Elokuiset2021

Mua huolestuttaa mun hampaat, kun tulee syötyä ja myös oksenneltua jatkuvasti. Kermana kakun päällä hammastahna, purkka, pastillit jne saa mut oksentamaan lähes poikkeuksetta. Normaalisti otan purkan aina ruuan jälkeen, nyt en pysty. Mitenköhän mun kannattaisi toimia tuon hampaidenpesun kanssa, kun oksennan aina sen aikana/jälkeen? Nyt olen pessyt kiukulla hampaat loppuun tai ainakin purskuttanut suun hammastahnavedellä. Kellään hyviä vinkkivitosia? :confused:
 
En oo jaksanut juuri kuulumisia tänne kirjoitella, pari viime viikkoa on mennyt aivan infernaalisen väsymyksen kourissa. Joululoma on mennyt lähinnä nukkuessa, onneksi on sentään ollut mahdollisuus levätä.

Tsemppiä kaikille pahoinvoinnista kärsiville! Mulla pahoinvointi helpotti jo jokin aikaa sitten, pikkuhiljaa on ruokahalukin alkanut palautua. Ja mikä parasta, niin hajut ei enää yökötä niin paljon! Ihan kaikkea ei kuitenkaan vieläkään tee mieli syödä, esimerkiksi joulusuklaat odottelee pöydillä sitä aikaa, kun taas suklaa maistuisi... lisäksi jostain kumman syystä kaikki sitrushedelmät on yököttäneet viikolta 7 lähtien. Joulun aikaan oli vähän hankalaa sekin kun yhdessä vaiheessa kinkun rasvan käry etoi aivan suunnattomasti (mies paistoi kinkun ja en pystynyt syömään kuin yhden pienen siivun ), lisäksi töissä työkaveri paistoi piparkakkuja enkä voinut mennä keittiöön sen hajun takia! Vaikka yleensä tykkään siitä.

@Neilikka191919 mä taisin joskus tuolla aiemmin puhua siitä, että olin lukenut joitakin kokemuksia siitä, että raskausvitamiinit pahensi pahoinvointia. Ainakin ilmeisesti Minisun Mama tai Multitabs raskaus ois ehkä olleet sellaisia, itse söin jälkimmäisiä... ja pidin niistä taukoa muutaman viikon, jonka aikana pahoinvointi helpottikin. Oon kuitenkin syönyt foolihappoa. Myös B6-vitamiini saattaa joillakin helpottaa pahoinvointia, itsellä ehkä toimi? Sen sijaan pahoinvointirannekkeista ei ollut yhtään mitään apua.

Tällä viikolla oli eka neuvola. Tuntui vähän turhalta osittain, kun lähinnä vaan juteltiin niitä näitä, ja terkkari kysyi samoja asioita kuin mitä esitietolomakkeessakin jo oli. Paino otettiin ja verenpaine, vähän säikähdin molempia kun paino oli enemmän mitä luulin ja verenpaine aivan järkky ekalla mittauksella. Onneksi se vähän laski siitä, mutta mulla ei oo_koskaan_ ennen ollut tollasia verenpainelukemia... toivottavasti se meni nyt vaan jännityksen piikkiin ja sen, että oon napostellut suolaisia herkkuja....

Se tuntui vähän oudolta että täällä (Helsingissä) ei ainakaan mun neuvolassa ultrata ollenkaan, vaan ultraukset tehdään erillisessä Sikiöseulontayksikössä. Pitäis vielä kolme viikkoa jaksaa odotella sitä ultraa, ja mietin jo että pitäiskö mennä yksityiselle tässä välissä ihan vaan oman mielenrauhan vuoksi.... dopplerin hankkimista kanssa mietin. Mutta katotaan.

Minkälaisia käytäntöjä muualla on noiden ultrauksien ja neuvolakäyntien suhteen?
Mulla Turussa sama juttu, ultra vasta siellä rv12 tienoilla. Eka neuvolakäynti on n. Rv9 ja siellä semmoista yleistä höpinää. Mietin itsekin, joskos menisi sinne varhaisultraan kuitenkin, ehkä se myös piristäisi ja tsemppaisi tämän olon kanssa jos/kun saisi tietää, että kaikki on kuitenkin hyvin.
 
Kovasti tsemppiä ja apinan raivoa kestää tätä pahoinvointia kaikille keillä tätä on! Erityisesti te, ketkä oksennatte monta kertaa päivässä, ootte ajatuksissa.

