ELOKUISET LEIJONANPENNUT 2009 - heinäkuussa

Siis isäkuukausi on se minkä voi pitää sitten äitiysloman lopussa. Isyysloma tosiaan se minkä isä voi pitää oikeastaan missä vaiheessa (äitiyslomaa?) tahansa.

Mun käsittääkseni niiden rahojen saamisessa takautuvasti (koska niinhän ne tulee tapauksissa joissa isä jää tyyliin vaavin synnyttyä kotiin) saattaa kestää jopa muutama kuukausi. Meillä edellisen kohdalla ukko piti isyysloman vasta joulun alla, joten päätökset oli ehditty tehdä (esikoinen syntyi siis 14.8) ja raha tuli siinä isyysloman aikana..

Ja mua juilii vieläkin, muutamia supistuksia aina sopivin väliajoin, mutta tiedä häntä... Kun edelleenkään en voi sanoa mitä tää on. Uusia tuntemuksia enivei. Käytiin pojan kanssa sellasella 1-2 kilsan kävelylenkillä ja leikittiin pihalla, sain vähän ajatuksia irti noista säryistä..
 
Anna333ko ja outikoko puhui siitä että ei ole minkäänlaisia tuntemuksia että ovat vielä joulunakin täällä :D mulla on ihan sama tilanne, ei sitte niin minkäänlaisia merkkejä että jotain voisi alata tapahtumaan.

Neuvolassakin käyty

37+6
pissa puhdas
verenpaine: 118/58 (viikko sitten 134/78 !)
Paino: +700g (yhteensä tullut n. 13kg)
sf-mitta: 34,5
Syke: +
Liikkeet: ++
tarjonta: Rt

Ja sitten kysymys että missähän mahtaisi olla halvimmat pinnasängyn patjat? Kun pitäisi saada 60x110 kokoinen.
 
Onnea M86 ja Pippuri :heart: :heart: Ja joko BB:kin oli käärönsä sylkköön saanut? :heart: Onnea onnea.

Täällä supistelee, aamulla 10min väleinkin ja yöllä parit kipakat herätti ja kestokovotusta. Ettei se vadelmanlehti tee vaan kuulkaa tekis tehtävänsä :LOL: No päälle nää ei oo vielä kunnolla jäänyt, mutta jokainen suppari vie lähemmäksi päämäärää.

Viime yönä vähän oikein pelästyin, kun käänsin kylkeä ja tuli tonne oikealle alhaalle oikein kunnon repäisykipu, no siinä ei mitään, mutta sne jälkeen on tuolta alhaalta sattunut aikalailla. Ja ton jälkeen noo kestokovotuksetkin alko :/ On tää yhtä huolehtimista ollut tää raskaus, esikoisesta ei mittän huolen häivääkään, enkä ees miettinyt oikeestaan koko raskautta enkä synnytystä, eikä mitään hätää ollut, vaikka pari viikkoo siis yli meni.

Vaatteet...Mä kans kyllä suosin noita pieniäkin kokoja. Meillä poika oli syntyessään 55cm ja 4300g ja silti nuo pienimmät 50 ja 56 meni pitkään ja 56 oli isojakin alkuunsa. Tietty väljempienkin kanssa pärjää just käärimällä ihan hyvin ja voi olla helpompi pukeekkin, jos se vähän jännittää. Tietty valmistajissa on eroja, toisten 62 on niin isoja, että vasta 6kk käytettiin. Suomalaiset yleensä aika reiluja. Nää on vähän makuasioita.

Nyt kaverin kanssa kahveelle, on lääkäri ni voi lähtee turvallsin mielin, vaikka näitä supisteluja tulee ja sattuukin osa jo aikalailla. Mä kun oon ihan varma, että synnytän särkänniemen parkkikselle (oon nähnyt unen), ni osaapa auttaa ainakin :LOL:

Ja murokeksillekkin onnea :heart:

Permis ja Veikko 37+3
 
tyttönen90
Mä ostin muistaakseni Prismasta tms. sellasen Familonin vauvanpatjan, jonka koko on 120cm x 60 cm. Eikä ollut kovin kallis..jotain 30euroa jos en ihan väärin muista.
Niin ja ostin siihen vielä kyllä sijauspatjan sit erikseen..

