ELOKUISET LEIJONANPENNUT 2009 - kesäkuussa *POKS!*

Enpäs olekaan aikoihin ehtinyt kirjoittamaan tänne, lukenut olen kyllä koko ajan mitä täällä on tapahtunut.

Itse olin tuossa vasta reilu pari viikkoa sairaslomalla alaselkäkipujen ja ilmeisesti harjoitussupistusten takia. Muutaman päivän olen sitten kerennyt olla töissä ja nyt sitten viime yönä sain melkoisen herätyksen käydessäni vessassa. Pyyhkiessä paperiin jäi kirkasta verta ja nyt on sitten jatkunut samalla määrällä, mutta väri on muuttunut rusehtavaksi. Vuotoa ei onneksi ole sen enempää kuin mitä pyyhkiessä paperiin jää, mutta tässä nyt odottelen että saisin ajan neuvolaan lääkärille, että voisi käydä tarkistuttamassa tilanteen.

Onko muilla ollut vastaavaa vuotoa? Vähän säikäyttää tuommoinen, kun esikkoa ootellaan ja ei ole osannut edes ajatella, että näillä viikoilla voisi jotain tuollaista tulla vastaan. Onneksi kuitenkin tuntuu vauvan liikkeitä niin ei ihan niin huolestuta, mutta ehdottomasti haluan syyn saada selville tuohon.

Voinpas sitten lääkäritutkimuksen jälkeen kirjoitella jos löytyi selkeä syy.

mams + masukki 29+0
 
Kikka, mäkään en tunne enää mitään potkuja.. kaikki liikkeet on semmosta vääntämistä-ja-kääntämistä.
Eiks sulla oo tänään se äitiyspoli? Tuu sit kertoo että miks sä siellä olit jos se nyt sit selviäis samalla :p
Epiduraalista.. mulla se ainakin sattu eikä ollut mitään apua kun Antti syntyi. Vasta kun sain spinaalipuudutuksen niin kaikki kivut lähti pois yli tunniks.. nukuin siinä jopa vartin. Mulla kesti synnytys alusta loppuun 6,5 tuntia ja supistukset oli tosi kovat.

Meelaie & Papu 31+4
 
Ihania masukuvia olette laittaneet! :heart:

Citilda kuvien perusteella ei kyllä voisi uskoa että sulla on mennyt paino muualle kuin masuun! Kaunis masu! :heart:

Mäkään en ole vielä pessyt vaatteita enkä lakanoita. Hankinnatkin on vielä melkein tekemättä. Ja synnytystäkään en ole oikein osannut miettiä kun esikoinen on kyseessä. Ja kai se rupeaa jännittämään enemmän mitä enemmän sitä miettii. Varmaan sitten lähempänä laskettua-aikaa. Epiduraalin olin kyllä ajatellut ottaa.

kielletty mun masua päivitellään myös. Tyhmin kysymys on että missä sun maha on! :kieh: Välillä ärsyttää ihan tosissaan.

Päksäkkä 30+0 POKSIS :heart:
 
päivitellään vähän.

Hui kun tuntuu että jotku ovat jo todella pitkällä kun ovat oli rv 30 :D Mutta eihän mullakaan siihen montaa päivää ole!:) Ajatelkaapa kun on se 30 täynnä niin lapsi saattaa syntyä jo 8 viikon päästä ja silloinkin on jo ihan täysi ikäinen :D Vai kuinka se nyt sanottiin...Huh huh kun on mennyt aika nopeasti, juuri olin vasta viikoilla 12 ja jännitin että onko kaikki hyvin.

Nyt on jo 29+4 ja kaikki ollut hyvin tähän päivään asti. Olen nostellut ja raatanut paljonkin eikä minkäänlaisia oireita näy missään. Neuvolassakin sanottiin että jatka samaan malliin, että paikoilleen ei kannata jäädä. Pitää muistaa liikkua. :)

Ens viikolla olis neuvola, haluaisin pienestä jotain paino arviota. Kun meille ei oo korttiin merkattu kuin ultrassa ja silloin se oli jotain 310g joka oli silloin hyvä.

Onko teille muille kuinka kerrottu painoarviota? Tuo sf mitta oli viimeksi 25 ja silloin taisi olla viikkoja lähemmäs 27.
 
äippä1977
Hei.. kai se on minunkin tänne viimein ilmoittauduttava. Aktiivisesti olen lukenut mutta millään en ole saanut itsestäni irti ja ilmoittauduttua.

Mutta mutta.. se miksi nyt täytyi ryhdistäytyä oli ihmetys: missä on elokuussa09?? Muistelen et neuvolassa oli ollut jotain?? ja lupasi tulla myöhemmin kirjoittelemaan - mielestäni sen jälkeen ei oo mitään kuulunut, joten ONHAN KAIKKI HYVIN?

