Elokuu 2006/16

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jatkuu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Onpa täällä nykyään hiljaista... Taitaa kevään saapuminen tuoda muita hommia kuin tietsikan ääressä istumisen.

Kävin tuossa neuvolanlääkärillä ja taas tuli sellainen olo että p****aa käteen. Teki sisätutkimuksen ja kuunteli vauvan sydänäänet mutta ei mitenkään kommentoinut onko kaikki hyvin. Sen sitten sain tivaamalla tietää että sf-mitta ok mutta kun kotona katsoin käyrää niin ylärajoilla mennään. Alan vähitellen ymmärtää miksi jotkut maksavat itsensä kipeäksi ja menevät yksityisiin ""neuvoloihin"".

Terkkarilta sain sokerirasitustestin tulokset ja muuten olivat hyvät mutta paastosokeriarvo liian korkea. (Lääkäri ei muuten kommentoinut näitäkään mitenkään.) Joudun sitten ensi viikolla käymään neuvolassa antamassa uuden paastosokeriverikokeen. Tiedän kyllä että tankkasin maanantai-iltana ennen paastoomista josta tuo arvo johtuu. Ja en tosiaan syönyt mitään kauheen terveellistä vaan ison annoksen kermavaahtoa, mansikoita ja banaania eli pappilan hätävaraa. Vinkiksi siis muille: syökää normaalisti mutta älkää tankatko illalla. :))

Huomenna virkistäytymään viikonlopuksi Köpikseen... Ihanaa!!!

Aurinkoisia kelejä toivotellen

Justiina rv 26+5

Heippa,

ihania uutisia Mariialla!

Täällä massu kasvaa ja poukkoilee, ensi viikolla alkaa neuvolan perhevalmennus. Oletteko muut menossa/ aloittaneet jo? Minkälaista on ollut?

Aurinkoisia päiviä,

t. sitrus 27+2

Mullakin on ollut suonenvetoja, mutta ne on aika lieviä. Tulee aina kun venyttelen unissani jalkoja, mutta helpottavat kun vaan koukistaa nilkan.

Vauvan kanssa kommunikoinnista tuli mieleeni, että eilen illalla vauva oli ollut hiljaa jo monta tuntia, ja nukkumaan mennessä ""käskin"" miehen silittää vatsaa, että vauva tuntee sen (jaa enpä kyllä siitä ole oikeasti ihan varma). No, hänpä silitti ja heti sen jälkeen alkoi vauva potkiskelemaan kovastikin :) Ehkä se sitten aisti sen silityksen, vai lienikö sattumaa. Aika hauskaa kumminkin.

Täällä ei ole mitään automaattista perhevalmennusta vaan itse on hakeuduttava kurssille jos haluaa valmennusta. 6x2 tuntia maksaa 100 euroa/pari. Voi jossain olla edullisempaakin, muttaei oikein houkuttaisi maksaa varsinkin kun esitteiden mukaan suurin osa tuosta valmennuksesta käsittelee raskauden aikaisia kehon ja mielen muutoksia mitkä ovat minulle jo hyvin tiedossa lukuisten kirjallisten ja nettioppaiden myötä.

Mahtaakohan synnytyksestä selvitä ilman mitään ennakkovalmennusta?

stitch: Kyllä synnytyksestä selviää ilman valmennusta. Mä satuin esikoista odottaessa muuttamaan just sopivassa kohtaa, että edellisellä paikkakunnalla en ehtinyt valmennusta käymään ja uudella oli jo olluu aiemmin, joten kävin vaan synnärillä tutustumassa that's all. Kaikki meni hyvin, sairaalassa on erittäin osaavaa henkilökuntaa ja kyllä ne kertoilee, mitä kuuluu missäkin vaiheessa tehdä.

Vilhelmi rv26+2

Tere tytöt!

Mariialle onnitettelu myös täältä ja kaikkea hyvää odotukseen!

