ELOKUISET LEIJONANPENNUT 2009 - toukokuussa

huomenta mammat!

keskiraskauden neuvolalääkäristä kotiuduttu ja kaikki hyvin! =)
rv 26+5
sykkeet +150
painonmuutos/vko +639 (yht.tullut 5.3kg)
paineet: 120/64
hemppa:124
sf-mitta 25cm
kohdunsuulla kaikki ok.

aika kyllä menee niin nopeeta,enää 3kk kun on meidän kuukausi :heart: esikko on oppinut hirveästi uusia taitoja,on oppinut itse menee istumaan,on oppinut vilkuttamaan ja taputtamaan käsiään vastakkain,muutamia konttausaskeleitakin on jo otettu, tytöllä siis ikää 5päivän päästä 9kk :heart:

sain nyt sitten lääkäristä reseptin tähän närästykseen mikä on ihan hirveetä,ei oo enää pitkiin aikoihin renniet auttanut,no tän lääkkeen pitäisi kuulemma tehota ja oli edullistakin =) toivotaan parasta,että auttaa! =) muuten vointi on ollut mitä mainioin.

ainut vaan,että olen vähän sortunut yltiömäiseen herkutteluun leivonnaiset,karkit,pizzat,sipsit,limut jäätelöt kaikki kelpaa :D ja määrät siis ei ole mitään pieniä :whistle: no sen nyt näki neuvolassakin,että oli tota painoa lähtenyt vähän enemmän tulemaan ja tiedän kyllä varsin hyvin mistä se johtuu :whistle:

jaksuja mammoille ja masuille! :wave:

ajatar&vempula 26+5 ja veera kohta 9kk
 
Neuvolakuulumisia täältä.

Jostain suustä oli aika ahdistava kerta nyt.
Siellä oli oman terveydenhoitajani lisäksi harjoittelija, ja tuntui että se mutkisti paljon asioita.
Terv.hoitaja kauheasti kyseli meidän parisuhteesta, ja alkoi jotenkin tuntumaan että epäilisi jotain.
Puhui perheväkivallasta, kertoi että se voi olla fyysistä tai psyykkistä.
Meillähän ei siis nyt ole tälläistä ollut, ja koitin kyllä tehdä selväksi että kaikki on hyvin, mutta jotenkin jäi mietityttämään, että uskoiko neuvolantäti sitä...
Kovasti tuntui olevan huolissaan mun jaksamisesta ja muusta, vaikka mielestäni olen kyllä ihan hyvin jaksellut, ja vaikka olisinkin ollut väsynyt tai muuta, en mielestäni ole sitä neuvolassa näyttänyt...
Lisäksi tämä harjoittelija mittasi sf-mitan ensin väärin, ja se oli sama kun viimeksi noin 3 viikkoa sitten.
Mutta joo...

Viikkoja: 26+1
Hb: 111 ( lisää rautaa )
Paineet: 130/71
Paino: 58,5 ( neuvolantäti vähän vihjaisi että on tullut vähän liikaa kun lähtöpainosta on tullut 10 kg lisää, mutta ei kuitenkaan sanonut suoraan )
Sf-mitta: 25 ( harjoittelija sai mitaksi 24 ) nyt sentään pääsin jo ylimmälle käyrälle kun aikaisemmin on ollut senkin yläpuolella.

Lisäksi täti kokeili tunteeko mitenpäin vauva on ja kuulemma on perätilassa.
Pää oli ihan tuossa rintalastan alapuolella.
Ja sitten harjoittelijakin tietysti halusi kokeilla.
Mutta siis kuulemma tuo perätila ei vielä tässä vaiheessa mitään haittaa kun kuitenkin vauva siellä vielä pyörii vaikka kuinka paljon.

Lisäksi sain vielä liikkeidenlaskenta taulukon, mutta kuulemma vielä ei tarvitse alkaa laskemaan, mutta sitten loppu raskaudesta enemmän täytyy kiinnittää huomiota kun vauvalla ei ole enää niin paljon tilaa liikkua, ja liikkeet saattavat vähentyä.
 