Itsestäni sen verran että 4 lapsi tulossa ja la 9.8. Raskaus on sujunut ihan mukavasti, lämpimät kelit toivat mukanaan turvotuksen ja närästys vaivaa - mutta näiden kanssa kyllä elää ;)

 
Hei kaikille! Ahkerasti oon alusta asti elokuisten juttuja lueskellu ja nyt loman alettua sain aikaiseksi kirjoittaakin jotain! Kai vielä ehtii mukaan?!

Mulla la 2.8. ja synnytyssairaalana SeKS. Toinen lapsi tulossa, esikoispoika täytti juuri kolme vuotta. Niin ja ikää itsellä 28 vuotta.

Maud rv 31+2
 
Ajatar, mukavat neuvolakuulumiset bongattu :)

Luminella, hienoa jos koet kurssista olevan teille hyötyä! Mikä tahansa millä saa lisää itseluottamusta ja mikä vähentää pelkoa on varmasti hyvästä :)

Misu, kuulostaapa aika inhottavalle tuollainen verenpurkauma :( Ehkä mua just eniten jännittää kaikki tuollaiset komplikaatiot mitä voi tulla..

Mams, onko sulla istukka lähellä kohdunsuuta? Toivottavasti kaikki on hyvin :hug: Onnea poksuista :flower:

Päksäkällekin onnea poksuista :flower:

Tyttönen, mukava kuulla että vointi on hyvä :) Kumpikohan meistä poksahtaa ensin kun on sama La :D

Äippä tervetuloa kirjoittelemaan! Nyt kun sanoit niin muistan että elokuussa09 tosiaan lupasi tulla silloin kertomaan kuulumiset.. Toivotaan että kaikki on hyvin :hug:
 
Hei kaikille

Olen lukenut nyt niin monta sivua tekstiä, että on ihan pää pyörällä kaikesta asiasta. :) Sen siitä saa, kun ei muutamaan päivään ehdi käydä!

Joku sanoi olevansa Matti Myöhäinen kun ei ole vielä pessyt vauvanvaatteita eikä kaikki ole valmiina. Minä sain postitettua kelan paperit vasta perjantaina! Eikä ole muutenkaan vielä mitään valmiina. 56 -70 cm kokoisia vaatteita on vähän ja hoitoalusta, mutta ei sitten muuta. Ei vaunua, sänkyä, hoitopöytää tai turvakaukaloa... Ehkä huomenna mennään katsomaan turvakaukaloa ja vaunuja. Vaunuihin ei vielä ole varaa ennen seuraavaa tilipäivää, mutta turvakaukalon voisi jo ostaa. Ilman sitä ei pääse sairaalastakaan kotiin. :)

Vauvalle saadaan sänky, "vauvankoppa", joka kiertää suvussa. Se on tällä hetkellä mun siskolla, jonka uusin tulokas on vajaa kolmen viikon ikäinen. Eli sen sängynkin saan vasta lähellä h-hetkeä. Ehkä mies hakee sen sillä välin kun ollaan vielä sairaalassa... :)

Tein viikonloppuna viimeiset vuorot ennen äitiyslomaa mun opiskeluajan osa-aikatyössä (baaritiskillä). Helpottaa taas vähän, kun ei oo enää kun yksi työ! vain 36,25h viikossa! :) Se jatkuu vielä heinäkuun 12. päivään saakka. Vähän huolettaa kuinka saan kaikki työt valmiiksi ennen sitä... aika käy vähiin.

Vauva liikkuu tosi paljon. Välillä potkii ja välillä "kierii". Joskus tuntuu vaan tosi inhottavalta masussa. Ihan niin kuin vauva jotenkin nipistelisi mua.... ??? Ihanaa kun tietää että kaikki on kunnossa kun vauva liikkuu niin ahkerasti... Tuntuu että se on usein poikittain masussa? vaikka vaihteleekin asentoaan paljon.

Turvotusta on alkanut olla. Kävin ostamassa parit tukisukatkin ja ne ovat helpottaneet asiaa. Olin eilen 11 tuntia töissä ja melkein koko ajan jalkojeni päällä(tukisukat olivat tietenkin pyykissä!). Illalla kun tulin kotiin niin otin pienet torkut joiden jälkeen tuntui että kantapäät halkeaa kun kävelee...! Auts.

Onnea valmistumisesta Tyttönen90!

