ELOKUISET LEIJONANPENNUT 2009 - Elokuussa

Huomenta kaikille!

Meikäläinen eti sitten yksitoistatuntia unta. Noh varastoon on hyvä nukkua. :D

Marias mäkin olin hirmuinen kahvinjuoja ennen raskautta. Nykyisin menee normaalisti se kolme kuppia päivässä, joskus saattaa mennä kaksi ja joskus neljä. Mä en ole siitä mitään hirveetä stressiä ottanut. Mullakaan ei ole missään vaiheessa kahvi tehnyt pahaa mutta en pysty enää juomaan esim. kahta kuppia putkeen.

Vierailuista sairaalassa no meidän kummankin vanhemmat ja mun sisko ja sen mies on enemmän kuin tervetulleita. Mun mummi varmasti ryntää sinne heti kun pääsee. Toisaalta toivoisin että tulisi vasta kotiin. Mun mummi on aivan ihana mutta ymmärtäisitte kun näkisitte ja kuulisitte, sen kyllä kaikki kuulee. No omien voimien mukaan..

Aniit :hug: mutta hienoa että syy väsymykselle löytyi.

Hauskaa viikonloppua kaikille!

Päksäkkä 40+4 :heart:
 
Vauvautuneille onnitteluja!!! Neydanko se tuossa ilmoitti että vedet meni. Tsempityksiä kovasti - paniikissa olo on normaalia. Kaikki menee aivan varmasti hyvin ja vauva on kohta maailmassa.

Kävin eilen puhumassa operaatiosta. Kävi ilmi että leikkaava lääkäri on sama mukava naisihminen, joka oli puoltoista vuotta sitte vuorossa ku nelonen synty. Hyvä niin. Anestesialääkäri puolestaan on yli 4-kymppinen mies. Spinaali kuulema laitetaan eikä mitään tehhä ennekö ollaan varmistettu että puudutus tehoaa... Tuo mua hieman huoletti. Mies saa olla salissa mukana ja sitte ku vauveli on syntyny, he ja kätilö lähtee punnitukseen ja pesulle ja mää jään ommeltavaksi. Sitte meen pariksi tunniksi heräämöön. Riippuen voinnistani vauveli voidaan tuoda myös sinne. Tai sitte tapaamme seuraavan kerran osastolla. Näin muuten eilen ne kaksoset, ketkä leikattiin eilen ja voi että olivat söpöjä! Tyttö ja poika, hatuista päätellen.

Sinderella 38+5
 
merks

Täällä vielä. Maanantaina toinen yliaikaisuuskontrolli. Harvoin sieltä kuulemma lähettävät kotiin. Lääkäri tosin meinas et syntys iteksiään jo ennen sitä.

Jaksamisia kaikille ja onnea vauvoista.

Mansikkatee ja Hippuli 41+5
 
Heips kaikille!

Onnea vauvautuneille, ja tsemppiä sairaalassa oleville/meneville!!

Tsemppiä kaikille supistuksien kanssa ja extra-tsempit yleiseen vitutu*seen!!

Aamu meni hyvin, fiilis oli hyvä, mukava päivä tiedossa.. Mutta pilvet kerääntyy pään päälle ja nyt on ankara vi*utus.. Vielä mies sitten kävi tuossa raivoamassa, että ei oo kielletty pitämästä kodista ja tavaroista huolta. Voi juma.. Se ei oo kertaakaan raskauden aikana siivonnu, täyttäny/tyhjänny tiskikonetta, pessy vessanpönttöä tai muuta. Ei oo tehny ruokaa kun ehkä kerran. Siis kyllä voi tulla paha mieli, kun nytkään ei oo pölyä missään ja normaali-siistiä on. Pitää varmaan mennä nukkumaan. Sitte piti vielä lukea just kirja, missä oli onnellinen loppu kaikkien ongelmien jälkeen, ja rakkautta jne.

