Elokuu 2006

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sitrus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meidän pojasta tuli sitten Mikael ja kutsutaan häntä Miksuksi.Ristiäiset meni hyvin ja poika oli kiltisti koko kasteen ajan,hymyili papille hampaatonta hymyään.
Käytiin eilen neuvolassa ja Miksu painaa 5780g ja pituutta on 59cm.Painoa oli tullu kuukaudessa yli 800g.
Mä sanoin sille neuvola tädille et oon antanut iltaisin maissivelliä kun sain sillä pojan mahavaivat yöllä kuriin niin se sanoi et hän suosittelee sitä usein sellaisille vauvoille jotka nukkuvat huonosti tai on mahavaivoja.Se suositteli myös riisivelliä koska näistä kahdesta ei yleensä tule allergioita.Mä aloitin sen niin et laimensin ensin nannilla niin et velliä 40ml ja nannia loput ja sen jälkeen nostin aina 10ml:llä per ilta jos mitään ei tullut.Kannattaa kokeilla.
Saatiin myös eka rokote josta ei tykätty yhtään,huusi aika kivasti.
Mä joudun Miksun kans siihen MRSA kokeeseen kun naistenklinikalta löydettiin yhdeltä äidiltä ja 5 vauvalta se bakteeri silloin kesäkuun lopussa.Toivottavasti ei ole mitään, en ainakaan usko.

Minä täällä taas. Pistän pientä galluppia ystyyn eli paljon teidän vauvat ovat painaneet 6-viikkoisina? Tultiin juuri neuvolasta ja painoa tasan 6 kg ja pituutta 58,4 cm. Kaikki päivittelevät, että onpa meillä iso vauva ja olisi kiva tietää, että onko tämä nyt oikeasti niin kamalan iso.

mäkin aattelin pientä gallupia, tosin hieman eri aiheesta kuin shanti. seksi kun on vähitellen _(ainakin meillä, onneksi) käymässä ajankohtaiseksi (kun vain viimein saisi alapään kuntoon, kerran jo kokeiltiin eikä tehnyt juuri kipeää, mutta nyt epparihaava on jotenkin taas kipeytynyt ja alavaytsalla tuntuu outoa viiltävää kipua ajoittain, pitäisi kai soittaa johonkin...) ajankohtaiseksi...

1. Ootteko ajatelleet jo toisen/seuraavan lapsen hankintaa?

2. Miten olette ajatelleet ehkäisyn hoitaa?

Ja omat vastaukset:

1. Ainakin vielä yhden pikkuisen kanssa toimiminen tuntuu niin vaativalta, että ainakin nyt tuntuu siltä, ettei meille tule seuraavaa lasta ennen kuin tämä vähintään syö itse ja käy potalla...ja pärjää muutenkin itsekseen hetken aikaa. Lisäksi synnytys oli niin inhottava kokemus, ettei tee mieli kokea sitä heti uudelleen. Tietty vauva on toisaalta niin ihana ja kultainen, musta tuntuu etten oo nauranut näin paljon piiiiiiitkiin aikoihin :) Mutta tämä yksi ilonlähde riittää kyllä meille ainakin toistaiseksi.

2. Kondomia ei kumpikaan tykättäis pidemmän päälle käyttää enkä kierukkaa viitsisi ottaa, jos jostain syystä muutankin mieleni tuon edellisen suhteen. Ja eikös se ole vähän epämiellyttävä se sen laitto? Mä olin jostain syystä ymmärtänyt, että ehkäisylaastari käy imetettäessä, mutta nyt luinkin, ettei se kai sovikaan. Sitä kun olin jo alustavasti harkinnut :/ Noh, eiköhän sopiva keino löydy jälkitarkastuksessa. Imetyksen ehkäisytehoon en luota (ihme kyllä mieheni kuyvittelee sen olevan kovinkin luotettava ehkäisin), varmaan järkyttyisin kuoliaaksi jos tulisinkin raskaaksi vielä kun imetän tätä pipanaa...