Illusia ja Emppu 29+4
 
Tervetuloa uudet :)

Täällä taas vähän masisfiilikset. Yöt menee supistuksia laskiessa, onneksi vähän rauhottuu päiväksi. Lisäksi tullut alaselän särky ja lonkka/selkäkivut. Ei oikeen tiiä mitä tekis, kun tulevat levossa, toki rasituksessa myös, mutta päivä kerrallaan mennään etiäpäin ja jokainen päivä on pienelle plussaa :)

Turvotusta ei tullut, vaikka oli kuuma, mutta kyllä sai varjoon hakeutua, vaikka varsinainen auringon palvoja olenkin. Nyt pitäisi taas sada mieli piristyyn, huolehtiminen tuntuu vaan lisäävän tukalaa oloa.

Permis ja Veikko 29+1
 
Elikäs juuri tulin neuvolasta ja kaikki oli oikein hyvin. Tässä lyhyesti:

RV 31+6
Painon muutos/ vko: 250g (yhteensä tullut 8 kiloa)
Turvotus: -
RR: 126/84
B-Hb: 130
Syke: 143
Tarjonta: Raivotarjonta ( edelleenkin..)
Liikkeet: ++
Sf-mitta: 31
Vauvan syntymäpainoarvio: 3600g

Tuo syntymäpainoarvio on siis ihan alustava arvio, kuukauden päästä saan sen virallisemman arvion.
Olin niin onnellinen, kun paino ei ollut kuukaudessa noussut kun kilon. Vedän nimittäin niin epäterveellistä ruokaa ja jäätelöäkin menee melkein litra päivässä :D

Terkan tunnustellessa mahaa, niin maha supisteli ihan kauheesti. Mä en oikeen ite ees huomannut, mut se sanoi että nyt täällä supistelee jo kovasti :D

Sain myös kaikki lappuset mitkä pitää sitten ottaa synnärille mukaan, esim. hätäkaste yms. jutut.
Hullua että huomenna alkaa jo 33. raskausviikko!

Tervetuloa uudet =)

Outiko 31+6
 
Misu75, mulle terveydenhoitaja laittoi lähetteen sinne pelkopolille ja sieltä tuli sitten aika vastaanotolle. Tosi helposti pääsin.

Mä innostuin ostaa tänään taas pari pikkubodya, kaks hattua ja sammarit. :heart: henkkamaukalle eksyin ja osui käteen mokomat.

Toivottavasti elokuussa09:lla on kaikki hyvin. :hug:

Mä en ole saanut mitään hätäkastelappusia ja lippusia. Saan ne varmaan ens maanantaina kun on neuvola.

Luminella ja matkustaja 30+3
 
Heipä hei taas pitkästä aikaa!

Voi vitsi että oon kyllä laiska kirjoittelija. En saa aikaseksi kirjotettua tänne ku kerran kuussa, vaikka vierotusoireita tulee jos en pääse tänne lukemaan teiän kuulumisia aina päivällä ja illalla.

Paljon onnea kaikille valmistuneille minunkin puolesta.

Minä olen onneksi säästynyt kaikilta ylimääräisiltä raskauden tuomilta kivuilta ja säryiltä, mutta tsemppiä kaikille niille jotka joutuvat kärsimään niitä kipuja. Tuntuu itestä kauhialta aatella että pitäs kipeitä supituksia kärsiä monta kuukautta ennen h-hetkeä. Itellä tullut kahdessa aikasemmassa raskaudessa supistukset vasta sitte ku on alkanut lapsi syntyyn.


Epiduraalista Minulle laitettin epiduraali esikoista synnyttäessä ja se ei käyny ollenkaan kipeää ja se vaikutti jonku 2h ja sain varmaan siinä tunnin nukuttuaki. Kuopusta tehdessä oisin sen kans halunnut mutta eivät alkaneet laittaan sitä ku alkaa kuulemma niin hitaasti vaikuttaan. laittovat sitten kohdunkaulan puudutteen ja sekään ei sattunut ollenkaan vaikka mua oltiin sillä peloteltu että se sattuu.
Nyt kyllä aion vaatia sen epiduraalin tai spinaali puudutuksen, jos alateitse synnytän. Nyt olen kyllä ite kääntymässä alatiesynnytyksen puolelle jos se käynnistetään kahta viikkoa aikasemmin. Synnytystapa-arviointi on vasta RV.38 joten sinne asti mietiskellään.

Onko teillä kellään kokemusta käynnistetystä synnytyksestä, Onko lähtenyt hyvin käyntiin/onko kivuliaampia supistuksia? Jos jollaki kokemusta niin mieluusti kuulisin kokemuksia.

Täällä ei kyllä oo helteistä kärsitty ku ei oo niitä vielä ollutkaan täälä meillä asti.

Viime viikolla oli lääkäri/neuvola.Painoarvio vauvalle oli sillon 800g ja viikkoja oli sillon tasan 26.

Mutta eipä tässä tältä erää muuta ku hauskaa kesän jatkoa ja loppuraskautta kaikille.