Tämän raskauden aikana mulla on ollut niin arvoton olo. On tuntunut, ettei kotona kyllä kelpaa ollenkaan, enintään töissä on ollut hyvä olo, kun oon ollut tarvittu. Silti on pitäny yrittää ajatella positiivisesti, että vauvasta tuntuis edes siltä, että se on toivottu. Ja tokihan mä oon sitä toivonutkin, vaikka se yllätyksenä tulikin. :) No positiivista on se, että kun tässä tuli itkettyä vähän, niin taas vauva liikkuu päivä-liikkeet.. Yrittää varmaan tsempata mua ja ilmoitella, että täällä mä oon äiti, kaikki kunnossa. :)

Vaavitar + tintta 40+0
 
Vaavitar tekis mieli tirvasta sun miestä! niin kakara. :kieh: Koita nyt aatella hyviä ajatuksia ja pientä ihmettä mahassas. :) mä tulin eilen niin hyvälle tuulelle ku katsoin Ouskan Väinön kuvaa, niin söpö että aloin jo tosissaan odottaa omaa pikkumiestä. :) :heart: Meillä on miehen lapset kylässä, ja ne pitää välillä niin hirveetä mekkalaa isänsä kanssa et en kestä. Nyt on ihanaa ku ne on ulkona. :D

Joo kai tähän tottuu, parin viikon päästä otetaan uudestaan noi kilpirauhasarvot. Vitsailin eilen et pitänee varmaan laittaa dosettiin lääkkeet. :D (eli siis noi uudet ja vitamiinit :D )
Nyt sitä vaan miettii et miksen mä aiemmin siitä, väsymyksestä ja edeltävistä työterveyden kokeista, sanonu siellä.

Tsemiä kaikille! :)

Aniit 39+1
 
Sinderella,tsemppiä maanantaihin.Kyllä se hyvin menee!Kiva,ku mies saa sit hoidella vauvaa! :heart:
Vaavitar :hug: Ihanaa ku vauva tsemppaa sua!Niin se muakin tsemppas mylläämisellä,ku mua itketti tosa muutama pvä sit.Onneks meil on nää "elämämme valot" tuolla vatsassa kasvamassa.Älä välitä siitä äijästä!!Kyl se siitä sulaa,ku näkee vauvan!!Hermot varmaan noilla ukoilaki alkaa menemään tässä loppusuoralla!Niin on täälläki käyny...Krapuloissa tuolla nukkuu mun ukko...

AniitTäälläki otettiin rask.alussa käyttöön "dosetti,ku piti ton demen takia muistaa d-vitamiinit,omega3:t ja äijän Marevanit.Lisäksi mä aina välillä napsin rautaa... Joo se oli mustakin ihana se Väinön kuva,katoin sitä kauan ja ikävä tuli tota meidän masumylläriä.Mulla on tosa vieressä,missä istun,ni se yks pieni 4D-kasvokuva meidän vauvasta.Sitä mä aina välillä pussaan ja katon ku siinä näkyy selvästi,et vauvalla on musta tukka ja miehen otsa...

T:maria-s ja vesseli 40+1
 
iitu : isosti onnea prinssistä :heart:

neydan : vitsit mua rupes jänskättämään sun puolesta...jotenkin osaa samaistua tilanteeseen vaikken olekaan kokenut lapsivesien menoa...kait sitä on vaan niin paljon jo ajatellut että millainenkohan fiilis siinä sitten tulee kun ne vedet joskus menee :p
Mutta joka tapauksessa : TSEMPPIÄ, hyvin menee varmasti kaikki, ties vaikka sulla olisi jo vauva sylissä :heart: :heart:

ouska : aivan ihana kuva, söpö ku mikä!! :heart: :heart:

vaavitar : tiiän miltä toi tuntuu...en nyt miestäni ala haukkumaan muuten, mutta toi asia vaivaa muakin aika usein...heti kun mulla alkoi äippäloma niin olen järjestellyt paikkoja ja siivoillut/kokannut/ym... Ja sitten jos tässä nyt on välillä ollut päiviä ettei kerta kaikkiaan ole jaksanut/huvittanut jotain tehdä niin eikö siitä sitten saakin heti kuulla!!! Mutta sitten kun tekee ja siivoaa niin harvemmin sitä kiitosta kuulee :( Ja ei siinä mitään jos mies touhuaisi kotona muttakun se on sitä tietokoneella tai pelikoneen ääressä olemista aika paljon. Ja ei se mua haittaa mutta TURHA MOITTIA kun ei ite mitään kotona tee (paitsi joskun toooooosi harvoin...)! Mutta kai se on vaan tää suomalainen luonne että kehuminen on vaikeaa ja moittiminen helppoa, kyllähän sitä itekin huomaa että helpompi se on haukkua ja moittia ku kehua... :ashamed:
Mutta ettei nyt menis liikaa omaa napaa enkä halua valittaa liikaa koska joillain on paljon pahempiakin ongelmia ja sitäpaitsi, ei kai tää parisuhteessa eläminen niin kovin ruusuista edes saa aina olla, olis sekin jotenkin outoa =)
Mutta niin, vaavaitar : koeta jaksaa, miestäsi varmaan vaan jännittää vauvan tuleminen...tai jos se ei ole sitä niin sitten se on vaan muuten törppö! Miehet on, sen takia me naiset ollaan tehty niitä kestämään :hug:

Pakko vähän hehkuttaa...tai jotain...täällä ehkä LIMATULPPAA bongattu :D En oo ihan varma koska se oli väritöntä mutta...aamulla oli pyntyssä aika iso klöntti ja sain pyyhkiä paperilla muutaman kerran limaa ja nyt tossa tunti sitten jäi paperiin pyyhkiessä toinen isohko klöntti, tosin myös kirkasta mutta klöntin sisällä jotain valkoista...ja taas sai lisäksi pyyhkiä limaa pari kertaa enneku loppu. Aika sitkeetäkin on ollut mutta voihan se silti kai olla jotain muuta...mutta ei multa kyllä tollasta valkovuotoa oo ennen tullut että ehkä jos kuitenkin :D
Joo että tällaista huvia mulla täällä, venyttelen limoja jeejee :whistle:
Miehelle en hirveesti viitti limoista puhua ennen ku oon varma että se on sitä limatulppaa itteään. Pari kertaa meinaan mies on tätä palstaa lukenut kun on ollut parhaimmat lima/kakkajutut täällä palstalla meneillään ja sanoi vaan että "hyi, kui sä tollasia ällöjuttuja luet...eiks toi oo vähän sairasta..." :LOL:

Jep, nyt syömään eiliset kebabjämät, nami nami :D

Elokuuvauva09 ja masukki 40+1
 
Täälläkin ollaan vielä.. ne ilta/yölliset muutamat supistukset loppui kuin seinään.. huoh.

Yöllä näin unta että oltiin päästy jo synnyttämään, hirvee pettymys kun heräsinkin omasta sängystä :D

Tyttönen ja Sintti 40+1
 
Onnitteluja vauvan saanneille!!! :heart: :flower: Aina mukavia uutisia lukea! Neydanilla on siellä tosiaan tosi toimet, tsemppiä! :hug: Ellei nyytti ole jo kainalossa?

Erityisesti jaksuja kellä on niin lähellä, mut kuitenkin niin kaukana. Mä sain tsemppiä elokuuvauvalta, kun olen kans ajatellut et noh, irtois nyt se limatulppa (niin kuin esikoiseltakin), mutta olen koko ajan ajattelut että punaista pitää olla. Mutta voihan se alkuun olla ei punaista...? =) Samanlaista nimittäin täälläkin ja lisäksi neuvolassa sanottu, että vauvan pää on jo kiinnittyny et voi syntyä milloin vaan. Mutta eipä nyt oikein siltä vielä tunnu. Unikuulla uskon myös synnyksen jo aika lähellä olevan, kun oloja tuntuu olevan.

Toisaalta haluaisi vauvan jo niin kovasti syntyvän ja sitten toisaalta ei...Nipsu 38+5 (Tää nyt ainakin syntyy myöhemmin kuin esikoinen.)
 
Onnea elokuussa09 pikkuisesta leijonanpennusta :heart: :heart: :flower:
Olipa sulla ollut äkästä toimintaa!
ElokuuvauvaJatka samaan malliin,hyvältä kuulostaa...

Hei te joilla jo lapsia ennestään??Mikä tämmöinen olotila voi olla?Aamulla oli maha laskeutunu ihan selvästi!Ja nyt iltapäivällä karmea ja kivuliaskin paineentunne tuolla alhaalla jossain virtsarakon suunnalla ku vauva vissiin kait "pönkää"ja sovittelee päätään sinne..Sit mul on koko ajan etova olo ja röyhtäyttää...Just söin kasvismunakkaan ja nyt on PAKKO mennä tonne petiin sulattelemaan.On outo koko ajan..Ulos menemisestä ei tuu tänäänkään mitään,kauhea väsy vaan päällä...
 
