Elokuu 2006

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sitrus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Saa nähdä, ehdinkö kirjoittaa mitään ennen kuin poika taas herää...

Meillä ei ole ollut isovanhemmista ongelmaa. Miehen vanhemmat eivät asu Suomessa ja omat vanhempani ovat tosi varovaisia, etteivät vaan häiritse meitä. Käyvät kylässä ehkä kerran viikossa, vaikka asuvatkin samassa kaupungissa.

Mä olen ruikkinut d-vitamiinit suoraat vauvan suuhun. Onnistuu hyvin ennen syöttöä. Oletteko muuten maistaneet tippoja? Ainakin Jekovit on ihan järkyttävän makuista.

Mullakin on jo jälkivuoto loppunut jo noin kymmenen päivää sitten. Tosin vuoto oli aika vähäistä sektion takia.

Ja kakasta... Kakka on täälläkin löysää ja sitä tulee joinain päivinä ihan koko ajan. Sitten on pari rauhallisempaa päivää, kunnes hanat jälleen aukeaa.

Mä olen kanssa jättänyt vauvan muutaman kerran isän hoitoon tunniksi. Maitoa on pakkasessa ja kaapissa on varalla myös tuttelia, joten vauva varmaan pärjäisi ilman minua pidemmänkin ajan, mutta en jotenkin oikein osaa nauttia omasta ajasta, vaan koko ajan on kiire takaisin vauvan luo.

Onko muilla ongelmia saada vauvat yöunille? Eilenkin kannoin vauvaa kaksi tuntia, ennen kuin se vhdoin simahti sänkyyn. Vauva torkahteli välillä, mutta alkoi sitten hetken päästä huutaa taas kurkku suorana. Vaippa oli puhdas, pojalla maha täynnä, ei pitäisi olla kylmä eikä kuuma ja silti reppana huusi katketakseen. Pistän huudon yliväsymyksen piikkiin. Yritetään rauhoittaa vauvan ilta ja laitan sänkyyn vasta, kun hän on selvästi väsynyt, mutta mikään ei tunnu auttavan. Jos jollain on hyviä vinkkejä illan varalle niin otan niitä mielelläni vastaan. Nyt varsinkin kun mies on työmatkalla, niin illat hieman kauhistuttaa.

Kun vauvan saa vihdoin nukkumaan yöunille, se nukkuu yleensä noin kahdeksaan asti kahdella syötöllä. Päivällä se nukkuu sitten parit parin tunnin päikkärit. Meidän vauva nukkuu yhdet päikkärit ulkona, ellei sitten ole kamalan kostea ilma. Mennään yleensä ensin tunniksi kävelemään ja sitten poika jatkaa pihalla uniaan ainakin vielä toisen tunnin.

Shanti: mä maistoin kanssa Jekovitia, jota oon pojalle syöttänyt ja oli tosiaan ihan hirveän makuista. Oli pakko maistaa, kun olin kuullut sen maun karseudesta. Ihme kyllä meillä poika ottaa tipat ihan kiltisti, korkeintaan vähän nenäänsä nyrpistää. Oon sekottanut ne tilkkaan vettä, kun meillä neuvolan täti neuvoi niin. Sitä vaan oon miettinyt, että eikö voisi maitotilkkaan sekoittaa niin maistuisi paremmalle?

Jes, poika otti sen verran pitkät päikkärit (nukkuu kyllä edelleen), että ehdin tiskata. Eilen illalla oli tarkotus tiskata jo, mutten ehtinyt kun poika huusi ja halusi imeä oikeastaan koko ajan, ettei voinut isänkään hoiviin jättää. Se on pari päivää taas vaatinut melkein joka syötöllä molemmat rinnat, vaikka on viimeset pari viikkoa imenyt vain yhtä rintaa yhdellä syötöllä. Tai siis niin tulkitsen sen, että poika jossain vaiheessa ei meinaa huolia enää ekaa rintaa vaan huutaa ja välillä vähän imee, mutta imee sitten toisesta innoissaan heti kun vaihtaa ja rauhoittuu. Varmaan on nyt sitten tarvetta enemmälle maidolle kun niin kovasti viihtyy tissillä...

Ärsyttää, kun en mistään neuvolasta saaduista lehtisistä tms. löydä ohjetta pakastetun rintamaidon sulattamisesta ja tarjoilusta. Ois kiva luotettavaa tietoa jostain löytää. Netistä oon lukenut, että vesihauteessa/juoksevassa haaleassa vedessä voisi sulattaa? Mutta mitenkäs sitten, kuinka lämmintä maidon pitää olla?

