Elintaso

Meillä on tällä hetkellä 1,5-vuotias lapsi ja toinen syntyy kesällä.

Omakotitaloa ei ole. Rivitalo neliö on. Neliöitä tässä ei ole kuin 80, mutta ihan sopiva on vielä lapsen synnyttyä. Farkku auto on ja pienempi ei riittäisi. Meillä on lisäksi keskikokoinen koira.

Mä olen pääsääntöisesti kotiäitinä. Viikonloppuisin olen nyt keikkaa tehnyt. Mies vakityössä. Ihan hyvin tässä on pärjäilty ja varmaankin 2,5 vuotta vielä kotiäitinä olen. Turhat menot on kyllä tällä hetkellä minimissään.

Meidän 1,5-vuotias nukkuu vielä pinnasängyssä, mutta kohta on vaihdettava normaali sänkyyn. Tulee yli sieltä. Vieressä ei ole voinut aikoihin edes ajatella nukuttamista. On niin ketterä, että tippuisi sängystä vaikka minkälaisia järjestelyitä tekisi.
 
Meiltä löytyy tälläinen pieni oma omakotitalo.Suuri tontti tosin.Löytyy hevonen omasta pihasta ja tietysti koira ja kissa.Mutta myös valitettavasti noita hiiriä..onneksi kissa pitää ne aisoissa.piti sellainen hommata kun hiiriä tuli sisälle IIIK!!On farmariauto ja pikkuauto.Mies kulkee töissä toisella autolla ja itse pitää päästä lasten kanssa liikkumaan kun lähimpään bussipysäkille on matkaa 3km,ei katuvaloja.lähin naapurikin asuu 1km päässä.Oma ihana rauha,mutta joskus liiankin yksinäistä..Rahaakin mies tienaa ihan hyvin.lainoja maksellaan kovalla kädellä,mutta kyllä sitä sen verran jää että saa MELKEIN kaiken mitä haluaa..Monen mutkan ja ongelman kautta ollaan MELKEIN saavutettu yhdessä määränpää:Tienata niin paljon rahaa ettei tarvitse senttejä laskea!Hyvä näin.Ei kiitos velka hevetille!!

Meillä reilun vuoden ikäinen nukkuu edelleen vieressä..ja heräilee todella monta kertaa yössä ottamaan maitoa.Mutta koska tämä ei ole ensimmäinen tiedän ja jaksan odottaa että hän kasvaa..Joskus hän ei enää ole siinä,eikä minun tarvitse olla koko ajan heräilemässä..
 
Kaksio, rivarissa ja uusi C3 autona. Farkku oli, mutta myytiin, kun vie bensaa ja on iso tällä hetkellä meidän käyttöön. Mies sijoitusneuvoja ja mie vakuutusneuvoja. Esikoinen 6 v. Nukkui 1,5 veenä pinnasängyssä samassa makuuhuoneessa isin ja äidin kans. Tytöllä nyt oma huone ja me ollaan sisustettu olohuone meille ja vauvalle sopivaksi. Ollaan onnellisia näin juuri siksi että on sopivan pieni asunto, eikä vuokra lähentele 1000 euroa. Ensi kesänä muutto 4h+k rivariin ja siellä vuokra on lähes tonnin. Elintaso hyvä.
 
IhanaValo
Meillä kaks lasta, mies ja minä. Asutaan omassa pienkerrostalokaksiossa,65neliöö.
Tähän ollaan vielä mahduttu ihan hyvin ja meinattiin mahtuakkin vielä hyvän aikaa, meillä kun vain mies käy töissä ja itselläni ei ees ammattia. Isompi lapsi on 2v.8kk ja nuorempi n.7viikkoa. Molemmat nukkuu samassa huoneessa meijän kans ja kunhan alakvat omaa tilaa haluamaan niin me miehen kans muutetaan sit olkkariin nukkuu.(Suunnitelmat on jo tehty:) )

 
Meillä on kaks lasta. Ikäeroo on 1,5v ja pojat nukkuneet yksivuotiaasta omassa huoneessa. Täysin oma kerrostalo kolmio ja suht uus farmari löytyy vaikka minä en oo päiväkään töitä tehny neljään vuoteen. Mies siis töissä ja ihan hyvässä sellaisessa... :)
 
Meidän perheeseen kuuluu 3-vuotias poika,ukko ja minä. Lisäksi meillä asustaa koira ja kaks kissaa. Toisen lapsemme odotellaan syntyväksi kesäkuussa. Itse rakennetussa omakotitalossa elellään ja autoja perheestä löytyy tällä hetkellä 4, joista kaks farkkua on pääsääntöisessä käytössä, loput harrastepelejä.
 
