Elokuu 2008 odottajat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mammaksi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä täällä yskin keuhkojani pellolle rs-viruksen kourissa ja pelkään et kaikki ei ole kunnossa. Pahoinvointi kun loppui niin yllättäen et oon kyllä aivan varma et masussa ei eloa ole. Ens viikolla aion jostain saada ultra-ajan vaikken sellaiseen aikonut mennäkkään mut en kyllä aio kuukautta odottaa tässä epätietoisuudessa. Vähän on kaikkinensa huonot fiilikset täällä...

Mut tsemppiä kaikille huonosti voiville! Tiedän tasan tarkkaan millaista on valmistella joulua ja olla alkuraskaudenpahoinvoinnin kourissa. 2005 joulusiivon tein kolmessa osassa ottaen aina välissä pienet torkut. Markkinoille on tullut Multivita Inkivääri. Sitä itse kokeilisin jos pahoinvoisin.

Sopisiko liittyä joukkoonne? :)
Plussa tuli muutama päivä sitten ja viides viikko vasta menossa, sanoisinpa 4+4. Edellinen (ja ensimmäinen) raskaus päättyi ½ vuotta sitten keskenmenoon jo alkuvaiheessa ja tuolloin olin seuraillut sivusta helmimammojen keskusteluja, mutten ollut rohjennut liittyä seuraan. Oli vaan tunne, että kaikki ei ole hyvin. Nyt tuota tunnetta ei ole ja vaikka riskit toki on, niin liittyisin mielelläni mukaan! Katsotaan, mitä jatko tuo tullessaan...

Rauhassahan tässä on pitänyt olla ja toki pelko uudesta keskenmenosta painaa koko ajan. Ajattelin tilata yksityiselle ultraan ajan joulun välipäiville, kun olen lähdössä viettämään uutta vuotta ulkomaille. Silloin olisi seitsemäs viikko alussa. Tuntuu vain, että pitäisi saada varmistus ennen reissuun lähtöä, että onko siellä mitään vai ei...

Mukavaa viikonloppua kaikille!

-Katrinna

Nyt toivotan kaikille oikein hyvää joulua! Me lähdetään aamulla reissuun lämpimään pariksi viikoksi mutta sen jälkeen taas palailen kirjoittelemaan kuulumisia. Kaikille oikein paljon tsemppiä odotukseen!

Liuliulle tsemppiä pahoinvoinnin kanssa taitelemiseen =) Hyvä, että sitä on!

Katrinnalle tervetuloa! Toivotaan, että kaikki menee hyvin ja kyllä se ultra kannattaa, sillä omaa mielenrauhaa se tuo kummasti, jos kaikki on siinä hyvin!

Elokuu 08: Oikein hyvää matkaa ja hyvää joulua!

Mulla on ollut tänään aikas paha olo.. Tosiaan, nuo kotihommat piti jättää kesken kun alkoi liikkuminen niin oksettamaan. No, saa mies sitten siivota. En minä kyllä pahoinvoinnista valita, sehän kertoo, että hormonia erittyy! Huomenna pitöisi lähteä jouluostoksille, katsotaan miten käy!

Täällä nyt yks jännääjä, kun koko päivän koskenut mahaan siihen malliin, et menkat alkais kuitenki ja oireet hävinneet. Sit taas kun äsken kävin suihkussa, huomasin, et nännipihat on silmin nähden suurentuneet (mitä sit lie kertookaan) ja nyt sit taas rintoja "kiristää" tutuksi tulleen tapaan. Tota mahakipuakin mietin, että kun toisaalta siellä myös suolisto kuplii ja mieskin valittaa, et on maha sekaisin, oisko vain sitä? Flunssankin sain, pientä lämpöä ja nenä vuotaa.

Katrinnalle kovasti onnea plussasta!

Katrinnalle onnea paljon plussasta!