Tää mamma veti nassuun just muutaman letun ja mansikoita :p

outiko 40+1
 
Puhutteko te nyt isyysrahasta vai isäkuukaudesta? Katoin Kelan sivuilta ja ne on kaks ihan eri asiaa.......

"Isäkuukausi
Lapsen syntymän jälkeen pidetyn isyysvapaan lisäksi isä voi pitää kokonaisen isäkuukauden lapsensa kanssa. Kun käytät vanhempainrahakaudesta vähintään 12 viimeistä arkipäivää, saat 1-12 ylimääräistä arkipäivää vapaata. Tätä jaksoa kutsutaan isäkuukaudeksi.

Isäkuukausi on yhdenjaksoinen kausi, joka voi olla siis enintään 24 arkipäivää ja vähintään 13 arkipäivää. Arkipäiviin luetaan päivät maanantaista lauantaihin pois lukien arkipyhät.

Tuet isäkuukauden aikana
Isäkuukauden ensimmäisiltä 12 arkipäivältä saat vanhempainrahaa ja seuraavien 1-12 arkipäivän ajalta isyysrahaa.

Koska vanhempainraha ja isyysraha maksetaan saman tulon perusteella, ne ovat yleensä keskenään samansuuruisia. Isyysraha voi myös olla korotettua, jos et ole saanut vanhempainrahan korotusta (30 päivää) vanhempainrahakauden aikana. Tukien määristä kerrotaan kohdassa Vanhempainraha > Määrä. Omien isäkuukausien tukien suuruuden voit arvioida laskurilla."

"Isyysraha isyysvapaan ajalta
Isä voi lapsen syntymän jälkeen pitää isyysvapaata 1-18 arkipäivää ja hoitaa lasta kotona äidin kanssa samaan aikaan. Voit pitää isyysvapaan milloin tahansa äitiys- ja vanhempainrahakauden aikana sen jälkeen, kun lapsi on syntynyt. Vapaan voit jakaa enintään 4 jaksoon.

Vapaan ajalta saat Kelasta isyysrahaa. Äiti saa samalta ajalta normaalisti äitiys- tai vanhempainrahan.

Isyysrahan saaminen edellyttää, ettet isyysvapaan aikana työskentele tai opiskele päätoimisesti. Opintorahan saaminen ja opiskelu eivät estä isyysrahan saamista, jos hoidat lasta opinnoista huolimatta. Isyysrahan saanti edellyttää myös, että olet asunut 180 päivää Suomessa juuri ennen lapsen laskettua syntymäaikaa.

Saadaksesi isyysrahaa, sinun tulee asua lapsen äidin kanssa yhteisessä taloudessa. Voit saada isyysrahaa poikkeuksellisesti, vaikka asuisit äidin kanssa eri osoitteessa, jos olette naimisissa ja erossa asuminen johtuu esim. työtilanteesta. Välien rikkoutumisen takia eri osoitteessa asuva isä ei voi saada isyysrahaa.

Myös adoptioisällä on oikeus isyysrahaan. Isyysvapaa ei koske rekisteröidyn parisuhteen osapuolta.

Ilmoita työnantajallesi isyysvapaastasi 2 kuukautta ennen vapaan alkua. Jos isyysvapaasi on enintään 12 arkipäivää, ilmoita siitä viimeistään kuukausi etukäteen."

"Isyysrahan hakeminen
Hae isyysrahaa verkossa. Palveluun tunnistaudutaan verkkopankkitunnuksilla.

Vaihtoehtoisesti voit täyttää ja tulostaa Isän vanhempainetuushakemuksen (SV29).

Voit hakea isyysrahaa etukäteen ennen vapaan aloittamista tai jälkikäteen, viimeistään 2 kuukauden kuluessa vanhempainrahakauden päättymisestä. Jos haet tukea etukäteen, sinun tulee kuitenkin erikseen ilmoittaa Kelaan, oletko ollut töissä isyysvapaan aikana, ennen kuin Kela voi maksaa tuen. Isyysrahahakemus ratkaistaan lapsen syntymän jälkeen.
Muista ilmoittaa työnantajallesi isyysvapaasta 2 kuukautta ennen vapaan alkua, tai jos vapaa on enintään 12 arkipäivää, viimeistään kuukausi etukäteen.
Jos saat isyysvapaan ajalta palkkaa, isyysraha maksetaan tältä ajalta työnantajallesi. Jos saat palkkaa koko vapaan ajalta, työnantaja voi hakea isyysrahan puolestasi Kelasta. Työnantaja voi ilmoittaa tiedot palkasta työnantajien asiointipalvelussa
Vaihtoehtoisesti työnantaja voi täyttää lomakkeen Y17.
Jos saat palkkaa vain osalta ajalta, hae isyysrahaa itse ja ilmoita palkansaannista asiointipalvelussa tai lomakkeessa SV29.
Kelan asiointipalvelusta näet, onko hakemuksesi ratkaistu ja koska etuus maksetaan.
Jos menet töihin tai alat opiskella päätoimisesti, ilmoita siitä viipymättä Kelaan. Näin isyysrahaa ei makseta liikaa ja säästyt takaisinperinnältä.

