ELOKUISET LEIJONANPENNUT 2009 - joulukuussa

mul oli viime raskaudessa seksin jälkeisenä aamuna kirkasta verivuotoa, viikolla 6+4
oli vaaratonta ja tyttö syntyi yliaikaisena.kävin kyl mielenrauhani vuoksi lääkärissä ultrassa. :D säikäytti kyllä. toivotaan että sullakin on vaaratonta aniit.
mulla on mielialat ihan sekaisin,ottaa päähän tosi helposti,ja pinna on lyhyt.mies on kovilla.eikä sekään ole ollut parhaalla mahdollisella tuulella.rahastressiä ku on velkaa.

pahoinvointia ollu 24.12 alkaen,ei ole tarvinnu oksentaa mut koko ajan on vähän huono olo. pommac auttaa mulla hienosti, sain just uuden pullon kiu mies tuli kotiin B) sokerihan se varmaan siinä auttaa.. ja omena maistuu ja raffelit. syön kyl ihan ruokaakin vaikkei tee mieli,lapselle ja miehelle ku on tehtävä kumminkin.

hajut tekee pahaa ja kahvia en ole juonut pariin päivään, yleensä meni kolmisen kuppia. nyt ei tee mieli.

viimeks pahoinvointi kesti viikolt 6 viikolle 14,toivottavasti tää menis nopeemmin ohi. sen opin ettei kannata jäädä himaan makaamaan ja voihkimaan,se pahentaa vaan. pientä tekemistä ja ulkoilua niin ei muista surkutella ja tarkkailla itseensä koko aikaa. tytön 2v4kk kanssa ulkoilu saa mielen virkeäksi mulla vaik tuntuu ettei jaksais lähteä...
wb ja 7+5
 
mulla kans mielialat heittää niin pahasti välillä, että itteeniki pelottaa. ei täälläkään mies pääse helpolla :D onneks on hyvä syy olla millä tuulella lystää. toivottavasti helpottaa kohta. jotkut puhuu, että alkuun heittää mieli alat ja sit kun on viimesillään. toivottavasti pitää paikkansa, ettei oo kokoajan tällästä....
 
iinaz: Musta tytöt ja pojat eroaa karrikoidusti sillä että pieninä tytöt on usein kilttejä ja helpompia. :) Ne pysyy äidin helmoissa ja istuu nätisti letit päässä kahvilassa kun vastaavan ikäiset pojat juoksee pitkin kauppakeskuksia ja viihtyvät kahvipöydässä max. 5 min. Ihan varmasti asiat menee usein toisinkin päin, mutta tämän havainnon olen minä ja moni ystäväni tehnyt tässä muutaman vuoden sisään. Ihan siis nekin joilla sekä tyttö että poika.

T: jeela ja manteli 5+3 ja pojan riiviöt 5 ja 3 v.

Ps. pk-seutulaiset ja kaikki joilla mahis käydä PO.P:llä. ALE on alkanut myös mammavaatteista 30-50%. Ostin 3 paitaa ja yhdet housut, joita itseasiassa voisi jo pitää - (kuka se mainitsikaan asiasta....) Ajattelin vielä käydä hakemassa farkkuhenkselimekon ja toiset eriväriset samanlaiset housut. Harvoin alea on mammiksissa tai on köyhä 10%. Ihanaa päästä shoppailemaan! kannatti hävittää kaikki vanhat mammikset. ;)

jeela
 
Kaikille isot :hug: jotka ovat tältä listalta poistuneet. Tulette perässä :wave:

Itsellä tullut kamala pelko, et onko kaikki masussa hyvin? Eka neuvolakin siis vasta 5.1 jälk..... Horveetä odottaa siihen asti :/ Mulla oli eilen jotenkin niin kummaolo. En pystynyt yöppärihousujakaan pitämään jalassa, kun puristivat ja tuntuivat pahalta.Tää kauhee paleleminen vaan jatkuu. Muiden mielestä meillä ihan lämmintä, mää palelen kokoajan. Pahaa oloa en ole havainnut. Tissit kipeet. Mut sit tää maha! Taisin aiemminkin jo kauhistella miten iso se on jo :whistle: Eipä pysty varmaan kauaa piilotteleen... Kaveri vitsaili et jos siel on kaksoset :D Kääks, kunhan nyt ois edes se yks ja kaikki kunnossa :heart:
Meillä vietetään huomenna esikon 7v. synttäreitä! Kakku pitäis vääntää yms. Kyl tää aika vaan menee niin pirun nopeaan :snotty:
 
