*ELOKUISET LEIJONANPENNUT 2009*

  • Viestiketjun aloittaja unikuu108
  • Ensimmäinen viesti
Sadepäivän ilo toi ylikiinnittyminen oli mun keksimä termi, kun en muista/tiedä oikeeta ei siis mikään virallinen. :/ Mutta jonkinlainen kiintymyssuhteen häiriö on käsittääkseni myös sellainen, et on liian tiivis suhde lähihoitajaan vielä isompanakin ja se sit estää itsenäistymisen ja aiheuttaa psyykeen jotain. Siis hyvin hataralla pohjalla tää tietämys, ja voi olla että on ihan oma häiriönsä, eikä liity kiintymyssuhteeseen mitenkään!

Tommonen tenttikirja oli vasta, mut taitaa olla liian vanhoja lapsia käsittelevää tietoa..: Barrett, Muriel: Attachment behaviour and the schoolchild an introduction to educational therapy
 
unikuu108
Alkuperäinen kirjoittaja Neydan:
Öinen kysymys kestovaipoista ja niiden pesusta. Pitääkö niitä joskus "tehopestä" jossain keitetyssä vedessä tms? Kuvittelenko et olisin sellaista lukenut, vai onko tämä ihan oikeaa tietoa?

mä suosittelen että kestovaipat pestään joskus silloin tällöin 90-95 asteessa pesukoneessa. (eli keittopestään. kiehuu=100astetta=keitetään)

hyvä pesuväli voi olla vaikka kolme kertaa vuodessa tai tarpeen mukaan.tämä väli on ns satunnaista ja kaikkien kestotuotteiden pitäis kestää tämä.
mm mikrokuitufrotee,mikrofleece ynnämuut keinokuidut ei puhdistu kokonaan 60asteessa.hajusta sen kyllä tuntee.

 
Hei pitkästä aikaa tännekin!Olen vaan käynyt lueskelemassa muiden juttuja täällä...Nyt on enemmän aikaa kirjoitella ku Lari nukkuu partsilla vähän aikaisempia päikkäreitään ja olen muutenkin yksin kotona nyt.
En tiedä tuosta mitä [/b] Kikka täällä kirjoitti vauvan huudattamisesta sänkyynsä muutaku sen,et ite vastaan aina heti Larin tarpeisiin,hän ei juuri ehdi niitä pahemmin huutaakaan.Aiemmat huudot meillä liittyneet varmaankin mahdolliseen maitoallergiaan,koska poika on ollut jopa iltaisin nyt tyytyväinen ja nauravainen ku olen ollut jo 2 viikkoa maidottomalla dieetillä.Sen mudcaken jälkeen kyllä oli hieman kitistelyä,mut voipi johtua muutenki suklaan vaikutuksista ilmavaivoihin.
Mitähän tommonen
ylikiinnittyminen vois olla?Tuleekohan meidän Larista semmonen ku mä imetän edelleen poikaa ja aion sitä jatkaa jopa parivuotiaaksi,mikäli mahdollista..Lisäksi Lari nukkuu puolet yöstä mun vieressä,yhdet päikkärit mun vieressä,iltaisin viihtyy paljon sylissä,joko isin tai mun.Me ei haluta istuttaa yksinään sitterissä tai makuuttaa leikkimatolla pitkiä aikoja ilman kontaktia..Ainakin sit jos on tunninkin lattialla illalla esim ilman vaippaa,niin on kiva samalla tehdä hieronta tai muuten vaan höpötellä hänelle jotakin.
Mä olen kyllä ymmärtänyt ettei noin pienen vauvan kyseessä ollessa mitään
ylikiinnittymistä tarvitse pelätä. Pieni vauva tarvitsee vanhempiaan vielä ymmärtääkseen tätä uutta ympäristöään.Isin tai äidin sylistä voi sitten pikkuhiljaa alkaa tutkiskelemaan maailmaa..
Onko kukaan lukenut
William Searsin kiintymysvanhemmuuden opasta?Sen kirjan mukaan kasvaneista lapsista tulee terveellä tavalla itsenäisiä,toisetkin huomioon ottavia aikuisia..Näin kirja siis väittää.. :D Jokainen tehköön omat päätelmänsä itse lapsensa parhaasta. =)