Heippa!

Pakkausta täällä ei näy vieläkään :(

Ne perhevalmennusajat tuli tänään. Eka kerta on 28.5 mikä käy hyvin koska on mun viimenen työpäivä. Harmittaa vähän kun pitävät sen Ahtialassa (melkein kymmenen kilometrin päässä). Ois ollut kivempi käydä vähän lähempänä. Meillä kun on vaan yks autokin.
 
Heippa

Kiitokset tuestanne :heart: Sain juuri pomolle laitettua viestiä. Tiedän kyllä, että ottavat asian hyvin, koska ovat musta ja vauvasta huolissaan. Ymmärrän kuitenkin, että aika säätö tulee mun hommista, kun en yhtään ehtinyt niitä siirtää, mutta tottahan sekin, että korvaamattomia meistä ei kai kukaan ole. :) Ikävä vaan tulee tota porukkaa, mutta pääseehän sinne sitten viimeistän nyytin kanssa. Varmaan ois eri juttu jos ois esim. selkä kipeä, suhtautuminen vois olla eri. Meillä yhden työntekijän vaimo synnytti kilon painoisen pojan ja raskastahan se perheelle oli, nyt kuitenkin kaikki hyvin, poika varmaan jo siinä viiden paikkeilla.

Outiko mullahan massu menee ihan jollain omilla käyrillä ja lääkäri totes, että hyvä, että on ainakin nyt kokoa, jos aikasemmin maailmaan tulee kun pitäs. tietty keuhkojen kannalta olis suotavaa, että kaveri pysyy masussa vielä pari kuukautta.

Sisko tulee kohta pitään seuraan, kaikki muutenkin on suhtautunut niin tsemppaavasti ja tukien, että tässä meinaa ihan herkistyä :)

Mä muuten olin varsinainen superäiti tuoreiden pullieni ja aina uusien kokkauksieni ja siivoiluintoni takia esikoisen vauva-aikana. Lisäksi aina unilla lenkkeilin itseni äkkiä kuntoon...tämä kaikki vaikka mieheni on varmasti tän planeetan auttavaisinta ja ahkerinta lajia. Kaippa vaan koitin todistella maailmalle, että kattokaapas kuinka nuoret äiditkin pärjää...no puolvuotta tota ja olin ihan puhki ja onneksi läheiseni saivat minut ruotuun. Nyt en moiseen meinaa sortua :) :) Vaikka edelleenkin kyllä tykkään leipomisesta yms. Mutta nyt mulla on apuna reipas nelivuotias ja on eri asia tehä sillon kun tekee mieli tehä, kuin ns. pakolla.

No olipas taas sepustusta, jospa sit kahvetta keitteleen. Tänään ollut vähän lepoa suppareista, liikkuessa kyllä kovettuu, mut ei satu :)

Aurinkoista päivää toivotellen

Permis ja Veikko 25+3
 
kikka89 Kai se terveydenhoitaja kysyi sulta suostumuksen siihen, että harjoittelija saa olla mukana? Kun mullakin oli eilen siellä lääkärillä mukana joku opiskelija, niin ne kysy heti alkuun että onko mulle ok, että harjoittelija osallistuu tutkimukseen.
Jos meinaan harjoittelijan läsnäolo ahdistaa niin sen osallistumisen saa kieltää.

permis Minustakin on vaan hyvä, että lapsi on nyt jo "iso" tai parempi ainakin näin päin. Mulla on toi sf mittakin ollut joka kerta yläkäyrillä, joten kyllä mä arvelinkin että vauvan täytyy olla kooltaan myös yläkäyrillä. Mutta ei toi 1250g vielä kuitenkaan ihan kauheen iso oo näille viikoille.