Juu, on täällä hiljennyt kyllä...säät on niin hyvät ja ehkä tää raskauden vaihekin saattaa olla vähän tällasta ""tasasen tappavaa"", ainakin mulla on vähän sellainen fiilis. Enää en suoralta kädeltä edes muista millä viikolla mennään, pitää ihan kalenterista katsoa! Mua ainakin on niin rauhoittanut päivittäinen yhteydenpito vaaviin potkujen myötä, ettei sillai stressaa enää niin paljon.

Justiinan lääkärikäynti kuulostaa kyllä tosi v-mäiseltä! Pitäishän sitä nyt asianomaiselle kertoa missä mennään, sehän on osittain homman idea, että äitikin tietää missä mennään. Mitä se lääkäri sitä tietoa panttaamaan! Höh, sanon minä. Kiitos muuten vinkistä ton tankkaamisen suhteen sokerirasitustestiä varten! Olen itse menossa ensi viikolla.

Sitrusko kyseli perhevalmennuksista. Meillä on synnytysvalmennus sairaalassa ja perhevalmennus neuvolassa. Synnytysvalmennukseen menemme ehdottomasti, mutta kaikista perhevalmennuksen kerroista en kyllä tiedä. Parisuhteeseen liittyvä kerta ei oikein kiinnosta, mutta imetykseen ja vauvan hoitoon keskittyvään kertaan voisi mennäkin. Ei taida vielä olla moni käynyt niissä, mutta olis kiva kuulla mitä ootte tykänny kun ootte käyny.

Juu, ja suonenvedoista kärsitään täälläkin JOKA yö, vaikka pidän päivisin tukipolvisukkia...täytyy vaan kestää!

=)

Heippa taas pitkästä aikaa!

On tullut aika laiskasti tänne kirjoiteltua, kun ei ole oikein tapahtunut mitään kertomisen arvoista. Mulla ei edelleenkään ole mitään vaivoja ja olo on kaikin puolin hyvä. Raskaus tosin näyttää pahentaneen mun heinäallergiaa, ennen kun en saanut täällä Kiinassa mitään oikeita. Tänään huomasin ekan kerran, että rinnoista tulee jo vähän maitoa, oikeen muita muutoksia ei tässä ole sitten moneen viikkoon tapahtunutkaan.

Vauva on edelleen kovin aktiivinen. Ennen osasin helposti sanoa, miten päin vauva mahassa on. Nykyään mahassa on sellainen meno päällä ja potkujen lisäksi tunnen myös käsien liikkeet, että vauvan asentoa on mahdoton mennä enää veikkaamaan. Enää vauva ei edes välitä siitä, että laittaa käden vatsalle, vaan jatkaa tyytyväisenä mellastamista.

Paikalliset jatkavat edelleen ohjeiden jakamista, mikä ottaa päähän. Ihan ventovieraat saattavat pysäyttää kadulla ja kommentoida jotenkin mun mahaa. Eilenkin kaupassa tuntematon nainen alkoi paasata mulle taas eläinten vaaroista, kun näki mun paidassa koirankarvoja. No eipä tätä enää kovin kauaa kestä, sillä muutetaan Suomeen muutaman viikon päästä.

Täällä on taas tosi ihana ilma. On vasta aamu, mutta silti asteita on jo melkein 30. Toivottavasti tästä ei enää vaan kovin paljoa lämpene, sillä en ole onnistunut löytämään täältä mitään kivoja kesävaatteita.

Moi!

Kiitos Justiina tankkausvinkistä! Mulla on huomenaamulla se sokerirasitus, täytyy yrittää syödä illalla reippaasti mut välttää makeaa... Toisaalta, sit ei kyllä tule todellisuuden mukaista tulosta koska täytyy myöntää että melkein joka ilta tulee jotain makeaakin syötyä.