Hei vaan kaikille!

Syysflunssaa on podettu isin kanssa mutta onneksi vauvaan ei tauti tarttunut. Saa maidosta varmaan niin hyvät vasta-aineet. Itseä kyllä väsyttää aivan hirveästi vielä kun tauti vei voimat.

Isovanhemmista: meillä on mieheni vanhemmat kuolleet ja oma isäni on jonkin sortin alkoholisti, joten meillä ei ole kuin mamma ja vara-pappa eli äitini uusi mies. Oma isäni ei ole vauvaa nähnyt koska ei ole sen vertaa selvinpäin, että viitsisin vauvaa sinne viedä. Sairaalaan hän soitti onnitellakseen mutta silloinkin oli aivan humalassa. Äitini kanssa meillä on todella hyvät välit, olemmekin tekemisissä melkein joka päivä kun asutaan parin kilometrin päässä toisistamme. Vierailupuolen hoidamme kylläkin tällä hetkellä me kun äiti sairastui eikä pääse kyläilemään.

Vauvan jättäminen isän hoitoon: isi on meillä kokenut hoitaja kun hänellä on ennestään jo kaksi lasta. Voin huoletta jättää heidät muutamaksikin tunniksi kakden kunhan vaan maitoa on pullossa. Isi hoitaa muutenkin tyttöä todella mallikkaasti. Patistaa minua nukkumaan ja jää itse valvomaan vaikka pitää aamulla mennä töihin.

Meillä on vauvan rytmit menneet vähän sekaisin kun hän on alkanut valvoa enemmän iltaisin ja on silloin todella levoton. Muuten yöllä on sytön väli 3,5-4 tuntia. yhtenä yönä nukkui 6 tuntia ja itse tietysti hätäännyin, että mikä nyt vaivaa enkä saanut itse nukuttua. Pitää vaan nukkua päikkäreitä.

Vuoto on loppunut lähes kokonaan, ainoastaan kirkasta tulee vähän runsaammin. Ensi viikolla olisi jo jälkitarkastus ja vauvallakin eka neuvolalääkäri. Petipuuhiin ei olla vielä ryhdytty. Päätettiin odottaa tarkastukseen ja että arpi ja vatsa olisivat hyvin parantuneet. Tämä oli ihan miehen ehdotus, joten tietysti mietin eikö seksi kiinnosta nyt kun olen lapsen äiti. No aika näyttää. Vartalon muuttumisen suhteen ei pitäisi olla ongelmia kun on jo melkein entisellään.

Ristiäiset pidetään 21.10. ja nimet on jo päätetty suurin piirtein. Vielä mietitään 2 vai 3 nimeä. Olisiko ideaa kun vauvat alkavat saada nimiä, että tehtäisiin niistäkin sellainen lista kuten vauvojen syntymistä ja mitoista. Tämä oli tällainen heitto.

Ali71 ja pikku-iita 6vkoa+2pv

Ali71: Mietin kans että olis kiva tehdä lista vauvojen nimistä...
Meillä on ristiäiset sunnuntaina ja odottelen just pappia kylään jotta saadaan nimipaperit valmiiksi. Annetaan tytölle 3 nimeä. Pappi onkin ensimmäinen joka saa tytön nimen tietoonsa. Muille ollaan kerrottu vaan etukirjain joka on sama kuin mulla ja miehellä...
Vauva nukkui viime yönä 7h putkeen ja heräilin jo itse siinä välissä ja kävin tarkistamassa hengittääkö vielä. Syötön jälkeen nukahti vielä 3 tunniksi. Nyt on nukkunut jo 3,5h päiväunia. Kuinka monta tuntia teidän muiden vauvat nukkuu vuorokaudessa? Musta tuntuu että vauva nukkuu nyt tosi paljon. Kasvaakin kyllä vauhdilla kun syntymän jälkeen on tullu 8cm lisää. Voisko johtua siitä tuo väsymys? Tosin välillä on päiviä kun ei nuku päikkäreitä ollenkaan...
Syöminen ajottuu kans yleensä iltaan joten päivällä joudun pumppaamaan tissejä tyhjäksi.
Jälkitarkastukseen pitäis kans mennä ens viikolla ja sit ehkä uskaltais kokeilla noita sänkyhommiakin... Jännittää vaan kun on nyt ollu taukoa noin 4kk. Vähän niinku olis uudestaan ekan kerran. Mies jännittää kans eikä siks oo mua hoputtanu.. ;)

