ELOKUISET LEIJONANPENNUT 2009 - heinäkuussa

Alkuperäinen kirjoittaja RangaTanga:
Alkuperäinen kirjoittaja Neydan:
Mua mietityttää myös muut vauvatavarat. Siis esim. vauva"kosmetiikka", öljyt, rasvat yms. Mitähän kannattais hankkia? Yhdessä vauvaoppaassa neuvottiin löysyttämään purkkien kannet kun ei väsyneenä jaksa. Mietin et en kai mä NIIN väsyny voi olla?!?
Mä voisin tähän laitella vähän listaa sellaisista tarvikkeista, joita olen itse todennut hyviksi jo kahden vauvan hoitamisen aikana, jos tästä olisi apua muillekin:)
Tosta purkkien kansien löysyttämisestä en oo kyl ennen kuullut:LOL: Pitäs aika heikkona olla ettei purkkeja auki saa...

Novalan-perusvoide apteekista on hyvä rasva vaippa-alueelle, meillä käytetään sitä aina pyllypesun yhteydessä.

Talkki sopii esim. kainaloihin tai leuan alle hiertyneeseen ihoon. Monet käyttää tuohon tarkoitukseen tavallista perunajauhoakin.

Sinkkivoide hoitaa hyvin takapuolta, jos on iho hiostunut vaipoista rikki, tai jos on ripuli "polttanut" ihon.

Nenän niistäjällä saa hyvin imettyä räkää vauvan nenästä. Noita on erilaisia, esim. apteekeista tai ihan tavis Citymarkeiteista yms. marketeista saatavilla.

Niille öljyille mä en ole ikinä keksinyt mitään järkevää käyttöä... Jotkut kai käyttää ainakin päähän karstan poistoon sitä. Vinkkinä kaikille, että kannattaa pestä vauvan pää reilusti hieromalla ja rapsutella sitä päänahkaa kunnolla(ei se mee rikki vaikka se voi siltä tuntua ;) ), niin ei karstaa pääse tulemaan.

Pesuveteen hyvä aine on ainakin se Natusanin vauvan kylpyaine. Siinä taisi olla laventelin tuoksua, joka rauhoittaa iltakylvyn jälkeen uneen.

Tavallisia vanupuikkoja tarvitsee navanpuhdistukseen ja Septidiniä voi käyttää puhdistusaineena tarvittaessa.

Hoitolaukkuun on hyvä hommata niitä kosteita pyyhkeitä. Kakkavaipan vaihtokin onnistuu, vaikkei sattuisi pääsemään heti pesualtaan ääreen. Lisäksi niillä saa hyvin reissussa puhdistettua omat tai vauvan kädet, vauvan naaman ruokailun jälkeen jne...

Siinä nyt oli joitakin asioita, jotka äkkiseltään tuli mieleen... Voin lisäillä myöhemmin, jos tulee jotain mieleen, ja muutkin voi tietysti lisäillä =)
Tähän tulee mieleen lisää vanulappuja, joilla pestään aamuisin kasvot ja kainalot. Samoin tutti on meillä ollu kaikilla käytössä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lymypiilo:
Kysymyksiä kokeneemmille: Miten sitä napaa kuuluu puhdistaa? Entä miten poikavauvaa kuuluu hoitaa, pitääkö pippeliä jotenkin erityisesti puhdistella? (sarjassamme tyhmiä kysymyksiä, joita en ole kehdannut esittää....)

Lymypiilo 35+6
Ei nää oo ollenkaan tyhmiä kysymyksiä, varmasti jokainen mietiskelee tollaisia ensimmäisen lapsen kanssa :) Tää palsta onkin hyvä, kun voi kysellä neuvoja kaikista asioista.

Se navan puhdistaminen näytetään sitten sairaalassakin ja siellä opetetaan kylvettämään, vaipan vaihto ja kaikki muukin ihan kädestä pitäen.

Napatynkäänhän kertyy jotain eritettä, joka alkaa haisemaan tosi pahalle, jos ei puhdista. Tulehtuakin se voi, eli puhdistamisesta tosiaan kannattaa pitää huolta. Sellaisen vanupuikon voi kastaa Septidiniin tai tavalliseen veteen ja pyöritellä siellä navassa niin että töhnä häviää. Lopuksi mä olen aina kuivannut kuivalla puikolla.

Poikavauvalta minä en ainakaan ole ikinä puhdistellut pippeliä mitenkään erityisesti. Pyllypesun yhteydessä vedellä huuhdellaan vain ja kylpyammeessa se puhdistuu ihan tarpeeksi hyvin itsestäänkin. Meidän pojalle ei ainakaan ikinä siihen ole mitään tulehduksia tai punoituksia tullut.. Ikää hänellä on nyt 1v8kk.