Isäkuukauden tuissa on erilaiset hakuohjeet. Tutustu niihin kohdassa Isäkuukauden tukien hakeminen."



 
Tuo mun selostus on siis suoraan Kelan sivuilta...

Murokeksille vauvaonnitteluja!

Täällä yritetään pitää jalat ristissä vielä ens viikon. Meillä nimittäin ei oo lastenhoitajia näille vanhemmille lapsille, jos alkaa tapahtua ennen elokuun kymmenettä.......
 
Vauvaantuneet: Onnea! :heart:

Ihanaa, kun jotkut saavat nyyttinsä maailmaan! ( vähänkö jo omaani kaipailisin... )

Joku kyseli tuosta "vauvan pää jalkojen välissä"-tunteesta, niin joo, tänään on just sellanen olo. Ja mullahan on kyllä vauva ollut alhaalla ja kiinnittynyt jo ikuisuuden, mutta nyt tuntuu taas tippuneen. Tulis kokonaan sitten... :saint:

Ja vaatteistakin taas puhetta, meillä esikoinen oli 54cm ja 3,5kg eikä montaa 50cm vaatetta omistettu, onneksi koska venahti lisämittaa 3cm parissa viikossa. 56cm vaatteita kuitenkin käytettiin melko kauan, parikuisena taisi olla 62cm vaatetta kaikki. Ja samoilla linjoilla nytkin, 50cm vaatteita ei olla hankittu tälläkään kertaa. Mutta vaikeahan sitä on tietää, kun riippuu ruuminrakenteesta, mikä koko sopii. Kaverilla taasen 50cm vaatteita lapsella vielä liki parikuisena, vaikka ihan normikokoinen vauva syntyessään, kasvoi vaan hissukseen pituutta.

Meillä on muuten vessaremontti ja ei lämmintä vettä... Itseasiassa ei laisinkaan vettä tänään... Aika kiva ajoitus, että sinänsä ihan loistavaa olla edelleen yhtenä kappaleena, jos tästä jotain positiivista pitää keksiä! :D :whistle:

Ja huomennahan vasta on se alkuperäinen LA. Ja neuvola (taas..)
Täytyykin lähteä kyläilemään, kun täytyy pissa stiksata, aamulla oli plussalla. Jos vaikka huomenna sais neuvolantädin vakuuttuneeksi, että mut kannattaa lähettää JO nyt näytille. Että ne voi sitten kotiuttaa mut entistä kiukkuisempana... :kieh: :kieh:

Treelo 40+4
 
Moikka taas siskot! =)
kävin tänään sitten taas äippäpolilla, kun otettiin vauvasta käyrää kun on se raskaushepatoosi.maanantaina kun se todettiin oli arvot lievästi kohollaan,tänään otettiin uudet verikokeet, ja toinen arvoista oli kolminkertaistunut, eli oli reippaasti koholla! :eek: :/ toinen arvo valmistuu huomiseksi. tänään oli myös neuvola ja neuvolasta osasi sanoa,kun lääkäri huomenna soittaa,niin todennäköisesti saan käynnistysajan,niin korkealla se arvo oli.

mua itkettää ja harmittaa hirveästi.olisin niin halunnut,että tää synnytys käynnistyy luonnollisesti. mutta tärkeintähän se on,että vauva voi hyvin ja tässä tilanteessa vauva voi parhaiten massun ulkopuolella =)

huomenna kirjoittelen lisää kun varmistuu,että mikä päivä käynnistys on.

jaksuja loppumetreille!

ajatar&vempula 38+5 & veera 11kk :heart:
 
Joo ja siis noo vaatteet, ni ei meilläkään kyllä nuo 50cm mennyt kuin pari viikkoa, mutta 56cm komiasti tuon pari kk. Ja siis lasten kanssa saa vaan tottua siihen, että kun tänään ostat kengät, ne voi olla kk päästä pienet :/ Isommilla ei oikein voi enää ees ostaa vähän reilua, kun on hankala leikkiä, mutta pikku käärölle tietty voi hyvinkin.