Mulla oli tänään gyne, ja tosi perusteelliisesti tutkittiin, kyllä ehdottomasti suosittelen yksityisellä käymistä varsinkin kun oon kuullut neuvola(eli siis tk-)lääkäreistä niin paljon negatiivista. Mulla tietysti auttaa asiaa että meillä gynekologikäynnit kuuluu työterveyshuoltoon. Joka tapauksessa, kaikki oli kunnossa paitsi että gyne arveli mulla olevan taas kerran hiivatulehdus. Mittaili ekaksi kohdunpohjan korkeuden, mikä oli 27 eli aika korkea, mutta vauvan mitat oli aikalailla keskikäyrillä. Painoarvio tällä hetkellä oli 1050g, ja jos samaan tahtiin kasvaa niin laskettuna aikana ois reilut 3,5 kiloa. Eli ihan normaali, vähän keskikokoista isompi. Lekuri tutkaili vavvaa ultralla tosi perusteellisesti, kysyi halutaanko me tietää sukupuoli mutta ei me sit haluttu vaikka siis lääkäri sen näki. Täytyy miettiä valmiiksi, kysytäänkö sit seuraavalla lääkärikäynnillä. Vauva on jo niin iso, ettei siitä saanut kerralla kokonaiskuvaa, mutta yksityiskohdat kuten jalat, nyrkit ja ihana pikku naama näkyivät tosi hyvin tavallisessakin ultrassa! Söpö pulloposki siellä näkyi kelluvan!

Eilen oli myös eka perhevalmennus, oli mun mielestä ihan kiva ja hyödyllinen. Siellä kerrottiin tällä kerralla raskauden loppuvaiheesta ja synnytyksen alkamisesta, lopuksi katsottiin synnytysvideo. En tiedä onko teille muille näytetty sama video, siinä oli semmonen vaalea rillipäinen nainen joka sai Kättärin Haikaranpesässä pienen työtön, Kiian. Mun mielestä se oli kyllä aika ""kaunisteltu"" kuvaus, siinä ei ollut mitään lähikuvia itse syntymästä, ja se nainen vaan pikkusen puhisi ja ponnisti niin jo putkahti vauva sängylle. No, ensi kerralla meille näytetään vähän ""raadollisempi"" synntysvideo Naikkarilta, saas nähdä millainen se on... Ja tämä valmennusta pitänyt terkkari muuten sanoi, että nykyään tehdään ensisynnyttäjille todella harvoin episiotomia, eli ihan päinvastoin kuin se mun oma terkka sanoi.

Tulipas taas pitkä sepustus. Aurinkoista viikonloppua kaikille!

Vaikka muutama päivä sitten viimeksi kirjoitin, piti minunkin tarkistaa kalenterista, että mikäs viikko se onkaan menossa... Hassua:)

Täälläkin maha-asukki melskaa kovasti. Luulen myös, että tunnen käsien liikkeet siinä missä jalkojenkin. MIes yritti eilen illalla kuunnella sydänääniä, kun jossain luki, että ne voisi kuulla painamalla korvan vatsaa vasten ja tuloksena oli, että sai muutaman mojovan potkun vasten kasvoja:) Hauskaa oli:)

Myöskään minä en ole tyytyväinen neuvolaan täällä. Tai ainakaan tähän, missä minä käyn:/ Lääkärikäynti oli tällä viikolla ja lääkäri oli niiiiiiin nuori, varmaan 25v, enkä tosiaan saanut mitään irti koko käynniltä. Itkua meinas pukata. Olisi niin toivonut ammattilaista, ja että olisi vähän edes tullut luottavainen ja hyvä olo - mutta ei..

Aurinko paistaa, joten taidampa lähteä ulos:)

Aurinkoista viikonloppua!

