ELOKUISET LEIJONANPENNUT 2009 - joulukuussa

no ni joulusiivous miltei tehty :saint: vielä pitäis tiistaina yrittää lattiat pestä ja kodinhoitohuone siivota joka on aivan järkyttävä |O mitään ei mahdu mihinkään, varastot ja komerot on jo täynnä. otin sitten tän tietsikka huoneen käsittelyyn tänään ja vaihdoin järjestystä ja tietysti yksin siirtelin huonekaluja joka ei tainnut olla järfin fixua tässä tilanteessa, saipa siitä sitten kärsiä, selkää polttaa ja maha kramppaa.. alkoi tahti hiljetä muistutuksen myötä. taidan vetäytyä kuitenkin vielä tuonne askartelun puolelle tänä iltana. huomenna pitäis lumiukkoja käydä jakamassa 6kpl ja yks vasta tehty! :headwall:
yhden tekoon menee tunnin verran! :kieh:

eilen illalla käytiin kaveriporukan pikkujouluissa ja kuinkas ollakkaan olin kuskina... no kyllähän varmaan taas meiän lähdön jälkeen juoruttiin kun jo toiset "bileet" ja olen selvinpäin ja lähen ajoissa pois. ja yökkäsin keittiössä kun vessa oli koko ajan varattu. onneks 17v kaveri ei vielä tajunnu mitään! yökkäsin naama punasena veet silmistä valuen toinen kauhuissaan kattoo vieressä, lohduttelin vain että kyllä tää tästä en oksenna yökkään vain! :D

mulla siis tuota yökkäämistä aamuisin ja illalla koko ajan, väliin on päivä ettei tarvi, riippuu vähän mitä syökin. maha on turvoksissa aivan julmettu tuo ylävatsa ja kun läskiä on vielä ennestäänkin. onneksi oli tunika mekko eilisissä hautajaisissa päällä kun jouduin asteleen kirkon läpi kaikkien töllisteltävänä. :headwall: itkettää kans joka asiasta. näppylöitä on selkä täynnä,ja naama kuivuu taas että ihan rapisee just niinkuin esikoisen odotuksen aikana iho oli kuin korppu! että jos ite voi sanoa niin hyvältä näyttää! :D :heart:
 
Voimia kaikille huonoja kokeneille ja AnnaStiinalle peukutusta huomiseen!

Sukkapari: edellisessä raskaudessa kokeilin ja pari kertaa siisä käytin piimää kun vähänkin epäilin hiivan tulevan. Nyt vain oireet on tuhannen kovat, siis onneksi olleet. Eli taitaa mennä ohi tuolla moniteho lääkityksellä käsitavara apteekista saatavalla sellaisella. Jos vielä alkaa tulla uutta oiretta, niin menen lekurille.

Tipi: Uskomatonta että jotkut vaistaa, mutta niin se vain on. Ja sitten on paha valehdella naama punaisena... :)

Mansikkatee: kerropa mitä anoppisi sanoi vältettävistä ruuista. Totuus taitaa kuitenkin olla se että maksaa ja tiettyjä kypsennettyjä kaloja voi syödä vähän silloin tällöin, mutta ns. raakakypsytetty kala eli graavilohi tai siika, se joulupöydän kala voi sisältää listeriaa. Yksikin suupala saastunutta kalaa, riitää siihen että voi sairastua listerioosiin. Tuokin kuten moni muu suolistosairaus mm. salmonella (joka ei ole sikiölle oikeastaan vaarallinen) voi olla äidillä oireeton tai lähes oireeton, mutta listeria on sikiölle ja syntymättämälle vauvalle vaarallinen. Aika harvinainen listeria on, mutta jokainen päättää itse ottaako riskin. Minä esim. sairastin salmonellan edellisessä odotuksessa ja ei sekään ollut kiva. Jos olisi ollut voimakas oireinen olisi voinut olla haitallisempi vauvaa ajatellen, mutta tämä salmonelloosi oli miltei oireeton eli ns. turistiripuli/ hetkellinen vatsan löysyys joka tuli etelän reissulta. Enkä tosiaan ota enää mitään riskiä ja syö mitään josta on mahdollista helposti saada joku vatsapöpö.