Shanti: Oli kuin olis omaa kirjoitusta lukenut! Eli meillä huudetaan kanssa iltaisin. Kanniskellaan ja yritän antaa tissiä ja käydään katsomassa onko vaippa ok. Mikään ei tunnu auttavan. Syliin kantoon tai rinnalle sitten yleensä nukahtaa eli meillä ei edes nukahdeta sänkyyn vaan huudetaan naama punaisena jos sinne yrittää laskea. Periaatepäätös on tehty että enää ei kanniskella mutta kun ilta alkaa venyä puolenyön huonommalle puolen alkaa taas keinot kuin keinot olla käytössä. Toivottavasti tämä tästä jossain vaiheessa helpottaa. Itse olisin kanssa aivan helisemässä jos ´mies lähtisi työmatkalle. Tsemppiä!

Tänään käytiin taas vyöhyketerapiassa pojan kanssa. EI siitä hivelystä tunnu olevan hyötyä joten jää viimeiseksi käynniksi. Se hyvä puoli siinä on että toivottavasti tänään vauva nukahtaa aikaisemmin. Ainakin kahtena edellisenä kertana on nukahtanut jo yhdeksältä.

Justiina, Shanti, ja muut joilla vauvaa kannellaan iltaisin, onko teillä kantoliinaa? Suosittelen lämpimästi! Meillä vauva itkee iltaisin ja on hermostunut ja tissi ei kelpaa rauhoittamaan. Kitisee selvästi väsymystä ja masuvaivoja. Masuvaivoihin auttaa meillä hieronta ja mahallaan kanniskelu myöskin, mutta kantoliina on ihan ehdoton. Kannetaan joko pitkällä tai rengasliinalla niin, että vauva on pystyssä vatsa kantajan vatsaa vasten. Poika rauhoittuu liinaan heti, ja yleensä nukahtaa myös. Liinasta voi sitten siirtää sänkyyn nukkumaan. Illat ois kyllä paljon rankempia ilman liinaa.

Onko kukaan menossa vauvajumppaan tms? Itse meen mammajumppaan, joka on tarkoitettu sekä raskaana oleville että vasta synnyttäneille. Ois kiva kuulla kokemuksia millasta jumpassa käynti vauvan kanssa on ollut, jos joku on jo ehtinyt käydä. Mitä muuta "kodin ulkopuolista" ootte puuhannu vauvan kanssa?

Mä olen ajatellut mennä vauvajumppaan mutta täällä meilläpäin vauvan pitää olla 4 kk ennenkuin voi mennä.
Mä olen laskeskellut että meidän vauva nukkuu noin 15-17 tuntia vuorokaudessa mutta on toki päiviä että nukkuu vähemmänkin.
Mullahan syntyi keskosena ja vaikka nyt tuleekin jo 3kk niin kehitys on vastaa kuitenkin 2 kk,eli esim. hymyili vasta syyskuun alussa ja rupesi juttelemaan.Neuvolasta sanoivat että vuoden ikään mennessä on kirinyt ikätoverit kiinni.Mites teidän muiden vauvat joko hymyillään ja jutellaan?
Nyt pitää mennä suihkuun kun poika nukahti ja mies on keskimmäisen kanssa jalkapallo treeneissä.