Hobitti & toukka 27+4

Täällä kans käynti lääkärissä ikävää. Nuori poika joka ujostellen kokeili kohdun kaulaa. Ei paljoa puhunu ja kun jotain kysy niin ei kuunnellu vastausta... Tuli tosi ikävä olo. Lääkärin pitäis olla sellainen jolta vois kysellä kaikkea mut nyt ei tullu kyllä mieleenkään. Onneksi neuvolan täti sanoi että lääkäri vaihtuu ja ens kerralla on joku nainen. Toivottavasti silloin parempi onni.
Ihanan aurinkoista päivää kaikille!

Heippa,

onpas ollut harmillisen huonoja lääkärikokemuksia useammallakin teistä. Mulla on ollut molemmilla kerroilla eri lääkärit ja he oli todella mukavia ja asiallisia naisia, jotka kertoi kaiken mitä en olisi itse tajunnut kysyäkään ja myös vastaili kärsivällisesti omituisiin kysymyksiini... Joita riitti :).

Meilläkään ei ole onnistunut sydänäänten kuuntelu vessapaperirullan avulla, mutta mahaa on hauska katsella muuten vaan kun vauva siellä heiluu. Olen myös laulanut vauvalle yhtä laulua, ajattelin testata että tunnistaako hän sen sitten synnyttyään. Kyse on siis kehtolaulusta, mutta ainakin toistaiseksi se saa vauvan vain liikuskelemaan entistä innokkaammin. Oliskohan lauluäänessä vikaa? :D

Ihanaa ja aurinkoista viikonloppua kaikille elomammoille!

t.sitrus 27+4

Voi vitsi.. tiedän niin hyvin, miltä tuntuu kun eka odottaa tohkeissaan että pääsee lääkärille ja sitten kun siellä vihdoinkin kököttää, ei saa tarvitsemaansa apua. Todella turhauttavaa! Nämä raskausasiat ovat vielä niin intiimejä ja arkoja juttuja että lääkärin täytyy todella harkita sanomisiaan ja sanomattajättämisiään. Ja pahimpia on lääkärit, jotka hermostuu heti jos potilas tekee omia diagnoosejaan. Itsekin sain munuaisaltaan tulehduksen kerran kun väittivät viatonta vtt:tani Klamydiaksi. Vaiva nousi munuaisiin ja kuume oli kova, ennenkuin lääkärit myönsivät olleeni oikeassa..

Muddamudda. Ostaa lompsautettiin asunto ja muutto olisi kesäkuun alussa:). Nyt vähän tuumituttaa, kun pitää siirtyä neuvolasta toiseen ja taas joutuu opettelemaan uudet tädit ja sedät ja heidän ihmekäytäntönsä minkäväriseen purkkiin saa pissiä ja mitä milloinkin. Mutta eipähän tässä enää ole montaa kuukautta jäljelläkään.

Olen samaa mieltä että tämä aika on vähän tällaista hohhoi-aikaa. Jotenkin jo nyt alkaa tympiä tämän maharepun kanssa kulkeminen ja kauhulla odotan kesää ja helteitä.. Voisipa olla edes hehkeä odottaja mutta kun naama kukkii, nilkkoja turvottaa ja tukkakin kihartuu aina siihen väärään ilman suuntaan :) Valitusta kerrakseen.

Hyvät viikonloput! Muistetaanhan ulkoilla!

Onnea uuden asunnon johdosta! Varmaan kivaa laitella sinne vauvalle oma pesä :)

Me joudutaan tyytymään yhteiseen makuuhuoneeseen, mutta on sitäkin kivaa laitella uuteen kuntoon :)

Ulkoilu olisi muuten ihanaa, mutta helle ahdistaa ja varsinkin runsas siitepölyn määrä. Sisätiloissa olo on ok, mutta ulkona alkaa heti silmät kutiamaan ja henkeä ahdistamaan. Menisi äkkiä ohi tämä pölyinen aika mutta toisaalta pelottaa se kun tuntuu että vuosi vuodelta olen altistunut yhä useammille pölyille...

