Elokuu 2008 odottajat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mammaksi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Huomenta ja tosiaan huomenta, olen ollut niin väsynyt, että nukun illat, yöt ja näköään puolipäivääkin jos mahdollista.

Miisa: Jännä juttu tuo ultrasi ja se, ettei siinä marraskuun lopun ultrassa näkynyt toisesta sikiöstä mitään viitettä. Luultavasti siis se ei olisi kovinkaan paljoa isompi?? Siis vain päivistä kysymys, ei viikoista?? Ultraaja ei asiasta vissiin enempää sinulle kertonut, kuin vain isompi? Ykkösen prisma ohjelmassa on juuri käsitelty tätä kaksosraskautta ja sitä miten usea raskaus alkaa tosiasiassa kaksoisraskautena, mutta toinen sikiö katoaa noin ennen viikkoa10-12. Tässä on myös yksi syy miksi alkuraskauden ultraa ei monesti suositella, äidit stressaantuu tiedosta kahdesta ja masentuu kun np-ultrassa ei enään olekaan kuin yksi. Itselleni kävi luultavasti esikoisen kanssa näin, että oli aluksi kaksi, mutta np-ultran aikoihin enään yksi. En osaa surra toista mitenkään, koska minule sitä ei koskaan ollutkaan, sinulla Miisa tilanne on toinen, kun olet toisen alkion jo nähnyt. Mutta hirmusti onnea 5+6 päiväisestä!!

Itse painiskelen asioideni kanssa ympyrää. Alavatsan kivut, öyköttävä olo ja tuhruttelu saa miettimään josko tämä onkin kohdunulkoinen raskaus. Yritin kyllä aikas voimalla painella alavatsaa sivuista, josko olisi kipeää kohtaa, mutta ei sieltä löydy, vaikka helliä kohtia on moniakin ja särkee vähän sieltä täältä. Neuvolan täti ei sanonut kivuista ja tuhrusta juur mitään, kertoi vain, et jos minulla on ollut taaksepäin kallistunut kohtu niin kivut johtuu siitä kun kohtu alkaa nyt pullahtamaan eteenpäin. Reilu viikko pitäisi vielä kärvistellä ultraan, tuskaa tulee olemaan...

Hellou taas parin hiljaisen päivän jälkeen:)

Miisa; melkoisia uutisia!! Kyllä olisi täälläkin pää aika sekaisin, jos saman uutisen kuulisin.. Hienoa, että ainakin toisella on kaikki hyvin! Tuntuu varmasti pitkältä ajalta seuraavat viikot ennenkuin taas ultraan menet, mutta sittenpähän se asiaa selviää:)

Mammaksi: Kiva kuulla, että miehesi pääse leikkaukseen, vaikka vähän vaikeamman kautta se onnistuikin.. Toivottavasti se tuhruttelu loppuu pian. Vaikka eihän se tosiaan välttämättä vaarallista ole. Jostain myös luin, että alku ajan tuhruttelu on normaalia, kunhan "tuhruttelu" ei ole voimaakkaampaa kuin menkat.

Ja oma napa: Täällä olisi tällä hetkellä rv 6+1 menossa. Oireita ei edelleenkään ole juuri ilmaantunut. Rinnat on arkana ja turvottaa. Mutta sitä pahaa oloa ei ole oikein ollut. En tiedä pitäiskö huolestua vai ei.. Toisaalta olen kyllä syönyt aika säännöllisesti ja heti herättyäni myös popsinut jotain, joten ehkä silläkin olen voinut välttyä huonovointisuudelta. Tarkoituksena oli myös odotella sinne ekaan ultraan, mutta nyt on alkanut mietittyttään et pitäiskö sittenkin sinne varhaisultraan mennä. Eka neuvolankin on vasta 28.12. Voi kuinka pitkä aika sinne vielä onkaan...

mammaksi: On se kyllä jännä juttu.. Ei siinä marraskuun lopun ultrassa näkynyt mitään, vaan kohtu oli ihan tyhjä. Tässä eilisessä ultrassa pienempi sikiö oli 4mm ja isompi 7mm. en tiedä, paljonko se tekisi päivissä eroa. Mutta luulisi sen isommankin jo näkyneen silloin aiemmin.. Mietin jo jonkun kasvaimenkin mahdollisuutta, esim. polyypin, mutta luulisi senkin jo näkyneen silloin kaksi viikkoa sitten! Tai en kyllä tiedä, että kuinka nopeasti sellainen voi kehittyä.