Heipähei pitkästä aikaa!
Olen yrittänyt kirjoittaa tänne ties kuinka monta kertaa mutta aina jää viesti kesken enkä muista/ehdi sitten myöhemmin jatkaa. En ehtinyt lukea nyt ketjua uudestaan joten olen hieman "pihalla" keskustelunaiheista, mutta toivottavasti jatkossa pääsen osallistumaan aktiivisemmin keskusteluun. No nyt alkaa tämä vauva-arki jo olla tutumpaa ja osaan jo rentoutua ja ottaa aikaa itselleni kun vauva nukkuu/on isin hoidettavana. Ensimmäinen viikko kotona oli rankka kun en osannut kunnolla nukkua yösyöttöjen välissä ja päivälläkin hermoilin ja vain odotin milloin vauva taas herää ja tarvitsee minua. Syöminenkin meinasi unohtua ja mies melkein "pakkosyötti" minua. No kaikki raskausaikana tulleet kilot ovat kadonneet ja mahdun entisiin vaatteisiin taas :)
Nimestä sen verran, että julkistimme sen heti vauvan synnyttyä kun kätilö kysyi että mikäs nimi tytölle tulee. Täällä on tapana kertoa nimi heti kaikille ja viranomaisillekin pitää viedä tieto kolmen vuorokauden kuluessa syntymästä.
Tyttö sai kaksi nimeä, joista toinen on mieheni edesmenneen äidin virallinen nimi (kutsumanimi oli lyhennelmä siitä).
Alussa vauva söi ja nukkui säännöllisesti kun tottui rytmiin sairaalassa ollessaan, mutta nyt viimeisen reilun viikon aikana tyttö on alkanut syödä tiheämmin välein ja ei enää nuku/nukahda päivisin niin helposti kuin alussa. Varsinkin aamuisin on virkeä mikä on minulle kauhistus, koska olen tuolloin kaikkein väsynein.
Vauva on nyt reilut 4 viikkoa ja mitat on 5,5 kg ja 60 cm.
Olisi vielä paljon asiaa mutta jatkan seuraavalla kerralla että pääsen nyt nukkumaan.

Meillä iltahuutamiseen auttoi 2 viikon tauko jekoviteista. Tauon jälkeen aloittelin sitten pikkuhiljaa antaa vitskut ja huudot loppui tuohon. Ilmeisesti 2 viikkoa ikää lisää vaikutti asiaan, että masu kesti nuo tipat paremmin.

Pakastettu maito on nopein ja helpoin sulattaa kun kun kiehauttaa vedenkeittimessä veden ja kaataa kuppiin. Siis jos maito on pakastettu pussiin niin pussi kulhoon ja kuumaa vettä päälle.

Eilen huudettiin taas kolme tuntia ennen nukahtamista ja aloin olla jo fyysisestikin tosi poikki pojan kantelusta. Aamuyöstä poika valvoi vielä 1,5 tuntia, tosin melko hyväntuulisena, ennen kuin nukahti taas ja nukkuu edelleen. Mies tulee onneksi tänään kotiin, en varmaan jaksais enää toista samanlaista yötä.

Taidan alkaa tutkailla, että mistä netistä sais tilattua kantoliinan. Onko kellään suositella hyvää liinaa?

"Huomenta",

yö meni taas kolmesta alkaen valvoessa tytön kanssa ja nyt ollaan loikoiltu sängyssä aamupäiväkin. Hänellä oli kamalasti ilmaa vatsassa ja rassukka vain kiemurteli kippurassa ja vinkui. Kaikenlaisia keinoja saada ilma pois ollaan kokeiltu, mutta edelleenkään ei mikään tunnu auttavan. Oma aivotoiminta alkaa kyllä olla jo miinuksen puolella, mutta eipä tässä niin kummoista aivotyötä onneksi tarvii yrittää tehdä. Kun vaan saisi pyykit pestyä.

Mies lähti 4 päivän työmatkalle, joten ollaan ihan kahdestaan kotona. Äitini tulee kylään yhdeksi yöksi, se on kiva niin pääsen ainakin kerran suihkussa käymään!

Meillä miehen vanhemmat asuu samassa kaupungissa, me tavataan heitä ehkä kerran viikossa. Ovat tosi innoissaan ja kiinnostuneita ekasta lapsenlapsestaan, mutta eivät mitenkään tuppaudu elämäämme. Oma äitini asuu puolen Suomen päässä, mutta hänen kanssaan soitellaan melkein joka päivä. Hän ei onneksi jakele neuvoja vaan haluaa vain kuulla arkisia vauvakuulumisia.

Me käytetän sellaista trikoista pitkää kantoliinaa, se on ollut tosi hyvä ja tyttö nukahtaa yleensä heti. Trikoinen on myös helppo sitoa ja sujauttaa vauva sen sisään. Ohjeita olen katsonut netistä.

Meillä myös hymyillään kovasti yleensä nokosten jälkeen eli silloin kun vatsa ei vaivaa ja on pirteä olo. Tyttö on myös alkanut äännellä enemmän, oisko se jonkunlaista juttelua?

