi paivaksi jota en olekaan nahnyt moneen kuukauteen ja viikonloppu vietettiin anopin luona. He asuvat hieman kauempana, joten tuskin tulee heita nahtya nyt ennen h-hetkea.
Amorphis, mites siella meni neuvola laakarissa? Mulla samaa hommaa, meidan pikkuinen todella monkii menemaan, varsinkin illalla. valilla on isoja potkuja pitkin vatsaa. peppua tyonnetaan kylkiluiden alle ja muutenkin on kova meno paalla vahan valia. Noista tumpuista sen verran, etta ostimme itse pari paria tumppuja ja muutaman new born asusteen joissa saa hihat kaannettya siten etta ne suojaavat sitten ettei tarvi tumppuja erikseen.
Petra mites siella meni rippijuhlat? Mulla on muuten samaa ongelmaa, nivelia sarkee varsinkin yolla.Aamulla on vaikea saada katta nyrkkiin saatikka yrittaa mitaan tavaroita nostella. Paivan aikaan kipu kuitenkin helpottaa. Nilkkoja ei kovin turvota,mutta sormet ovat turvonneet kovin. Vihkisormuksia en ole pitanyt muutamaan viikkoon :(
Selia, pistikos neuvola sinut rautakuurille? Mulla on hb kans samaa luokkaa oliko 109 vai 111 en muista kun viimeksi mittasivat. Taalla on niin eri systeemi kuin suomessa. Kertaakaan ei olla viela laakarilla kayty, aina katilon visiitilla ja sisatutkimuksia ei ole viela ollut laisinkaan. Missa vaiheessa muuten teille on alettu antamaan niita koko arvioita?
Neppu kiva etta meni lomaa hyvin :) Ja hienoa etta laakarit kuuntelevat ja ottavat huomioon edellisen synnytyksen ja mahdollisen sektion. Oletko viela miettinyt haluatko alatie synnytyksen jos kaikki menee hyvin?
Meilla on neuvola jalleen perjantaina. Katotaas mita siella sanotaan talla kertaa. Pitaa muistaa kysya josko oisi mahdollista kayda sairaalassa aippa polilla visiitilla etta tietaa hieman minne menna kun aika tulee. Antenatal tunnit ovat loppuneet muutama viikko sitten ja eras tytoista sai vauvan eilen. Hui tuli semmonen olo etta juu kylla tosiaan tassa pian on vauva meillekin tulossa. Hanen vauvan laskettu aika olikin muutama viikko ennen meita, mutta vauva oli etu ajassa. Mies on talla hetkella edelleen viikot toissa muualla mutta viikonloppusin kotona. Ja tassa ei nyt enaan kovin monta viikonloppua ole ennen h-hetkea. mies soittelikin eilen etta nyt viikonloppuna kylla tehdaan se lista mita meilta viela puuttuu. Suurin osa on ostettu, mutta viela puuttuu esim lakanoita sun muuta.
Mutta eipas taalta suunnalta sen kummempia talla kertaa. Pitaisi alkaa siivoamaan, mutta...ei ole viela oikein energiaa siihen suuntaan. Olisi niin paljon muuta mukavampaa tekemista.
Unelmoija 36+3

Lääkärissä eilen. Hb oli 120, mutta rautaa vaan suositeltiin vieläkin. Olen sitä syönyt jo tosi pitkään. :) Unelmoija, täällä sinullekin kyllä rautaa suositeltaisiin noilla hempoilla. Tosin jäin miettimään, että ennen taidettiin suositella rautakuurin lopettamista vähän ennen synnytystä, mutta näin ei vissiin enää ole...? Verenpaineet mulla on edelleen matalat ja lääkäri käski syödä salmiakkia ja suolaa.. Tyroksiinia nostettiin hiukan. Painoa ei ihme kyllä ollut tullut kuin 400g/vko.

Myös ultralla katsottiin ja otettiin mittoja. Tytyn painoarvio oli 2600g ja sen mukaan laskettuna aikana olisi painoa noin 3200g. Pikkuiselta vaikuttaa poikiin verrattuna. :) Kun esikko oli 4,3kg ja nuorempi 3,8kg, niin tämän vauvelin arvio tuntuu suorastaan ihmeelliseltä. Tyty on laskeutunut hyvin ja asettunut mukavasti pää lantion sisään. Kohdunsuu on pehmeä mutta kiinni. Supisteluja satelee jonkin verran kipeinäkin jo. Saas nähdä, koska synnytys käynnistyy. Pojat ovat tulleet laskettuna päivänä kumpikin. Jokainen raskaus on tietty erilainen, mutta jotenkin sitä kuvittelee, että samalla kaavalla mennään nytkin.

