Elatusmaksut vai isän lapset teille asumaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uusio-äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

uusio-äippä

Vieras
Ihan tälläistä galluppia teen mielenkiinnosta,kun nykyiset tuntuvat olevan katkeria elatusmaksuista. Eli haluaisitteko sitten mieluummin lapset teille asumaan kokoaikaisesti?
Meillä näin on ja se vasta hauskaa onkin,kun lapsen sukulaiset vahtaavat tarkkaan kuinka lasta hoidat ja huomaat yhtäkkiä olevasi lapsen pääasiallisin"huoltaja",vaikka et sitä paperilla olekaan.
Lisäksi pitää tätä lasta kohdella samalla tavalla kuin omiasikin.Niin ja pitäisi vielä rakastaakin samalla tavalla kuin omiasi.Viimeisimpään en ole vielä kyennyt.

en usko että nykyiset ovat katkeria elareista vaan niistä järjettömistä summista ja touhusta ja rahan ruikutuksesta mitä exät pitää se on raskasta ja raivostuttavaa! ei mun mielestä katkeroittavaa!! en mä ainakaan ole katkera että lapsille menee hiukan rahaa!! kun ex sit käyttäis ne lapsiin!! ja juu en todellakaan ottais niitä lapsia meille ovat kuin pellossa kasvaneita ex kun noudattaa tätä vapaan kasvatuksen linjaa eli ei mitään sääntöjä kuria ym...

Mä olen kans saanut sen kuvan että ei niistä elareista olla katkeria vaan siitä että toisille ei riitä mikään. elareitten LISÄKSI pitäisi ostella kaiken maailman jutut kun elareitakaan ei välttämättä lapseen laitettu.Musta on ihan hyvä että etät pitää myös omia puoliaan eikä anna lypsää itseään lapsen tarpeitten varjolla kun kuitenkin lapseenhan saa menemään vaikka kuinka paljon rahaa jos haluaa mutta pienemmälläkin tulee toimeen.

yhdyn vastanneisiin..ja on tosiaan kokemusta tuosta lypsämisestä, ja kun mikään ei riitä ja ne elarit ei tosiaankaan mene lapseen vaan siihen auton lyhennykseen suoravelotuksena.. :D
ottaisin mieheni lapsen milloin vain meille asumaan, en kulujen pienenemisen toivossa, enkä niin kuvittelekaan että kävisi, vaan koska rakastan ja välitän hänestä, ja saisi meillä ainakin turvallisen ja johdonmukaisen kasvatuksen sekä elämän, sen vapaan kasvatuksen sijaan.. :)
itse en ole koskaan ollut elareita vastaan, enkä mitään mitä mieheni lapsensa eteen hankkinut ym, mutta mielestäni exää ei tartte elättää,eikä maksaa heidän autolainaansa..joku roti!! =)

Toisaalta jostain ne rahat siihen lapsen elämiseen kuukauden mittaan otetaan joten mitä sitten vaikka juuri sinä päivänä maksetaan ne auton lyhennykset kun elatusmaksut tulee. Ei lapsen elatukseen riitä yhden päivän ostokset.

no mä olen kyllä saanut sellasen kuvan että miesten pitäis unohtaa kaikki menneisyys ja keskittyä vain nykyiseen elämään. Eli kyllä nykyisiä riepoo se että miehet maksavat elareita. Harva mies varmaan makselee mitään ylimääräistä. eli kyllä se tappelu niistä elareista varmaankin on.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.09.2006 klo 08:58 vieras kirjoitti:
no mä olen kyllä saanut sellasen kuvan että miesten pitäis unohtaa kaikki menneisyys ja keskittyä vain nykyiseen elämään. Eli kyllä nykyisiä riepoo se että miehet maksavat elareita. Harva mies varmaan makselee mitään ylimääräistä. eli kyllä se tappelu niistä elareista varmaankin on.

