ELOKUISET LEIJONANPENNUT 2009 - kesäkuussa *POKS!*

äippä1977:
Minä sain ainakin edellisessä raskaudessa työnantajalta palkan ihan normaalina palkanmaksupäivänä huolimatta siitä miten kelan rahat menee työnantajalle.
Kiitos tiedosta :) Jospa minäkin sen sitten saan normaalina palkkapäivänä 15. 7 =)

Ai niin, tänään mulla on tasan kuukausi laskettuun aikaan =)
 
Synnytyksen jälkeiseen masennukseen haluan kommentoida sen verran, että itselläni sitä ei ole ollut vaikka masennuksista olenkin ikäni kärsinyt, eikä sitä pidä sekoittaa synnytyksen jälkeiseen itkuisuuteen, joka johtuu hormonien äkkisestä romahtamisesta (saman verran hormoneja romahtaa kerralla minkä kärsit elämäs aikana menkkojen aikaan 1 x kk). Itse taidan vollottaa 24h/vrk noin kuukauden ajan ihan kaikelle ja olo on tosi nuutunut ja väsy ja epäluottavainen omaan osaamiseen enkä jaksa koko aikaa olla vauvastani onnellinen. Masennusta se ei silti ole. Masennus ei tule ja mene yhtä äkkiä kuin tämä itkuisuus jonka aikana välillä tuntee jopa onnellisuutta ja iloakin ja saa itsensä lapsen takia sängystä ylös. Enemminkin silloin olisin huolissani jos synnytyksen jälkeen kaikki on hyvin ja hymyssäsuin onnellista (kuten kirjoissa) kuin että itkee hyvin keitetyille perunoillekin.

Eikä sekään ole laisinkaan outoa ettei rakasta vastasyntynyttään heti. Tutustumiseen menee aikansa ja väsymyskin verottaa voimia tutustua. Rauhassa se rakkaus syttyy. Älkää turhaan huolehtiko. Vauvan kanssa pärjää oikeesti maalaisjärjellä ja uskokaa pois että tuhannenkin vauvan joukosta erotatte satavarmasti oman vauvanne. Kyllä luonto on hoitanut synnytyksen ja äidinvaiston niin toimiviksi että niillä pärjää kun vaan luottaa itseensä ilman opeteltua tietoa, taitoa tai kokemustakin. :hug:

Vauvat kyllä itkee ihan ilman syytäkin ja hyvästä hoidosta huolimatta, onhan se hienoa pitää meteliä kun on 9kk:tta joutunut vain muita kuuntelemaan.
 
merks merks...4n päivän teksit kahlattu läpi B)

pohjanmaalta palauduttu ja kummilapsikolmosten 1 vee synttärit vietetty aurinkoisissa merkeissä :) vähän olivat kränttysiä sen kuumuuden takia koko viikonlopun, mutta silti niin hellyyttäviä. :) itellä jalat turpos ekaa kertaa...ihan karmeeta! ja jonkin verran supistelikin kun tuli nosteltua niitä penskoja , tietenkin :p

kummeista ootte kirjotellu... mul vahvistu nyt reissun aikana valinta kun näin kaverini lasten kanssa ( aiemmin en oo nähny ) ja se oli niin luonnollinen tapa tila sille :) toinen kaveri ei oikeestaan koskenukkaan penskoihin vaiks selittää aina kovin, että pienet on ihania ja sitä ja tätä ja tuota...noh se on semmosta

nyt jos vaan lepäilis tän päivää ja palauttelis reissusta... 1000 km tuli autolla ajamistakin kun en ollu tajunnu kysyä reissukavereiltani, että osaavatko ajaa automaattivaihteisella...perskules...eli siin mieles oisin joutanu reissuun ihan yksinkin..

sissi ja papana 32 + 3
 
Huh hellettä ja huh paljonko oli viikonlopun aikana tullut taas tekstiä! =)

Neuvolakuulumisia 34+2

Hemppa 108 (alan nyt syömään rautaa, ilmankos on vähän heikottanutkin ja ollut huono olo..)
Verenpaine 122/68
Paino 67,7kg (+220g/vko) yht. tullut vajaat 8 kiloa
Vauvelin syke 150
SF-mitta 30

Parin viikon päästä onkin sitten se viimeinen neuvolalääkärikäynti ja sen jälkeen neuvolassa käynnit viikon välein (mikäli nyt sinne asti päästään)

Iinaz sinäkö laittelit, että viime synnytyksessä murtui häntäluu?? kuinkahan yleistä se on...? (kuulostaa pelottavalta)