Tytöltä kannattaa tarkistaa ettei kakkaa jää sinne häpyhuulten väliin. Tytönkin pyllypesun oon tehnyt ihan pelkällä vedellä vain, ja jos jotain on sinne väliin jäänyt, niin pehmeällä pyyhkeellä, vanulapulla tms. oon puhdistanut. Näistä alapesuista tietysti voi olla eri käytäntöjä eri ihmisillä, mutta meillä ainakin näin :)
 
Stelliinalle tsempit täältäkin, toivotaan että pääset pian nyytin hakuun =)

Toivottavasti minäkin kohta jo pääsen, kun alkaa tuo mies olemaan oikeesti niin kärsimätön!
Ihan kun joku pikkulapsi, joka joulua odottaa :D Itse vielä jaksaisin odotella..

outiko 40+0
 
Onnittelut vauvaantuneille! :heart: :heart:

Kateellinen olen mä. Neuvolasta taas käyty, TYKS on sitten muuttanut ya-kontrollit :headwall:
Ensisynnyt. 41+5 ( ennen 41+3 ) ja muiden kohdalla 42 tasan, great, sekin oli ennen 41+3. Ja mun kun ei edes pitänyt TYKSissä synnyttää, jos olisin mennyt sinne mihin alkujaan piti olis ya-kont. 41+3. :headwall:

Mä kun olen ihan varma ettei tää täältä ulos tule ;) Siis vapaaehtoisesti.

No, ei muuten mutta olo on aika karsea, RR tapissa, turvotukset pahenee ja pää särkee. Nyt mä ravaankin neukkulassa sitten päivän välein, kivaa... |O

Tästä tuli nyt ihan omanapainen valitusvirsi, kai se tästä taas mieli paranee.

Mandyn synnytyskertomusta oli kiva lukea! :)

Treelo 40+3 ( kymmenisen päivää siis jäljellä... :kieh: )
 
stelliinalle onnea matkaan

mä vaan kotona kökötän.. paineet ok ja lapsivettähän se tosiaan tiputtelee mutta kun ei kaikki vedet menneet niin mitään ei tehdä ellei tää jatku/supistukset muutu kipeiksi. eli mulla on kuulema lapsiveden ylivuoto reiästä.. mitä sit tarkoittaneekin, ei vaarallista.
nyt saa siivota ja saunoo ja kävellä kerrottiin nlassa, jopa suositeltavaa kun toi lapsivesi saattas vaikka mennä sit reippaammin ja käynnistellä synnytyksenkin.
Meillä siis vauva jo niin isokokoinen ettei haittaa vaikka syntyiskin. liki kaks vkoa sit oli sen 2,5kg eli nyt sen kolmisen kiloa arvio paino.

kikalle tsemppiä jaksamiseen.. hermo ollu täälläkin kireellä useempana päivänä.. ei tosin miehen takia :hug: kun sellaista ei ole.


joku pohti miten jaksaa kun joutuu niin paljon yksin tekemään kun mies reissu hommissa.. kuulkaa mammat, mä en uskalla ees miettii tota kun oon sen 25h/vrk yksin neljän muksun kans.. :kieh:

sen nähnee käytännössä miten käy.. :whistle:

omppuli+ öttiäinen rv.36
 
Onnittelut vauvautuneille! Teitä on niin paljon jo, että saatte vain kimppaonnittelut.

Täällä on vihdoin parina yönä supistellut koko yön, tosin ilman kipua. Jotain kuitenkin tapahtunee! Ehkä tämä vauva syntyy ilman käynnistystä tai muuta apua. Olisi kiva kokea luonnollinen synnytys.

Vauvalle on nyt vaatteet pesty, enää tarvitsisi saada säilytystilaa. Hoitopöydän hoitotasokin pitäisi asentaa, laatikosto on ollut käytössä tavallisena lipastona.

Esikolle pitäisi hommata sänky, jotta kakkonen saisi perintönä tuon pinniksen.

Vaikka mitä olisi tehtävä, ennen kuin tämä vauva syntyy! Onneksi perustarpeet on olemassa, joten ei hätiä mitiä, jos neiti päättää aikaisemmin syntyä.

Ehdottomasti hankittavien hoitotuotteiden listaan kuuluu meillä Ceridal LipoLotion, jota lastenhoitaja suositteli laitoksella esikon kanssa siellä ollessamme. Kyseisellä aineella voi hoitaa vauvan aamupesun eli vanulappu kostutetaan tuolla öljyllä ja sillä puhdistetaan kaula, kainalot, nivustaipeet, vaippa-aluekin... Meillä pysyi vauvan iho tosi hyvänä ja uskon tuon aineen vaikuttaneen =) Ei tarvinnut sinkkivoiteita sun muita pikkuvauva-aikana.

Talkki (Apteekin hajuton, ei se kauhea tuoksuva Natusan) osoittautui parhaaksi hoidoksi kaulan poimujen rikkoontuessa. Mielestäni noissa talkeissa ja niiden tehoissa on eroa.

Hoitoalustan päälle pepun alle kannattaa vaippaa vaihtaessa levittää pieni pyyhe tai harso niin ei lattia lainehdi, jos pissavahinko sattuu tässä kohden. Noin käy yllättävän usein.