Miehellä ei onneksi ole mitään allergioita joten toivon että vauvakin säästyy niltä.

Mukavaa viikonloppua!

Nostetaanpa taas ekalle sivulle ja kerrotaan kaikille terveisiä Kööpenhaminasta! =)) Oli mukava viikonloppureissu. Nautiskeltiin toisistamme ja mukavista keleistä! Mitään gourmet-elämyksiä ei löytynyt mutta ihan kohtalaista ruokaa kyllä. Jalat oli kovilla kun kolme päivää marssittiin kovilla asfalttikaduilla ja viimeisenä iltana alkoi jo supistella siihen tahtiin että kotiin oli hyvä palata rauhoittumaan. Mutta mukavaa siis oli!!!! Isona plussana oli lyhyt lento etenkin kun selkä alkaa nykyään vihoitella jos kauan samassa asennossa istuu...

Nyt pesemään ikkunoita!

Justiina rv 27+3

Hienoa että muutkin uskaltutuvat siiville. Monet tuntuvat suhtautuvan niin varauksella raskausajan matkailuun että jättävät hienot elämykset väliin. Itsekin vähän mietin että onko reissaaminen juuri nyt ihan viisasta ihan vaan jaksamisen kannalta.
Meillä olis kuitenkin tarkotus lähteä Islantiin 3 viikon päästä. Ainakin hyvänä yrityksenä olisi heittää matka levon ja kuumissa lähteissä lutraamisen puitteissa. Mutta arvaahan sen että käveltyä tulee älyttömästi ja joka paikkaa kolottaa liika riehuminen. Issikoinnin taidan kuitenkin jättää väliin! :)

Aika upea keli taasen. Viime yön valvoin ja piehtaroin kuumissani. Olisin voinut työntää koivet pakastelokeroon. Tietysti aloin siinä yön pikkutunteina pohtimaan tulevaakin. Ja öiseen aikaan kaikki tuntuu niin pelottavalta, ei suinkaan leppoisalta ja mukavalta, vaaleanpunaiselta vaavihömpötykseltä. Toivottavasti ensi yönä saisi nukuttua paremmin eikä jalkoja tarttis pultata sänkyyn kiinni.

Mutteri: Kuullostaa mahtavalta suunnitelmalta tuo Islanti. Meilläkin se on haaveissa ja toivottavasti sinnekin tässä vielä päästään joskus. Mites noi sun viikot lentäessä? Olikos se nyt 28 viikkoa kun tarvitaan lääkärintodistus että saa lentää? Tosin multa ei ainakaan kukaan kysynyt millä viikolla mennään vaikka masu pullottaa jo mahtavasti.

Suurin osa ikkunoista tuli pestyä. Nyt pitäis lähteä kauppaan ja jatkaa sitten huomenna pesemistä. Vuosilomaani tässä viettelen. Sit vielä muutamat työvuorot ja sitten äippälomalle...

Noista lennoista... Ainakin Finnairilla tarvitaan lääkärintodistus viikosta 28 eteenpäin ja se tulee faxata Finnairille ennen matkaa. Jokaisella lentoyhtiöllä on omat säännöt eli kannattaa ottaa niistä hyvin selvää. Mulla parin viikon päästä noin 10 tunnin lento Suomeen ja jännittää jo nyt, kuinka jaksan istua koneessa.

Mulla on kanssa nykyään koko ajan kuuma ja yöllä tulee pyörittyä sängyssä. Päivällä pidän kaikki mahdolliset ikkunat ja ovet auki ja tänään huomasin, että toisella koiralla oli niin kylmä, että se reppana ihan tärisi, mutta mulla vaan hiki virtasi. Nyt on käynyt ekaa kertaa mielessä, että mitenköhän sitä selviää tulevat kolme kuukautta.

