Elokuu 2008 odottajat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mammaksi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Niin se vain taitaa olla, että toisilla on enemmän oireita kuin toisilla. Onhan meitä oireettomia täälläkin tosiaan aika monta:) Minä soitin tänään neuvolaan ja kyselin mm. tuosta oireettomuudesta. Neuvola täti rauhoitteli et kaikilla niitä oireita ja pahoinvointeja ei ole ja kaikki on silti hyvin, joten ei tässä auta kuin koittaa jo ymmärtää että niin voi olla:) Eka käynnillä voidaan koittaa kuunnella sydänäänet, mutta varoitteli ,että ne ei välttämättä kuulu näin varhaisessa vaiheessa.

Niin ja me olemme molemmat 25v. Täytyy tästä lähteä viimisille joululahja ostoksille:)

Perjantaita!

Huomenna pitäisi lähteä sit joulun viettoon 400 km:n päähän. Mitään ei ole vielä pakattu ja yksi koneellinen pyykkiäkin pitäisi vielä pyörittää. Onneksi on kuivausrumpu...

Mutta Miisalle pahoittelut, että vanhemmat suhtautuivat noin tökerösti asiaan! Onpas ajattelematonta. Me emme ole vielä kertoneet, ajattelimme kertoa sit joulupöydässä miehen sukulaisille. Mun sukulaiset arvaa varmaan heti huomenna, koska tää etova olo ja kalpeus on aika näkyvää. Sisko muuten kyseli juuri 2 viikkoa sitten, että olisiko meidän esikoisesta jo pian tulossa isoveli! Eli kaiketi siellä jo odotellaan uutisia...

Mammaksi: Toivotottavasti saatte pikkuisen vielä näkyviin. Itse en todellakaan luottaisi mahan päältä ultraukseen, emättimen kautta päästään paljon lähemmäs! Jäämme siis odottelemaan, mitä tuleman pitää.

Mulla on maha myös aivan järkyttävän turvoksissa ja kipeä. Koko maha palleasta alas asti on kuin potkupallo, siellä kiertää ilmaa paljon ja tuntuu, kuin suolet olis menny jotenki solmuun, että ilma ei pääse eteenpäin. Eilen kävin kaupungilla tapaamassa tyttöystäviäni ja kylläpäs oli ikävää istua sukkhousuissa ja kireissä farkuissa! Mitkähän verkkarit sitä laittaisi päälleen huomiseksi automatkaksi?

Kattu: onnea ultrauutisille! Mulla oli maanantaina samankokoinen sintti masussa, 9 mm.

Joku kyseli meidän ikää. Minä täytin juuri 30, mies on 32.

Nyt menen tsekkaamaan, mitä tuo poika tuolla toisessa huoneessa puuhaa. On epäilyttävän hiljaista...

IHANAA JOULUA KAIKILLE!

T. Rizzu 8+0

Huomenta vaan kaikille.
Aamu on taisteltu sairaalan ja terveyskeskuksen kanssa. Terkkari käskee sairaalalle, jos mitään kipua, mutta sairaala ei ota vastaan kun ei ole valtavaa kipua... Luulisi että joku tajuaisi, että tässä pikkukylässä on niin huonot laitteet ettei niillä näkyis edes kananmunan kokoista kasvainta aivoista, jos kokeilis, saati sitten pientä ihmisen alkua kohdussa (joka oli lääkärin mukaan kovin pieni, mutta viikkojakin oli vasta niin vähän). Terkkarilla yrittävät nyt saada lääkärin kirjoittamaan lähetteen sairaalalle, sitä kun ei kovin helposti kirjoiteta, kun jokaisesta tutkimuksesta pitää lääkärin selvittää kunnalle miksi lähetetty jne.
Eilinen päivä-ilta meni sit samaan putkeen aamun kanssa. Iski vallan helvetinmoinen migrenikohtaus. Oksensin pari kertaa ja nukuin ihan koko päivän. Nukuin sit viel koko yönkin, ja silti väsyttää nytkin.
Eipä tässä nyt enempiä, pitää odotella vielä reilu tunti ja soittaa terkkarille saanko lähetteen. Sitten jos saan niin auton nokka kohti 52km päässä olevaa sairaalaa...