Mulla kans alkoi tämä yökötys 4+ viikolla ja still going strong. Mulla tää on selvästi iltapainotteista ja nyt 8+ viikolla oon huomannut, että nyt ei enää väkisin syöty ruokakaan tahdo pitää tätä etovaa, vellovaa oloa poissa. Hapankorput, jogurttirahka, mehukeitto, banaani ja appelsiinit on mun selviytymisen kannalta tärkeimmät luottopelaajat. Lämpimän ruuan alas saanti on vaikeustasolta jo tosi hankalaa, keitot menee parhaiten. Kaikki liha/broileri tms mitä joutuu pureskelemaan paljon tuottaa hankaluuksia eniten eli ne on ehdoton no no. Mut toivossa elän, että tästä tää alkais pikkuhiljaa helpottamaan ja elämä voittaa.

En kyllä keksi tuohon hampaiden hoitoon vinkkejä. Mulla ei ainakaan vielä ole ollut siinä ongelmaa. Onko se siis se hammastahnan maku joka oksettaa vai se itse harjaus?
 
  • Tykkää
Reactions: lillium
@lillium googlasin, niin apteekista löytyy ainakin "salutem" hajuton ja mauton hammastahna, olisiko siitä apua? En tiedä auttaisiko pahimpina yökkimispäivinä, jos tuota hammastahnaa levittäisi vaikka vain hampaiden pinnalle vaikuttamaan hetkeksi ja sitten pelkkä vedellä huuhtelu? Tokihan se harja olisi hyvä siinä mekaaniseen puhdistukseen, mutta kyllä itse fluorikin jo parempi on kuin ei mitään. Hankala juttu, toivotaan että helpottaisi jo pian!
 
  • Tykkää
Reactions: lillium
Mulla pahimmat oksetuksen aiheet on tällä hetkellä valkosipuli, sipuli, ksylitoli ja kahvi. En pysty syömään mitään, missä on edes vähän valkosipulia. Oksennan samantien myös, jos haistan jonkun perheenjäsenen syöneen sitä. Savunhajua en myöskään siedä yhtään. Muita, mitä en pysty syömään on salaatinlehdet, kurkku, täysjyvävilja- ja ruistuotteet. Ja lista tuntuu vaan kasvavan :facepalm:

Parhaiten maistuu sitrukset, tuoremehut, happamat omenat, maustamaton jugurtti, rahka ja maito.

Odotan niin niin paljon, että nää olot loppuu. Alan olee jo ihan rikki tähän tilaan :cry: Tsemppiä ja tosiaan paljon jaksamista kaikille! ❤
 
  • Tykkää
Reactions: Freesiasi
Täällä myös ihan järkky etova olo koko ajan! Aamulla kun heräsin niin ajattelin että ihanaa tänään on selvästi parempi päivä kun ei oo yhtään huono olo, no sitä hyvää oloa kesti sitten ihan vaan vähän aikaa ja huono olo palasi... Oksenna en mutta kiertää vaan jatkuvasti, toivon että pian helpottaa. Mulla eka neuvola 21.1 ja se on juttelu käynti ja 27.1 varattiin lääkärille aika neuvolaan. Ekassa raskaudessa ultrattiin neuvolassa niin veikkaan että tässä myös, ihanaa

Ensimmäisessä raskaudessa ei ollut tälläistä turvotusta kuin nyt on. Maha on selkeästi pyöreä ja sitä joutuu vaatteiden avulla peittelemään kun ei haluta vielä kaikille kertoa. :giggle:
 
Mulla pahimmat oksetuksen aiheet on tällä hetkellä valkosipuli, sipuli, ksylitoli ja kahvi. En pysty syömään mitään, missä on edes vähän valkosipulia. Oksennan samantien myös, jos haistan jonkun perheenjäsenen syöneen sitä. Savunhajua en myöskään siedä yhtään. Muita, mitä en pysty syömään on salaatinlehdet, kurkku, täysjyvävilja- ja ruistuotteet. Ja lista tuntuu vaan kasvavan :facepalm:

Parhaiten maistuu sitrukset, tuoremehut, happamat omenat, maustamaton jugurtti, rahka ja maito.

Odotan niin niin paljon, että nää olot loppuu. Alan olee jo ihan rikki tähän tilaan Tsemppiä ja tosiaan paljon jaksamista kaikille!
Mullakin ruisleipä tökkii pahasti, vaikka normaalisti syön aina mieluiten ruis- tai täysjyväleipää. Nyt tekee vain mieli vaaleeta pehmeetä leipää. Salaattia en myöskään pysty syömään, mutta hedelmät on jees. Peruna, etenkin muusina on parasta ja joku kastike kaverina. Sit appelsiinimehua juon pitkin päivää, se helpottaa yökötystä (y)
 
  • Tykkää
Reactions: lillium
Mulla ei nyt meinaa upota mikään, totaalinen ruokahaluttomuus ollut koko alun. Pakottamalla menee jugurttia, nakkeja, marjapuuroa, leipää ja ranskalaisia. Hedelmiä koitan kans näykkiä. Olispa joku himo että vois vetää jotain ruokaa, mutta kaikki kuulostaa ällöttävältä...
Toivon että tää menee mahd. Nopeesti ohi. Mut toisaalta tiedämpähän joka sekunti olevani raskaana.
Onko muilla jotain helppoja ruokia jotka menis kivasti alas?
 