outiko 28+1
 
Treelo Meillä selvittiin ton kakkosen ja kolmosen kanssa ihan hyvin ilman tuplia kun ikäeroa on 1v7kk ja tuo isompi on kova kävelemään ja reippaasti jaksanut seisomalaudallakin keikkua mukana. Nyt kun meille tulee kolme alle kolme vuotiasta, ajattelin että ehkä helpoin näin ja tää kolmonen ei ole kovin napakka kävelijä varmasti vielä kesällä (1v4kk). =)
 
Apuwa. Mun tarvis saada itelleni kesävaatteita. Mistä olette tilanneet äitiysvaatteita? Olen yrittänyt etsiä netistä,mutta olen lähinnä löytänyt sivuja missä on hirmu kalliita vaatteita.

jenzka 24+1
 
outiko Ei multa siitä mitään kysytty.
Tiesin kyllä että sillä mun terveydenhoitajalla on harjoittelija, koska oli pitämässä perhevalmennusta ja kun kuuli kenen luona käyn niin kertoi olevansa tämän harjoittelija.
Silti kyllä jotenkin hämmästyin kun juuri tämä harjoittelija tuli minut hakemaan huoneeseen ja terv.hoitaja tuli vasta sitten perässä.
Eipä se harjoittelijan läsnäolo oikeastaan ollut ongelma, jos olisi lääkärin tarkastuksesta ( siis sisätutkimuksesta ) ollut kyse niin sitten olisin kyllä kieltänyt jos olisi kysytty.
Mutta olihan siinä juuri se että kun sf-mitta jouduttiin mittamaan kahteen kertaan, ja muutenkin oli tosi sellainen olo että olin joku "harjoituskappale" kun harjoittelija halusi kaikkea kokeilla...
Mutta enemmän kyllä ahdistavan siitä käynnistä teki se kaikki "tenttaaminen" , mutta voi tietysti olla että sekin liittyi harjoittelijan opetukseen, että näki mistä asioista on kuitenkin hyvä puhua.

Niin ja kävin tuossa hakemassa äitiyspakkauksenkin.
Oli tämän vuoden pakkaus, kun sitä tuossa vähän jännitin.
Hetihän se oli pakko purkaa ja katsoa mitä siellä on, ja kyllä tykkäsin ja mielestäni näyttivät paremmilta näin luonnossa kun mitä kuvissa.
Joitain vaatteita siellä on mitä tiedän ettei käytetä, mutta oli myös sellaisia mistä todella tykkäsin.
 
jenzka Mä oon ostanut H&M:ltä aika paljonkin äitiysvaatteita, siis ihan liikkeestä, kun postimyynnissä jotenki suppeempi valikoima. Niin ja nythän löytyy ihan normaalimallistoistakin paljon kaikkia tunikoita,mekkoja yms. mitkä menee mahankin kanssa =)

kikka89 Ok. Mun mielestä niitten kyllä kuuluisi kysyä aina että saako harjoittelija osallistua, mutta en sitten tiedä. Mulle tosiaan tehtiin eilen sisätutkimus ja oli kieltämättä aika hassua, kun lääkäri tekee sisätutkimusta ja harjoittelija siinä kurkkii vieressä :D Mutta ajattelin, että kyllähän sitä synnytyksessäkin joutuu olemaan haarat levällään monenkin hoitajan edessä että samapa tuo :LOL:
Mukavaa, että sinäkin sait tämän vuoden pakkauksen jo =)

Tänään olisi illalla taas mammauinti/jumppa, ihanaa. Kun selkä ja jokapaikka taas ihan jumissa niin kyllä se vedessä olo auttaa.

Outiko 28+1
 
Hei kaikki!

Yritän vähän kommentoida näin työpäivän puitteissa. :D Ei kerrota työnantajalle. :)

Ihania masuja teillä! Kehtaiskohan sitä laittaa oman kuvansa tänne. Kun tyttö on tulossa, ja näytän siltä, kun olisin vain lihonut hirveästi. Jenkkakahvat suurenneet ja selkäpuolellekin on tullut läskiä.. Jotenkin sitä vain "levenee" paljon, mieluummin olisin ottanu vatsan tuohon "eteen".