Heissan,

Mammaksi; Toivottavasti saat sen lähettee, pidän peukkuja. =)

Mua kanssa vähän hirvittää se keskenmeno riski, mutta ei se asia siitä ajattelemalla ja murehtimalla muutu. Yritän vain unohtaa asian ja nautin tästä pallomahasta joka on kipeä. =)

Minä olen 24 ja mies 30.

zuviliini

Kirjoittelitkohan viimeksi syyskuisissa '06? Taustailin itse listaa silloin, kun sain itsekin ihanan pojan syyskuussa. Toisella kierroksella ollaan mekin, jo, ja pikku kakkonen on luvassa toukokuussa '08. Kaikkea hyvää raskauteen!
Terv. Indima rv 20+2

Piparintuoksua kaikille!
Leivottiin tossa pojan kanssa. Tänään oli oikeestaan koko aamupäivän vähän etova olo ja kaupassa oli tosi vaikee keksii, mitä ihmettä sitä ostais, kun ei tehnyt yhtään mitään mieli, mitä tahansa katteli, rupes vaan etomaan... sieltä kai se pahoinvointi tosiaan tekee tuloaan...
Välillä tekis mieli kertoa ihan kaikille, et MEILLE TULEE VAUVA! mut sit taas kun on se pelko, et jos kaikki ei menekään hyvin... ylihuomenna lähdetään joulureissuun, kattoo sit, kuinka moni tietä sen jälkeen vauvasta :). Voi, kun ois itelläkin vähän enemmän viikkoja, kertominen olis jo niin paljon helpompaa...
Ja juuri kuulin, että kaveri oli saanut poikavauvan, eilen pääsivät sairaalasta kotiin. Kuviakin jo näin :D. Muutama tuttu saa tammikuussa ja yksi maaliskuussa - vauvabuumia pukkaa! Siskollakin kuumetta...

Me ollaan muuten miehen kanssa molemmat 27v.

t.Garnet 4+6 (taisin muuten laittaa epähuomiossa listaan la 24. eikä 23.8., oikein ois tuo 23.8., mut korjataan sit ultran jälkeen kun tiedetään varmemmin :) )

Sain kaiken varalta lähetteen sairaalaan, mutta ei lähdetty sinne tänään. Meinaa oma lääkäri halusi minut uudelleen luokseen ja oli tänään niin sinnikäs sen vanhan ultransa kanssa, että sai selvyyden asiaan. Pienen pieni "kudoksen kappalehan" sieltä löytyi, jonka sisällä sykki jotain!! Alkio on siis kohdussa ja nyt ultraillaan uuden vuoden jälkeen taas, josko saataisiin parempaa kuvaa. Kohdun takana on hemmetin kipeä kohta, vedet nousi silmiin, kun lääkäri kokeili sitä. Siihen kipuun ei mitään syytä keksitty vielä. Tammikuun puolessa välissä onkin sitten jo np-ultra joka tehdään jo paremmilla koneilla. Uskotte varmaan miltä tuntui saada se kuva siihen ruudulle. Ja kun se kone on niin julmetun vanha niin lääkärikin sanoi, että jos sillä jotain näkyy niin silloin siel varmasti on jotain. Mies muuten odotti tänään autossa, sanoi suoraan ettei pysty tulemaan mukaan, jos ei taaskaan löydy mitään. Yritti eilen olla niin vahva ja itkemättä uutisten jälkeen, mutta ilta-yöllä huomasin sen itkevän, kun luuli minun jo nukkuvan.

Sorry, jos teksi on sekavaa... KIITOS teille, jotka jaksoitte uksoa pieneen, kirjoituksenne sai minut olemaan sinnikäs ja ottamaan selvää tilastani, tilastamme ;-)

Hyvää ja rauhallista joulun aikaa teille kaikille masuinenne.

-Mammaksi rv8+0

Indimalle: Kyllä, kirjoittelin syyskuisissa06 viimeksi, samoin nimimerkki elokuu08 (silloin eri nimimerkillä) ja me jopa ollaan treffattu ihan livenäkin useita kertoja! Hauskaa että joskus löytää näitä "nettirakkauksia"! Jostain syystä mä en jaksanu sit innostua enää kirjoittelemaan vauvanhoitopuolelle kuulumisia kuin alkuaikoina, enemmän mua sytyttää tää odotuspalstalaisten puoli. En itsekään tiedä tähän syytä. Kiitos hyvästä odotuksen toivotuksesta! Samaa sinule.

Mammaksi: ONNEA sykkivästä möykystä! Ihanaa, et siellä oli sittenkin eloa!

