Elokuiset 2022

Mä oon 34v. Tekiskö ikä sen, että on näitä liitoskipuja kun en muista, että aiemmissa olis ollut mitään vaivoja😄

Tänään on viikkoja 35+0 ja kamala ajatus, että vielä 5vk laskettuun aikaan. Mulla on kyllä jotenkin sellainen tunne, että poika syntyy aiemmin. Toivottavasti tää mun tunne osuu oikeaan! Kuitenkin nyt vielä sais pari-kolme viikkoa pysyä sisällä, mutta sit vois kyllä jo tulla 😁
 
Linaria: Onko sulla sitten syntyneet lapset sitten millä viikoilla?

Täällä tänään vähän jomotellut vatsaa menkkamaisesti, mutta menivät onneksi ohi. Mulla lapset syntyneet viikolla 41 ja 40, kaksi jälkimmäistä käynnistettyä laskettuna aikana ja vähän täällä on sen suuntaista puhuttu, että samoin toimittaisiin nytkin. Vähänhän toi jännittää synnyttää vieraalla kielellä, mutta eiköhän se hyvin mene.
 
Moikka minallakin ollut nyt viikon ajan menkkamaisia kipuja, jotka siis eivät ole olleet kipeitä ja loppuvat nopeasti. Lisöksi vatsa kovettuu useammin päivän aikana ja etenkin levossa. Täytän ensi viikolla 28 vuotta ja esikoinen kyseessä. Viimeisessä lääkärikäynnissä katsottiin vauvan asento, ja näyttää nyt olevan oikein päin synnytystä ajatellen. Kohdun kasvu hieman keskikäyrän alapuolella. Painoarviota ei tehty, kuulema tämä kyseinen lääkäri ei sitä tee. Tokaisi ettei taida olla iso vauva tulossa. Nyt viikkoja siis 36+1. Joten kaipa tässä vaan odotellaan😅 Mietin pitäiskö koon 50 vaatteita ostaa lisää. Nyt minulla muutamat bodyt ja housut. Koon 56 vaatteita 7kpl molempia ja pari yökkäriä. Miten te olette varustautuneet?
 
Täällä tänään 34+6. Mulla ei taida olla yhtään koon 50cm vaatteita. Meillä vauvoilla on tapana olla sellaisia 52-55cm pituisia. Lääkärissä sanottiin,että tästä vauvasta tulee pienempi,kuin veljestään mutta en usko, ennenkuin näen. Ja hihoja voi aina kääntää. Turha ostaa vaatteita ä, jotka jäävät heti pieneksi. Iso pino löytyy bodyja. Housuja pitää ostaa vielä lisää ja ajattelin viimeiset hankinnat hankkia lähiaikoina. Ei tämä vielä kuitenkaan aikoihin synny, jos yhtään sisaruksiinsa tulee :). Mä olen 38v.
 
Meillä mennään myös hiukan keskikäyrän alapuolella, niin oli aiemmatkin.

Mahan kovettumisia on päivittäin useampia, välillä myös juilii selkää. Vauva on ollut jo monta viikkoa pää alaspäin, joten paine nivusissa on ikävä ja jalkojen liikuttaminen on, vähän päivästä riippuen, hankalaa.

Meillä ei ole yhtään 50cm vaatteita, 56cm ja 62cm on aika paljon. Oon niitä kirppareilta ostanut aina kun kivakuosinen ja hyvänhintainen on tullut vastaan. Meillä ainakin meni välillä monta bodya ja housua likaisiksi päivässä, joten kokemuksen opettamana niitä riittää nyt 😅

Eilen laitettiin kaikki valmiiksi, pinnis ja hoitopöytä sun muut. Ainoastaan sitteri puuttuu kun ei päästä yhteisymmärrykseen minkälainen se pitäisi olla, ja edellisten kohdalla koettiin se tosi hyväksi välineeksi.
 
Monta kertaa teillä muilla on nyt lääkärikäyntejä raskauden viimeisillä viikoilla? Mulla on kahden, kolmen viikon välein. Vauvasta otettiin sydänkäyrää noin puolisen tuntia ja kaikki oli hyvin. Veikkasivat vauvaa jo lähes 3kg painoindeksi, apua. SF-mitta nyt RV 35+5 oli 38cm. Mites teillä muilla näillä viikoilla? Synnytystä suunnitellaan käynnistetyksi laskettuna päivänä,ellei vauva itse suostu syntymään aiemmin. :)
 
Mulla oli tänään kätilö- ja lääkäriaika. Käyrää otettiin puolisen tuntia ja lääkäri teki sisätutkimuksen ja ultrasi. Kaulaa jäljellä 3cm, pehmentynyt ja auki 1cm. Painoarvio oli 2590g, joten ensi viikolla on sitten vielä uusi kontrolliultra kun käyrä hiukan notkahti alaspäin. Lääkäri sanoi, että siro vauva ja kaikki on hyvin, mutta kuitenkin laittaa kontrolliajan. 😊

Uusi tulokas menee aika samaa rataa kuin isosiskonsa, rv 34+5 sf-mitta oli 30cm.