Jenzka tilasin kans jotain h&m:n postimyynnistä, surkea valikoima, mutta lähimpään h&m:ään, missä olis äitiysvaatteita, on pitkä matka, eikä tuu varmastikaan lähdettyä. Mutta siellä espritin online shopissa oli ihania vaatteita, vain hieman kalliita mun makuun...

Outiko ja permis täällä kans yks yläkäyrillä menevä. Sen vuoksi nyt sokerirasitukseen. Siskolla otettiin 1,4kg sikiö vattasta pois, viikkoja 30. Ja oikea vauva siitä sitten ajan kanssa tuli. :) Ja toisella siskolla kauhisteltiin, kun käyrät liiteli missä sattui, mutta viikkoja muistaakseni 37 ja joku 3kg painoinen vauva. Joten ei ne aina kerro totuutta. kyllä se ruumiinrakenne ja kohdun paikka yms.vaikuttaa. En ainakaan halua synnyttää sitä 5kg painoista, sen verran synnytyskammoinen olen. :)

Kikka89 meillä oli ekassa lääkärintarkastuksessa harjoittelija-lääkäri, SÖPÖ miespuolinen!, joka sitte siinä tiiraili haaroväliin. Vähä hävetti, olis pitäny ees sheivata jalat ennen lekuria. :) Ja kun olis halunnu kysyä (ja jotain tietty kysyinkin) siltä lääkäriltä mm.hiivatulehduksista yms., mutta pasmat meni sekaisin kun siellä oli se poijankloppi.

Jotain piti vielä kommentoida...
Tänään on ollut muutama supistus, ja muutama ehkä supistus/ehkä ns.kivuliaita liikkeitä.. Toivottavasti jälkimmäiset oli liikkeitä. Nyt pitäis viikko jaksaa pakertaa töissä täysillä, sitten vähän helpottais jo. Ja ajattelin hakea erityisäitiysrahaa kesäkuun puolivälistä tai loppupuolelta. En saanut muuten jättää äitiyshakemusta pelkän äitiyspakkauksen/äitiysrahan takia, vaan kun sanoin, että haen TÄLLÄ TIETOA erityisäitiysrahaa, tyyppi tiskillä sanoi, että laita sitte vasta koko hakemus menemään, kun haet erityisäitiysrahaa. Eli pitää ruveta selvittämään erityisäitiysrahajuttuja.. Hankalaa..

Vaavitar + tintta
 
paljon tänne tulee tekstiä, kaikki kyllä luen vaikken kerkeäkkään kirjoittelemaan itse.
tiistaina oli se paljo pelätty sokerirasitus, mutta onneksi siitäkin selvisin. arvot olivat kaikki viitearvojen sisäpuolella, vaikka muuta pelkäsinkin. tota elopainoa kun on...
nyt riesana flunssa. kaksi vapaata olen jo tudille uhrannut, ja huomenna olisi työpäivä. aamulla olisi kyllä neuvolakin, joten itseäni kuunnellen katson huomiseen, että pyydänkö sairaslomaa. ei oikein tunnu hyvältä mennä tartuttamaan vanhuksia ja työkavereita... ja muutenkin tuntuu, että pää räjähtää rään paljoudesta.

