ELOKUISET LEIJONANPENNUT 2009 - joulukuussa

Tervetuloa uusille!

Vilmav, lohdutushalaus täältä :hug: Onneksi sulla on tukijoukot ympärillä. Kaikesta huolimatta lämpöistä joulua sinne!

Mandy Mä en oo yhtään miettinyt tota veriseulontaa. Itseasiassa en oikein tiedä mitä se sitten tarkottais..Mä kävin muuten kanssa laulamassa kauniita joululauluja. Saitko miehesi mukaan laulamaan? Mä menin sitten suosiolla äitini kanssa, kun en tota miestä saa niihin mukaan..

Nälästä Ihana lukea että muillakin on pohjaton vatsa tällä hetkellä. :) Mulla on vähän väliä nälkä, siis oikein niin että vatsaa kurnii kovasti. Mä kun en yleensä syö töissä muuta kuin lounaalla, niin nyt oon joutunut ottamaan leivän myös aamulla ja iltapäiväkahvilla. Sitä on jo vähän ihmeteltykin.. Ja joo mieskin on maininnut mun syömisestä, vastasin vaan että vauva tarvii ruokaa.. :LOL:

Musta tuntuu niin epätodelliseslta ajatella että olisin raskaana. Jotenkin kun nää oireet on sen verta heikkoja. Eilen illalla oli pahan olon tunne aina syömisten välissä, mutta nytkään ei ole mitään.. Rintojen arkuus ainoa jatkuva oire. Mulla siis huomenna varhaisultra ja kyllä jännittää.. :)

Jos huomenna kaikki hyvin ultrassa, niin jouluna sitten kerrotaan vanhemmille ja omille sisaruksille.. :D

Kohta pitäis lähteä hoitamaan 1 1/2vuotiasta veljenpoikaa, se on melkonen energiapakkaus, mutta kait mä pärjään,

Aurora asukkeineen 6+4
 
Heippa!

Halauksia niitä tarvitseville.

Mua on noista kielletyistä ruuista harmittanut nuo kalat. Ajattelin sit anopilta kysyä heti kun ollaan kerrottu et voiko syödä vähäsen kalaa? Hän kun on neuvolan terveydenhoitaja.

Mulla on kans kokoajan nälkä. Mitään makeaa ei tee mieli suolasta vaan. Kaikkea raikasta vaan kuten hedelmiä ja jugurtti maistuu. Vaikka musta tuntuu et syön kokoajan niin paino tuli heti alussa kilon alaspäin. Mites muilla onko tullu jo painoa? Musta myös tuntuu et maha on kasvanut vaikka kätilö äiti sanoi et ei ois vielä mun viikolla ois mahdollista.

Mansikkatee ja Hippuli 7+0
 
Vielä: Se veriseula alkaa ainakin täällä nyt tammikuussa. Se tarkottaa sitä että niitä kehitysvammoja ja esim. sydänvikoja seulotaan nyt oikein kunnolla eli rodunjalostusta. Äidin verestä siis katsotaan niitä pitoisuuksia.
 
Hei, saako hypätä pinoon...? :wave:

Olen 22-vuotias, puolivuotiaan poikavauvan äiti, joka yllätyksekseen sai pari viikkoa sitten kuulla odottavansa toista lasta :) Nyt mennään näillä tiedoilla viikoilla 7+1 ja laskettu aika olisi 08.08.09.

Pahoinvointia, tai oikeastaan hirveää närästystä ollut nyt muutaman aamun, mutta ei ole sentään oksenteluksi mennyt, toisin kuin esikoisen kanssa, oksensin aina viidennelle kuulle saakka... Muuten lähinnä väsyttää hirveästi :D

Jännä ettei tähän oikein osaa suhtautua vielä mitenkään... ehkä sitten ultrassa herää todellisuuteen että meille ihan oikeasti olisi elokuussa syntymässä toinen pieni!
Nyt ei uskalla kuin varovasti toivoa... :)

kielletty + herne 7+1 (?)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mansikkatee:
Vielä: Se veriseula alkaa ainakin täällä nyt tammikuussa. Se tarkottaa sitä että niitä kehitysvammoja ja esim. sydänvikoja seulotaan nyt oikein kunnolla eli rodunjalostusta. Äidin verestä siis katsotaan niitä pitoisuuksia.
EIkai siihen ole "pakko" osallistua? Ku me ei olla myöskään aidottu osallistua seulointoihin. np-ulraan mennään lähinnä, et saadaan viikot tarkistettua + näkee että kaikki pienellä ok.
 