Meillä Lari
ens ti 3 kk ja kääntyillyt selältä mahalleen jo useamman viikon ajan.Vieressäni kun nukkuu,niin imetyksen jälkeen aina pönkää itsensä mahalleen siinä mun vieressä ja ähkii sitten kovasti.Mut mä en oo antanut jäädä sillai nukkumaan, vaan siirrän selälleen.Aika usein nukkuu kyljellään mun vieressä.Pinnikseensä nukahtaa selällään,kädet rentoina molemmin puolin ja pää on kääntynyt jompaan kumpaan suuntaan..
Vaunuissakin nukkuu selällään,koska meillä siellä äp:n makuupussi pohjana ja minusta on parempi olla selällään ku tulee liian ahdasta muuten...

Me ostetaan ens viikol Laril
parvekevaunut erikseen,ku tänään löydettiin sopivat.Meillä ei ole hissiä talossa ja toisessa kerroksessa asutaan ja noi Larin Herculesit on liian isot ja leveät ja raskaatkin kantaa jatkuvasti edestakasin ylös ja alas...Ei kukaan jaksa semmosta :kieh:

Noista
toppahaalareista sen verran,et onks joku ostanu nyt just uudet vauvalleen?Minkä kokoiset ostit?Ku meidän Laril noi uusimmatkin jotenki liian isot ja leveän malliset..en tiedä niiden kokoa,lappua ei löydy mistään.Olivat semmonen kirpparilöytö =)
Haluaisin ostaa uudet Larille ja ajattelin kokoa 68 cm. Ku sit taas kokoa 74 cm löytyy kuudet haalarit kaapista roikkumasta...Mut sopivaa pienempää ei oo tällä hetkellä.Mä en usko et näillä ilmoilla enää paksummalla vanuhaalarilla pärjää vaunuissa (vanuhaalari ois sopiva).Ollaan pidetty Larilla toppahaalaria jo pidemmän aikaa...Nytki laitoin partsille vielä fleece-puvun väliin,ku täällä sitkeesti mittarissa 0!

Tietääks joku,mistä sais ostaa semmosen
tonttupuvun,jossa ois lakki ja housut ja paita tai kokopuku?? Mä haluaisin lähettää semmosia joulukortteja ihmisille,joissa Lari ois tämmönen puku päällä sit :D Ois minusta ihana pieni tonttupoika sit :LOL:

T:Maria-s ja bataattimuusia maistanut Lari kohta 3 kk
 
Ulkopukeutumisesta Mä olen pitänyt aika kevyesti pojalla päällä kun on nukkunu vaunuissa. Yleensä sisävaatteiden päällä fleecehaalari tai vanuhaalari ja sit äp:n makuupussi. Vaunuissa on meinaan tosi lämmin, oon pitänyt siellä aina silloin tällöin lämpömittaria. Nyt kuitenkin noi haalarit on jäämässä pieneksi ja ajattelin ostaa sellaisen toppahaalarin, josta saa housuosasta pussin. Sokoksella on asiakasomistajapäivät ja haen sieltä sellaisen Reiman puvun -15% alennuksella nyt viikonloppuna. On aika arvokas puku (ovh 69) mut jos se sit menis koko talven! Ajattelin kans kokoa 68. Meillä alkaa tosiaan tuon makuupussin kanssa käydä vaunujen koppa ahtaaks joten pitää ottaa se makuupussi piakkoin pois. Senkin takia on hyvä olla kunnon puku pojalla.