HelinäKeiju75 ja Önni 26+5
 
Kikka mulla oli ekassa synnytyksessä arsenaali harjoittelijoita analysoimassa, tosin sit kun homma alko karkaan käsistä ni harjottelijat sysättiin syrjään oikein voimalla. Yksikin kätilö oikein tuuppas tytön pois ja sano, että puhele sinä rauhottavia äidille, me otetaan vauva pois masusta. Musta oli kuitenkin ihan kiva, koska noilla harjoittelijoilla on aikaa puhua ja ottaa ne henkisetkin asiat huomioon. Tayshän on opetussairaala ja kaverit kun lääkäreiksi opiskelee ni siellä harjottelee ja tosi hyvää reeniähän se heille on. Kerran on harmittanut, kun jouduttiin esikoisen kanssa 2kk iässä Tayssiin, kun ressulla oli päässä nestekertymää, eikä kukaan teinnyt mistä se johtu ja harjoittelija joka sattu oleen samasta lukioista kun mä otti pojan vastaan ja teki sille perusmittaukset. Näytti niin vaikeelta vauvan käsittely, varmaan häntäkin jänskätti paljon. No siinä sit sellanen kokonainen ryhmä seuras, kun lääkäri analysoi, että mistä vois johtua. Lopulta jostain yläkerran pimennosta löyty joku valkoparta mies, ketä oli urallaan yhen tällasen tapauksen nähnyt. Oli siis trauma kovasta imukuppivedosta ja pihtisynytyksestä, mutta toisn kuin normaalipahka nousi vasta tollon 2kk iässä ja siis oli sellanen nestemohikaani keskellä päätä. Juu ja kuulemma mun synnytystä on käytetty opetusmatskuna kätilöille ja lääkäreille, esimerkkinä pihtisynnytyksetsä :) No tulipas tekstiä, mutta pointtina, että kannattaa varautua sanoon, että ei halua harjoittelijoita, ketkä tayssissa synnyttää, jos ei siis halua. Ääh olipas sepustus...nyt syömään.
 
permis joo olen kyllä tiennyt sen että TAYS on opetussairaala, ja yleensä mua ei harjoittelijat haittaa.
Jotenkin se tämän päivän neuvolakäynti oli muutenkin ahdistava, ja siis kun ei se opiskelija nyt edes oikeastaan ollut siinä ongelma.
Mutta joo, siis yleensä kyllä harjoittelijat eivät haittaa, mutta esim. synnytys on sellainen että siihen en kyllä halua harjottelijoita.
Tiedän kyllä senkin että se harjoitus on heille tärkeää tulevan ammattinsa takia, mutta kuitenkin synnytys ja gynetutkimukset ovat sellaisia asioita mihin en halua ylimääräistä porukkaa..
Ehkä olen tavallaan itsekäs kun ajattelen näin, mutta mielestäni mulla on oikeus tietyissä tilanteissa kieltää harjottelijoiden läsnäolo.

Kauhee kun tuli tuollainen "puolustuspuheenvuoro" :D
En vaan tiedä miten muutenkaan asian sanoisi..
 
Ymärrän kyllä kikka ja pakko sanoo, että vaikka on kuinka tärkeetä tuo harjottelu ja mulla periaatteessa hyviä kokemuksia ni ei se kyllä kivaa ollu, kun alapäässä kävi koko ajan joku uusi syynäämässä, kiva siinä sit olla kipujen kanssa. Lisäksi en juuri saanut liikkua, kun harjoittelija halus pitää mut koko ajan piuhoissa ja sängyssä. Nyt en kyllä tommoseen suostu.
 
Nopeesti vaan kommentoin..

Outiko Ihme juttuja, yritä kestää, kun oikeesti eihän sun vauva mitenkään erityisen iso oo. Just yks kaveri oli laittanut mittoja facebookiin, LA hänellä elokuun puolella ja painoa n.1200g.. Tiiän kyllä miltä tuntuu kun mulla on kanssa yks työkaveri joka koko ajan päivittelee, kun mulla on niin iso maha. Että hänellä ei ollut tällänen ees laitokselle lähtiessään. Niinpä niin.. Tän kaverin ainut lapsi on jo 15v. ett muistaa varmaan ihan tarkkaan. Ja vaikka sillä ois ollu maha kuopalla, niin mitäs sitte, tää on mun maha.. |O