Jeppis & Pikku-papu 34+2


 
Alkuperäinen kirjoittaja Jeppis84:
Iinaz sinäkö laittelit, että viime synnytyksessä murtui häntäluu?? kuinkahan yleistä se on...? (kuulostaa pelottavalta)
Minähän se ja ei kai se kovin yleistä ole eikä se kyllä tuntunut itse synnytyksen aikana mitenkään! :LOL:

Pentuna olen murtanut sen pulkkamäessä pahasti ja luutunut käyräksi kanavaan päin ja omille mitoilleni reilun Kakkosen ponnistuksessa otti ja napsahti. Mitäänhän sille ei voi ja ½ meni itsellä toipuessa (istuminen, kävely, nousut jne. yhtä tuskaa). Itse halusin nyt synnytystapa-arvioon siksi ja vaadin käynnistystä ennen kuin arviot vauvan koosta viittaa samaan kuin Kakkonen oli. Hyvin on suhtauduttu "pelkooni" lääkäreiden taholta, ei synnytyksessä ole tarkoitus kuitenkaan invalidisoida.

 
Hellettä piisaa B) . Täällä hiki virtaa ja pitänee kohta mennä suihkuun kun ei tästä mitään muuten tule, vaatteet liimautuvat ihoon kiinni :| , jospa siitä saisi hetkellistä helpostusta tähän oloon.

Vaavalla on hikka useamman kerran päivässä ja tuntuu, että vaihtelee asentoa vielä melko ahkeraan, ihan noiden hikkatuntemusten perusteella.. joskus tuntuu tosi alhaalla se hikka, joskus taas ylhäällä. Ja näkyyhän se kääntyminenkin, ihan kuin kiertäisi jotain kehää! Potkuja tulee edelleen enemmän iltaisella, päivällä aika rauhallista ellen asetu makuuasentoon jolloin saattaa tulla tökkäisyjä.

Oma olo.. väsynyt, ei jaksa mitään. Pyykkiä ja siivousta olisi, vauvan vaatteet pitäisi laittaa laatikostoon, jonka sain eilen. Kuumuus vie vaan viimeisetkin voimat.. tuntuu, että itkuisuus lisääntyy tämän "turhautumisen" myötä kun mitään ei saa tehtyä tai ei jaksa tehdä :'(

Mites muilla automatkailu? Mun pitää vaihtaa asentoa vähän väliä, että olisi siedettävä olo.. ja pidempää matkaa tuskin enää huvittaisi lähteä taittamaan autolla (maks. parin tunnin matka).

L3nen 35+1 (ja äippäloma alkoi, sairaslomalla ja kesälomalla tosin olen jo ollut jonkin aikaa..)
 
Moi taas !!

Täällä taas nukuttiin viime yönä 3 tuntia tuon kamalan närästyksen takia.
Mies onneksi saa huomenna tilin niin sitten pääsen apteekkiin hakemaan lääkkeet mihin sain neuvolasta reseptin.
Tänään vaan luin netistä pakkausselostetta ja lääkkeen sivuvaikutuksia.
Siinä sitten mainittiin masennus, aistiharhat yms.. ( siis psyykkisissä sivuvaikutuksissa ) , vähän vaan pelottaa kun on noita harhoja ollut joskus että jos sitten on suurempi todennäköisyys saada noita sivuvaikutuksia jos on taipumusta harhoihin.
Mutta eihän sitä tiedä...

Nyt on sitten se verhotelinekin saatu pinnasänkyyn laitettua.
Miehelle elitin etten kyllä ymmärrä ollenkaan miten sitä käytetään, ja mies sanoi että hän katsoo jot tajuaisi.
Otti sitten vaan osat käteen ja sanoi että "täähän on ihan helppo juttu" ja samantien laittoi paikalleen.
Itse olin ajatellut koko homman ihan väärinpäin :D

Ristiäisistä ollut puhetta.
Me juuri tänään päätimme vauvalle hätäkaste nimet, ja tuli se pojankin nimi sitten kuitenkin aika helposti.
Ja luulen kyllä että ne nimet sitten pysyvät vaikka ei toivottavasti sitä hätäkastetta tarvitse antaa.
Tytön nimestä vaan alettiin miettimään että koska on nimipäivä kun ei meinannut löytyä mistään..
Sitten kuitenkin löysin netistä yhden sellaisen nimipäivähaku-palvelun joka sen löysi, ja kun päivämäärän näin niin oli se sitten kaleterissakin kun sieltä katsoin päivämäärän perusteella.
Tosin oli kyllä suluissa se nimi, tietääkö joku mistä johtuu kun jotkut nimet ovet suluissa ??