Ootteko muuten muut huomannut, että täällä aletaan tekemään jo omaa pinoa syyskuisille? Kylläpä tää aika menee nopeaan :eek: Justhan sitä on vasta itsekin plussannut!

Mullakin on muuten tuo hajuherkkyys taas oireena. M86 tais kirjoitella siitä hajuveden ällötyksestä. Mulla oli se sama oire esikoisen aikana, ja mä en enää pysty käyttää yhtä hajuvettä, joka oli silloin mun lempihajuvesi. Oksensin silloin sen hajusta, ja siihen jäi sen käyttö.

Mulla ei onneks oo tässä raskaudessa ollut mielialavaihteluita kovin pahasti. Esikoisen aikana oli sitä itkuherkkyyttä ja raivoamista vaikka muille jakaa, mutta kakkosen ja tämän aikana oon päässyt vähän helpommalla siinä suhteessa..

Paljonkos Anit sulla on viikkoja nyt? Toivottavasti se on vain harmitonta vuotoa :hug:
Mulla on kahdessa raskaudessa ollut n. rv 5 vai 6 paikkeilla sellaista ruskeaa tuhrua parina päivänä, mutta se on ollut ihan harmitonta. Keskenmenossa sitten vuoto oli paljon runsaampaa. Kyllä sitä aina säikähtää niitä vuotoja, mutta onneksi osa on harmittomiakin.

Nyt kokkailemaan :wave:
 
Nannuz, minun eka neuvola on 7.1. Jännittää. Itse olen tupakoinnin lopettanut kokonaan n. 5 päivää sitten. Päätin ensin yrittää lopettaa kokonaan, mutta pystyinkin aluksi vain vähentämään. Eli täydestä askista/päivä vähensin muutamaan tupakkaan/päivä. Loppupeleissä tuli miehen kanssa niin paha riita (ei hyväksy yhtään tupakkaa raskauden aikana), että luultavasti pääsen paljon helpommalla kärsimällä vieroitusoireet. Nikotiinipurkan avulla yritän itseäni vieroittaa.
 
Tsemppiä kaikille tupakasta irti yrittäville :wave: Kyllä siihen pystyy.. Ja sillä parantuu kahden ihmisen elämänlaatu, äidin ja tulevan lapsen =) Ei se kääryle ainakaan ketään terveemmäksi tee..

Itsekkin esikoista odottaessani pääsin eroon (5 vuotta sitten), enkä ole sen jälkeen polttanut, vaikka edelleen toisinaan tekee mieli (tosin lähinnä kun ottaa kuppia) Ja monesti olen nähnyt unta että poltan tupakkaa, ja jopa monta suussa kerralla :eek:
Kait elimistö muistaa sen aina.. Onhan se riippuvuutta aiheuttava ja muistijäljet säilyy =(

Joku oli kysellyt sokerirasituksesta
Netistä löysin sokerirasitukseen joutumisen "kriteerejä"

"Sokerirasituskokeeseen lähetetään, mikäli odottavan äidin painoindeksi on 25 tai suurempi, tai jos alkuraskaudessa todetaan toistuvasti sokeria virtsassa. Myös aikaisemmin syntynyt yli 4500g painanut vauva tai tässä raskaudessa herännyt epäily suurikokoisesta sikiöstä ovat aiheita sokerirasituskokeeseen lähettämiseen."
Ja jossain oli myös jos äiti on yli 40vee tarkistetaan sokerit myös.

Itsekkin joudun taas tässä raskaudessa siihen kun on tuota painoa jo lähtöön ihan reippaasti (bmi 30) Edelliskerroilla ei ole ollut mitään, toivottavasti ei nytkään..