Jeps, keskiviikkona onkin lääkäri niin hankin (ja toivottavasti myös saan!!!) sen todistuksen. Täytyy kuulostella vointia matkalla, kieltämättä mahareppu alkaa painaa jo sen verran ettei kauheasti kärsi reuhtoa. Elättelen toiveita että ainakin tämä akne naamassa hellittäisi kun pääsee viikoksi irti arjesta ja suolakylpyihin.
Muutens, Kelalla sanottiin tänään, että enää jaetaan vain niitä 2006 vuoden pakkauksia (en kysynyt, itse kertoi). Näin siis ainakin täällä pääkaupunkiseudulla päin. Mulle on kyllä ihan sama kumpi paketti tulee, taivaan lahjoja molemmat. Mutta eipä mennä nyt siihen. Pakettikeskustelua tullut joka tuubasta jo ihan tarpeeksi :).

Hei pitkästä aikaa!

En muista enää ulkoa millä viikolla olen nyt ja muutenkin olen hajamielinen eikä ajatus leikkaa aina samalla nopeudella kuin ennen. Eilenkin sekoitin lumiukon ja pingviinin keskenään.

Laitan pari galluppia, joihin saa vastailla jos haluaa.

1. Paljonko tullut tähän mennessä painoa raskauden alkupainoon nähden?

2. Kuinka usein vauva liikkuu/potkii ja miten pitkiä ""hiljaisia"" jaksoja teillä on keskimäärin?

3. Mistä raskauden aiheuttamista vaivoista kärsit nyt vai onko menossa ns. oireeton jakso?

1: jos otan huomioon painoni ennen raskautta niin kiloja on tullut vain 4 mutta jos pahoinvointijakson jälkeinen paino on lähtöpainona niin silloin olen raskautunut (hehe) jo 8-9 kilolla.

2. Vauva liikkuu ja potkii useita kertoja päivässä, eniten varhain aamulla, iltapäivällä ja sitten taas myöhään illalla. Mutta mitään vakinaista rytmiä ei ole ja välillä tuntuu että vauva nukkuu liian pitkään ja ehdin jo huolestua kunnes tulee mojova rauhoittava potku :) Mutta pääosin vaikuttaisi olevan kovin rauhallinen vauva, jospa tullut äitiinsä...

3. Selkä on melko jäykkä ja ajoittain kipeä ja vatsalihakset kai kasvun myötä melkein joka aamu kipeähköt. Muita raskaudesta johtuvia oireita ei ole, mutta siitepölyallergia vaivaa tällä hetkellä eniten.

Kivaa kun on taas gallup!!!

1. Painoa on tullut 9 kiloa. Suurin osa tuli ihan alussa kun raskauspahoinvoinnin sijaan kärsin jatkuvasta nälästä. Paino pyhästyi pitkäksi aikaa ja nyt on alkanut taas nousta.

2. Vauva potkii tosi paljon, yleensä aina kun olen paikallani tai syön. Eikä pelkästään potki, vaan myös käsien liikkeet tuntuu selvästi. On selvästi aktiivisimmillaan illalla, päivällä saattaa nukkua muutaman tunnin putkeen.

3. Koko raskaus ollut tosi oireeton. Nyt on tullut uutuutena yöhikoilu. Jostain luin että voisi olla merkki pojasta, saa nyt sitten nähdä...

Moikka munkin puolesta!

Ensin galluppiin:
1. Painoa on tullut viitisen kiloa. Tarkka lukema selviää ensi viikolla, kun mennään taas neuvolaan.

2. Vauva on selvästi aktiivisin iltaisin kuten Shantillakin, vai onkohan niin että en päivällä oikein ehdi keskittyä potkuihin... joskus tulee muutaman tunnin taukoja, mutta sitten kun laitan käden mahalle vauva potkaisee rauhoittavasti. Ihan kuin se tietäisi, että mietin sitä...