Mä olisin olettanu, et mulle olis jo tullu Kättäriltä kutsu ultraan, kun kävin neuvolassakin jo rv 6, mut ei vaan tullu ennen joulua. Välipäivinä emme ole kotona, joten pitää jännätä sit uudenvuoden yli mahdollista postia. Laskeskelin, et jos pääsen siihen HUSin uuteen ultrausjärjestelmään mukaan, jossa ultra tehdään n. rv 11-12, sen pitäisi olla joskus tammikuun loppupuolella, tasan kuukauden päästä siis tästä päivästä.

Nyt syömään iltapalaa.

Terkuin
Rizzu 8+0 edelleen...

Miisa ei ne nytkään ultranneet alakautta. Syynä pyhästi vain ainoastaan se ettei meilä tässä kunnassa ole laitetta jolla voisi ultrata alakautta. Alakautta tehtävään pääsee vain lääkärin lähetteellä sairaalalle ja se lähetehän oli just se kädenvääntöni kohde eilen. Onneksi on niin ihana lääkäri, että sinnikkäästi etsi sen pienen möykyn kohdustani, otti minut muuten toisen potilaan kanssa päällekkäisajalle. Lähete on nyt kaiken varalta, jos vaikka tämä outo tuhruvuotoni yltyy veriseksi tai jos tuo kohduntakainen kipu pahenee (sairaala ei kuulema ota välttämättä tosissaan, jos menee päivystykseen ilman lähetettä, siksi lääkärini sen kirjoitti vaikka sanoi sitten kyllä, että toivottavasti tämä paperi palaa joulun jälkeen).

Eilisilta ja tämä päivä ovatkin sitten olleet jo paljon paremmat. Olo on kaikkiaan helpompi, kun tietää, että nyt on kaikki hyvin. En jaksa murehtia onko kaikki hyvin viikon päästä, uskon vain vahvasti, että on.

mammaksi: No johan on, olisi luullut heillä olevan laite myös alakautta tehtävään ultraan, mutta hyvä niin, että siellä nyt joka tapauksessa elämää näkyi, se on pääasia!! Eiköhän kaikki ole hyvin, ja voi viettää rauhallisen joulun. Jospa sinullakin on alkanut kaksosraskeutena ja toinen sikiö on vaan selviytynyt!? Toinen sitten aiheuttaa tuhruvuotoa.. Mistä sitäkään ikinä voi tietää, mutta pääasia että siellä ainakin joku elää!

Hyvää joulua kaikille!

Oikein mukavaa joulua kaikille elomammoille! Me lähdemme tästä joulun viettoon, enkä varmaan pääse langoille muutamaan päivään. Ja tässä kävi juuri niinkuin pelkäsinkin, pahoinvointi yltyy niin, että tänään oli jo vaikea pidätellä oksennusta - saavatpa sukulaiset sitten varmasti selville salaisuuden. Löysin kivan runon, minkä kirjoitan kortteihin, jos saisi huomisiltaan asti sentään pidettyä salaisuutena :).

Tällä viikolla kuulin ilouutisen, olen raskaana:) Pitkän yrittämisen jälkeen tuntuu aikas hyvältä..Alussahan kaikki vasta on, todella alussa joten voi tapahtua mitä vaan...terkkari laski eilen et oon rv 5 ja laskettu aika ois 17.8.08.
Silti aika uskomaton tunne..ja olen tosi onnellinen. (Huolimatta siitä,et yököttää ja on huono olo, väsyttää..masua nipistelee...)
Täällä on varmaan hyvä ja helppo vaihtaa ajatuksia ja mielipiteitä, saada neuvoja??
Mukavaa Joulunaikaa kaikille odottajille...

Tervetuloa Iida 34 ja paljon onnea raskaudesta!! Kivaa, kun pitkän yrittämisen jälkeen onnistuu!

Täällä voidaan vaihtaaa mielipiteitä ja jutella kaikesta muustakin, kun raskauteen liittyvästä. On kivaa, kun on vertaistukea!

Kiitos Miisa.
Ensikertalaiselle kaikki on niin outoa ja uutta ja mieleen tulee tyhmiäkin kysymyksiä :)
Itsellä on vielä sellainen tilanne, ettei ole omaa äitiä jakamassa tätä onnea ja tilannetta...

