ELOKUISET LEIJONANPENNUT 2009 - toukokuussa

hipsan kaikille,
täällä yks harvemmin itsestään ilmotteleva, mut kovasti palstaa lukeva kuitennii...

oli pakko tulla kommentoimaan tuota kikan pelijuttua. mulla ssis LA 21.8 ja mies varasi itsensä juuri siksi viikonlopuksi Muurikki näyttelyihin firman markkinointihommiin... et jos oikein kohille sattuu, ni täytyy varmaan ottaa äiti synnytykseen mukaan :p se oli ekassa ultrassakin mukana, kun miehelle sattu työkeikka, vaikkei pitäny. noh murehditaan sitä sitten tuonnempana.

keskiviikkona olis se sokerirasituskin tiedossa, yhtään en odota innolla sitä 12 h syömättä juttua... neuvolakin ois perään, jossa saan ne kelan paperit nyt sit viimeenään. palkanlaskijalle soittelin tänään ja tietenkään meidän pomo ei ollut ilmonnu sitä mun aikeista. onneks soitin, nyt on viel se 2 kk ennen, nippa nappa...

vappu ja viikonloppu muutenkin meni pihatöissä ja parit itkukiukkuraivarit piti varmuuden vuoksi ottaa että sai homman hoitumaan. istuin ulkoeteisessä ja vollotin. jälkiäpäin vähän nauratti...sekä mua että miestä. en oo ihan tottunut tähän ailahtelevaisuuteen, jota on ilmassa enempi ja vähempi!

maha alkaa olla aika möhkö ja sambat alkaa aina kun istuu pidempään paikallaan :D

hyviä vointeja kaikille! palaan sitten sokerirasituksen tulosten kanssa...josko joutuu ruokavaliolle.

sissi ja papana 24+3
 
Heippa hei :wave:

Mandya komppaan, nyt ei oikein juttua irtoa. Luen kyllä mutta nyt ei oikein jaksa enempää. Välillä taas sitten on kauhea puheripuli :LOL: Tj 23 ja sitten alkaisi kesäloma, sitä ennen kiireisenä pitää kouluhommat, joita on täällä teillekin jos jotakuta kiinnostaa :LOL:

Hyviä jaksuja kaikille :heart: Ja ilmoitelkaahan tosiaan jos 09 paketti jollekin saapuu postiin, itse laitoin hakemuksen 22. päivä (muistaakseni), eli toivossa elän että uusi paketti tulis :)

Vilma ja Elma 25+3
 
outiko joo kyllä mäkin toisaalta uskon että jos vauva syntyisi silloin 12. päivä niin luultavasti mies olisi sitten meidän kanssa, mutta varma en kyllä ole.
On se nimittäin kyllä niiiin pelihullu, ja vielä kun heillä on niin "loistava" tuo joukkuehenki, että jos joku jää pois pelistä viime hetkellä niin sitten kyllä soitetaan ja haukutaan ihan pystyyn.
Siis kyllä sitten tietenkin usein ihmiset ymmärtää jos sanoo ettei todellakaan ole tulossa peliin, mutta kuten jo joskus aikaisemmin taisin sanoa, niin miehen kaverit ovat vahvasti sitä mieltä ettei perhe saa haitata harrastuksia ja muuta "omaa elämää".
Mutta kyllä mä toisaaltä mieheeni luotan niin paljon että uskon että haluaa olla mun ja vauvan kanssa mielummin kun pelaamassa.
 
Heipähei pitkästä aikaa, tai ei niin hirveen pitkä mutten ole viikonlopun aikana kerenny täällä käydäkään... On ollu hienot ilmat ni pitäny ulkona olla tietysti B) Tänään vissiin illasta pitäsi sataa vettä, ainaki saatiin ulkoilla tuossa lasten kanssa puolen päivän aikaan parisen tuntia ku aurinkoki paistoi mut nyt meni pilveen. Lämmintä silti on :)

Vappu meni meilläkin rauhallisesti, kotona oltiin ja herkuteltiin :p Leivoin vappuaattona munkkeja ja olipas hyviä, jäi ihan koukkuun niihin :p
Simaa ei tullu juotua kun ei sitä tehtykään eikä ostettu.
Perjantaina käytiin sit meidän kummipoikaa morjestaa ja kattoo kaupungin vilskettä.

