Elokuu 2006

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sitrus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Heippa!
Kun aina sanotaan, että äidit vain puhuvat vauvojensa kakan koostumuksesta ja väristä yms, liitympä keskusteluun. ;) Meillä on typy huomenna kolme viikkoa vanha ja meillä kakka tulee JOKAISEEN vaippaan. (ja vaippaa vaihdetaan noin 3h välein syötön yhteydessä) Kaksi vaippaa on ollut ilman kakkaa (hurraa!!). Kestoilijana kun joutuu huuhtomaan ja pesemään niitä kakkavaippoja... :) Tajusin muuten eilen, etten edes osaa laittaa tavallista vaippaa vauvalle... On kyllä nyt tosi tyhmä olo, mutta en edes tiedä kummin päin se pitää laittaa... Pitäisi selvittää, kun olin ajatellut, että pidemmillä reissuilla käytettäisiin kertakäyttöisiä... :)

Meillä aletaan saavuttaa (tai ollaan varmaan saavutettu jo) syntymäpaino!! Maanantaina oltiin vain 20g tavoitteesta! Perjantaina on taas punnitus - onneksi th tulee kotiin, kun aika jo klo10... Vaikka neuvola tuossa ihan vieressä onkin (50m), niin tuohon aikaan liikkeellä oleminen on aika rankkaa... :)

Ristiäiset meillä pidetään kotona - ahdasta kyllä tulee, mutta ei me haluta mennä muualle (kirkkoon tm). On kotoisampi olo. :) Me kutsutaan kummit, isovanhemmat ja isoisovanhemmat ja mun veli. Eli hieman reilu 10 ihmistä (riippuu tulevatko kaikki isoisovanhemmat). Mitään ei olla saatu aikaseksi koko juhlien eteen. Pitäisi varmaan seurakuntaan soittaa ja kysellä, miten tästä edetään...:)

äyh... nyt kävi kutsu...
Marjuska :)

Alkuperäinen kirjoittaja Iiq + poika:
Ai niin, sellaisesta piti kysyä, että mitä vaippoja ootte käyttäneet ja millä menestyksellä? Mä aloin käyttää Pamperseja, kun niitä oli sairaalassa ja vaikuttivat hyviltä. Ne kuitenkin haisee mun mielestä pahalle, ja huomasin, että niissä on joain aloe veraa tms, en haluaisi mitään ylimääräisiä aineita. Ostin nyt sitten liberoita, joissa lukee ainakin "lotion free". Vielä mennään ihan pienimmillä, isompiakin kokoja on kokeiltu. Varsinainen ongelma on kuitenkin pissa: viimeyönäkin sai vaihtaa lakanat 2 kertaa, kun vaippa oli jostain reunasta falskannut pissaa... Näin on käynyt niin pienimmillä kuin vähän isommilla Pamperseilla sekä pienimmillä liberoillakin. Eli jotenkin tuntuu, ettei vaipan koosta tai merkistä ole kiinni. Lieneeköhän syy sitten tavassani laittaa vaippa? Oon kuitenkin laittanut ne sairaalassa saamieni ohjeiden mukaan, lahjeröyhelöt on suoristeltu ja pippeli on aseteltu osoittamaan alaspäin. Jostain syystä kuitenkin useamman kerran päivässä on lakanat märät. Oon ajatellut, että ehkä poika pissaa niin paljon, ettei vaippa enää ime. Siksi vaihdan öisinkin ainakin pari kertaa vaipan varmuuden vuoksi - jos vaippa ei ole vielä ehtinyt falskata. Huooh. Onkohan muilla ollut vastaavia ongelmia / ideaa miksi näin tapahtuu?

Meillä aivan sama ongelma, alkanut n. viikon sisällä. Pampersit käytössä, pienin koko, tosin sitä isompaakin kokeilin. Sen ainakin huomasin, että vaippa täytyy olla tasan tarkkaan keskellä, ettei kumpaankaan sivuun jää enemmän. Mutta vaikka kuinka huolella laittaisi, niin monesti on aamuyöllä falskannut. Joten täytynee alkaa vaihtamaan yöllä, toivottavasti ei kovin nukahtaminen häiriinny. Luulen että johtuu siitä, kun pojilla pissa tulee "eteen" eikä keskelle vaippaa, niin kyljellä nukkuessa ei koko imukapasiteetti tule käyttöön (pissa ei pääse takaosaan) ja kun etuosa on täynnä niin sitten tulee vesivahinko..