  • Tykkää
Reactions: lillium
Mulla ei nyt meinaa upota mikään, totaalinen ruokahaluttomuus ollut koko alun. Pakottamalla menee jugurttia, nakkeja, marjapuuroa, leipää ja ranskalaisia. Hedelmiä koitan kans näykkiä. Olispa joku himo että vois vetää jotain ruokaa, mutta kaikki kuulostaa ällöttävältä...
Toivon että tää menee mahd. Nopeesti ohi. Mut toisaalta tiedämpähän joka sekunti olevani raskaana.
Onko muilla jotain helppoja ruokia jotka menis kivasti alas?
Mulle maistuu parhaiten nämä ja pitää öklötystä hetken poissa:
Appelsiinituoremehu mahdollisimman kylmänä
Jäiset marjat suoraan pakkasesta
Näkkäri, hapankorppu
Oliivit
Sipsit ja salmiakki
Jugurttirahka jäisillä marjoilla

Inhokkeja taas:
Banaani
Kahvi
Liha kaikissa muodoissa
Juusto
Lämpimät ruuat ylipäätään

Isosti tsemppiä kaikille, kai tää pahoinvointi jossain kohtaa helpottaa!
 
Hampaiden harjaamisessa sama juttu, en tiedä mikä siinä on kun aina tulee oksennus, varsinkin illalla. Sama juttu joka raskaudessa mutta siis, 6 samanlaista raskautta takana eikä vieläkään ole ollut koskaan yhtään reikää! Eli luotan että saan niitä jotenkin putsattua. Ja vedellä purskuttelen aina sen jälkeen kun olen oksentanut.

Mulla tekisi hirveästi mieli appelsiinimehua, miten ihanaa että jotkut pystyy sitä juomaan, olen kyllä kateellinen :D Koska ei pysy mitkään mehut eikä limsat sisällä. Veikään ei aina, yritän juoda ihan paria kulausta kerrallaan. Ja yöllä otan vitamiinit kun silloin ei välttämättä okseta niin paljon. Myöskään hedelmät ei, miten ihanaa olisi syödä appelsiinia tai mandariinia

Ei kyllä muutenkaan mikään syöminen auta, pahentaa vaan. Pari tuntia on se väli mikä pitäisi olla syömisten välissä maksimissaan vaan en aina halua pilata oloa lisää syömällä ja venähtää... Sittenpäs se vasta kauhea olo onkin ja maha kääntyy ympäri kun oksettaa niin rajusti.

Myös kaikki hajut oksettaa, haisi joku tai ei. Välillä varmaan kuvittelen :LOL:

No joo, onneksi nämä menee suurimmalla osalla ohi :) Itse kuulun siihen joukkoon jolla ei mene.:poop:
 
Mua palelee ihan hulluna, taisin joskus aikaisemminkin kirjoittaa siitä. Paleli silloin ja palelee edelleen! Ja yleensä oon niin lämminverinen, ja nyt ihan pakkasella. En oo onneksi oksentanut, mutta sellanen kuvotus on kyllä. Meinaa maistua ainoastaan näkkileipä ilman mitään päällisiä ja mustikkakeitto.. Ja kahvi ei uppoa enää yhtään, oon aamuisin juonut kupillisen, mut nyt hajukin ällöttää. Ja karkkia/makeeta en vois kuvitellakkaan. Pientähän tämä on silti teidän rinnalla, ketkä oikeesti voitte pahoin. Jaksamista
 
  • Tykkää
Reactions: Suffeli87
Mulla viime to iski kauhea vatsakipu töissä, meinasin polvilleni pudota ja tuntui ett taju lähti. No, nyt oon ollut saikulla, huoli ollut tietenkin kova. Varsinkin kun se järjetön turvotus loppui kuin seinään. Mutta voi onnea! Tänään 9+3 ja dopplerilla sain kuuluviin todella kuuluvan sykkeen! Ei voinut erehtyä! Plus 150 oli koko ajan, että lienisikö kolmas tyttö tulossa. Kyllä helpotti! :love:
 
