Elokuu 2008 odottajat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mammaksi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Noista raskaustesteistä, ClearBlue on yksi herkimmistä testeistä. Eli voi näyttää selvemmän plussan kuin muut. Kyllähän ne taitavat silti kaikki olla nykyisin sen 99% varmuudeltaan ja haalea plussa on ihan yhtä "hyvä" kuin tumma.

Mulla on mahassa koko ajan lämmin tunne, välillä kutittaa ja välillä koskee. Vähän pelottaa, miksi koskee, kun en muista esikoisen kanssa näin alkuraskautta... sit tuntuu, et oireet on vähentyneet ja tietenkin sit vain odotan millon vuoto alkaa, mulla kun on se yks km takana ja sillon just oireet lakkas (neuvolassa sanoivat, et on ihan normaalia) ja viikko siitä alkoi vuoto... no, tällä stressillä en kyllä paranna asiaa yhtään. Mä kun jännitän mahalla ja kun stressaan maha tulee kipeeksi- sit taas kuvittelen, et mitä kamalaa siellä tapahtuu - stressaan enemmän - maha kipeytyy jne.

Miamarialle tervetuloa mukaan. Sulla on nyt 4+5 raskauden kesto.

Jouluruokia olen miettinyt itsekin, et mitäs nyt saikaan syödä. Esikoisen kanssa raskaus oli jo pitkällä joulun aikaan, silloin kyllä söin graavikalaa (itsetehtyä) ja jopa join lasin viiniä (mistä tulin humalaan ja seur. päivänä krapula!) Nyt ei kyllä tota viiniä uskalla ottaa, kuitenkin kaikki tärkeät sisäelimet kehittymässä just näillä viikoilla... tiedän, et jännitän liikaa, mut kun on kerran ollut km, se kummittelee koko ajan mielessä... esikoisen kanssa osasin olla jännittämättä oikeestaan vasta viikon 24 jälkeen, sillä sen jälkeen oli toivoa, että lapsi jää henkiin, jos syntyy. Nyt kun vielä oon hoitovapaalla, enkä töissä, ei oo niin hirveesti tekemistä, ni ehtii jännäämään enemmän. Liikaa aikaa ajatella.

Tervetuloa uudet!

Garnet: Mulla oli sama esikoisesta, lakkasin stressaamasta vasta rv24 jälkeen, kun sen ikäikäinen vauva pidetään hengissä koneilla.. Tosi kiva, vielä on pitkä matka siihen!

Mulla on tänää ollut pelottavan hyvä päivä pahoinvoinnin suhteen. Ei ole etonut.. Toivottavasti ei enteile pahaa! Mahassa on menkkakipua, lieviä.. Eka neuvola on tänään iltapäivällä. Pakko ottaa esikko mukaan, kun on vähän kipeä, eikä ole hoidossa. Harmi kun niillä ei ole ultraa siellä neuvolassa!!

Moikka,

tervetuloa Miamarialle!

Mä varasin tänään ajan neuvolaan ja alkuraskauden ultraan. Ultra on 7.1 ja neuvola 22.1. Meillä on maailman ihanin neuvolatäti, joka otti onneksi vakavasti tän mun tulehduskierteen ja haluaa jatkossa asiasta säännöllistä seurantaa. Täytyypä soittaa omalääkärille jatko-ohjeita.

Tää mun maha on kamala!!!! Näyttää kuin olisin ainakin 5kk raskaana. Housut ei mene kiinni ja maha kipeänä. Ruokaa ei oikein oo tehnyt mieli, mutta pakkohan sitä on syödä jotain. Huomenna (koulutuspäivä) aioin kyllä laittaa mammafarkut jalkaan, en muuten pysty istumaan koko päivää puristavissa housuissa.