Eli mulla on nyt sitten ensi viikolla sekä lääkäri että neuvola ja seuraavalla viikolla taas neuvola.

Tänään 36+3
 
Kiva kuulla muiden kuulumisia! Minulla oli raskausviikolla 36 lääkäriaika, jossa tosiaan ei tehty painoarviota tai otettu käyriä eikä jatkoja sovittu. Joten loppuraskaudessa minulla taitaa olla vaan perus neuvolakäyntejä. Tarkistin vielä terveyskeskuksen sivuilta raskaudenseuranta käynnit ja näyttäisi siltä, että tällä alueella ei lääkärikäyntejä loppuraskaudessa ole enemäpää kuin se yksi. Linaria sinulla alkanut jo paikat valmistautumaan synnytykseen, onko sinulla ollut paljon supistuksia? Mille sinun supistukset tuntuvat? Minäkin olen kirppareilta ostellut vaatteita, nyt tosin alkaa niiden kiertely tuntumaan hurjalta urheilusuorituksella. Hikoilen tosin ihan pötkölläänkin nykyään. Onko muillakin tätä hikoilua? Nyt minulla viikkoja 37+1.
 
Hannalaura, uudelleensynnyttäjällä paikat saattaa aueta vaikkei synnytys vielä viikkoihin olisi ajankohtainen, mutta selkeästi alkaa kroppa kyllä valmistautua.

Nyt on muutamina päivinä ollut pienen pientä menkkajomotusta aika paljon ja tosi napakoita harkkasupistuksia! On pakko ihan pysähtyä kun kiristää niin paljon. Lisäksi jossain tuolla ihan alhaalla tuntuu viiltelyä ja vihlontaa silloin tällöin.

Ja yhtenä yönä heräsin kun olin hiestä märkä, mutta muuten ei oo hikoilua ollut. 😄

Mullahan on siis raskausdiabetes niin siksi mulla on lääkäriaikoja ja ultria. Nyt tosin siksi kun vauva on pieni ja siro 😁
 
Mä hikoilen kun on lämpöä päälle 30 joka päivä,en tiedä hikoilisinko muuten raskauden takia. Mulla on seurannat parin viikon välein sairaalassa kun on tää kilpirauhasen liikatoiminta ja lisäksi normaalisti neuvola kerran kuukaudessa. Äskenkin kotiin tullessa jomottell menkkamaisesti ja oikeen sattui kun supisti. Näitä on aina välillä, mutta menevät ohi.
 
Mitäs muille elokuisille odottaville kuuluu? Täällä ollaan jo aivan valmiita luopumaan mahasta ja tämän helteen kanssa viimeiset viikot eivät ole helppoa aikaa. Koiraa ulkoiluttaessa tuli taas napakoita supistuksia, jotka loppuivat taas kotiin tultaessa. Viikkoja nyt 36+5. Toivottavasti muut jakselee hyvin :) .
 
Närästää, ärsyttää, kolottaa ja ahdistaa, että ihan hyvin menee 😁

Pientä menkkajomotusta edelleen päivittäin alaselässä ja nyt on alkanut myös alavatsaa hiukan juilia. Paine nivusissa ja tuikkimiset kohdunsuulle on myös aika ikäviä. Ei jaksais enää kauaa tätä 😅

37+3
 
Jaksamista kaikille! Ei enää pitkään, niin on meillä kaikilla vauvat sylissä :) .

Täälläkin lähti 37+1 käyntiin. Lähinnä jännään nyt, kuinka lähelle tulevan isoveljen kanssa syntymäpäivä ajoittuu, kun on vaan viikon ero lasketuissa ajoissa. Mä lähinnä väsyn tosi nopeasti, muuten ei nyt mitään vaivaa. Saisi alkaa jo synnytyssupistukset. Silloin, kun niitä ei tarvitsisi tulla, niitä tulee ja nyt ei sitten yhtään mitään.
 
Toivottavasti ei tartte enää kauaa tätä mahaa kantaa, vaikka "huonoimmassa" tapauksessa vielä 4 viikkoa 🙄

Mulla oli kontrolliultra ja hyvin on vauva kasvanut, nyt painoarvio hiukan alle 3100g. Sykkeet oli hiukan matalat joten taisin puolisentoista tuntia istua käyrillä vielä ultran ja sisätutkimuksen lisäksi. Kaikki kuitenkin on hyvin, taisi olla vain uninen lapsi 😁

Kohdunsuu 2cm auki ja pehmeä ja lääkärin pyörittelyn jälkeen oli koko eilinen päivä varsin epämiellyttävä, supistukset alkoi tuntua ihan tuolla kohdunsuulla, alavatsassa ja selässä. Elättelin jo toiveita, että olisiko käynnistynyt, mut ainakin vielä oon yhtenä kappaleena. Toki edelleen tänään supistukset tuntuu ikävämmiltä ja eri paikassa kuin ennen tutkimusta.

Lääkäri käski ottaa kolme ässää käyttöön, joten pakko kai totella 😆
 
Jännät paikat siellä, Linaria! Toivottavasti käynnistyisi synnytys eikä onneksi liian isoa vauvaa tulossa.