Ärtyneelle vaippa-alueelle lääkäri määräsi meillä ihan Aqualan L perusvoidetta, joka toimikin hyvin, myös ennaltaehkäisyssä.

Sitten vinkkinä: Testatkaa eri vaippamerkkejä! Toiset ärsyttää juuri sinun vauvasi ihoa, toiset eivät. Vaippaihottumaa voi siis aiheuttaa ''väärän'' merkkinen vaippa. Myös malleissa on eroa ja erityisesti jalkaresorit joissakin merkeissä aiheuttaa hankausta ja punoitusta. Kestovaippojen käyttäjien kannattaa seurata, miten vauvan iho reagoi mihinkin kangasmateriaaliin. Meille ei esimerkiksi sopinut velour, mutta bambu kyllä.

Tsemppiä juuri synnyttämässä oleville! Tullaan me muut täältä perästä sitten..

Tikru ja pentu 36+2
 
Alkuperäinen kirjoittaja outiko:
Stelliinalle tsempit täältäkin, toivotaan että pääset pian nyytin hakuun =)

Toivottavasti minäkin kohta jo pääsen, kun alkaa tuo mies olemaan oikeesti niin kärsimätön!
Ihan kun joku pikkulapsi, joka joulua odottaa :D Itse vielä jaksaisin odotella..

outiko 40+0
Tähän pitää kommentoida, että meilläkin on mies se malttamattomampi. Sais vauva jo hänen mukaansa syntyä, vaikkei ole vielä täysiaikainenkaan! Eikä meillä tosiaan ole koti kunnossakaan vauvaa ajatellen.

Ne vaan tykkää niitten lapsista jo etukäteen :heart:
 
unikuu108
Alkuperäinen kirjoittaja Lymypiilo:
Kysymyksiä kokeneemmille: Miten sitä napaa kuuluu puhdistaa? Entä miten poikavauvaa kuuluu hoitaa, pitääkö pippeliä jotenkin erityisesti puhdistella? (sarjassamme tyhmiä kysymyksiä, joita en ole kehdannut esittää....) Entä oletteko harrastaneet välilihan hierontaa/venyttelyä ennen synnytystä?

Tsemppiä kaikille loppumetreille!!!

Lymypiilo 35+6
napa katsotsan vaipanvaihdon yhteydessä ja putsataan septidinillä ja topsipuikolla se räkä pois.(keltasta eritettä).
pojan pippelille ei tarvii tehdä mitään erityistä. eli ei saa venytellä esinahkaa tai työntää mitään sinne alle. joten on todella iisiä hoidettavaa. helpompi must kuin tytön alapää.
mut ne opettaa kaiken kyllä synnärillä,ei hätää.

esikoisesta yritin harrastaa hierontaa mut kättärillä kätilö sanoi et jos iitä tulee hyvä fiilis niin senkun mut oikeesti sillä ei ole merkitystä.
 
Kiitos vastauksista unikuu ja RangaTanga! On se hyvä, että siellä sairaalassa käydään läpi näitä juttuja. Mulle on nyt tullut pienoinen paniikki, että miten sitä vauvaa sitten hoidetaan... Tähän asti olen ajatellut vain synnytystä, että miten siitä selviää, mutta nyt sitä tajuaa, että sieltä sairaalasta tulee jotain mukaan kotiinvietäväksi! Onneksi on kavereita, joilta kysyä, mutta jotkut kysymykset tuntuu vähän noloilta, kuten esim. tuo välilihajuttu. Onko teillä muuten suositella jotain hyvää vauva-kirjaa, jossa olisi jotain yleistä sairauksista ja vauvan hoidosta? Mä voisin sellasen hankkia, jos olisi joku oikein hyvä, mä tykkään selvitellä asioita kirjoista, vaikka onhan tämä nettikin ;)

Tsemppiä treelolle loppumetreille, TYKS:iin olen tulossa minäkin, mutta siihen menee vielä hetki ;)

Lymis 35+6
 
Lymypiilo mulla kädet on myös ollu kolmisen viikkoo tollaset turvonneet ja tunnottomat. Ei saa kunnolla nyrkkiin laitettua. :/

Olin aatellu tänään mennä vähä käveleen, mut äsken ku kävin äitin kans kaupoilla niin totesin ei taida olla mun juttu. Jouduin kaupoissa lepäileen niillä tuoleilla joilla vanhukset aina istuu. :( jalat turpoo, selkä on kipee ja alapää outo. Kävelen kuulemma nyt ku ankka. Mut joo.

Treelo vai on TYKS:ssa nyt tollaset rajat. Kiva tietää. Jaksamista sulle. :hug:
 
Stelliinalle munkin puolesta onnea synnytykseen, tai jospa olet jo synnännytkin? =)

Tässä kun olen pariin kertaan narissut, et mihin mun kipeet supparit on hävinny, niin ne on tulleet takasin :D Jees....
Sit samalla aina kun tulee kipee suppari, lirahtaa myös kirkasta ja vetistä valkkaria pikkuhousuihin.... Lapsivettä en usko sen tosiaan olevan. Mutta kaipa sekin jotain edistystä tuolla tekee?
Onko muilla ollut tällasta?