Vointeja kaikille ja koittakaahan jaksella! Loppusuoralla mennään. :))

Amorphis ja Tyty 36+1

Unelmoija, mites sun perjantainen neuvolareissu meni? Pääsetkö synnärille tutustumaan?
Terveydenhoitaja laittoi mut rautakuurille, mut aika vaihtelevasti oon muistanut niitä syödä. Ne kun pitää ottaa niin hassusti 2h ennen ja jälkeen syömisen (herättyäni en voi odottaa tuntia aamupalaan, kun nälkä on niin kova), niin oon ottanut aina yöllä, kun käyn vessassa. Ja eihän sitä unipäissään sit aina muista :/. Ekassa kahdessa viikossa oli noussut 109:stä 111:een, saa nähdä miten nyt. Tänään oon siis menossa neuvolaan viimeiselle lääkärin vastaanotolle tuossa parin tunnin päästä.

Meilläkin on täällä keskussairaalassa uudistettu synnytysosasto kokonaan edellisen synnytykseni jäljiltä, joten ajateltiin käydä miehen kanssa kurkkaamassa, miltä siellä näyttää. Onhan se sitten kivempi mennä, kun vähän näyttää tutummalta paikat. Vaikkakin edelleen oon sitä mieltä, että kiireessä mun ei tarttee lähteä, vaan menen sitten syyskuun alkupuolella käynnisteykseen :D. Mitään fiiliksiä synnytyksen suuntaan ei ole, ei edes harkkasuppareita! Vauva on lähes mun kurkussa saakka edelleen, mut uskoisin, et sentään pää alaspäin menossa. Mistään laskeutumisista ja kiinnittymisistä en edes haaveile ennen synnytyspöytää...

Unelmoija kysyit niista painoarvioista. Mä en oo saanut ainuttakaan ja ekan arvion saan siis vasta vkolla 38. Täällä ei ultrata rakenneultran jälkeen normaalioloissa (kai?) ollenkaan ja mullakin siis tuo painoarvio tehdään vaan sen patologisen sokerirasituksen takia. Terkkari mittaa vaan sf-mittaa (joka on aika joutava juttu...) ja tunnustelee käsikopelolla, siinä kaikki.

Nyt aamukahvin keittoon, nälkä on ihan VALTAVA :D!!

Selia rv 35 (=max 7 viikkoa jäljellä!)

No niin sitten lahti viikko 38 kayntiin :)
Selia, neuvola visiitti meni hyvin, mutta valitettavasti sairaala ei enaan jarjesta visiitteja synnarille :( sanoivat etta netissa on internet kierros, joka sitten miehen kanssa kateltiin. No mutta eikohan sita sitten loydeta paikanpaalle kun aika saapuu.
Hemoglobiini oli muuten 116, jote ei hirveen paha, mutta otan silti noita rauta juoma systeemeja appelsiini mehun kanssa joka aamu, etta e tuosta liika laskeudu. Ei viela ollut taysin raivotilassa meidan pikkuinen, mutta ei kuulemma enaan tuosta tulis liikkua minnekaan. Mukavasti laskeutunut lantioon. Joten oikeeseen suuntaan ollaan menossa. SF mitta oli 35.5, mutta en tieda mita tuosta sitten miettia, kuten selia sanoikin etta ovat melko turhan kanssa. Selia miten meni viimenen laakarin visiitti?
Seuraava neuvola on sitten kahden viikon paasta jos sinne asti paastaan. Kovasti on viime aikoina ollut synnytys mielessa ja se miten sen kivun kanssa parjataan. No ei sinansa viela se synnytys pelota kun uloshan sen vauvan on tultava tavalla tai toisella, enemman jannittaa se synnytyksen jalkeinen uusi elama, jota kuitenkin odotamme innolla. Mita olette miettineet kivun lievityksesta? Tietenkin jokaisella on eri kipu kynnys.
Amorphis, sinullakos oli jo niita supistuksia hieman enemman? Saas naha tuleekos teidan tyty myos laskettuna paivana :) Jokos pojat innoissaa odottavat siskon saapumista?
Huoh alkaa tosiaan olemaan melkoinen elefantti olo pikkuhiljaa. Katotaan kauankos pitaa viela odotella :D
Unelmoija 37+1

Unelmoija, se mun tämänpäiväinen neuvolakäynti olikin vain terveydenhoitajalle! Sama pää kesät talvet näköjään, jotain olin itse sekoillut. Mulla jää lääkärikäynti neuvolassa kokonaan väliin, kun menen sinne äitipolille painoarvioon sit rv 38. Mulla oli sf-mitta nyt 30,5 cm, eli pikkusen keskikäyrän alapuolella. Aika pienentuntuinen mun maha onkin, ainakin MUIDEN mielestä ;D. Kovasti on kommenttia jo tullut...
Hb mulla oli 113, eli rautaa on pumpattava jatkossakin ;).