Kikka89 Mulla on ollu harjoittelija mukana kahdella viime kerralla neuvolassa ja oon ihan kypsä siihen. Kyllähän multa kysyttiin onks se ok, mut enhän mä kehannut sanoa siinä vaiheessa ettei saa olla. Molemmat kerrat meni ihan mönkään. Hatjottelija mittas verenpaineen väärin ja sai ihan huippulukemat!!Mittaus piti uusia. Sitte se paineli mun mahaa ihan älysti ku yritti mitata sf-mittaa niin että mulla jäi särkemään mahaa. Ja kaikenlisäks se mittas sen väärin ku sai seuraavalla kerralla kuukauden päästä 2cm VÄHEMMÄN!!Huoh! Ja lisäks se anto mulle Kelan papereista vain isän vanhempainrahahakemuksen ja mä ku kysyin et onks tää nyt oikea niin se väitti et oli!!!! |O |O Tulipahan vuodattetua..Kyllä mäki ymmärrän et pitää harjotella, mutta toivottavasti ei enää mun kohdalla..
 
Mulla taas on pelkästään hyviä kokemuksia harjoittelijoista. Synnärillä ja osastolla ollessa siinä oli mukana koko ajan opiskelijoita, jotka olivat tosi asiallisia ja kysyivät itse saavatko olla mukana jne. Ehkä mä ymmärrän heitä ja heidän mielenkiintoaan paremmin, koska itsekin harjoittelijana haluan työntää nenäni "jänniin paikkoihin", eli toisin sanoen mitä haastavampi paikka, sitä enemmän kiinnostaisi mennä mukaan ja oppia :D Mutta toisaalta myös tiedän kuinka potilasesimerkeistä harjoittelun puruissa puhutaan niin vähän hirvittää että millaisena potilaana musta on mahdollisesti puhuttu :LOL: Mutta esimerkiksi synnytyksessä en suostuisi todellakaan makaamaan kenenkään testikohteena, vaikka mukaan saa tullakin ken haluaa.

Ja mukavat neuvolakuulumiset Kikalla ja Ajattarella :)
 
Täällä sokerirasius ohi ja tulokset saau.. kaikki hyvin, ei jääty kiinni. No mä vähen veikkasinkin ettei voi käyä toisinpäin, ku rasvasta ruokaa mä en syö (en syö lihaa paljon, en vaan tykkää lihasta.) ja makeasta mulla on huono olo koko raskauden aijan, oksettaa aina ku joku vieressä vaikka syö suklaaa... (mullahan toi pahoinvointi ihan alusta saakka tähänkin päivään saakka oon) se on varmaan raskauden loppuun saakka.

Muuten kaikki hyvin ja meillä huomenna poks päivä)))
kyllä aika menee nopeasti.

Anna ja masukki
 
Mukava lukea teidän neuvolakuulumisia. Nättejä vaunuja ja masuja myös vilahteli tekstissä. :)

Mulla on huomenna aamulla neuvola. Tietääkseni menen vain neuvolantätille, mutta saa nyt sitten nähä. Kohtahan sen neuvolalääkärin aikakin pitäis olla. Mulle vaan ei sitä ole vielä varattu.

Huomiseen...

Mandy ja nappula 27+4


 
joutuukos teistä kukaan toista kertaa sokerirasitukseen?? mulle annettiin toiseen kertaan aika että pitää mennä vaikkei pissassa ole ollut sokeria eikä alkuraskauden sokerirasituksessakaan ollut mitään! :headwall: nyt toiseen kertaan sitten kun olen kuulema riskirajoilla, ylipainoinen! :kieh: ketuttaa!
 
Huh, tulin just mammojen vesijumpasta ja oli kyllä taas tosi kivaa. Sitä on vedessä niin kevyt ja oma vartalo tuntuu niin erilaiselta. Pystyy ihan toisella tavalla liikkumaan siellä. Harmi vaan, että ens kerta on jo viimenen eikä kesällä ole mitään tollasta ohjattua ryhmää :(

Vähän kyllä huvitti, kun istutiin siinä saunan lauteilla ennen jumppaa ja tosi tutun näköinen nainen tuli siihen viereen istumaan ja juttelemaan ( siis myös raskaana oleva) Mietin tosi kauan että kuka se oikein on kun on niin tutun näkönen. Sitten muistin, että sehän on se mun lääkäri joka viimeks eilen kopeloi mun alapäätä :D :D Tosi mukava ihminen kyllä =) Katoinkin eilen jo että hänkin on raskaana.