Jospa lähdettäisiin ulos kun on niin kaunis ilma. Mukavaa päivää (ja rauhallista iltaa) elomammoille ja -vauvoille!

sitrus&typykkä 6 vkoa

No niin, äiti kävi kylässä ja vertailtiin hänen saamiaan vauvanhoito-ohjeita minun saamiin. Moni asia on muuttunut: ennen opetettiin röyhtäyttämään, minulle sanottiin, että rintamaidolla elävää ei tarvitse röyhtäyttää. Ennen kylvetettiin joka ilta ja rasvat päälle, minulle neuvottiin, että kerta viikossa riittää eikä rasvoja tarvitse, jos iho on hyvä. Ennen pylly pestiin jokaisen pissankin jälkeen (tosin vaipat oli huonompia), minua opastettiin, että vain kakan jälkeen tarvitsee pestä, lisäksi kerran päivässä. Jne. jne. Kaipa ne lapset kasvaa teki miten teki.
Vauvelimme nukkuu tosi hyvin yöt. Ei itkeskele lainkaan, ei edes nälkäänsä. Olen sitten syötellyt, kun muu melu (maiskutus, kurnutus, korkeat ja matalat äänet) käy kovemmaksi. Noin 3 kertaa yössä syö neiti. Päivät nukkuu niin pitkiä päiväunia, että äiti ihan tylsistyy... Nyt on toista kertaa vetämässä parvekkeella päiväunia, ensimmäiset kesti 3 tuntia. Eli äidillä olisi aikaa vaikka mihin ja nyt ei tarvitse enää huolestuneena juosta ikkunaan katsomaan, onko kaikki neidillä hyvin. On jotenkin luottavaisempi olo.
Olen käynyt synnyttäneille äideille tarkoitetussa vauvajumpassa kaksi kertaa. Toisella kerralla neitokainen veteli unia koko jumpan ajan ja toisella kerralla alkupätkän, lopussa otin hänet jumppamatolle ja makoili siinä saatuaan ensin huikan tissiä. Tänään jätimme jumpat väliin, kun oli siivouspäivä ja äitini täällä. Mutta ajattelin mennä kuitenkin äitien tapaamiseen, tosin ovat vakaumuksellisempia äitejä (kestovaipat, taaperoimetys ym.) kuin itse olen, mutta hienoa kuitenkin nähdä muitakin äitejä ja tapoja olla vauvan kanssa.

meillä oli tänään neuvola ja hyvin oli poika ilmeisesti kasvanut, paino jo 4200 g ja pituus 55 cm. eli 4 viikossa tullut 4 cm pituutta ja lähes kilo painoa.

itseäni vaivanneelle huimaukselle ei löytynyt syytä, hemoglobiini oli 137 ja verenpainekin ok, vaikka olikin alhainen verrattuna raskaudnaikaisiin lukemiin, jotka nekin olivat normaaleja. käski vain ulkoilemaan päivittäin ja syömään ja juomaan hyvin.

miten muuten ootte hoitaneet pulloruokinnan? siis lisämaidon antamisen pullosta. tarkoitan sitä, etä missä vaiheessa lämmitätte naidon? osaatteko ennakoida nälän vai annatteko vauvan huutaa sen aikaa, kun laitatte pullon valmiiksi? meidän pitäisi harjoitella maidon (pakastetun) syöttämistä pullosta, jotta voin jättää pojan isänsä hoitoon pidemm¨ksi aikaa, mutta kun tuo maidon laittaminen ei oikein onnistu,,

iiq: Maidon lämmitän siinä vaiheessa kun tyttö näyttää siltä että olis nälkä... Joskus otan tytön syliin ja saan pidettyä rauhallisena sen aikaa kun lämmitän maidon ja joskus annan kitistä sängyssä. Tosin meidän tytteli ei oikein osaa itkeä/huutaa joten ei tunnu pahalle antaa hetken odottaa. Ja herääminen kestää noin 10min joten ehdin sillä aikaa laittaa pullon valmiiksi... Lämmitän veden mikrossa tai vedenkeittimessä johon sitten laitan maitopussin sulamaan. Isä on vielä vähän pulassa jos joutuu itse laittamaan pulloa ja ei ole tottunu tekee mitään vauva sylissä. Jotenki sitä on itse oppinu "ykskätiseksi"...
Tulipa sekavaa tekstiä, toivottavasti saa selvää. ;)

Shanti: Sulle edelleen tsemppiä! Meillä tiedetään tosiaan mitä tuo on: Onneks mieheni ei ole ollut poissa yhtään kokonaista iltaa vielä niin on saatu jaettua vastuuta. Nyt mieheni on alkanut siedättämään poikaa ja pidentää aikaa ennenkuin ottaa syliin kun huuto on aivan turhaa. Tämä tuntuu tepsivän tällä hetkellä ja eilen sain pojan nukkumaan jo puoli kymmeneltä. Nukahti myös omaan sänkyynsä heti imetyksen jälkeen. Tunnelin päässä siis on valoa. :))

