Elokuu 2006/17

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jatkuu..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hui..olipa unientäyteinen viimeyö. Näin muun muassa sellaista unta, että neuvolalääkäri alkoi yhtäkkiä viiltelemään mun niskaa, sanoi, että kitarisat täytyy leikata. Yritin estellä, mutta viilteli silti. Sanoi leikkaavansa vaurioituneet hermot poikki (mun käsissä on ollut hillitöntä hermosärkyä viimeaikoina). Ja sitten toisessa unessa olin neuvolakäynnillä ja terkkari tunnusteli vatsaa. Yhtäkkiä hän sanoi, että vauva syntyy nyt ja vauva syntyi alle minuutissa (viikolla 30). Oli ihan hyvinvoiva, mutta pieni ja laiha. Myöhemmin toisessa unenpätkässä vauva laitettiin takaisin sisääni.

Oltiin eilen lääkärissä, kun supistuksia oli parina päivänä tosi paljon ja parina yönä heräsin niihin useamman kerran. Olivat jotenkin napakampia, eivätkä täysin kivuttomiakaan. Kaikki oli kuitenkin hyvin eli kohdinsuu kiinteä ja kiinni. Olis määrännyt mut saikkarille, ellen jo olis. Levätä käskettiin ja välttää kaikkea raskasta. Eilisen päivän ja illan sit vaan röhnäilin ja sainkin pitkästä aikaa nukkua koko yön :) Mieskin ihmetteli aamulla, kun olin niin pirteä. Mulla vaan maha vielä niin kompakti ja muitakaan vaivoja ei ole, niin ei meinaa muistaa, et pitäis olla iisimmin. Vaikka en omasta mielestäni kauheasti rasitakaan itseäni..

SF-mitta on nyt sitten lääkärin mittaamana tippunut yläkäyrältä alakäyrälle. Saa kuulemma siellä ollakin, mut seurataan ettei tipu sen alle. Jos näin käy, lähetetään ultraan ja tutkitaan tarkemmin. Muuten on sit vasta synnytystapa-arvio rv 36 paikkeilla.

Mies näki unta viime yönä, et meidän Hippu oli jo 2-vuotias ja he kahdestaa kävelivät jossain ja hän ajatteli, että kuinka paljon hän tuota lasta rakastaakaan... :)
Minä tietyst kysyin, et kumpi oli. Kuulemma enemmän tytön oloinen. Saa nähdä...

Helpotti tuo tieto, et kaikki ja ei enää supparit huoleta. Ei myöskään kielletty reissuun lähtemästä. Me lähdetään äitin kanssa 18. päivä viideks päiväks Tallinnaan kylpylöimään. Käsi-, jalka- ja kasvohoitoja :)

Kaveri lähetettiin eilen rv 40+5 sairaalaan käynnistykseen, kun epäilivät raskausmyrkytystä. Tänään pistettiin lääketiputukseen, mut lähti niin hitaasti etenemään, et lähettivät takas kotiin.. Nyt mua jännittää hänen puolesta kovasti.

Yritin tänään etsiä bikineitä, mut kaikki suuremmat koot tuntuu hyllyistä kadonneen. Vaikka en olekaan mikään valtava, on tuo rintavarustus nyt huomattavasti tilaa vievempi..

Paino on muuten alkanut nousta ihan tahdilla, nyt yhteensä 3,9 kg..

Mutta nyt kauppaan :)

Hippelispippelis vaan!
Ihana 6 pvän rentoutumisloma heitetty onnistuneesti; upeita maisemia, ulkoilua ja mikä parasta - ajatukset niin kaukana työpaikalta kuin vaan olla voi! Lennot meni ongelmitta kun muisti välillä heilutella raajoja ja pitää lentosukkia. Vaavikin alkoi taas potkiskella enemmän kun sai haukata muutakin kuin stressihormonia. Mutta ei kyllä peuhinut sitä ""neuvolatädin vaatimaa 20 krtaa minuutissa vai miten se oli.."".