Eli kohtuudella kaiken syönti on väärin ajateltu ja niin moni sitä tietämättään harrastaa. Pienikin määrä riittää siis siarastumiseen. Maksaa voi syödä vähän, sillä sen juju on runsas A-vitamiini ja sitä ei tule raskaana ollessa liikaa saada. A-vitamiini tietty tulee muustakin kuin maksasta. Maksamakkara mm. sis. niin vähän maksaa että sitä on aika turvallista popsia silloin tällöin. Onneksi prosenttuaalinen mahdollisuus saada joku pöpö on aika pieni. Suomessa mm. listeria ei riehu.

Jeela ja menteli 4+4
 
Kiitos mandy81! Meillä sikäli uusi tilanne kun miehelle ensimmäinen ja minulle neljäs.. kolme aikaisempaa edellisestä avioliitosta. Ihanaa vaikka sairaasti väsyttää.. johtuneeko vanhuudesta?? vai siitä et nuorimmainen täyttää kohta 6v?
 
Mulla on muuten aika hohdokas olo, ei siis pahoinvointia, ei rintojen arkuutta. Enkä ole huolissani oireettomuudesta. Edelliset 2 raskautta eivät sisältäneet kummoista pahoinvointia, joten en todellakaan kaipaa sitä nytkään. Kaikki voi olla hyvin ilamn mitään oireita. Vähän toki närästää (outoa, sillä tuo tuli edellsiessä raskaudessa vasta loppusuoralla ja eikös yleensä niin ole.), hiiva iski, no se on yksi oire. Pitkästä aikaa tuli leukaan näppylä, se oli muutama päivä ovulaatiosta. Parina päivänä on kevyesti etonut hetken ja hajuaisti on tarkempi. Nippailee alavatsalla, etenkin tuossa alaspäin katsoessani oikealla. Paino on samassa vielä, vaikka syön suurella ruokahalulla, oletan. Sitä on vain ihan liikaa ennestään. 2 raskautta jätti liki 20 kg ylimäärää olemaan. laihdutus on niin vaikeaa aloittaa... Joka tapauksessa on siis hyvä olo, vaikka vähän kaivelee miten hoidan työkuviot. Olen juuri aloittamassa uutta hommaa vanhalla työänantajalla ja tämä raskaus tuli tietoon niin systeemit oli jo sovittu. Toivottavasti oksentelu ei ala missään vaiheessa!

Maritta: Ilmeisesti tunnen itseni vielä suht nuoreksi, kun en osaa mahdottomasti ikääni pelätä, olen siis myös 36 v. Onhan ne riskit toki kasvavat, mutta eiköhän se 40 v. ole jonkin moinen pahempi rajapyykki, me ollaan vielä nuoria äitejä!! :)

Mum84, tervetuloa joukkoon ja samalle la kanssani 26.8. Niin ja kaikki muutkin tervetuloa!

te jotka olette käyneet jo neuvolassa, onko la pysynyt samana mitä nettilakurit antaa? Kyasyykö ne neuvolassa nykyään kierron pituutta? Mulla on sellainen kuva että neuvolassa la tulee hiukan eri, vaikka kierto olisikin keskiverto 28, siis siihen nähden mitä nettilakurit antaa. Onko kelleen käynyt näin? Haluan pitää tuon päivän 26.8 ainakin ultraan asti ja varmaan senkin jälkeen koska tiedän päivän kahden tarkkuudella milloin hedelmöittyminen on tapahtunut ja siitä pikku syystä että mieheni synttäripäivä on tuo 26.8. Turhamaista, mutta olisihan se tylsää jos neuvola vaihtaisi vaikka 25.8 . :)

jeela ja manteli 4+4

 
vintage kyseli ottaako mies mukaan neuvolaan vai ei. Mun mies kävi esikoista odottaessamme kerran neuvolassa kanssani, koki sen turhaksi, koska suurin osa ajasta meni mun painon, verenpaineen sun muiden mittailuun. Mies oli kyllä mukana kummassakin ultrassa sekä perhevalmennuksessa (tai synnytysvalmennus mikä lieni), jotka koki sitten taas erittäin tärkeiksi. Erityisesti tuota valmennusta kiitteli, koska siellä jo alustavasti neuvottiin lapsen käsittelyssä (mitenkä se sitten nostetaan hoitopöydältä ja miten käännetään ym). Ultrat oli tietenkin tärkeitä siksi, että näki pienokaisemme ja pystyi toteamaan, että hänellä on kaikki hyvin.