Eilisessä neuvolassa ei tullut mitään uutta. Poika voi hyvin ja kasvaa rintamaidolla. Nyt 61cm ja 5355g. Saatiin rotavirusrokotusresepti. Nyt pitäis sitten käydä apteekissa ja soittaa uudelleen neuvolaan ja varata sen antoaika. Luin vaan ne ohjeet ja ihmettelen mihin sitä terkkaria tarvitaan sen rokotuksen antamiseksi kun se annetaan kerran suuhun. Vähän sama kuin kävisi joka päivä neuvolassa ottamassa d-vitamiinitipat.

Shantille voimia!Meilläkin tyttö kannattaa itseään iltaisin - välillä viihtyy paikallaan, mutta suurimman osan ajasta pitää "vaeltaa" pitkin kämppään. Tyttö ei tosin huuda, kun vähän vain, mutta jos pysähtyy, huuto alkaa. Olen huomannut, että huuto liittyy väsymykseen. Päivällä vatsavaivat menee rupsutellessa, mutta illalla kun vähänkin vääntää, tyttö itkee.

Miten teillä päikkärit? Meillä on vaihtelevasti. Maanantaina 5h, tiistaina, keskiviikkona ja torstaina EI YHTÄÄN, vain 20min torkkuja syönnin päälle. Tänään tyttö on nukkunu 4h... ja nukkuu yhä. YÖllä tehtiin myös enkka: 7h putkeen!!! Mutta sitä ennen olikin piitkä seurusteluhetki:)

Oi, nyt herättiin... Äkkiä tissi esille, että tyttö pysyy hyvällä tuulella illan...

Hobitti ja toukka kohta 2kk

Me kokeiltiin tänään pakastetun maidon imemistä pullosta - upposi mainiosti. söi kaiken mitä tarjottiin. toisin sanoén voin hyvillä mielin mennä huomenna tuttavan häihin :) en aio kauaa olla ja häät on tosi lähellä, mutta hyvä tietää, että vauva saa ruokaakin jos nälkä ennättää tulla ennen kuin palaan.

oltiin tänään myös pari tuntia kaupungilla - ei ongelmia. julki-imettäminenkin (no, syrjäisessä kahvilanpöydässä selin kaikkiin ) sujui epäilyksistäni huolimata...

Iiq, ollaankohan samoissa häissä huomenna :). Me tosin mennään koko perheen voimin juhlimaan, saa nähdä miten poika jaksaa. Toivottavasti hurmaa kaikki tietenkin :). Tuntuu että poika itkee aina just siinä hankalimmassa tilanteessa, eli junassa, bussissa tai kaupassa, jossa on vaikea rauhoitella. Tänään alkoi mammajumppakin, oli tosi ihanaa päästä kunnolla hikoilemaan pitkästä aikaa. Ja julki-imettäminen on kerta kerralta helpompaa, olenhan jo tehnyt sen paikallisjunassa :).

Kantoliinoista, meillä on kaksi: pitkä trikoinen ja rengasliina. Suosittelen pitkää trikoista (ei kudottua), sidonnat on helppo oppia. Rengasliinan käytön oppiminen oli vaikeampaa, mutta toisaalta sen käyttö on ihanan nopeaa. Ja vauva viihtyy kummassakin.

Kuulostaa niin samankaltaisilta tarinanne mitä itsellä! Mukavaa! Sillä erotuksella tosin, että meillä valvotaan aamu 9:stä iltapäivään ja illat lähinnä nukutaan. Ja tuo päivävalvominen on käytännössä sitä, että sylissä pitää olla ko-ko a-jan.
Kun isukki sitten viiden kintaalla tulee kotiin, vaavi senkus jokeltelee tyytyväisenä ja nukahtaa. Ole siinä sitten, että "olipas mulla rankka päivä, kuolen tähän väsymykseen". Tosi uskottavaa!!! Fakta on se, että ilman kantoliinaa en keittäisi itselleni edes aamukahvia, saati pystyisi laittamaan pyykkejä jne. Sitäpaitsi, aamukahvin juon useimmiten siitäkin huolimatta kylmänä ja pyykit jäävät koneeseen. No, onpa kamalaa. Hieman stressaavaa kylläkin, onhan se oman lapsen itku niin murheellista kuunnella.