Mä eilen sanoin täällä että oksettavaa oloa on ollut mutta en ole päässyt oksentamaan. Ja koputin puuta. Mutta ei se näköjään auttanut kun mä illalla kävin hesessä syömässä niin oksensin pihalle kaksi kertaa. Piti oikein melkein juosten lähteä hesestä pois eikä tajunnut mennä vessaan ku on ennenkin oksettanut mutta oksennusta ei ole tullut niin sitten tuli pihalle oksennettua. Vähän mua hävetti.

Lämpimät kiitokset kaikille onnentoivotuksista ja tsempistä!
Yritän olla ajattelematta keskenmenon mahdollisuutta ja täytyy myöntää, että ihan erilainen asenne mulla on koko raskauteen nyt, kuin viimeksi. Touhotan ja vitsailen miehelle ja mietiskelen leikilläni jo nimivaihtoehtoja :) Joku voi sanoa, että hullunhommaa olla niin yltiöpositiivisella asenteella, mutta jospa se tällä kertaa toimisi. Vähän taikauskoa peliin :) Sitten jos keräillään sirpaleita, niin olkoon sitten niin.

Mulla on ollut alaselkä ihan kummallisen tuntuinen nyt pari-kolme päivää. Ei oo kovaa kipua, kunhan vaan ilmoittelee itsestään. Googletin tietty heti ja normaalia tuntuu olevan. Tuosta en osaa edes säikähtää onneksi...

Katrinna tervetuloa!!! Hyvä vaan, että olet positiivisella mielellä, ei tule stressattua turhasta :)

Täällä on tänään ensimmäistä kertaa halattu vessanpönttöä... Oli kummallista herätä aamulla, kun oli tosi krapulainen olo, vaikka eilinen illanvietto menikin ihan mehu/vesilinjalla... :)

Päiväunet on myös tulleet mun päivärytmiin mukaan, josta taas seuraa, etten saa ajoissa illalla unta.

Onpas täällä hiljaista...

Onko teillä muilla järkyttävää turvotusta vatsan seuduilla? Mulla ei mee yhdetkään farkut jalkaan. En muista että esikoisesta olis vielä näin aikasin mitään turvotusta ollu...
Väsymys kans vaivaa, muuten olo ihan ok.
Aiotteko muut kertoa jouluna vauvasta? Me kerrotaan molempien vanhemmille ja meidän siskot tietää jo. Muut saa odottaa. ;)

Voi tätä karmeaa väsymystä!!

Turvotusta tosiaan on täälläkin Naksuli, niin ettei kaikkiin housuihin enään mahdu. Esikoista menin synnyttää normi verkkarit jalassa... Että näin nyt.

Tuhruvuotoni loppui perjantaina, se kesti tasan viikon. Neuvolaan soitin kyllä perjantaiaamuna ja neuvolantäti hätääntyi sen verran, että nyt on päällä käsky lähteä heti sairaalalle, jos kipu alavatsassa kovenee. Hetkittäin ei ole mitään tuntemuksia, mutta sitten taas välillä nippaisee ja vihloo oikein "kivasti". No torstaina tuon saa tietää, mies tulee ultraan mukaan, jos vaikka kaikki ei olekaan ok niin on sit heti tukena ja saa lääkäri selittää asiat heti sillekin.

Jos kaikki on hyvin (mitä epäilen suuresti) niin voipi olla, että tuleva kummitäti saa tietää joululahjaksi, pitää vielä harkita asiaa.

Nyt jatkan taas uinumista, sitä tässä on tullutkin harrastettua enempi kuin vähempi.

Todellakin on turvotusta. Ja paljon! Näytän siltä, miltä näytin esikoisesta rv20 !! Maha on jo iso. En tosin reenannut synnytyksen jälkeen vatsalihaksia kuntoon ja pari kiloa jäi ylimääräistäkin, joten ne saattavat vaikuttaa. Ja näkyyhän se raskaus toisesta nopeammin.

Palelu on myös tosi kovaa, edelleen. Paha olokin jatkuu, joten kaikkea löytyy =)

Mammaksi: Hyvä, että tuhruvuoto on ohi! Toivotaan, että kaikki on hyvin!