Lisäksi sitten vielä kummitkin päätettiin ( 2 miehen kaveria ja 1 mun kaverini, joka on kavereistani ainoa joka on muhun pitänyt yhteyttä se jälkeen kun kerroin olevani raskaana )
Ongelmaksi vaan vähän tuli se, ettämiehen kaveri josta suunniteltiin sylikummia kertoi että on eronnut kirkosta.
Eli siis sylikummius ei sitten onnistu.
Ainakin joskus on näin, esim. miehestä piti tulla sylikummin, mutta koska ei ole käynyt rippikoulua niin ei kelvannut sylikummiksi, mutta kummiksi pääsi kuitenkin.

Mutta täytyisi varmaan lähteä käymään apteekissa tilaamassa koiran silmätipat kun siinä aina kestää muutama päivä että ne saa hakea koska täällä Tampereella niitä ei tehdä ollenkaan vaan joutuu tilaamaan Helsingistä ja sieltä sitten lähetetään tänne.
 
Alkuperäinen kirjoittaja iinaZ:
Itse halusin nyt synnytystapa-arvioon siksi ja vaadin käynnistystä ennen kuin arviot vauvan koosta viittaa samaan kuin Kakkonen oli. Hyvin on suhtauduttu "pelkooni" lääkäreiden taholta, ei synnytyksessä ole tarkoitus kuitenkaan invalidisoida.
Joko oot siis käynyt tuossa synnytystapa-arviossa?

Itse ajattelin mainita torstaina neuvolassa tästä omasta häntäluun vääntymisestä lapsena. Eli voi olla, että itsekin joudun/pääsen synntystapa-arvioon. Toivottavasti eivät ainakaan sektiota ala heti ehdottamaan.

Mandy ja Aksu 35+0 POKS!
 
Neuvolassa käyty 32+3 :)

Hemppaa ei mitattu
Pissa puhdas
Paino noussu kahdessa viikossa 100g. :D vaikka suklaa maistuu järtsyn hyvin! ;)
Turvotus +
RR 100/62
SF 33
rt
syke 130+

Meidän oman sairaalan äippäpoli on sulussa joten synnytystapa-arvio tehdään tyksissä. Jollei mulla olis äippäpolin lääkärin mainintaa tekstissä ultran tarpeellisuudesta lapsiveden määrän takia, niin en olis päässy ollenkaan ultraan. Mun mielestä ensisynnyttäjän kuuluu päästä ultraan ja kunnon tutkimuksiin :eek:

kuuma päivä, aattelin siivota, mut katotaan kuin käy. :)
 
Iinaz Ok, kiitos tiedosta :) Onkohan se sitten tosiaan ollut vaikuttamassa, että olet sen lapsena murtanut kertaalleen? Ja totta varmasti sekin, että siinä tilanteessa häntäluun murtuminenkaan ei missään tunnu :LOL:
Kait näitä on alkanut synnytyksen lähestyessä ja esikoista odottaessa vähän miettimään ja päässänsä sitä kuvittelee jo kaikki mahdolliset kauhuskenaariot kun ei yhtään tiedä mitä on vastassa...Toisaalta varmaan helpompaakin kun ei tiedä, niin voikin sitten yllättyä positiivisesti (toivossa on hyvä elää) =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jeppis84:
Iinaz Ok, kiitos tiedosta :) Onkohan se sitten tosiaan ollut vaikuttamassa, että olet sen lapsena murtanut kertaalleen?
Sama minkä ikäisenä murtuu, mutta synnytyskanavan eteen (eli käyräksi) uudelleen luutuessaan murtuu/napsahtaa poikki jos vauva muutoinkin reilun kokoinen äidin lantion mitoille. Esikoinen oli Kakkosta pienempi eikä ponnistus niin raju (59min.). Ja jos on kertaalleen murtunut, on myös vahvempi. Ja kun on vahvempi niin ei jousta yhtä lailla. Näin mulle selostettiin asia.

Alkuperäinen kirjoittaja Mandy81:
Alkuperäinen kirjoittaja iinaZ:
Itse halusin nyt synnytystapa-arvioon siksi ja vaadin käynnistystä ennen kuin arviot vauvan koosta viittaa samaan kuin Kakkonen oli. Hyvin on suhtauduttu "pelkooni" lääkäreiden taholta, ei synnytyksessä ole tarkoitus kuitenkaan invalidisoida.
Joko oot siis käynyt tuossa synnytystapa-arviossa?

Itse ajattelin mainita torstaina neuvolassa tästä omasta häntäluun vääntymisestä lapsena. Eli voi olla, että itsekin joudun/pääsen synntystapa-arvioon. Toivottavasti eivät ainakaan sektiota ala heti ehdottamaan.