En sitten tiedä johtuuko päiväpiehtarointi masuvaivoista vai seurallisuudesta mutta ainakin kantoliina on ihan ehdoton. Itselläni on käytössä BabyBundler, 5 metrinen trikooliina. Alun hankaluuksien jälkeen on tukeva ja turvallinen käyttää, kun vaan säilyttää ryhdin hyvänä ja sitoo oikein (hyviä ohjeita netissä). Tänäänkin haravoin tunnin takapihaa ja istutin kanervat - ja vaavi matkusti kiltisti sylissä. Nukahtaa heti liinaan vaikka olisi miten kiljunut koko aamupäivän.

17kg on paino pudonnut eli sen mitä tulikin. Aion tyytyä siihen, vaikka vielä tekisi mieli päästä parista kilosta. Imetyksen kanssa en halua kuitenkaan pelleillä ja siksi lienee viisainta olla laihtumatta liikaa (niinkuin se nyt olisi mahdollista..). Ostin kyllä ristiäisiin niin kivan puvunkin..;)

Jaksamista ja pitkiä piuhoja toivotellen!

Kiitoksia kaikille tsemppauksesta! Kantoliina on nyt tilattu netistä ja odottelen sitä innolla. Tilasin Hug-a-bubin. Se oli hirvittävän kallis, mutta kun sitä kuvattiin idioottivarmaksi niin ajattelin sen sopivan minulle. :)

Eilen meillä oli taas onneksi helppo ilta. Poika köllötteli tyytyväisenä tunnin meidän sängyllä ja me isän kanssa luettiin siinä vieressä. Ennen kymmentä alkoi iltakänkkäränkkä, mutta se kesti vain puolisen tuntia ja sitten poika nukahti puoleksi tunniksi. Sitten taas syötiin ja vauva nukahti heti yöunille. Oon muuten huomannut, että mitä paremmin poika nukkuu päivällä, sitä helpommin uni tulee illallakin. Meillä ei siis tartte pelätä, että vauva nukkuisi päivällä liikaa.

Meillä on tällä viikolla vauvan nimiäiskahvit kotona lähimmille sukulaisille ja kavereille. Mekin ranskalaisen tavan mukaan julkistettiin vauvan nimi jo heti syntymän jälkeen, mutta haluttiin sentään edes kahvitella. Mitään puheita tms. ei ole tiedossa, kunhan kokoonnutaan yhteen ihmettelemään vauvaa. Olen yrittänyt leipoa jo valmiiksi pakkaseen, mikä onkin ollut helppoa, kun poika on nukkunut päivisin pitkiä päikkäreitä.

Nyt poika jokeltelee tyytyväisenä leikkimatolla. Tuntuu kyllä pahalta jättää vauva yksin, mutta poika selvästi kaipaa välillä omaa rauhaa. Nyt pitää mennä laittamaan kamat valmiiksi, kohta on nimittäin lähtö neuvolaan.

Nipsu: Missäs päin ne teidän häät oli? Menikö muuten hyvin vauvan kanssa siellä? Mun hääreissu meni ihan hyvin, kävin välillä syöttämässä pienen kotona kun ei meinannut tulla tyytyväiseksi pakastetulla maidolla...isä ja isomummo lämmittivät sitä useaan otteeseen lisää kunnes kyllästyivät ja soittivat, että voinko tulla käymään. Onneksi hääpaikka oli lähellä ja kuskina epäsosiaalinen isäni, joka oli mielellään pois tilaisuudesta XD Sitten nukutin pojan ja nukkui siihen asti, että palasin.

Viime päivinä on ollut aika helppoa, vauva on ollut kiltti nukahtamaan jne. Kiukkuilee illallakin melko vähän, nukahtaa yleensä isänsä syliin sillä välin kun käyn suihkussa. Ollaan huomattu, että tää meidän epeli nukahtaa parhaiten syliin niin rasittavaa kuin se onkin. Jos se on väsynyt, niin ei sitä kuitenkaan kauaa tarvitse kanniskella. Ja väsyneenä nukahtaa kyllä monesti suoraan sänkyynkin, vaikka vääntelehtiikin siellä hetkisen.