Kivunlievityksestä mä oon sitä mieltä, että synnytyksessä kaikki vaan tänne, mikä on mahdollista ja vähänkään järkevää :D. Mulla on aika matala kipukynnys :/. Ilokaasua hengittelin paljon esikoista synnyttäessä, vaikkakin musta tuntuu, et ei se ollut mitään muuta kun happea, mitä siitä maskista tuli ;). Oli mitä oli, pääasia, että se tuntui auttavan, kun sen maskin kanssa joutui keskittymään siihen itse hengittämiseen supistuksen aikana paremmin. Epiduraalinkin sain ja sitten ponnistusvaihe meni täysin kivuitta (ja kesti siitä hyvästä 1,5h!!), kun paikat räpsähtikin odottamatta auki alle tunnissa puudutteen laiton jälkeen. Nyt siis synnytyksessä jännittää eniten se, miten kamalaa se ponnistaminen on, jos ja kun sattuu :(. Mutta reippaasti vaan kohti tuntematonta, ei se nyt _niin_ kamalaa voi olla :))).

Selia rv 35

Unelmoija78 la 08.08
Amorphis la 10.8. lapset -03 ja -05, 34v
Petra la 21.8., 31v, KYS (Kuopio)
Neppu la 21.8., 27v, mies 29v. tyttö 2v
Silja la 23.8.
Selia la 23.8., yksi lapsi -08, 28v. (ekks)
kirsikka la 24.8. kaksi lasta, poika -06 ja tyttö -07, 30v.(Hämeenlinna)
Hamma la 24.8., tytär -06, 31 v.
AnuMK la 27.8, poika synt 3/09, 32v,KAKS (kajaanin keskussairaala)
papuliini la 28-29.8.
Paukku la 28.8. yksi lapsi -08, 30v
pahamyy la 30.8., 32 v.

Heissan, ihanaa kun helle on taas vähän hellittänyt! Rippijuhlakorkkarit sain taannoin just ja just jalkaan, mutta sen jälkeen on crocsitkin olleet ahtaat. Jalkapöytä etenkin on ollut turvoksissa ja kaikenlainen jalkojen jumppaus on tehnyt vähän kipeää. Mutta nyt näyttäisi siltä, että jalat on taas suht normikuosissa, toivottavasti kestääkin näin sitten loppuajan :D

Sormien nivelkivut taas tuntuu pahenevan, pitää aina aamulla vähän aikaa jumppailla ennen kuin uskaltaa mennä astiakaapille, ettei lasit tipu käsistä kun ei saa puristusotetta aikaiseksi. Mulla on suvussa reumaa, joten terkkari puhui että jos ei niveljutut häviä pari viikkoa synnytyksen jälkeen, niin sitten tutkitaan lisää, josko on vaikka reuma iskenyt päälle...

Meillä alkaa täällä olla kaikki kamat kasassa, viime torstaina kävin ostamassa vaunut ja sänkykin on tilauksessa, tullee noin viikon päästä. Eilen viriteltiin turvaistuinkin autoon, ettei mene säätämiseksi sitten sairaalan parkkiksella. Tuttava toi äitiyspakkauslaatikollisen pikkuisia vaatteita, joista olen niitä neutraalimpia pessyt.

Ja kiitos vinkeistä Elokuisille ja Selialle, pakkasin tumppuja sairaalakassiin kun niitä sattui löytymään ihan paikallisesta lastenvaateliikkeestä. Samalla tarttui mukaan pari bodya, kun en ole tätä ennen Millille vielä mitään vaatetta ostanutkaan, mutta kun halvalla sain... Jännä oli sitten vertailla, että tuolla erikoisliikkeessä nuo vauvanvaatteet oli itse asiassa halvempia kuin marketissa!

Samalla reissulla tarttui mukaan myös Carriwellin tukivyö/-vaate, jota olen pitänyt etenkin öisin. Se päällä on saanut nukuttua paremmin, kun kylkeä kääntäessä ei ole tarvinnut herätä ja muistaa ottaa mahaa mukaan... :D Nyt jätin ihan tarkoituksella vyön päälle ja testaan sitä ihan päiväoloissakin, josko sillä olisi mitään vaikutusta jalkojen turvotukseen, eli että maha ei painaisi.

Viime viikolla terkkari sanoi, että mun maha alkaa nyt kasvaa vaan eteenpäin, kun ylöspäinkään ei enää pysty - keuhkot tulee vastaan. Sf-käyrän yläpuolella ollaan koko ajan oltu, mutta terkkari rauhoitteli, että ei se välttämättä tarkoita mitään jättiläisvauvaa.. Vaan että mun kohtu on pitkä muttei leveä. No, ensi viikolla on ohjelmassa lääkäri ja synnytystapa-arviointi, samalla kai sitä näkee millainen jättiläinen sieltä on tulossa!

Jep, mutta se olisi ehkä välipalan aika nyt. On tää kyllä vähän tylsää olla yksin kotona, kun ei aina jaksa lähteä ihmisten ilmoillekaan. Mutta nyt helteiden hellittäessä voisi yrittää jaksaa vähän siivoilla, kun ilmeisesti vauvan tulon jälkeen sitä ei tarvitse ihan heti miettiä.