Naksuli; Todellakin, ollaan todella samassa tilanteessa. Oliko sulla tyttö vai poika?
Syntyikö laskettuna aikana vai yli/ali? Meillä poika syntyi 38+0 liian pienen istukan takia. Sama voi olla edessä nytkin...

zuviliini

Meillä tyttö ja syntyi 39+0. Mietittiin kans et jos menis alkuraskauden ultraan vaikka joutuukin itse maksamaan mut ku ei jaksais millään odottaa... Neuvolaan en oo vielä soittanu. Jos vaikka joulun jälkeen sitten ;)

Zuviliini:
Anteeksi, tarkoitus ei ollut säikytellä tuolla uusintatestiasialla :( Kävin itse tuon aiemman raskauden aikaan antamassa raskaustestinäytteen terveyskeskuksen labraankin ja eräs lääkäri sanoi keskenmenon jälkeen, että vähentynyt hcg voi joskus tarkoittaa sitä, että keskenmeno on alkanut. Aika ympäripyöreä kommentti, enkä todellakaan ole ottanut edes selvää, voiko tuo pitää paikkaansa. Jää vain mieleen tuollaiset jutut niinä maagisina rajoina, kuten myös keskenmenon ajankohta raskausviikoissa. Mulla se maaginen raja tulee täyteen lauantaina...

Voi luoja tätä pahoinvointia!!! Kuvottaa ihan taukoamatta, pukkaa oikein tuskanhikeä naamalle... Ja mitään ei silti tuu ulos. :( Kohta tulee muutama ystävä viettämään leffailtaa mun kanssa. Pari niistä tietää, pari ei... Tarkoitus olis vielä olla kertomatta, mutta jos joutuu taas byyttailemaan koko illan, niin voi olla, että arvaavat... :)

Tännehän on tullut paljon uusia odottajia, kivaa, kun joukkomme kasvaa!!! :D

Mites muuten, oletteko ajatelleet mennä miehen kanssa yhdessä ekalle neuvolakäynnille? Me pohditaan täällä sitä. Siellä tuskin vielä ultrataan, eli otetaan vaan näytteet ja saan nivaskan ohjeita... Mutta jos sattuisikin niin, että ultrattaisiin, nin sitten harmittaa, jos mies ei ole mukana.

Oltiin muutama tunti pojan kanssa kaupoilla pyörii. Huomasinpa sitten, että masu on niin turvoksissa, et farkut on kaupoilla ok (kun kävelee ja seisoo) mutta kotona ei (kun istuu)! Piti samantien vaihtaa lökärit jalkaan, kun kotiin tuli. Sit kun aiemmin valitin, ettei oo raskausoireita enään, niin tokihan tämä jano ja pissattaminen on ja pysyy. Plus päikkärit tekee mieli ottaa.. :)

Jotain ihme myllerrystä taas mahassa... välillä ihan kuin vauva potkis, vaikka ei todella voi vielä näillä viikoilla tuntua liikkeet, hyvä että siellä edes vielä on mitään jalkoja, joilla potkia! :)

Mulla esikoinen syntyi 40+4. Ne viimoset viikot osas sitten olla piiiiiitkiä!!! Ei oikein mitää pystyny tekee ison mahan takia ja sit sitä vain luuli tylsistyvänsä kuoliaaksi.

Mut taidan ruveta tiskaa ja sit "päikkäreille" vai mitkä lie iltanokoset jo tähän aikaan :)

Katrinna; Mulla taitaa olla tuo hcg taso muutenkin aika alhainen alkuvaiheessa. Niin kuin taisin jo kirjoitellakin, poikaa odottessa testissä näkyi plussa vasta 4+5 tavallisella apteekin testillä ja silloinkin todella haalealla. Toivon, että kaikki kunnossa, ei tässä muuta voi. =)