Kielletty, tervetuloa mukaan! :) Teillähän on sitten vielä ihan vauva kotonakin, onnea plussasta.

Mansikkatee Mä oon siis syönyt paljon usemmin kuin yleensä, mutta paino oli mullakin laskenut kilon ainakin nyt tässä alkuvaiheessa. Aluksi mulla oli mieletön mahan turvotus, mutta nyt se on vähän laskenut. Kireemmistä housuista en kuitenkaan voi pitää nappia kiinni, kun se tuntuu epämukavalta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja sukkapari:
Alkuperäinen kirjoittaja Mansikkatee:
Vielä: Se veriseula alkaa ainakin täällä nyt tammikuussa. Se tarkottaa sitä että niitä kehitysvammoja ja esim. sydänvikoja seulotaan nyt oikein kunnolla eli rodunjalostusta. Äidin verestä siis katsotaan niitä pitoisuuksia.
EIkai siihen ole "pakko" osallistua? Ku me ei olla myöskään aidottu osallistua seulointoihin. np-ulraan mennään lähinnä, et saadaan viikot tarkistettua + näkee että kaikki pienellä ok.
Mulle ainakin se neuvolantäti painotti moneen kertaan että sitten kun päätöksen tekeminen on ajankohtaista niin sen päätöksen voi tehdä ainoastaan perhe itse.. Eli täysin vapaaehtoista..
 
aurora81 Kiitos :) Ja kyllä, vastahan tuo meidän pieni syntyi! Onneksi luonto sentään on järjestänyt tuota sopeutumisaikaa, laskeskelin tuossa että jos vain kaikki on mennäkseen hyvin, niin pojan pitäisi olla jaloillaan kun pikkusisko-tai veli syntyy :)

Ja onhan tässä sekin että saanpahan olla kotona lasten kanssa vielä hyvän tovin... :heart:

Jännittää, mutta kyllä tästä varmasti selvitään kunnialla :)
 
Mukavaa sunnuntaita kaikille :flower:

Mä meen siihen veriseulaan sen takia, että sitten mahd. tietää ja osaa varautua jos jotain ongelmaa vauvassa on. Veriseula on kyl vaan semmonen suuntaa antava sit lapsivesi tai istukka näyttestä saa varmempaa tietoa, jos on tarvis niitä tehdä ja onhan paljon semmoisia vammoja jotka ei näy näissä tutkimuksissa.

Mulla ei oo ongelmaa kalaruokien kanssa, koska oon allerginen kalalle enkä ees tiedä miltä kala maistuu.

Tuli mieleen näistä varottavista asioista, et kissan kakasta voi saada jonkun tartunnan (en muista nimeä) ja varsinkin kissan pennun ulosteista eli kannattaa olla varovainen kun vaihtaa kissanhiekkaa.
Nyt ei oo yhtään huono olo JEE JEE :D





Hudjuke 7+3
 
Tervetuloa mukaan iinaZ ja kielletty! Lisäsin teidät listaan. Onnea plussasta! :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja aurora81:
Mandy Mä en oo yhtään miettinyt tota veriseulontaa. Itseasiassa en oikein tiedä mitä se sitten tarkottais..Mä kävin muuten kanssa laulamassa kauniita joululauluja. Saitko miehesi mukaan laulamaan? Mä menin sitten suosiolla äitini kanssa, kun en tota miestä saa niihin mukaan..
Sain eka neuvolakäynnillä jo infoa kotiin luettavaksi tuosta veriseulonnasta. Siinä luki, että vaikka seulonta näyttäiskin, että sikiössä voi olla jotain poikkeavaa, voi se silti näyttää pieleenkin. Eli ajateltiin, ettei mennä ollenkaan, ettei tule turhaa stressiä. Mä oon nimittäin aikamoinen stressipallo.

Halusin mennä parhaan kaverini kanssa tuonne kauneimpiin joululauluihin. Tykätään molemmat laulaa. Miehen en oo koskaan kuullu laulavan. Ollaan kuitenkin oltu 5,5 vuotta yhessä. :)

Kiloja ei oo tullu yhtään lisää, vaikka ruokahalu on kova. Painan tällä hetkellä 57-58 kg, pituutta 168 cm.