Nukuttu taas erittäin huonosti, eikä päiksyjäkään tän. ehtinyt vetästä :headwall:

Huomenna neuvola sit taas.

hellu ja walma 37+0 POKS
 
Heips kaikille!

Aurora ei täälläkään oo tullut tisseistä vielä mitään. Ehkä yksi tippa on voinut tulla kaiken tämän aikana.. Toivon silti, että sitä synnytyksen jälkeen alkaa sitten tulla. :)

Outiko onnea täyspoksuista!!! Eipä siinä kauaa mee, ku se vaavi sieltä ulos tulla putkahtaa.. :)
Myös muille poksahtaneille onnittelut!!

Tigrita onko tuo Ceridal Lipolotion apteekki kamaa? Pitäis sitä hakea, joku muukin sitä joskus sanoikin, että se on hyvä tuote.

Lymypiilo mulla on ollut tuo *Vauvasta Leikki-ikäiseksi* -kirja, gummeruksen sellainen, missä on "kysymyksiä" ja niihin vastauksia. Osa siellä on vähä ihmeellistä, mutta on ollut ihan mukavaa luettavaa. Ja selkeästi kirjoitettua.. Lukivat muuten Salatuissa Elämissä tuota samaa kirjaa, hokasin sen silloin. Itse ostin kirjan jo ennenkö tulin raskaaksi..

Aniit Mä kävelen kans kuin ankka. Varsinkin jos pitää istua tai pysähdellä välillä. Sitten kun hetken kävelee, niin pystyy kyllä hyvin liikkumaan, ja jotenki paikat tottuu. Eikä oo niin ankka enää, ehkä sellainen sorsa-meno..

Tänään on juilinut alaselkää, välillä oli ihan kauhea istua, välillä ihan hyvä olo. Jos pikkuinen potkii ja yrittää itseään venytellä, se sattuu "pimppiin" ihan törkeästi, tekis mieli vain kirota silloin. Mulla lääkärin mukaan siro kohtu, joten johtuisko se sitten siitä. Maha on kyllä iisooo.. :D Viime yönä tuli suppareita, kipeitä jonkun verran, mutta ei montaa. Ja noin tunnin välillä.. Ehkä tää tästä, eilen kyllä harrastettiin sitä harvinaisempaa S:sää, ja mulla on aina ehkä vähä supistellu seksin jälkeen.. Taidan käydä nyt kuitenkin hakemas vadelman lehtiä ja tehdä niistä teetä... :)

Vaavitar + tintta 37+4
 
Tuolta Pikkukakkosista kuikistelen tänne, kun Permis siellä pörräilee ja alkaa teillä jokaisella muutoinkin olemaan aika käsillä...

En teidä tämän todellista vaikutusta, mutta siskolleni kun tätä akupainantaa tehtiin aivan loppuraskaudessa rv38 eteenpäin, alkoi hänellä parin perättäisenä päivä tehdyn käsittelyn jälkeen irtoilla limatulppaa...ja hieronnan aikana häntä supisteli hyvin kevyesti...joten ehkäpä...

Tässä siis linkki
http://www.babyidea.fi/aidille/akupainanta.html
 
Alkuperäinen kirjoittaja vaavitar:
onko tuo Ceridal Lipolotion apteekki kamaa? Pitäis sitä hakea, joku muukin sitä joskus sanoikin, että se on hyvä tuote.
Mä olen ainakin nähnyt vain apteekissa noita Ceridal-tuotteita.

Toinen hyvä Ceridal-tuote on se Intime Oil. Imetysaikana nuo alapään limakalvot kuivahtaa helposti, niin tuosta on apua siihen vaivaan.

Noihin vauvaa varten hankittaviin tarvikkeisiin tuli vielä mieleen, että kannattaa varata kaappiin myös paketti Panadol-suppoja tai muuta vastaavaa. Useimmiten kuume yllättää just silloin kun apteekki sattuu olemaan kiinni... Ja niistä supoista on apua hampaiden tulon aikaan myös, kun puhkeavat hampaat voi aiheuttaa kovaakin kipua vauvalle.

Mulla on tänään ollut aivan sellainen olo, kun ei oliskaan raskaana. Ei vaivoja oikeastaan ollenkaan. Saapa nähdä miten yö menee sitten...

Pitäis kans ostaa sitä vadelmanlehtiteetä joku kerta. Jos vaikka huomenna jaksais lähteä ostoksille=)

RangaTanga 37+3
 
Synnytyskertomusta lupailin... Tänään kotiuduttu, pikkumies 1½vrk eli yksi yö vietettiin sairaalassa. Perjantaina pitää sitten käydä näytillä kun on lyhytjälkihoitoinen synnytys. Mutta siis asiaan...