mammaksi LA 1.8.2008 P-HKS tai K-HKS Poika 11/99
rizzu LA 1.8.2008 Kätilöopisto, poika 09/06
Elokuu LA 1.8.2008 Kätilöopisto, poika 09/06
LiuLiu LA 3.8.2008 Kätilöopisto/NKL
mutsi 08 LA
kattu LA 5.8.2008 SaTKS, poika 08/06
Emeliina* LA 6.8.2008
viulu83 LA 6.8.2008 TAYS
VilmaAurora LA 6.8.2008 K-S ks
Miisa* LA 8.8.2008?? TAYS, Poika 10/06
Katrinna LA 20.8.2008
Naksuli LA 24.8.2008 kätilöopisto/haikaranpesä, tyttö 08/06
zuviliini LA 24.8.2008, poika 06/06
Garnet80 LA 24.8.2008, K-SKS, poika 03/05
miamaria LA 25.8.2008

Lisäsin itsenikin listaan.

Garnet80 kiitos viikko selvennyksestä... Joskus jossain keskustelu palstalla väitettiin että rv merkitään niin että esim. viidennen viikon kolmaspäivä olisi näin; 5+3. Oon ollu ihan sekaisin että miten ne nyt menee, mut tässä se selvisi :)

Mulla ensimmäisessä raskaudessa (joka siis meni kesken jo viikolla 6) raskaustestit näytti todella heeleaa viivaa. En sit tiedä miten asia on,voiko siitä päätellä mitään mut luulen kyllä että ne on niin yksilöllisiä juttuja ettei raskaustestin viivan vahvudesta kannata ressata :)

Neuvolaan en ole soittanu. Ajattelin odottaa vielä jonkun aikaa. Ultraan menen yksityiselle 8.1. Viikkoja olisi silloin 7+4. Kuuluuko sydän äänet jo silloin? Vai onko liian aikaista? Mulla kun tää juttu meni niin että varasin ajan gynelle jo ennen kuin tiesin olevani raskaana ja nyt sitten ajattelin että sielähän se ulta voitaisiin ottaa kun on kerran kaikki pelit ja vehkeet.

Täällä tuntuu monella olevan turvotusta ja pahoinvointia ym. Mulla kun ei oo oikein mitään. Tissit vähä turvoksissa ja väsynyt olen mut ei muuta...

Miamaria: Kyllä pitäisi näkyä sydänäänet tulloin. Mulla näkyi jo viikolla 5+5.

Mulla oli eilen neuvola. Eipä siellä mitään kummempia ollut, lappuja täyttelin ja sain nyt sitten lähetteen siihen ultraan! Tarkastetaan, että montako sikiötä on matkassa ja laskettu aika katsotaan sitten oikeaksi. Vähän jännittää! Toivon niin, että kaikki menisi hyvin ja saisimme edes sen yhden pikkuisen..

Mitenkä teillä muilla toista odottavilla on vanhemmat ja muut suhtautuneet vauvauutisiin? Me ollaan jostain syystä saatu aika inhottavia kommentteja. Miehen veli sanoi suoraan, että eihän tuossa ole mitään järkeä, kun on opiskelut kesken! Miehen äiti taas kysyi heti, että niin, olikos se vahinko?? Oma äitini laittoi viestin, että aijaa, vai niin.. Seuraavassa viestissä kuitenkin tuli onnittelut, kun kerroin, että emme halua odottaa kouluni loppumiseen, koska sitten tulisi ikäeroksi 5-6 vuotta ja se on liikaa. Ei niistä ole kaveriksi toisilleen. Harmittaa tosi paljon, kun kaikki on noin ilkeällä mielellä meidän uutistemme suhteen. Tulee itselle tosi paha mieli. Me olemme kuitenkin olleet jo lähemmäs 10 vuotta yhdessä ja naimisissakin olemme, joten ei luulisi olevan mikään ihme, että meille toinenkin lapsi on yrityksessä.

Olen kyllä kuullut, kun odotetaan kolmatta tai neljättä, niin saattaa tulla ilkeitäkin kommentteja ja noita vahinkoepäilyjä, mutta että jo toisesta lapsesta! No, pääasia, että itse tiedämme mitä teemme ja olemme itse onnellisia tästä raskaudesta.