Heipä hei vaan kaikille!
Täälläkin ois tuleva mamma, laskettu aika ois 3.8.2008 tämän hetkisten laskelmien mukaan. Kovasti pelottaa meneekö kaikki hyvin, ensimmäinen raskaus on ja ekan neuvola ajanki sain vasta 7.1.2008 vaikka sinne soitin jo joulukuun alkupuolella melkein kolme viikkoa sitten. yhessä vaiheessa meinas ihan vihastuttaa ku sitten vasta saa yhtään mitään varmuuksia onko tämä ees totta vaikka oireita on kyllä ollu ja mahaki on jo vähän pyöristyny. Molempien vanhemmille kerrottiin nyt jouluaattona ja tohkeissaan oli kaikki vaikka sanovatki ittekki että katellaanhan rauhassa ku voi sattua mitä vaan. Minä jo muutenki paniikissa ja sitten vielä kaikki aattelee pahinta että kesken se menee. Pääsis vaan äkkiä sinne neuvolaan ni tietäis ees jotain.

Tervetuloa Niina! Toivotaan, että sinulla on kaikki kunnossa, tuo pelko taitaa kyllä olla enemmän tai vähemmän jokaisen odottajan mielessä.. Ei se kivaa ole. Ekassa neuvolassa ei yleensä selviä mitään, mikä varmistaisi maha-asukin olemassaolon. Ellei teillä sitten ole neuvolassa ultraa, jolla katsotaan heti ensi kerralla. Sydänääniäkään ei yleensä yritetä kuunnella ekalla kerralla, ettei tule pettymystä, kun ne ei vielä kuulukaan. Oletko ajatellut mennä yksityiselle alkuraskauden ultraan? Siellä selviää ainakin, jos rahatilanne antaa myöde, kallistahan se on.

Se olisi sitten taas joulu ohitse, onneksi. Stressiä tuli, vaikka en sen kummempia tehnytkään.. Vanhemmillä käytiin syömässä ja aukomassa paketteja! Kivoja lahjoja tuli kyllä!!

Mulla on ollut tänää niin kauhea olo ja väsymys, että olen maannut sohvalla valehtelematta koko päivän! Onneksi mies on esikoisen kanssa. Syöttäminen alkaa olla iso ongelma, kun ruoan näkeminenkin ällöttää! Hyi!

En tiedä, onko hemoglobiini laskenut, kun tuntuu olevan niin väsynyt olo. Ekassa neuvolassa se oli 130, oli laskenut edellisestä mittauksesta.. No, pitää ottaa vitamiinit käyttöön taas!

Neuvola täti sano viime viikolla että sydän äänet kuunnellaan sit heti eka käynnille perusteli sillä tuon ajankohdan, nyt pitäis mun laskujen mukaan olla menossa rv 9 ja sit ku on se neuvola rv 11 ja sillä samalla viikolla ois np ultraki. Oon lähihoitaja ammatiltani ni oon varmaan sen takia ihan "skitso" :D vaikka kaikki odottajathan ne tahtoo olla. Ittekki oon joskus rauhotellu äitejä että kaikki on normaalia mutta näyttääpä tuota itekki olevan ihan hermona välillä. Välillä tuntuu että oon liianki tarkka ruokien suhteen ja lisäravinteita mulla on pakko käyttää ku oon aina muutenki käyttänyt ja huomasin apteekista ihan loistavan valmisteen Multitabsin raskaus monivitamiini, mutta aika hintava se kyllä oli. Tupakoinnista pääsi kyllä melkein heti kerralla eroon, 5vuotta oon polttanu askin päivässä ja heti ku sain raskaudesta tietää se loppu, välillä oon sortunu pariin savuihin mutta neki tekee niin pahaa ja omatunto siitä on vielä kauheempi. Raskaus ei ollu suunniteltu ja pillereitäki söin säännöllisesti, mutta sanottaisko näin että paras vahinko mitä on koskaan tapahtunu ja innoissaan vauvaa odotellaan ja siksi välillä pelottaaki että meneekö kaikki hyvin.