Vastailenpa Gallupeihin. Vauva on vasta 5 viikon ikäinen, ensi viikolla on neuvola. Miehen kanssa ollaan ihmetelty, keneen tyttönen oikein tulee, kun kasvaa tosi nopeasti. Todennäköiseti nyt painaa tuon 6 kg, kaksi viikkoa sitten neuvolassa painoi 5100 g. Ja pituuttakin on silmämääräisesti tullut huimasti... Eli iso tyttö on meillä. Ensi viikolla neuvola, silloin saadaan tietää, onko arviomme paikkansa pitävä. Ja en oikein tykkää, kun kaikki sanoo, että onpa se iso!
Sitten lapsenhankinnasta. Mies on rehellisesti sanonut, että hän haluaisi pojan. Koska ikää on jo yli 30, niin kaipa sitä melko pian pitäisi alkaa yrittelemään. Toisaalta eihän sitä tiedä, tuleeko poikaa... Minulle riittää tämä yksikin lapsi ja ajattelen nykyisin (kun menetettiin esikoinen kohtukuolemalle), että lapsiasioita ei voi mitenkään suunnitella. Tässä vaiheessa en kyllä osaa siis vastata kuin, että asiaa on mietitty. Jotenkin tuo "hankinta" sana vain pistää korvaan - saivartelua ja pikkusieluisuutta, tiedän kyllä mitä iiq ajaa takaa. Mutta kuitenkin - toinen lapsi voisi jossain vaiheessa tulla, tyttö tai poika. Mies on varautunut yrittämään poikaa kolme kertaa. Toivottavasti ketään ei loukkaa, että mies on noin pojan perään...
Ehkäisystä. Itse en voi käyttää mitään hormonaalista ehkäisyä, kondomeista emme kumpikaan pidä. Niitä nyt ehkä kuitenkin aletaan käyttää. Kuparikierukkaa en halua, en voi kuvitella jotain häkkyrää sisääni ja olen kuullut liikaa kierukkaraskauksista, jotka ovat päättyneet sekä hyvin että huonosti. Me ollaan käytetty ehkäisynä ennen lasta kolme vuotta keskeiytettyä yhdyntää (rasittavaa) ja varmoja päiviä. Molemmat osoittautui hyviksi keinoiksi, lasta ei tullut ja molemmat raskaudet ovat alkaneet pian yrityksen aloituksen jälkeen. Huh, tulipa pitkästi. Vauveli nukkuu vaunuissa tuossa vieressä. Nukutamme häntä usein sisälläkin vaunuissa, nukkuu paremmin kuin sängyssä. Iltakanniskelut ja -piereskelyt ovat meilläkin nyt arkipäivää. Yöt neiti nukkuu onneksi hyvin, joten olemme autuaan tietämättömiä pienten lasten vanhempien paljon puhutusta väsymyksestä. Itse nukun enemmän ja paremmin kuin työssäkäyntiaikanani... Nyt pitää koputtaa puuta.

Shanti: Meijän poitsu 6 ½ vkosena 61cm ja 5355g.

Gallup:
1. Periaatepäätös tehtiin että toista lähdetään joskus yrittämään. En oo vielä asiasta miehelleni maininnut mutta kesä 2008 häämöttää mun mielessäni. 2 vuoden ikäero kun mielestäni olis passeli.

2. Ehkäisynä tällä hetkellä kondomi mutta aattelin aloittaa taas Cerazettejen syönnin jälkitarkastuksen jälkeen. Kierukka varmaan muuten mutta ei taida kannattaa kun kuitenkin parin vuoden päästä aattelin taas olla synnärillä ja Cerazettet ihan ok sopineet mulle.

iiq: Ehkäisylaastari ei tosiaan käy imettävälle koska siinä samoja hormoneja kuin yhdistelmäpillereissä.

Shanti: tyttö oli syntyessään 3060 ja 6 vkoisena 4500 eli kokoa on myös kertynyt aika nopsasti..pituus 52cm
Gallup
1. Toista ei ehkä tehdä lainakaan , mutta aikaisintaan 3-4v päästä vaikka olenkin jo yli 30v.