Kohtahan se on äitienpäivä :) Meidän esikoinen on kerhossa värkkäillyt jotain äitienpäivälahjaa, keskiviikkona varmaanki sit saavat kotiin ne :)

Meillä kun tuo esikoinen jo ymmärtää, että äitillä on vauva masussa, niin kyllä hän odottaa kovasti :) Haluaa aina kokeilla masua, tuntuuko liikkeet ja on saanu muutamia monotuksiakin käteen, vaikka aina meinaa olla hiljasta ku joku muu laittaa käden masun päälle ;) Poikakin varmaan ymmärtää jotenkin että on vauva masussa, vaikkei ole kuin 1v2kk ikäinen. Mutta kun kysyn että "missä vauva?" niin poika ottaa paitaa mun masun päältä pois ja rupeaa taputtaa masua :D :heart:
Meidän tyttö toivoo välillä et tulee pikkusisko ja välillä taas että pikkuveli, aina vaihtelee ku kysytään :D

Mulla on napa ollu ulos päin jo kauan, ihan raskauden alusta asti. Aiemmissa raskauksissa pullahtanu vähän myöhemmin mut nyt ei ku ihan alussa jo :) Hassun näkönen ku paidan läpi näkyy semmonen mollukka vaan :D

kikka hienoa, että miehesi poika otti vauvan tulon noin hienosti :)

RangaTanga Oikein hyvää matkaa :)

Luminella Mukavaa, et reissu meni hyvin :)

Nyt ruoka laittaa uuniin et kerkee valmistuakin joskus. Meni vähän myöhäseks tää ruuan laitto ku ulkoiltiin ja sit laitoin pojan päikkäreille tuossa 15 jälkeen. Ja mieskin tulee kohta töistä.

Mut mukavaa päivän jatkoa kaikille! :wave:

mertsu 24+2
 
Täällä ei ole tapahtunut mitään erikoista.... ei mikään oikein innosta.... kuuma... :/
Aikasemmin jo kirjoitin että mun iän saisi korjata yhdellä ylöspäin... äsken ei ainakaan ollut vielä.... vaikka enhän mä täytä nykysin muuta kuin 25 ;) :LOL:
Turvotusta on edelleen , ei meinaa pystyä pitämään sukkia ollenkaan jalassa , tosi inhottavaa!
Kelan paprutkin sain =) pitäisi täytellä =)
 
Heipparallaa!

Täytyy heti tulla tänne hehkuttaan! Hain tänään postista äitiyspakkauksen. Tuli tämän vuoden (-09) pakkaus joten vanhoja ei varmaan enää sitten tuu kellekkään. Joku taisi kyselläkkin, joko uutta pakkausta on alettu jakamaan. Saatan muistaa väärinkin kun nopsaan lukaisin läpi näitä juttuja. On kyllä paljon söpömpi mitä niissä kuvissa ja tyytyväinen kyllä olen. :) Niin ja itse vein paperit sillon 16.4 ja päätös oli tehty 24.4.

Aika tosiaan kuluu kuin siivillä. Enää 14 viikkoa laskettuun aikaan. Tuntuu melko vähältä jo. Ihanaa kun saadaan omat pienet nyytit syliin! :heart:

Kikka89 Ihana reaktio miehesi pojalta ja hienoa että hän sai sanottua vauvasta :)

Liikkeitä täällä tuntuu päivittäin useasti. Kova siis liikkumaan tää meijän vauveli. Välillä kyllä tuntuu että lepäileekö se koskaan :LOL:

Nyt pitää lähteä kahvin keittoon ja sitten imuroimaan. Tulenpas sitten paremmalla ajalla kirjoittelemaan lisää. Hyviä päivän jatkoja kaikille!

äiskä & pikkuinen 26+0 POKS!! :heart:
 
Vaunut tilattu ja tulee joskus kesäkuussa, että hyvin ehti. :D eli tälaiset tilattu: http://www.lastentarvike.fi/default.asp?docId=11971&paatuoteid=126&valikoimaid=1

hoitolaukun ostin jo nyt, kun en malttanut jättää sitä kauppaan. :D tässä hoitolaukku: http://www.lastentarvike.fi/images/Paatuotekuvat/Large/Emmalj08_hoitol_CremeLeathe.jpg

ja molemmat siis white croc keinonahalla. :p kauan mietin, mutta noihin nyt päädyin, vaikka järki välillä oli eri mieltä. :LOL:

Pelkopolilla meni hyvin. Kätilö oli sama, joka oli ollut mulla ultrissa. Keskusteltiin mun fiiliksistä ja käytiin läpi kuvien kanssa, että mitä synnytyksessä tapahtuu ja minkälaisia kivunlievityksiä on olemassa. Mieli on hiukan rauhoittunut ja sovittiin uusi aika kesäkuun alkuun. Silloin käydään tutustumassa synnytyssaliin ja osastolle.