Mandy ja Aksu 35+0 POKS!
Synnytystapa-arvio on vasta rv 36+0 kun sitä ennen se on turhaakin paino-arvion takia. Murtunutkin häntäluu joustaa kyllä, eli ei se aina ole yhteydessä sektioon. Asennoista selinmakuu jalat telineillä estää tehokkaasti luonnollisen luiden jouston, eli istuvampi puoli-istuva asento ja sukanvarsista kiinni toimii kyllä ilman ongelmia viallisen häntäluunkin kanssa.

 
No nyt ehtii vähän kirjoitellakin kun on esikoinen päikkäreillä...

Permis kyseli kokemuksia äidinmaidon luovutuksesta. Mä luovutin maitoa esikoisen aikana noin kolmen kuukauden ajan. Aloitin luovutuksen kun vauva oli noin kuukauden vanha ja jatkoin siihen asti kun poika oli noin neljän kuukauden. Olis pitänyt aloittaa se luovutus jo ennemminkin mutta olin itse heti sektion jälkeen niin huonossa kunnossa ettei tämmöiset "ylimääräiset" jutut tullu heti mieleen. Meidän sairaalan kans onnistui sillälailla mukavasti, että hakivat sen maidon kotoa kun asutaan alle 15 km päässä sairaalasta. Hakupäivät oli ma, ke ja pe. Maidot säilytettiin jääkaapissa ja pakattiin sairaalasta saatuihin pulloihin ja sitten kuljetuksen ajaksi semmoiseen styrox-laatikkoon kylmävaraajien kans. Aina kun maitosatsi haettiin sai tilalle uudet steriloidut pullot. Mun mielestä kovin homma oli niiden pumpun osien pesu ja keittäminen... Niitä tarvikesettejä kun sai vain neljät käyttöön niin tuntui, että yhtenään sai olla keittelemässä. Ja saihan siitä luovutuksesta vähän rahallistakin korvausta. Silti, niin kliseiseltä kun se kuulostaakin: mulle oli tärkeämpää se, että sai olla avuksi muille...

Mahan koko ja kanssaihmisten kommentointi Mulla oli esikoisen aikana aika iso masu ja olin raivon partaalla saamistani kommenteista. Olen asiakaspalvelutyössä ja asiakkailtakin tuli kans kommenttia, että "ootko varma, että siellä on vaan yksi???". Mä en kyllä ymmärrä miten ihmiset voi olla niin ääliöitä?? Nyt tän raskauden aikana kun maha on mennyt neuvolassakin tasaisesti keskikäyrillä ei oo tullu mitään kommenttia mahan koosta suuntaan tai toiseen... :LOL:

Pitäis varmaan alkaa jo vähitellen laittamaan noita vauvan tavaroitakin valmiiksi... Joudun tunnustamaan, että mitään ei oo vielä valmiina. Kaikki tavarat on kyllä esikoisen jäljiltä tietysti olemassa mutta vaatteet pesemättä ja kaikki tavarat ottamatta esille...

Mä tilasin muuten kans semmoiset Carriwellin painijaselkäiset drop cupit... Mun mielestä niissä on jotenkin pieni mitoitus... Siitä taulukosta kun katsoin niin M-koko olis pitäny olla just hyvä, muuten koko 80 C/D. Jouduin kuitenkin vaihtamaan ne L-kokoisiin. Nekin on sen verran justit, että ei varmaan siinä alun paisuntavaiheessa oo parhaat mahdolliset mutta tilanteen tasaannuttua ihan ok.
Liinoista ja kantorepuista oli kans juttua.. Meillä on esikoisen jäljiltä Ergo kantoreppu mutta nyt oon ajatellu hankkia ainakin tätä pikkuvauvavaihetta ajatellen trikoisen kantoliinan. Taidan olla päätymässä Kimperin trikooliinaan... Kotimaisuus kun on plussaa ja siitä oon lukenyt paljon hyvää ja löytyy kivoissa kuoseissa.

Sitten lopuksi vielä muuta omaa napaa... Kävin viime viikolla siinä synnytystapa-arviossa ja samalla sain vauvan painoarvion, joka oli 2,3 kg (34+3). Mullahan on esikoinen leikattu kun synnytystä ei saatu millään yksinkertaisesti käynnistymään... Nyt sitten katsotaan taas käyniistyykö itsestään ja jos ei niin varovaisesti voidaan yrittää käynnistääkin ja jos ei mitään tapahdu niin samalla kaavalla mennään kuin viimeksikin... Ei auta kuin odottaa... Toivoisin kyllä alatiesynnytystä mutta oon toisaalta varautunut siihen, että samoin mennään kun viimeksi. Samalla käynnillä kuulin, että täällä SeKSissä synnytystä aletaan käynnistellä tosi myöhään ellei mitään hämminkiä ole... Rv 42+2!!