Niina: Niin tosiaan, oletkin jo noin pitkällä ja neuvolassa viikkoja onkin sitten jo 11! Silloin kyllä kuuluu varmasti sydänäänet ja pääset ultraankin heti, hieno homma! Mäkin opiskelen sairaanhoitajaksi ja täytyy sanoa, että tieto lisää aikalailla tuskaa välillä.. Hienoa, että pääsit tupakasta eroon kertaheitolla! Se on iso asia. Mäkin jätin sen kerrasta, kun kuulin esikosta olevani raskaana. Tulitko raskaaksi pillereistä huolimatta? Kyllä sitäkin näköjään sattuu! Mutta onnea vielä "vahingosta", todellakin se on iloinen asia =)

juu, raskaaksi tulin pillereistä huolimatta. pitkään keskusteltiin tilanteesta kun ei olla hirveen kauaa seurusteltu (8kk) ja mulla ei ikääkään kauheasti (minä21 mies25) mut rakas lapsi sieltä tulee jos tulee ja toivottavasti tulee :) mut kuitenki molemmilla vakkari työpaikat ja yhteenmuuttoki oltiin suunniteltu jo aikasemmin niin molemmat tosi onnellisia :) paremmin ei voisi mennä kunhan vaan kuulee että kaikki on ok :)

Niina: Ihan hyvältähän teidän tilanne vaikuttaa! Hyvä, että päätitte pitää lapsen, en usko että tulette ainakaan katumaan.. Yksi kaverikin tuli pillereistä huolimatta raskaaksi vuotta sinua nuorempana ja olvivat olleet poikakaverinsa kanssa yhdessä siinä vaiheessa vasta pari kuukautta. He muuttivat yhteen ja kaikki meni loistavasti! Nyt he ovat naimisissa ja odottavat kolmatta lastaan =)

Minä sain tänään lapun keskusäitiysneuvolasta ja siellä oli kutsu ultraan! Se on jo uudenvuoden aattona, nopeaa toimintaa onneksi!! Pääsen tästä jännityksestä, että montako vauvaa on tulossa ja onko sillä yhdelläkään kaikki hyvin.. Olen kyllä itse hyvin vahvasti siinä uskossa, että vain se yksi on jatkanut matkaa ja toinen sikiö saattaa olla surkastunut pois. Kun ei sykettä viimeksikään näkynyt, niin en usko näkyvän nytkään. Mutta eipä sitäkään vaihtoehtoa voi poissulkea. Jännät päivät siis edessä, kun odotellaan ultraa!

Maha on kasvanut taas ja se kyllä näkyy niin selävsti kun olla ja voi. Olen kyllä syönytkin niin paljon pitääkseni pahan olon loitolla, ettei ihme jos maha kasvaa!

Joudutteko te muut syömään yöllä? Mä joudun. Yöpöydällä on aina jotain syötävää, jotka yöllä syön, kun herään hirveään nälkään ja pahaan oloon.

Heissan,
joulu on nyt sitten vietty. Oltiin sukulaisissa viisi päivää. Oli ihan mukavaa, mutta ihana oli tulla kotiinkin. Joulu ei kyllä ole joulu ilman jouluherkkuja, mulle siis mätiä ja joulukaloja.
Tänään kävin shoppailemassa ja ostin neljät mammahousut alennusmyynnistä. Mulle ei mahdu enää mitkään omat housut jalkaan...
Olen ajatellut niin, että jos tapahtuu jotain, niin uutta lasta kuitenkin joskus yritetään, eli ei nämä hankinnat hukkaan mene. Mulla on pakko olla duunissa suorat housut yms. ei se vähän rajoittaa. =)

Tervetuloa Niina mukaan.

zuviliini

Miina*: Mä en ole syönyt yöllä, mutta kun esikoinen heräily kylässä yöllä oli aivan valtava nälkä. En vain kehdannut mennä jääkaapille.
Ystäväni söi esikoistaan odottasessa joka yö rv 14 asti. Se helpottii pahaa oloa ja nälkää. Eli aivan normaalia varmastikin. =)

mulla kans sama homma, melkein kaikki farkut puristaa jo ihan älytön varsinki ku istuu. nyt alkanu maha olee niin turvoksissa että tuntuu että tuolla on pakko olla enemmänki ku yks vaikka en siihen kyllä usko :D kaveri yritti mua viedä jo mammavaate osastolle mut en sinne uskalla vielä mennä ku tuntuu et jos alkaa liian aikasin alkaa hössöttää ni sit kuitenki joku menee pieleen. yöllä ei oo onneks tarttenu syödä mut välillä on kyllä aika levottomia öitä ku tuntuu että ei pysty nukkuu, ja toisinaan aamulla herää aikasin ja sit kuitenki joka päivä tuntuu että vois koko ajan vaan nukkua. pahoinvointia ei oo onneks enää ollu pahemmin ku vaan sillon ku ei muista syödä säännöllisesti.

Yhteistyössä