Vielä kuukausi sitten olin ihan varma että jaksan olla töissä heinäkuun puoliväliin mutta nyt voi todeta että on sitä parempiakin päiviä nähty. Ensinnäkin, iskias on ärtynyt ihan kamalaksi, akne masentaa plus että ei vaan oikeasti enää kiiinnosta! Mulla on ihan vinoutunut asenne kaikissa palavereissakin (whatever). Kun pitäisi esittää innostunutta mutta salaa mielessä ajattelen että hölöhölö lässynlässyn titityy.. Olenko ainoa näin keskittymiskyvytön?
Johan tästä joutaisi siis ""lomalle"". Saikkuakaan en ole pitänyt vielä kertaakaan vaikka kaikenlaisia kremppoja on kokoajan :(. Kun tuntuu että neuvoloissa menee monta tuntia viikossa niin ei kehtaa olla muuten pois. Olen kai vähän turhan arkajalka ja auktoriteettiuskollinen kun näin ajattelen.

Tänään tuli emopakkaus - suloinen! Erityistä kiitosta saa kiva topattu haalari ja lämpötumput ja -tossut sävysävyyn. Terveyssiteitä piti oikein ihmetellä että mitäs ne nämä tämmöiset?!:) Kondomeista puhumattakaan....*huokaus*

Perjantaita tytöt!

Neuvolasta tulin minäkin juuri. Eipä mitään ihmeellistä, verenpaine, hemoglobiini ym. ok. Sain tietää miten päin vaavi mahassa majailee ja niinhän se oli kuin arvelinkin, että pää oikealla alhaalla ja jalat vasemmalla ylhäällä. :)

Johannako se oli joka siitä liikelaskennasta murehti. Sain liikelaskenta lapun juuri tänään mukaani ja siinä kyllä lukee, että yleensä liikkeitä on 10-15 liikettä/tunti. Ja jos ei tule täyteen ekan tunnin aikana, pitää jatkaa vielä tunti ja jos ei vieläkään niin sitten yhteys lääkäriin. Näin siis TAYS:n ohje. Voishan sitä iltaisin vähän jo laskeskella, mutta turhaa stressiä ei varmaan kannata ottaa.

Siitä sf-mitasta vielä kun muillakin se täällä huitelee yläkäyrillä. Niin ymmärsin asian tänään niin, että mitta yleensä tippuu keskikäyrälle siinä vaiheessa kun vauva laskeutuu alemmas eli kohtukin tippuu alemmas. Eli yläkäyrillä meno EI välttämättä tarkoita isokokoista vauvaa vaan juuri äidin rakenteesta riippuen kohtu saattaa nousta toisilla enemmän ja toislla vähemmän!

Kauheesti oli muutakin mistä on kirjoiteltu, mutta en pysty muistamaan mistä...niin vauvan hikasta, täällä myös sama homma että hikotuttaa raukkaa aina silloin tällöin. Saattaa kestää yllättävänkin kauan moinen vaiva! Mutta harjoitteluahan se vaan on tulevaa varten! :)

Viikonloppua kaikille!

Mariia täältä Tukholmasta hei ! Silloin tammikuussa poistun ketjusta ja nyt oli pakko tulla ilmoittamaan että se joululahjapaketti on tulossa ! Tänään oli eka ultra ja nyt viikoissa 10+1 mennään. Teillähän on jo loppusuora menossa, perästä porskutellaan...

Onnellista odotusaikaa teille kaikille ! Kyllä olen onnellinen !

Onnea mariia! Onnea odotukseen!

