*ELOKUISET LEIJONANPENNUT 2009*

• Viestiketjun aloittaja unikuu108
  • Ensimmäinen viesti
Muratti en ole kokeillut kääriä mihinkään.
Luulen kyllä ettei auttaisi kun eilen nimittäin koitin "kääriä" peiton sisään ( lähinnä vaan koitin laittaa peittoa niin ettei saisi käsillään huidottua, niin väkisin väänsi kätensä ulos sieltä.
Lisäksi meidän neiti on tosi lämminverinen ja luulen että saattaisi olla tosi kuumissaan jos käärisin johonkin.

Ja kun osaksi ongelmana on sekin etten edes tiedä että herääkö siihen että alkaa huitoa käsillään ja jaloillaan, vai alkaako se sitten vasta kun on jo hereillä ja myös pitää itseään hereillä väkisin.

Nyt tässä lähipäivinä olen monesti vienyt nukkuvana sänkyynsä kun on nukahtanut syödessään ja sitten puolen tunnin- tunnin päästä alkaa huuto.
Ja ihan selvästi on väsyitkua, ja kiukkua, koska huutaa silmät kiinni ( tekee niin vaan TOSI väsyneenä ) ja sitten heti jos nostan syliin niin rauhoittuu, ja taas kun lasken sänkyynsä alkaa huuto.
Eli musta ainakin välillä tuntuu että haluaa pois sängystää ja on tyytyväinen kun nostan syliin, mutta kyllä siinäkin sitten huuto alkaa kun taas muistaa olevansa väsynyt.

Yksi ilta kokeilin tehdä niin etten mennyt ollenkaan rauhoittelemaan, vaan annoin huutaa ehkä puolituntia ja juuri kun olin menossa niin sitten hiljeni ja neiti oli ihan unessa kun kävin katsomassa.
Kun musta välillä tuntuu että saa siitäkin lisää energiaa kun seison siinä vieressä ja neiti näkee mut koska monesti rauhoittuu jos katsoo muualle ja taas kun katsoo muhun niin alkaa huuto.
Siis itselle jotenkin tulee välillä mieleen että ihan kuin yrittäisi ns. "vedota" muhun sillä itkullansa että nostaisin syliin ja nukuttaisin siinä.

Kikka uskallatko nukuttaa mahallaan? meillä yöt rauhottu selkeesti ku aloin nukuttaa mahallaan. selkeesti nukkuu paremmin. Tosin kaikki ei vaan uskalla antaa. Minä itse oon vauvana nukkunu vallan mahallaan. Mahallaan ei saa ainakaan käsillään huidottua.

Kikka: Mä oon ottanut sen asenteen että vauvan kanssa kaikki keinot on sallittuja, ja yrittänyt ajatella ettei vauvaa voi "opettaa liian hyvälle". Meillä on välillä nukutttu sitterissä ja välillä vuanuissa, usein myös vieressä jos ei ole omaan sänkyyn rauhoittunut.. Se mikä toimii yhtenä iltana, ei toimi toisena joten ei auta muu kun kokeilla erilaisia tapoja millä sais vauvan nukkumaan ja toivoa että aika auttaa jos muut keinot eivät tepsi.. Vauvat ovat kaikki erilaisia ja jotkut hyvinkin tulisella temperamentilla varustettuja heti pienestä pitäen. Mä en usko että ykskään pieni vauva tahallaan itkee tai on hankala eli suosittelisin käyttämään niitä pehmeämpiä menetelmiä näinä ekoina kuukausina, eli ei kannata huudattaa vauvaa, koska vauva ei pysty itse tyynnytellä itseään yhtään niin hyvin kun aikuinen. Varsinkin jos vauva joutuu toistuvasti rauhoittelemaan itse itseään, se vaikuttaa negatiivisesti hänen turvallisuuden tunteeseen ja kiinnittymiseen. Ensimmäinen ikävuosi on tärkein ja kriittisinkin, koska sen aikana lapselle luodaan se perusturvallisuuden tunne jonka pohjalle myöhempi kasvatus ja kehitys pohjautuu..