Kelan sivuilla kävin ja ei ollut mitään tietoa hakemuksesta. Täytyypä soittaa palkkoihin, että ovatko laittaneet eteenpäin...

Ai niin, intouduin ostamaan Lindexiltä pari bodya ja yöpuvun. Oli söpösiä. :heart:

Luminella ja matkustaja 26+2
 
Moi!

Minulla on ollut hieman kiireistä viime viikkoina. :) Palkaton työharjoittelu loppui toissaviikolla (vihdoin ja viimein). Olihan sielä mukavaa, mutta nyt pääsee rahaakin tienaamaan samoista hommista, joten motivaatioita löytyy hieman enemmän. Ja samalla saa tuota äityis- ja vanhempainrahaa nostettua hieman minimistä ylöspäin.

Viimeviikolla aloitinkin uudella työpaikalla. Se onkin hieman fyysisesti raskaampi paikka, joten saa nähdä kauan sielä pystyy työskentelemään. Selkää jomotti loppuviikosta jo oikein mukavasti. :( Olen kuitenkin ajatellut että sinne olisi mukava mennä sitten vanhempain vapailta takaisin. Joten toivottavasti en ihan huonokuntoiseksi mene, että suostuvat ensi vuonna ottamaan minut sinne uudelleen töihin. (Sijaisuudesta on siis kyse.)

Tänään olin sit minun toinen neuvolla käyntini. Viimeksi oli joulukuussa neuvolla. Jotenkin tuntuu niin järkyttävältä pitkältä väliltä tuo 4 kk ekan ja tokan käynnin välillä. Sitä ne nämä säästöt tuottaa. Olenkin odottanut pitkään että pääsisin sinne. Omalla terkkarilla ei ollut aikoja vapaana moneen viikkoon, niin menin jonkun toisen luokse. Sitä naista ei kyllä vaikuttanut kiinnostavan minun tai vauvan vointi ollenkaan. Niin tympeää ja vähä sanaista oli vastaanotto. Itse olen hyvin hiljainen, mutta harvoin hoitajat minua päihittää siinä asiassa. :) Tarkistettiin just kaikki pakolliset hemoglobiini, verenpaine, paino ja sydänäänet. Jotka kaikki ok. =) Sit se kysyi vaan oliko minulla kysyttävää, ja kun ei ollut niin ulos ja seuraava.. No sain ainakin kelan paperit vietyä eteenpäin.

Mocca 23+3
 
Heippa!

Joku sanoi että äitiyspakkaus on lähetetty, niin mistä sen oikein näkee? Mä kävin kelan sivuilla katsomassa ja siinä lukee et äitiysavustus päätös on tehty 28.4. Oon vaan niin malttamaton haluisin sen jo.

Kaikki hyvin, kesäloma alkaa 28.5. Väsymys on tullut uudestaan, se tietysti harmittaa vähän.

Mansikkatee ja Hippuli 27 tasan
 
Anna333 joo ei saa siis syödä tuohon aikaan, mutta ei myöskään juoda. Eli vettä saa koko 12 tunnin aikana juoda yhteensä vain lasillisen, että silleen... teki tiukkaa itsellänikin näin lämpimällä ilmalla ja koko ajan hirveä jano ja suu kuivasi...

mocca83 täytyy sanoa, että teillä on vähän ehkä liikaakin säästetty noissa neuvolakäynneissä.. ja jos vielä sait noinkin mukavaa palvelua, niin onpas kiva :|

Tässä seurataan nyt Suomi-Kanada matsia, tai aletaan katsomaan miehen ja mahan kanssa :)

Olimme eilen Ikeassa, ostin kauan haaveilemani lampaantaljan :p saa sitten vaunuihin talvella ja muutenkin lämmikkeeksi.. ja sitten myös ostimme jotain pikkukrääsiä :) ostoskärpäinen iski, kun saatiin vähän enemmän rahaa :p

Zinnie 27+3
 
äiskä87 Kiva kuulla, että olet saanut jo tämän vuoden pakkauksen =)

Luminella Tosi nätit vaunut teille tulee. Ja vaikka väri onkin "arka" niin varmasti saa pidettyä puhtaana, kun kankaan materiaali kuitenkin sellaista.

mocca83 No jopas on säästetty teillä neuvolakäynneissä, huh huh. Aika hurjaa, että noin harvoin pääsee käymään.