Ajatarelle tsemppihaleja :hug:

Ja nyt sinne kahville...
 
merkkailemassa taasen.

Omaa napaa ja valitusta. Mä olen täällä taas yksin. Oon yrittäny miehelle sanoo ettei enää olis yötä pois, koskaan ei tiiä koska.. mut ei se häntä kiinnosta. En oo vuorokauteen kuullu mitään. Oli se yöllä soittanu, mut mähän nukuin. Kännissä varmaan. Oon päättäny etten soita, jos on niin idiootti niin olkoon. Mikäs mulla täällä. Äiti on lomalla et jos synnytys alkaa niin otan sen mukaan. Että oon kateellinen niille joilla mies tukee kaikessa. Meillä ei hyvältä näytä. :(

Uusille tervetuloa ja oli taas vauvauutisiakin. :) :heart:

Aniit 36+6
 
merkkailen lähinnä :)

Onnittelut vauvaantuneille! sekä nyyttejä hakemaan lähteneille! :heart:

Itse yritän ryhdistäytyä ja aloittaa imuroinnin, jos sillä saisi jotain aikaan :D

Meilläkin mies jo kärsimätön ja höpöttelee koko ajan vatsalle.. Nyt huomaa, että häntä jännittää kovasti :p

Zinnie 39+5
 
MurokeksilleOnnittelut pienestä pojasta! :heart: :heart: :flower: Supernopeaa toimintaa,kotonakin noin äkkiä!Kokisipa ite samanlaisesti sit!
Ajattarelle tsempit huomiseksi!Vaikka joudutkin käynnistykseen,voit silti yrittää ottaa synnytyksestä jotain positiivista irti.

Mä hermostuin ihan h###tisti eilen,ku Treelokirjoitti täällä et TYKS:ssa ekakertalaisella yliaikakontrolli vasta 41+5!!!!Jumankekka,jos toi pitää tosiaan paikkansa!Mä soitin neuvolaan tänään ja ilmoitin kätilölle et ku mulla on ens viikolla aika,ni vois jo valmiiksi laittaa lähetettä äippäpolille mulle et saan käynnistyksen joskus 40+jotain.Vetoan nyt herrajumala tähän mun riskiraskauteen:ikää40+,ekakertalainen,raskausdiabetes.Jos ei noilla kriteereillä saa käynnistystä,ni millä sitten?En kuitenkaan oo mitään synnytyspelkosektioita ollu mankumas missään vaiheessa,vaan ihan motivoitunut olen synnyttämään normisti.Tottakai täälläkin toivotaan et itestään käynnistyis,mut mullakin huomenna poksuu 38 vkoa täyteen eikä mitään kipeetä supparia ole täällä tullut,vaikka paria kolmesta S:stä on harjoitettu miehen kanssa ja toista itekseen sekä tänäänkin oltu jo kävellen Cittarissa mansikanhakureissussa,puol tuntia kukonaskelia suuntaansa :LOL: Vali,vali taas niin pirusti,mut kätilölkin vaan toivotteli puhelimessa kipeitä suppareita!Heh heh näkis vaan.Ainoa mikä on tehnyt kipeää on kyljen kääntö yöllä silloin tällöin.Ei mitään ripuleita edes täällä,tasaisen ummettavat parin kolmen päivän välit istunnoissa kaurapuurosta ja maitohappobakteereista huolimatta!Ainoa ero on tuotoksen musta väri,ku napsin yhen rautapillerin päivässä vieläkin.