Maud
 
Aurinkoista päivää kaikille B) Vaikka mulle alkaa riittämään jo tää jatkuva kuumuus.. Ei se paljon raikastanu ilmaa eilinen sade, vaikkei se paljoa täällä satanukaan... Ja huomenna pitäsi taas olla hellelukemissa... Kyllä nuita helteitäkin kestää kun sais välillä kunnon sadettakin että raitistus ilma.

Maidon tulosta Mullakin tulee maitoa jo, tosin varsinki sillon jos puristaa eikä tarvii lujasti puristaa niin tulee. Ja huomaa et rintsikoihin jää aina pienet läiskät ku vaihdan ne.
Ei vielä kuitenkaan liivinsuojuksia tarvii. Yleensä tarviin ne vasta synnytyksen jälkeen, kun maito nousee.

Automatkailusta Mä en enää pysty oikeen pitkiä matkoja kulkee autossa. Tunninki matka saa aikaan jo semmosia supisteluja, kivuttomia siis, mutta kuitenki. Sit on hankala istua. Ja selkä menee kipeeks ku on muutenki kipee. Mutta tommonen puolen tunnin matka ei vielä paha oo.

Mulla on kans tuo synnytystapa-arvio taas rv 36 paikkeilla. Ekan aikana tehdyn sektion takia. Vaikka mikseipä se aatiesynnytys onnistuis tämänkin aikana kun edellisenkin aikana onnistui hyvin. Eikä ole arven kohalle sattunut.

Parin viikon päästä mulla on kontrolli vielä äippäpolilla. Ennen siis sitä synnytystapa-arvioo. Pitää sillon kysellä ku nyt viimeks en muistanu, että meinaako ne tätäkään päästää laskettuun aikaan asti. Ku viimeks sanoivat kun menin kontrolliin sinä aamuna ku synnytys käynnistettiin, etteivät päästä yli 39 viikon menemään, kun on yks menehtynyt lapsi.
Niin uskoisin niin, että eivät siis tätäkään päästä. Toivottavasti ;)

Mutta pitäsköhän lähtee istuskelee tuulettimen ääreen että vähän viilentys :D

mertsu & prinsessa 32+2
 
Heissan!

Ihana tuo kuumuus! Olen vähän hellettä paossa äidin luona, kun hänellä on iso omakotitalo.. Täällä on mukavampi nukkua, ja saa tosissaan paremmin nukutuksi, kun ei ole sitä sataa astetta lämmintä. Kotona kerrostalossa on se 30 astetta ja kuolen siihen.. koko ajan kierin, enkä nukahda.. Ja muutenkin kiva vähän vaihtaa maisemaa.. Mut turposin nyt valtavasti monta kiloa näiden helteiden takia, että painoa on nytten jo niin hirveästi ja jalat on kuolleita tämän tankin kantamisesta :D Toivottavasti muilla menee paremmin ;)

Tänään on vika työpäivä ja sitten jään äitiyslomalle. Viideksi pitäisi mennä töihin hoitamaan lapsia. Täytyy toivoa, ettei ole sylivauvoja tai paljon lapsia nytten siellä.. Viimeksi kun kantelin pientä vauvaa puoli tuntia, kun ainoastaan sillä rauhoittui.. niin yöllä meinasin edelleenkin kuolla kivuliaisiin supistuksiin.. Tuntuu typerältä, mutta minkäs teet kun kroppa ei ole tottunut siihen hommaan pitkiä aikoja.. Täytyy nyt vain hokea itselle, että vika päivä :D Lapsien kaa on kiva olla, mutta nyt uuvuttaa jo kauheasti, jäisin mielummin tänne äidin luokse lomailemaan.. Ihana valitusvirsi. Harvoin tosissaan ollut noita työpäiviä, mutta mitä vähemmän niitä on ollut, sitä enemmän ärsyttää mennä töihin :D