Poika tuli 12.8 4,4kg ja 53cm täydellisen synnytyksen jälkeen :heart: Miten voiki olla niin erilaisia nuo kokemukset! Su supisti sellasen 10-20min välein välillä voimakkaammin ja välillä ihan kovotellen. Yöllä homma jatku ja baby melskasi kunnolla ja sit kolmelta tunti ihan kuin ois puskenut kunnolla ja kuulu vaan poks ja vedet meni. Sit lähettiin heti sairaalaan varan vuoksi, jos menee nopsaan ja menihän tuo 6 oli jo ulkona. Sain kohdunkaulan puudutteen, mikä jo vei kipuja ja sen aikana laitettiin spinaali ja sit en tuntenutkaan mitään ennen kun jälkisupparit alko :LOL: . Siinä miehen kanssa vaan juteltiin ja täti tuli tutkiin ja totes, että täällä ollaan 10cm auki, ponnistuttasko. No meinasin, että kokeillaan ja sit tulikin kiire soitttaa toinen kätilö, kun poika lähti heti tuleen ja oli 1min ulkona ja vielä nyrkki edellä. Yksi ommel ja hölmistyneet vanhemmat, miten tää voi näin mennä? No nyt on tosiaan koettu kaksi aivan erilaista synnytystä, ja mä todella liputan kivunlievitykselle, uskomatonta!!!!!!!!!

Eilen tultiin kotiin ja nyt harjoitellaan tätä eloa, esikoinen vähän haastaa äippää ja iskää ja pikkusella varmaan masuvaivoja, kun vähän itkuttaa. Maitoo tulee niin kauheesti, että ei ihme, et siinä menee ilmaa ja röyhtäystä ei tietty tule.

Tsemiä kärvistelijöille ja onnea kaikille vauvan syliinsä jo sulkeneille :heart: :heart:

Permis ja Veikkopeikko (vitsi miten paljon tukkaa) 3vrk
 
Ja taas vauvautuneille onnitteluja.

Maria-s, kiitokset maanantain tsempeistä =) Eiköhän se siitä. En varmasti vaan saa huomisiltana helposti unta... Tuo mitä tuossa yläpuolella kyselet niin vois aivan hyvin olla sitä että vauva on laskeutumassa/laskeutunu ja kiinnittyny. Lähtö voi siis sullaki tulla tuota pikaa...

Sinderella 38+5 edelleen
 
Heipsan!

Onnea taas uusista vauvoista!! :heart: Permiksen tapainen synnytys ois oikein tervetullut tännekkin, sen verran nopealta ja helpolta kuulosti, toivottavasti arki lähtee sujumaan yhtä mukavasti :D

Täälläkin on usko palannut siihen, että kyllä tää täältä ehkä joskus syntyy.. Tänään tullut aika paljon supistuksia ja ekaa kertaa ne on jo tuntunutkin joltain! Jomottaa, särkee ja sellasta kummallista kai paineen tuntua alamahassa ja nivusissa ja välillä selässäkin.. Lupaavaako? Toivottavasti!! Tuli ainakin kauhee hätä rueta siivoamaan ja pakkaamaan sairaalakassia.. Tosin mä en voi vielä synnyttää, kun jouduin vaihtamaan ne imetysliivit eikä uudet oo vielä tullut :D Kaikki imetyspaidatkin on pyykissä.. Pinnasänky on myös kasaamatta.. Käytiin tänään hakemassa yks hylly ikeasta ja sit kun tultiin kotiin niin todettiin, että ois sittenkin pitänyt ottaa leveämpi eli huomenna käydään vaihtamassa ja sitten päästään toi sänkykn kasaamaan.. HUoh.. Tuntuu et ois viel miljoona asiaa joita pitäis tehdä ennen, kun vauva syntyy... Välillä on sellanen olo etten millään malta odottaa et toi syntys ja välillä, että ei me olla viel ollenkaan valmiita vauvan tuloon :)

Kiitos myös kaikille jotka veikkasivat meidän vauvelin sukupuolta.. Kaikki tais tyttöä veikata ja toivotaan, että sieltä sellainen ulos pullahtaa :D

*hih* Meidän vessan lattialla on hirvee kasa pyykkiä ja mies tuli äsken tuohon oven suuhun sanomaan, että tuntuupa tosi kummalliselta, kun tämmöisiä löytyy meidän pyykki kasasta... Kasan päälimäisenä oli siis yks 56cm t-paita :D :heart:

Sadepäivän ilo ja Minttu 39+4
 
Jälleen uusi leijonanpentu, ONNEA PERMIS PERHEINEEN! :flower: :heart:

Maria -s. Kyllä se voi olla ihan sitä, että synnytys on käynnistynyt! Koska mulla ainakin esikoiselta tuli se ihan järkyttävä paineentunne ja siitäpä ei pitkään mennytkään, ku vauva jo syntyi! =)

Leppoisaa lauantai-iltaa! Täällä kohta saunotaan...
 