Meillä falskas kanssa muutamana yönä perätysten. Käytössä tuolloin Liberon Newborn. Asia korjaantui täysin kun siirryttiin suurempaan kokoon. Tuntuu että on aivan liian iso vaippa pojan jalkojenväliin mutta ilmeisesti sitten tarvitsee ollakin jottei vuoda. Muumi-vaippa vaikka oli suurempaa kokoa falskas myös ja muutenkaan en pitänyt siitä joten pysymme Libero uskollisina.

Meillä on ihan sama juttu vaippojen suhteen. Käytetään kertistä lähinnä yöllä, ja silloin sama vaippa on tosi pitkään päällä. Vaippa siis falskas, mutta isompaan kokoon siirtyminen korjasi tilanteen. Poika kasvaa sellasta tahtia että kaikki jää pieneksi, vaatteet ja vaipat :).

Hobitti vissiin ihmetteli kakkavälin pidentymistä. Meillä sama homma... Ennen tuli kakka joka vaippaan mutta nyt 2-3 päivän välein. En oo huomannu että aiheuttais mitään vaivoja tytölle mut piereskelee kyllä enemmän...
Eilen käytiin neuvolassa ja kahdessa viikossa on tullu 4cm lisää. Eli vauhdilla tyttö kasvaa. Vaatteet jää pieneksi liiankin nopeasti...
Kaks yötä ollaan nukuttu ilman herätyksiä noin 8 tuntia ja kahdet päikkärit on vaihtunu yhteen pidempään noin 5 tuntia. Saas nähdä kuinka kauan päästään näin helpolla...
Ens viikolla tarttis jättää pikkuinen ekaa kertaa mummin luo hoitoon kun mennään juhlistamaan puolen vuoden kestoista kihlausta. Mies on keksiny jotain ohjelmaa joka pysyy mulle yllätyksenä. Kivaa päästä viettämään iltaa kahdestaan mutta samalla jännittää miten mummi pärjää tytön kanssa...

päivitys:24.6 äiti71 rv34+2 2600g 47cm
28.7 Hobitti 77, rv39+4, tyttö 2780g, 47cm
30.7 Onerva, rv 37+6, tyttö 3160g, 49 cm
2.8 Pompula80, rv39, tyttö 2970g, 50cm
2.8. Tiitu rv40+5 tyttö 3060g 49cm
6.8 Justiina, rv40+2, poika 3985, 54cm
7.8. Ali71, rv 38+5, tyttö 2630g, 46cm
9.8 Sitrus, rv41+2, tyttö 3660g, 50cm
10.8 Shanti, rv 39+6, poika 3920, 52 cm
15.8 Tuulia82, rv40+6, tyttö 3430g, 51cm
18.8. Janna32, rv 39+3,tyttö 3905g, 51 cm
19.8 Maria81, rv40+2, poika 3590g, 52cm
20.8. Esmeralda, rv 42+0, poika 3820, 55cm
21.8 tigi, rv 39+0, poika 3510g, 49cm
22.8 Stitch, rv 42+2, tyttö 4645 g, 56 cm
23.8 Mutteri, rv 40+5, tyttö 3240g, 49cm
23.8. Ellu, rv 41+4, tyttö 4110 g, 52,5 cm
24.8. Marjuska rv 39+0, tyttö 3310 g, 49 cm
27.8. sinikukka, rv 41+3, tyttö 3380g, 52 cm

Hei,
Olen jonkin verran lueskellut teitä ja ajattelin liittyä mukaan keskusteluunkin. On aika mukava huomata, että muillakin on samoja ongelmia, kuin itsellä...;)
Meillä tulee kyllä kakkaa edelleen useita kertoja päivässä , mutta tytön ruokahalu on valtava. Tosin ilmavaivojakin löytyy ja illat menee usein kämppää ympäri kävellessä. "Vika" on ilmeisesti siinä, että minulla on suihkutissit ja tyttö hotkii. Annan nykyisin pullosta alkuun tilkan maitoa (joko lypsettyä tai Nania) ja lypsän niin ettei rinnat ole kovina. Koitan myös tukea vaavin mahdollisimman pystyyn. Röyhtäytän kesken syötön tms. Jalkojen pumpaaminen ähellyksen ja kiukkuttelun aikana auttaa rusauttelemaan ja nykyisin saan siitä jo hymyn palkaksi! :D
VAIPPOISTA: Pamppersit fuskasi alussa , merkittömistä tuli ihan hirveä ihottuma , muumit ja liberot toimii.. toistaiseksi vaihdellaan kokoa minin ja newbornin välillä.
Tutti : Imukone joten tutti on usein lohtuna. Muuten suussa on peukku tao nyrkki ja niistä on hankala vieroittaa.
Meilläkin nukutaan jo 7h yöunet , kun vaan saisi aina itsekkin mentyä.. ;D
Mies on nyt laivalla , valmistelen vapaata itselle ensi kuun alkuun... hiukan ennakointia. Onneksi tyttö osaa syödä pullosta , joten siitä ei tule ongelmaa.