Meillä on omakotitalo, jonka saimme edullisesti (verrattuna nyt rakentaviin kavereihin, joilla lainaa n. 200t?) ja on pikkufarmari, mutta sekin aivan koiran takia (sakemanni). Ei oikein mahduttais muuten matkustamaan. Mies koulutuksessa nyt mut kuukauden päästä alkaa palkka juosta (hieman keskitasoa suurempi), mutta minun pitäisi töitä ettiä (valmistuin viime keväänä). Ei meillä mitään luksuselämää elellä, mutta pärjätään..
 
Meillä pieni kaksio mihin mahdutaan nippanappa, isompaa tosin katsellaan. Vuokra on kivan pieni, eli mulla hyvät äitiyspäivärahat + miehellä ihan hyvä palkka, niin rahat riittää laskujen jälkeen ilman sentinvenytystä. Voin ostaa kaupasta mitä haluan :) Ja heräteostos ei taloutta kaada.

Oma asunto suunnitteilla, mutta mitään yli- isoja lainoja ei aleta siltikään ottamaan. Haluan nauttia elämästä niin ettei tarvitse jokaista ostostaan miettiä - nekin ajat on olleet.
 
Meillä 60neliön rivari kaksio. Jossa asustaa 5kk poika, mies, minä ja kaksi koiraa(paimenkoiria). Mies on opiskelija minä äitiyspäivärahalla joten tiukkaa on, mutta pärjätään, kun ei vaadit taivaalta kuuta =) Eikä meillä ahdastakaan ole, ehkä sitten kun pikku-mies lähtee kunnolla liikkumaan :)
 
rivari kolmio (oma/pankki) yks lapsi ja toinen tulossa. 2 autoa, farkkuja molemmat, mut toinen sais olla joku pikkuauto. (ihan omia,velattomia ja suht uusia). (asutaan kauempana ja tarvitaan 2 autoa). minä jään äippälomalle joskus kesällä. Olen pätkätöissä, en tienaa huippusummia. mies vakkari duunissa tienaa hyvin. meillä ei taloudellisia ongelmia, mutta ollaan kateltu omakotitaloa jonka myötä siis velkataakkakin kasvussa.. mutta tällä hetkellä voi ainakin ostella hyvillä mielin kaikenlaista. :whistle:
 
Meidän perheeseen kuuluu tällä hetkellä mies, poika 2v. ja koira, toista lasta odotetaan syntyväksi ensi kuussa. Tähän meinataan mahtua jatkossakin, remonttia tehty lattiasta kattoon, eikä omakotitalo ole edes haaveissa-vakituiset työt ja ok tulot molemmilla, mutta ei haluta sitoa itseämme järjettömän kokoisiin 200tuhatta ja risat lainoihin. Farmari löytyy, pari vuotta vanha, tuntuu ettei rattaiden ja koiran kanssa edes pienempään mahduttaisi. Elintasossa ei valittamista kun mies töissä ja itse saan hyvät äitiyspäivärahat, pelkällä kotihoidontuella ollessa miehen palkan lisäksi alkaa kyllä pidemmällä aikavälillä rahat tilitä huveta-onneksi itse ammatissa jossa voi keikkailla ja tienata extraa kotihoidontuen päälle.
 
Harhakuvitelmaa että kaikilla on farmarit ja talot, toiset kuvittelee haluavansa ne, mutta täytyy ymmärtää ettei niitä tarvitse lasten tekoon :LOL: Ennen on pärjätty yksiöissä katraan kanssa niin miksei nyt. Me ollaan asutti 4 hengen kanssa mini kaksiossakin, ei mitään ongelmaa. Isolla talolla ei tehtäisi mitään koska kaikki on kuitenkin aina keittiössä/olkkarissa kun lapset alle kouluikäisiä.
 