Nyt lähen ostamaan vielä itselleni joululahjoja. =)

Mandy ja nappula 8+0 (OOOOOOOOO, 9.viikko käynnistyi =) )
 
Täällä odotetaan pelolla huomista ultraa. Otettu nyt verikokeita ja seurattu raskaushormoonin kehitystä. Koko viikonlopun vuotanut vähän, mutta vuoto on vähäisempää kuin menkka vuoto.
Minä niin toivon, mutta samalla pelkään... Lääkäri siis sanoi että mahdollisesti tuulimuna raskaus. Mut pieni toivo vielä on. Hitsi, miten mä kestän huomiseen.
Noh... Sitten vaan viimeisiä hääjärjestelyjä tohinalla tekeen jos keskeytys joudutaan tekeen.. vaikka epäilen et mulla häviää kaikki juhlafiilikset siinä vaiheesa. Häihin enää 6pv... kääk! Yritän päästä linjoille kertomaan kuulumisia jossain vaiheessa huomisen jälkeen.
 
Tervehdys elokuiset odottajat :wave:

Meille tilattu haikara viidennen kerran. Ikää mulla 36 ja synnäri Keski-Pohjanmaan Keskussairaala. Laskettu olisi jonku laskurin mukaan 29.8. Takaiskuja meillä on matkan varrella sattunu 3 kappaletta (yksi tm ja kaksi ihan alussa tapahtuvaa km:a), joten hirveästi ei vielä uskalla juhlistaa. Sitte ultran jälkeen vasta...

Josta tuliki mieleen että toivottavasti AnnaStiinalla on huomenna mukavaa kerrottavaa ultran jälkeen. Kerkesin tuossa silmätä että siellä on tm-epäilys :(
 
Mulla lkoi tänään taas pahoinvointi. Ehti olla pari päivää poissa. Nyt huolettaakin se, että miten jouluna sujuu. Pystyykö syömään jouluruokia vai ei ja miten paljon anoppilassa sit oksettaa :(
Mun mielestä on aina jotenkin ikävää "sairastaa" muualla, kun kotona ja varsinkin oksentaa. Mutta eiköhän ne ymmärrä. Mitkäs fiilikset on muilla joulun suhteen?

Tää olotila on kyllä niin vaihteleva; joskus on ihan kauhean iso nälkä, mutta oikeen mikään ei maistu ja väkisin koittaa ees jotain syödä. Joskus taas ei pysty ees ajattelemaan ruokaa, kun rupee jo oksettamaan.

Mukavaa sunnuntaita :)
 
Heips!
Pitkästä aikaa pääsin koneelle, täällä olikin tullu luettavaa melkoisesti. Suuri halaus kaikille, jotka ovat saaneet/kokeneet ikäviä asioita.

Täällä on alkanut pahoinvointi, ja jatkunut jo viikon verran. Ihanaa, kun jotenkin raskaus konkretisoituu, mutta toisaalta ikävää, kun ei voi tehdä oikeen mitään. Kaikki makea ja rasvainen saa minut voimaan pahoin, hedelmät ja suolaiset eväät (suolakurkut namsk) painuvat. :) Ajattelin maanantaina soittaa neuvola-aikaa. Menee varmastikkin tammikuulle, kun mulla vasta niin alussa tämä.. Milloin te olette käyneet eka neuvolakäynnin? Mitä siellä tehdään?

iitu 5+3
 
Todella ikäviä uutisia joillakin :'( pystyn niin hyvin samaistumaan tilanteeseen. Pahoinvoinnista ym huolimatta olen ihan varma että liityn vielä suru-uutisten vastaanottajaksi. Ennenkin on oireet jatkunut vaikka pikkunen on ollut eloton...noniin nyt lopetan tän sekoilun.

Anopin kanssa juttelin eilen joulusuunnitelmista ym. niin yhtäkkiä vaan kysy et onko sulla jotain sydämelläs? Mä olin ihan TÄH? Sanoin tietty et ei ole mitään. No, sit se kysy et monesko viikko !!! Mun ilme ois pitäny ehkä kuvata. Siis ihan käsittämätöntä! Pakko oli sit kertoo ja kovasti onnitteli tietty, mut silti mä en tajuu kuinka joku voi 'vaistota' niinkun hän asian ilmasi. Noh, meiän 'salaisuus' alkaa tässä hiljalleen paljastua. Sanoin vaan et ei aiota kertoo asiasta julkisesti ainakaan ennen 12 vkoa, koska oon niin väsyny perumaan puheeni kerta toisensa jälkeen.