2. Ehkäisyn aloitin jo Cerazetellä. Haluan kierrukan tai kapselit sitten myöhemmin ja jos näyttää siltä ettei toista tule/tehdä/saada niin viimeistään 37v laitan piuhat solmuun. (nyt siis 31v)

tyttö heräsi joten isotkirjaimet tms voivat uupua...:)
ellu:
Eihän siinä ole mitään pahaa jos haluaa pojan, kunhan tyttö ei kuule siitä liikaa.. mulla on hyvä ystävä jonka "olisi pitänyt olla poika" -Hänen äitinsä huomautteli siitä usein. ja sen huomaa vieläkin käytöksestä.. :(

meilläkin nukutaan hyvin vaikka ilmavaivat ovatkin väliin tosi ikäviä. Yöunet ovat jo 8h -> parilla syötöllä ja yhdellä vaipan vaihdolla. ;)
Nukumaan laitan niin että tassutan pieten kätinät ja nosta syliin jos tulee iso itku. Lasken takaisin sänkyyn heti kun rauhoittuu, odota hetken ja vaihdan huonetta. Tätä toistetaan niin kauan että nukahtaa.. 5,in-30min.. eli vaihtelee, mutta toimii vain jos muksu on väsy. Uni muuten piteni kun aloin antamaan yöpullon korviketta enkä tissistä. Korvike sulaa vaikeammin.:) neuvolassa tätsä oli vähän nihkeä, mutta myönsi että uni on tärkeää.

Seksistä : Ollaan harjoiteltu pari kertaa.. Sujuu jo ihan hyvin mutta minulla välillä ollut aristusta seuraavana pvnä leikkausarvessa ja repeämässä.
Kaippa se on ihan normaalia kun niissä on ns uusi iho.

iig :kysy neuvollasta ..Pyydä tarvittaessa lähete naisten polille niin tarkistavat mikä vikana ja jos jotain löytyy niin saat hoidon samalla.
Oliko sulla jo kohtu hyvin palautunut?

Kuuden viikon ikäisenä meidän herra on 6100g ja 61cm, eli ihan kivasti. Eikä tää nyt mun mielestä niin kauhean iso ole :). Tuntuu vaan todella hyvältä kun poika kasvaa näinkin reippaasti ihan vaan rintamaidolla. Tunnen suurta ylpeyttä tästä täysimetyksen onnistumisesta näinkin hyvin.

1) Toisesta lapsesta haaveilen, ja yritys siihen suuntaan alkanee mahdollisimman pian.

2) Tällä hetkellä ehkäisylle ei ole minkäännäköistä tarvetta :(, mutta kunhan tilanne tulee ajankohtaiseksi, niin varmaan kortsuilla mennään. Tai luotetaan imetykseen ehkäisynä, sillä toinen lapsi on toiveissa, kunhan nyt ei ihan heti.

Yöt menee vaihtelevasti, mutta nyt on jo noin viiden tunnin yhtenäinen unipätkä tullut kuvioihin, ja sen päälle vielä kolme tuntia unta. Oikeastaan tuntuu että nukkuukohan poika vähän liikaakin, kun on hereillä vaan niin vähän vuorokaudesta, muutaman tunnin. Nytkin nukkuu liinassa mun sylissä.

Hassua lukea, että joku on jo antanut kiinteitä kun itselle se on niin kaukaista vielä, mutta äiti71:n vauva taitaakin olla jo kolme kuukautta? Annetaanko keskosille aikaisemmin kiinteitä kuin täysaikaisena syntyneille? Milloin te muut ootte suunnitelleet alottavanne kiinteiden maistelun?

Kysymys seksiin liittyen. Miten se nyt suositellaankaan, kun olen autaasti unohtanut mitä sairaalassa tai neuvolassa sanottiin seksiin liittyen. Oliko se, että kannattaa odottaa jälkitarkastusta ja aloittaa vasta sitten? Vai että vuodon loppumisen jälkeen voi aloittaa? No, me aloitettiin tänään, 5 vkoa synnytyksestä. Niukkaa vuotoa on edelleen. Eikä käytetty muuta ehkäisyä kuin täysimetystä. Huh, kylläpä tulee intiimejä asioita kirjoiteltua tänne. No, muttaosaako joku sanoa, miten sen seksin aloituksen kanssa oikeesti on, missä vaiheessa voi aloitella?