Petra rv 35+3

Kiva, että ketju on taas vähän piristynyt!

Kesäloma vaihtu äitiyslomaksi ja samalla onneksi ilmat vähän viileni.. Nukkuminen on välillä ollut niin tukalaa ja muutenki oon alkanu heräileen keskellä yötä ja en saa millään uudelleen unta.. Nousen sit ylös asti sängystä ja luen aamun lehden jo neljän aikaan kunnes uni tulee uudestaan.. Kai tää on jotain valmistautumista yöheräilyihin ja syöttöihin..

Tänään oli taas neuvola ja tästä eteenpäin onki kerran viikossa.. Hb oli vähän noussut ja jo 124. sf-mitta 30,5 ja painoa tullu alusta lähtien 9kg.. Sf oli painunu yhtäkkiä alle keskikäyrän, mut se taitaa johtua siitä että vauva on selvästi painunu jo vähän alaspäin. ei paina enää ollenkaan keuhkoihin vaan lähinnä tuonne rakkoon päin. En sit osaa sanoa kumpi tunne oli kivompi.. No ainakaan ei samalla tavalla hengästytä koko ajan niinku pari viikkoa sitten.

Meillä alkaa olla kaikki valmista vauvalle.. Pinnasänky koottiin meidän huoneeseen, vaunut on vielä kellarissa mut muuten kaikki katsottu valmiiksi. Sairaalakassia en vielä oo pakannut, vähän kyllä s uunnitellu mitä ottaisin mukaan. Hyvä vinkki tosiaan ne tumput. En olisi muistanutkaan. Meidän Lilillä kynnet oli tosi pitkät ja terävät syntyessään ja niitä ei muistaakseni jostain syystä saanut leikata pariin viikkoon..

Rakastan näitä vauvan liikkeitä ja vauvamasua, mutta välillä kyllä toivon että sais nää viimeset viikot (alle 4 enää) mennä aika vauhdilla..Haluaisin pikku-kääryläisen jo syliin.. Ja samalla lähestyvä leikkaus alkaa jännittää entistä enemmän. Tänään oli lehdissä juttua että mätäkuu alkaa ja kaikkia leikkauksia pitäis välttää!! Onneks en oo kovin taikauskonen. :)

Hyviä vointeja kaikki!
Neppu 35+3

Petra, kiitos vinkistä tuota tukivyötä koskien! Mä oon ollut tuskastunut öisin, kun joutuu myttäämään tyynyä mahan alle, mut toi tukivyöhän voisi olla ratkaisu siihen! Ei tullut pieneen mieleenkään käyttää sitä öisin. Kokeilen heti ensi yönä :).

Siihen sf-mittaan kun vaikuttaa kohdun asento ja muoto, vauvan asento, mittaajan "käsiala" jne, joten ei tosiaan kannata mun mielestä ressata niistä luvuista. Lääkärikin sanoi, että ihan jonninjoutavaa koko mittaminen nykyään, kun ultria tehdään jo väh. kaksi raskauden aikana. No, kai se jotain osviittaa sit antaa, kun niitä mittoja kuitenkin otetaan.

Voi kun te ootte olleet ahkeria noiden vauvan tarvikkeiden kanssa. Ihan oon kade ;). Tää vielä koituu mun kohtaloksi, kun laiskottelen... :/.
Meillä on vielä pinnis osissa varastossa ja saa ollakin mun puolesta siihen saakka, kunnes tullaan vauvan kanssa saikulta kotiin. Niinhän sitä sanotaan, että valmiiksi petaaminen tuottaa huonoa onnea. Ei sillä, että olisin yhtään taikauskoinen :D. Sisarusrattaat tuli tänään Saksasta (uskomattoman nopea toimitus, tilasin ne viime to!), turvakaukalo on vielä vakuutusyhtiössä ja sitteri kaupassa. Vaatteet jouduin kaivamaan puolipakolla eilen jo silmien korkeudelle, kun piti asennustyötä varten tyhjentää yksi hyllynpäällinen. Pitää koittaa saada jotain pyykättyä valmiiksi. Oon saanut sentään vähän järkättyä kaappeja, kun siirrän esikon vaatteet omaan huoneeseensa, kun ne on vieläkin olleet kodinhoitohuoneessa siellä hoitoalustan luona :D. Ja voi vitsi, että voi 50 cm body olla pieni!!! <3 Mies tuumasi sen nähdessää, että tehdään selvä työnjako lastenhoidossa, et hän ei kuulemma osaa hoitaa noin pientä ;) hihih.

Eipä tässä taas kummempia.

Selia rv 35+1 (ekaa päivää äippiksellä!)