Rv 7+6 ja terkkarin ultra ei näyttänyt mitään. Ei löytynyt selkeää kohdun sisäistä raskautta, mutta ei kipeää kohtaa munasarjoista tai -johtimista. Käsky tuli lähteä sairaalalle heti, jos kipuja tai vuotoja tulee. Viikon päästä pitäisi taas ultrata uudestaan, mutta viikko tuntuu tuskaiselta odottaa. Jälleen ultrattiin mahan päältä, joten sekä lääkäri että neuvolantäti kyllä varoitteli ettei näin aikaisin mitään sillä koneella välttämättä näy. Silti itku tuli heti kotona ja henkisesti olen tästä raskaudesta jo luopunut hiljalleen. Kun vain saisi varmuuden niin pystyisi elämään asian kanssa paremmin.

Miisa: Mun sukulaiset ei todellakaan ottanut hyvin tätä mun vauvauutisia. Niiku tiedät mun tilanteen. Mutta kyllä ne siitä varmaan lämpenee sitten jos se vauva syntyy. Tarkoitan ettei tule mitään keskenmenoa. On jo äiti paremmin mun kanssa keskustellut että uskaltaa joulua mennä sinne viettämään. Mutta vähän jännittää miten ne muut sukulaiset ottaa asian joiden kanssa en ole vielä keskustellut mutta ne on kuullut asian joltain muulta.
Mulla on menossa 7+1 viikko. ja Olen vähän turvonnut ku housut kiristää. Ja kuvottaa vähän väliä kaksi kertaa olen joutunut oksentamaan. Ja alaselkää jomottaa yleensä jos seisoo tai istuu. Mulla oli eka neuvola käynti tiistaina ja varattiin eka ultra 30.1 toi eka ultra on se niskaturvotusseulonta katotaan onko ihan normaali lapsi tulossa ja lääkäri on 23.1

Mammaksi: Voi että..Kurjasti sitten kävi, niin kuin epäilitkin. Oon tosi pahoillani teidän puolesta. Miksiköhän ne ei ultrannut sitten sisäkauttam jos olisi näkynyt paremmin.. Voimia sinne!

Viulu83: Uskon, että sun tilanteessa raskaus oli varmaan aika iso uutinen sukulaisille. Mutta olen aika varma, että kun lapsi syntyy, niin kaikkien asenne on erilainen ja kaikki ovat myytyjä vauvasta! Onneksi tässä on monta kuukautta aikaa sulatella asiaa, ehkä se on osaltaan pitkän raskausajan tarkoitus =) Voimia pahoinvoinnin kanssa elämiseen.. Pitää vain ajatella, että lapsi voi hyvin silloin kun äiti voi huonosti! Oletko kokeillut niitä apteekin inkivääritabletteja!? Pitäisi auttaa pahoinvointiin!

Mammaks: toivottavasti se näkyis vielä. Mulla itellä ei ole varaa mennä ultraan nyt. On pitkä aika odotella tammikuun loppuun.
Miisa: Meinas tulla itku ku luin sun viestiä ku olen niin herkkäkin tän raskauden takia. niin sen takia itku sä olet sitten niin ihanan positiivinen. en ole kokeillut inkivääritabletteja pitäis varmaan kokeilla.
Mulla on taas tulossa flunssa kurkussa tuntuu siltä ja aivastelen koko ajan toivottavasti ei tule kuumetta viime flunssasta on melkein pari viikkoa. Silloin viime flunssassa mulla ei ollut kuumetta ollenkaan kauhee nuha vaan ja kurkku kipu.

Mä olen kans tosi herkkänä, tuntuu et kaikki mahdollinen itkettää :)

Lueskelin noita tän palstan muista keskusteluja niin oletteko miettineet sikiöseulontaa ja mitä meinaatte sen kanssa tehdä?