Tervehdys!

Minulla on myös elovauva ja muutama asia askarruttaa:

1) Steriloitteko maidonkerääjät ennen joka käyttöä? Minulle sanottiin neuvolassa, että pitää steriloida, jos aikoo säästää maidon myöhempää käyttöä varten jääkaapissa tai pakastimessa. Tuntuu vaan raskaalta, että pitäisi monta kertaa vuorokaudessa keitellä välineitä tai muuten pitää heittää hyvä maito viemäriin…
2) Miten te, jotka täysimetätte, pärjäätte vauvan pidempien unien ajan? Itselläni rinnat tuntuvat pakkautuvan niin, että jos vauveli väliin nukkuisikin 4 tunnin unet, minun pitää vähintään kerran lypsää siinä välissä maitoa pois tai muuten nousee kuume. Yöt ovat aikas rikkonaisia.
3) Jokaisen äidin lempiaihe: kakan väri. Meillä tuli aluksi sinapinkeltaista, jossa oli joukossa vihreää. Nyt on tullut pelkästään vihreitä pinaattikakkoja, onko muilla näin ja mistä se kertoo?

Tiitulle ja tytölle tervetuloa joukkoon :)

Juulia: meille kätilö sanoi sairaalassa, että he eivät steriloi mitään (tutteja tai rintakumejakaan), tehdaspuhtaana vaan suuhun. Perusteluna oli, että "eihän rintojakaan steriloida". Eli vaihtelevat ilmeisesti ammatti-ihmistenkin mielipiteet. niin ja tuo kätilö sanoi, että sterilointi on ihan älyttömän vanhanaikaista. Luulenpa, ettei vauva siihen kuole, jos et ihan joka kerta steriloi käyttöjen välissä. Ite oon steriloinut silloin tällöin, samalla kun tutteja keittelen. Ei mun maidonkerääjän (Ainu) ohjeessa sanotaan, että "steriloi ennen ensimmäistä käyttöä ja sen jälkeen kerran päivässä".

Moi,

tässä pari poimittua juttua:

- "Pinaattikakat" kertovat ilmavaivoista. Eli mitä vihreämpää, sitä enemmän suolistossa ilmaa mukana.

- Vaipoista melkeimpä parhaiksi jo kolmen lapsen kohdalla olen todennut Lidlin vaipat. Liberot myös hyviä, tai hyvän mallisia meidän tyttöjen kropalle. Pampersit ollaan todettu huonoiksi, monta pissa vahinkoa on tapahtunut niiden kanssa. Ehkä tytöt vain sitten ovat sen mallisia ettei ne meille käy...

Onko muilla kummivaikeuksia? Meidän ystäväpiirissä on yllättävän monta "ei kirkkoon kuuluvaa" pariskuntaa, joten kirkkoon kuuluvien etsimen käy kohta työstä. Vielä kun tämä on jo kolmas lapsi niin muutekin on kummit kortilla. Yhtä läheisintä pariskuntaa pyysin jo siviilikummiksi ja pitäs vielä löytää ne kirkkoon kuuluvatkin jostain...

Huomenna ois neuvola, toivottavasti tytöllä on paino noussut kun välillä tuntuu ettei tissi maistu. Rintaraivoamista meinaa olla, eikä auta rinnan lypsäminenkään jos tytöllä on helikopteritoiminto päällä. (tarkoittaa että pää ja kädet heilutvat suuntaan jos toiseen, kitistään ja ähistään hirmuisesti) Illat ovat alkaneet mennä kitinäksi d-vitamiinitippojen myötä muutenkin. Eilen sai valvoa taas klo 2 asti yöllä. Yritä siinä sitten jaksaa nousta tyttöjen kaa aamupalalle vähillä unilla. Päivällä on päikkärit olleet tarpeen, äitillekin.