Ja siis tän ei ollu tarkoitus olla mikään paasaus, vaan olen tekemässä kandin työtä aiheesta joka liittyy olennaisesti mm. kiintymyssuhdeteoriaan joten siksi innostukseni.. :) Se mitä me ollaan välillä tehty on et pimeässä/hämärässä huoneessa olen rauhoitellut vauvaa joko pitämällä kättä päällä ja jos on ruennut enempi itkemään niin ottanut syliin ja kokeillut uudestaan sänkyyn kun on rauhoittunut.. On vissiin sitä "tassuttelua" tämä.. joskus toimii, joskus ei, mut kannattaa kokeila.. Ja toi peittoon kääriminen niin et laittaa vaikka pelkän lyhythihaisen bodyn niin ei tuu niin kuuma, jos siitä olis jotain apua, voi tietty hermostua enempikin jos ei pääse liikkumaan.. Ja niin kun tossa alussa totesinkin, niin kaikki keinot on sallittuja, se mikä toimii toisena päivänä ei vättämättä toimi toisena. Jaksamisia!

Pikkuiita09 tervetuloa!

Alkuperäinen kirjoittaja Sadepäivän ilo:
Kikka: Mä oon ottanut sen asenteen että vauvan kanssa kaikki keinot on sallittuja, ja yrittänyt ajatella ettei vauvaa voi "opettaa liian hyvälle". Meillä on välillä nukutttu sitterissä ja välillä vuanuissa, usein myös vieressä jos ei ole omaan sänkyyn rauhoittunut.. Se mikä toimii yhtenä iltana, ei toimi toisena joten ei auta muu kun kokeilla erilaisia tapoja millä sais vauvan nukkumaan ja toivoa että aika auttaa jos muut keinot eivät tepsi.. Vauvat ovat kaikki erilaisia ja jotkut hyvinkin tulisella temperamentilla varustettuja heti pienestä pitäen. Mä en usko että ykskään pieni vauva tahallaan itkee tai on hankala eli suosittelisin käyttämään niitä pehmeämpiä menetelmiä näinä ekoina kuukausina, eli ei kannata huudattaa vauvaa, koska vauva ei pysty itse tyynnytellä itseään yhtään niin hyvin kun aikuinen. Varsinkin jos vauva joutuu toistuvasti rauhoittelemaan itse itseään, se vaikuttaa negatiivisesti hänen turvallisuuden tunteeseen ja kiinnittymiseen. Ensimmäinen ikävuosi on tärkein ja kriittisinkin, koska sen aikana lapselle luodaan se perusturvallisuuden tunne jonka pohjalle myöhempi kasvatus ja kehitys pohjautuu.. "

Komppaan täysin edellistä! Meillä myös mussukalla oli 1-2 kk iässä muutaman kerran itkuraivarit illalla, ilmeisesti ei maito siinä vaiheessa riittänyt täysin iltaisin... No kuitenkin, sai tissiraivarit eikä siihen auttanut mikään. Hyssyteltiin sitten miehen kanssa vuorotellen sylissä, mahallaan "roikotettuna" oli välillä pitkiäkin aikoja hiljaa. Lopulta sitten sain pitkän yrityksen jälkeen tissin pojalle suuhun, ja sitä sitten söi ja nukahti. Ymmärrän kyllä miten ahdistavaa on kun mikään ei tunnu auttavan ja lapsi vaan itkee! Niin ne kuitenkin sanoo, että paras paikka lapselle huutaa on turvallinen syli, eikä koskaan saisi jättää yksin huutamaan. Toivottavasti et ota pahalla, lapsen parastahan jokainen äiti kuitenkin ajattelee... :hug:

