Elokuu 2006/13

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uusi ketju
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Moi Pompula! Mulla on ollut samanlaisia pissaongelmia ja ne vaivaa erityisesti silloin kun rakko on tosi täynnä (esim. aamulla). Saa istua todella kauan liruttelemassa :D. Mä olen ajatellut että se on vaan näitä ihania raskausvaivoja... en ole kysynyt neuvolasta. Mutta jos sulla on kirvelyä tms niin kannattaa viedä pissanäyte neuvolaan ja varmistaa ettei ole tulehdusta.

Onpas täällä taas paljon uutta asiaa :)

Onnea Mintulle rouvautumisen johdosta :)

Marille tsemppiä ja pikaista toipumista pahimmasta. Vaadi hoitoa sillä sitä tarvitset.

Itselläni on aina ollut helppo iho vartalossa, vain kuivimpina talvikuukausina pitää rasvata toisinaan sääriä jne. Mutta nyt raskauden aikana on iho kuivunut varsinkin käsivarsista niin ettei edes vauvoille tarkoitettu hoitava kosteusvoide auta vaan iho on punertava ja kutiaa varsinkin öisin ilkeästi. Mutta ei tämä ole mitään verrattuna Marin ""helvettiin"".

Kasvoni ovat olleet aina ""sekaihoiset"" eli näppylöitä on siellä ja täällä muttei niin että todella kärsisin. Nyt raskauden aikana iho on kuivunut myös kasvoista eikä finnejä ole ollut yhtään, vain muutama mustapää silloin tällöin jos olen syönyt erityisen rasvaisia ruokia. Joten sinänsä on ollut helppoa sen alun pahoinvointijakson jälkeen.

Huolestuttaa hieman vatsani koko, se ei mielestäni ole kasvanut viime aikoina paljoakaan, mutta olen minä päivittäin tuntenut pikkupotkuja ja muljahduksia, varsinkin ilta-aikaan. Onneksi perjantaina on taas tarkastus niin voi taas toivottavasti hengähtää. Sitten kahden viikon päästä siitä on rakenneultra.

Hyviä vointeja kaikille!

Hei!

Onnea Mintulle ja Hobitille! :)))

Tsemppiä Marille! Iho-ongelmasi kuulostavat kyllä tosi pahoilta. Toivottavasti saat pikaisesti lääkäriapua. Mulla aina ollut hyvä iho. Finnejä joskus ja jouluna. Nyt kuitenkin olen joutunut alkamaan rasvaamiskierteen kun saunasta tai etenkin uimasta tultua tuntuu että joka paikka syyhyää. Mies on kyllä innoissaan kun hyppelen ympäri kämppää puolipukeissa ja pyydän apua selän rasvaamiseen. :)

Vauvan liikkeistä sen verran että täälläkin harjoitetaan kunnon monotusta toisinaan. Viikonloppu kun oli vähän hektisempi enkä ehtinyt tunnustella missä mennään niin sunnuntai-iltana heräsin ihmettelemään onko liikuttu lainkaan. Mutta eilen ja tänään on sitten kyllä potkittu taas. Neuvolasta sellaisia ohjeita sain että vauvan uni/valverytmi ihan satunnainen vielä ja 70% nukutaan joten minään tiettynä aikana ei voi odottaa liikkeitä tuntevansa.

Aloitin uudestaan 20 vuoden tauon jälkeen hiihtämisen. Voi että kun oli ihanaa eilen kun aurinko paistoi. Sen verran hataraa on meno vielä että en uskalla mäkiä lasketella mutta onneksi lähellä on järvi jonka jäälle on oikein latukoneella tehty latu.

Justiina rv 19+4

Hei Pompula ja muut!

myös allekirjoittanut potee pissausongelmia, ja todennut ne myös päivisin. Minulla on joskus ollut kroonisena virtsatietulehdus, ja ainakin omalta osaltani tiedän, ettei tämä ole sitä. Rakko vain on ""ahtaalla"", eikä supistajalihakset anna periksi niin hevillä, koska ne on kovassa työssä nyt kun vauva painaa rakkoa. Mitä isompi hätä, sitä tiukemmin lihakset voi pitää pissaa sisällä. Kuulostaa hullulta, mutta pienikin asennon muutos voi auttaa asiaa, jos tulee paha paikka, eikä meinaa saada pissaa tulemaan... MUTTA kuten muutkin sanoo, jos kirvelee, ehdottomasti tk:hon pissanäytettä jättämään, ettei vain ole tulehdus.

Hobitti

Hei Mari!