Hei!
Liityn kanssa teidän seuraanne, oon lukenu keskutelujanne jo pitkään..Meillä on poika tänään tasan viis viikkoa..
Gallupeihin vastailisin seuraavasti:
1.kolmas lapsi ois tervetullut, toivottavasti pienemmällä ikäerolla kuin ykkönen ja kakkonen (9 vuotta), eli ens syksynä vois jättää ehkäisyä pois..

2.tällä hetkellä käytössä kondomi, kun en uskalla luottaa täysimetyksen tehoon..imetysen loputtua otan luultavasti käyttöön ehkäisyrenkaan taas, se tuntui hyvältä ja toimivalta menetelmältä hormonikierukan ja pelkän kondomin käyttöjen jälkeen..

Ellulle seksistä, että täällä suositeltiin jälkivuodon loppumisen odottamista ennen "ekaa kertaa"..toistaalta on varmasti hyväkin kokeilla ennen jälkitarkastusta, niin tietää jos jotain ongelmia ilmenee ja voi etsiä niihin sitten syytä lääkärillä..

Shantille: meidän viisviikkoinen painaa nyt vähän alle 5kg ja on 55cm pitkä, painoa on tullu noin 350-400g viikossa, esikoinen oli aikoinaan lähes 6kg ja 59cm kuusviikoisena..

Ilmavaivoista kärsitään varsinkin iltaisin ja silloin ei auta mikään muu kuin kantelu ja liikkeessä oleminen, joten tilasin minäkin netistä kantoliinan ja kokeilen sitä heti kunhan se saapuu kotiin saakka, toivottavasti auttais meillä, sillä kotityöt jää iloisesti tekemättä kun vuorotellen poikaa kannellaan..

Pojalla todettiin kireä kielijänne, joka nipsaistaan poikki kolmen viikon päästä, kysyisinkin onko kellään kokemusta tai kuultuja juttuja kyseisestä toimenpiteestä? Ymmärtääkseni se on pieni juttu paikallispuudutuksessa noin pienellä, mutta jännittää silti, että miten syöminen onnistuu jälkeen päin..

Emppu ja sulo 5vko

Hei vaan,

GAlluppiin:
1. Meillä ei ollut kuusiviikkoisneuvolaa, mutta nytt 8,5 viikon ikäisenä meidän neiti painoi 4310g ja oli 54,7cm pitkä. Painoa tullut 200g viikossa. Lähtöpainohan meillä oli 2780g ja pituus 47cm.
2. Toinen lapsonen joo joskus. Ensin haluan toipua tästä ja saada hetkeksi oma elämä takaisin.
3. Ehkäisystä ei aavistustakaan. Mikä se Cerazet on? (tietämätön)

Meillä on alusta saakka nukuttu yöt hyvin. Nykyään menee putkeen 7-8h ja sitten syönnin päälle vielä pari tuntia. Eli mekään emme tiedä siitä väsymyksestä vielä mitään. Tokihan kaikki voi muuttua. Minusta neidillä on vatsavaivat vähentyneet, tai on muuten jokseenkin rauhallisempi kuin aiemmin. Ehkä se kun kasvaa... Olihan se alussa niiiiiin pieni. Tytsy täyttää huomenna kaksi kuukautta. Hurja miten aika menee nopsaa.

Emppu: meilläkin on kireä kielijänne. Miten te saitte leikkauksen jo tässä vaiheessa? Meille sanottiin, että sitten vanhempana vasta...

Samoin sanoivat napatyrästä. Vasta yli vuodenikäisenä leikataan, jos on enää tarpeen.