Nyt ei ehdi enempää kirjoitella, palailen taas paremmalla ajalla!

Tsempit pahoinvoiville ja Mammaksille rutistus, toivottavasti kaikki on kuitenkin hyvin. Ihan totta varmaan on, että noilla viikoilla ei vatsan päältä välttämättä mitään vielä näy. Varmasti pitkältä tuntuu aika kyllä seuraavaan ultraan.

Enää 4 yötä jouluun :)

Mammaksi: älä nyt aivan kokonaan luovu toivosta. Voihan sieltä vielä pikkuinen löytyä, kun tutkivat niinkuin noilla viikoilla pitäisi...(siis ei mahan päältä) Siis jos olen oikein ymmärtänyt niin noin alussa tutkitaan aina sisäultralla. Korjatkaa jos olen väärässä...
Huomasivatko oliko kohtu suurentunut? Luulisi että siitä voisi päätellä jotain? Siis en minä mikään lääkäri ole mutta ajattelin vain...

Täällä vaivaa tämä oireettomuus edelleen...

heh! tuli vaan mieleen...On se aika ihmeellistä, siis jos on oireita niin ajattelee "nyt tuntuu siltä ja siltä, onkohan normaalia" tai sit "nyt ei tunnu ollenkaan missään, onkohan normaalia" eli oli niin tai näin aina on huolissaan :)

Voi Mammaksi... oisko mahdollista, et viikkoja oliski vähemmän ja siksi ei saatu näkyviin? Meillä ultrataan mahan päältä vasta rv 11-12 ja silloinkin pitää olla pissaamatta monta tuntia, et saadaan varmasti vauva näkyviin. Sitä ennen neuvoloissa ei kuunnella sydänääniä, kun laitteet on kuitenkin sen verran huonot, ettei haluta turhaan aiheuttaa pelkoja ja stressiä.. noin siis kotona. Täällä olis eka lääkäri rv 8 ja sit ultra 18-20, välissä ei mitään! Tosin laitoin just kelalle menee kyselyy, et mites, millon täytyy palata Suomeen, että saan äitiysavustukset normaalisti. Vastaavat joulun jälkeen, kun se tyyppi joka asiasta tietää, on jo lomalla. Että kattoo nyt sit, saanko yhtään ilmaista ultraa, täällä ei tehdä alkuraskaudessa ja kotona taas vain se 11-12 viikon. Luulis, että kotikuntaa kiinnostais, monta veronmaksajaa sieltä on tulossa, hehheh. Eli toiveissa ilmainen rakenneultra :). Pelottaa ajatella sinne asti, viikkoja vasta niin vähän ja oireita niin vähän... ekassa raskaudessa silloin oireet loppu kaikki ja kun aloin vuotaa, oli km jo niin pitkällä, ettei alakautta tehtävällä ultrallakaan saatu juuri mitään näkyviin. Hcg-arvokin oli jo niin matala, et hoitsut vitsaili mun olleen "vain vähän raskaana". Kylläpä tuntui hyvältä!!! Se oli muutenki niin kamalaa, sairaala rempassa ja olin jossain ihan eri osastolla kun piti, kellään ei ollu aikaa jutella mun kanssa... (hoitohenkilökunnalla siis) mut hei, en muistele täällä sen enempää siitä. Nämä kaikki elokuiset vauvathan kasvavat hienosti ja ollaan sitten iloisia kesähelteillä valtavien vatsojemme kanssa :D. Ihan varmaan ensi kesä on ennätyslämmin ;).
Onko muut loppuelokuiset jo turvoksissa? Musta tuntuu että peppukin on valtava (juu, ei varmaan liity raskauteen millään lailla, mut jospa elimistö jo keräis sinne imetysvaroja, enkä oo mässäilly liikoja - itseään on kiva huijata ;) ) ja että kaikki arvaa jo mahasta jouluna, kun oon aika "lauta" normaalisti...