Me ollaan kerrottu raskaudesta jo melkein kaikille kavereille, sisaruksille ja vanhemmille. Toivottavasti ei tuo huonoa onnea.. On tämä maha vaan niin isokin jo, että eipä se enää oikein salassa pysy jos ihmisten ilmoilla liikun!

Hei elokuiset kanssasisaret!

Ultraterveisiä: Masussa kaikki hyvin! Sintti vastasi kokoa 6+6 eli 4 päivää nuorempi kuin normaalin 28 pv:n kierron mukaan laskettuna. Lääkäri sanoi, ettei vielä vaihda LA:ta, vaan katsotaan tilanne uudestaan sitten ekassa kunnallisessa ultrassa, mitä kone sanoo mitoiksi silloin. Mutta siis oikeassa paikassa yksi sikiö/alkio ja sykekin näkyi hienosti!

Turovtusta on täälläkin! Maha on lähinnä semmoinen läskilöllykkä, tosin en mikään hoikka olekaan, painoindeksi ennen raskautta oli 24-25. Ja nyt jo tullut kilo lisää, kas kun pitää syödä kaiken aikaa, ettei paha olo pääse yllättämään.

Jouluna ajateltiin kertoa perhepiirille tulokkaasta, arvaisivat kuitenkin, kun en sitten yhtäkkiä juokaan viiniä enkä glögiä terästeellä. Monet kaverit tietävät asiasta myös. Minulla on itse asiassa vielä yksi toinenkin ystävä Elokuu08:n lisäksi, jolla on LA myös elokuun alkupäivinä! Hassu yhteensattuma. Pähkäiltiin, että nämä lapset on tehty isänpäivänä tai sen aattona. Iskä on siis "saanut" lahjan luonnossa ;-)

Ja niin, tervetuloa mukaan uudet palstailijat, onnea plussatestistä. Mammaksille onnea tuhruvuodon loppumisesta.

Mukavaa illan jatkoa!

T. Rizzu

Huomenta, minäkin nyt sitten liityn tänne. =)

mammaksi LA 1.8.2008 P-HKS tai K-HKS Poika 11/99
rizzu LA 1.8.2008 Kätilöopisto, poika 09/06
Elokuu LA 1.8.2008 Kätilöopisto, poika 09/06
LiuLiu LA 3.8.2008 Kätilöopisto/NKL
mutsi 08 LA
kattu LA 5.8.2008 SaTKS, poika 08/06
Emeliina* LA 6.8.2008
viulu83 LA 6.8.2008 TAYS
VilmaAurora LA 6.8.2008 K-S ks
Miisa* LA 8.8.2008?? TAYS, Poika 10/06
Naksuli LA 24.8.2008
zuviliini LA 24.8.2008, poika 06/06

mutsi 08 LA
Emeliina* LA 6.8.2008
viulu83 LA 6.8.2008 TAYS
Naksuli LA 24.8.2008
Garnet80 LA 24.8.2008, K-SKS, poika 03/05

Päivitetääns nyt sit omatkin tiedot tonne. Tein tänään testin ja meni samantien plussaksi. Yli viikonhan mulla noita oireita on jo ollut, mutta jotenkin sitä vain silti jännäs "virallista" tulosta. :). Nyt sit lähinnä jännätään, et kaikki menee hyvin. Miehelle piti kertoa vasta 20.12. mikä on meidän hääpäivä mutta arvas itse eilen, et mä oon raskaana ja käytiin sit yhdessä ostaa testi... et meni nyt sit hääpäivänlahjan mietintä uusiks.. ;).
Mä luulen, et mulla(kin) tulee tuo LA muuttumaan. On nyt laskettu netin 28 päivän kierron mukaan. Esikoista oottaessa meni viikon 12 ultrassa 5 päivää myöhemmäksi, rakenneultrassa ois siirtynyt yhden aiemmaksi, mutta ei muutettu ja lopult poitsu syntyi rv 40+4.