Onneks tulee sunnuntaina isompi poika meille päiväksi kokoamaan vaatekaappia iskän kanssa ni hän saa sit fiksuna nörttinä neuvoa mua linkittämään sitä masukuvaa tänne sivuille.
Nyt täytyy kohta mennäsyömään,nam.Isäntä on tehnyt tonnikalakiusausta ja hajun perusteella höystänyt sitä valkosipulilla =)
 
Maud: mulla kakkonen laskeutui ponnistusvaiheessa, joten sekään ei aina vaikuta et kuinka lähellä synnytys on.. ja ponnistin huikeat 5min. :kieh: kokonais synnytysaika tais olla sellanen 7h.
Aniit: sä oot niin sitkoo tekoo et pärjäät yksinkin synnyttäessä, paremmin kuin miehen kans jota pitäs siellä paapoo. luksusta jos äiti/ystävä tukihenkilönä mukana. Mä ajattelin mennä sittenkin yksin synnärille.. vauvelin tuleva kummitäti ois halukas tukihenkilöksi mutta empä taida halutakkaan ketään mukaan.


omaa napaa: päänsärky jatkui taas tänä aamuna ja kävinkin taas neuvolassa.. rr hieman koholla ja pissa puhdas, kotiseuranta. vettä ei enää tihku, nyt pohtikin th. et jos olisi sittenkin limatulppa vuotanut lammikkona silloin toissayönä... tiedä häntä. satunnaisesti supisteluttaa muttei pahasti. mä oon niin skeptinen ettei tää synny kunnes 40+9.... jos edellisten mukaan menee... (40, 40+3 ja 40+6) :(

tää helle sais loppua jo.. ei sovi mulle, veto poissa... mä syön 24h,, paino oli onneks sama kun viikko sit nlassa. eli sen +5.4kg.

omppuli ja öttiäinen 36+1

*muoks* niin, ONNEA TAAS UUSILLE VAUVAANTUNEILLE!!! :heart: :flower: :heart:
 
Onnea minunkun puolesta kaikille vauvaantuneille :flower: :heart:

Mä sain nukuttua viime yön ihmeen hyvin =) Ja lapsetkin heräs vasta 7.30... Sit mulla oli tän. neuvola. Kaikki oli hienosti ja painokin pudonnut 700g viikossa. Sovittiin tutun neuvolatädin kanssa että nähdään vasta reilun viikon päästä kun mulla sit jo pikkanen mukana :whistle: Hän on ens vko. lomalla ja on toinen tuuraamassa.... Mä sanoin että olen "tilannut" synnytyksen 9pvä. :D veljellä ne häät 8pv. ja niihin todella haluan. Sit mun vanhemmat(lapsien vahdit) aloittaa työt 10pvä. niin ehtis tuossa sit silloin su. hyvin vielä synnäämään :LOL:

Eipä täs kummempaa.... ootellaan.....

hellu ja walma 37+1
 
äippä1977
Hei

Meillä ei mies ole pitänyt isäkuukautta aiemmissa raskauksissa (eikä varmaan tässäkään), mutta on ollut sen 3 viikkoa isyysvapaalla. Hakemus kelaan on toimitettu yleensä heti kun on jääty isyysvapaalle (ja todellinen pidettävä ajanjakso selvillä) ja mielestäni ne rahat on joka kerta ollut tilillä isyysvapaan viimeisenä päivänä. Joskus on pitänyt sen 3 vko putkeen joskus parissa osassa. Osissa pidetystä haettu rahatkin ko ajalta ja mielestäni silloinkin ollut sitten tämän jakson viimeisenä päivänä rahat tilillä. En tiiä onko paljon paikkakuntakohtaisia eroja - mutta täällä tosiaan ollut aina ihan nopeaa toimintaa.

Aika sekava selitys, mut ehkä se asia sieltä välistä selviää.

Täälläkin odotetaan jo kovin lähtöä, mut ei valitettavasti isompia merkkejä ilmassa. Aiemmissa 3 raskaudessakaan ei ole lähtöä lupailtu etukäteen - synnytys on sitten alkanut kun on alkanut ja ripeästi edennyt. Nyt hieman huolettaa et kuinka ehditään synnärille kun viimeksikin oli niin tiukilla. Mut sen näkee sitten ;)

Äippä 1977 rv 38+4
 
Huh huh, kun tuli kuuma! Käytiin miehen kanssa keskustassa pyörällä ja enhän minä malta hiljaa ajaa. Alavatsa vaan tuli ihan törkeän kipeeksi!
Mutta toivon niin kovin että liikunta auttas siihen, että jotain tapahtuisi tuolla alavärkissä.

Naapurin mummot oli ihan kauhuissaan, kun mies kertoi niille että mulla oli eilen LA ja lähdin silti pyöräilemään :D :D Vähän nauratti.