Ma iltana klo 21 ilman minkäänlaisia ennakko oireita alkoi supistella... Ensimmäisen supistuksen tunnettuani pohdin aluksi että olikohan vaan toiveajattelua mutta puolisen tuntia seurailtuani uskoin kyllä että supistuksiahan nämä... Miehelle uskalsin vihjaista että nyt vähän supistelee klo 22. Ajattelin että kun sanon tämän ääneen niin ihan varmasti loppuvat. Niin ei käynyt vaan supistukset alkoivat olla aika napakoita ja niitä tuli todella tiheään heti alunalkaenkin max. 10min välein. Supistusten kestoa en saanut laskettua kun oli niin kipeä olo kokoajan. Supistukset tuntuivat ensin vatsassa ja siitä sitten myöhemmin selässä ja koko lantiossa...

Kun olin miehelle uskaltautunut ketomaan että saattaisi olla että päästään vauvan hakuun, soitin synnärille. Oli vähän epäselvää kuinka kauan uskaltaisin uudelleensynnyttäjänä olla kotosalla, varsinkin kun kaksi viikkoa aikaisemmin lääkäri sanoi että on niin alhaalla että kun lähtee tulemaan voi tulla nopeastikin... Vaikka matkaa sairaalaan ei ollut kuin 20min niin esikoisen hoitaja oli tunnin ajomatkan päässä... Soitin siis synnärille jossa kehoiteltiin olemaan kotona niin kauan kuin alkaa tuntua siltä että kaipailisi jotain kivunlievitystä... Soitin esikoisen hoitajalle synnäripuh. jälkeen ja kehoitin varautumaan mahdolliseen lähtöön (edelleenkin ajatelin että supistukset varmasti loppuvat). Klo 23 soitin hoitajalle että lähtee ajalemaan meille päin, että parempi että tulee vaikka turhaan kuin sitten liian myöhään... Ennen lähtöä taisin käydä tänne jotain sekavaa kirjoittamassa :LOL:

Klo 00.10 oltiinkin sitten synnärillä ja kivut olivat jo aika sietämättömiä. Kätilö tutki tilanteen ja kaula oli poissa, mutta vaan sormelle auki :eek: Olin ihan että voi prkl niin vähän ja kaikki tämä kipu, auts... No siitä sitten aloin hönkimään ilokaasua ( ei juurikaan hyötyä minulle)... Kuuma suihku toi hieman helpotusta ja siellä sitten viihdyinkin maammelaulua ja lippulaulua sekä suojelusenkeliä hyräillen (mistähän moiset kappelevalinnat ) :LOL: ... Muuta ei vaan tullut mieleen, mutta ne autto :D

klo 02.30 kätilö tutki uudelleen ja olin auki 4cm... Siinä vaiheessa aloin kysellä vahvempaa lääkitystä etten ehtisi aueta liikaa etten saisi mitään. Kätilö sanoi että voisi olla hyvä aika ottaa spinaali/epiduraali. Sanoin että voisimme käydä autolla hakemassa vähän musiikkia ja haukata raitista ilmaa samalla... Kipitin rappuset viidennestä kerroksesta alas ja ylös ihan vaan itseäni rääkätäkseni :$ Kun tultiin ulkoa pyysin että soitettaisiin anestesialääkärille jonka tuloon kätilö sanoi olevan soitosta noin 20min... Lääkäri joutui menemään ensin sectioon ja sitten vasta pääsi tuomaan minulle helpotusta... Pelkäsin odotellessani että alkaisi ponnistuttaa ja saisi lääkkeet saamatta ja kysyinkin hätäpäissäni kätilöltä etteihän hän vaan enää tutki alapääntilannetta että saan varmasti kipulääkkeen... Hän lupasi olla tutkimatta ja sanoi että apua tulee...

Spinaalipuudustus laitetaan klo 3.45 ja olo on taivaallinen... Ponnistuttamaan alkoi sitten n. 4.20, kätilö ehti vain käydä ovella sanomassa että pidättele kun on tilanne päällä naapurissa :eek: Oli aika pitkät minuutit... Soitin toisen kerran ja kävi sanomassa että ihan kohta... Sitten alkoi jo tuntua siltä että mies ota koppi... Ainut mitä synnytyksessä todella pelkäsin oli ponnistusvaihe (ja se luki myös heidän papereissaan niin lähti sitten näin käyntiin) Soitin kolmannen kerran kelloa ja sitten hoitaja sanoi että nyt 4.45 alkoi ponnistusvaihe ensin puoli-istuvassa pari ponnistusta, josta siirryin kontalleen ja siitä kyljelleen... Kipu helvetin (anteeksi) moinen ja huuto... Sitten kasasin järjen rippeet ja ajattelin että pakkohan tää on täältä vaan ponnistaa... Klo 05.04 syntyi 9 pisteen poika (yksi - väristä) äkäisesti karjuen... kätilö ehti leikkaamaan napanuoran kun oli niin lyhyt ettei yltänyt rinnalle ja nostamaan pojan syliin. Istukka syntyi 5.10 jonka jälkeen kätilö ompeli kaksi kuulemma kosmeettista tikkiä ja sanoi että joutuu lähtemään... Älä nouse ennen kuin hän tulee...