Tuosta ruosta ja etenkin niistä kielletyistä: Ekan raskauden ajan olin aivan paniikissa sen kanssa, mitä saa suuhun pistää ja mitä ei, nyt taidan ottaa rennommin. Suositukset kun muuttuvat koko ajan ja niissä on eroja myös maakohtaisesti. Viimeksi ei suositeltu syötävän maksaa lainkaan, nythän saa maksamakkaraa syödä jopa pari siivua per päivä. Ja Norjassa kuulemma tuputetaan odottaville äideille kalanmaksaöljyä, eikös siinä vasta a-vitamiinia olekin!
Suomalaiset juustot on kaiketikin melko turvallisia, nehän pastöroidaan ja myöskin laadunvalvonta ainakin isompien meijerien kohdalla on tehokasta. Uskaltaisin siis syödä Aura-juustoa viipaleen, jos siitä yhtään tykkäisin.
Kypsennetyn kalan syöntiä ei kai pahemmin tarvitse rajoittaa, joitakin lajeja nyt vain oli hyvä välttää. Raaka kala onkin asia erikseen.
A-vitaminoidut mehut koituu helposti kohtaloksi, jos on kova mehunlipittäjä =) Noiden mehujen suhteen olen itse tarkka. Nämä siis minun mielipiteitä eikä täsmällisiä suosituksia.

Raskaus kaiketikin etenee. Neuvolaan en ole saanut yhteyttä päivittäisistä yrityksistä huolimatta. Taitaa olla tämä joulunalus hiukan huono aika varata aikaa... Jospa sen kuitenkin kohtapuoliin saisin.
Tupakanhaju ällöttää edelleen, basilika ei ole alkanut kiusata kuten edellisellä kerralla. Kahviakin pystyn pari kuppia päivässä juomaan. Onneksi suurin himo siihen mennyt ohi, ei tarvitse ruveta tietoisesti juomista rajoittamaan.
Pikkuisen ramasee, mutta ei näemmä näin öisin =) Hyvää yötä kuitenkin, jospa uni saisi minut kohta kiinni.
 
Heippa kaikille!! :wave:

Eli tein eilen positiivisen testin, raskauslaskuri näytti että LA olisi 15.8.09, mutta luulen että se siirtyy eteenpäin reilulla viikolla taas ensimmäisessä ultrassa pitkän kiertoni vuoksi.
Tämä tulokas olisi toinen ja synnytyssairaala SAS.
Esikoiseni syntyi 04/2008 ja on nyt siis kohta 9kk.

En ole ehtinyt vielä lukemaan juttujanne, mutta yritän kyllä kovin =)
Onko teillä ollut minkäänlaista oireilua vielä?
Minulla ei ole ollut vielä oikeastaan mitään, paitsi että rinnat on välillä arat, mutta minkäänlaista pahoinvointia ei ole ollut ja toivottavasti ei tulekkaan, ainakaan nyt joulunaikana kun pitäisi syödä paljon!! :LOL:

Tuima ja rv?
 
maritta1
tuu-tikki, ihanaa että kommentoit ikäkysymystä. Kyllä, minäkin tunnen itseni vielä nuoreksi!
Rangatanga loistavaa, meillähän kaikki on melkeinpä identtistä!!!

Joku kysyi asuinpaikkaani ja paikallista äitiyshuoltoa. Asun Saksassa, kaikki lapset syntyneet täällä. Täällä ei ole mitään neuvolaa, vaan voi valita itse haluamansa gynekologin (täällä kaikki yksityisiä) jonka luona käy tarkastuksissa. Vaihtoehtoisesti voi käydä tarkastuksissa myös kätilöllä (hekin usein ovat yksityisiä), mutta se on harvinaisempaa, useammat käyvät gynellä, niin kuin minäkin (valtavirran mukana olen mennyt, ihan yhtä hyvin olisin voinut käydä kätilölläkin). Se mitkä tutkimukset vakuutus maksaa riippuu vähän sairasvakuutuksesta (täällähän ei ole samanlaista kansalaisvakuutusta kuin Suomessa, on jopa ihmisiä joilla ei ole sairasvakuutusta ollenkaan).

Tällaisia öisiä terveisiä täältä Saksasta! Ihanaa olla mukana tässä poppoossa!


P.S. En ymmärrä miksi viestissäni näkyy pari smileyta, en ole niitä tarkoituksella laittanut....