Täällä Jkl:ssä on tosiaan yliaikakontrolli vasta vko 41+5 niinkun ilmeisesti muuallakin tuntui olevan. Rupesin tässä funtsiin, että oiskohan mulla mitään mahkuja saada käynnistystä aikasemmin, jos tää ei ala syntyä. Kun periaatteessahan mäkin olen ns. riskisynnyttäjä, kun mulla on epilepsia.
Mutta tuskinpa vaikuttaa.

outiko 40+1

 
Onnittelut vauvan saaneille!!! Ihanaa!

Me tultiin tänään takas kotiin. Ajomatka oli yhtä tuskaa. Mietin jo että pitääkö meidän jäädä matkalla jonnekin tutulle huilaan, supisteli sen verta kipeesti. Helpotti kyllä ku pysähdyttiin ja kävin vessassa :LOL:

Yliaikaiskontrolli on täällä Helsingissäkin viikoilla 41+5, enkä ole kenenkään riskisynnyttäjänkään kuullut päässeen kontrolliin aiemmin. Mutta toivotaan, että sellaiseen maria-s pääsee aiemmin!

Voimia kaikille tasapuolisesti loppuraskauteen!

Mä en usko tämänpäivän supisteluista huolimatta, että Salama syntyy ennen ku viikoilla 41+jtn. Sinne on vielä matkaa ;)

Jos vointi sallii ja jaksan ajaa, lähdetään huomenna jälleen reissuun. En jaksa kökkiä lasten kanssa yksin kotona. Mies on keikoilla koko viikonlopun.
Mutta tuolla reissunpäällä on sitten mun äiti mukana jos jtn muka sattuis tapahtumaan.

Mä meen nyt laittaan jalat koholle. Ne on sikaturvonneet :kieh:

Moiks.
Miiwa & Salama 37+1
 
Onnea kaikille vauvan saaneille minunkin puolestani! :flower:
Mä olisin NIIN valmis synnyttämään, mutta tän päivän neuvola oli surkea antikliimaksi; vauva ei edelleenkään ole kiinnittynyt/laskeutunut. Ja tilaa on edelleen niin paljon, että tuskin vähään aikaan on suuntaamassa ulos. Voi itku! Mä olin jo ihan vakuuttunut, että maha on laskeutunut, mutta ei. Mullekin, samoin kuin Maudille, on tosin vähän epäselvää toi kiinnittymisen ja laskeutumisen suhde; eli kumpi tapahtuu ensin ja miten ne liittyy toisiinsa. Tai siis kiinnityminen on selvä homma, mutta laskeutuminen ei niinkään. Mutta ihan lohdullista kuulla, että laskeutuminen ei aina tapahdu etukäteen. Kiitos tiedosta, omppuli74! :)
Ei mua niinkään fyysiset oireet rassaa, mutta olen ihan väsynyt olemaan kamalan huolissani koko ajan. Jotenkin mä koen sen liikelaskennan kamalan stressaavaksi, kun vauva ei suinkaan joka tunti liiku, mutta silloin kun liikkuu, niin liikkeitä kyllä yleensä tuntuu paljon. Joinain päivinä liikkeitä tuntuu vähemmän. Outiko muistaakseni kirjoitteli liikelaskentahuolistaan; kuulosti niin tutulta! Mutta tänään taas on onneksi ollut vilkas päivä, ja liikkeitä tuntuu koko ajan. Eipä sillä, että huolehtiminen yhtään vähenisi, kun vauva on syntynyt, mutta on jotenkin kamalaa olla huolissaan vauvan hyvinvoinnista, kun sitä ei näe. Pelottaa ihan kamalasti, että jotain tapahtuu vielä viime metreillä. :( Ei mua synnytys pelota ollenkaan omasta puolestani, vauvan puolesta mä pelkään. Miten tätä huolta jaksaa vielä pahimmillaan kolme viikkoa? :/ Voi kurjuus, huono päivä tänään.
Hiukkanen ja tyyppi 39+2
 
Heissu!!

Murokeksi onnea vauvasta!!

Ajatar tsemppiä! Toivottavasti kaikki selviää hyvin, ja ei sillä väliä kuinka vauva tulee, kunhan se tulee ja on kunnossa!