Joulukorteista Joo, se aika on taas... Mä ajattelin kans ottaa pojasta tonttukuvan ja tehdä siitä joulukortit. Kuitenkin varsinkin isovanhemmat varmaan oottaa jotain sellaista :xmas:

Maria-s, meillä on 3kk neuvola ens viikolla ja ajattelin kans jutella kiinteiden aloittamisesta, viimeistään sit 4kk:n iässä. Oliko teillä noi masuvaivat syynä siihen et ootte kokeilleet bataattia jo nyt vai mikä?
 
maria-s varmastikaan "ylikiinnittyminen" ei tarkoita sitä, että olisi haitallista jos äiti on vauvaa varten läsnä aina. Sillä, että imettää kaksivuotiaaksia tai nukuttaa lasta vieressä, ei varmastikaan hänen psyykettään tuhoa, päin vastoin! Lapsen tulee kuitenkin itsenäistyä pikkuhiljaa ikätasoisesti ja on hoitajia (yl.äiti), jotka ovat muodostaneet ylitiiviin suhteen lapsiinsa ja silloin lapsen itsenäistymiskehitys häiriintyy. Sen vuoksi esim. sosiaaliset taidot jäävät jälkeen. Mutta kuten sanoit, ei pienen lapsen kyseessä ollessa tarvitse pelätä liian tiiviisti hoitavansa.

Mä myös suhtaudun aika kriittisesti kaikkeen vauvatutkimukseen, kuten ihmistieteisiin yleensäkin. Sorry :ashamed: On vaan mun mielestä tajutonta sanoa, että vauva ajattelee näin ja näin, koska yksikään vauva ei ole pystynyt kertomaan mitä ajattelee ;) Samoin jos tutkitaan aikuisilta, kuinka jokin vauvana tapahtunut asia on vaikuttanut heihin. Ihmisen elämässä on liian monia muuttujia, että voitais tehdä suoria johtopäätöksiä jonkin yksittäisen asian vaikutuksista ihmismieleen.

Mutta jälleen komppaan mariaa, eli kukin meistä on oman lapsensa asiantuntija ja siten saa tehdä ratkaisunsa mihin tahansa teorioihin taikka vain maalaisjärkeen luottaen!
 
Mä ymmärrän ton Neydanin pointin ylikiinnittymisen "vaarasta". Oon lueskelllut Anna Wahlgrenin Lapsikirjaa ja hän korostaa sitä että lasta tulee tietenkin hoivata ja rakastaa 150% mutta tukea myös itsenäisyyteen. Tietty se kuulostaa näin pienen vauvan kohdalla rankalta muttei oo sitä. Käytännössä esim. tämän ikäisten kanssa tarkoittaa sitä että antaa lapsen välillä leikkiä yksinään (huom! vain niin pitkään kuin viihtyy yksin) ja toisaalta ottaa lapsen mukaan arkiaskareisiin ilman että lapsi on varsinainen keskipiste tuossa toiminnassa (esim. pitää sitterissä kun itse laittaa pyykkejä). Näin vauva saa turvallisesti kokemuksia "itsenäisyydestä".

Nää on tietty näitä kasvatusasioita, joista ei oo oikeaa tapaa tai vastausta! Jokainen siis poimikoot ne toimintatavat itselleen jotka sopii omalle perheelle ja vauvalleen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Syystonttu:
Mä ymmärrän ton Neydanin pointin ylikiinnittymisen "vaarasta". Oon lueskelllut Anna Wahlgrenin Lapsikirjaa ja hän korostaa sitä että lasta tulee tietenkin hoivata ja rakastaa 150% mutta tukea myös itsenäisyyteen. Tietty se kuulostaa näin pienen vauvan kohdalla rankalta muttei oo sitä. Käytännössä esim. tämän ikäisten kanssa tarkoittaa sitä että antaa lapsen välillä leikkiä yksinään (huom! vain niin pitkään kuin viihtyy yksin) ja toisaalta ottaa lapsen mukaan arkiaskareisiin ilman että lapsi on varsinainen keskipiste tuossa toiminnassa (esim. pitää sitterissä kun itse laittaa pyykkejä). Näin vauva saa turvallisesti kokemuksia "itsenäisyydestä".