Omaan napaan:
Hei kääk. ! Tänään pitäis mennä serkun ylppäreihin, mul ei ole sit niinkuin mitään päälle pantavaa. Kyllä se 10 kg näkyy jos yrittää änkätä itsensä vanhoihin vaatteisiin. Jostain syystä rupesin tätäkin asiaa miettimään vasta nyt aamulla, muutenhan sitä olisi voinut vaikka ostaa uusia. Säästypähän ainakin rahat ja nyt sitten pitää käyttää tätä ns. sovellusta.
Mammapakkauskin sitten tuli! Oli suloista pikkuista hömppää, täytyy myöntää että petyin hieman, oletin että siinä olisi ollut enemmän kaikkea. Miks se sisältää terveyssiteitä,kondoomeja, liukuvoidetta, eiköhän sellaiset ois kuullunu vanhempien itse hankkia. Oletin vaan että mammapakkauksessa olisi ollut lähinnä vauvaalle tavaraa. Mutta ihanaa että tämmöinen pakkaus meil on mahdollista saada.
Liitoskivut: ovat vaivanneet nyt 2viikkoa, ne kivut on jo melkein sietämättömiä, mitä se synnytys sitten on?
Neuvolassa on ollut 5viikon tauko ja pääsen sinne maanantaina, katotaan mitä ne sielä sitten asiasta sanoo, mutta tätä kipua en kyll kestä, toivotaan että niillä on jokin hokkuspokkus temppu tän varalle, todennäköisesti ei ja tää taitaa kestää loppuun saakka toivotaan että jäljellä olisi enään se max 8viikkoa, Tulispa vaavi eräpäivään mennessä ulos, en jaksa enään odottaa että nään sen ihan oikeesti

Huomenta elomammat!

Ja ensitöikseen Mariialle kaikkea hyvää odotusajalle!!! Käyhän aina välillä moikkaamassa kuulumisia!

Viikonloppu meni - taas. Joko täällä joku oli aloittanut äippäloman. Minä voisin surutta jo aloittaa, mutta vielä pitää 3 viikkoa jaksaa. Työtuolin olen jo vääntänyt eri asentoon niin, ettei 90 asteen kulma jaloissa ole niin voimakas.

Toukka liikkuu nykyään vähän vähemmän kuin ennen ja liikkeet tuntuu tosi voimmakkaina. Mies kysyikin eilen, kun tuijotin muljuvaa mahaa, että ""potkiiko se"". Mietin mielessäni, että luojan kiitos ei potki, tai ei ainakaan niin terävästi kuin ennen. Se sattuis jo..

Eilen laitettiin tulevaa lastenhuonetta kuntoon. Oli niin ihanaa... Hypistelin myös niitä pieniä vaatteita, joita olen saanut ystäviltä. Jotenkin niin ihanaa:))) Ja niin konkreettistaa.

Oikein hyvää alkanutta viikkoa!

Hobitti & toukka 32+

Heissan!
Mulla tuo työnteko alkaa tökkiä oikein kunnolla, väsymys painaa heti aamulla töihin lähtiessä, vaikka unta tulee vähintään 8-9 tuntia yössä... + iltapäiväpäikkärit..., viikonloppuisin nukun kevyesti kellon ympäri.
Turvotusta on sormissa, josta johtuu, ettei näppäimistöllä kirjoittaminen enää onnistu enää niin hyvin.
Tänään on neuvola, josta toivon jotain apua turvotukseen ja liitoskipuihin, jotka myös alkaneet hieman vaivata. Alkuraskaus on mennyt todella hyvin, mutta ihan viime viikot on tuoneet mukanaan kaikenlaisia epämukavia oireita.. :)
Töitä olisi jäljellä enää 2,5 viikkoa, plaah...
k74 ja ötökkä 30+5

Pitkän vapaan eka päivä täällä. =) Viikonlopun työvuorot tuntuivatkin niin raskailta ja tukalilta et hyvä näin!

Yöunet tuntuvat jäävän yö yön perään sellaisiksi 5 tunniksi. =( Hyvää asentoa ei löydy ja aamuyöllä alkaa pohkeita poltella niin että kävelemään on lähdettävä. Vinkkejä asian parantamiseen otetaan vastaan.