Anna333Mulle sanottiin että mielellään ei saisi juoda, mutta kyllä mun oli ainakin ihan pakko vähän juoda vettä. Oisin varmaan kuivunut muuten :D

Sain äsken sen uuden polkupyörän.
Oli niin ihanan söpön värinen (pinkki), että ihastuin siihen samantien. Mies onneksi jo laittoi sen mulle ajokuntoon niin pääsen huomenna kruisaileen =) Vanha pyörä alkoi jo olla vaarallinen, kun ei jarrut toiminut.

Kauhee, kun on maha pinkeenä ollut muutaman päivän. Ihan sellanen "kiree" vatsa :D

outiko 27+5
 
Zinnie paljonko muuten se lampaantalja maksoi? Kun itsekkin haaveilen sellaisesta.

Mistä muuten olette ostateet tai olette ostamassa tarvikkeita? (mm. vaunut, sänky, turvaistuin..)

Me olemme ostamassa vaunuja vaunula.fi liikkeestä ja sänky näillä näkymin kodin ykkösestä :)
 
tyttönen90 tuo lampaantalja maksoi Ikeassa n. 35?, mutta niitä on vähän kaikkialla mm. Anttilassakin vissiin? hintahaarukkaa olen nähnyt 35-50?

Tarvikkeista tosissaan melkein kaikki jo hankittu, muutamia pikkujuttuja enää hankkimatta mm. ehkä itkuhälyttimet.. mutta ootan nyt kun kaverit niitä vauvakutsuja innolla järkkäilevät, että mitä ne siellä keksivät :)

-..ja takaisin lätkän pariin.. :p
 
tyttönen90 Meillä on pinnasänky ja hoitopöytä Lastentarvikkeesta ja Vaunut Oran tehtaanmyymälästä ( netin kautta tilattu)

Hitto että oon huutanut koko illan, kun katoin tuota Suomen peliä. Onneksi tuli voitto kotiin!!

outiko 27+5
 
Huomenta kaikille !!

Olin sitten eilen siellä perhevalmennuksessa.
Ihan viimiseen asti mietin että lähdenkö vai en, mutta lähdin kuitenkin vaikka vettäkin vielä vähän satoi siinä vaiheessa kun pääsin ulos ovesta.
Mutta sitten sekin loppui.
Oli kyllä ihan hyödyllinen kerta, periaatteessahan se oli isätunti, mutta me naiset sitten olimme toisessa huoneessa kun periaate on se että isätunti on miesten oma juttu, ja naiset eivät saa olla siinä kuulemassa.
Meille sanottiin että varmaan tunti menee ennenkun miehet ovat valmiita, mutta siellä ne sitten jaksoivat suunnitella lastensa koko tulevaisuutta yli 2 tuntia !!
Vähän siinä alkoi paikat jo puutumaan kun koko sen ajan joutui istumaan paikallaan.
Meille kyllä sanotiin että jos alkaa istuminen tuntua pahalta, niin saa kyllä kävelläkin, mutta en sitten viitsinyt siinä pienessä huoneessa alkaa ravaamaan edestakaisin.

Harmi vaan kun ei tuo oma mies päässyt sinne mukaan niin en voi kuulustella häneltä että mitä siellä isätunnilla oikein puhuttiin..
Kivaa tuntui miehillä olevan, ainakin sen perusteella kun välillä avattiin sitä meidän huoneen ovea, että vähän tuli ilmaa sinne, niin kauhea pulina ja nauru sieltä kuului.
Kai se on noille tuleville isillekin hyvä kun saavat jutella ihan vaan äijäporukalla, kun yleensä on vaan näitä naisten juttuja.