Nää on tietty näitä kasvatusasioita, joista ei oo oikeaa tapaa tai vastausta! Jokainen siis poimikoot ne toimintatavat itselleen jotka sopii omalle perheelle ja vauvalleen.
Tämä oli just sitä, mitä ajattelin. Ja helpottaa arjessa!


 
Kiintymyssuhteesta; jotenkin tuntus että äidinvaistot useimmilla ohjaa hyssyttelemään lastaan jos se itkee - ei kai tuohon kummempia tutkimuksia aina tarvita :LOL: Mutta vakavasti ottaen siis, näin mutu-tuntumalla uskoisin kyllä että ihan taaperoikäisiä pikkulapsia tutkimalla ja heidän vauva-aikaisia hoitoon liittyviä tietoja (kuten esim. jossain itäblokin maissa järkyttävissä lastenkoti-oloissa, joissa syliä ei tosiaankaan saa tarpeeksi, tai sitten masentuneiden äitien lapsia seuraamalla) saadaan tehtyä ihan hyviä päätelmiä siitä, miten kiintymyssuhde rakentuu/on rakentumatta. Että en usko että vauvoja voi "paapoa", ne ajat tulee sitten vähän myöhemmin kun lapsi alkaa tajuta enemmän syy-seuraussuhteita. Syliä vaan niin paljon kuin mahdollista, tietty omia perustarpeita unohtamatta. Meinaan meillä monesti käy niin, ettei ehdi kun just tehdä aamupalaleivät niin jo alkaa kitinä sitterissä... Eipä ole aina helppoja ihan nää ennen-niin-itsestäänselvät arjen perusasiatkaan!

Ja johan on, eilen jätin pikkuherran yksin pariks minuutiks leikkimatolle kyljelleen ja kun palasin, oli poju mahallaan :D Laiton uudestaan kyljelleen niin siinä se sitte kampesi itsensä taas mahalleen ja sai kädenkin sieltä alta kaivettua. Siinä se sitten öhisi, kun ei liiemmin tykkää olla mahallaan. Eihän tuo siis ihan sama ole ku selältä mahalleen, mutta tää osaa mennä kyllä selältä kyljelleenkin niin PERIAATTEESSA voisi siis mennä selältä masulleen. Hirveetä selitystä taas :LOL:

Luminella, onneksi toivuit rajusta flunssasta! Kyllähän toi oireiden puolesta ihan hyvin on voinut olla sikainfluenssaa, vaikkakaan kovin korkeat tulehduarvot siihen ei kuulu... Hyvä että sait rokotteen!

Meillä parvekkeella nytkin body + puolipotkarit, fleeceasu (vai mikä velour se nyt on), kypärämyssy ja hattu sekä fleeceasun huppu, tumput, villasukat, tosi väljä 62 toppapuku. Lisäks fleecepeitto ja äp-makuupussi. Täällä siis nyt jotain -3 astetta eikä poika ole kuin kopassa parvekkeella, ei siis vaunuissa, kun ei ole erikseen parvekevaunuja. Parveke tosin lasitettu. Aikamoinen varustus päällä, mutta ei ole vaikuttanut hikiseltä kun otan pois. Toppapuvun sain kaverilta ja olen sitä käyttänyt jo useamman viikon. Lisäksi jotain toppapukuja tuolla hyllyssä, saatuja nekin enkä ole varma koosta...

Joulukortteja itsekin meinasin teettää kuvista, mut mietin että riittäis että pojalla on jotain punaista päällä. Ei ole vielä löytynyt sopivaa vaatetusta...