Äiti-84 ja "piipero 26+5"
 
Moi Outiko :wave:

Me mennään sit samoilla päivillä =)
Kattelin tos sun tuota neuvolakuulumisia, ja tota sf mittaa itellä vähä ajattelen ku eilen ku kävin kans neuvolassa nii sf mitta oli 37 et iso vauva on tulossa. Tänään mittasin ruuan jälkeen sokerit oli hieman koholla 9.6 :/ vaikka vaan vähä muusia otin ja yhden makkaran :( . joudun käymään äippäpolilla noita sokereita tarkistuttaan, jottei vauva pääsis kasvamaan hirmu isoks.
Mihis Outiko sun viikko 32 hyppäs ku suoraan viikolle33 meinaat mennä ;)

Mulla ei oo turvotusta ollu paljoa mut pukamat täälläkin kiusaa, ja yöllä on vaikeuksia saada unta, ku ei tiedä miten päin aina välillä on.

Tinuli71+ Morttiina 31+6 :heart:
 
Maud

tervetuloa, lisää SeKs porukkaa;)

puudutuksista: mulla ei kumpikaan kerta sattunut siis Epiduraali/ spin. molemmat ok ja vie myös kivut, tosin toisen synnytyksessä lähti myös tunne että milloin ponnistaa.

järkyt tolppajalat, töissä niin kuuma ja tarvii istua koko päivä.

meeruska 28+1
 
tinuli71 Eli nythän meillä on menossa juuri se 32. raskausviikko ja huomenna alkaa 33. Kun on 32 viikkoa täynnä niin käynnistyy 33. viikko..=)
Sekava selitys mut toivottavasti tajusit :D

Mandy ihana kehto =)

outiko 31+6
 
Mandy ja Aniit, aivan ihanat kehdot!!! Meillä olisi myös yksi kehto jota voisi käyttää, mutta kissojen takia en uskalla. Riittävästi stressaa jo se jos ne menee pinnikseen.. :( Ja kaunis masu Mandy!

Tyttönen, mulla taas ei ole mitään kutinaa tän vauvan suhteen :D Voisin kuvitella hyvin et menee yliaikaiseksikin :)
 
Tervetuloa uusille !!

Joo siis tänään oltiin miehen kanssa siellä äitiyspolilla.
Ensimmäiseksi kun pääsin lääkärin huoneeseen lääkäri kysyi multa "minkäs takia sut on lähetetty tänne ?" .
Eli siis edes lääkäri ei tiennyt miksi mut oli sinne lähetetty..
Sanoi vaan että lähetteessä ei oikein ollut syytä mainittuna.
Sanoin sitten etten itsekään tiedä syytä, ja kerroin mitä lääkäri sanoi eli että "siellä sitten katsotaan kokonaistilannetta tarkemmin"
Eipä siellä kyllä erikoisemmin tutkittu, aluksi mitattiin verenpaine ja otettiin sairaalabakteeri näytteet koska ne kuulemma otetaan kaikilta ketkä ovat olleet vuoden 2001 jälkeen sairaalahoidossa.
Sitten seuraavaksi kutsuttiin lääkärin huoneeseen missä tehtiin sisätutkimus ja ultrattiin..
Jotenkin tuntui että ihan turha reissu oli..
Tietysti olen onnellinen että kaikki oli hyvin, mutta jotenkin vaan tuntui turhalta koko käynti, varsinkin kun en oikein pitänyt lääkäristä.
Vauvastakin sanoi vaan että aika hyvin vastaa viikkoja, ei mitään muuta.
Olisin vähän kaivannut tarkennusta siihen että kun "aika hyvin vastasi viikkoja" että oliko sitten pienempi vai isompi.

Lisäksi ihmettelin tuota painoarviota kun se oli 1280g, itsestä se tuntui jotenkin kauhean vähäiseltä..

Mutta kohta pitäisi lähteä koiran kanssa ulos että ehtii sitten taas kotiin laittamaan saunan päälle ennen 10 kun mies soittaa kun lähtee pelistä ja haluaa sitten mennä saunaan kun pääsee kotiin..
 
kivat neuvolakuulumiset Outikolla =) mulla myös massu supisteli heti kun terveydenhoitaja koski masuun.noita ennakoivia supistuksia on muutenkin tosi paljon,useita päivässä,mutta ei onneksi vielä oo kovin kivuliaita.esikosta siirtyi kivuliaiksi joskus 35 viikon jälkeen..saa nähdä koska tästä..

aivan ihana massu mandy81 :heart:

ja tervetulotoivotukset uusille minunkin puolesta! :flower:

nyt iltapalaa nassuun ja valmistautuminen nukkumaan..esikko meni jo tunti sitten.. :wave:

ajatar&vempula 30+3 & veera 9,5kk
 

Yhteistyössä