Onneksi en ollut ensisynnyttäjä... Aikaa kului ja katselin kelloa että vuorokin vaihtuu kohta... Vessaankin olisi mukava päästä ja mies ihan hermona kun lasta ei oltu tutkittu vielä laisinkaan... Häntä siinä sitten rauhoittelin että meillähän on onneksi kaikki hyvin että ei mitään hätää... Poika alkoi syömään klo 6.00 ja söi n.45min. Klo 7.15 oli sitten minun pakko kiellosta huolimatta mennä vessaan kun tunsin että olo ihan ok ja jalat kantaa. Soitin sitten vessasta kelloa että täällä olen tuhmatyttö kun yksin menin :)

Hoitaja tuli ja opasti miestä vauvan kylvetyksessä kun minä menin suihkuun... Mitatkin otettiin tuo pari tuntia synnytyksen jälkeen jotka siis olivat 3760g ja 50cm. Varmaan paino ei ihan tuo kun ehti jo syömään ja kakkaamaankin siinä välillä.

Tässäpä tämä, ajattelin kirjoittaa lyhyesti ja ytimekkäästi mutta taisi tulla romaani... Kaikki siis hyvin meillä vaikka tuo loppuvaihe synnytyksestä oli mitä oli...

Nyt lapset kylpyyn ja nukkumaan... Pikkuherralle onkin uni maistunut kotona, ei juurikaan ole hereillä ollut.. Toivottavasti nukkuu yhtähyvin yöllä...


Tsempit kaikille odottajille ja onnittelut vauvan saaneille!


Lenan ja poitsu 1vrk ja ylpeä isosisko 1v11kk

muoks. niin tuosta musiikkimausta vielä... vaikka biisivalinnat suihkussa oli mitä oli niin poika syntyi kotiteollisuuden tahtiin :p
 
Kiitos Lenan synnytyskertomuksesta, pelottavan hyvin eläytyy näihin tarinoihin kun tietää että aika pian on itekkin tositoimissa...toivottavasti! :)

Treelo : mä kanssa TYKS:iin menossa ni ihan kiva kuulla noita yliaikajuttuja kun en oikeen ollut niitä ajatellutkaan...olin vaan ollu sellaisessa mielikuvassa että vko42 ni käynnistetään.

Huoh, mitään ei täällä tapahdu, sais jo pikkuhiljaa edes supistella...pari vaivasta kertaa on vasta kokonaisuudessaan supistellut edes vähän kipeästi...hmm, onpas masokistista kun haluaa itelleen kipua ja pian :D

Saako tota Septidiniä kanssa vaan apteekista vai mistä ootte sitä ostellut?

Elokuuvauva09 ja masukki 37+5
 
Äitipolilla tänään käyty ja kaikki hyvin :)

Oli aivan ihana lääkäri, sama kuulema joka teki mulle sektion esikoisen aikana, tosin ite en muista kyseistä lääkäriä ku olin niin jotenki shokissa sillon :D Oltiin me kuulema juteltuki ennen leikkausta sillon. Ja ne ei oikeen ees tienneet oliko mun synnytys käynnistymässä vaikka olin 10cm auki koska en ollu näyttäny kuulema mitenkään kipeältä :D Sit lääkäri kehu mua hyväksi synnyttäjäksi, kun edellinenkin synnytys meni niin hyvin, tulihan tuosta hyvä mieli :)

Elikkäs nyt ne kuulumiset sieltä:

Rv 36+4
RR: 137/81 (Tavallista korkeampi vissiin siks kun just kävelin portaat ylös ä-polille mennessä)
Pissa puhdas
Tarjonta: RT

Painoarvio neidillä 2,6-2,8kg, tarkkaan ei saanu päätä mitattua koska vauvan pää oli jo kiinnittyny eli lähtökuopissa siellä ollaan :) Ja varmaan se oli sitten eilen mun tuntemus kun tuntu se kauhee paineentunne eli varmaan sillon just laskeutu yhä alemmas.
Kohdunsuu auki 2cm ja kanavaa suunnilleen parisen senttiä jälellä. Voi syntyä millon vaan, varattiin kuiteski kontrolliaika parin viikon päähän, jollen ole sitä ennen jo synnyttäny. Mutta jos päästään niin pitkälle niin voi varautua siihen että lääkäri puhkasee sit kalvot. Kun nyt näin hyvin alkanu paikat kuitenki kypsymään ;)
Kiva kuulla :D Jospa sitä sitten meilläki ois viimestään parin viikon päästä vauva syntyny :heart:

Lääkäri kehu hirveästi vauvaa miten on vilkas ja sehän onkin vain hieno asia :) Hienosti teki hengitysharjotuksia ja aukoi suutaan ja hiveli sormillaan kasvojaan :heart: :heart: :heart: Oi että :)

Nyt ei enää niin ahista, kun tiedän ettei mene enää kauaa että vauva syntyy :)

Oon eilisestä asti välillä lukenu näitä teidän juttuja mutta ikinä oo kerenny istua ku sen hetkisen koneella et pari juttua saa luettua ja läheppä sit taas koneelta pois ku lapset tappelee tms.. No jos nyt kerkeis pikasesti kommentoimaan mitä tässä vielä muistaa ku pitää sit lapset laittaa nukkumaan ku ovat iltapalat syöneet.