3. Kaikki on sujunut yllättävän hyvin! Juuri nyt olen kutakuinkin ""oireeton"", hengästyttää ja väsyttää tietysti enemmän kuin normaalisti mutta mitään varsinaista vaivaa ei ole. Suonenvetoa jaloissa aamuisin, mutta siihen auttaa nillkkojen koukistaminen (kannattaa kokeilla heti, kun jalassa alkaa tuntua). Lievää ummetusta, mutta ei vaivaksi asti.

Käymme tällä viikolla ""vaihtoehtoisessa"" synnytysvalmennuksessa, joka kannustaa aktiiviiseen synnyttämiseen. Aion kyllä käyttää kaikkea mahdollista kivunlievitystä, mutta hyvä tietää mitä itse voi tehdä olon helpottamiseksi. Ollaan saatu hyviä käytännön vinkkejä, eilen korostettiin mm. sitä että synnytystilanteessa pitää uskaltaa vaatia eikä olla liian kiltti. Sama pätee lääkärikäynteihin, eli kaikki joilla on ollut huonoja kokemuksia: asiasta kannattaa sanoa samantien... tosin mikäs siihen auttaa, jos lääkäri tuntuu epäpätevältä. :( Lääkäreillä on kuitenkin ""hankalia"" potilaita joka päivä, mutta meille raskausaika on hyvin erityistä aikaa elämässä, joillekin jopa ainutkertaista.

En osaa oikein sanoa, miten päin siellä mahassa ollaan... luulen että jalat ovat alhaalla, kun siellä ne potkutkin enimmäkseen tuntuvat. Tämä odotuksen keskivaihe näyttää olevan aika tasaista... eikä meillä vieläkään ole vaunuja tai muuta tarpeistoa hankittuna, vakuutus täytyy ottaa tällä viikolla joten eiköhän se saada aikaiseksi.

Kasvavia masuja ja aurinkoista mieltä kaikille
toivottelee Minttu 26+0 (ollaankos nyt jo viimeisellä kolmanneksella? Huh huh...)

Täällä oltiin viime viikolla neuvolassa ja mieskin pääsi mukaan. Oli siis lääkäri ja se ultras siinä samalla. MIeskin näki siis ekan kerran otuksen masussa. Oli hyvin hiljanen eikä katsetta ruudusta irrottanut. Otus istuskeli eikä suostunut itseään viluttaan, että oltas sukupuoli nähty. Kovasti potki ultralaitetta.
Painoo on tullut jo kovasti, mutta oon syöny viimesen kuukauden karkkia ihan liikaa.
Vauvalle tuli painoarvioks tällä hetkellä siis 1100 grammaa, joten ei käsittääkseni mikään jättiläinen, vaikka niin vähän pelkään, kun isä on pitkä. Ja lapsivedestä sano, että kyllähän sitä siellä on, eli ymmärsin, että sitä on riittävästi.
Sain uuden neuvola ajan kolmen viikon päähän ja siitä lähtien on sitten kahden viikon välein. Jännää........
Valmennuksen tilasin suoraan taysiin, koska en pääse oman kunnan järjestämään. Se on vasta kesä-heinäkuun vaihteessa.
Pistin kelan paperitkin menemään heti vapun jälkeen ja sain vastauksen eilen. Aikas nopeeta. Ei tullu viä raha päätöstä, mutta pakkaus tulee kuulemma noin kahden viikon päästä. Ihanaa pääsee hypisteleen......
Nyt pitää mennä töihin.....

Janna rv 27+6 (viikot menee tosi nopeesti)

Tervehdys!

Kiva kiva, gallup!