Onneksi on tullut tehtyä toi kantoliina että saa päivällä tehtyä kotiaskareita. Siinä tyttö viihtyy hyvin ja nukahtaa lähes heti liinaan laiton jälkeen. Keskimmäinen tyttö vain meinaa olla mustis ja tahtois liinaan vauvan tilalle.. :o)

Vaan ei kait se auta kun lähteä ruokkimaan nyyttiä.

Tervetuloa Tiitu ja pikkuinen minunkin puolestani! Tänne rintamalle ei kuulu ihmeempiä... tosin hieman on ollut siipi maassa, kun tytteli on pian kuukauden ja vanhempani eivät ole vaivautuneet paikanpäälle lapsenlastaan tapaamaan. Välimatkaa tosin on Suomen päästä päähän, mutta kuitenkin sitä toivoisi, että sen verran kiinnostaisi, että jaksaisivat matkustaa...

Pikainen vastaus Ellulle.
Mun äiti asuu 60km päässä meistä eikä ole käynyt tyttöä katsomassa muuta kuin kerran sairaalassa. Eli ei tarvi olla välimatkaakaan, kun ei kiinnosta (on ihan saat... laiska) niin minkäs teet...

Saa sitten siinä ihmetellä kun lapset ei tunnista isoäitiään...

Kurjaa, Ellu ja Janna32, etteivät vanhempanne ymmärrä hyvän päälle. Jotkut, etenkin maalla asuvat ihmiset, ovat niin vanhakantaisia, etteivät yksinkertaisesti osaa tuuletella syntymän ihmettä. Itse kun odottaisi vähintäänkin sitä visiittiä, niin he suhtautuvat asiaan tyyliin "on niitä lapsia ennenkin tehty" ja pahaltahan se tuntuu! Meidän vauvoja pitäisi juhlia vähintäänkin ilotulituksin:)!

Onko teillä muilla vauvan kakka ollut löysempää mitä alkupäivinä? Meillä löysää ollut jo viikon ja lääkärissäkin käyty. Kehoitti katsomaan vielä viikon, jos kakka kiinteytyisi. Vauva on muuten ihan hyvinvoiva joten uskoisin olevan jotakin normaalia suolen kehittymättömyyteen viittaavaa..

Olen 3 yönä laittanut syöttöjä ylös ja mielestäni ne ovat jo aika passelit. 2-4 h välein ruokaillaan, n. klo 22, 02, 04 ja 07.

Moi,

meillä ollaan flunssassa, mutta onneksi vauvalla vain lievää nuhaa. Oma olo on todella tukkoinen ja väsynyt ja joka paikkaa kolottaa.

Viime viikolla käytiin neuvolassa, tyttö 56 cm ja 4610 eli noin 1 kg lisää syntymäpainoon 5 viikon iässä. Hän herää syömään öisin 2-5 kertaa, harvemmin jos nukkuu meidän välissä. Mistähän se johtuu? Ollaan yleensä laitettu hänet illalla omaan sänkyyn ja sitten aamuyön syötön jälkeen olen jättänyt viereen nukkumaan. Itseni on vaan hankala nukkua sellaisen helikopterin vieressä, varsinkin kun hän liimautuu niin tiiviisti kiinni kylkeeni.

Vauvan kakka on edelleenkin todella löysää ja sitä tulee usein :) (täällä toinen kestovaippojen huuhtelija), mutta neuvolan th:n mukaan se on ihan normaalia. Normaalia olisi kuulema myös se, että vatsa toimisi vain kerran, pari viikossa.

Miten olette itse toipuneet? Mulla on jälkivuoto loppunut ja eiköhän tuo alakerta vielä joskus palaudu käyttökuntoonkin :).