Layla ja marakatti 3 kk
 
Syystonttu, Layla ja Neydan tota mä tossa tarkoitin kans.Musta vaan tuntuu siltä,etten pidä semmosesta ajatuksesta ollenkaan,että tän ikästä pidettäis "liian kauan" yksin jossakin,vailla ihmiskontaktia.Mekin annetaan Larin olla yksikseen tosa leikkimatolla ja katsella itseään siitä peilistä (tykkää kovasti siitä) ja huitoa niitä leluja.Mut sit kans jos alkaa hermo mennä,ni otetaan poika siitä syliin tai mennään välistä muutenkin katselemaan yhdessä niitä leluja..Nooh jotaki tämmöstä tarkoitin...

Muratti onkse Kärkkäinen joku nettikauppa?

Nyt ulos vaunuileen pikku lenkki,ku ei oo päässy vielä lenkille tänään.Samalla vois hakea jotain hyvää iltakaffen kans.Nam
 
Syystonttu Meillä 3 kk neuvola maanantaina.Aion kertoa siellä suoraan,et vaiks imetänkin edelleen ja se on pääasiallinen ruoka pojalle,ni me ollaan jo aloitettu maistelemaan ja kokeilemaan kiinteitä.Mulla vaan semmonen olo,et 3 kk ku on täynnä ni ei tee pahaa jos antaa päivässä maistaa ja totuttautua kiinteeseen sen n. 2 teelusikkaa päivässä.Eli me on annettu semmonen pieni teelusikan kärjellinen suuhun.Sitä hän sit mukeltaa suussaan ja ihmettelee.Tänään maistoi mielellään sitä bataattia.
Mä seuraan kuitenkin koko ajan mahdolisia seurauksia noista soseista eli jos jotain masu-,ym.vaivaa tulis.Lari saa kummiski jo melkein gramman päivässä sitä mhb-jauhetta eli kyl se + äidinmaidon bakteerit sitä suolistoa valmistelee sit kehittymään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kimalle84:
Alkuperäinen kirjoittaja kikka89:
---
Lisäksi täti kauheasti ihmetteli sitä kun meidän neiti nauraa ääneen, kun kuulemma useimmiten vauvat nauravat äänenn vasta lähempänä 6 kk:ta.
---
Ai? Aika jännä.... Meillä isompi alkoi nauramaan ääneen 10 vkoa vanhana ja pienempi kk:den vanhana.

:eek:
Meillä on naurettu ääneen 2kk iästä alkaen.. en oo kyllä mistään kuullut/lukenut että se tapahtuisi lähempänä 2kk. :p

Huh, kävin tänään cittarissa ja siellä istuskeli arviolta 2-3kk ikäinen tyttö vaunujen kaukalossa, tytöllä oli äippäpakkauksen kevyt toppis, jonka päällä vielä pakkauksen toppahaalari!! ei kyllä ainakaan voi kylmä tytön tulla!

Meillä on yleensä pitkähihanen boby, sukkikset, sukat ja housut. (sukkikset vain jos ollaan -0 ala puolella.. Päällä cittarista ostettu nalle haalari, töppöset ja pipo. Hyvin poika tuntuu pärjäävän, ikinä ei ole ollut kylmissään tai hiestä märkä.. Vaunuissa on pakkauksen makuupussi.