Zinnie 35+3
 
Moi kaikille :wave:
Olipas sitte viimeyö aika rankka. Poika soitti puolenyön jälkeen et on ambulanssilla viety sairaalaan, ja et poliisien pitäis soitella mulle. No ne sit soitteli ja kertoi et poika oli ajanut mopolla ja kettingit lähteny ja lentäny sit muutaman voltis asfaltille, no lähin sit sairaalaan ja siellä se raukka makas polvet auki ja selkä täynnä märkiviä palohaavoja sekä solisluu poikki |O . Muutaman tunnin odottelun jälkeen päästiin kotia lepäämään ja sit aamulla lähettiin röntgeniin ja taas meni muutama tunti, ku pesivät pojan haavoja ja odoteltiin kirurgia konsultoimaan siitä solisluusta. No niin siinä sit kävi et huomenna aamulla kirurgian polille ja poika leikkauspöydälle :ashamed: . Harmitteli kovasti ku viikko olis vielä saanu kesätöitä tehä, mut sanoin ettei sille nyt sit voi mitään. Mopon aikoi myydä, oli sen verran käärmeissään koko vehkeelle.
Pekunalle minäkin meinasin lähteä sinne mustallekarille mut en sit tohtinu, ku pelkäsin et siellä on kuitenkin niin paljon väkeä ja eikä känniset tajua varoa yhtään niin sit mulle käy huonosti, tälläinen mä oon ajattelen heti pahiten.
Outikolle vastaan et mulle maksaa palkanantaja palkan samana päivänä ku muutenkin nää 3kk. Et nou hätä :D

Nyt täytyy lähteä hoitaan tota kipeetä lasta, vaikkei se kovin pieni enää oo, mut avuton kuitenkin :p Huominen päivä menee sit sairaalassa, no mut kohtahan sitä on ite siellä :LOL:


Tinuli71+Morttiina 35+5
 
Mulla on ens torstaina synnytystapa-arvio yms. tuolla äitiyspolilla. En oikeestaan ees tiiä että miks mulle tehään se :eek:
Normaalistihan tää viimenen lääkärikäynti ois tuolla neuvolassa, mutta koska mulla on se epilepsialääkitys, niin tehdään sitten keskussairaalassa. Mutta eikai nyt epilepsian takia tarvi synnytystapa-arvioo tehdä :/ No sama se mulle on, ei siitä nyt mitään haittaakaan varmastikaan ole. Ne tekee siellä muutenkin yhtä sun toista, en ees ite tiiä et mitä kaikkea :D

outiko 35+5
 
tinuli71: Onneksi ei kuitenkaan vielä pahemmin käynyt.. Poitsulle paranemisia!

Mitäköhän mun piti kirjottaa.. Söin juuri ja nyt tuntuu että aivot vaan lyövät tyhjää.. Taidan keittää kahvia niin ehkä noi aivosolut vetreytyy :D

Tänään on viides päivä ilman tupakkaa.. Lopetin ihan vaan siksi ettei enää tehnyt mieli polttaa. Aiemmin olen aina yrittänyt lopettaa jonkun takia, eikä se ole koskaan onnistunut (Niin, ei edes vauvan tähden.. :( ). Nyt mulla ei ollut muuta syytä kuin se että aamuisen tupakan poltettuani, huomasin etten nauti siitä tupakoinnista. Annoin loppuaskin ukolle mukaan kun hän lähti töihin enkä ole sen koommin polttanut. Toivottavasti tämä pitää, suoraan sanoen on paljon helpompaa olla tupakoimaton lasten kanssa. Joka kerta tupakalta tullessani inhottaa ottaa lasta syliin kun tiedän että haisen pahalle ja hengityksessä sekä ihossa ja vaatteissa leijuu kaikki ne myrkyt mitä siitä röökistä on irronnut. Imettäessä ei tarvitse laskea milloin voin imettää..

Aamupäivästä supisteli ihan lahjakkaasti, soitin ukollekin töihin että "jos nää tästä voimistuu niin ilmoitan..". Laimenivat ja loppuivat sitten kuitenkin. Sen lisäksi jossain vaiheessa aamupäivää huimasi niin kovasti että huomasin ihan horjahtelevani täällä asunnossa.. Oliskohan sitten raudanpuutetta kun en ole muistanut niitä oikein syödä :/

Aijoo, ja *iso huokaus* tunnen vauvan hikan nyt.. Luulisin ainakin, hassua vaan on se, että kun luulen että vauva on pää alaspäin, tuntuukin hikka yhtäkkiä tossa rintojen alla
:LOL: Mä en siis ainakaan osaa arvioida missä mikäkin vauvankohta on.

Mutta jännä juttu on, että esikoisesta en koskaan tuntenut mitään raajoja ton vatsan läpi, mutta tämän raajat tunnen.. Vaikka molemmilla nyt ollut edessä istukka. ?

Nooin, tulipahan vähän runoiltua... Nyt lukemaan tieteen kuvalehteä ja juomaan tätä kahvia ennen kuin poika heräilee päikkäreiltä!

