Pahoittelut
@Mereni ja
@Leijjjona
@lillium minut voi myös lisätä listalle, 30.7. / Tuutikki84 / 1. / HUS
Pakko avautua vähän näistä olotiloista, mitä tässä on viimeisen reilun viikon aikana ollut... mulla alkoi viime viikon alkupuolella karsea 24/7 pahoinvointi ja närästys, en siis oksentanut mutta jatkuvasti oli tosi huono olo. Jotenkin sellainen tunne, että vatsa on ihan sekaisin ja kaikki ruoka närästää, ihan banaanijugurttikin... lauantaina käytiin apteekista hakemassa b6-vitamiinia ja pahoinvointirannekkeet, kun halusin kokeilla oisko niistä jotain apua. En oo huomannut että nuo rannekkeet ainakaan mitään auttais... tiistaina soitin terkkariin ja pyysin reseptiä pahoinvointilääkkeeseen, ja vastaus oli että ei näin varhaisilla viikoilla voi vielä sellasta käyttää (en kyllä ymmärrä miksi, jos kerra lääkkeen tiedoissakin lukee että on tutkitusti turvallinen raskaana oleville). Terkkari antoi vain niitä samoja hemmetin ohjeita mitä voi itsekin lukea netistä, että pitäis syödä parin tunnin välein jotain pientä jne. Mä oon syönyt melkein jatkuvasti jotain pientä, ja eihän se oo yhtään auttanut!
No googlailin lisää, ja jostain sitten luin jonkun kokemuksen, että raskausmonivitamiinien lopettaminen on joiltakin lopettanut myös pahoinvoinnin! Ja siinä mainittiin nimenomaan liila/pinkki purkki, ei valmistajaa... katoin että Minisun Mama ja Multitabs raskaus -vitamiinit on sellaisessa liila/pinkissä pakkauksessa, ja mä oon syönyt Multitabs raskaus -vitamiineja. Joten päätin kokeilla niiden syömisen keskeyttämistä. Syön kuitenkin toista valmistetta, jossa on foolihappoa, koska sitä täytyy saada. Ja tuntuu, että on tää pahoinvointi vähän helpottanut, ei oo enää niin paha kuin esim. viikonloppuna. Saattaa tosta B6-vitamiinistakin olla ehkä apua?
Ja tosi monet ruuat ällöttää, hajuaisti mulla on ihan järkyttävästi voimistunut ja KAIKKI voimakkaat hajut yököttää. Yksi päivä alkoi ahdistaa miehen deodorantin haju tosi paljon, ja jos joku on polttanut just röökiä niin yök... monien ruokienkin haju etoo tosi paljon, sellastenkin mistä oon yleensä tykännyt. Tänään töissä työkaveri kuori mandariinia mun vieressä ja se haju oli ihan kamala, vaikka yleensä tykkään siitä...
Sellasenkin asian tällä viikolla tajusin, että kannattaa syödä just sitä mitä sattuu sillä hetkellä mieli tekemään, koska silloin tulee parempi olo. Se vaan on vähän hankalaa, kun saattaa yhtenä päivänä tehdä mieli hirveästi esim. hapankorppuja, ja seuraavana päivänä ne yököttää
mutta siis ei kannata yhtään syödä asioita jotka vähänkään ällöttää, koska se ei omien havaintojen mukaan oo auttanut huonoon oloon, vaikka kuinka verensokeri nousee...
Sori pitkä postaus, oli vaan pakko päästä avautumaan näistä asioista toisille samassa tilanteessa oleville, kun en vielä hetkeen aio paljastaa tätä omaa tilaa kenellekään muille. Maanantaina on varhaisultra vihdoin, sitten näkee että onko nää kaikki raskausoireet olleet hyvä merkki. Vähän jo jännittää