Oikein mukavaa joulunaikaa kaikille ja muistakaahan olla kiltisti ;)
 
Tervetuloa iinaZ, kielletty ja Sinderella :flower:

kielletty Tuleepa teillä pieni ikäero lapsille. Varmaan alku voi olla aika rankkaa, mutta onhan se ihanaa, kun myöhemmin lapsilla on hyvin seuraa toisistaan, kun ovat niin samanikäisiä. Meillä on tulossa näille kahdelle pienemmälle ikäeroa 1v9kk, eli aika vähän sekin.

outiko Mullakin on niin vaihteleva olotila. Olo vaihtelee monta kertaa päivänkin aikana. Välillä ihmettelen, että miksei oo mitään oireita ja välillä kiroan, että tulispa jo parempi olo :LOL:

Mulla on vielä paino pysynyt ihan samana, kuin oli alussakin. Ei ole vielä ilmestynyt turvotusta vatsanseudullekaan. En oo myös oksentanutkaan, joten ei oo paino laskusuuntaankaan mennyt. Mä kyl aion tarkkailla syömisiä raskauden ajan sen verran, ettei tuliskaan liiallista painonnousua.

Neuvola on mulla vieläkin varaamatta, katotaan jos ens viikon alussa muistais varata. Sinne on aina puoli tuntia puhelinaikaa päivässä, enkä mä ikinä meinaa muistaa sitä :whistle:

Nyt lasten kanssa ulkoilemaan :wave: Täällä sataa lunta, tulispa sittenkin valkea joulu :xmas:

RangaTanga, tasan rv 6 tänään :heart:
 
iitu-lle pitikin vielä vastata, että ekassa neuvolassa yleensä täytetään esitietoja neuvolakorttiin, täytetään jotain päihdekyselyjä, jaetaan esitteitä, mitataan paino, hemoglobiini ja verenpaine... Ja tietysti saa kysellä tädiltä kaikkea mieltä askarruttavaa asiaa.. Muuta nyt ei äkkiseltään tule mieleen!
 
Mulla meni toi eka neuvolakäynti tosi pitkälle, se on vasta 13.1. ja nt-ultra on jo 16.1. Otollisin aika sille ultralle olis ollut seuraava viikko, mutta ollaan sillon matkoilla ja sitä seuraava olis ollut veriseulalle jo liian myöhäinen ajankohta. Olen siis menossa veriseulaan kun sellainen mahdollisuus on. Ajattelen sen niin, että sittenpähän saadaan kaikki mahdollinen tieto.

Ekalla neuvolankäynnillä täytellään lappuja, otetaan veri- ja pissanäyte ja punnitaan ja mitataan verenpaineet ja sitten jutellaan kaikesta mahdollisesta asiaan liittyvästä. Näin mä ainakin muistelen. Kandee vaikka laittaa lapulle ylös asioita joita haluaa kysyä, jos yhtään jännittää etukäteen ettei muuten muista. :)

Tipi onpa sulla aika tarkkanäköinen anoppi. Mun (entisen duunipaikan) pomo kanssa kysyi just näillä viikoilla ett oonko mä raskaana kun odotin esikoista. Kukaan ei vielä sillon tiennyt, ja mä olin ihan että HÄH? Mutta se sitten sanoi, että sillä on sellanen vaisto että se tietää heti jos joku on raskaana. Kait sitten jotkut naiset on tosi herkkiä sillai.
 
Meille tulee ikäeroa nuorimman ja tämän uuden tulokkaan välille aika tasan puolitoista vuotta. Hieman muaki jännittää miten arki sitte toteutuu. Mutta vanhin lapsi täyttää ens syksynä 9 vuotta ja toiseksi vanhin nyt talvella 6 niin heistä on kyllä apua pikkuasioissa. Kolmas meillä täyttää neljä ensi kesänä.
 
Lämmin kiitos kaikille onnitteluista :wave:

Veriseula tuntuu olevan kova sana kun -03 sitä tuskin oli olemassakaan ellei np-ultra rv 12 antanut aihetta. Asian ydin ei vielä ole ihan selvillä, mutta kun siitä kysyttiin jo maanantaina nlaa varatessa niin kait se on sama siihen osallistua jos ei vaan tartte punktioon asti joutua (km-riski). En osallistu seulaan niinkään downin pelossa, vaan muiden kehityshäröjen koska käytössä oli (adhd)lääkitys jonka lopetin 21 vrk:tta ennen hedelmöittymistä... tupakoinnin lopettamisen takia (helpotti adhd:ta mutta pahensi tupakointia)! :saint:

Nlan sain 8.1.09 (8+6) joka on ahdistavan kaukana verrattuna tähän epätietoisuuteen, mutta pitää vaan toivoa ettei kyseessä ole tuulimuna tai keskeytynyt km vaan ihan ihan oikea yllätysraskaus (eikai aviossa satu vahinkojakaan?).