Mut aurinko paistaa ja vapaa alkoi joten nyt ulos nautiskelemaan! =)

Täällä ollaan jo äippälomalla. Kyllä se hassulta tuntu perjantaina, kun jäi pois, että ei sitä tiedä koska sitä työelämään palaa seuraavan kerran. No täytyy myöntää, että tämä on kaikenkaikkiaan ehkä ihan hyvä ratkaisu, koska selkä kyllä rupeaa jo oikkuilemaan.
kyykisyminen rupeaa jo olemaan hankalaa ja jos kovaa menee niin väsyy nopeasti ja supisteleekin ainakin iltasin jos on kovin väsynyt, mutta ne ei ole mitenkään kivuliaita, ne vaan tuntee. Täällä muuten kaikki varmaan ihan ok, kun närästyskin on hallinassa (rennien avulla aina tarvittaessa). Masu kovasti kyllä ilmasee itseään pitkin päivää.
Mutta hyvää viikonalkua täytyy lähteä koiran kanssa ulkoilemaan.

Onnea Mariialle tosiaan! Mahtava juttu, että saitte uuden mahdollisuuden :)

Ihanaa Hobitti, että olette päässeet lastenhuonetta laittelemaan :) Varmasti moni muukin täällä on. Mä vielä odottelen sitä iloa. Vähän pelkään, että muutto menee jonnekin synnytyksen takaiseen aikaan. Kauheaa. Tähän asuntoon ei millään haluaisi lasta tuoda monestakaan syystä. Ensinnäkään tilaa ei ole, pitäisi karsia tavaroita, joita sitten taas tarttisi kun muutetaan jokatapauksessa kun on irtisanominen elokuun lopussa. Tänne ei vaan todellakaan mahdu edes vauvan sänkyä, ellei tästä kämpästä heitä jotain huonekalua pois, ja kaikki vähäkin tuntuu tarpeelliselta. No, täytyy katsoa sitten tilanteen mukaan. Vähän menee vaan hankalaksi. Ja sitten olisi kiva muuttaa kun on pieni vauva ja kaikki uutta muutenkin. Saispa nyt sen asunnon.

Muuten kuuluu ihan ok (paitsi, että iho vihoittelee, tosin oon löytänyt Bepanthen-voiteet, jotka auttaa kummasta, suosittelen niiden kokeilemista esimerkiksi just nännihaavoihin, jos niitä tulee imettäessä ja esim. atoopikoille muutenkin, voivat auttaa). Vauva liikuskelee kovasti pitkin päivää. Viime yönä pikkuinen huitoili varmaan käsillään jonnekin vasemmalle alas, varmaan lonkkaluihin kolautteli tai jotain, tuntui hassulta. Yleensä liikkeet tuntuu oikealla ylhäällä (on tuntuneet koko ajan siellä kaikkein eniten, joten varmaan köllöttelee niin, että jalat osuu sinne). Toisinaan tuntuu just oikeiden kylkiluiden kohdalla ahdistava tunne, tunkee varmaan toista jalkaa sinne jotenkin. Liikkeet on kyllä hauskoja :)

Tuntuu jotenkin pelottavalta, kun mun vanhemmat lähti juuri kuukaudeksi ulkomaille, ja miehenkin vanhemmat lähtevät viikon päästä päättämättömäksi ajaksi vieraille maille. Toivottavasti vauva ei synny ennen kuin palaavat :) Mä oon muuten lueskellut synnytyskertomuksia tuolla http://www.perhekerho.net/oppaat/raskaus_odotus.htm viime päivinä. Alkanut viimeinkin enemmän kiinnostamaan myös tuo synnytys, joka tähän asti on tuntunut kauhean kaukaiselta. Mies kauhisteli, että mitä sä niitä luet, järkytyt vaan. Se pelkää, että mä alan stressaamaan sitä synnytystä, mutta omaksikin yllätyksekseni ei pelota laisinkaan, vaikka tuollakin on vaikka millasia tapauksia (tosin noi taitaa suurin osa päättyä onnellisesti). Mä jotenkin suhtaudun synnytykseen niin, että se on luonnollinen tapahtuma, vaikkakin todennäköisesti kivulias. Kuitenkin suurin osa naisista (ja vauvoista) selviää siitä kuitenkin hengissä. Jos jotain komplikaatioita tulee, niitä sitten tulee, turha niitä on etukäteen murehtia. Kaikkein eniten mua huolestuttaa se tilanteen intiimiys, että miten kiusalliseksi mä koen olla siellä vieraiden (ja tuttujen?) ihmisten keskellä alapää paljaana.