Itkuhälyyttimestä kuuluu, että vaunuissa rupsutellaan...:) Huvittavaa:)

Hei, sitä pitikin kysymän: miten teillä muut atoopikot iho on reagoinut nyt kun ei olla enää raskaana? Mulla on aivan kauhea. Joka paikka kutisee - päänahkaa myöten ja olen joutunut kortisonia käyttämään...

Hobitti ja Toukka 2kk

Emppu, mulla ei varsinaisesti oo kokemusta tosta kireästä kielijänteestä, mutta lähipiirissä on. Eli mun mielestä se kannattaa tosiaan leikkauttaa mahdollisimman pienenä, jolloin se on toimenpiteenä tosi helppo ja kivuton, ihan vaan nipsaus. Jos odotetaan sinne parin kolmen vuoden ikään, niin toimenpide tehdään nukutuksessa ja on paljon isompi juttu. Tutun lapsen kohdalla oli näin, ei leikattu pienenä vaan odotettiin että tarviiko leikata, ja tarvihan sitä kun puhe ei kehittynyt kunnolla. Ja ainkin imuotteen pitäis parantua ton operaation jälkeen?

Hobitti, mulla on atopiaoireet helpottuneet synnytyksen jälkeen, jo heti sairaalassa. ihottyumaa toki on edelleen ja korttaria tulee käytettyä, mutta ei niin laajalti kuin raskauden aikana ja moni sitkeä ihottumaläntti on viimein parantunut. mites sulla olikaan raskaana ollessa? Aika hassua, että eri ihmisillä tuo iho reagoi niin eri tavalla :O tsemppiä sulle sen kanssa...tiedän miltä tuollainen tuntuu :/

Meidän poika on tänään ollut yhtä hymyä :) Ja sillä on maailman ihanin hymy :) Nyt tuntuu kyllä, että ovat jo aivan tarkoituksellisia nuo hymyt...viimeistään nyt siis. Lisäksi poika on alkanut käsiään käyttää enemmän eivätkä ne ole enää niin paljoa nyrkissä. Ja sen jalat...ööh, nyt se on alkanut hoitopöydällä maatessaan ponnistaa jaloilla niin, että peppu nousee ilmaan XD Kovasti ois hinku jo liikkeelle...ainakin treenailee kovasti...

Hei taas pitkästä aikaa.

Vastauksia galluppeihin:

1. Ensi viikolla vasta 6-viikkoa täynnä, viimeksi käytiin 1kk ikäisenä jolloin pojalla painoa 4820g ja pituutta 55cm.

2. Toinen lapsi on toiveena tehdä, mutta ei ihan heti. Luultavasti ikäeroa tulee ainakin nelisen vuotta. Haluan saada vähän työkuvioitakin kuntoon ennen seuraavaa, lisäksi tuntuu että haluan keskittyä vain esikoiseen jonkin aikaa ja nauttia "täysillä" hänestä.

3. Eipä ole jälkivuoto loppunut VIELÄKÄÄN! Ja nyt jo reilu 5 vkoa synnytyksestä.. Ei onneksi paljoa vuoda, ph-suojalla pärjää, mutta vuotaa kuitenkin, plääh! Tod. näk. otan minipillerit tai hormonikierukan käyttöön jälkitarkastuksen jälkeen, sitä enne kumiukko JOS jälkivuoto loppuu..

Kielijänteestä. Omaa kokemusta ei ole, mutta siskon pojan ja työn kautta. Siskon pojan kielijänne napsastiin jo sairaalassa äidin pyynnöstä (on hammaslääkäri ja tietää asiasta), vaikka lääkäri suositteli leikkausta vasta 5-vuotiaana. Nopeampaa ja kivuttomampaa pienenä. Lisäksi tosi kireä kielijänne voi vaikeuttaa puhumista, äänteiden löytymistä. Ikävää jos puheen tuottaminen puuroutuu noin pienen asian takia. Töissä olen näitä tapauksia kohdannut. Änteet ovat näiden lapsien kohdalla kyllä löytyneet melko nopeastikin kielijänteen katkaisun jälkeen, mutta itse olen miettinyt, miksi ihmeessä lääkärit eivät tee sitä aiemmin. Kai siihen joku syy on. Mikä - en tiedä.