Me ollaan nyt ulkomailla, asuttu viime kesästä. Oli alunperin tarkoitus palata Suomeen ensi kesänä, mut nyt sit todennäköisesti maaliskuussa, kun mun hoitovapaa loppuu. Ei oo mitään hajua, miten täällä raskausajan seuranta etenee, neuvoloita ei ainakaan ole. Ilmeisesti saa aika rauhassa odotella, tyyliin muutama kerta lääkärissä koko raskauden ajan. Onneksi ei ole eka lapsi tulossa! Ihana ois kyllä päästä omalla äidinkielellä näitä juttuja kertoo, mutta onneksi on tämä palsta! Ja täytyy olla Jyväskylän neuvolaan yhteydessä, et niille päivittyy tiedot, kunhan nyt selvitään näistä kriittisistä viikoista... mulla tosiaan oli km ennen esikoista rv 6+3 ja jotenkin siitä on muodostunut mulle maaginen raja.. jos sen yli päästään, kaikki on hyvin, vaikka tiiän, et riskit on isommat vielä n.10 viikolle asti, joidenkin mukaan viikolle 13. Nyt olis menossa 4+3. Ihan alussa ollaan!

Mulla on myös maha turvoksissa. Esikoista odottaessa rupesin käyttää äitiyshousuja jo viikolla 12! Omat farkut joutu syrjään melkein samantien, onneks olin saanut just äidiltä parit vähän isommat, kun ne jäi sille pieniks, käytin niitä ne muutamat viikot, kunnes ei auttanut muu kuin ostaa äitiyshousut. Niistäkin resorivyötärölliset jäi pieniks ennen viikkoa 20, ne missä oli napit + kuminauha meni loppuun asti, tosin viimesillä viikoilla ei ollut kaikki napit kiinni... Oon hoikka luonnostaan ja esikoisen jäljiltä on kaikki kilot hävinneet aikoja sitten. Tosin onhan tuo esikoinenkin jo vanhempi, mitä suurimman osan täällä.

Maha on vähän väliä kipeenä, vähän jännitän miksi. Mut ilmeisesti on muillakin. Tissit on kasvaneet, mut eipä muita oireita juuri nyt. Paleltaa kyllä, mut se on mulle ihan normaali olotila :D. Palelen aina, paitsi jos on yli -25, ja nimenomaan tuo miinusmerkki edessä. Sillon yleensä muut palelee, mutta mä en... kumma juttu :).

Mukavaa päivää kaikille!!!

Tervetuloa Garnet ja onnittelut! En ole Jyväskylästä, vaan pienemmältä paikkakunnalta Keski-Suomesta, jota en paljasta etteivät tutut vaan tunnista... :)

Mua palelee kans ihan kokoajan - joudun nukkumaankin flanellipyjamassa ja sukat jalassa, mikä ei ole lainkaan tavallista mulle. Väsyttää myös kovasti ja välillä meinaa vähän huonoa oloa tulla jos ei syö säännöllisesti. Tissit on myös kipeytyneet, mutta turvotusta ei ole. Housut eivät vielä kiristä yhtään, onneksi! Huomenna tulee rv7 (omien laskujen mukaan) täyteen! :)

Mukavaa päivän jatkoa kaikille!

Heissan,
mulla kanssa ongelma tuon mahan kanssa. Olen vyötäröstä aika hoikka ja nyt vatsa törröttää kuin mikäkin. Sanottiinhan sitä, että toisessa raskaudessa maha kasvaa nopeammin, mutta ei sen nyt vielä tarvisi.
Poikaa odottaessa oli pakko alkaa käyttämään mamma housuja jo vko 10 kun maha oli niin arka, sama on nytkin. Mikään ei saa kiristää.

Mitenkäs jouluruuat? Mitä ei saa syödä?? Mäti on mun herkkua, pitääkö se nyt jättää??? Vai voisiko vähän maistella?Tavallaan kamalaa, kun joutuu kertomaan joillekin näin aikaisin, kun en voi glögejä yms maistella...