Mukavaa viikkoa ja aurinkoinen hymy tyttäreltä,

sitrus&typy (kohta 6 viikkoa)

mulla oma toipuminen alkaa olla jo aika hyvällä mallilla, vuotoa on ollut viime päivinä vielä jonin verran, mutta se on tosi vaaleaa. Tähän asti vuoto on välillä yllättänyt runsaudellaan, 2 viikon kuluttua synnytyksestä tuli yhtäkkiä tosi paljon (siteet ei pitäneet ja tuli hyytymiäkin - yksi sellainen 2 euron kolikon kokoinen) ja ihan punaista. Soittelin silloin neuvolaan ja synnärillekin. Ohjeeksi sain vain, että seuraile tilannetta. Sitä ennen oli vuoto jo niukentunut ja muuttunut rusehtavaksi. Noh, onneksi muuttui taas tuon tulvan jälkeen niukemmaksi, mutta viikon ajan vaihteli tosi paljon, yhtäkkiä saattoi tulla melko punaista ja aika paljonkin, välillä olisi pärjännyt pikkuhousunsuojalla. Nyt siis tosiaan tilanne sen suhteen helpottunut. Välilihan leikkaushaava ja repeämä on tainneet aika hyvin parantua, vielä saattaa välilihaa särkeä, jos seisoo kauan. Tuossa yksi päivä yritin peilin avulla tiirailla ja näytti aika ehjältä, oli tikitkin tainneet sulaa aika hyvin...

Luin noita teidän kommentteja isovanhemmista, jotka ei käy kylässä välimatkasta johtuen tai siitä riippumatta...tuli mieleen, että mun mies varmaan riemuitsisi, jos mun vanhemmat olisi tuollaisia. Ne asuu samassa kaupungissa, mutta n. 20 min. ajomatkan päässä. Käyvät kyllä melkein joka toinen päivä. eli miehellä vähän meinaa mennä niihin hermot. Tosiasiassa ei mun mies varmaan kovin iloinen olis, jos ne kävis harvemmin, koska mä olisin silloin varmaan niin stressaantunut ja kiukkuinen, noista vanhemmista kun on ollut kotitöissä ihan hillittömän suuri apu. Miehen vanhemmat asuu 100 kilsan päässä ja nekin on käyneet tän 3 viikon aikana useammin kylässä kuin viime vuoden aikana yhteensä. Eli vauva on hurmannut heidätkin :)

Vakavasti puhuen aika ikävää, jos isovanhemmat ei vaikuta kiinnostuneilta :/

Me käytiin tänään ekalla bussimatkalla ja ihan hyvin meni. Itseäni on vähän jännittänyt (ja miestäkin) se, miten vaunujen kanssa pärjää bussissa, mutta ei se ollutkaan hankalaa. Helpompaa kuin oletin. Muutenkin mua arastuttaa liikkua vaunujen kanssa, jotenkin mietityttää, mitä ne kaupoissa tykkää jne. Ja kun oon niin hidas niiden kanssa vielä...

Vauva ei oo vielä tuntia kauempaa (jos niinkään kauaa) ollut kenenkään (edes isänsä) hoivissa...ensi lauantaina olisi yhdet häät joihin mun pitäisi osallistua. Isä on luvannut vahtia vauvaa (joko yksin tai pyytää jonkun tuekseen) ja uskoisin, että kaikki sujuukin hyvin (vaikken kyllä aio montaa tuntia viipyä). Se vain mietittyttää, kun tuo ei ole vielä pullosta juonut koskaan...pitäisi tässä joku päivä testata, että huolii pullon ja syö siitä hyvin. Tosin hyvällä tuurilla poissaoloni sattuu syöttöjen väliin, ettei edes tartte syöttää pullolla...

Kylli: Mä annan vitamiinit yksistään lusikalla. Hyvin toimii kun antaa vähän kerralla. Jos lykkään kaikki kerralla suuhun niin puolet tulee ulos kun tyttö tykkää maiskuttaa...
Isovanhemmista sen verran että mun vanhemmat asuu noin 10km päässä ja käy kylässä kerran viikossa. Miehen vanhemmat asuu ihan vieressä (noin 1km) ja anoppi kävis kyllä vaikka joka päivä mut oli pakko kieltää kun menee muuten hermo siinä hössötyksessä. ;) Mun siskon kanssa nähdään pari kertaa viikossa ja siitä on ollu suurin apu...

Hei kaikille. Huomenna vauvalle tulee ikää täysi kuukausi. Nopeasti mennyt aika.. Vauva kasvaa kovaa kyytiä, syö hyvin :) Täysin rintaruokinnalla on. Kotiin kun päästiin synnäriltä niin annettiin lisäruokaa kun oli niin levoton ja sen jälkeen ei olla annettu lisäruokaa. Heräilee öisin n. 3 tunnin välein ja itsekkin oon kuitenkin yllättävän pirteänä naperoa syöttämässä :)Nukkuuko teidän vauvat jo pitempiä unijaksoja pelkällä rintaruokinnalla? Riittääkö maito hyvin vai joutuuko antaan lisäruokaa?