Mulla lääkäri 12. pvä. En usko, että ennen sitä vauva haluaa ulos. Mulla oli viimeinen perhelääkärin vastaanotto torstaina ja vauvan sydän äänet oli hyvät ja samoin omat verenpaineet. Isoksi vaivaksi veikkasi, paitsi että täällä suunnilleen jos lapsi on päälle 3kg, nää pitää isona vauvana. Mulla ei ole yhtäkään ultraäänitutkimusta nyt sovittuna ja vähän alkaa itseäkin hieman hirvittää, kuinka iso tyttö täältä on tulossa, kun mulla on oikeasti aika iso vatsa. :/
 
Kerttu, joo alkaa kyllä vähän jo jännittää! Toivottavasti sunkaan vauva ei ihan jätiksi kasva 😊

Viime yönä heräsin pieneen erilaiseen menkkajomotteluun ja pari pientä supistustakin tuli ja vessassa sitten hulahti limatulppaa oikein kunnolla. Edellisissä raskauksissa en ole huomannut sitä ollenkaan. Myös maha oli vähän sekaisen oloinen.

Nyt sitten jännittää, että tarkoittaako se kenties lähestyvää synnytystä! Myös maha on mielestäni valahtanut vielä enemmän.

Jos mä yritän toiveajattelulla saada tän pihalle 😁
 
Linaria: Toivottavasti sulla Linaria limatulpan irtoaminen enteilisi synnytystä. Mulla edellisessä raskaudessa meni limatulppa joskus viikolla 38 ja synnytys käynnistettiin viikolla 40. Eli ei merkannut synnytystä ja sisätutkimuksissa koitettiin ronkkia synnytystä käynnistyväksi tuloksetta. Sulla kyllä alkaa vaikuttaa jo lupaavalta :)

Täällä ei vieläkään mitään tuntemuksia,jotka viittaisi synnytykseen. Supistuksia tulee päivittäin,mutta ne loppuvat aina.
 
vierailija
Kerttu, joo oon lueskellut vaikka ja kuinka kaikkia keskusteluja limatulpan irtoamisesta synnytyksen alkamiseen, ja aika laidasta laitaan on kokemuksia.

Tänään on koko päivän jomottanut selkää ja alakertaa ja aamulla vessassa käydessä tuli taas veriviiruista tulppaa aika reilusti. Tulis jooooo se lapsi :D

Linaria
 
Poika syntyi tiistaiaamuna viikolla 38+4 😊

Vedet meni yöllä ja siitä lähti supistukset käyntiin, synnytys kesti 7h. Painoa oli 2890g ja pituutta 50cm, pitkä laiha poika 😄

Me voidaan hyvin ja tänään toivottavasti päästään jo kotiin ❤
 
Oijoi ihania uutisia😍 Onneksi olkoon Linaria ja koko perhe!
Täällä 39+3 ja olotila vaihtelee päivästä ja yöstä toiseen. Muutaman kerran ollut säännöllisiä supistuksia, jotka kestäneet noin 30min ajan. Latasin supitus-appin. Onko muilla käytössä? Mutta yleisesti ottaen tuntemukset ja kivut eivät ole tarkkarajaisia, välillä paineentunnetta, tuikkasuja alapäässä, menkkamaisia kipuja ja kovuttelua. Autossa istuminen ja muutenkin selkäsuorassa istuminen aiheuttaa välittömän pissahätä-tunteen. Virtsanäyte pitäisi toimittaa labraan. Aloitin tänään ikkunanpesu projektin, jospa se tästä. Tsemppiä kaikille!
 
Meille tulikin elokuinen vaikka lokakuista odotettiin :) vedet meni 8.8 ja tyttö syntyi rv 32+4, 11.8. 1820g ja 41cm.

Kaikki on mennyt hyvin. Vastasyntyneiden teholta päästään pian normi osastolle. Lihahappea nasaalin kautta sai eilen ja yöllä mutta tänään omillaan. ravintoa letkun kautta ja hieman tuttipullosta. Oma maito ei ole yhtään noussut.
Iv meni panadolia. Muuta erityistä ei ole tarvittu. Mitähän vielä syntyi perätilassq pylly tarjonnalla ja synnytys kesti reilut 4h. Ponnitusvaihe 4min. Ilokaasu ja pudentiaali puudutus oli käytössä.

Täällä teholla tosiaan vielä pari pvä ainakin seurannassa ja sitten siirto täältä naistenklinikalta espooseen Jorviin, koska täällä ei hoideta ilmeisesti keskosia muuten kuin tehon ajan. Matka kotoa sairaalaan pitenee siis 20km mikä on vähän ikävää sen vuoksi että päivittäin on käytävä. Itse kotiuduin osastolta 6h synnytyksestä mutta jäin tänne vauvan kanssa yöksi vauvan huoneeseen teholle.

Tullaan kotiutumaan aikaisintaan rv35, ja toistaiseksi on mennyt niin hyvin että uskon ettei ole syytä miksemme pääsisi silloin kotiin. Sunnuntaina tulee siis täyteen rv33 nyt :)
 

Yhteistyössä