Äiti-84 Enpä ois uskonu et tommosia miehiä löytyy enemmänki jotka ei oo koskaan kotona eivätkä paljon mitään tee. Mä toivon, että miehellä muuttuu tuo homma, ainaki viimestään ku tää pieni syntyy. Ihme ja kumma se on nyt kyllä ollu kotona eikä rassaillu autoaan, ja niin, muistit oikein että tuokin ukko harrastaa tuota auton rassailua :/
Mä oon sille sanonu, ettei sen ois mitään järkeä jäädä isyyslomalle vauvan synnyttyä, kun se varmaan tarkoittaa hänen kohdallaan RASSUUlomaa ;) Vaan sanopa tuo et hän kyllä yrittää keskittyä meihin ja auttamaan minua, toivottavasti ei vain jää yritykseksi tai muuten herran lomailu jää lyhyeen :D Toivottavasti sunkaan ei tartteis yksin yrittää pärjätä vaan auttais sunki mies sua :hug:

Maidon tulosta Täällä maitoa on ruvennu nyt välillä tulee rinnoista, tosin ei ihan vuotamalla mut silleen saattaa tippoja tulla paitaan mutten oo ainakaan vielä tarvinnu liivinsuojuksia. Ja sitten sitä maitoa ainaki tulee jos erehyn puristaa rintoja. Mies kyllä välillä innostuu puristelee siis ihan vahingossa kun ei muista että maitoa tulee, niin sillon kyllä valuu :D

Täältä tsempityksiä kaikille, jotka ovat lähdössä synnytykseen tai siellä jo tositoimissa ;)

Nyt jos lähtis iltapuuhiin ni pääsis sen jälkeen kattoo nauhalta Päivien viemää ja Serranon perheen :) Saa vähän loikoilla :p

Palailen taas :wave:

mertsu ja vilkas ihana prinsessa 36+4
 
Nopeet kuulumiset, mua odottaa jalkanaamio, jalkapesu ja hieronta Ja näytin kyllä miehelle tota paapleon akuhierontajuttuakin...jospa samalla vähän painelis pisteitä...:)

Neukkulääkärissä käyty ja joo lääkärinä oli harjoittelija poju. Olihan tuo ihan asiallinen ja yllättävän hyvin hoiti käynnin, mutta olihan tuolla pikkasen pasmat sekasin. Siinä sitten ohjailin, että jospa vielä masua mittaillaan jne. No paikkojen tilanteeksi sai lyhentyneen ja pehmentyneen kaulan, mutta kiinni on. Kyllä hän sitä ainakin niin hartaasti ronkki, että ehkäpä voi luottaa :LOL: Vähän oli ehkä semmonen tunne, että opetin enemmän häntä, kuin et hän ois mulle jotain uutta kertonut. Mut ehkä mäkin olin vähän pasmat sekasin, kun paineet oli 148/94, eikä oo tommoset koskaan ollut. Neukkutäti ei kyllä mitään asiaan tuumannut, kun pissa oli puhdas ja turvotus lievää. Massu on jo kolme kertaa ollut sama 35cm, eli jätkä kasvaa, mutta valuu alemmaksi ja siltä kyllä tuntuukin. Potkut ei enää tunnu kylkiluissa, vaan kyljissä, huh.

Kyselin muuten tosta vadelmanlehtiteestä tädiltä ja meinas, että kerrohan sit oliko jotain vaikutusta, että kokeile ihmeessä :p Onneksi tätsä oli siis kokenut konkari, ensi viikolla sit siinäkin harjoittelija.

Nyt tuli niin omaan napaan että...mutta outikolle ainakin onnea nelikymppisistä ja kikalle tsemppiä :hug: Ja omppulia odottaa kans vilskeiset ajat, nostan sulle hattua!!

Permis ja veikko 37+2 nyt hemmottelun pariin:)
 
Onnittelut kaikille jo nyytin saaneille.

En ole sitten alun jälkeen tänne kirjoittanut, mutta olen käynyt aina välille lukemassa ketjun kuulumisia.

Kävin tänään neuvolassa, (jonne matkaa kertyi yhteen suuntaan 110 km). Kaikki oli oikein hyvin, ja neuvolatäti muistutti vain että voi syntyä milloin vain. Sairaalakassin pakkasin eilen valmiiksi, joten lähtövalmius on.
Ens viikolla pitääkin sitten ajaa jo 170km päähän neuvolaan, ko lähempi neuvolatäti on lomalla. No eipä se sinänsä haittaa ko tykkään ajella muutenkin. Eniten ottaa päähän ko jokku valittaa kun on synnytyssairaalaan yli tunnin ajo matka. Mulla sinne on 450 km! Olen vain alkanut epäilen kerkiänkö tällä kertaa ees sinne saakka ko kolmas on tulossa, ja edelliset synnytyksetki oli nopeita. Jaksais 200 km yhtenä kappaleena, niin sitten saa sentään kätilön ambulanssiin kyyttiin. =)

Onko teistä kukaan enään töissä? Itse olen vielä. Muuten jaksan ihan hyvin, mutta vatta menee kovaksi vähän väliä.