Permiksen porukoille onnittelut nopsasta synnytyksestä ja komeasta leijonanpennusta! :heart: :flower: :heart: Kiva ja helppo synnytys tosiaan!Tommosta tännekin!Please!
SinderellaKiitos vastauksesta.Sitä mäki luulisin.Äsken olin ihan pikku lenkillä lähi-Siwassa ja kyllä nyt tuntuu käveleminen aika paljon vaikeammalta ku ennen.Maha on laskeutunut ja painaa rakkoon ja koko alakertaan ja ristiselkää polttelee.Ylämäessä puuskutan ku vanha veturi...Iltapäivällä nukuin taas reilun tunnin.Ihan on vetokin pois.

Sinderella ois hyvä sullekin sit maanantaita ajatellen,jos saisit nukutuksi.Jännitys on varmaan jo kympin luokkaa... =)

Täällä on tosi hiljaista...
 
unikuu108
täällä kans on hiljaista.. myös mahassa. ei paljoo liikettä ole..alkaa vähän ihmetyttämään. ihan pientä ja mitätöntä tönimistä verrattuna viikon takaiseen hulluun väkivaltaan..
 
Onnea Permikselle :heart:

Jokohan Neydan on saanut nyyttinsä syliin? =)

Tänään kävin aamulla käyrässä, hyvännäköinen käyrä oli. Muutama supistuskin tuli siinä maatessa. Verenpaineet on laskeneet vähän, tänään oli aamulla 137/88, eli aika matalat verrattuna siihen, mitä ne korkeimmillaan on ollu, 172/102. Täällä väsy on kova, koko ajan voisi nukkua. Oonkin yrittäny levätä aina kun on mahollista. Tänäänkin nukuin esikon kans kahen tunnin päikkärit ja sitten vähän ajan päästä olin taas ihan rättipoikkiväsyny. Pitää siis koittaa nukkua paljon ennen sitä keskiviikkoa, ei tiiä kuinka kauan menee siinä käynnistellessä. Just keskiviikkona miehen serkku laittoi vauvauutis-viestiä, synnytys oli käynnistetty maanantaina ja siis keskiviikko päivänä vasta vauva syntyi. Esikoisen hoitopaikkakin on saatu nyt järjestettyä, mun äiti sai otettua ke-to vapaaksi, niin saapi poika mennä sitten sinne.

Jaksuja kaikille :)

Nyt miehen ostaman karkkipussin kimppuun ja telkkarin ääreen.

Helmiir ja Kerttu 39+3
 
HelmiirHyviä uutisia sulla!Kiva ku esikon hoito järjestyi.Voit keskittyä nyt sit vaan odotteluun...
UnikuuJuu aika hiljaista täälläkin masussa.Yleensä alkaa potkimaan niin pirusti,ku syön jotakin,mut nyt ei oikein mitään kommenttia iltapalasta.Vähän tosa iltapäiväkahvin jätskistä tuli semmoista toispuoleista mahan mallia,mut ei muuta.Täällä välillä "kipuilee"sillai menkkamaisesti,pahoinvointi meni ohi.Onks sulla vielä jotain oireita?Mä kokeilin epätoivoissani sitä Outikon nännihierontaakin jo.Se sanottiin tuolla liberovaippojen sivuillaki missä oli yliaikaisuudesta et ois yks konsti,kuten seksi ja kuitupitoinen ruoka (??!).No kaikkea voi koittaa,jos uskoa riittää.Mulla muuten Unikuu sama laskettu päivä ku sulla alunperin (kuukautisten mukaan).Tää eilinen päivä tuli ultran mukaan ku oli sillon np-ultrassa isomman kokonen...