Toivottavasti ei nyt sada kakkia niskaan...siis meidän tulot tasan lapsilisä plus kotihoidontuki. Mies hoitovapaalla, minä opiskelin vielä syksyllä, mutta terveydellisistä syistä jouduin lopettamaan kesken. Toimeentulotukea haetaan ja saadaan, hullun hommaahan se olisi näillä tuloilla yrittää elättää kahta lasta. Nyt mies etsii aktiivisesti töitä, minä myös, jos ei jotain ala kuulumaan niin työkkärin harjoitteluun sitten. Tuossa siis taustaa. Meillä ei ole autoa, asutaan vuokralla. Olen laskeskellut että bussikortti (30pv rajaton) tulee halvemmaksi kuin auto, joten auto saa nyt jäädä, vaikka äitini mulle on luvannut jo 18-vuotispäivästäni alkaen luvannut sen minulle maksaa. Tiukkaa on, kieltämättä, varsinkin jos tulee isoja, yllättäviä menoja, mutta sitten budjetoidaan, leivotaan itse leivät ja syödään aamupalalla isot annokset puuroa, päiväruasta ei tingitä. Itselleni en juurikaan vaatteita ostele, tammi- ja heinäalesta korkeintaan. Moni on päivitellyt että eikö mua ahdista tällainen, mutta tämä tilanne on pitänyt hyväksyä, ei vastaan voi tapella muuten kuin laittamalla työhakemus jokaikiseen paikkaan mihin mahkuja olisi ja terveys ei tule tielle. Meillä ei kyllä sitten shoppailla turhiakaan, vain välttämättömät, ja jos jotain käteen jää, sillä tehdään sitten jotakin kivaa yhdessä tai ostetaan kotiin jotain mistä ollaan haaveiltu. Paljon menee jo pois sillä että emme ravaa baareissa, elokuvissa tai teattereissa, ja ostamme tavaraa käytettyinä.

Meniköhän jo ihan ohi aiheen? :LOL: Niin,s iis meillä ei farmaria ja isoa omakotitaloa ole, eikä taida tullakkaan, mukavampi pitää nää pakolliset kulut samoina vaikka ne tulot kasvaiskin joku päivä, voidaan sitten esim. sisustaa tätä vuokrakämppää. :)
 
On tullut asuttua kahden lapsen kanssa niin kerrostalokaksiossa, rivitalokolmiossa ja vanhassa pirtissä (kaksi kamaria ja tupa).
Nykyisin on kylläkin sitten jo iso omakotitalo (yli 160 neliötä ) ja pihassa järeet kulkupelit. Miksikö näin? Päätettiin rakentaa kerralla isompi talo ettei tarvi heti muuttaa suurempaa ja nyt on sitten tulon päällä perheen kolmas lapsukainen ja sen jälkeen pitäisi vielä joskus saattaa maailmaan se neljäskin "tornado". Meillä taas tarvitaan perheessä kaksi autoa eli kummallekin oma. Siksi, että miehen työajat ovat epäsäännöllisestä päästä ja hän tarvitsee töissä kulkupelin, jolla ei jää kiinni ensimmäiseen liejuvelliin ja autoon täytyy mahtua lisäksi kaikkea maan ja taivaan väliltä. Itse taas tarvin auton, johon jatkossa mahtuu näppärästi kaikki kolme lasta turvaistuimineen ja sen lisäksi riittävän suuren peräkontin niin ruokakaupan ostoksille kuin vaunuillekin. Mutta eipä meillä noita autoja vuoden välein vaihdeta vaan pikemminkin tarpeen mukaan.
Meillä on lapset nukkuneet siihen 3-vuotiaaseen asti vanhempien huoneessa omassa sängyssä. Mutta pakko sanoa, että vielä väliin tuo 5-vuotiaskin öisin kömpiin meidän keskelle nukkumaan, jos ei saa omassa huoneessan nukutuksi esim. myrskyöinä, syksyn ensi pimeinä ja tietysti kipeänä ollessaan.

Tulot on keskitasoa ja jos ei säännöllisesti pistä joka kuukausi rahaa sivuun niin muutama kuukausi vuodesta oltaisiin laskujen jälkeen ilman ruokaa.
 
Me asutaan opiskelia-asunnossa, mies opiskelee vielä ja meillä on yksi lapsi. Ei omisteta autoa, julkiset kulkee mukavasti ja on ilmasta vaunujen kanssa niin ei nähdä tähdellisenä ostaa autoa kaupungissa asuessa. Meillä siis on todellakin pienet tulot (kotihoidontuki, opintotuki, asumistuki), mutta myös pienet menot. Nyt ollaan etsimässä kolmiota kun mies sai töitä ja ne alkaa ensi kuussa. Tulevaisuudessa tarkotus olisi omaa asuntoa etsiä, joko täältä kaupungista kerrostalo asunto/rivitalo asunto tai sitten jostain syrjäsemmästä omakotitaloa, mutta tuo asunnon hankkiminen ei ole vielä ajankohtasta hetkeen.

Meidän poika on 1v3kk ja nukkuu omassa matalai laitaisessa sängyssä joka on meidän sängyn jalkopäässä. Nukkuu yönsä kokonaan useimmiten, jos herää niin kömpii joko itse meidän väliin nukkuman tai sitten nostetaan siihen.
 