Voi itkut että mua suututtaa sun puolesta. Olen itsekin kerran marssinut itkien lääkäriin turhautuneena ja tietysti myös häpeissäni, kun naama on niin kamalan näköinen. Tiedän tasan miltä sinusta tuntuu!

Ihmiset löytävät avun atopiaansa kuka mistäkin. Minua on parhaiten auttanut valohoito. Olen käynyt yksityiseltä, mutta hoitoa saa myös tk:n kautta, eikä se maksa mitään. Pitää vain saada lähete. Valohoito on myös turvallinen raskaana oleville. Tulin juuri häämatkalta Thaimaasta ja nyt on helppo olla, kun iho on saanut valoa ja aurinkoa yltäkylläisesti.

Sitten haluaisin myös jakaa kokemukseni allergologin luona käymisestä. Siis sellainen on ihan aikusten oikeesti olemassa. Lääkäri oli yksityinen, mutta oikeasti kiinnostunut löytämään lääkkeen juuri minulle. Hän osasi kertoa sellaisia asioita, kuten että nenäsumutteen, silmätippojen ja allergiatablettejen täytyy sopia yhteen, jotta niistä saadaan hyvä yhteisvaikutus.. Eli asioita, joista terveyskeskuslääkäreillä ei ole ollut hajuakaan. Tätä ennen juoksin työpaikkalääkäreillä ja vaikka missä arvauskeskuksissa saamatta koskaan pysyvää apua - kun siellä ei ketään oikeasti kiinnostanut. Aina lähtiessä tippa linssissä, kun taaskaan kukaan ei voinut sen kummemmin auttaa:(

Kohta alkaa pölinäkausi. Olen jo selvitellyt itselleni lääkepaketin, jota saan käyttää. Pitää kuitenkin yrittää mennä mahdollisimman pitkälle vähällä. Kortisonia joudun käyttämään aika-ajoin, samoin silmätippoja, mutta jos muita yrittäisi lykätä. Toisaalta tämä allergia on niin psyykkinen vaiva, että taitaa toukkakin voida paremmin allergialääkkeiden kanssa kuin ilman, jolloin minä puolestani olisin stressaantunut, itkuinen, vihainen ja väsynyt. No, jospa kohdattais nämä asiat sitten kun tulevat vastaan.

Huomannet Mari, tämä aihe kyllä puhututtaa varsinkin kun on omakohtaista kokemusta. Yleensä tämä kiukku tulee purettua mieheen, joka tietty on syytön kaikesta, mutta onneksi voi välillä kirjoitella tänne.

Tsemppiä kuitenkin - toivottavasti sait tänään apua :) Tsemppiä myös Sitrukselle ja kaikille muillekin.

Voi ei! Tiedän kyllä tunteen. Mullakin on atooppinen ihottuma, joka on oireillut melko rajusti myös raskauden aikana, mutta nyt onneksi paranemaan päin. Ootko valohoitoa kokeillut? Siitä varmaan osittain kiittäminen mun ihon ""paranemista"", vieläkin joutuu viikoittain käyttämään korttareita. Mutta tosi inhottavaa, kun eivät ota tosissaan
X( Panee kyllä vihaksi. Itse kävin jo raskauden alkupuolella suosiolla yksityisellä ihotautilääkärillä, mutta tarvitsin siihen kyllä sponssausta äiskältä. Ja onhan tuo valohoitokin aika hintavaa, jos yksityisellä käy...eikä välttämättä kaikille auta. Mutta se on yksi hoitovaihtoehto raskaana ollessa kuitenkin.

Jaah, Hobittikin oli jo ehtinyt hehkutella tuota valohoitoa :)

Hitsi, ei pitäisi toivoa, että olisipa mullakin jotain kirjotettavaa tänne joskus, kun ei sitten todellakin näemmä tulee sitä kerrottavaa. Mielessä oli kyllä ennemminkin ensimmäiset potkut tai jotain muuta positiivista, mutta nytpä tulikin vähän negatiivisempaa asiaa :/ Onneksi ei kuitenkaan sitä pahinta.