Niin ja Kikka89, oliko sun kaveri jo päättänyt mitä tekee raskaudellaan? Tosi surullista kuulla miten hän ajattelee asiasta, varsinkin kun mulla lähipiirissä pariskunta jotka kamppailee lapsettomuusongelman kanssa :'( Saatko puhuttua hänelle järkeä, että joko kantaisi vastuunsa raskaaksi tulostaan ja eläisi niinkun lapselle on parasta tai tekisi sitten vaikka abortin ennemmin kuin pilaa lapsen elämän mahdollisella alkoholisyndroomalla tai elinvaurioilla ja turvattomalla lapsuudella... Surullisia tällaiset tapaukset. Voimia sulle miehen kanssa, meillä oli itsestään selvää että oltiin samassa paikassa isänpäivänä eikä muusta edes puhuttu. Onneks hän kuitenkin on huolissaan tytöstä ja tosiaan välittää kun on vaikeina itkuisina hetkinäkin paikalla. Toivotaan että hän järkiintyisi muissakin asioissa!

Sikainfluenssasta, oletteko miettineet, mitäs jos tauti iskee ja joutuu olemaan monta päivää punkassa. Miten jaksaa imettää ja hoitaa lasta, saati jos tarttee aloittaa Tamifluta tai olla sairaalassa...?? Tietty mies varmaan jäisi kotiin hoitamaan lasta mutta silti... Minua pelottaa lähinnä se, että en voi taudin aikana imettää ja tilanne pitkittyy eikä sit maitoa enää riitä tms ja joutuu lopettamaan imetyksen :(

Huolestunut Layla ja Pikkuhaisuli 3 kk

tervetuloa lönö! :)

meillä herättiin alussa 2 tai 3 kertaa yössä. pikkuhiljaa vaan jotenki jäi yks kerta pois ja sit kerran poika nukkukin jo koko yön. mutta ekan kokonaisen yön nukku vasta sen jälkeen ku aloin nukuttaa mahallaan. :) poika ei nuku päikkäreitäkään jollei saa olla mahallaan. iltasin syödään tosi usein ja suurempia määriä, meillä siis pullovauva.

leo ei meinaa enää millään suostua oleen selällään sylissä. pönkää ihan hirveesti itteensä istuma-asentoon. on ne vauvat niin vähän aikaa pieniä..

Joo tosiaan tästä mun kaverista ( on myös neidin kummitäti ) hän siis aikoo pitää lapsen, ja jo hetken aikaa ajattelin että hänestä saattaa tulla ihan hyvä äiti kun soitteli mulle ja kyseli kaikkea syömisestä yms. ja oli kuulemma lopettanut kahvin juonnin ja tupakointiakin on vähentänyt puolella.
Mutta nyt sitten eilen sain kuulla että on lähdössä kaveriensa kanssa laivalle kun täyttää 18...
No ei siinä mitään että lähtee laivalle, mutta itse sanoi mulle ettei kestäisi katsoa kun toiset ryyppäävät vaan joisi kyllä sitten itsekin, ja mietti että peruu koko laivareissun koska ei viitsi sitten juoda.
Ja nyt tosiaan onkin sitten lähdössä.
Ja sen verran mitä mä tätä kaveriani tunnen ( ja hänen kavereitaan ) niin siitä porukasta yksikään ei ole selvinpäin sillä reissulla.
V*TTU kun voi olla ihminen niin lapsellinen.
Ja kaiken lisäksi syy päätökseen olla tekemättä aborttia on se, että hänelle on sanottu aiemmin ettei ehkä koskaa voi saada lasta, ja nyt sitten ajattelee että tämä on ehkä ainoa tilaisuus, mutta ei sitten kuitenkaan välitä siitä lapsesta.

Nojoo, vähän mukavampaan aiheeseen...
Käytiin nimittäin äsken neuvolassa, ja hienosti oli neiti kasvanut.
Painoa oli 5140g viimeksi 4285
Ja pituutta 60,2 viikeksi 56,5
Painokäyrä kuulemma nousee hienosti ja pituuskin menee käyrillä.

Lisäksi täti kauheasti ihmetteli sitä kun meidän neiti nauraa ääneen, kun kuulemma useimmiten vauvat nauravat äänenn vasta lähempänä 6 kk:ta.
Ja siis tämä oli 3 kk neuvola.