No nyt poika kutsuu

zuviliini

Zuviliini: mätiä ei kannata mennä maistelemaan, ei tiedä, missä kohtaa se listeria-bakteeri elelee... Samoin semmoiset kalat, jotka on ollu vakuumipakkauksessa, kandee kiertää. Mutta miksei glögiä voi maistella? Tietty ilman alkoholia... Tai itse olen lorauttanut ihan pikkaisen punaviiniä sekaan, saa edes vähän viinimäistä tunnelmaa. Ja kyllä mä ajattelin jouluruoan yhteydessä yhden lasin punkkua juoda (näin jopa luki synnytyssairaalan seinäjulisteessa, et se on sallittua).

Itseäni harmittaa eniten ehkä se, ettei saa maistella brie-juustoa. Mun SUURTA herkkua on yhdistelmä pipari/suolakeksi, omena, brie-juusto ja punaviini. Onneksi ehdin niitä maistella jo marraskuun aikana, ennen kuin tiesin olevani raskaana.

Muuten täällä kaikki OK, tasaisen etova olo jatkuu. Tosin tänään on ollu räkäinen ja kurkkukipuinen olo. Pojalla on sama tauti päällä. Olihan siitä nyt viikko kun päästiin edellisestä! (huoh.)

Terkuin
Rizzu

Lisäänpä minäkin omat tietoni listaan. Ehdinkin jo "esittäytyä" tuolla aiemmin.

mutsi 08 LA
Emeliina* LA 6.8.2008
viulu83 LA 6.8.2008 TAYS
Katrinna LA 20.8.2008
Naksuli LA 24.8.2008

Tänään on ollut mukava päivä. Oon ollut väsynyt, mutta onnellinen. Tein aamulla uuden raskaustestin ihan varmuudeksi ja oli NIIIIIIN selkeä plussa! Helpotti taas fiilistä, kun edellisen raskauden aikaan tein myös uusintatestin ja tuolloin plussa oli paljon haaleampi ja keskenhän se sitten meni. Lippu korkealla siis :)

Mulla on alaselkä jumittanut edelleen aaltoillen, väsyttää aikalailla ja vatsa on turvonnut. Muuten voin loistavasti. Palelua on myös, mutta se on mullekin niin normaalia. Tissit ei vaan osoita turpoamisen merkkejä, höh ;) Tänään muuten vasta tajusin, että jos tuo LA pysyy, niin aika helposti muistettava päivä sattui: 20.08.2008.

Perjantaina olisi parin ystävän kanssa illanviettoa tiedossa ja oon kuumeisesti miettinyt, miten homman hoitaisin: toinen heistä kärsii lapsettomuudesta ja tilanne on ymmärtääkseni huono. Emme haluaisi mieheni kanssa kertoa raskaudesta vielä kenellekään, mutta toisaalta en haluaisi ystävälleni valehdellakaan, jos hän asiaa tiedustelee, kun en ota alkoholia. Katkeruutta (todella ymmärrettävää) on ollut ilmassa jo sen verran, että luulen, ettei hän voi viettää iltaa kanssani, jos tuon uutisen hänelle perjantaina kerron. Ei sillä, etteikö hän olisi onnellinen puolestani, mutta tilanne vaan on niin onneton... Tuon juomattomuuden lisäksi mulla on selitettävänä myös satunnaisen (juhlatuulella) tupakoinnin lopettaminen. Aika hankala tilanne...
Ajatuksia?

mutsi 08 LA
Emeliina* LA 6.8.2008
viulu83 LA 6.8.2008 TAYS
Katrinna LA 20.8.2008
Naksuli LA 24.8.2008 kätilöopisto/haikaranpesä, tyttö 08/06

Päivitin vähän omia tietoja...