Mun flunssa sai tänän aamuna sellaisen käänteen, että alkoi jotenkin henkeä ahdistaa ja ahdisti koko päivän. Soitin jo aamulla terveysasemalle ja päivällä juttelin terkkarin kanssa ja sain sitten iltapäväksi ajan päivystävälle terkkarille. Hengittelin siinä ensin kymmenen minuuttia happea kun kokeiltiin, auttaako se mitään, paljon muuta ei terkkari kuulemma voinut tehdä. Löysi se sitten talosta yhden lääkärinkin vielä, joka ainoastaan kuunteli keuhkot eikä kai meinannut uskoa, että mulla mitään astmaakaan on kun ei löytänyt mun tiedoista merkintää astmalääkkeistä (no eipä ole tuolla terveysasemalla määrättykään)...suostui sitten määräämään kuitenkin astmalääkkeitä. Olisi vaan voinut katsoa kurkkuunkin, että josko tämä siitä flunssasta jotenkin johtuisi ja saisi lääkityksi? Keuhkoputken tulehdus tms? Alkoi vielä pelottelemaan, sanoi reseptiä tuodessaan, että jos se pahenee niin soita ambulanssi, se voi olla keuhkoembolia. Huhhuh.

Noh, terkkari kysyi vielä, että haluanko, että sydänääniä kuunnellaan. otettiin tietenkin doppleri esille ja alettiin hakea...haettiin sellaiset 15 minuuttia ja pari kertaa sai ohimennen äänet kuuluviin. Ja laittoi sitten lähetteen kättärille, kun ei kunnolla kuulunut. Nyyyh...kättärilläkin piti sitten odotella ainakin puoli tuntia, mutta onneksi sitten tuli kätilö sanomaan, että lääkäriä voi joutua vielä kauankin odottelemaan, mutta hän voi kokeilla vielä dopplerilla löytää. Heti löytyi tasainen 156 syke kun laite mahalle pistettiin: Kertaakaan aiemmin ei ole noin helposti antanut kuunnella. Se terkkarikin ihmetteli, että onpas vikkelä kaveri kun jatkuvasti luiskahtaa pois alta ja saavuttamattomiin.

Ei sitten jääty enää lääkäri odottelemaan, kun pari kolme tuntia olisi voinut kulua. Se kätilökin vakuutteli ja vielä lääkäriltä varmisti, että kaikki on varmasti hyvin kun sydänäänet kuultiin, tai siis vaikka jotain hätää olisi, ei sille mitään voitaisi. Eikä tässä nyt varmaan mitään ole kun ei ole kipuja tai vuotoja. Ja ens maanantaina kuitenkin ultra. Ois ollut kyllä periaatteessa kiva jäädä lääkäriä odottelemaan niin olisi päässyt näkemään vaavin, mutta...

Huooh. Huomenna varmaan uudet soittelut terveysasemalle, jos pääsisi omalle lääkärille ja saisi jotain järkeä tähän hengenahdistusjuttuun. tosi outo fiilis, ei oikein tiedä mitä tämä olisi. Astmalääkkeet pitäisi kai vielä tänään noutaa, että on sitten edes jotain jos pahenee. Tota keuhkoemboliaa kyllä epäilen vähän epätodennäköiseksi samoin kuin sairaanhoitaja-anoppi. Sanoi vielä juttelevansa illalla lääkäriappiukon kanssa. Ihan kiva kun on terveydenhuollon ammattilaisia suvussa, mutta asuvat vaan turhan kaukana :/

No jopas Iiq saitkin kerralla uutisia.. Onneksi vauva voi hyvin:) Toivottavasti saat nyt apua tuohon uuteen vaivaasi.. en osaa kuvitella miltä se tuntuu.

Mulla on kyllä nyt paisunut maha ihan muutamassa päivässä. Kertakaikkiaan hirveästi. Viime viikolla meni koko 36/38 housuista ja tällä viikolla iltaisin koko 40 kiristää. Pitänee mennä sinne mammavaatekauppaan. Isompia vaatteita ei enää löydy kaapista. Aina kun kävelen peilin ohi ajattelematta sen kummempaa ja syrjäsilmällä satun huomaamaan mahan, niin oikeesti järkytyn. Tunne on käsittämätön: ihan ku se en ois minä siellä peilissä... En minä ole noin pyöreä :) Ihan kerrassaan outo fiilis, mut toisaalta hauska:) Nyt sen mahan jo työkaveritki alkaa huomaamaan - eihän tätä voi oikeesti olla huomaamatta! :)))

Mutta nyt lähden töistä. Tuli taas tehtyä luvattomasti ylitöitä, mutta muutamien kuukausien päästähän työntekoon tulee piiiitkä tauko:)))

Lämpimiä terkkuja paksulta Hobitilta - ja toukkakin potkaisi juuri:))))

Hei,

Onpas monella atooppista ihoa vaivanaan. Kyllä tuo Marin kokemus ihan valittamisen kriteerit täyttää jos joku. Sen verran olen itsekin jo oppinut, että pitää vaatia hoitoa, jotta sitä saa (ainakin useasti) - siihen on hyvä vedota, jos lääkäri on nimenomaan sanonut, että pitää heti tulla hoitoon. Vaan on se jotenkin keljua joutua tinkaamaan ja vaatimaan hoitoa. Näin vaan näyttää usein olevan. Toivottavasti joku apu tuohon löytyisi.