Mulla on ollut nukkuessa sellainen pitkä tyyny, minkä tukee mahaa ja sen päälle saa kivasti jalankin. Kerran yössä pitää käydä pissalla ja samalla tulee vaihdettua kylkeä. :)

Aamuisin jalat on ihan pökkelöt. Jalkapöydät on turvoksissa ja varpaat sellaisia pikku nakkeja. Sormetkin aika jähmeät etenkin aamusta, muutoin ei pahemmin turvotusta tunnu. Iskias-vaivani on alkanut taas oireilla pitkästä aikaa. Verenpaineet alhaiset aina vaan ja aamupäivisin olen meinannut monesti kaatua. Onneksi päivän mittaan vointi aina kohenee. :)

Mitenkäs Paukku olet jaksellut? Onko synnytys jo tiedossa, vai odotellaanko siellä luonnollista synnytystä? Meidän Tyty ei painoarvioissa ole kovinkaan isokokoinen ja sf-mitta on ollut vähän alle keskikäyrän, mutta silti maha on ihan hirmuisen iso ja painaa kovasti joka paikkaan. Voin vain kuvitella kahden kantamista...

Unelmoija, kyllä täällä pojat odottaa jo pikkusiskoa kovasti, tosin samalla jännätään koulun/kerhon alkua. Isoveikat ostattivat pikkusiskolle pienen unilelun ja ovat sitten esitelleet sitä kavereilleen. Liikkeitä tunnustelevat vatsan päältä ja arvuuttelevat syntymäpäivää - ehtiikö sisko tulla ennen ekaa koulu-/kerhopäivää. Onneksi mies jää kotiin neljäksi viikoksi heti Tytyn synnyttyä, niin päästään sujuvammin alkuun koulujen ja kerhojen kanssa. Mitenkäs teillä muilla, meinaako isät pitää kesälomaa/isyyslomaa minkä verran?

Nepulla jännää, kun syntymäpäivä on jo tiedossa. :) Leikkaukseen haluaisin minäkin, jos olisi edellisestä synnytyksestä samanlaiset kokemukset kuin sulla. Koskaanhan ei tietty tiedä, jos vaikka tällä kertaa menisi itselläkin jotain pieleen ja jouduttaisiin turvautumaan hätäsektioon. Yritän olla luottavaisin mielin ja haaveilen vaan, että synnytys ei kestäisi hirveän pitkään. Esikoisen kanssa meni salissa vähän toista vuorokautta, kuopus tuli jo hiukan ripeämmin.

Eilen illalla tuli suppareita toista tuntia noin viiden minuutin välein. Olivat vähän kipeitäkin, mutta niistä "tehokkaista" kuitenkin vielä kaukana. Harjotusta harjoitusta.. Olen edelleen ihan varma, että laskettuun asti mennään. :) Ja mikäs tässä ollessa, vauvalla on hyvä köllötellä massussa näillä kuumilla ja itse voi ottaa suht rennosti. No ehkä "vähän" malttamaton olen jo tapaamaan uuden tulokkaan kasvotusten.. ;)

Jaksamisia kaikille!

Amorphis ja Tyty 37+2

Terveiset elokuulaisille ennätyshellepäiviin osuneen muuton keskeltä. Kyllä vaan... täällä pakkaillaan koko huushollia iloisesti viikolla 36+2. Että näinkin voi käydä, kun asuntokaupat saadaan aikaiseksi oikein "sopivaan" aikaan :) Täytyy vaan pidellä peukkuja, että Kikko pysyy matkassa vielä sen kuukauden verran, että ehditään saada paikat kuntoon. Vaatteita ainakin riittää, se tässä pakkaillessa on käynyt vähän nolottavankin selväksi :)

Kävin tänään neuvolalääkärillä ja kaikki on onneksi hienosti. Eli ei mitään tekosyitä tueksi siltä suunnalta muuttohommissa laiskotteluun :) Kesälomia tuuraavan uuden lekurin kanssa jutellessa kävi ilmi, että mulle olisi pitänyt jo aikoja sitten kirjoittaa lähete synnärille synnytystapa-arvioon, kun edellinen kokemus oli sektio. Laittoi nyt pikana pyynnön, että kutsuvat mut näytille. Mm. sektioarvesta riippuu, saanko edes yrittää alakautta. Täytyy kyllä ihmetellä, miten tälläinen asia VOI unohtua. Kävi mielessä, olisiko tässä parhaassa tapauksessa ollut henkikulta vaarassa jos olisin joutunut ennen aikoja synnyttämään ja ilman näitä etukäteistsekkejä. Vähän hämmentävää...

Millaisia kokemuksia muilla synnytyssuunnittelusta?

LÄMPIMIN terveisin ;)
Hamma 36+2

Onneksi olkoon asuntokaupoista Hammalle! Voisin vaan arvailla että tuollanen rumba saa supistuksia aikaan jos joku. Toivotaan kuitenki että vaavi viihtyy masussa, kunnes uusi koti on valmis. :)

Paukusta ei tosiaan oo kuulunut, mutta varmaan pikkuiset on jo maailmassa.. Toivottavasti ehtii joskus kertoon kuulumiset. Muutenkaan ei varmaan kauaa mene, että rupeaa vauvoja tänne tipahteleen. enään max 2 viikkoa täälläkään! Jännittää.