No johan tuli jaariteltua.

Ihan ekaksi Mariaalle oikein paljon onnea!

Ja sitten omia kuulumisia: Kymmenen tunnin lento Suomeen sujui tosi hyvin. Ei ollut mitään ongelmia, ei edes turvottanut yhtään. Lento meni tosi nopsaan nukkuessa ja leffoja katsellessa. Ainoo ongelma oli, että unohdin ottaa evästä ja nälkä oli välillä aika kova.

Nyt ollaan sitten yritetty järkkäillä meidän uutta kotia ja laittaa vauvan huonetta kuntoon. Yritän saada kaiken mahdollisimman pian kuntoon, kun kunto on vielä tosi hyvä ja jaksaa siivoilla jne. Me ollaan kanssa saatu aika paljon vauvatarvikkeita kavereilta, vaunut ja turvakaukalo ostettiin uusina. Muutama päivä sitten vein paperit Kelaan ja nyt odotellaan äitiyspakkausta.

Neuvolassakin olen ehtinyt jo käydä sekä yhdessä perhevalmennuksessa. Helpotti, kun täällä sanottiin, että mulle on painoa tullut ihan sopivasti eikä vatsakaan ole liian iso. Sf-mitta on edelleenkin käyrän yläpuolella, mutta vatsan kokoa tärkeämpää on kuulemma se, että vatsa kasvaa tasaisesti. Sf-mittaan vaikuttaa tosiaan myös vatsan muoto. Mun vatsa on tosi kapea, niin se kasvaa sitten enemmän ylöspäin.

Joku kyseli liikelaskennasta. Täällä meille sanottiin, että näihin aikoihin olisi hyvä tutustua vauvan rytmiin. Vasta viikolla 35, jos vauva ei ole liikkunut siihen aikaan päivästä, kun on yleensä ollut aktiivinen, pitäisi laskea liikkeitä.

Menenpä tästä jatkamaan ikkunoiden pesua. Jee jee.

Hei kaikille pitkästä aikaa!!!

Tulee niin palstailtua joka puolella, että en ole muistanut tätä palstaa ollenkaan. Nukahdin tuossa illalla sohvalle pariksi tunniksi ja nyt ei sitten väsytä niin yhtään.

Omaa napaa heti alkuun. Tähän mennessä on mennyt kaikki hyvin, hetken piti vähän huilia kun alkoi supistelemaan kivuttomasti, mutta todella tiheään. Ei kuitenkaan aiheuttanut mitään kohdun suulla, joten nyt saa porskuttaa itselle sopivaan tahtiin. Pari viikkoa olis tässä vielä töitä ja sitten alkaa kesäloma, jolta jäänkin suoraan äitiyslomalle.

Rakenne ultrassa (19+4) pikkuinen oli noin kuusipäivää isompi, mutta laskettua aikaa ei lähdetty muuttamaan. Sf-mitta menee yläkäyrän yläpuolella reippaasti omalla käyrällään, mutta se johtuu siitä, että kohtu on todella korkealla.

16+4 19cm
20+4 23,5cm
23+6 26cm
27+6 30cm

Kokoa kuitenkin seuraillaan koko ajan, jotta tiedetään joutuuko lopussa painoarvioon. Omaa painoa on tullut tähän mennessä 4,3kg, joten ei mahottomia. Verenpaineet on ollu ok, sokerirasituksen arvot ok ja hb nyt noin 120. Lisärautaa joudun kuitenkin napostelemaan, koska oli taas laskenut. Vauvan sydänäänet on ollu n.140-160. Poika fiilis edelleen on, ei suostunut sanomaan ultrassa kumpi olis tulossa. Tai siis sanoi että ei näkynyt (hieman hymyillen). Ilmeisesti eivät täällä mielellään sitä sano. No jännityksessä ollaan loppuun asti. =D

Mitäs vielä... käyn viimeistään huomenissa lukemassa tään koko ketjun niin tietää taas kommentoida asioita.