Lisäksi saatiin rotatehosta, ja ensimmäinen pistettävä rokote.
Meidän neiti vaan tuojotteli omaa peilikuvaansa sellaisesta soivasta härvelistä missä oli peili, eikä huomannut edes koko pistosta.
Mies mulle sanoikin että kyllä mä olen opettanut vauvasta tosi turhamaisen kun täällä kotonakin saatetaan seistä monta kertaa päivässä päilin edessä ja neiti poseeraa ja nauraa omalle peilikuvalleen.

Alkuperäinen kirjoittaja kikka89:
---
Lisäksi täti kauheasti ihmetteli sitä kun meidän neiti nauraa ääneen, kun kuulemma useimmiten vauvat nauravat äänenn vasta lähempänä 6 kk:ta.
---
Ai? Aika jännä.... Meillä isompi alkoi nauramaan ääneen 10 vkoa vanhana ja pienempi kk:den vanhana.

:eek:

Moi ja uusille tervetuloa mukaan!

Meillä on nukutettu alusta alkaen kyljelleen. Alussa tuettiin asentoa pyyherullalla ettei pääse kääntyy selälleen mutta sit ku huomasin että poika alkaa venkoilee itsensä selälleen niin otin tuen pois koska tuolloin osasi kääntää päänsä sivulle nukkuessaan. Vaunuihin mulla on tapana laittaa vieläkin kyljelleen. Koppa sen verran ahdas ku on äp.n makuupussikin, mut jossain vaiheessa varmasti pakko tehdä kaverille päikkäreille koppaan enemmän tilaa et mahtuis sielläkin kääntyy halutessaan.

Meillä haetaan nyt selkeesti vauhtia kääntymiseen selältä mahalleen mut ei vielä oo onnistunut. Leluihin meilläkin jo tartutaan ja niitä on alettu tunkee suuhun. Tarttee siis alkaa pesee leluja!

Kikka89 mukava kuulla että neuvolassa meni hyvin tuo pistos. Meillä on se edessä ens viikolla. Mitä sun iltahuutoihin tulee niin meillähän oli alussa tuo ongelma että poika alkoi itkemään illalla (ja päiväunilla) heti kun laskettiin sänkyyn. Iltojen kanssa ollaan treenattu ja nyt sujuu jo paremmin eli 99% jää ekalla laskulla sänkyyn, joskus jopa silmät auki. Päiväunien suhteen nukutan ulos ja se on ok hänelle. Me tehtiin iltojen kanssa just niin että aina kun vauva itki, nostettiin syliin, hyssyteltiin mut heti kun rauhoittui, laskettiin takas sänkyyn ja painettii kädellä kyljen kohdalta heti. Jos itku alkoi uudestaan, sit takas syliin jne. Eli niin kauan kunnes jäi sänkyyn. Joskus kun tuli oikeen paha kohtaus, meilläkin poika nukahti vasta itkuväsymykseensä kuten vauvat aina tekee mut se on kyl vauvalle aivan liian rankkaa joka ilta. Ikinä en siis jätä itkevää vauvaa sänkyyn, vaikka raskaita noi hetket onkin jaksaa. Toisaalta oon huomannu et meidän poika voi nukkumaan mennessä itkeskellä vähän sellaista nukahtamisitkua mut se usein silloin imee nyrkkiä ja kaivaa päätä patjaan. Silloin en enää nostaa vaan painan hetken vielä kädellä häntä ("tassutan?") ja sit yleensä nukahtaakin. Yks neuvo jonka itse sain tällaisiin aikoihin on että kyse on tietynlaisesta eroahdistuksesta et vauvat aika-ajoin kaipaa läheisyyttä enemmän. Ja tämän vuoksi sain ohjeen että olla vauvan lähellä ja kanssa enemmän päiväsaikaan (kannoin mm. kantoliinassa tuolloin)... No, toivottavasti teillä on saatu iloinen neiti jo takaisin!