En usko, että osaan jäädä suremaan tuota "alkiota", kun se on jo tavallaan todettu elottomaksi ja ei ole edes varmuutta, että onko se ylipäätään sikiö. Ultraajahan sanoi aluksi, ettei tiedä mikä se on!?

mammaksille vielä tsempityksen ultran odotukseen. Viikko on tosi pitkä aika odottaa tuollaista! Jospa sinulla onkin kaksosraskaus ja toinen sikiö meni kesken? Se sitten aiheuttaisi sen tuhruvuodon..? Toivotaan että kaikki on kunnossa. Sinulla kuitenkin nuo oireet, kuten paha olo jatkuu, niin se on positiivinen merkki.

Emeliinanalle piti vielä kommentoida pahoinvoinnista, että se saattaa vielä alkaa! Tuo usein syöminen auttaa joillain siihen hyvin, eikä kaikille tule sitä ollenkaan.

Itse olen huomannut nyt, että aamuisin on selvästi paha olo. Aamupuuro ei pidä nälkää kun maksimissaan pari tuntia ja huono olo jatkuu siihen saakka, kunnes saa mahan ruokaa täyteen!

Kahvinjuonti on taas jäänyt, kuten esikostakin. Kahvi alkaa närästää ja ällöttää..

Niin tuo meidän neuvolatätikin sanoi, ettei tuhruttelu olisi vaarallista, mutta kaikkialla mistä olen lukenut mainitaan vain "harmiton tuhruttelu kuukautisten aikaan". Ja kun minulla ei nyt osu kuin ovulaatioaika kohdilleen ja sekin olisi ollut jo viime pe-su. Ehkä tää mietityttää, kun se pirun tuulimuna tuhruili aikoinaan. Ja kun nää kipuilut häiritsee vielä niin... No viikon päästä torstaina asiat toivottavasti selkenee.

Heikohko olo on kyllä jatkunut, tänään kun olen yrittänyt vähän väliä (on lähes kokoajan) syödä jotain niin on ollut helpompi päivä. Lisäksi jätin ladyvitat ottamatta, kun olen monestikin kuullut niiden aiheuttavan toisille huonoa oloa.

Miisa sain neuvolasta ison Vau'kirjan. Tässä lukee, että sikiön koko rv7 olisi noin 4-8mm. Sinullahan alkoi tänään seitsemäs viikko (??) niin voihan se "toinen-mikä-lie" olla vaikka saanut alkunsa pari päivää aikaisemmin. Joskushan niitä munasoluja irtoaa kaksi parin päivän välein (tai vaikka molemmista munasarjoista samaan aikaan, mutta toinen kulkeutuu hitaammin tms) Anteeksi tuo "mikä-lie" ilmaisu, mutta en oikein tiedä miksi "sitä" pitäisi kutsua.

Miisa: kiva kuulla hyviä uutisia. Ainakin toisella on kaikki hyvin mutta älä vielä luovuta toivoa toisen suhteen.. mistäs sitä koskaan tietää.
Mulla huomenna klo 14 ultra joten toivotaan että mäkin tuon tänne hyviä uutisia.
Pahaolo jatkuu aika ällöttävänä ja väsy on aivan kamala. Iltaa kohden olo kyllä huomattavasti paranee. Pientä alavatsa särkyä on... toivottavasti ei mitään vakavaa.
Muistelisin, että esikoisestakin mahaa kyllä särki!

Että tähänkin ketjuun piti tälläistä saada... Sen verran puolustan omaa lääkäriäni, että haukkukaa minua tuntematta minua ihmisenä, mutta älkää arvostelko kaskussairaala tason ylilääkärin ammattitaitoa sairauksien määrityksessä.

Tajusin mitä tarkoitit, mutta jätin huomioimatta kommenttisi ko aiheesta. Kommentoin sinulle vain sitä miten arvostelit minun saamaa määritelmää omasta sairaudestani. Kommenttini mieheni lääkäristä oli rasistinen omalla tavallaan, mutta halusin sillä ehkä vain kärjistää sen, miten kyseinen lääkäri oli aivan toista mieltä kuin suomalaissyntyinen lääkäri, joka luki aiemmin tehdyt lausunnot, jotka oli kirjoitettu suomeksi. Minua on haukuttu tällä palstalla jo paljon, mielestäni riittävän paljon minua tuntemattomien ihmisten saralta, joten pyydän kauniisti, että ette enään tartu elämäntapaani, koska se ei kuulu odotusaikaa palstalle.

Olen nyt rekisteröitynyt ja ilmoittanut tälle palstalle kuulumattomat viestit ylläpidolle. Toivon, että saamme jatkaa odotusaikaista kirjoitteluamme ilman ylimääräisiä asiaankuulumattomia viestejä.