Oltiin äsken esikoisen kanssa jouluostoksilla ja saatiin loput lahjat ostettuu. Nyt kun se vain malttais käydä päikkäreille, et saisin nuo lahjat paketoituu.. muuten tulee huuto, kun ei saa leikkii niillä..

Hyviä vointeja kaikille!

Hei,

mulla aiankin ekassa raskaudessa ultrattiin sisäkautta alkuraskauden ultra (muistaakseni vko7) ja myös vko 12 kunnallinen ultra. Sanoivat silloin, että ei mahan päältä näy vielä kunnolla. Älä vielä mammaksi luovuta!

Täällä on paha olo ja tänään mamma housut ekaa kertaa jalassa, olipa ihanat tässä turvotus tilassa.
Kävin eilen vanhempieni luona ja luulen, että äitini aavisti jotain. Aioin kertoa sille 7.1 alkuraskauden ultran jälkeen, jos kaikki kunnossa. Joillekin työkavereille ja parhaille ystävilleni oo jo kertonut. Jos sattuu jotain, niin ainakin on tukijoita lähipiirissä.

Meillä kaikki on suhtautunut hyvin raskauteen ja onnitelleet lämpimästi. Katsotaan kuinka vanhukset reagoi??? =)

zuviliini

Täällä ihan kauhea turvotus jatkuu... Näin tänään kaveria joka arvas kans saman tien. Ei toivoakaan että vois salailla. Mammahousut on tosi mukavat kun ei kiristä eikä purista.
Viime yönä meinasin oksentaa sänkyyn ja iltaisin pahoja vihlaisuja alavatsalla muuten olo ihan hyvä. En meinaa jaksaa millään kantaa esikoista jotenki on voimat poissa, mitenköhän se kantaminen onnistuu sit ku on isompi maha?!
Meidän vauvauutiset on otettu hyvin vastaan ja tiedän että kummankin vanhemmat odottavat jo innoissaan toista. Ajateltiin sitten joulupöydässä kertoa elleivät arvaa ennen sitä. Ollaan tosi läheisiä vanhempien kanssa ja jouluakin vietetään isolla porukalla; mun vanhemmat, miehen vanhemmat ja meidän kummankin siskot miehineen. Oltiin samalla porukalla viime joulunakin...

Mukavia ultrakuulumisia tältä suunnalta. Sintti oli 9 mm pitkä ja sydän sykki hurjasti. Päivät vastas taulukoita. Ultraaja oli tosi mukava. Mun entisen luokkakaverin isä mut ei siis silleen muuten tuttu. Pieni paikkakunta vain. :) 60€ jäi maksettavaksi Kelan korvausten jälkeen. Lääkäri kehoitti jatkamaan B6-vitamiinin syöntiä kun vähäsen epäilin et se vois olla syynä siihen että en oo tässä raskaudessa oksennellut. Apteekissa ovat pikkaisen vastahakoisia sitä myymään mut tää lääkäri sanoi ainakin et ei oo mitään haittaa.

mammaksi: Älä vielä luovuta! Ihmettelen kovasti et ultrattiin vain mahan päältä. Mun ultra tehtiin sisäkautta eikä varmaan muuten olis saatu mitään näkyviin.

Helou ja tervetuloa kaikille uusille elokuun odottajille!