tyttönen ja veetu 2½kk
 
Iltoja!
Meillä Helmi sai tänään ekaa kertaa maistella bataattia. Oli ihan ihmeissään , et mitäs tää nyt on?? Tykkäs vissiin kumminkin =) Nyt jännityksellä ootellaan tuleeko mitään oireita?
Samaten laitettiin just tänään nukkumaan ekaa kertaa yöunia pinnikseen. Sängyssä se korotustyyny ja päätyä vielä korotettu. Toivottavasti pystyy nyt siltä refluksilta siinä vihdoin nukkumaan. Tähänasti yöt nukuttu sitterissä :/ Mutta nyt pakko alkaa nukkumaan sängyssä ettei tule enempää kireyttä tuonne niskaan ,jota tuo sitterissä nukkuminen on ilmesesti tehnyt :(
3kk neuvola oli ja Helmi sai rotan ja sen toisen rokotuksen samalla. Tuli piikistä iltaa kohden tosi itkuiseksi, joten annoin ekaa kertaa supon yöksi, vaikkei sitä kuulemma olisi kannattanut antaa...
Painoa oli 6100g ja pituutta en muista, kun neuvola tätikin unohti sen kirjoittaa korttiin :|
Yöllä meillä syödään vielä 2krt. Yleensä kyllä herää enemminkin noihin perhanan ilmavaivoihin tai refluksiin :'( Mutta annan aina maitoa, jotta unet jatkuis edes jollain tapaa. Kovasti jo ootan et tulis se maaginen 6kk ja toivottavasti elämä alkais helpottaa.....
Mut nyt äkkiä syömään iltapalaa, sellanen kutina et kohta itkarista kuuluu itkua...... :/
 
No heipä hei, meillä oli siis eilen ristiäiset ja tyty kastettiin nimellä Nanna Aleksandra :heart: Ristiäiset pidettiin kotona ja juhla oli onnistunut :)

Tarjoiluina oli Kala- sekä Karjalanpaisti-voileipäkakut (mun tädin tekemiä, namnam), mantelipuusteja (mun tädin tekemät *kuolaus*) ja korvapuusteja (Ukon isän tekemiä, ihania), "lusikkaleipiä"(Mun mutsin tekosia), mansikkadominoita, Suklaa- sekä sitruunakuivakakut (mun tädin käsialaa nekin) ja kaiken kruunuksi Mango-banaanirahkatäytsäri (by minä itse).

Ja on muuten ihan pötyä ettei täytekakut mene kaupaksi, meillä jäi kakusta (joka oli joku 15-20 hengelle) vain pikkusiivu ja kaikki kehuivat kovasti, mikä tietty lämmitti sydäntä :D Etenkin siksi koska eilen aamulla vasta keksin idean tehdä täytekakun täytteen banaanista, vauvan mangopiltistä (täytteeseen ei tarvinnut yhtään sokeria!) ja kermarahkasta :D Olin kovin epävarma onnistumisesta mutta niin vaan "tadaa" se onnistu... Täytyy varmaan kirjottaa jonnekin ylös miten sen tein tai muuten unohtuu koko viritys :LOL:

Juu, että semmosia. Tytöllä tosiaan oli isänäidin tekemä kastemekko päällään jonka ensimmäinen käyttäjä oli siis veljensä vuotta aiemmin. Ainoastaan silkkinauhasta väännetty rusetti vaihdettiin v-sinisestä v-punaiseen :)

Nyt taidan mennä jumittelemaan tonne aamukahvin ääreen :)

Kimalle, dude ja pikkumissi..
 
ompa monet jo aloitelleet kiinteitä! kertokaa sitten miten pikkumasut voivat..:) meillä mennään edelleen täysimetyksellä ja nyt kysyisinkin, että te jotka myös täysimetätte, kuinka monta kertaa öisin vaavi vaatii ruokaa? meillä oli taannoin jo viiden tunnin välit, mutta nyt välit taas kutistuneet olemattomiin, kahteen kolmeen tuntiin. Jostain joskus luin, että kolmen kuukauden iässä olis taas "kiihtyvän kasvun" kausi tms. ja vauva tarvii ruokaa enemmän. Ja toki on poika alkanut touhuamaan päivisin enemmän, niin toki energiaa kuluu entistä enemmän.

Selältä masulle on kääntynyt nyt noin viikon verran, oli siis 3kk ja 3pvä kun sen ominavuin ensimmäisen kerran teki. ja nyt ei tietenkään enää selällään ole, vaan aina punkee mahalle, melko pitkään siinä viihtyy kyllä, takkatulta tykkää erityisesti katsella.