Itse olen onneksi päinvastaista sorttia eli raskaus on poistanut viimeisetkin finnit ja iho on kuivumista lukuunottamatta varsin hyvässä kunnossa. Tosin ilmeisesti sitten 20 viikolta eteenpäin voi ruveta finnejäkin tulemaan taas. Ainakin muutama pienehkö on ollut ohimennen havaittavissa.

Säät on olleet kyllä mitä mainioimmat. Pääkaupunkiseutulaisena luen kateudella kuvauksia lähijärvestä, jonne voi mennä hiihtämään. Tosin onhan meillä tuo meri ja sen jää, joka näihin aikoihin on houkuttava.

Kovin moni jo tuntee liikkeet. Minulla on nyt muutamana päivänä välillä ollut tuntemuksia, jotka voisivat olla niitä liikkeitä, mutta ei voi varmaksi sanoa. Minusta vatsan saa vielä sopivilla vaatteilla piiloon, mutta harvat housut enää sopii päälle. Muiden tapaan oikeastaan odotan innolla, että se alkaa kunnolla kasvaa :-)

VOinteja kaikille! Niin ja onnea rouvaantuneille!!!

Sellaista pientä pulputtelua on masussa tuntunut aamuisin mutta muuten ollut ihan hiljaista..
Shanti: Kuinka paljon painat/olet paisunut raskauden aikana? Sitä vaan kun mulla taitaa olla sama homma. Paino noussut jotain 5kg. Masu alkaa olla omasta mielestäni epänormaalin iso, vaikka yksilöllistä kai sekin. Ja syöpötellytkin olen ihan liikaa. Voi itku.

Mun piti vielä kirjottaa tosta mahan kasvusta ja liikkeistä mun pitikin kirjotella.

Mua ihan suruttaa kun ei liikkeitä vielä tunne :/ Viime yönäkin puoliksi valvoessani (kuinkas muuten kuin kutinan vuoksi) koitin tarkkailla tuntuuko mahassa mitään...ja tuntui vaikka mitä möyrintää, mutta ääni paljasti suoliston aiheuttamaksi. Muutamia tuntemuksia olisi voinut luulla vauvankin aiheuttamiksi, mutta toiveajattelua :/

Töissä tänään sain taas kuulla kysymyksiä, että missäs se sun maha on. Tuli tosi kurja olo. Eikö se sitten ookaan kasvanut? Oikeesti oon kyllä mittaillut, aina tosta navan kohdalta (en tiedä mistä pitäisi mittailla, mutta valitsin jonkun kohdan), ja on kyllä esim. viime viikosta 2 cm kasvanut mahanympärys. Ja näkyy mielestäni ja miehenikin mukaan ihan selkeästi kasvu. Mutta muut ei nää? Aloin jo tällä viikolla olla varma, että muutkin näkisi. Mutta ei. Pööh. Vähän huolettaa, kun oon niitä korttareitakin käyttänyt (luin jostain, että jos jotain aiheuttavat - vahvoista oli siis puhe, enkä niitä kyllä ole käyttänytkään - niin kasvun hidastumista). Onneksi sekä terkkari että kätilö sanoivat tänään, että hyvin on kasvanut, että kyllä se sikiökin on.

No jooh, meenpä nyt valittamasta. Oli kyllä ihanaa kuulla ne sydänäänet, vaikka pitikin ympäri kaupunkia reissata niitä etsimässä :) Mä vähän luulen, että vaikka tuntisinkin ne liikkeet niin en uskoisi niitä liikkeiksi :O Mistä sen voi tietää?