 
Täällä ollaan ristiriitaisin tuntein lähdössä sairaalaan. Käskettiin olla syömättä jos kaavinta tulee. Pelottaa mut toisaalta helpottavaa ku ei tarvi enää odotella.
Pohjois suomeen pitäis vielä tänään tai huomenna matkata kun on ne häät siellä.
Kaikille uusille onnea plussasta ja paljon tarrasukkia mukaan! Minä ilmoittelen kuulumisia taas kun koneelle ehdin. Jos en ennen joulua pääse niin oikein hyvää ja rauhalista joulua kaikille :flower:
 
Tervetuloa kaikille uusille!! =)

Annastiina Tsemppiä sairaalaan, toivottavasti kaikki päättyy parhain päin. Lisäksi oikein ihanaa ja lumista joulunaikaa ja tunnelmallista ja rakkautta täynnä olevaa hääpäivää.. :flower:

Mandy :wave: :wave: Täällä on yksi jolla on tänään ultra iltapäivällä! :)

Vintage Kyselit tuosta miehen neuvolaan mukaantulosta. Meillä ainakin toivotettiin mies tervetulleeksi mukaan ensi käynnille. Olin kuitenkin yksin ja kysyin sitten pitäisikö miehen tulla käymään jossain vaiheessa. Neuvolatädin mielestä olisi hyvä, jos mies pystyisi käymään edes kerran neuvolassa tutustumassa terveydenhoitajaan ennen perhevalmennusta (? vai mikä olikaaan). Hän haluaisi vähän kuulla miehenkin ajatuksia tästä raskaudesta ja lisäksi hänen mielestä monet kokee perhevalmennusryhmän miellyttävämmäksi, jos siellä on "tutut" vetäjät. Jotain tollasta se mulle selitteli.. :)

Pikkupeikko, Varhaisultrasta, mulla ainakin aikaiseen ultraan oli "syynä" joulu. Eli koska raskaus paljastuu pakostakin joulun aikana (ruoka- ja juomatottumusten takia), niin olisi ihanaa kun tietäisi oikeasti kaiken olevan hyvin siihen asti. Tietty sitten harmina toi että on liian aikasin ultrassa.. :/

Neuvolan laskurista Kuka kyselikään neuvolan lasketun ajan laskurista. Musta tuntuu että mulla ei otettu huomioon kiertoa (30pv), vaan laskettuaika laskettiin siellä sillä 28päivällä. Päivä heitti siis neuvolassa 2päivällä nettilaskureista. Neuvolan mukaan mulla ois tänään 7vko ja nettilaskureiden mukaan 6+5. Mä pidän ite ton nettilaskuripäivän, koska sitä on helpompi tosta netistä seurata.

Ihana,ihanaa kun on satanut lunta. Vaikka näyttääkin olevan aika märkää etten tiedä pysyykö aattoon asti. Kohta oon lähössä taas hoitamaan puoltoistavuotiasta veljenpoikaa, tuleepahan ulkoiltua ainakin..

Illalla sitten palaan ultrakuulumisin, muidenkin ultrakuulumisia odotellaan..

Aurora 6+5
 
:wave: Huomenta. Täällä alkoi eilen sitten se pahoinpelätty oksentelu :x :x
Olisi eilen ollut pitkä 9h:n työpäivä ja kykenin niistä olemaan viisi. Oksensin sen seitsemän kertaa ja loppujen lopuksi vatsassa ei ollutkaan mitään mitä oksentaa.
Olisin toki voinut olla loppuun saakka töissä mut kädet vapisi ja tärisi kun vissiin verensokrut vähän alhalla.

Että joo, tulihan se sieltä |O Ja tää reagtio lähti käyntiin pahoista hajuista. Ja kierre jatkui.

Myös aamuinen vatsansekaisuus jatkuu yhä, että eipä tässä ainakaan lihomaan pääse :D
Onko se hyvä vai huono? Eiköhän se tässä vaiheessa ole vain hyvä. Tähän pyritäänkin ettei niit' ylimääräisiä kiloja tukiskaan paljoa. On sitten helpompi saada ne pois.


Tänään olisi vika työpäivä ja sitten alkaisi joulunodotus :heart:

Ihanaa tuoda huomen illalla kuusi sisälle jo :xmas:

Mies oli käynyt miulle eilen ostaa lahjan timanttisilta, oli niin malttamaton että olisin tahtonut jo antaa sen kun olisi halunnut jo yllättää minut. Mutta kieltäydyin kunniasta ja sanoin avaavani vasta aattona. Ostos kuittikin olis ollut sen farkkujen taskussa kun utossa pyykkiä laittelin MUTTA en kurkkinut. *ylpeä itsestään*


Hyvää joulun odotusta kaikille! :xmas: :wave:
 
HUOMENTA!!