Ultra-aikaa täälläkin kovasti odotellaan, 12.1 vasta on.. Tylsää, mutta kaipa se on vaan kärvisteltävä..

Minerva81+ masuasukki ?
 
Mustakin tuntuu välillä että tekis taas mieli tehdä uus testi :D koko ajan tarkistelee sitä, onko ne rinnat vielä kipeät ym. Aika menee niiiiin hitaasti ku mulla jo tiistaina eka neuvola, eli siis 30.12. Varmaan siks antoivat noin aikaisen ajan, koska mulla on menkat myöhässä jos sellaisen 3 viikkoa. Mutta millään raskaus ei voi olla kahdeksannella viikolla...
Ennen plussausta poltin n. 10 tupakkaa päivässä, sen jälkeen en ole pystynyt täysin lopettamaan vaikka fyysisiä viekkuja mulle ei tuu. Aina kun vaan hermostuttaa, niin pakko on käydä tupakilla. Nyt olen ottanut sen rajan tuohon neuvolaan asti, ku se niin hermostuttaa ku pitää odottaa, että 2 tupakkaa/päivässä poltan siihen asti...
 
tää on hirveetä, flunssa iski sitten taas oikein rajumman kerran! alkoi aaton aattona kurkun karheudella ja eilen muuttui yskäksi, nyt sitten tänään aivan tukossa nenä ja tosi raju flunssa! tätä on jatkunu mulla ja pojalla syyskuun alusta alkaen, pojalta otettu kaikki kokeet ja kaikki on ok, on vain kuulema niin sitkeää virusta! no niin täytyy olla kun muutaman päivän on pois ja sitten taas alkaa uudelleen. väsymys on aivan hirveetä ei jaksa mitään, joulun tiskit on pöydällä laittamatta koneeseen kun ei vain jaksa! roskista ei ilkeä avata kun yökkään jo pelkästä ajatuksesta, tulis jo ukko kotia ja veis roskat! :x |O
niin ukko ollut mehtällä nyt pari päivää.

tänään kävin alennusmyynneissä mutta kun ei jaksa ei sitten niin millään kiertää joka paikkaa eikä niiissä kyllä ollutkaan mitään, älyttömästi porukkaa! halppiksen parkkihallissa ei ole ikinä ollut noin hirveetä kaaosta! kukaan ei päässy mihinkään päin kun yhtenäistä autovirtaa molempiin suuntiin!

kyllä oli itsehillinnässä pitelemistä kun oli alennuksella niin ihania pikkuisia vaatteita, mutta sain pidettyä etten osta! en ainakaan ennen maanantain ultraa! jännittää niin vietävästi!

onkos muut katelleet mielenkiinnosta vaunuja jo?? mun oli ihan pakko ja niinhän isäntä hoksas missä oon netissä seilannu B) sanoin että mielen kiinnosta katselin en vuoden malleja... ei oo mun makuun yhetkään!
 
Itse en olis varmaan tupakointia edes lopettanut kokonaan, ellei mies olisi sitä niin vastaan (raskauden aikana). Olen silti vieläkin sitä mieltä, että jos haluaisin polttaa, olisi se minun oma päätökseni, eikä kenenkään muun määrättävissä. Olen silti onnellinen, että olen päässyt lopettamisessa jo näin pitkälle. En koskaan uskonut pystyväni tähän. Ei tupakoinnista mitään hyötyä ole, tiedän sen, mutta vieroitusoireet ovat sietämättömiä.

Olkaa te onnellisia, kenellä on ultra jo ensi viikolla! Itse joutuu venailemaan vielä reilun viikon. Pelottaa tämä oireettomuus.

M & 7+5
 
Treelolle osanotto koiruuden vuoksi. Meidän oma karvakaveri menehtyi viime tammikuussa. Aika auttaa suruun, vaikka edelleen meinaa vatsasta kouraista kun koirakansalaista muistelen :'( Mutta nyt pystyy välillä jo hymyillenkin valokuvia katselemaan ja muistelemaan.
 