Mulla on ollut yllättävän hyvä olo. Vähän kaipaisikin jotain oireita. :LOL:Viime viikolla yhtenä päivänä kuvotti ja päikkärit o pitäny ottaa joka päivä, mut muuten ihan normaali olo. Paitsi että on ollut simmosta vihlovaa päänsärkyä nyt muutama päivä mitä ei ennen ole ollu ja muutenki tosi harvoin särkee pää. En kyllä tiedä liittyykö edes tähän:unsure:
Reilu viikko pitäisi vielä jaksaa odottaa varhaisultraan.:giggle:
 
vierailija
Täällä rv 9+4 ja etova olo alkoi heti plussasta, tai siis ettei ruoka maistunut. Parin päivän päästä tulee tasan 4 viikkoa oksentamista. Olen oksentanut lähinnä aamuisin 1-4 kertaan ja joskus illallakin.

Olen ihan rikki kun huono olo aamusta iltaan. Mahaan ei pysty melkein edda koskemaan ja kaikki housut puristaa mahaa niin että tulee taas paha olo.
Olen syönyt enimmäkseen hedelmiä, mehua, mehujäätä, suolakeksejä..

Olen ollut viikon lomalla ja huomenna pitäisi aloittaa työt ja pelottaa mitä siitä tulee. Onneksi olen etänä ja lyhyt viikko luvassa.

Labroihin menen 7.1. Ja Ultra olisi 19.1. Jännittää..
 
  • Tykkää
Reactions: Ulpu91 ja lillium
❤ ELOKUISET 2021 ❤

Laskettu aika / Nimimerkki / Monesko lapsi / Synnytyssairaala

29.7. / Suffeli87 / 1. / HUS
30.7. / Tuutikki84 / 1. / HUS
2.8. / Marji / 2. / HUS
4.8. / talvilintu / 2. / TYKS
5.8. / Mariaz / 3. / EPSHP
5.8. / Antzu / 3. / TAYS
9.8. / lillium / 3. / -
10.8. / behappy-17 /2. / OYS
10.8. / Brunet82 / 3. / TYKS
10.8. / freesiasi / 1. / KYS
12.8. / haaveistatotta / 3. / KSKS
15.8. / Jossuttt / 2. / TAYS
17.8. / saraheinä / 7. / OYS
18.8. / Marpuli / 2. / TAYS
18.8. / KIMALLUSS / 2. / KHKS
19.8. / toiveissa90/ 4. / MKS
19.8. / Mustikka_ / 1. / HUS
19.8. / Loree / 1. / -
22.8. / tylleröinen_21 / 2. / HUS
22.8. / Neilikka191919 / 2. / TYKS
24.8. / Sanjoh / 1. / TYKS
27.8. / Mamx3 / 4. / HUS
27.8. / Chiane / 3. / KSKS
27.8. / Jadde / - / -
27.8. / Ulpu91 / 1. /TYKS
28.8. / Toukokuu88/ 4. / TAYS
28.8. / Punapää_ / 1. / KHKS
29.8. / Mamatus88 / 4. / OYS
30.8. / lamaman / 3. / HUS
 
Kovasti tsemppiä kaikille ketkä pahoinvoinnista ja oksentelusta kärsii! ❤

Mulla on kans tota palelua ja sitten hengästymistä ja turvotusta.
Valtava ruokahalu ja koko ajan tekisi mieli syödä.

Onko kukaan vielä arvaillut kumpi ois mahdollisesti tulossa? :)
 
  • Tykkää
Reactions: Freesiasi
Kovasti tsemppiä kaikille ketkä pahoinvoinnista ja oksentelusta kärsii!

Mulla on kans tota palelua ja sitten hengästymistä ja turvotusta.
Valtava ruokahalu ja koko ajan tekisi mieli syödä.

Onko kukaan vielä arvaillut kumpi ois mahdollisesti tulossa?
Meillä on miehen kanssa molemmilla vahvasti tyttöoletus, joka perustuu ainoastaan fiilikseen. Mitään väliä meille ei ole sukupuolella, mutta hassusti on vain sellainen tunne tytöstä:unsure:
Tytölle olisi jo ihan valmis nimikin(y):giggle:
 
Oma veikkaus on että tämä ois poika, jos siis ylipäätään mahassa on elämää... Iha vaan koska tämä pahoinvointi on niin kamalaa ja pojasta oli sama. Tytöistä ei niinkää. Jos onnellinen loppu saahaan niin haaveena olisi järjestää juhlat joissa paljastetaan vauvan sukupuoli babyshowereitten tapaan. Tosin siis ite järkättäis ne :D
 

Yhteistyössä