Lellu ja Eppu rv28+4

Hui, tuli terkkarilta soitto tänään, että muistinhan, että tänään olisi eka synnytysvalmennus. Jaa-a, en ollut kuullutkaan. Lääkärin oli pitänyt antaa kutsukirje, mutta oli unohtanut. Terkkarille oli kuulemma tullut sellainen fiilis, että mahdanko olla tietoinen. Onneksi on vasta iltapäivällä niin ehdin muuttaa suunnitelmia eikä tarvitse töistä erityisesti kiirehtiä pois. Ihan kiva sinänsä, kun olen tässä ihmetellytkin, että mahtaako meidän neuvolassa olla koko valmennusta. Saas nähdä lähteekö mies mukaan, vähän oli epäröivällä mielellä, ajatteli sen olevan kiusallinen tilanne. Yritin kuitenkin houkutella. Millaisia synnytysvalmennuksia teillä muilla on? Onko miehet lähteneet mukaan? Meillä nyt on silleen, että mies ei ole edes tulossa synnytykseen, mutta...

Mun mies oli mukana neuvolan perhevalmennuksessa ja tykkäsi itse että se oli tosi hyödyllistä. Ainoastaan yksi kerta käsitteli itse synnytystapahtumaa ja kivunlievitystä, muilla kerroilla aiheina oli synnytyksen käynnistyminen (milloin lähteä sairaalaan), vauvanhoito, imetys, parisuhdetta jne ihan peruskamaa. Luulen, että uutta asiaa oli miehelle enemmän kun mulle ja ainakin saatiin lisäkimmoketta keskustella kotona monista vauvaan liittyvistä asioista. Varsinkin jos mies on vähän laiska lukemaan itse vauvakirjallisuutta, saa perhevalmennuksesta hyvät perustiedot. Tämä siis meidän kokemuksemme :). Lisäksi oli kiva tavata muita raskaana olevia samalta alueelta ja sovimme myös äiti-vauva-tapaamisen syksylle.

Kysymys: Onko kellään muulla vatsanahka kipeä? Mulla on alkanut sellainen repivä ihokipu vähän navasta ylöspäin. Ihossa ei näy mitään jälkiä (ihan navan ympärillä on raskausarpia), mutta se on kamalan kipeä. Jos joku tunnistaa vaivan, oletteko keksineet siihen jotain helpotusta? Öljyän vatsan joka päivä, joten kyse ei ole kuivasta ihosta.

Tästä vaivasta huolimatta oikein aurinkoiset terveiset kaikille!

terv. sitrus 32+2

Ihan samat mietteet Sitruksen kanssa että lisäsi keskustelua asioista kotona. Meillä nyt mies lukee kaikki samat oppaat kuin minäkin joten uutta tietoa ei ole tullut kauheesti kummallekaan mutta hyvää kertausta etenkin kun pää pehmenee päivä päivältä... (siis minulla) Iiq jos miehesi ei ole lähdössä synnytykseen mukaan niin voisitko ottaa valmennuksiin mukaasi tukihenkilösi vai oletko rohkea suomalainen ja menet synnärille ihan yksin?

Käytiin tänään äitini kanssa vauvatarvike ostoksilla. Täällä Prismassa asiakasomistajapäivät ja tuleva mummu kustansi hoitoalustan, ammeen ja patjan. Oli se aikamoinen säästö kun n. 20€ putosi hinnasta pois. Äitini edelleen sitä mieltä että ei vielä tarvitsisi kaikkea valmiiksi ostaa mutta kun mä vierastan ajatusta viimeisilläni kaupassa juoksemisesta 30 asteen helteessä.