Pyydä ihmeessä, että lääkärit tutkii, ettei sulla oo keuhkoputken tulehdusta tai jopa keuhkokuumetta. Viestiäsi lukiessa tuli mieleen, että itselläni oli joku aika sitten flunssa, muutama päivä flunssa diagnoosin jälkeen se todettiin keuhkoputkentulehdukseksi. Pari päivää sen jälkeen alkoi mullakin olemaan hengitysvaikeuksia, ja sit tehtiin lisätutkimuksia ja hengitysvaikeudet johtuivatkin keuhkokuumeesta. En haluu pelotella, mut mulla ne hengitysvaikeudet kesti sit yhteensä melkein 3 viikkoa, ja oli todella vaikeaa aikaa. Nyt on taas samanlaisia oireita ku tohon tautiin sairastuessa. Huomenna pitäis mennä lääkäriin, ja toivoo, et olis tällä kertaa oikeesti vaan se flunssa. Täälläkin kun on viikkoja kasassa 21+0, niin ei varmaan tekis vauvelille hyvää jos ei happea kunnolla saa.

Kiitti vinkistä. Vauvan hapensaanti se muakin huolettaa. Itse voin varsin hyvin lukuunottamatta epämiellyttävää tunnetta. Mä oon tosi huono näissä flunssajutuissakin, kun sairastan niin kovin harvoin ja silloinkin se on nuha+kurkkukipu ja ehkä yskä. Mitään tällaista ei oo koskaan tuntunut. Täytyy kattoa mikä fiilis aamulla on, jos tuntuu pahalta niin soitan terveysasemalle uudelleen ja koitan päästä lääkärille, joka oikeasti tutkisikin.

Heippa!!
Piti tossa alkuillasta ottaa torkut sohvalla ni nyt sitte valvotuttaa.. Höh.
Voih, kiitos Sitrus, Hobitti, Piukki ja Iiq ynnä muut kun noin sympaattisia ja empaattisia ootte, en arvannutkaan että noin moni oikeasti ymmärtää ja tietää mistä puhun. Oli tosi lohduttavaa lukea että muillakin on tällasia ongelmia vaikken nyt tietenkään kenellekään samaa sontaa toivo mutta..
Ja anteeksi tosiaan kun valitin noin kauheesti, hävettää nyt älyttömästi ku luin ton aiemman tekstin, ajattelin että nyt te varmaan ""lynkkaatte"" mut kun heti uutena tuun tänne itkemään, raivoamaan ja valittamaan ja pilaamaan muiden päivän.
Siinä oot kyllä Piukki oikeessa että kyllä tosiaan on raskauden ""hehkua"" poskilla nyt.. ;) Monesti tossa kaikkia odotus ym. lehtiä on huvittanut kun siellä on maininta siitä että juuri tää keskiraskauden aika on ""aikaa olla KAUNIISTI raskaana""... MY ASS!! ;) Tässä ollaan kauniisti raskaana juu, naama helottaa ku Petteri Punakuonolla konsanaan ja pursunneilla tisseillä vois ruokkia kokonaisen Ivalon kaupungin. Puhumattakaan siitä ku koko emäntä näyttää just siltä että ""on tyttö tainnu olla kotona ruoka-aikaan.."" Oon tainnu olla naapurissaki kyllä sopivasti kahvitteluaikaan.. ;) Eli kun joku sano että 40 koon housutki tekee tiukkaa iltaisin niin huolet pois- meikäläinen vetää varmaan pohjat ton painon nousun kanssa- 8 kiloa tullut jo. Se(kin) aiheuttaa jo harmaita hiuksia.. Varsinainen taskuvalas taidan olla raskauden loppumetreillä jos painonnousu tätä vauhtia jatkuu.
Hmmh, alkaa sen verran rujo olee mun mielestä toi peilikuva että pakko ottaa salainen ase huumori taas käyttöön, ei tästä muuten selviä. Mies naureskeli ku sinne sairaanhoitajan vastaanotolle lähtiessäni hyräilin sitä kohtalontangoa tossa eteisessä.. :)
Eipä siitä tosiaan mitään suurempaa hyötyä ollut, menin sairaanhoitajalle, se kysyi mikä vaivaa, ei edes katsonut tarkemmin vaan sanoi että sun täytys varmaan lääkärille mennä.. (taas AAAAAARGH, NIIIIIINKÖ?! Meinaako se tosiaan että pitäs lääkärille ihan mennä..)ja antoi sitten vaan sen solun puhelinnumeron mihin kuulun ja sano että soita aamulla ja katso jos saat ajan. Ja ohjas mut pois huoneesta. Eli täysin hukkareissu, mitä kyllä osasin vähän ounastellakin. Ei siinä mitään mutta musta on tullut varsinainen itkupilli näin raskauden myötä niin itkuksihan siinäkin sitte piti laittaa, soitin äidille ja siinä terkan pihassa varmaan vartin paruin ja haukuin koko laitoksen lyttyyn.. Kyllä mahto ihmiset kattoa että mikähän varttihullu toikin oikeen on.Aikuinen nainen ja huuli väpättäen itkee ku pikkulapsi. Noh, onneksi pystyin soittamaan äidille, se helpotti kummasti.
Täytyy huomenna aamulla sit herätä ajoissa ja soittaa taas, josko se inha ajanvaraustäti suostuis jo päästämään mut lekurille.
Ja mitä neuvolalääkäriin tulee niin sen kanssa on vähän niin ja näin, meni luotto heti alkuunsa sen hutkimistaitoihin ku ekalla käynnillä kyselin just kaikista kortisoneista ja allergialääkkeistä niin se ensinnäki kiels käyttämästä mitään kortisonivoiteita (!!) ja sit sano et jos ihan pakko on jotain allergialääkkeitä syödä niin ihan sitä mitä aiemminkin oon käyttäny. Olin kyllä jo aika epätoivonen sillon ku ajattelin että tähän ei siis oikeesti olis mitään helpotuksia saatavissa vaan kärsittävä olis, siksikin pitkitin ekalla kerralla lääkäriin menoa niin kauan. No mut siis sitten kun sinne terveyskeskukseen menin niin se lääkäri kuka ne antibiootitkin määräs ja kuuli mitä allergialääkkeitä olin syöny niin sano vaan että niitähän ei tosiaan saa sitten syödä. Itkuhan se tuli siitäkin sit ku ajattelin että nyt oontota sinttiäni vahingoittanu ku moisia myrkkyjä olen syönyt.. Ja apteekissakin tihrustin ku reseptejä hain.. Tosi surkea tapaus taidan olla.. ;)
Mutta jos nyt saisin huomiseks ajan ni täytyy kysellä niistä valohoidoista, mun isä on kans käynyt muistaakseni niissä joskus menestyksekkäästi. Jospas niistä sitten avun sais, Toivossa on hyvä elää sano lapamato.
Vois meidän parisuhdekin varmaan vähän paremmin miehen kanssa jos en koko ajan olis naama norsunvit**la. Sehän se mullakin on kuka raukka reppana saa niskaansa ensimmäisenä kaiken. Ollaan tosi lyhyt aika oltu yhdessä ja kun nää hormoni-itkut ja nyt sit nää ihottumaitkut päälle välillä yllättää mut itsenikin niin hatunnosto miehelle jos se jaksaa raskauden loppuun asti mua kattella.
Mutta eteenpäin sano mummo lumessa.