Sellaisen asian huomasin että tämä meidän pikkuinen muuttui tosi levottomaksi kun puhuttiin ehkäisystä imetysaikana.
Ëi selvästikään halunnut kuunnella sellaisesta :D
Ja heti kun vaihdettiin aihetta niin rauhoittui.
Ja sitten puhuttiin vähän nukkumisesta, liikunnasta synnytyksen jälkeen, ja sitten paljon oli ihan vaan sellaista vapaata keskustelua.
Loppuaika puhuttiin sitten miehistä kun eivät millään malttaneet sitä omaa tuntiansa siellä lopettaa.

Mutta nyt taas pitäisi syödä ja pukea että pääsee koiran kanssa tuonne ulos, ja sitten pitäisi yrittää siivota kun eilen sain imuriin uusia pölypussejakin ostettua.
 
Äiskä87 hyvä, kun ilmoitit, että sait 09-pakkauksen.

Tämä oli myös kelan sivuilla: Kela jakaa tällä hetkellä vuoden 2009 pakkausta. Pakkaus vaihtuu vuoden 2010 pakkaukseen, kun edellinen pakkaus on jaettu loppuun.

Jee, saan laittaa pakkauksen tilaukseen tällä viikolla! Yksi asia vähemmän mietittävää. :)

Tulen kommentoimaan lisää tässä työpäivän aikana.. :D

Vaavitar + tintta
 
Huomenta =)

Mulla on alkanut tulemaan tuota esimaitoa sitten oikeen urakalla. Ennen tuli ihan vaan satunnaisia tippoja silloin tällöin, mutta eilen, kun harrastettiin seksiä ja mies puristeli tissejä vähän kovempaa, niin oikeen valui sitä maitoa. Mieskin vaan kesken seksin sano että "kokeile mun rintaa". Oli meinaan ihan märkä. Sitten lakanakin oli ihan märkänä ja aamulla yöpaita :LOL:
Toivottavasti tämä ois merkki siitä, että myös imetys sitten onnistuisi ja maitoa tulisi myös silloin.
Mun mielestä oli jotenkin ällöä, kun kesken seksin rupee tollei valumaan, mutta miehen mielestä se oli tosi söpöä :heart:

Hitsit, että odotan huomista neuvolaa ja lääkärikäyntiä. Saa tietää minkä kokonen pikkunen täällä masussa riehuu :D
Mun pitää myös antaa tässä lähipäivinä uus pissanäyte, jotta saadaan selville onko ne mun antibiootit auttanut siihen pissatulehdukseen. Mutta täytyy siitäkin kysyä huomenna neuvolassa lisää.

Outiko 27+6
 
Hankinnoista, me pyritään käyttämään K-ketjua Plussan takia (meillä se on kannattanut jo vuosia) ja jonkin verran Suomen Monikkoperheet Ry:n jäsenetuliikkeitä, kun saadaan niistä nyt sitten alennusta!

Kaksosten vaunut: Ora Land pomeranssi -kuomurattaat oman kunnan Oraselilta eli suoraan tehtaanmyymälästä! http://www.orasel.fi/www/popupcard.php?id=36

Lastenhuoneiden kalusteet: Tilattu Sievä Sisuste Oy:n Pesäpuu-sarjaa Askosta kanta-asiakaspäiviä (-20%) hyödyntäen! :p http://www.sieva.fi/index.php?group=00000018&mag_nr=1

Lastenhuoneiden boordit ja wall stickersit: K-Raudan kautta http://www.decofun.com makuuhuoneeseen teema Little Rabbit ja "leikkihuoneeseen" teema Bears. :heart:

Itkuhälytin: Ostin Citymarketista Philipsin vähän "paremman" mallin, olisko ollut SCD510/00 http://www.consumer.philips.com/consumer/fi/fi/consumer/cc/_productid_SCD510_00_FI_CONSUMER/SCD510-00

Rintapumppu: Mustasta Pörssistä Philipsin Avent Isis, sähkökäyttöinen Twin http://www.p4c.philips.com/files/s/scf294_02/scf294_02_pss_fin.pdf

Kantoreppu: Yksi suklaanruskea New Generation Ergo hankittuna Porin Pikku-Papoosesta http://www.pikku-papoose.fi/kauppa/product_info.php?cPath=24_37&products_id=79, samasta paikasta tilasin itselleni parit erilaiset Carriwellin tukivyöt.