Kiitos tiedoista, vahvisti omaa käsitystäni asiasta..:)mun tiedot on lähinnä kirjoista opiskeluajalta eikä lähipiirissä ketään kellä ois leikattu..voidaan siis mennä toimenpiteeseen hyvillä mielin..
Meillä siis neuvolassa terveydenhoitaja otti asian puheeksi, itse en sitä ollut älynnyt eikä sairaalassakaan kukaan asiaa huomannut..alkuun oli imemisessä isoja vaikeuksia, mut ajattelin että mulla on vaan taidot ruostuneet ja jatkoin yrittämistä..:)niin siis, neuvolasta soittivat keskushammashoitolaan leikkaavalle kirurgille ja hän oli sitä mieltä, että parempi näin pienenä leikata eikä jäädä odottelemaan josko venyisi itsellään..toivotaan, että helpottais meidän imetystuokioitakin..

Meillä oli neuvola eilen ja vaavi tasan 5vkoa. Painoa oli 4390g ja mittaa 54cm. Lähtömitat 3240 ja 49. Hyvin kasvaa löysistä kakoista huolimatta.
Aknen takia täytyy miettiä tarkasti ehkäisymenetelmää. Seksiä ei vielä kokeiltu mutta vkon päästä tarkastus. Jonkinlaista tulehdusta epäilen.. Mieli tekis kyllä jo kovasti mutta pelottaa niin pirusti.

Toista vauvaa tuskin hankitaan. Vaikka onhan se mielessä käynyt..

Helpotti paljon kun neuvolatäti kehotti "työntämään korvatulppia syvemmälle päähän" aina kun vaavi ähisee yöaikaan vatsavaivojaan. Että parempi ettei liikaa hyssyttele koska siten ei ainakaan nukuttaisi ikinä. Ja itku on tietenkin eri juttu, siihen toki herättävä. Saa siis hyvällä omallatunnolla nukkua vaikka vaavi vähän valvoisikin. Tosi jees.

Hei kaikille. Laitoin vaavin nukkuun ulos, vettä sataa ja 2,5 astetta plussan puolella. Vauva on tosi suloinen ja syö hyvin. 1kk:n iässä pojalle oli kertynyt painoa jo 4970g eli 3 viikossa 1060g ja lähtöpainoon melkein 1,4kg. Nukkuu vaihtelevasti yöt vielä, mutta yleensä herää 3-3,5 tunnin välein. Aivan mukavasti kuitenkin. Ei itkeskele paljoa mutta vähän kuitenkin. Eli aika rauhallinen on.

Gallup:

1. En tiedä vielä ajankohtaa toiselle muksulle, koska lie alkais yrittämään. Kyllä miestä vähän hättyytin että jos ensi kesänä alkais yrittään, heti sen jälkeen kun on käyny pari kertaa terassilla istahtamassa ;) Saa nyt nähdä, voi mennä useampi vuosikin.

2. Pillerit heitin pois 1 vuosi ja 2kk ennen raskaaksi tuloa. Alkoi tuleen vuotoja ja aloin kokeileen muita ehkäisykonsteja. Kokeiltiin sitä ehkäisyrengasta ja ei asettunut millään, ei siis sopinut sekään. Sitte kokeiltiin Sultania ja sillä sitte jatkettiin ja jatketaan ainaki tämä alkuaika. Eli kerran on oltu petihommissa, 5 viikkoa synnytyksestä. Mies ei tietenkään kumista liioin tykkää mutta eipä halua että alan pillereitäkään syömään kun saattaa palata kiukkuinen akka takaisin.

3. Jälkivuoto alkaa olla finaalissa, pikkuhousunsuojalla pärjää. Kaikkea ne valmistajat keksiikin, ovat hajustaneet ainakin Alldays:n suojat :)

Nyt pitää alkaa touhuaan jotakin, jos pukisi vaatteet päälle ainakin. Oikein hauskaa syksyistä päivää! Täällä Pohjoisessa aika syksyinen päivä..