Ihana lukea että jo näin monet ne liikkeet tuntee. Huomaa itse aina hymyilevänsä toisten puolesta, tulee niin hyvä fiilis lukea toisten ilouutisia. :)
Kyllähän niitä niin paljon murheita monille tähän raskauteen mahtuu että kaikki iloiset uutiset on aina enemmän ku tervetulleita vaikka aika paljon ton oman navan ympärillä tuleekin pyörittyä. Ettäs meninki kehumaan kuinka vilkas meidän sintti on, nyt ollut tosi hiljaista ja alankin tosissani huolestumaan.. :/ Toivottavasti sintti voi hyvin ja kasvaa.

Mutta jospa nyt pistäs näppiksen yöpuulle ja yrittäs itteki vetää unta palloon, tulihan tota tekstiä taas. Kauniita unia kaikille masuvauvoja myöten. :)

Mutteri kyseli mun painoa. Ennen raskautta painoin 55 kg, nyt 62 eli 7 kiloa on tullut lisää. Olen tosin 172 cm pitkä, eli olen ollut aina taulukoiden mukaan alipainoinen. Sen takia en ole kovin huolissani painostani, varsinkin kun en ole sen kummemmin mässäillyt, vaan syönyt ihan terveellisesti.

Vauva taas on nyt 18 viikkoa ja jotain päälle, mutta kohdun koko vastasi jo 20 viikkoa, mikä ilmeisesti johtuu tosta mun liiallisesta paininnoususta.

Eilen kun yritin nukkua, isolla ja lihavalla vauvallani oli taas meno päällä ja siellä se potki pitkän aikaa. :) Tuntuu olevan tyyppi illalla aina virkeimmillään.

Sorruin eilen ostamaan muuten jo pari pehmolelua...