Aniit oon tunteissa mukana. :( Sama se on täälläkin. Suurinpiirtein viikot kyllä menee niin, että tietää miehen olevan kunnossa, kun se käy sellaisissa töissä, että on pakko olla selvinpäin. Mutta taas huomenna, perjantai tulossa, ja perussetti alkaa.. Jos ei muuta, niin paha mieli, vitutus ja riidat tekee mulle ainakin törkeästi kipeitä supistuksia.. Että pääsee sitten edes synnyttämään. Yksin. :) Asun maalla, joten täältä on pakko lähteä omalla autolla. Taksilla menis tänne jo tyyliin 30min ja 20min sairaalaan, ja rahaakin tietenkin uppoais. :). Yks kaveri kyllä lupasi lähteä viemään, jos mies ei oo ajokunnossa, jos vain pääsee.. Kyllä sitä yksinkin pärjää, ainoa mikä on inhottavaa on se, että ei oo sitä tukea toiselta ihmiseltä. Sitä tarvitsisi varmasti kotona yksin ollessa ja supistusten tullessa. Mutta jos soittaa synnärille, ja sanoo, että on aivan yksin ja tulossa synnytykseen yksin, he varmasti ottavat hieman "ennemmin" sisälle.

Oon ollut tänään saunassa ja uimassa.. Kävin nopeasti vain kastautumassa, ja ihan hetken olin järvessä, kuitenkin tuo tulehdusriski on varmasti jo olemassa..

Vaavitar + tintta
 
Äippäpoli kuulumiset:
Tän päivän polikäynti olikin ihan erillainen kuin viime kerta!
Tällä kertaa lääkäri (tai kätilö?) oli vanhempi nainen joka oli TOSI mukava!
Painoarvio oli huikeet 3900g! Ja kohdunkaulaa jäljellä vähän ja kohdunsuu auki väljästi sormelle eli noin 1,5cm :D Ja on kuulemma hyvin ensisynnyttäjällä..
Sanoi että ei varmaan yli-aikaiseksi ainakaan mene ja voi alkaa sieltä syntymään hetkenä minä hyvänsä.
Tänään bongattu poli käynnin jälkeen pikkarin suojassa ruskeeta vuotoa ja pyyhkiessä ruskeeta limaa :D
On mulla aikaisemminkin tiputtanut muutaman tipan ronkkimisen jälkeen, mutta nyt on mun mielestä tullut vähän reilummin. Ja mun äiti kommentoi heti, että jos se kerran oli vanhempi kätilö niin varmaan "teki takojaan" eli ronklas vähän kova kouraisemmin tuolla alakerrassa niin voi alkaa taphtua nopeemmin! Jännityksellä siis odotellaan kipytyykö nää kesto kovotukset tästä vai mitä mitä?!
Nyt on kyllä ekaa kertaa tuntemuksia että jotain tapahtuukin alakerrassa.. Jei!

Anteeksi omanapaisuus, mutta nyt on kiire kun ukko odottelee mua jo saunaan :D

Citilda ja PikkuTyyppi 37+4
 
Nyt sitten minäkin aloin panikoimaan noita liikkeitä :headwall: Neuvolassa tänään kyllä kävin juu, ja sydänäänet hyvät. Mutta eilisen ja tän pvä. tuolla masussa ollut ihan älyttömän rauhallista. Sanoin kyllä siitä neuvolassa, mutta ei sen kummempaa vastannut kuin että tila alkaa käymään ahtaaksi pikkusella.... No niin sit vissiin tietty.

Yleensä tämä kun möngertää AINA kun käyn päikyille tai syön jotain ja näin iltasellam, mut nyt ei mitään. :/ Onhan mulla siis toi doppleri jolla voin kuunnelle et sydänlyö, mut huolissaan oon silti, niinkuin kaikesta täs vaihees :(

Sit kysymys! Miten tunnistan lapsiveden ja valkkarin eron? Mä luulen et tää on mulla vain vetistä valkkaria, mutta nyt sekin on ruvennnut mietityttään jospa tihkuukin lapsivettä ja mä pöljä en sitä ymmärrä :ashamed: Aiemmissa mennyt vasta vedet kun kalvot puhkastu. Pikkarit kokoajan melkein märkänä ja kun supistaa kipeesti niin tuntuu et tirahtaa pöksyihin samalla. Kirkasta on, mut en mä hajusta osaa sanoa... Mitään verijutskua ei oo....

Hoh, hoijaa...


hellu ja walma edel. 37+1
 

Yhteistyössä