Oma vointi on kerrassaan hyvä ollut heti 2 viikkoa synnytyksestä. Vuotoa tulee vielä jonkun verran, saa nähä koska loppuu. Ristiäispäivä varattiin lokakuun toka vikaks viikonlopuksi. Nyt pääseekin alkaa suunnitteleen juhlia. Onneksi on mummot luvanneet autella kovasti.

Olen jättänyt vauvan miehelle joksikin aikaa aina joskus, että pääsee käymään vaikka ruokakaupassa. Imetän vauvan ensin ja olen puhelimen päässä aina, jos joku hätä tulee (korkeintaan tunnin reissuja kerran viikossa tai ei silloinkaan). Onneksi mies pärjää vauvan kanssa ja jääkin aina mielellään.

Mummoista ja papoista sen verran että miehen vanhemmille pelättiin silloin alussa kertoa odotuksesta, kerrottiinkin vasta rv 15. Pelko kuitenkin oli aivan turhaa, aivan myytyjä olivat kun näkivät lapsenlapsensa ensi kertaa, mutta niin ovat kaikki muutkin :) Kyllä ne isovanhemmat sitte myöhemmin katuu jos ei ole osana lapsenlapsensa elämässä.

Vaavi nukkuu vielä ulkona, aika hassu rytmi kun nukkuu pitemmät päikkärit näin illalla ja nukkuu sitten yöunille 23.00. Heräilee varmaan kohta puolin. Illalla onkin sitte "rintatunti" Täydellisten Naisten kera. Nyt pitää alkaa lopetteleen. Kaikille terkkuja ja vointeja!

tytteli sylissä, siksi vain pieniä kirjaimia. mies lähtee huomenna kertausharjoituksiin ja äitini tulee tänne. seuraavaksi varmaankin valitan sen liiallisesta läsnäolosta...: ) ja mummu kertoi myös ottaneensa lomaa, jotta pääsisi heti vastasyntynyttä hoivaamaan. loma vain kerkesi mennä, kun neitokainen ei halunnut ulos maailmaan. eli hieman ennenaikaisesti taisin vanhempiini pettyä.
ei tämä yksisormikirjoittelu oikein onnistu...

Neitokainen nukahti, joten isotkin kirjaimet ovat käytössä. Viime yönä hän nukkui 6 tuntia yhtä soittoa, piti alkaa herätellä syömään. Mies tosin sanoi, että kyllä sitä vararavintoa riittää pitkillekin unille. Tänään neuvolan vaaka näytti 5100 g, kuukausi on pian ikää. Hirmuinen on kasvuvauhti tyttösellä.
Minä en ole viitsinyt juuri poistua vauvelin lähtettyviltä omille reissuille. Ollaan menty pelkästään rintaruokinnalla eteenpäin, pulloa ei ole vielä kokeiltu. Yritin kyllä lypsää maitoa pulloon, mutta en saanut maitoa herumaan. Tunnin reissun tosin tein kampaamoon ilman että kotona oli varamaitoa. Opettelen pikkuhiljaa tuota lypsämistä. Latinobicin peruin, kun en jaksanut alkaa stressata asian kanssa. Ehdin ihan hyvin myöhemminkin, tätä vauva-aikaa on kuitenkin elämässä niin vähän, että voin hyvin olla kotiin sidottu. Pikkuhiljaa sitten omia reissuja enemmän.
Hyvät voinnit kaikille!

Ai niin, joku tuolla mainitsi ulkona nukkumisesta. Nukuttatteko ulos ja miten pitkiksi ajoiksi? Me ollaan käyty 2 krt päivässä kävelyllä, aamulla pidempi lenkki ja illlalla lyhyempi. Muuten en ole ulos nukuttanut, kun olen miettinyt onko ulkonaololle joku rajoitus, tarkoitan nyt lähinnä aikaa.

Pakko tulla sulta Pompula utelemaan, miten olet onnistunut kieltämään anopin liian tiheät vierailut ilman että toinen loukkaantuu verisesti? Meillä nimittäin vähän sama ongelma. Anoppi asuuliianki lähellä ja joka päivä käy meillä. Mulla alkaa olla hermot menneet asian takia mutta en oo keksinyt kaunista tapaa kertoa siitä. Kuitenkin apuakin välillä tarvitaan ja saa kyläillä mutta ei ihan joka päivä.