1. Viimeksi kun kävin vaa´alla, painoa oli tullut lähtöpainoon verrattuna 12kg, eli aika huimasti. Oon henkisesti varautunut siihen, että 20kg voi tulla täyteen. En kuitenkaan usko, että toi painonnousu johtuisi mistään muusta kuin siitä, että olen syönyt samoin kuin ennekin, mutta liikkumaan en ole päässyt yhtä aktiivisesti kuin ennen raskautta ja lisäksi aineenvaihdunta on hidastunut tosi tosi paljon. Kilot on tulleet mahan lisäksi eniten rintoihin, selkään on tullut pienet jenkkakahvat ja reidet on vähän löllöytyneet. :(

2. Meidän vauveli potkii selvästi eniten illalla, ja aina jos herään keskellä yötä niin tunnen potkuja. En viitsi stressata liikaa ja tehdä (vielä) varsinaista liikelaskentaa, mutta luulisin ettei enää mene tuntiakaan niin etten tunne yhtään liikettä. En kuitenkaan päivisin varmaankaan kymmentä liikettä joka tunti tunne.

3. Olo on tällä hetkellä yleisesti ottaen hyvä, mutta vaivoina on kuitenkin ajoittainen närästys, ummetus / kova vatsa, hiivatulehdus, sormien ja jalkojen lievä turvotus, jalkojen kipeytyminen helposti, heräily öisin, jatkuva jano... ym. Sanoinkin kaverilleni, että tunnen oloni kyllä tosi hyväksi, mutta jos yllättäen joutuisi tähän kroppaan niin varmaan tuntisi olon tosi raihnaiseksi! Eli pikkuhiljaa tulleisiin muutoksiin on tottunut.

Mä sain sokerirastustestin tulokset, ja arvot olivat ihan ok. Ainoastaan ensimmäisen tunnin arvo oli melko korkea verrattuna tuntia myöhempään, vaikka olikin viitearvojen rajoissa, joten edelleen seurataan painon nousua ja mahdollisesti otetaan myöhemmin paastoverensokerikokeita.

Kyselin terkalta puhelimessa kurottelusta, ikkunanpesusta ym., ja hän sanoi ettei pitkiä aikoja kannata kurotella koska lihakset kipeytyy helposti. Eli nyt on hyvä hetki nakittaa ikävät hommat kuten ikkunanpesu miehelle! ;) Lisäksi tilanteissa, joissa nopeasti laskeutuu / astuu korkealta alaspäin, voi helposti reväyttää vatsan tai alapään lihaksia. Terkka mainitsi esimerkkinä pyöräilyn, mistä täälläkin oli aikaisemmin puhetta, ja sanoi ettei hän ehkä suosittelisi aloittamaan tässä loppuraskaudesta pyöräilyä ellei ole fillaroinut koko raskauden ajan.

Hui, huomenna alkaa jo 29.viikko! Äippälomaan vielä 31 työaamua...

Tänään oli juuri neuvola, joten vastailenpa gallup-kysymyksiin kun on painokin juuri mitattu =)

1. Eli painoa tullut aika paljon, jo 8,5 kg lisäys ennen raskautta olleeseen painoon. Minulla lukemat nousivat jo alkuvaiheessa, johtuen liiasta makeansyönnistä. Lopetin tupakoinnin muutama kk ennen raskautta, joten tuli sitten vähän mässättyä nikotiinin sijaan =( Neuvolatäti ei kuitenkaan missään vaiheessa ole ollut huolissaan, vaikka itse olenkin päivitellyt painoani..

2. Liikkuu aika tiuhaan, joskus tulee ihan kunnon potkuja, mutta eniten sellaisia ""muljahduksia"". Selkeimmin huomaan liikkeet illalla, en tiedä onko vauveli silloin vilkkaampi vai johtuuko siitä että silloin on itse levossa, niin huomaa paremmin liikkeet.

3. Yleisesti ottaen tunne oloni erittäin hyväksi. Kuten joku muukin sanoi, niin oireita on tullut niin pikkuhiljaa että niihin sopeutuu. Selkää toisinaan särkee, yöllä hikoiluttaa, jalat kramppailee, närästystä.. Eli kyllähän noita oireita on, mutta ne eivät ole kovin häiritseviä ainakaan tässä vaiheessa.