Osanotto koirakaverin menetyksestä Treelolle! :'(

M86, arianrhod ja muut jotka tupakointia lopettelette, tsemppiä! Itse olopetin esikoista odottaessa n. 6 vuotta sitten ja olihan se kovaa, inhalaattori oli iso apu! Nyt olen välissä poltellut joskus ja tuolla uudessa työpaikassani vähän useammin ja tein kokonaan lopetuksen kun plussasin nyt 3+5. Oli helpohkoa koska olin polttanut niin vähän.



tarkempi hajuaisti on mulla nyt kuin aiemmin, mutta vielä ei pahat hajut saa oksennusreaktiota juurikaan aikaan. Tiskikoneet, tunnelit jne.

Kävin toistamiseen alennusmyynneillä ja H&M ostin pari äitiyspaitaa ja PO.P farkkumekon ja housut. :)

Sokerirasitukseen menen minäkin painoindeksi 29. Viimeksikin kävin ja oli kyllä loisto arvot.

Vaunuja olen katsonut joo. Mielin tällä hetkellä teutonian fun yhdistelmiä ja telakallista autokaukaloa britaxilta ja niihin adapteria. Mitens muut?

jeela ja manteli 5+3
 
Alkuperäinen kirjoittaja tuu-tikki:
Vaunuja olen katsonut joo. Mielin tällä hetkellä teutonian fun yhdistelmiä ja telakallista autokaukaloa britaxilta ja niihin adapteria. Mitens muut?

jeela ja manteli 5+3
Ensin ajattelin ettei vaunuja ollenkaan, liinalla ja repulla vaan koska (meidän!) rappukäytävästä ulostuminen vaunuineen on aika hankalaa ja liinassa on kädetkin aina vapaina vaikka shoppailua ajatellen. No sitten tajusin että onhan se pakko saada vauva partsille nukkumaan että saa siivottua ja meluttua kunnolla ja liinaanko sen sitten sitoisin ja pistäisin roikkumaan tuuletusoksaan?! :LOL: Toiseksi, tarvitsen sitten kuitenkin vauvalle jonkin muunkin paikan kuin syli, Kakkosen elokuussa alkavaan eskariin liittyen kävelymatkojen, ohikulkukauppareissun ja yleisen venailun takia. Raivarit liinassa ei ole yhtä helppoa hoitaa kuin vaunuissa - paitsi imetyksen osalta, kun kaikki sujuu salaa piilossa :p

No siksipä listalla on etusijalla Britaxin Vigour 3+.


Kevyet ja pienet ja kiisteltyyn ratasosaankin mahtuu kyllä varmasti 3 vuotiaanakin istumaan. Hyvä jos silloin ovat rattaat ainakaan meillä käytössä enää edes reissussa! Ratasosassa makuuasento ei ole aivan suora eikä kuomu suojaa kunnolla (avuksi sadesuoja?). Vikojahan löytyy kaikista mutta toiset voi perustella sillä että pienelle lapselle anatomisesti edukkain asento ei ole selkä suorana ja jos kohdun ahtaus luo turvan niin miksei sitten rattaatkin toppatamineissa 2½ vuotiaana ;) Saa nähdä mihin päädytään, kun esim. Brioja ei voita mitkään työntelyssä! Gessleinin Visionitkin on aika kivat, vaikkakin ilmakumeineen melko raskaat.

Missä lie vika mutta aina kun ajattelen vaunuja niin alkaa ellottaa niin vietävästi! Valikoivan kuulon lisäksi mulla lienee valikoiva ellotus B)
 
Pikaisesti vielä kurkkimassa.

Vaunuja oli jo mietitty, niin täälläkin. Meillä on alle 2vee vanhat Emmaljungan City crossit, ne saa palvella toisen kierroksen. Tuplia kovasti mietitty, on vähän kaksipiippunen juttu, että tarviiko vai ei, ja kuinka paljon. Luultavasti hankitaan, muuten jää koiruuden lenkit lyhyeksi. Mutta oliskos mitään vinkkiä, mistä tuplia saisi käytettynä kohtuuhintaan? Kun huutonetissä ainakin maksavat lähes saman kuin uudet. Tai sitten ovat tosi vanhoja ja huonokuntoisia.