Heippa kaikille.
Meidän pojalle tulee sunnuntaina ikää 3kk ja lauantaina on ristiäiset ja poika saa nimen.
Meillä syötiin viime yönä vain kerran.Nukahti 9 ja eka syöttö 3 ja sitten heräsi 7 ja söi ja nukahti uudelleen 9.30.
Joko teillä on nimi mietittynä valmiiksi? Meillä on ja onneksi ei ollut erimielisyyttä.
Nyt pitää mennä kutsu käy.

Pinja: Tarpeeks monta kertaa kun miehelle asiasta sanoin niin se sitten puhui äidillensä. Yritin ensin itse vihjailla etten jaksa kun joka päivä ravaa vieraita mutta ei ymmärtäny. Miehellä meni kans hermot siinä vaiheessa kun anoppi vaan ilmestyi ovelle mitään ilmoittamatta... Nyt ei saa sit ymmärtää väärin, tykkään ihan hirveästi anopistani mutta joka päivä ei vaan jaksa kuunnella neuvoja lapsen suhteen. Ja kun sillä on vielä tapana ostaa kaikkea mahdollista vaatetta vauvalle (usein vääränkokoisia ja muutenkin maku on vähän eri kuin meillä) niin en enää tiedä mitä sille sanoisin... Odotan vaan että tää alkuhössötys menis ohi.
Anoppi soittelee edelleen joka päivä mut vierailut on nyt vähentyny. Ja perjantaina viedään tyttö sinne hoitoon pariks tunniks kun mennään itse kaupungille syömään ym.
Kannattaa kyllä puhua asiasta jos vaivaa, koska muuten voi sit välit tulehtua pahastikin. Ootko sanonu miehelles asiasta? Meillä onneks mies oli samoilla linjoilla asian suhteen, en tiedä mitä olisin muuten tehny... Jaksamisia sulle! ;)

Isovanhemmista: molempien vanhemmat asuu aika lähellä mutta mitään aivan järjetöntä ryysistä meille eivät ole aloittaneet. Mieheni vanhemmat eivät käy koskaan kutsumatta ja minun äitinikin yleensä ilmoittaa tulostaan etukäteen ja käy ehkä kerran kahteen viikkoon. Saa nähdä alkaako nyt sitten ravata täällä kun hänen miesystävänsä päätti vaihtaa asuinpaikkaa ja siviilisääty muuttui taas sinkuksi.

Ulkona nukkumisesta: Jos olen kotona niin poika nukkuu kahdet noin 3 tunnin unet ulkona. Tänään oli vähän hullunkurista pistää häntä ulos "päikkäreille" klo kahdeksan mutta kun päivä alkoi jo kuuden jälkeen niin silloin tuli pojalle uni silmään ekan kerran. Toivottavasti illalla muistaa tänäänkin nukahtaa 21-22 tienoissa niin vanhemmat saisivat vähäsen sitä omaakin aikaa. Ite oon aamu-uninen mutta nyt on pakko opetella heräämään aikaisin kun muuten päivä venyy pojalla illalla liian pitkälle.

Vaavin jättäminen hoitoon: Isänsä kanssa vauva oli tänään kolme tuntia kun kävin kampaajalla ja äitiysneuvolassa. Se on pisin aika. Ehkä joka toinen päivä on ollut sellaisen tunnin isänsä kanssa kun oon käynyt lenkillä tai kaupassa. Tuuletusta äidinkin pääkoppa tarvitsee. Pullosta syö kyllä Tuttelia mutta nää keikat ollaan saatu sijoitettua syöttöjen väliin. Niin ja isä osaa varmaan hoitaa poikaa paremmin kuin minä!

Jälkivuoto loppunut ja petihommiinkin jo alettu. Epparihaava taita olla edelleen vähäsen levällään mutta eiköhän se aika tee tehtävänsä ja kuro sen umpeen. Vähäsen siis tuntuu tavara löysältä...

Pisin pätkä minkä vauva on yöllä nukkunut on 5 tuntia. Tämä onnellisuus sattui vain kerran. Muuten max 3 tuntia ja aamuyöllä puoli tuntia - tunti. Väsyttää siis ja taidan nytkin mennä nukkumaan kun pojukin nukkuu.

Yhteistyössä