Täällä ollaan hieman ristiriitaisin tunnelmin. Perjantaiyönä alkoi verinen vuoto ja jatkui lauantain, mutta nyt ei sitten enää mitään. Ei nyt sit tiedä onko kaikki hyvin vai ei? Tänä aamuna kyllä raskausoireetkin taas palasivat... :/

No mutta täällä siis kuitenkin valmistellaan Joulua täysin tohinoin, vaikka väsymys onkin ankara |O

Voimia kaikille menetyksen kokeneille :hug:

Palailen paremmalla ajalla kertoilee kuulumisia :wave:

kleopatra
 
Tehän oota olleet ahkeria :D
Tervetuloa uusille! Ihana lukea että osa odotta jo neljättä/viidettä :D Meille sormustesti on povannu kuuttalasta :heart:
Iso :hug: tänään ultraan meneville, etenkin Annastiinalle toivottavasti saatte POSITIIVISEN ylätyksen ja parhaan joululahjan!


 
Heippa pitkästä aikaa. Täällä tosiaan pe alkoi runsas vuoto ja eilen illalla viimiset isot hyytymät ja sen jälkeen loppu ku seinään. Terkkari sanoi olevan spontaani km. :ashamed: Loppiaisen aikana vielä jälkitarkastus että kaikki ok. Toivottelen paljon tarrasukkia kaikille vielä mukanaoleville ja toivon ettei teidän tarvitse kokea samaa. :flower: Itse lähden takasin kuumeilijoiden puolelle. No, nyt ainakin tietää ettei mitään vikaa ole etteikö vois tärpätä uudestaan.
 
Jyväskylän äidit auttakee!

Mua jäi askarruttamaan viime viikkoisen neuvola käynnin jälkeen muutama asia ( johtunee ehkä siitä, että siellä oli sen oikean terveydenhoitajan sijainen eikä osannut kauheen hyvin asioita mun mielestä kertoa) ja kysyisinkin nyt apua teiltä.

Kun tää hoitaja sanoi, että joka kerta ennen neuvolaan tuloa pitää käydä omatoimisesti punnitsemassa ittesä ja ottamassa pissanäyte ja tehä se joku testi missä kastetaan se tikku pissaan jne. Oon ihan pihalla mitä tarkotti sillä testillä :eek:

Mulla on tammikuussa ultra, niin pitääkös mun sitten ennen ultraakin punnita itteni ja tehä se testi vai ainoastaan neuvolakäyntien yhteydessä?

Anteeksi tyhmät kysymykset, mutta en vaan saanut oikein kunnon vastauksia mihinkään siellä :(
 
Tervetuloa Tooka ja Tuima! :heart: Voimia Hempukalle sekä myöskin AnnaStiinalle! :hug:

Tulkaahan kertomaan ultrauutisia illalla, jotka tänään pääsette kurkistamaan masuasukkia. :)

Alkuperäinen kirjoittaja nannuz:
Laskettuaika ei tiedossa?
Ikä 19v.
Sairaala K-KSK
Esikoinen
:heart:
Lisäsin synnäriksesi K-SKS, eli Keski-Suomen keskussairaalan. Menikö oikein?

Mandy ja nappula 8+1
 
Varhaisultrassa käyty, on sekä hyviä että huonoja uutisia. Hyvä on se, että yksi kohdunsisäinen sikiö löytyi ja siltä myös syke, mutta koko ei ihan vastannut mitä piti, koska ruskuaispussissa jotakin häikkää. Lisäksi löytyi jotakin ylimääräistä höttöä, mistä lääkäri ei pystynyt sanomaan mitä se oli. Luultavasti se tulee jossakin vaiheessa vuotamaan sieltä pois ja nähtäväksi jää vuotaako mukana sitten sikiökin. Suositteli sauna- ja seksikieltoa. Kahden viikon päästä tarkistusultra.

Että ei nyt musertavia uutisia, mutta varpaillaan edetään eteenpäin...

Sini, rv 6+6 tai ehkä vasta 6+3, kuten ultra antoi ymmärtää..
 
Hempukka :hug: :'(



ON: pari päivää pysyin poissa ja on tullu niin paljon juttuja että en millään muista mitä kommentoida ja kenelle. pääkohdat sain kuitenkin luettua ja ymmärrettyä :)
omaan napaan ei oikeestaan ihmeempiä. jännitän jouluaattoa jolloin viimein pääsee kertomaan perheelle. niin ja saa lahjoja :D

Nibbler ja Bart 6+6 jo :D
 

Yhteistyössä