Mies tänään ilmoitti että lähtee käymään työmatkalla Oslossa viikonloppuna. Muistutin kyllä että vauva voi syntyä milloin vain, mutta käski pitää jalkoja ristissä. Eipä se viimeskään kerinny synnytykseen, ko oli kalassa. Sepä siinä menetti, en mie.

Met emmä tiiä lapsen sukupuolta, ko mulla on semmonen lääkäri, jonka mielestä sen tietäminen etukäteen on turhaa. Olishan sitä voinu käyä yksityisellä, mutta en vain saanu aikaiseksi. No mutta nyt sillä ei enää ole väliä, kun on niin vähän aikaa h-hetkeen. Mieheni toivoo varmasti poikaa, kun tyttöjä meillä on jo kaksi ennestään. Olishan se mielenkiintoista kasvattaa yksi poikaki, mutta saa nähä mitä sieltä massusta on tullakseen.

Miten teillä muilla tulevat sisarukset ovat käyttäytyneet kun siskon/veljen synnytys lähestyy. Meillä vanhin sisarus on alkanu vahtiin minua. Sen piti lähteä serkkujen luo lomalle, mutta yhtäkkiä se muuttikin mielensä. Mummolaan se ei halua lähteä jne.. Tänään se jo kysy, että miksei hän voi lähteä minun matkaan synnyttään. Niin ja hän voi soittaa sitten 112.... Nuorempi ei niin ymmärräkkään, se vain kylästelis sukulaisissa koko ajan.

No mutta oikein hyviä vointeja teille kaikille ja onnea synnytyksiin!

Kilpimama 37+1
 
Joku tuossa mainitsi Ceridalin Intime-öljyn. Se on muuten ihan prikulleen samaa tavaraa kuin Ceridal Lipo Lotion pullossa. Lipo Lotionin hinta on suhteessa vain paljon edullisempi. Vinkiksi jos joku on hankkimassa...
 
Heippa!

Pätsäkkä, eipä sen jälkeen mitään ihmeellistä enää sit ollut. Tosin välillä kävellessä tai jos haarat on vähänki auki enemmän, tai yllättäviä liikkeitä tehdessä, niin vihloo kiitettävästi :D... että ihanaa aikaa vaan odottaa..

Neuvolassa kävin tänään. Sanottiin edelleen et nelikiloinen varmaan tulossa ja voi tulla koska vain. Suositteli nyt kovasti seksin harrastamista, sillä uskoi sen nyt auttavan.. saa nähdä jaksaako ryhtyä semmoiseen.

Maidosta pieniä tippoja on tullut vähän.. mutta tissit on parin päivän aikana kasvaneet todella paljon, että ihan verisiä raskausarpia ilmestynyt. Että on kaunis olo ;D

lenan mukava raskauskertomus :) ja mitäs pikkuvioista kirjoituksista (tosin enpä mä niitä huomais ku lukivammainen olen :D)

Pitäiskö tässä nyt lähteä suihkuun ja sitten vähän harrastamaan tuota aktiviteettia, josko se sitten siitä käyntiin lähtis :D hmmm.. taidan valita myös nuo serranon perheen ja fantan :D

Zinnie 39+5
 
Nyt sain vihdoin rekisteröityä, että pääsen tänne kirjoittelemaan. Lukenut olen teidän viestejä jo aika pitkään. Vauva lehden sivuilla olen aikaisemmin ollut (ja käyn siellä toki edelleen), mutta siellä elokuisten pino hiljentynyt ettei siellä käy juuri kukaan kirjoittelemassa. Odottelen neljättä lasta, LA on 24.8 ja synnytyssairaalana K-PKS. Ikää tulee ensi viikolla 30 (!!!!), iskä 31v. Esikoinen on tyttö, ja aloittaa eskarin syksyllä, keskimmäinen on poika, 4v2kk ja kuopus (tuleva isosisko) 1v2kk. Tämä neljäs raskaus oli todellinen yllätys, iloinen kuitenkin. Alkupaniikin jälkeen olen sulatellut asiaa, ja nyt tuntuisi oudolta jos tätä neljättä ei tulisi. Tullaanhan tutuiksi ja tsemppiä meille kaikille loppurutistukseen. Kohta on SE hetki käsillä :)

Joku muu taisi olla kans tulossa samaan sairaalaan synnyttämään, olisiko ollut marisska (??)

Onnea vauvautuneille!! Ihana lukea noita synnytyskertomuksia, ja kuvat pikkuisista ovat kertakaikkiaan ihania =)

amaria 36+2
 

Yhteistyössä