Ohhoh, vai on sulta neuvolassa kielletty kaikki korttarit :O aika vanhanaikaista, ymmärtääkseni. Mulle ainakin kaikki on tosiaan sanoneet, että (mietojen) korttareiden käyttö on parempi vaihtoehto kuin ihottuman aiheutuva stressi vauvan kannalta. Ja ihotautilääkäri määräsi jopa melko voimakkaitakin korttareita (lähinnä käsien hoitoon kylläkin eli pienelle ihoalueelle), vaikka tiesi raskaudesta. Nooh....toivottavasti nyt taas pääset sitten lääkäriin ja saat asianmukaisen hoidon :)

Heheh, tosta äidille soitosta ja itkemisestä tuli mieleen, että se tosiaan helpottaa usein :D Mäkin aina epätoivoissani soitan äidille ja tilitän ja sit on parempi olo.

Iiq, sullapas on ollu rankka päivä. Onneks vauva voi hyvin ja toivottavasti toi hengenahdistus selviää. Toi keuhkokuume kannattaa ottaa vakavasti, mulla on sellainen ollut ja siihen todella kuului hengitysvaikeuksia. Mut voihan kyse olla jostain ihan muustakin.. Tsemppiä!!

Mari, toi on tosi inhottavaa kun ei saa hoitoa! Oon ite törmänny tohon samaan, pitäis olla jo pää kainalossa että pääsis sitä lääkäriä näkemään. Toivottavasti asiat sujuu paremmin tästä eteenpäin...

Mulla ei varsinaista ihottumaa oo ollut, mutta naama kukkii ihan älyttömästi. Mulla on aina ollut vähän huono iho, mutta ikinä se ei oo ollut NÄIN huono.

Massu senkun kasvaa, ja masukki potkii jo huimaa vauhtia. Iltasin aina odotan nukkumaanmenoa, kun tiedän että on potkuja luvassa. Mieskin on päässyt niitä jo tunnustelemaan. Ihanaa oli kun kissa tuli syliin kehräämään, niin heti heräs pikkuinen ja alkoi potkiskella. Samoin luennolla istuessa masusta tökittiin koko ajan. Tais tää mamma olla niin rentoutuneessa tilassa...

Tänään on neuvola, saas nähdä onko paino ja alkanut nousemaan. Masun kasvun perusteella voisin oottaa muutamaa lisäkiloa jo. Ihanaa että jotkut on jo saanut hyviä uutisia rakenneultrasta! Itse joudun sitä vielä odottelemaan reilun viikon verran. Siltikin tuntuu että se on aika aikaisin, kun jo viikolla 18+5.

Minä täällä taas... Kysyisin vaan, että onko muille tullut jo linea negraa? Mulla se näkyy jo aivan selvästi ja alkaa mennä jo navan ylikin. Jostain vaan luin, että yleensä viiva ilmestyy vasta ihan loppuraskaudessa.

Jeps...olo on kyllä jo parempi ja luulenpa, että tuo ""hengenahdistus"" mikä lie johtuikin siitä vaan, että oli limaa kurkussa erittynyt, joka ei suostunut irtoamaan. Olikin eilen vähän sellainen olo, että yskittäisi, mutta kun ei yskittänyt eikä yskimisestä ollut mitään hyötyä. Illalla alkoi sitten limaa irtoamaan yskimällä ja heti helpottaa tuo ihme fiilis aina sen jälkeen. Että ei kai nyt sitten kuitenkaan mitään erikoisempaa...tai tiedä häntä.

Mun oma terveydenhoitaja herätti mut tänä aamuna. Se oli kuullut päivystäjältä mun tilanteesta ja soitteli kysyäkseen, miten oli mennyt. Oltiin ihan ihmeissämme moisesta huolenpidosta. Sanoi tuosta flunssasta, että jos siltä tuntuu niin käymään sitten...

Mullakin on ollut ajoittaista hengenahdistusta, varsinkin iltaisin kun menee nukkumaan. Se johtuu useimmiten siitä, että raskaus turvottaa limakalvoja eikä ilma siten kulje niin tehokkaasti keuhkoihin.

Nyt minulla on kamala flunssa ja silmät vuotaa vettä niin että silmienympärysiho on ihan kipeänä jo eikä kärsi laittaa kosteusvoidetta kun se vaan alkaa kirveltämään lisää. Yölläkään ei tullut nukuttua kun tyynyliina kastui ""kyynelistä"" ihan märäksi. Ei tainnut nukkua mieskään eikä vatsa-asukki kun sen verran usein ja kovaa aivastelin ja yskin.

Minua huolestuttaa kun en ole tuntenut ""varmoja"" potkuja ja liikkeitä pariin päivään, mutta toivottavasti kaikki olisi kunnossa. Jospa se vauva lepäilee nyt enemmän kun on tämä flunssakin päällä. Perjantaiaamuna on onneksi mahdollisuus kuulla sydänäänet.