Justiina rv 31+4

Niin no, ei mulla ole tiedossa ketään tukihenkilöäkään. Mä en oikein haluaisi siihen tapahtumaan ketään tuttua. Joskus alussa mietin jopa doulaa, mutta jotenkin ajatus sitten jäi. Äiti on sanonut, että hän voisi tulla synnytykseen tukihenkilöksi, mutta valmennukseen ei pääse kun on nyt tämän kuun ulkomailla. Täytyy varmaan vakavasti harkita hänen pyytämistään tukihenkilöksi, mä en todellakaan ole niin rohkea, että yksin vapaaehtoisesti lähtisin synnyttämään. Miestä olen koittanut houkutella, että tulisi edes avautumisvaiheen ajaksi pitämään seuraa jne, mutta ei tunnu innostavan.

Niin, sitä mä just olin ajatellut, että voisi olla miehelle hyödyllistä, etenkin kun häntä ei kiinnosta lukea aiheeseen liittyvää materiaalia. Mutta siis tuon valmennuksen suhteen taitaa olla sama homma, pelkää kai jotenkin järkyttyvänsä siitä tiedosta.

Onpas masentavaa. Plöh. Olisi tuon miehen ihan hyvä tietää asioista, vaikkei synnytykseen tulisikaan. Heh, eilen tosin meinasi jopa tapahtua edistystä. Kaksplus-lehdessä oli jokin testi, jota innostui tutkimaan, ja melkein alkoi lukemaan lehteä enemmänkin, kun minä hölmö menin keskeyttämään.

Meillä jäi perhe/synnytysvalmennuksesta miehelle tosi hyvä kokemus. Siellä otettiin tosi hyvin tulevat isät huomioon, yhdellä kerralla katsottiin jopa sellainen isä-video :). Ja kaikki vauvanhoitoon liittyvä oli myös tulevalle isälle hyödyllistä. Kyllä mä olisin pakottanut oman mieheni paikalle jos ei olisi vapaaehtoisesti tullut :). Kaikilla muillakin oli miehet mukana, joten kyllä se on ihan normaalia myös tulevan isin osallistua...

Oon taas töissä sairasloman jälkeen, eikä yhtään huvittaisi enää... Vielä kaksi viikkoa olis jäljellä, joten eiköhän se onnistu kuitenkin. Mielessä ei pyöri mikään muu kuin vauva.

Juu, tuntui todella kurjalta istua siellä yksinään, kun KAIKILLA muilla oli mies mukana :/ Mä en kyllä vaan todellakaan tajua, miten ihmeessä mies pakotetaan mukaan yhtään mihinkään? Ei mulla ainakaan ole sellaista vaikutusvaltaa mieheeni.

Meillä mies pelkää ja jännittää ihan hirveästi sitä, miten pärjää synnytyksessä ja pystyykö olemaan siellä pyörtymättä vai joutuuko lähtemään kesken kaiken. Aluksi mietti tuleeko ollenkaan. Sanoin, jotta se on hänen päätöksensä, vaikka tietysti toivon, että tulee ja on siellä sit sen verran kuin pystyy. Jotenkin en ketään muuta halua sinne, vaikka hän ehdottikin, että pitääkö varmuuden vuoksi. Käytiin sitten Mammakeitaan aktiiviseen synnytykseen kannustavassa valmennuksessa ja sieltä mies sai vähän lisää rohkaisua ja lupasi tulla. Toki se oli itsellekin hyvä valmennus. Minusta paljon parempi kuin neuvolan järjestämä.

Mulle iski rossa taas uusi huoli ja ihmetys, kun kuulin että muutamalta kaverilta on testattu streptokokki vaginasta, kun on ollut paljon supistuksia. Mulle ei ole moista ehdotettu ja pitääkin ottaa asia puheeksi seuraavassa neuvolassa. Jos mulla se streptokokki olis, täytyis synnytyksen aikana antaa antibioottia, ettei vauva saa keuhkokuumetta. Taidan taas hömppäillä ja huolia turhia, mutta helppohan se näyte olis ottaa ja varmistua...