Hyviä supistuksia taas kaikille,jotka niitä toivoo..
 
Oon kyllä ihan kuitti tän päivän jälkeen. Ja meinaa palaa käämi ton miehen tyttären kanssa. Se on kyllä omapäinen neiti.

mutta joo, voinnissa ei mitään erikoista. Odottelen vaan että josko alkais tosta Thyroxinista olemaan hyötyä.

Vauvautuneille onnittelut!
 
Heipparallaa!!

Ja ensiksi tietty onnittelut vauvautuneille, ainakin permis ja elokuussa09! :flower:

Täällä ei kummempia merkkejä lähestyvästä synnytyksestä. Kovasti kuitenkin vauva painaa itteään joka tuutista ulos, paineentunnettakin on ja joitain supistuksiakin olen bongannut. Mulla alkaa supistamaan just iltaisin kun menen makuulle ja yöunille. Touhutessa niitä ei juurikaan tule, eli en viitti sitten turhaan rehkiä. Säästää voimat sitten synnytykseen.


Nipsu ja Sinderella: täällä kans samaan aikaan LA. Toivoisin tietty että pääsisi sitä ennen synnyttämään. Mutta eipä tuohon juurikaan pysty itse vaikuttamaan.

Nuorimmaisen synnytys alkoi edeltävänä iltana säännöllisillä supistuksilla ja syntyi sitten seuraavana iltana. Sitä ennen ei ollut mitään kummempia suppareita. Limatulppa taisi irrota 2-3 päivää ennenkuin syntyi.

Pari päivää meilläkin ollut masussa hiljaisempaa. Tasaista liikehdintää kylläkin, mutta iltaisin ei enää niin kamalaa jumppaa kun aiemmin. Olen jopa pari yötä saanut nukuttua suht hyvin, mitä nyt muutamia kertoja herännyt.

Nyt jos lähtis tekemään jotain iltapalaa. Ei ole oikein iltaisin minulle mikään maistunut, kun tulee niin huono olo kun syönyt. Jos jotain kevyttä keksisi, esim sipsejä dipin ja limsan kera :p No ei.. taidan ottaa viiliä ja leipää. Tuo viili auttaa ihan hyvin närästykseen, mitä nyt viimeaikoina on ollut. Eikä ole enää rennietä kaapissa, uutta satsia en viitti edes hakea kun niitä ei sitten enää vauvan syntymän jälkeen tarvi.

Taitaa varmaan aika moni olla jo nyytinhakureissulla, TSEMPIT kaikille!!

amaria 38+5
 
unikuu108
Alkuperäinen kirjoittaja maria-s:
UnikuuJuu aika hiljaista täälläkin masussa.Yleensä alkaa potkimaan niin pirusti,ku syön jotakin,mut nyt ei oikein mitään kommenttia iltapalasta.Vähän tosa iltapäiväkahvin jätskistä tuli semmoista toispuoleista mahan mallia,mut ei muuta.Täällä välillä "kipuilee"sillai menkkamaisesti,pahoinvointi meni ohi.Onks sulla vielä jotain oireita?Mä kokeilin epätoivoissani sitä Outikon nännihierontaakin jo.Se sanottiin tuolla liberovaippojen sivuillaki missä oli yliaikaisuudesta et ois yks konsti,kuten seksi ja kuitupitoinen ruoka (??!).No kaikkea voi koittaa,jos uskoa riittää.Mulla muuten Unikuu sama laskettu päivä ku sulla alunperin (kuukautisten mukaan).Tää eilinen päivä tuli ultran mukaan ku oli sillon np-ultrassa isomman kokonen...

Hyviä supistuksia taas kaikille,jotka niitä toivoo..
joo.hiljasta on.siis kaikkea mahdollista reisikramppien jne vihlomisten tuntuja on muttei mitään synnytyssuppareihin viittaavaa.
mä jotenkin odotan sitä kun mahaa alkaa vääntää ja se lähtis alkuun suolen tyhjennyksellä.. mut ei.maha ei ainakaan kovalla ole.mies ei suostu heiluttaa peittoja. :headwall:
mulla oli torstaina kummankin ultran mukainen la. eivät muuttaneet ku ei ollut viikkoa eroa.vain 6pv.
tyyppi on aika hiljanen joo. selkee ero viime viikkoon.
tyyntä myrskyn edellä?
 

Yhteistyössä