Pitkästä aikaa pääsin koneelle ja sivusto toimii..:) Tyttö on tosin polvien päällä mahallaan.Ilmavaivat ja nuha tekee pikkuisen elosta aika tukalan. Annoin eilen jo ihan huvitisua ja nukkua päikkäreitä sylissä. Meillä noihin pitkiin yöuniin auttoi , kun aloin antamaan korviketta iltaisin. Sulaa masussa huonommin , joten tytsille ei tule niin nopeasti nälkä ja ilmavaivatkin vähentyvät. Nuo suihkutissit kun saavat hotkimaan.Omasta ruokavaliostani olen karsinut jo sipulin, suklaan ja paprikat... Parin vkon sisällä pitäisi näkyä , jos noista on apua.
Muksu on pidempien yöunien lisäksi nukkumaan myös enemmän päikkäreitä.. mutta luin jostain , että vauvojen pitäisi nukkuakkin n.17h/vrk... mutta eiköhän tuokin ole yksilöllistä. ;) Joku neuvoi tassuttelun auttavan nukuttamiseen ja siitä kieltämättä on ollut hyötyä.. Kannattaa kokeilla.
Etsiskelen myös sopivaa liinaa... mies vain neuroaa , kun ei luota että lapsi pysyy liinassa. Mutta eiköhän tuo vakuutu, kun pääsee kokeilemaan. Tänään lähden shoppaamaan kunhan isukki pääsee vaavi vahdiksi. Ihanaa lepoa hetki. Meilläkin on tyttö väliin yksin pinniksessä mobilen kanssa. Ihan hyvin viihtyy leluja seuratessa ja eikä siitä haittakaan voi olla , kunhan itkuun vastaa. Nyt syötölle , päikkäreille ja vahdin vaihto.

Tiitu, mulla ois liina ja on sitä kokeiltukin, mutta meilläkin mies on sen suhteen epäileväinen. On kuulemma liian hippijuttu...on nuo miehet kanssa. Vaikka tuon liinan suhteen käytön kieltämisen perusteena olikin tuo hippikommentti, perustelee mies yleensä "kieltojaan" ja epäluulojaan turvallisuudella meilläkin. Oli kauhean työn ja tuskajn takana saada luoa mennä kaupungille vauvan kanssa, yksin vaunulenkille tai bussiin vauvan kanssa. Onneksi nyt sitten luottaa, että pääsen liikkumaan ja pärjään tän kanssa yksin, olin eilen tosi ilonen kun ei lainkaan yrittänyt kieltää ostosreissua :) Se oli aluksi (tai no osittain vieläkin) rasittavaa, ettei tuo olisi halunnut edes mu vanhempien pitävän vauvaa sylissään saati sitten hoitavan häntä. Huomenn ajattelin vähän elvytellä omaa harrastustoimintaA, MUN VANHEMMAT OIS LUPAUTUNEET VAHTIMAAN VAUVAA SEN PArin (oho, vauva sylissä, sori noi capsit) tunnin ajan, mutten ole vielä uskaltanut kysyäkään mieheltä asiasta...

Meillä iski pojalle silmätulehdus ilmeisesti, toinen silmä rähmi oikein kunnolla vihreää rähmää :/ Saatiin sitten resepti silmätippoihin eilen ja illalla laitettiin ekat tipat, tänä aamuna silmä oli jo paljon parempi :)

Poika päikkäreillä vaunuissa oven pielessä.

Yöt alkaneet sujumaan. Kolmen-neljän tunnin unia poika vetelee väliin ja sitten puoli tuntia syömistä. Nyt saan jopa hänet nukahtamaan sänkyyn jos sattuu sinne laskettaessa heräämään. Täytyy nyt koputtaa puuta että tämä tahti jatkuu...

Ostin huuto.netistä ennen pojan syntymää Baby Björn-rintarepun, Kanga-rengasliinan ja Isohali- pitkän kantoliinan. Baby Björn toiminut parhaiten tähän asti, mutta voi johtua siitä että en oikein osaa noita toisia käyttää silleen ettei pojan niskat notkahtelisi. Kunhan oppii kannattelemaan päätään niin Isohali varmaan paras kun siinä paino jakaantuu mukavasti olkapäille. Kangaan en poikaa saa kunnolla kun hän jännittää vartalonsa aivan kaarelle kun yritän sinne laittaa eikä sitten tietystikään mahdu siihen pussiin.

Meillä poju viihtyy pieniä aikoja jumppalelussa katsomassa ylhäällä roikkuvia leluja. Muuten koko ajan sylissä. Välillä vähän rasittavaa mutta onneksi pisimmät ajat iltaisin hereillä jolloin vaihdetaan syliä vähän väliä.

Yhteistyössä