Kiloista sen verran, että nyt niitäkin on pikkuhiljaa lisääntynyt ja olen miinuksella enää kaksi kiloa. Eikä ole mitään turvotustakaan nyt joten jospa se vauva on sittenkin kasvanut niinkuin pitääkin :)

Hyviä vointeja kaikille ja pikaista kevään tuloa!

Iltaa taas!

Nuo vatsa-asukit taitavat olla viisaampia kuin kuvittelemmekaan :))) Heti kun hieman huolestuin potkujen puuttumisesta, niitä alkoi tulla ihan kunnolla ja nyt on koko illan ollut aktiivinen meno päällä tuolla kohdussa :)

Nyt on taas kurjempi päivä :/

Hitsi, aloin taas kerran epäilemään, että ei ne siellä kättärillä oikeasti mitään sydänääniä kuulleet, halusivat vaan eroon musta kiireensä keskellä (taisin ajatella jotain tämän suuntaista myös ensimmäisen kerran kun sydänääniä kuunneltiin ja lääkäri sitten sääteli sitä laitetta niin johan kuului)...oon varmaan ihan PIKKASEN vainoharhanen tai jotain.

Äsken vaan tuli pikkasen sellaista vaaleanruskeaa vuotoa :/ Ajattelin ensin, että se olisi ihan vaan tavallista valkovuotoa, mutta väri olikin yllätys. Enpä oikein tiedä mitä ajatella, mistä tällainen voi tässä vaiheessa johtua? Yhdynnässä en ole ollut ties kuinka pitkään aikaan, joten siihen ei voi liittyä (voi kun voisikin, niin tietäisi). Huolettaa kovasti. Pitää seurailla tilannetta. Hitsi, ei tänään jaksaisi millään mennä kuuntelemaan huonoa palautetta opinnäytetyöstä...

Hei Iiq, kyllä ne sydänäänet aivan varmasti kuuluivat vauvalle, ei mikään muu asia sun ruumiissasi pidä sellaista jumputusta!

Voisiko se vuoto olla vaikka hiivatulehdusta, sehän voi muuttaa vuodon väriä? Entä jos soittaisit neuvolaan ja kysyisit mitä mieltä siellä ollaan. Olen ymmärtänyt että kaikenlaisia vuotoja voi tulla pitkin raskautta ja se on ihan tavallista.

Tiedän miten kaikki yllättävät asiat huolettaa kamalasti. Silti toivottelen parempaa fiilistä! Olen myöskin sitä mieltä, että jos oikeasti huolestuttaa, niin sitten vain menet sinne kättärille ja sanot että nyt täytyy varmistaa että kaikki on kunnossa.

Parempaa mieltä,

t.sitrus

Iiq, soita nyt ihmeessä ainakin neuvolaan (ellet oo jo soittanutkin). Kellertävä vuoto voi viitata johonkin tulehdukseen, joka tietty pitää hoitaa, ja jos vuoto oli veristä niin syy pitää heti selvittää. Mutta vauvahan varmasti on kunnossa kun ne kättärillä kuulivat sydänäänet. Kuunteliko ne siis sydänäänet dopplerilla? Etkö sä silloin kuullut ne itsekin? Kyllä kaikki varmasti on kunnossa.

Mä olin tänään neuvolassa ja paino on noussut jo seitsemän kiloa... :/ Mä oon kyllä kesällä varmaan vyöryvä läski. Mun mielestä ne kilot on kyllä tulleet lähes pelkästään tisseihin ja mahaan, joten kai se on ihan normaalia. Terkkari ei ainakaan ollut mitenkään ihmeissään. Kohdunpohjan korkeus (vai mitä ne nyt mittaa) on yläkäyrällä mut normaalin rajoissa. Vauvan sydänääniä taas kuunneltiin, aika kova pulssi sillä kyllä on, 150-165. Sieltä on varmaan tulossa joku tosi duracell-pupu. :) Kysyin siltä terkalta, pitääkö sen mielestä paikkaansa että työillä on nopeampi syke, pojilla hitaampi. Terkka sanoi, että sellaista hän ei ole huomannut, mutta poikien syke kuuluu usein ""painavampana"" kuin tyttöjen. En sit kysynyt, oliko meidän vauvelin syke hänen mielestään ""painava"".

Shanti taisi kysellä linea negrasta? Mulle semmonen ilmestyi jo monta viikkoa sitten ja se on koko ajan tummentunut. Olikohan se joku vatsan peitteiden erkanemiskohta vai mikä?