Oireet ovat voimakkaat. Rinnat on TODELLA arat ja maitotipatkin on jo bongattu! Pissattaa koko ajan ja ruokalusikallinen kerran tunnissa ON ärsyttävää, samoin kuin valkovuoto joka on lisääntynyt. Yöt menee nukkuessa (ihanko tosi?!) ja päivällä klo 13-14 saa vetästä päikkärit ettei kippaa tatamiin suorin jaloin. Pahoinvointia ei sanottavasti ole, mutta ellottaa silloin tällöin ja tekee mieli raikasta, kylmää smoothieta/juomaa.

Huonekalujen järkkää ja hoitotarvikkeitakin on jo suunniteltu ja bongailtu innokkaina (minä siis - miehen toipuessa edelleen tikun viivoista :whistle: ), vaikkakin niistä on jo selvät sävelet malleineen ja väreineen. :LOL:
 
jouluruuista eipä kannata hirveetä episodia tehdä tuosta ruokailuista, kaikke asaa syyä kohtuudella,eli kuhan ei nyt kalaa ja maksalaatikkoo pääruoka tyyliin vedä ni hyvä varmaa on.. :LOL: muistan et ite esikosta kans ressasin kaiken maailman noita ruoka juttuja, mut äitini mulle sit kerto et ihan turha siitä ruuasta on mitää numeroa tehdä et kaikkea sitä saa syyä vähäsen.. että älkäähän mammat ressailko et saako vaiko eikö, empä ole ikkää kuullu et kenenkää vauva olsi siitä vahingoittunu jos vähän maksalaatikkoa tai kalaa on syönyt.. :D

tuosta varhaisultrasta mua on vähän ihmetyttäny miks te menette ni "aikasee" sinne.. otollisin aikahan sille on rv 7-8 :eek: melkein jo aika selvää kuiteski vissii et jos heti 6+ viikola sinne menee ni siellä ei vält näy mittää ja joutuu ressaa sit turhaan.. :( koska meillä ainakin oli niin et esikostakin ku kävin siellä ni viikkoja oli jotai 7+ ja kappas ku sikiö muka vastas sit 6+ viikkoa.. myöhemmin sir rv12 tietämillä ultrassa taas vastas ihan normisti sitä menkoista laskettua aikaa.. et yrittäkäähän malttaa et ei tarvitse sit suruissaan olla kun on liika aikasee sinne menny...

omassa (.) ei mittää kummia.. turvotus on mitä mahdottomin ja näytän oikeesti sille ni ko olisin puoless avälin varmaa raskaana.. ei lähe kumpu minnekää etes selällää maatessa.. :LOL: kyllä mää sanon.. mulla on kohtu etie päin kallellaa muuteski ni maha tulee kyl nopeesti näkymää, esikostakin se oli mahoton pallo.. laitokselle mennessä sillo rv31+1 mahan ympärys tais olla 114cm ja mulle ei tullu ku 10kg painoa lisää koko aikana.. 6kg jäi sairaalaa.. et ihan kivan kokoinen yksiä on kaverilla kyllä joo..

no ny jos lähtis esikon syöttää ja ulkoilee vielä ennen ko pimeää tullee..

peikko ja masukki 5+2(kai?)
 
Veriseulonnasta Mä olen vähän kahden vaiheilla tuon seulonnan suhteen. Mulla on epilepsialääkitys ja tästä syystä sitä on mulle suositeltu, mutta toisaalta en kyllä sinne haluaisi mennä. Täytynee miettiä

outiko 7+5
 
RangaTanga: Totta, kyllähän sitä itsekin alkuun mietti että miten sitä selviää hengissä tulevat vuodet... mutta aloinpa sitten ajatella asiaa vähän toiselta kantilta, saavathan ihmiset kaksosia ja kolmosiakin, ja hekin ovat selvinneet, joten tämänhän pitäisi noin ajateltuna olla ihan helppo juttu :) Tuskin sentään asian IHAN niin kuitenkaan ovat, mutta huumorilla mennään eteenpäin.

Olihan tämä aikamoinen yllätys tosiaan, kun lähinnä soitin t-keskukseen tiedustellakseni onko minulla angiina, mutta ei ollenkaan ikävä vastaus :)
 

Yhteistyössä