No eihän se meidän poika mikään hirvittävän iso ole, näyttäis täällä olevan useampikin saman kokoinen. :)

Sain vihdoin tilaamani kantoliinan. Mä kuvittelin sieluni silmin, kuinka vauva tyytyväisenä jokeltelee liinassa ja minä jynssään kotiamme hymyssä suin kiiltävän puhtaaksi. Ja paskat... Mun äiti nauroi, että ei ole koskaan kuullut kenenkään vauvan huutavan niin kovaa kuin meidän poitsu liinassa ollessaan. Jatketaan sitkeesti silti totuttelua pieniä hetkiä kerrallaan vauvan ollessa hyvällä tuulella.

Ja sitten vastailuja galluppiin. Meillä olis suunnitelmissa aloittaa toisen lapsen yrittäminen sitten kun tää nykyinen on pari vuotias. Sen takia en halunnut kierukkaa (enkä myöskään kuulemieni kauhutarinoiden vuoksi...), vaan ehkäisynä on minipillerit, kunhan nyt ehtisin käydä ne apteekista hakemassa.

Samoin, samoin totean kuin Shanti. Eihän tyttömme mikään iso olekaan. Kaipa paino alkaa tasoittua pienempipainoisempina syntyneiden kanssa näiden ensikuukausien aikana.
Minä totesin myös rintarepun kanssa saman kuin sinä kantoliinan. Lainasin työkaverilta BjörnBorgin rintareppua (sitä juuri haukuttiin tuolla toisessa ketjussa, työkaveri kyllä kehui sitä, 5 lasta on reppussa kannettu, on lainaillut sitä enemmänkin ja työkaveri vielä mainitsi, että siinä lonkat ovat hyvässä asennossa, kun tuolla ketjussa haukuttiin, että lonkat ovat tosi huonossa asennossa...) No, olivatpa lonkat missä asennossa tahansa, niin meidän tyttö ei tykkää tulla kannetuksi siinä. Kantoliinakin olisi ollut työkaverilla tarjolla, mutta itse taas vierastan sitä liinaa. Minusta monet lapset on jotenkin pahannäköisesti väännetty niiden sisään... Edustan kai klassista linjaa tässä lastenhoidossa (lue vanhanaikaista). VAunut on Emmaljungan kovakoppaiset ja kantostrategiana olkapäälle nosto ja keinuttelu. Rintareppu ei kelpaa tytölle ja kantoliina ei kelpaa äidille. Näytti niin monimutkaiselta "kääriäkin", kun työkaveri opasti. Ja pelkäisin vaan, että tytteli tipahtaa kyydistä. Eli käsikanto jatkuu meillä.
Tänään tuli sitten ensimmäistä kertaa synnytyksen jälkeen pieni turhauma ja mieleen hiipi ajatus: tätäkö tämä nyt sitten on. Kaipa se on ihan tervettäkin, että ajatukset ei koko ajan liitele pilvissä. Oltiin siis mammajumpassa, jossa sain jumpatuksi noin 10 minuuttia. Lopun aikaa kantelin neitiä ja lopussa sitten imetin. Koska olen käynyt jumpassa 5-vuotiaasta asti useita kertoja viikossa ja nyt taukoa on ollut useamman kuukauden, tuntui jotenkin apealta. Että jostain täytyy luopua, että jotain saa... Haikeaa.

Eri ihmiset tykkää eri jutuista, mutta pakko nyt silti kirjoittaa ettei kellekkään jää epäselvyyksiä :). Eli nimenomaan liinassa kannettaessa lapsen asento on hyvä, eli selkä on pyöreänä ja jalat levällään sammakkoasennossa. Rintarepussa taas selkä ja jalat on suorina, mikä on lapselle luonnoton asento. Myös kantajalle liina on parempi, sillä paino jakautuu tasaisemmin. Liinassa kantaminen vaatii ehkä vaan enemmän viitseliäisyyttä, koska sitä joutuu opettelemaan.