Nyt meen herkuttelemaan sipseillä :p

outiko 28+1
 
Pitkästä aikaan...hello! Noista harjoittelijoista, että itse asiassa mulla oli esikoisen syntyessä kätilöopiskelija, joka sen synnytyksen lähes täysin hoiti. Olin ajattelut, etten ikinä voisi antaa jonkun opiskelijan hoitaa ensimmäistä synnytystäni!!! En ikinä! Mutta kun sinne meni ja se tarttui toimeen niin ammattilaisen tapaan, että oikeastaan jo unohdin hänen olevan kuitenkin vasta opiskelija! Hän oli loistava ja hänellähän sitten oli aikaa olla koko ajan läsnä, kun taas "oikea" kätilö kävi vaan vierailulla. Annoinkin hyvää kirjallista palautetta siitä opiskelijasta, nimenkin muistan edelleen ulkoa. Ainoa miinus oli, että sitten kun muutama ommel piti laittaa niin se kesti vähä liian kauan ja "oikea" kätilö joutui vähä hoputtamaan. Mutta toisaalta se yritti tehä ompeleissa todella siistiä ja tarkkaa työtä. Siinäpä se onkin, kun ei voi tietää et minkalainen opiskelija sattuu kohalle...Mulla jäi loistava kokemus ja itse asiassa opiskelija vaikutti paljon kivemmalta ku se "oikee" kätilö.

Rautaa täälläkin täytyy ruveta ryömään. Nenä vuotaa allergian vuoksi ja varmaan jo ihan jotain flunssaakin iskee. Mä menen taas ensi viikolla äippäpolille sydänäänien vuoksi.

Toivottelen jo mitä ihaninta äitienpäivää jo äideille että tuleville äideille! :flower:

Nipsu (se on jännä miten ekassa raskaudessa oli niin perillä jokaisesta raskausviikosta ja ihan kaikesta, nyt vaan sanon, että olikohan se 24 vai 25 raskausviikko... =) )
 
Hohhoijaa..
Alkaa kyllä taas ottaan hermoon tämä kotona oleminen.
Kauheasti tekisi mieli jotain tehdä, mutta mitä.
Vauvallekin olisi kiva käydä jotain ostamassa, mutta rahaa ei ole, ja tuntuu tyhmältä vaan aina käydä kaupoissa katselemassa että tuon kyllä ostaisin jos olisi rahaa.
Ja kuitenkin kaikki tututkin ovat töissä tai koulussa, niin ei voi kenenkään kanssa oikein lähteäkään minnekään.
Pitäisi kyllä järjestää jotain toimintaa raskaana oleville, kun on vaan kaikkia noita äiti-lapsi-kerhoja minne voi mennä sitten vauvan kanssa, mutta odotusaikana ei oikein ole mitään...

Alkaa kyllä taas seinät kaatuun päälle!!
 
kikka89 Täälläpäin ainakin noihin äiti-lapsi kerhoihin voivat mennä myös odottavat äidit. En ole kyllä itse käynyt, kun töissä olen päivisin. Mutta saattaisin mennäkkin mikäli olisin kotona. Niissä yleensä käy vielä jotain ns. luennoitsijoita kertomassa esim. kestovaipoista, kantoliinoista jne. Kannattaa kysästä josko sielläkin päin odottavat äidit sais osallistua..

Mä alotin eilen syömään rautatabletteja, vaikka mun hemoglobiini on ihan hyvä: 128. Mutta täällä on suosituksena että kaikki odottavat äidit söisivät rautaa loppuraskauden ajan. Kuulema sen takia ettei synnytyksestä tulisi anemiaa tms.
Ärsyttää vaan ,kun noi on aiheuttanut mulle jo nyt kauheeta ummetusta :(

Outiko 28+2
 

Yhteistyössä