Eilisellä neuvolakäynnillä vauva ei kuitenkaan ollut kuulemma vielä kiinnittynyt ja muutenkin vaikutti olevan ylempänä kuin viimeksi. Verenpaineet oli noussut ihan hitusen ja paino tippunut 100g. Ei näillä helteillä maistu ruoka ja hikoan varmaan kaiken ylimääräisen pois.. Toivottavasti poika saa kuitenkin kaiken tarvimansa ravinnon!

Onneks osa teistä on saanu apua nukkumiseen tukivöistä ja tyynyistä. Itsellä ei tunnu mikään helpottavan oloa. Vielä kun asunnossa taitaa olla jotain 30 astetta niin en juurikaan saa nukuttua kuin lyhyitä pätkiä. Onneksi saan näin päiväsaikaan ottaa aina pikku päiväunet.

Neppu 36+6

Petra, puhuit nivelkivuista. Mulla on nyt viime aikoina ilmaantunut myös nivelkipuja. Ja erityisesti aamuisin on ihan pökkelöt kädet, sattuu kun yrittää puristaa kättä nyrkkiin. Helteillä oli varmasti osuutta asiaan, kun pääsi turvotusta kertymään aika lailla. Saa nähdä, alkaako tämä helpottaa nyt hiljalleen kun ilmakin vähän jäähtyi. Olen miettinyt myös kilpirauhaslääkityksellläni olevan osuutta tähän nivelkivpuiluun, mutta ehkä tämä sitten kuitenkin johtuu ihan vain ja ainoastaan raskaudesta/turvotuksesta. Luin muuten jostain nettisivulta, että raskaus vähentäisi nivelreuman riskiä. Toivottavasti sinullakin siis sukurasitteista huolimatta vaiva liittyy vain ja ainoastaan tähän odotukseen.

Hammalle onnea uuteen kotiin! Ja onneksi lääkäri älysi laittaa sut synnytystapa-arvioon. Toivottavsati nyt ehdit käymään siellä. :)

Lähestyvä synnytys aon alkanut oireilla. Verenpaineet on hitusen nousseet ja ruokahalu vähentynyt. Tyty liikkuu paljon vähemmän kuin aiemmin. Hirveä siivousvimma olisi koko ajan ja unentarve on aika minimissään. Lisäksi supistukset alkaa muuttua aina vaan kipeämmiksi. Nyt ovat kyllä vähän samalla vähentyneetkin.

Meidän tuleva koululainen tuntuu olevan päivä päivältä jännittyneempi. Voi että haluaisin niin kovasti päästä ekana koulupäivänä mukaan saattamaan!! Koulut alkaa 11. päivä ja laskettuaika on se kymmenes.. Tytyllä olisi tässä valittavanaan iso kasa muita päiviä kuin nuo, TOIVOTTAVASTI niistä löytyy hänelle sopiva. :)

Jaksamisia kovasti kaikille, kohta tämä odotus palkitaan!

Amorphis ja Tyty 38+5

Heipä hei taas! Ja Hammalle paljon onnea uuteen kotiin, koeta jaksaa puuhastella!

Asta-myrskyn jäljiltä oli sähköt ja yhteydet poikki, mutta nyt toimii taas nettikin ja pääsee surffailemaan. Kävin täyttelemässä lisätietoja KYSin Pikkuhaikara-palveluun, kun ne ei näköjään automaattisesti sinne neuvolasta siirrykään, vaikka niin ymmärsin. No, nyt on tiedot suunnilleen ajan tasalla. Vielä mietin mitä toiveita synnytykseen ja sairaalahoitoon liittyen sinne laittelen. Lähinnä on ollut mielessä se kivunlievitys ja perhehuone, jos vaan mahdollista.

Täällä alkaa olla jo tosi norsu-olo, paino kampesi viime sunnuntaina jo maagisen 80 kilon yli... No, onneksi mies painaa vielä minua enemmän, niin ei tunnu niin pahalta. Niveliin kyllä käy tämä n. 16 kilon ylipaino. Mulla on toinen polvi leikattu reilu 10 v. sitten ja siihen varsinkin ottaa kaikki kävely ja kyykistely. Voi tietty olla, että nivelien löystyminen aiheuttaa tuota kipua myös.

Sf-mitta oli viime terkkarikäynnillä ottanut harppauksen ylöspäin, joten tuuraava terkkari lähetti minut taasen sokerirasituskokeeseen, vaikka virtsassa ei siis ole ollut juurikaan sokeria taannoisen äitienpäiväherkuttelun jälkeen. Tänään pitäisi saada sitten tulokset ja tuomio.