Kimalle rv. 31+6 ja Taavi 10 kk
 
unikuu108
Alkuperäinen kirjoittaja iinaZ:
Eikä sekään ole laisinkaan outoa ettei rakasta vastasyntynyttään heti. Tutustumiseen menee aikansa ja väsymyskin verottaa voimia tutustua. Rauhassa se rakkaus syttyy. Älkää turhaan huolehtiko. Vauvan kanssa pärjää oikeesti maalaisjärjellä ja uskokaa pois että tuhannenkin vauvan joukosta erotatte satavarmasti oman vauvanne. Kyllä luonto on hoitanut synnytyksen ja äidinvaiston niin toimiviksi että niillä pärjää kun vaan luottaa itseensä ilman opeteltua tietoa, taitoa tai kokemustakin. :hug:

Vauvat kyllä itkee ihan ilman syytäkin ja hyvästä hoidosta huolimatta, onhan se hienoa pitää meteliä kun on 9kk:tta joutunut vain muita kuuntelemaan.
mua ei voinut vähempää kiinnostaa poika heti synnytyksen jälkeen. en halunut sitä syliin tai mitään,mutta sit kun se oli pesty ja nostettiin rinnalle niin siinä se sitten oli. olin saanut hetken levätä ja kätilö paikkaili alapäätä. se vauvaan tutustuminen ja ne ensi hetket mulle ei ainakaan olleet ne maailman tärkeimmät koska menin ihan oman fiiliksen mukaan ilman mitään paineita. ja kaikki meni hyvin. ehkä sen tressittömyyden ja paineettomuuden takia nukuinkin jopa synnytyssalissa ja maitoa tuli ihan iisisti.. en tiedä.
näin toivon menevän tän tokankin kohdalla ja ehkä siksi kammoon kaikkee hypetystä ja fiilistelyä vaikka kyllä meillä siis odotetaankin vauvaa. ja poika on ollut hyvin rakas aina. tottahan siihen uuteen ihmiseen pitää eka ns tutustua ennenkuin sitä voi rakastaa.

nää on tällasia psykologisia juttuja..
 
täällä on vietetty päivä korkeasaaressa lasten kanssa. Jalat on kuin makkarat. mutta pystyimpäs olemaan jaloillani 8,5h, siis matkoineen kaikkineen. jes.

niin kovasti hehkutin tän iltaista jalkahoitoa mut en sit päässytkään, kun naapuri jonka piti tulla hoitamaan poikia, olikin lähdössä miehensä kanssa kaupunkiin, oli siis unohtanut koko asian. No sain sit ke iltaan varattua uuden jalkahoidon ja silloin vien pojat mummilaan hoitoon, esikoinen pärjää jo yksin kotona sen 2h. nautintoa odotellessa...

parisuhde tais olla ja mennä. toinen osapuoli avautui tossa viime perjantaina kuinka häntä on alkanut ahdistaa tää yhdessäolo. joo, johan sitä kerettiinkin olla kaikki 1,5kk! V****!
lähti tänään mökkeilemään josta palaa torstaina. pyysin ettei ota yhteyttä ennenkuin tietää mitä tahtoo, minä en jaksa mitään hiekkalaatikkoleikkii: ooksää vai eksää oo, täs iässä enää. *kiehuu* Toinen tarvii siis omaa aikaa ja kun on töissäkin pitkää päivää, siis ajaa rekkaa 12-14h/vuoro... toiselle puolelle suomee vieläpä.. omakin lapsi hänellä on ja pitää yhteyttä siihen joten ihan yllätyksenä ei perhe-arki tullut. kun tietäs mitä tehä. shit!
yhteistä lomaa odotin kovasti, mutten kyl mitään tän suuntaista. no, ei mun elämä kaadu jos tää tähän loppuu, talvella tapahtunut ero lapsen isästä otti sen verta koville ettei mun sydäntä ihan täs ajassa oo ehjätty eikä sulatettu.

jaksamista helteestä huolimatta kaikille!
täällä oli pieni ukkonenkin illalla kun palattiin kotiin ja ripsi pikkasen vettäkin. kunnon jytinöitä ootellessa...

omppuli ja öttiäinen 31+5
 
Merkkailenpa minäkin luetuksi, päivät menee nyt taas hurjaa vauhtia, kun poika on jäänyt pois tarhasta, onneksi oma olo on hyvä ja supistukset poissa ni jaksaa painaa tuon hulivilin perässä, toisin sanoen uimassa, pari kertaa päivässä käydään rantsussa, täältä on pakko lähtee evakkoon, kun sisällä on niin kuuma ja pihallakaan ei just varjoo oo. Järvellä on varjoa ja tuulee, ihanaa :) Ja jädee menee litroittaina!!!

Kiitos Maud, kun kerroit omasta kokemuksestasi luovutuksesta. Muistaakseni Tampereellakin tuo maito haetaan kotoa. Kauanko sulla meni aina siihen pumppaustouhuun kerralla aikaa? Tiettyhän sen määrän saa ite päättää, mut mietin vaan just, että onko realistisesti siihen aikaa, kun tuo esikoinenkin on kotona.