Mammaksi, siitä tuhruttelusta. Mulla tuhrutteli enemmän ja vähemmän alusta lähtien ja kesken meni :( Tuulimunasta ei ollut kyse, ehdin jo nähdä ultrassa alkion ja sykkeen. Mutta sitten joku vaan meni pieleen.

En tarkoita, että sinulla oli menossa kesken, mutta mullekin koko ajan sanottiin, että tuhruttelu on ihan harmitonta. Kun ei sitä todellakaan aina voi tietää. Tsemppiä kuitenkin ja toivottavasti kaikki menee hyvin sinun kohdalla!! Ja jos sulla raskausoireet jatkuu edelleen, niin se on musta ihan hyvä merkki...

Elokuu08: Tsempoiä ultraan!! Tule sitten heti kertomaan uutiset. Mulla on kassa noita mahakipuja, enemmän tai vähemmän. Kyllä ne varmasti kuuluvat asiaan, koska niitä oli minulla esikostakin ja kaikki meni hyvin.

mammaksi: Hyvä että pistit viestiä eteenpäin noista.. Alkaa olla jo aika sairasta vainoamista.

En teidä siitä toisesta "alkiosta", tai mikä nyt onkaan. Minulla on viikkoa nyt 5+6, eli huomenna alkaa 6+0, eli tavallaan seitsemäs viikko. Ovat ne siten aika lähekkäin kokonsa puolesta..

No, se selviää sitten seuraavassa ultrassa ja voihan olla hyvinkin mahdollista, että koko alkiota ei enää olekaan!

Tampereelle on kuulemma niin kovat ruuhkat ultrassa (kunnallisessa) että äidit eivät saa aikoja np-ultraan!! Kiva juttu. Pitää sitten mennä taas yksityiselle.

Ymmärtäisin kyllä jos joku solvaisi tai haukkuisi syyttä. Mutta rasistiset kommentit ovat tässä maassa kiellettyjä. Rasistisuus on kamalaa ja ajattelematonta. Minuakin vaivasi tämä Mammaksin kommentti. En puutu toiste ketjuunne, mutta ei tuossa minusta vainoamisesta ollut kyse.

Heippa kaikille!

Täällä plussattu ja tänään oli eka neuvola. viikkoja on 6+1,siis "alustava arvio". Siis kun en muistanu tarkasti viime kuukautisia. (olin niin onnesta soikeena,etten meinannut puhetta ymmärtää..)Järkyttävää väsymystä ja rinnat turvonneet Pameloiksi..
Ultrassa ei ketään näkynyt, mutta täti vetosi sen rakkineen vanhanaikaisuuteen ja alkuraskauteen...?Siihen näytölle he kun eivät muuta kun virtsarakon saaneet. Tammikuussa olisi Hyvinkäällä sisäultra, jännittää kauheasti onko kaikki kunnossa.
Anteeksi tekstin sekavuus, päässä pyörii vaikka ja mitä..! :)

Alkuperäinen kirjoittaja Janiks:
Ymmärtäisin kyllä jos joku solvaisi tai haukkuisi syyttä. Mutta rasistiset kommentit ovat tässä maassa kiellettyjä. Rasistisuus on kamalaa ja ajattelematonta. Minuakin vaivasi tämä Mammaksin kommentti. En puutu toiste ketjuunne, mutta ei tuossa minusta vainoamisesta ollut kyse.

Minua saa siis haukkua ekämäntilanteeni vuoksi, mutta jos huonolla suomella yritän tuoda esille sen, että ulkomaalaissyntyinen lääkäri ei ehkä ollut ymmärtänyt toisen lääkärin suomeksi kirjoittamaa lausuntoa ja teki virheen, niin se tekoni on kiellettyä...

Olkoon niin tai näin niin minun huomioni kiinnittyy nyt kohtuuni ja siihen elääkö sielä kukaan. Erikoisia kipuja esiintyy siellä täällä, mm selässä munuaisten kohdalla, mutta levossa kaikki tuntuu paremmalta. Epäilykseni kohdunulkoiseen raskauteen alkaa hiljalleen vahvistumaan, mutta hetkittäin unohdan epäilykseni ja hymyilen. Kävipä minulle ja "vauvallemme" nyt miten tahansa, elämä jatkuu huomennakin. Virallinen sairaslomani loppuu lauantaina, sen jälkeen pitäisi jaksaa tämän kaiken mietinnän keskellä hoitaa kuntoutuksen asiat kuntoon, jotta joskus jonnekin töihinkin pääsisin.

Sarisa: Onnittelut raskauden johdosta ja tervetuloa mukaan elokuulaisiin! Mistäs päin kirjoittelet? Onpas sinulla ollut aikaisin neuvola ja oikein ultrattukin! Harmi kun meidän neuvolassa ei anneta aikoja ennen 8 viikkoa, olisin jo mielelläni mennyt sinne!