Tuosta synnytystapa-arviosta olisi mullakin kysyttävää. Nimittäin mulla ikään kuin oli se viime lääkärikäynnillä, mutta jotenkin ei jäänyt mitään siitä käteen. Lääkäri teki (käsin) alatutkimuksen, kokeili mahan päältä miten päin vauva on (rt), mittasi sf-mitan ("noin 38-40") ja ilmoitti sitten, että nyt vain odotellaan. Kun ei ole ollut supistuksia jne. niin mahdollisesti menee sinne laskettuun aikaan tai jopa yli. So? Lääkäri ei ollut kovin paljon meikäläistä vanhempi, joten jäi pikkisen epävarma olo hänen lausunnostaan. Pitää jutella tänään terkkarin kanssa lisää, tämä tuuraava terkkari kun on toiminut pitkään myös kätilönä, joten osaa ehkä vähän enemmän valistaa näin ensikertalaista...

Petra rv 37+3

Hamma, onnea uuteen kotiin! Siinä onkin hommaa ja muuta ajattelemista sulle viimeisille viikoille :). Eipähän tarvi tuskailla pitkien päivien kanssa ainakaan :).

Neppu, mulla se tukivyökokeilu osoittautui sudeksi. Siis että yöllä pitäisin sitä. Se taitaa oll vähän liian ahdas jo mulle, kun vatsa on niin ylhäällä ja keuhkot muutenkin ahtaalla, niin tuntui etten saa henkeä senkään vertaa. Oon siis jatkanut tyynyjen kanssa mynttäämistä ja todellakin huomaa, että joinain yönä saattaa vaihtaa kylkeä vain kerran. Voikohan se olla edes mahdollista...?

Unelmoijalla ja Amorphiksella eräpäivä senkun lähestyy! Sitten onkin pidempi väli Neppuun ja Petraan, tai no Neppuhan saa pienoisen käsiinsä joka tapauksessa jo aiemmin :).

Petra, mitä se rasituskoe antoi tulokseksi? On nuo muutenkin ihmeellisiä nuo diabetes-asiat, kun ne tuntuu olevan eritavalla edelleen eri paikkakunnilla, vaikka ne ois pitänyt yhtenäistyä jo silloin syksyllä 2008. Mun siskolla esim oli paastoarvo koholla, eli tulos oli patologinen, mut ei se silti mitään diagnoosia saanut, saati kotimittausvehkeitä ym. Mä oon saanut molemmissa raskauksissa diagnoosin pelkästä raja-arvosta. Mulla ei oo myöskään _koskaan_ huomattu sokeria vitrsassa raskausaikana, et eipä sekään taida kertoa välttämättä suuntaan tai toiseen raskausdiabeteksen suhteen.

Mitä sä Petra muuten siitä synnytystapa-arviosta odotit? Eikös siinä oo tarkoituksena arvioida vaan vauvan koko ja se, että onko sun kroppa "sopiva" alatiesynnytykseen tai onko muuten mitään esteitä, ettei voisi alakautta yrittää? Eli siis arvioida etukäteen, mitä kautta vauva tulee (jos ei mitään komplikaatioita ilmaannu). Vai puhunkohan mä nyt ihan lämpimikseni...? :)) Synnytyssuunnittelu sitten on taas asia erikseen, eikö. Ja toihan on hieno juttu, että voit terkkarin kanssa jutella, niin saat muihin kysymyksiisi vastauksia ihan kasvotusten :).

).(
Me oltiin viime viikko reissussa ja hyvin jaksoin, täytyy ihan kehua :). Maanantaina terveydenhoitajan puntari näytti luvattoman paljon +700g/vko... Auts. Ihan pelkkää lomasyömistä nuo kilot, tunnustetaan... Hb oli noussut jo 123 ja muutenkin kaikki ok. Ainuttakaan poikkeavaa sokerilukemaakaan en ole koko raskaudessa mitannut. Terkkari vaan epäili vauvan kääntyneen perätilaan ja passitti mut äitipolille heti seuraavana päivänä. En uskonut itse, että se olis kääntynyt ja oikeessahan mä olin. Tiistaina siis käytiin ultrassa ja sielläkin kaikki hyvin :). Painoarvioksi sain 2800g, joka on vähän alle keskikäyrän näillä viikoilla, mutta ihan hyvä lukema siis kuitenkin. Paikat on visusti kiinni ja maha tosi korkeella. Lääkäri sanoi, että on vauvalla niin luiseva pylly, ettei ihmettele, että terkkari erehtyi :D. Hänenkin piti siis ultralla varmistaa, mikä pää on missä suunnassa, kun ei alakauttakaan osannut sanoa, onko siellä pää vai perä :D.
Nyt mulle iski sitten kauhee ahdistus siitä, et mun pitäis oikeesti jaksaa odottaa vielä melkein 5 viikkoa :/. Kaikki on mennyt niin samalla tavalla kuin esikoista odottaessa, ettei kertakaikkiaan voi olla mahdollista, että tämä vauva tulisi yhtään sen aikaisemmin maailmaan, kun esikkokaan. Kolme viikkoakin tuntuu jo tuskaiselta ajatukselta, saati sitten pari vielä päälle. Ihmettelen, miten jaksoin niin tyynesti ja hienosti olla ja odotella esikoista, mutta liekö se johtui siitä, että silloin sai ollamöllötellä yksin kotona ja nukkua päivät pitkät jos huvitti jne. ja kesäkin oli viileämpi. Nyt ei vaan enää jaksaisi tän kurkussa saakka olevan mahan kanssa, kun esikoinenkin on hoidettavana. Plaaaaaah, mitä valitusta. Antakaa sympatiaa ;) <3.