Kävi äsken kaverit kylässä ja ne arvas saman tien että oon raskaana. Mun maha on kuin ilmapallo!!! Rupesin jo epäilemään että olisin pidemällä kuin rv4+3. Jouduin ostaa tänään mammahousut kun en yhtiinkään omiin vaatteisiin mahdu. Kaivoin myös vanhat mammavaatteet esille... Ei kyllä paljoa naurata ku maha jo nyt pullottaa. Ei pysty yhtään salailee eli pakko vaan kertoa sitä mukaa kuin kavereita näkee... Mies naureskeli että entä jos on tulossa kaksoset, mua ei naurata ;)
Joo pitäis varmaan mennä nukkumaan.
Hyvät yöt kaikille...

Huomenta,

voi kauheeta mitä kerroit tuosta toisen testin teosta. Tein äsken itsekin toisen testin (mammaksi) ja viiva oli todella haalea. Onkohan jokin vialla?
Eilen tein Clear Blu testin ja plussa oli todella vahva...
Onko kellään kokemuksia tuosta mammaksi testistä? Viimeksi kun aloin odottaa sain kyllä normitestillä plussan vasta viikolla 4+4 ja tuolloinkin haalean. Pakko testata varmaan vielä kerran. Tätiä ei ole näkynyt, toivottavasti ei nyt ilmaannukkaan, kun näin ihanansti tärppäsi.
Nyt ei kyllä enää uni tule.

Mulla on samanlainen tilanne kuin Naksulilla. Maha on kuin kipeä ilmapallo, ja omat vaatteet jo puristaa. Johtuukohan se siitä, että on toinen lapsi kyseessä?
Itse kaivelin kanssa vanhoja mammahousuja esille, ja ovat jo nyt ihan käyttökelpoisia. Poikaa odottaessa vko.10 ne vielä hieman roikkuivat. =)

Kitos Rizzu neuvoista. Ei tule kyllä mikään "huippujoulu" ruuan suhteen. Mitään herkkuja ei saa syödä. Mä rakastan aurajuusto+pipari yhdistelmää.

zuviliini

Tein vielä toisen testin (clearblu) ja heti rävähti voimakas plussa. Olisikohan toi aikaisempi testi mennyt jotenkin pieleen??? Empä tiedä.
Nyt poika hetäsi. =)

zuviliini

Mahtuisinko mukaan? Tein juuri äsken positiivisen raskustestin! :) Melkein kolme vuotta olemme yrittäneet. Missään hoidoissa ei ehditty käymään, vaikka olimme tutkimuksiin juuri menossa... Tämä on todella epätodellisen tuntuista! Olin jo luopunut toivosta ja ajattelin että emme tule koskaan saamaan lapsia...Yksi km on ollut kesällä-06.
LA olisi helistimen laskurin mukaan 25.08.
Nyt vaan vaivaa nämä vihlaisukivut, joita minulla oli ensimmäisessäkin raskaudessa... Ne on sellaisia hetkellisiä ja aika kivuliaita..... Onko muilla vastaavaa? Toivottavasti nyt menisi kaikki hyvin! Minulla ei oikein ole mitään muita oireita. Rinnat on vähän turvonneet mutta ei muuta...Onkohan normalia?? Anteeksi toivottavasti joku saaa tästä jotain selvää, oon vaan niin sekasin nyt... Menkat oli 16.11 eli nyt olisi menossa 5viikko?? Mä en oikein ole perehtynyt miten niitä viikkoja merkitään??
No kirjottelen lisää kun tästä tokenen.....

Onnea teille muillekkin! :)

zuviliini; mä tein yhteensä kolme testiä, kahdessa näkyi selkeä plussa (toinen clear blue, toista en muista) mutta apteekin oma testi näytti niin haaleaa viivaa että hyvä kun edes näkyi. Noissa testeissä voi olla paljonkin eroja, viimeks en saanu plussaa joihinkin testeihin ollenkaan mut niin vaan se nappula tuolla tuhisee...
Meillä näyttää olevan melkein samanikäiset esikoiset ja nyt laskettu aikankin on samana päivänä ;)
Ihanaa että teillä muillakin on turvotusta. Viime raskaudessa mulla meni normaalit farkut vikalle viikolle asti. Kai se johtuu sitten siitä et on toinen raskaus menossa...

Tervetuloa miamaria

Yhteistyössä