Vauvan vaatteita: Mm. parit luomusilkkiset/villaiset Pikkiriikki-malliston vaatteet (40cm) ja normaalit 50cm vaatteet, lampaantaljan, hoitopöydän alusen, rinnan lämmittimet, kestovaippajuttuja, vauvan peitteen, hirssiakanatyynyn ym tilasin kotimaiselta Ruskovillalta http://www.ruskovilla.fi. Pojille sopivan väriset Marimekon raidalliset haalarit ja niihin sopivat pienenpienet sukat ostettiin 4D-ultran "kunniaksi" Porin Casa Ratsulasta ja nyt lauantaina löysin Porin Anttilasta Finnwearin luomupuuvillaisia vauvanvaatteita alennettuna. Osa muumi-kuvioisia. :) Body, unihaalari, lappuhaalarit, collegepaita ja housut. Koot 60-70cm eli ihan aluksi meillä tietysti turhan isoja.


Liikkeistä; täällä Lilliputit touhuaa kovasti päivittäin, voitte varmaan ainakin jotenkin kuvitella millaiselta tuntuu, kun raajoja on massussa yhteensä 8 kpl.. :D Vielä ei potkut onneksi satu..

Oma vointi on aivan loistava! Aamuöisin nukun vaan aika usein levottomasti tai valvon, kun olen käynyt vessassa joskus 1-4 välillä.. Ja suht kevyenkin ruokailun jälkeen tahtoo nousta oksennuksen maku suuhun, ainakin jos kumartelee.. :x Sen verran pieni tila on vatsalaukulla. Mutta massu on viikkoihin ja tuplaraskauteen nähden kevyt ja siro, en siis valita. B)


Aivan ihanaa aikaa ollut mulla tämä raskaus!! Haikeaa jo ajatellakkin, että aika pian nämä tiitäiset ovatkin ulkona maailmassa.. :| Miehen kanssa menee loistavasti, ja mulla raskaus ei ole aikaansaanut mitään negatiivisia tunnekuohuja, päinvastoin, ne harvatkin on jääneet pois!


Hyvää vointia ja onnellista odotusta kaikille muillekkin!!


 
Sain eilen postista ne kelan päätökset rahoista ja äitiysavustuksesta. Siinä luki, että äitiysavustus toimitetaan parin viikon sisällä päätöksen antamisesta.

Oon tänään selkä kipeänä kotona.. Jospa tää tästä.

elokuussa09
Sain sun iänkin päivitettyä.. :)

Mukavaa tiistaita kaikille! =)

Mandy ja nappula 27+1
 
Mulle on tullut eilen tai tänään päätös äitiyspakkauksesta nettiin. Päätös on laitettu postiin, toivottavasti pakkauskin. Aloin jo ihmettelemään että miksi ei päätöstä tule. Mä odotan pakkausta jo ihan innolla. Hassua! =)

Kuukauden päästä tähän aikaan mulla on ensimmäinen kesälomapäivä. Aika menee ihan hirveän nopeaan.

Päksäkkä 26+0 POKSIS
 
Pitäisi itekki täyttää ja kiikuttaa paperit kelaan mut ku tässä on aina se kyytiongelma et millä pääsen viemään ku porukatki töissä ja mies töissä... Mut jospa minä tässä saisin ne vietyä. Tai sit täytän netissä. Mut helpompi ehkä viedä ku pitää se raskaustodistuskin liittää mukaan.

Tänään ajattelin leipoa mokkapaloja, tekee ihan hitosti mieli! :p

mertsu 24+3
 
Lilliputit muistatko mitä maksoi cittarilla itkuhälytin? Itse olen kans tuota philipsia kattellut, mutta mietin josko ostaisi käytettynä. Uusi olisi tietenkin aina uusi. Ja hui, jollakinhan oli räjähtänyt se itkuhälytin vaunuissa tms. Onneksi meidän vaunuissa tulee olemaan taskut sekä kuomun ulkopuolella, että sisäpuolella, voi sitten rauhallisin mielin pitää itkuhälytintä ulkopuolellakin, jos ahdistaa. :) Kaikkea sitä kuuleekin. Onko moni hankkimassa sitä kunnon univerkkoa vaunuihin? Eli sitä ns.metallista kehikkoa, ettei pääse linnut/kissat/rotat? Mikähän hepe-verkko se kotimainen oli nimeltään..

Vaavitar + tintta
 

Yhteistyössä