Käytiin muuten tänään miehen kanssa tutustumassa meidän sairaalan uusittuun synnytysosastoon. Olipa hienot tilat entisiin verrattuna! :)

Selia rv 37+2

Selia, saat sympatiani 100%:sti. Minä täällä melkein itkua väännän välillä, kun en enää jaksaisi.. Vauva on todella alhaalla ja painaa hirmuisesti kun liikun. Ja turvotus.. miten paljon nestettä jalkoihin voi mahtua??? Pojatkin ovat olleet viime päivät tympääntyneitä tähän lomailuun, viikko tosin enää jäljellä ennen koulun/kerhon alkua. Tappelevat lähes koko ajan. Kai täältä pohjilta vielä noustaan... tsemppiä kaikille muillekin, toivottavasti muilla on positiivisemmat mietteet. :)

Amorphis ja Tyty 39+1

Heips pitkasta aikaa!
Onnea Hammalle uuteen kotiin! Me myos haaveilemme isommasta kodosta miehen kanssa kovasti, mutta haaveena vain talla hetkella. On se kumma miten paljon kamaa sita onkaan tanne meidan "nukketaloon" raahattu parin viimesen viikon aikana. Taalla Englannissa kun nama talot ovat aivan mielettoman pienia koto suomeen verrattuna vaikka hinnat ovat sitten paata huimaavia. No mutta katotaan tuossa vuoden parin paasta josko paastaisiin myos isompaan taloon.
Petra kiva etta olette saaneet sahkot takaisin. Mitenkas meni se terkkarin visiitti?Taalla alkaa kans oleen tosi norsu olo ja kaikki on melkosen hankalaa eika enaan yhtaan jaksaisi odotella mutta onneksi edes mies on lomalla seuraavat 5viikkoa niin meilla on sitten aikaa yhdessa touhata pienen kanssa.
Selia harmi etta siella ei ollut siita tukivyosta yoksi apua. Kiva etta teilla oli kuitenkin hyva reissu. Toivotaan etta siella tulee se teidan pikkuinen lahempana sita 3viikkoa kuin viitta. Miten teidan esikon kanssa muuten kavi? Oliko ajoissa vai myohassa?
Tsemppia Amorphis!Taalta lahettelen voimia sinne suuntaan. Toivottavasti pojat hieman pian rauhoittuvat ja saat sinakin hieman rentoutua ennen h-hetkea. Toivottavasti siella on pian viileampi ja se turvotus hieman helpottaisi. Mites sinulla oli poikien kanssa olivatko he ajoissa, myohassa?
Itella on ollut kans mielettomasti ongelmia nukkua. Nukun sen tunnin kaksi ja sitten vessaan. Joka kerta kun kaantaa kyljen niin johan heraan. Huoh.Sormet on edelleen todella turvoksissa aamulla eika oikein saa otetta mistaan. Sunnuntaina oisi laskettu aika, mutta ei ole mitaan tunnetta etta pikkusella oisi kiire meita tapaamaan. Vaikka en tieda, voihan se vauva tulla sielta ilman sen kummempia enteita?! Katilon kanssa oli tapaaminen viime perjantaina ja jotenkin jai hieman kitkera maku suuhun. Ei juuri ollut aikaa keskustella sen kummempia. Ja seuraava tapaaminen on ensi keskiviikkona. Joka kerta on katilolla ollut ongelmia paikantaa etta kummalla puolella vatsaa pikkuinen oleskelee. On kuulemma niin vahvat??? vatsalihakset etta vaikea sanoa etta missa selka ja missa jalat. Meinasi etta on vasemmalla puolella ja ainakin omasta mielesta oisi siella kun potkut tuntuu oikealla puolella yleensa. Sanoi etta oisi hyva jos saataisiin vauvan selka siirtymaan hieman enemman tuonne vatsan keskiosaa kohti kun talla hetkella on tuolla vasemmalla hieman lahempana selkaa kuin vatsaa. Onko muille ilmoiteltu etta missa suunnassa vauva on? Nyt on sitten kaiken sortin konsteja kokeiltu etta saadaan pikkuinen parhaaseen mahdolliseen asentoon tulevaa syntymaa varten. Kaikkea sita tekeekin pienen edesta :) Katottaan kuis kay.
Unelmoija 39+3

Yhteistyössä