En ole itse miettinyt noiden kiinteiden aloitusta vielä, sillä kasvaa hyvin rintamaidolla, ja se on kuitenkin se paras ravinto. ehkä sitten 5kuisena aloittaa vois maistelemaan, en tiedä, mun mieli muuttuu päivittäin..:D yhtenä päivänä haluan täysimettää kuusi kuiseksi ja toisena päivänä olen valmis jo keittämään bataatit ja iltavellit, jotta yösyötöt vähenis. mutta odotellaan tässä nyt vielä viikko-pari miten noi yöt taas menee.

onko muilla käsittämätöntä huitomista ja pään heilutusta öisin? meillä on tukka kulunut pois sivuilta ja takaa, kun niin kovasti päätä hiertoo petiin iltaisin ja öisin. Ihan unessa on ja kädet vispaa ja pää pyörii. sen takia ehkä syötötkin niin usein, kun en jaksa kuunnella sitä touhuamista ja otan syömään, niin rauhoittuu taas pariksi tunniksi. Joko jollain nukkuu omassa huoneessa? välillä tekis sitäkin mieli kokeilla, mutta toinen on vielä niin pieni. Haluisin vaan tietää, että jos en itse kuule tuhinoita ja sähläämistä, niin syöttäisinkö todellisuudessa parin tunnin välein, vai jaksaisiko vauva pidempään ja itkulla kertoisi kun todellisuudessa on nälkä, jos mä vain otan se liian aikaisin syömään. tälläisia ajatuksia mulla.

ainiin, mikä ihme on äp:n kevyt toppis? oon ihan pihalla, oliko se siis tän vuoden paketissa? vai se ns. villasekoitepuku? puuttuuko meiltä jotain..:D edellisvuosilta muistan sen sellaisen kevyen vaunupuvun, esim. oli joskus vihreä-raidallinen.
 
annitanni mä ainakin puhun siitä edellisten vuosien puvusta. Ostin sen kirpparilta ja sitä meillä vallan käytetään. Ei olla sitä villasekoitepukua edes koetettu vielä. Muilla kokemuksia: Onko hyvä? me ei siis käytetä ollenkaan vielä ainakaan mitään kunnon toppapukua. Laitan vasta kunnon pakkasilla. Vaunuihin puetaan body, housut, tumput, kahdet villasukat, kypärämyssy (meillä siis menee vielä se äp:n myssy) lakki ja se kevyt toppis. Lisänä äp:n makuupussi ja sitte vaunuihin kuuluva pehmee kantokassi, jossa on aika hyvin toppausta. Näillä on hyvin menty. Vielä paremmin toimis villapuku kuin tuo toppis, ei ole ikinä hikinen vaan mukavan lämmin kun ottaa vaunuista pois. :)

Kimalle onnea tytölle nimestä! mut pakko kysyä et millasta on karjalanpaistivoileipäkakku? kuulostaa hyvältä, mut eksoottiselta. :)

Aniit ja Leo
 
unikuu108
meillä syödään joitain kertoja yöllä.ei se mua kyllä rassaa.. tosin viime yönä itsekin menin tuossa kolmen pintaan nukkumaan. sain sit nukkua 11 asti.
mä imetän sängyssä kyleltään öisin samasta rinnasta ja en paljoo herää kun törkkään tytsylle tisin suuhun ja sammun itse samantien siihen.

meillä vaunuissa ei nukuteta mutta ulkoillessa on sisävaatteet: potkarit, body. sekä ulkovaatteet toppapuku ja manymonths kypärämyssy sekä sellaset vuorelliset puuvillatumput ja villasukat.
näissä ollaan tyytyväisenä. meil on funeissa pehmeä kantokoppa jossa on lampaantalja pohjalla ja kopan oma päällinen.

tytöllä kans kalju kohta takaraivossa. hassu.
meil on banaanilaatikkoja iso kasa täällä.kohta tilataan vielä 30 muuttolaatikkoa niemeltä.. oujee..vielä kaksi viikkoa ja me muutetaan..oujee..
 

Yhteistyössä