Perheeseen kuuluu mies, minä ja vauva. Asunto on 50m2 oma, tai no suurimmaks osaks pankin ;) kaksio kantakaupunkialueella. Omakotitaloon, ehkei edes rivariin, tule olemaan koskaa varaa, mikäli halutaan Helsingissä pysyä. Täällä päin omaa maksaa samalla rahalla kuin mitä vuokraan menisi kuukaudessa, joten mielestämme asunnon ostaminen oli järkevää. Auto on vm. -06, meille uutena hankittu Corolla Verso, diesel, josta ei velkaa Autoa käytetään todella vähän: kauppa- tms reissut ja työmatkat tehdään lähes aina julkisilla. Tavan keskituloisia työssäkäyviä ollaan, minä tosin nyt äitiyslomalla. Opinto- ja asuntolainaa kuitenkin sen verran, että kotihoidontuella ei kauaa viitsi olla. Onneksi sinne on vielä aikaa, kun vauva vasta kolmiviikkoinen. B)

Mukavasti mahdutaan tähän asuntoon; hyvä pohjaratkaisu, eikä hukkatiloja mielestäni ole. Suunnitelmissa olisi muuttaa n. vuoden kuluttua isompaan asuntoon...
 
Me asutaan myös opiskelija-asunnossa, kerrostalokaksio 56m2. Tää on ihan mukava meidän perheelle, johon kuuluu 2v. poika, minä ja mies..Pienet on tulot sillä mies siis opiskelee, itseasiassa alotti just ja ite oon kotosalla pojan kaa. Eli eivät tulot päätä huimaa, on monia asioita, joissa voi helposti säästää..Ja toisinaan saa itsellekin jtn pientä kivaa :)
Tässä nyt meinattiin asustella niin kauan, ku opiskelut jatkuu ja sit oman asunnon hankinta tulee kuvioihin myöhemmin..Vaikka tulis perheenlisäystäkin, niin uskon , et ihan hyvin tässä mahduttais asustelemaan..:)
 
Cycadeen
Olisi kiva tietää miten muut perheelliset elelee. Eli onko kaikilla suuret omakotitalot ja farmari autot vai voiko pienemmillakin tulla toimeen?? Meille valmistuu paritalon puolikas kesällä/syksyllä ja iso tila-auto vaihdetaan pienempi kulutteiseen autoon (ja osaan mäkin sit ajaa autolla, kun ei ole jumalaton lotja!)

Siksi utelen tälläistä kun alko itseä mietityttämään asunnon ja auton riittävyys kun pikku kakkonen syntyy?

Ja sitten vielä olisi kiva tietää että mitenkäs 1,5vuotiat vauvelit nukkuu? eli siis nukkuuko äitin vieressä, pinnasängyssä vai jossain muualla? Ja vieläkös sen ikäinen heräilee öisin?? Tietäisin vähäsen mitä odottaa Meillä nukkuu vielä minun kainalossa ja ollaan juuri pitämässä pehmeää unikoulua, kun heräilee niin usein. Esikoinen nukkui tossa iässä omassa junnu sängyssä ja läpi yön.
 
joo mekin rakennettiin oma talo meidän ensimmäisen vauvan syntymän jälkeen, mieheni mielestä lapsella pitää olla tilaa juosta.... ja auto on meillä pakollinen.
meillä vanhempi tyttö nukku meidän kanssa samassa huoneessa, joskus jopa meidän keskellä, siihen asti kun toinen vauva tuli taloon eli tyttö siirtyi omaan huoneeseen 1,4 v ikäisenä....
 
Meillä uusioperhe, johon kuuluu mies,minä ja kaksi lasta (ei yhteisiä) sekä koira.
Asumme vuokralla rivitalokolmiossa 80 neliöö jossa sauna ja takka. Autoja on kaksi, joista toinen uudehko farmari ja toinen tosi vanha kulkupeli.
Haaveissa se oma talo kunhan saadaan muut velat (opintolaina, auto ym.) ensin pois. Tämän hetkinen tilanne ihan ok.
 
Me asutaan vuoden vanhassa 140neliön omakotitalossa,kolmen lapsen kanssa.
Meillä on 3vuotta vanha farmari,missä ehkä ainut hyvä puoli on se että vaunut mahtuu hyvin kyytiin.-Kaikki kolme muksua pitää survoa takapenkille,koska meidän autossa turvatyynyt edessä,mitä ei saa kytkettyä edes pois päältä :/
Mies töissä,minä vielä kotiäitinä.

Hyvin mahtuisi pienempäänkin taloon kahden lapsen kanssa(asuttiin ennen kuopuksen syntymää 70neliön rivari kolmiossa) ja autonkaan ei tarvitse olla farmari,kun joissakinhan on sen verran tilava takakontti,että niiihinkin mahtuu vaunut mukaan..

 

Yhteistyössä