Syystonttu ja pikkuleijona viittä vaille 3kk

Me tultiin just Taikan kans sairaalasta. Vietiin Taika eilen yksityiselle sen kaksi viikkoa jatkuneen ripuloinnin takia ja lääkäri määräsi tälle päivälle kokeisiin sairaalaan. Kaikki tulokset olivat ihan normaalit, tyttö on iloinen ja virkeä mutta kakkaa 10-15 kertaa vuorokaudessa. Eivät keksineet mitään muuta syytä löysälle vatsalle kun sen rotarokotteen, mistä tämä kaikki alkoikin... turhauttavaa tämä vaipparalli, mutta onneksi mitään ei ole pahasti vialla. Jos tämä ei nyt pariin viikkoon näytä helpottavan, niin sitten uudelleen kokeisiin.

Heipä hei! Tervetuloa minunkin puolesta uudet mukaan. Kiva, että uusi tulee! =)

PeeJii, onpas kurja että sitä kakkaa tulee noin usein. Mutta onneksi ei mitään vakavempaa! Ja voipas se rotarokote olla vähä turhan ärhäkkä, höh...

Kukas nyt myös oli murehtinut, että jos ite sairastuukin sikainfluenssaan niin miten jaksaa lapset hoitaa. Ja miten imetyksen käy siis voiko/pystyykö silloin imettään? Ihan sama on käynyt mielessä. Todettiinko Luminellalla silloin tuo tauti?

Meille ei kummempia. Isompi pääsi kaksi kertaa viikossa kerhoon, tosi kiva. Paitsi juuri tässä epidemian aikaan ja rokotuskin olisi vasta yli viikon päästä...nyt kyllä neiti hermostuu..

Kenelle kaikille pitikään kommentoida..
Sadepäivän ilo saisko siitä kandityön aiheesta kuulla lisää. Mua kiinnostaa kiintymyssuhdeteoriassa eniten se vähemmän puhuttu, eli "ylikiinnittyminen" ja sen seuraukset. Mutta mä olenkin aina vastarannankiiski, käytöshäiriöissäkin kiintoisinta on sisäänpäinsuuntautunut kh..

Yosqulle nukkumisesta. Meidän vauva nukkuu "täyden" yön niin, että syötän sen ennen nukkumaan menoa, siis 21-21.30. Poika nukahtaa viimeistään 22. Seuraavaksi syötän nukkuvan lapsen kun menen itse nukkumaan, eli noin keskiyöllä. Näillä toimin poika nukkuu kuuteen tai, kuten tänään, jopa seiskaan, jolloin vaatii ruokaa. Siispä syödään ja jatketaan unia. Herätään 9-9.30.
Pointti on siis se, että vauva ns. unisyötetään täyteen . Toimii sekä pullo- että rintalapsille ja helppo tehdä omien rytmien mukaan, siis jos vain itse pystyt valvomaan pari tuntia lapsen unille menon jälkeen. Toissayönä testasin josko nukkuis ilman tota unimaitoa pitemmän pätkän, mut ei. Ilman sitä herää kolmen tunnin välein!

Kiinteistä: Testasin viime viikolla parina päivänä tota vellimaitoa, ei toiminu unen pitkittäjänä ja masu tuli kipeeksi- jatkamme siis kokeilua vasta lähempänä nelikuista. Turhaahan se olikin, kun syö ja kasvaa hyvin ilmankin, mutta pakko oli kokeilla :)

Nipsu eilen luin ohjeeksi, että kannattaa imettää jos itse sairastuu. Ja jos on niin kipeä ettei kykene, kannattaa pumpata ja antaa maito lapselle. Jos sä sairastut ja onnistut olla tartuttamatta vauvaa, niin se saa rintamaidon kautta vastustuskyvyn. Löytäisinköhän vielä..

Sairas äiti
Jos äiti on ollut kosketuksissa sairastuneen kanssa ja epäilee sairastuneensa, imetystä tulisi tehostaa edellä mainituista syistä. Sairas äiti voi imettää vauvaansa. (11.)