mä soittelin sitten tänään neuvolaan siitä haava-asiasta. viikon ajan ollut tosi kipeä eikä oo muuttunut parempaan suuntaan. sanoivat vaan että suihkuttele ahkerasti ja seuraile vielä viikonlopun yli. ja mä kun luulin, että viikon seurailu riittäisi niille. no, varasin sitten ajan yksityiselle ja tulos oli antibioottikuuri. sanoi, että on aika pahasti tulehtunut se epparihaava. jipii. onneksi kohtu kuulemma oli ok ja rinnatkin tutki. kirjoitti myös minipillerireseptin ja olisi jälkitarkastuspaperitkin kirjoittanut, jos olisi se kuusi viikkoa ollut takana. eli "onneksi" ei turha käynti kun kuitenkin maksoi sen verran. kirjoitti myös vaihdevuosiin tarkoitettuja vagifemeja, sanoi että vahvistavat limakalvoja ja helpottavat elämää paljon. itkettää melkein kun eivät neuvolassa ota tosissaan, ilmeisesti tilanteen pitää olla tosi paha ennen kuin antavat ajan ja tarkistavat tilanteen :/

Huhhuh mikä ilta. Poika on nukkunut vain pieniä pätkiä kuuden jälkeen ja halunnut olla rinnalla koko ajan, muuten on vaan huutanut. En ole päässyt edes vessassa käymään, kun isän syli ei kelpaa. Noh, ilmeisesti se olikin sitten kakka, joka kiusasi taas, kakkaamisen jälkeen nukahti melkein heti.

Tuo on noissa kunnallisissa liki aina vikana. Eivät usko tai eivät kuuntele. Mulla tikit aukeilivat ja haava tulehtui. Neuvola ei reagoinut (heti kotiutumisen jälkeen) mutta soitin Synnytysvastaan otolle ja sieltä kautta pääsin naisten polille.. Huomasin myös että sitä muutaman tikin aukeamista piti kuvailla aika liioittelevasti, että siihen reagoitiin. Sain hoidot ja nyt ollaan jo melkein entisellään.. ei siis vuotojakaan.
Tyttö on flunssassa. Kuumetta ei ihan ole , mutta sain neuvolasta luvan käyttää panadolia jos kuume nousee illalla (3kk.) Ostin nestemäistä niin ei tarvitse suppoja puolitella...Pahinta on tuo hillitön rään tulo. Vaikka kuinka imisin sieraimet tyhjiksi niin kohta nenä on silti tukossa. :(
Nukkuminen sujuu vielä ihan hyvin.. toivottavasti menee ohi eikä tarvitsisi mennä lääkärille. Tekee pahaa kun tietää miten kurja olo toisella on ja suurin osa keinoista on vielä 2kk:lta kiellettyjä.Onneksi maanantaina on 2kk neuvola.
Nyt kaipaisin sitä kantoliinaa , kun itku on niin herkässä ja rajua...

Hobitti77 : cerazet on minipilleri

Tiitu, kiitos tiedosta:) Onpas noloa...;)

Voi vitsi että tuo kielijänneasia on kimurantti. Ärsyttää kun kävimme lääkärissä yksityisellä ja se vain sano, että odotetaan, että kieli kasvaa itsestään!!! Olimme miehen kanssa suu ymmyrkäisenä ja kuvittelimme mielissämme oman kielen kasvua...:/ Vaan näköjään se tässä hyvinvointiyhteiskunnassa on niin, että mitään et saa jos et osaa vaatia. Pitänee opetella sekin.

Iiq: mulla oli atopia älyttömän hyvänä noin raskauden puolivälistä saakka. Alkuraskaus oli kamala kun yhtäkkiä lopetin kaikki voiteet yms. Sitten tilanne parani huomattavasti. Kesällä ja auringolla oli varmasti osuutta asiaan. Tosin ilman korttaria en selvinnyt - aina välillä piti käyttää. Mulla vaan kävi nyt toisinpäin, että synnytyksen jälkeen ja syksyn saapuessa ihottumat palasivat ja nyt on päänahka ja rintakehä pahin.

Hobitti

Yhteistyössä