Ja turvakaukalon ehtisin just myydä, ihan tahallani, oli liian suurikokoinen mun kannettavaksi. Mikäs kaukalo sopii Quinnyn zappeihin? Ainakin vissiin maxi cosi,mutta onko vielä joku muu?

Mä tulin siis näköjään vinkkejä kerjäämään. :D

Mutta näitä ehtii miettiä, öitä! :wave:
 
iltaa :)

vaunuja oon minäki miettiny tosin en kauaa. mä tiedän että pitäs osata miettiä vähän, muttakun ei riitä keskittymiskyky. mutta vintagen ystävänä varmasti tulee vanhat tai vanhan näköiset kärryt.erityisen mieluisat on inglesina classicat! niistä on miehen kanssa puhuttu ja oltu vähän joka mieltä. autoon ne ei mahu, muttakun ne on vaan niin hienot ja erikoiset :)

ihan unelmat ois semmoset neliskanttiset ruskee vakosamettiset kärryt (kuka siellä yökkäilee? mä nään sut! :D ) mielellään jotain kukkakuosia sisältä.

syömättömyyttä: täällä! oon siirtyny näköjään kokonaan hedelmäruokavalioon. kaikenlaisen liikkumisen ja vaikka siivouksen jälkeen oksettaa kauheesti ja mitään ei tee mieli :(
 
Hei kaikille ja tervetuloa uudet!

Olen käynyt täällä ahkerasti lukemassa nyt joulun aikana, mutta en oo jaksanu itse kirjoittaa mitään. Pahoinvointia on ollut, vaikkei oksentaa ole vielä tarvinnutkaan. Välillä olen sängyssä vaan maannut, kun liikkuminenkin teki pahaa.

On ollut vähän ristiriitaisia tunteita, kun aattoaamuna heräsin ja tuntui että oireet olivat loppuneet kuin seinään. Itkeskelinkin siinä jo vähän, kun rinnat eivät olleet yhtään arat ja oli "liian normaali olo", mutta aamun riisipuurolle mennessä pahoinvointi iski taas. :)

Ruokaa ei tee mieli. Kun ei syö niin, maha kurnii ja tulee huono olo, kun syö niin tulee vielä huonompi olo.

Joulunaika on mennyt suurimmaksi osaksi töiden merkeissä. Ja töissä olen nyrpistellyt nenääni kaikille hajuille. (Olen myös baarissa töissä.) :) Ja huomannut mitä merkillisempiä ällöhajuja, viinojen, hajuvesien ja röökin lisäksi kuten; lanttulaatikonhajuiset ihmiset.

Sain muuten mieheltäni lahjaksi itse toivomani hajuveden, jota en kuitenkaan ole voinut käyttää sen liian voimakkaan tuoksun vuoksi. Miesparka, parhaansa yrittää. :)

Maanantaina olisi ensimmäinen neuvola. Otan miehen mukaan, vaikkei siellä ilmeisesti mitään ihmeellistä silloin tapahdukaan.

Mammavaatteita, lastenvaatteita ja vaunuja en uskalla ajatellakaan ennen kun pääsen ensimmäiseen ultraan ja näen mitä sisälläni kasvaa. :)

Illusia85 ja rusina 6+6 - 7+2
 
Alkuperäinen kirjoittaja iinaZ:
Alkuperäinen kirjoittaja nibbler:
ihan unelmat ois semmoset neliskanttiset ruskee vakosamettiset kärryt (kuka siellä yökkäilee? mä nään sut! :D ) mielellään jotain kukkakuosia sisältä.
No tavallaan tykkkään minäkin. Kuistilla meillä muillakin muksuilla oli jotkut retrovaunut, niin varmaan tällekin tulee hankittua.

Jos tuplia tarvitsisin olisi ehdoton hankinta Phil&Teds. Meillä on pojilla ikäeroa 1,9 v. ja aika ahkerasti tuplia käytettiin 2 vuotta.