Lilliputtien kuulumisia ollaan täälläkin kaipailtu, ettei jo ois synnyttämään lähdetty??

Olipas tinuli teillä yö, onneksi ei pahemmin sattunut.

Omppulille
:hug: .

Nyt ei päässä liiku oikein muuta, jääkaapille siis suuntaa tieni ja kauhulla jo ootan ens yön kieriskelyjä,plaah. Onneksi mulle ei oo vielä tuota turvotusta tullut juurikaan. Mutta tänään oon ensimmäistä kertaa haissut maidolle, great :)

Mukavaa helleviikkoa kaikille ja kärsiville paaaaaljon jädeee!!!

Permis ja Veikko 33+0 Poksuuti poksuu :heart:
 
Neuvola kuulumisia

Rv 33+3

Hemoglobiini: 125 (viimeksi 123, nousee pikku hiljaa)
Pissa: puhdas
Verenpaine: 143/77 ja toisella mittauksella 132/81
Paino: noussu 3kg kolmessa viikossa! Yhteensä noussut n. 13kg.
Sf-mitta: 33,5
sydämen syke: +
Liikkeet: ++
Tarjonta: RT


Sain määräksi mittailla tuota verensokeria... Saa nyt nähä onko arvot koholla, että mitä tehdään. Samalla sain myös lähetteen ultraan että tehdään paino arvio. Ihana nähdä pieni pitkästä aikaa :) <3

Muuten kaikki hyvin.
 
Heips!

Kävin aamulla ennen töihin menoa neuvolassa.Pissa oli +,mutta voi olla siitä että sain van pari tl lorautettua näytettä.Verenpaineet ok-ettei pitäisi olla huolta.Terkan tuurari sanoi et voihan se ylämahan polttelu olla närästystä-tota en kyllä itse usko.
Aamulla tuli samoja polttoja..pari kertaa päivällä ja vähän aikaa sitten varmaan ½h ajan.Mutta ku ne ei kipeitä,mut sellaisia et huomaan ne.
To mulla ja esikolla 2v neuvola niin sitten katsotaan taas arvot.Selkä alkaa vetään viimeisiään kun 7,5h töissä olen seissyt ja kyykkinyt alakaapeilla ym.
Haluisin saikkua torstain käynnillä,mutta epäilen ettei tuo tuurari sitä anna.Vaikka vain 2vkoa enää ois aikaa ennen äippälomaa.Sitä haluis jaksaa leikkiä tytön kanssa kun vihdoin pääsen illalla kotiin,mutta kun tarvii päästä selkää oikoon.

Sori et oli omaa napaa taas:(

pompula81 POKS rv32
 
Pompulalle hyvin tod näköisesti sun plussat tuli siitä parin lusikallisen näytteestä. yleensä toinen näyte onkin jo puhdas.

mun oma olo on kuin hakattu. ihan kuin jalkapohjat ois irti! kiva päivä kostautuu, nyt janottaa ja turvotukset on kamalat sekä sormis että jaloissa :'( yön sit saakin vissiin juosta vessassa.

viimeyön nukuinkin reilut 8h, sitä edelliset kolme yötä meni sellasilla 3-4h pätkäunilla. onneks ei oo aamuheräämisiä töihin enää, vaan saa olla virallisesti kesälomalla. tai, oonhan mä jo pari viikkoa kesälomaillut sen saikun jälkeen. aika menee vain siivillä.

päivällä tuli muuten kipeitä suppareita muutama ja vatsa oli tooosi kipeä kävellessä kolmatta tuntia korkeasaaren ympäri, siihen saakka päästiin suht inhimillisellä olotilalla.
kuiteskin viel kauppatorilta kykenin kävelemään kamppiin bussille lasten kans joka sinällään on tällaselta ankalta suoritus:) ja epäilemättä ilo silmälle.

maitoa tulee täälläkin ja huomaan et sheivaaminen alkaa olla työlästä (ajatuksella kokeilen vielä toltakin kulmalta) .. maha on niin valtava ettei sen takaa/alta nää mitään. käsikopelolla mennään.ja haavoja tulee kyllä sen suuntaisesti. kuiteskin kun olen tottunut tuon "viikkohuollon" tekemään niin päätin et niin kauan kuin jossain asennossa saan noi kutittavat karvat veks niin ne sheivailen. onks muilla samoja ongelmia? :ashamed:

tällaset ongelmat täällä. *turhamaisena*

omppuli ja öttiäinen
 

Yhteistyössä