CDC suosittelee seuraavaa:

¦Älä lopeta imetystä, vaikka olet sairaana. Imetä tiheästi ja rajoita korvikkeen käyttöä, jos vain voit. Tämä auttaa suojaamaan vauvaa tartunnalta.
¦Varo yskimästä tai niistämästä vauvasi kasvoille, pese käsiäsi usein saippualla ja vedellä.
¦Jos olet liian sairas imettääksesi, pumppaa maitoa, jotta joku toinen voi antaa omaa maitoasi vauvallesi. (11.)
Huolellinen käsihygienia ja oikein yskiminen ovat tärkeitä etenkin jos sairastuneella äidillä ei ole ketään auttamassa vauvan hoidossa. Suu-nenäsuojainta on mahdollisuuksien mukaan käytettävä vauvaa hoitaessa ja imettäessä. (4, 8, 9, 10.)

Sikainfluenssan hoitoon ja sen ennaltaehkäisyyn käytettyjä lääkkeitä (esim. Tamiflu) voi käyttää raskauden ja imetyksen aikana (4, 7, 9).

(http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=181&Itemid=194)

Tervetuloa lönö :flower:

Kikka89, hyvä jos jotain positiivista on tämä sun kaveris osoittanut, mutta todella ikävää jos meinää kännätä risteilyllä. Mitäs jos pyydät häntä googlettamaan "FAS" tai "fetaalialkoholisyndrooma" ja lukemaan hieman faktaa, josko mieli sitten muuttuisi :kieh: Toivottavasti teillä illat jo alkaa rauhoittua!

Ai kiitti Neydan , siis Tamifluta voi käyttää :D Hyvä että on tollasia kirjallisia ohjeita, vaikka suurimman osan varmaan kaikki osaa itse järkeillä ;) Olispa muuten järkevää jos alle 6 kk ikäisten imettävät äidit rokotettaisiin, koska silloin kun äidillä on jo oireita niin todennäköisesti vauvaankin on jo ehtinyt tarttua. Tietysti pullovauvoja ajatellen ei olis tasa-arvoista, mitähän heille keksisi...?!

Jo kateellinen olen myös täysiä öitä nukkuville, meillä vaan edelleen 2-3 herätystä... Viime yönä oli jopa yksi 1 h pätkä aamuyöstä ja muutenkin aamuyöllä kaveri oli tosi levoton eikä rauhoittunut kunnolla tissilläkään :( Yritin joskus tuota parin tunnin päästä imetystä, muttei ollut mitään vaikutusta. Nyt tuo ei onnistuisikaan, koska poika nukahtaa vasta 23-24 aikaan enkä tosiaan jaksa itse enää valvoa kahteen, vaikka ennen vauvan hankkimista siinä olen haka ollutkin :LOL:

Pitikin mennä aiemmin sanomaan ettei rotarokote aiheuttanut mitään hankaluuksia, joopajoo. Siis 4-5 päivän päästä rokotteesta poika alkoi kakkaamaan meilläkin huomattavasti enemmän, ja on sellasta tosi löysää, melkein vesimäistä. Aiemmin kakkausväli saattoi olla viikonkin pisimmillään... Nyt kakkii 3-4 kertaa päivässä ja välillä ruilaa myös vaatteet. Huoh, kaipa tuo menee ohi. Poika näyttää myös jotenkin hoikemmalta kuin ennen, pitäis varmaan käydä omatoimisesti huomenna punnitsemassa (neuvola vasta parin viikon kuluttua). Toivottavasti on vain venähtänyt pituutta! Toisaalta nyt nuo 62 bodyt alkaa jo kiristää ja 68 on mukavan väljiä.

Nukkumisasennosta, meillä poika nukkuu vieressä yleensä kyljellään minuun päin, olen miettinyt tuleeko päästä "toispuolinen" muttei ainakaan vielä näy missään. Välillä myös selällään, mutta kääntää aina pään jommalle kummalle puolelle.