Minäkin liinailen ja ergoilen, mutta rattaita meillä tulee olemaan useammat. Kätevyys ennen kaikkea, on kuistivaunut aina paikallaan, autoissa jotkut ja yleiseen katukulkemiseen jotkut. No siis vaunuja nou kaikki ei tietenkään ole, vaan rattaita osa. Nyt ollen yksinkin liikkuessa puolisen vuotta mennyt poikien kanssa ilman rattaita kauppakeskuksissa jne. ja onhan se tylsää kantaa takkeja käsivarsilla... ;)

Yhtä asiaa tästä käytännöllisyydestä mietin. Meillä ei ollut pojilla adapteria kaukalon laittoon rattaiden runkoon. Tokan kanssa sitä mietin, mut en hommannut. Nyt haluan ehdottomasti. Onko se sitten niin että niitä joutuu venkslaamaan jatkuvasti, eli jos kovin toimivaksi systeemin haluaisi oli kaukalolle yhdet rattaanrungot adapterilla ja sitten vaunukokonaisuus erikseen? Onko nuo vaikeita irrotella ja liittää, kellä kokemusta?

Britax vigour 3 vaikutti aikas kivalta! Täytyy vielä kurkata mainitsemasi geslein. Ne vaan on yleensä tosi matalia tälläiselle 172 cm pitkälle ja 182 cm pitkälle miehelle... Kiitos vinkeistä!

Jeela ja manteli 5+4
 
Moni haluaa lykätä hankinnat loppumetreille ja joku saattaa ostaa vaunutkin vasta vauvan synnyttyä. Minä taas järkeistän asiaa hyvillä hankinnoilla alesta ja sillä että kaikki varmasti on valmiina kun vauvan on määrä syntyä. En olisi hirveän innoissani lähtenyt vaunuostoksille poikienkaan syntymän jälkeen, silloin on oltava kaikki jo tip top. :)

Jos jotain pahaa tapahtuu niin aina kaikesta pääsee eroon tai keskenmenon jälkeen meille ainakin koitettaisiin uutta vauvaa. En siis oikeasti edes halua noita vaihtoehtoja miettiä, kai sitä sitten tippuisi ylhäältä ja kovaa...

Todennäköisesti ostan käytetyt vaunut ja rattaat (yhdet peg peregot meillä on) , mutta nyt alesta nekin voisi löytyä...menisikö vaunukierrokselle... :))

Jeela ja manteli 5+4
 
joulu oli ja meni. :hug: muillekki keillä sairastetaan.. meil pirpanalle nousi tapaninpäivänä kuume ja isännän kanski nuurutaan.
Tääl on parvorokkoa liikenteessä.. mut ei se auta alkaa pelkäämään, ku ei ole laspten parissa töissä ja sen voi saada ihan mistä vain. Tietty vasta-ainekokeissa vois käydä, et tietäs onko ite sen sairasanu..
vauvahankinnoista: meidän ei tarvi hirveesti vauvalle tehä ostoksia.. lähinnä tälle esikolle pitäs ostaa "isojentyttöjen" istun. On sen verran pikkanen tuo neiti et on hyvin vielä mahtunu gragon kaukaloon. Brion yhdistelmärattaat ostettiin neitille, ni niitäkään ei tartte hommata. Lähinnä vois hankkia jotku kevyet kaksosten rattaat.. Mut sitä pitää vielä miettiä, ku eipä meilä juuri tule nytkään rattaita kuletettua mukana..tosi harvon. Tosin nuita yhdistelmiä ei viitti kovin monesti raahata mukana (ovat sen verran isot). Matkikset olis kyl kätevät.. hmm. pitäämä miettiä ostasko! Vois vauva kulkea liinassa ja isompi matkiksissa..
Huonejärjestelyjä meidän pittää tehä kesällä. Meidän makuuhuoneeseen mahtuu juuri ja juuri pinnis + vauvan rottinkisänky, mut sit ku vauva tarvii pinniksen, ni on huoneen vaihto edessä!
sukkapari ja pieni 7+2
 

Yhteistyössä