Mammaksi: Mä' oon edelleen sitä mieltä, että se yksi hullu on ottanut sinut silmätikukseen, jostain syystä, ja kirjoittelee tuollaisia älyttömyyksiä eri nimimerkkien turvin. Ei täällä ennen ole ollut tuollaisia pilkunviilaajia ja ahdistelijoita, jotka käyvät haukkumassa ihmisiä eri ketjuissa, joihin eivät edes kuulu. Tänne on nyt eksynyt joku yksittäinen kateellinen ja katkera ihminen, joka purkaa ongelmiaan ja pahaa oloaan tuolla tapaa. Kukin tyylillään, mutta aikas erikoinen tyyli. Kannattaa ilmoittaa nuo kaikki sinua koskevat viestit asiattomiksi, niin saadaan kirjoittelija ehkä kiinni!

Etkö pääsisi yhtään aikaisemmin ultraan, niin saisit selvyyden epäilyillesi ja tuolle tuhruvuodolle?

Hihhei! Ihanaa!!!
Ultra takana ja kaikki oli oikein hienosti. Pikkuisella oli mittaa 6mm ja vastasi viikkoja 6+2.Sydän sykki oikein hienosti. Nyt on aivan mieletön fiilis lähteä sunnuntaina etelän lämpöön!

Miisa: Meil ei kunnassa ole kuin yksi ultraava lääkäri ja sillä on kaikki muut päivät paitsi torstait terveyskeskuksessa varattu yleiseen vastaanottoon. Nyt loppuviikosta en muutenkaan pääsisi menemään ja ensi viikon alussa on sitten melkein sama vaikka menen vasta torstaina. En kuitenkaan viitsi alkaa maksamaan yksityiselle nyt, kun viikon päästä pääsee ilmatteeksi kunnalliseen. Luullakseni tämä on meinaa täysin ilmainen, kun tehdään terveysasemalla samalla kun on se eka lääkärinkäynti raskaudessa muutenkin, sairaalallehan joutuu sit np- ja rakenneultrasta sen polin 22e maksaa.

Elukuulle onnittelut kaikesta hienosta mahassa!

Sarisalle tervetuloa joukkoon! Sie taidat olla maantieteellisesti lähimpänä minua, mitä kirjoituksista olen päätellyt.

Lykkäsivät minulle muuten jo maanantaina neuvolassa täytettäväksi sen esitietolomakkeen mikä viedään synnytyssairaalalle ekan äitiyspolikäynnin yhteydessä. Mietin, että enhän mie sairaalalle mene kuin vasta synnyttää, tai siis ultrat, mutta ne tehdään ymmärtääkseni röntgenosastolla... Tuli vaan jokseenkin outo olo, kun tilanne masussa on mikä on ja kädessä on lappu jossa kysytään nimiehdotukset!! paitsi et mieshän on ne nimetkin vissiin jo päättänyt (pojan kolmas nimi puuttuu, kun en halua menneisyyden vuoksi siihen hänen toista nimeä, on meinaa sama kuin exäni toinen nimi...)

Kiitoksia!
Järvenpäässä asustelen,vasta muutama kuukausi sitten tänne muuttanut :)
Itekkin ihmettelin miten ultrasivat jo nyt, sain ajankin samalle päivälle kun soitin..
Tosin voinee johtua pienestä epävarmuudesta,kovasti mietitytti pidetäänkö vai ei. Onneksi nyt ollaan aivan varmoja,että tämä kaveri jää. Mutta jos suoraan puhutaan,niin edelleen välillä pelottaa koko homma,miten pärjään jne.Mutta eiköhän se tästä!
Mistäpäin muut mammat ovat?

sarisalle tervetuloa! Eiköhän nuo ajatukset siitä, miten itse pärjää, ole melko tuttuja kaikille (ainakin) esikoistaan odottaville... Vaikka mekin ollaan miehen kanssa ihan innoissamme tulokkaasta, oli mulla ensireaktio positiivisesta raskaustestistä paniikinomainen itku... Äkkiä vaihtui sitten iloksi, mutta yhä välillä huolettaa, osaakohan sitä toimia oikein odotusaikana ja varsinkin sitten, kun pikkuinen on maailmassa... :)

elokuu08: Ihania uutisia! Mä odotan jo jännityksellä huomista ultraa... Toisaalta oon ihan varma, että siellä se pieni sintti on, toisaalta taas pelottaa, että entäs jos ei olekaan? Onneksi enää vuorokausi, sitten on tarkempaa tietoa :)

Yhteistyössä