Mammaksi, voi että, toivottavasti saat vielä parempia uutisia seuraavasta ultrasta.. Inhottavaa olla epätietoisuudessa. Itsekkin olen vähän epäillyt, että onkohan masussani ketään. Oireita/pahoinvointia ei edelleenkään juuri ole. Tällähetkellä rv 8+1. Ainoastaan rinnat on ollu arkoina, varsinkin yöllä herää siihen kun niihen sattuu. Ja vessassa olen käynyt ehkä hieman normaalia enemmän. Mutta pahoinvointia ei ole ollut. Eka neuvola mulla olis vkon päästä perjantaina. Täytyy varmaan soitella neuvolaan ja kysästä onnistuisko esim. sydänäänten kuuntelu.. Toisaalta olis kiva saada tieto jo ennen joulua kun silloin ajateltiin kertoa molempien vanhemmille. Tyly kertoa jos sit kuuleekin, että kaikki ei olekkaan hyvin.. Ei kai auta kuin koittaa ajatella mahdollisimman positiivisesti, ei tämä stressaaminen asiaan juuri vaikuta. Kaverini kertoi, että hänen kaverilla oli pahoinvoinnit alkaneet vasta reilusti ekan neuvolan jälkeen, eli voihan ne vielä alkaakin. Voi tätä pähkäilyä...

eka neuvola varattu 22.1. Viikkoja olis silloin jotain 10...
Oireettomuus vaivaa edelleen ja vatsassa ei enää tunnu edes "juilintaa" Väsymystä on hiukan ja tissit turvoksissa mutta siinä se... No yritän olla ajattelematta asiaa, vaikka vaikeaa onkin. Pitäisi kai uskoa että kaikki on ihan hyvin kun mitään vuotoa ei kerran ole.... Mutta onhan täällä muitakin oireettomia. Kaipa ne oireet sitten ilmenee joskus tai jos ei muuta niin iso pömppömaha tossa edessä sitten jossain vaiheessa :)

Itseäni hiukan kiinnostaisi minkä ikäisiä te kaikki olette? Itse olen 24 ja mies on 23

Oireet on mullakin lähteneet.. ei ole enää sitä kuvotusta. Mutta saattaa olla vaan hetken poissa ja tulevat sitten takaisin. Toivon, ettei ole sellainen keskeytynyt keskenmeno, sillä siinä vuoto ei heti ala, vaikka alkio on kuollut =(
Tämä netti on siitä huono, että tietoa tulee haettua liikaakin ja sitten pelkää kaikenlaista.

Minä olen 25 ja mies 31.

Täällä kans mietityttää keskenmeno. Mulla on yks takana ennen kun rupesin odottamaan esikoista. Siinä verta tuhrutteli useamman päivän ja sitten yhtäkkiä tuli sellainen veriklöntti ulos. Ei mitään kipuja. Lääkärissä sanoivat että kaikki tuli ulos itsestään... Aika helpolla pääsin kun oon kuullu kauhujuttuja muilta keskenmenon kokeneilta.

Ai niin minä olen 27 ja mies 32

Kävin tänään ekassa neuvolassa ja kysyin terveydenhoitajalta tuosta oireettomuudesta ja hän vastasi, että se on ihan yhtä normaalia raskausaikana kuin paha olokin. Ihmiset ovat erilaisia, raskauden ovat erilaisia ja joku kärsii jos jonkunlaisista oireista alussa, toinen lopussa ja joku koko raskauden, kun taas joku voi olla elämänsä kunnossa alusta loppuun eikä edes "muista" olevansa raskaana. Toki ymmärrän, että jos on ollut keskenmeno niin sitä suhtautuu kaikkeen hyvin varovasti ja kuulostelee kaikki tuntemuksia, mutta kuitenkin yleisesti ottaen siitä on lähdettävä et kaikki on hyvin jos ei mitään kipuja tms. ole.

Joten, minä ainakin olen huoletonna asiasta ja toivon ja uskon, että kaikki menee hyvin. Jos ei mene, niin sille ei kuitenkaan itse voi mitään vaan se on otettava sitten vastaan, mutta turha siitä on murehtia etukäteen... Kun se turha stressi ei kuitenkaan vauvalle hyväksi ole :)

Yritetään siis kaikki olla huolehtimatta ja nautitaan raskaudesta & odotuksesta! :-)

Minä olen vain käymässä töissä ja lähden tästä ihan kohta joulun viettoon. Hyvää ja rentouttavaa joulua kaikille! :-)

Yhteistyössä