Meidän kaveri on kyllä kans sellanen menijä; näyttää siltä että kohta ryömitään... Kyljeltä toiselle on kääntynyt jo 1-2 kk iässä, samoin siis masulta selälleen. Ei kuitenkaan vielä sitä vaikeinta eli selältä mahalleen. Tarttumaan on alkanut jo, ja meilläkin hekottelee jo ääneen :heart: Ei noi lelut tietenkään vielä kädessä pysy, mutta hyvä alku kuitenkin! Selällään ei ole jaksanut sylissä olla enää pitkään aikaan, aina pönkää istuma-asentoon. Huh, kunhan se tuosta lähtee liikenteeseen niin äiti saa juosta! Ehkä olis jotain positiivista vaikutusta raskauskiloihin...?

Nipsu, saitkin vastauksen jo siihen imetykseen. Mä imetin silloin, vaikka olin tosi kipeänä. Mulla ei koskaan otettu niitä sikakokeita ja siten sitä ei siis diagnosoitu. Mutta mullahan puuttui se yksi oleellinen oire, kova yskä ja kurkkukipu, joten tuskin oli sikaa. Korkea kuume oli viikon ja kamala päänsärky. Se ei koskaan oikein selvinnyt mikä oli. Tulehdusarvothan oli pilvissä. Yritin selvittää sitä myös yksityisellä, jossa ottivat mm. myyräkuumevasta-ainekokeet. Mut ei ollut sitäkään ja koko tauti jäi mysteeriksi. Ehkä se sit oli vaan perusflunssa... tiistaina sain sen sikarokotteen (mulla infektioastma). Jee!

Nukkumisasento, meidän neiti nukkuu selällään tai kyljellään mun vieressä.

Moikka!

Neydan Mun työ on vasta ihan alkumetreillä mun saamattomuuden takia, mutta tarkoitus olis tutkia alle 3-vuotiaiden lasten sopeutumista päivähoitoon.. lähinnä pk:n henkilökunnan toimintatapoja sen edistämiseksi.. Mä en oo ylikiinnittymisestä kuullutkaan.. Miten sellaisen voi saada aikaiseksi? Onks sulla kirjallsuutta aiheesta? Mulla puuttuu vielä aika paljon noita lähteitä, joten hyviä vinkkejä otetaan vastaan :)

Kääntyilyistä yms. Minttu taitaa olla vähän laiskan puoleinen näissä asioissa.. :D kuukauden iässä kun laittoi lattialle, niin kääntyi välittömästi kyljelleen, mutta nyt vaan makoilee selällään eikä edes yritä kääntyä..mahalta selälleen on kääntynyt muutaman kerran, mutta luulen et on ollut vahinko. Omia käsiäänkin usein pelästyy, joten ei taida vielä ymmärtää että häneen ne kapistukset kuuluu puhumattakaan siitä että niillä vois tehdä jotain.. Kovasti niillä huitoo, mutta ei se mun mielestä kovin hallittua ole, eikä tartu leluihin tms..

Mutta toi istuma-asentoon punkaaminen... Voi elämä... Pakko ois päästä istumaan ja hirveä huuto kun en anna istua.. Syöminenkin onnistuu välillä ainoastaan sitterissä kun sylissä olo on pelkkää ylöspäin punkemista..

Öistä Meillä oli välillä jo useampia 8 tunnin putkia, mutta nykyään on yleensä semmonen 6h ja sit 2-3h syöttö ja sit vielä 1-2h.. hirmu vaihtelevia on noi yöt, viime yönä klo 3:n jälkeen tunnin välein jouduin laittamaan tuttia kunnes otin viereen nukkumaan.. Mulla on vähän hämärän peitossa välillä, että mitä meillä on yön aikana tapahtunut vaikka käydään olohuoneessa asti syömässä ja usein vaippakin vaihdetaan et kai mö suht hereillä oon :D Velliä en oo koittanut kun monet sanoo ettei se yöuniin vaikuta ja toiset taas että on vaikuttanut.. ota näistä nyt sitten selvää..

Yhteistyössä