Ei pidä unohtaa ja kohtuulliset elarit pitää maksaa...mutta moni unohtaa,että kun yhdessä ollaan ja asutaan niin on rahatkin yhteisiä ja kaikki ylimääräiset menot (elareiden sun muiden jälkeen) päätetään yhdessä...niin kyllä se nyrppii,että lähit ei ymmärrä,että kun "ruinaavat" etältä rahaa niin tavallaan "ruinaavat" myös minulta...meillä siis lähi pyytelee ostamaan ihan perusjuttuja mihin elatukset on mm. tarkoitettu.

Tietenkään kaikilla ei rahat ole yhteisiä,mutta meillä on!

Niin ja jos pitää valita elatukset vai miehen lapsi meille asumaan niin elatukset, koska lapsi on aina asunut äidillään...

\

ei minua henk.kohtaisesti ärsytä kun mieheni maksaa elareita, ja maksaa paljonkin yli minimin..tottakai minua nyksänäkin saa surettaa kun se on väistämättä meiltä pois mikä sinne exälle menee,sehän ihan yleistä että se exä saa itke ja narista rahapulaansa ja aina se on exän vika.. :D meillä menee vähintäänkin se 300e kk/ mieheni lapseen, onhan se aika palhon kun vähennetään yhteisestä taloudesta, ei multakaan mene mihinkään henk.koht.menoon/laskuun kk:ssa tuommosta summaa tilistäni..ja voin sanoo että kyllä meillä hankitaan ylimäärästä ja osallistutaan, esim.onhan meidänkin pakko hankkia lapselle huonekalut,lelut,vaatteet jne..ja isä kustantaa samoista asioista vielä osan exällekin..menee matkakuluihin huima summa kk:ssa, sitten ruokamenot jne..minä en siis nariose elareista eikä siitä ole tappeluakaan syntynyt,mutta elareiden lisäksi palaa vähintään toinen mokoma kaikkeen muuhun, niin se ärsyttää väliullä, ei aina..lähinnä' sillon kun penniä venytetään ja mitään ei saa itselleen.. :/

vieras..juu kyllä yleensä miehet unohtaa exän ja kaikki menneet ja keskittyy uuteen vaan, näinhän kaikki toimii varsinkin kun erottu..ainut mikä entisestä jää on mahd.lapset, ja nekään ei entisiä vaan olemassaolevia nykyisiä asioita joihon keskitytään, toisin kun vanhaan menneeseen..ja näin ajattelevat yleensä miehet jo itse,eikä pelkästään nykyinen..ei meillä ainakaan mun tartte kerjätä miestä ajattelemaan tulevaa vanhan sijaan, ihan on itse sanonut et menneet on menneitä, se ei häntä kiinnosta muuten enään kun ihanat lapset sai.exääkös pitäs vielä märehtii ihan vaan siksi kun on yhteiset lapset???ja siitäkäö syntyy elaritappelut??mietis nyt..

Eiköhän se, että "ruinataan" ylimääräistä, ole kummikin aika harvinaista ja melkoista yleistämstä. Kyllä mun kokemuksien pohjalta lähivanhempi on onnellinen, kunhan saa elatusmaksun ajallaan. Auton vetäminen joksikin ylellisyystuotteeksi on vähän paksua, ihmiset tarvisevat useimmiten sitä työssä käydäkeen ja lapsia kuljettaakseen. Sitten on myös otettava huomioon mikälaisen sopimuksen vanhemmat ovat erotessaan tehneet, jos isä on luvannut ottaa osaa myös lasta koskeviin hankintoihin niin se on sitten niin, mutta jos ei niin miksi sitten jakelee rahojaan.

Minä en "ruinaa" ylimääräistä muuta kuin nyt kysyin josko vois osallistua esikon opiskeluun, kun pakollisia hankintoja heti kättelyssä 300 eurolla. Ilmeisesti sen suuren suuren elarin pitäis sit siitäkin kattaa isän osuus, käy kieltämättä hieman ketuttamaan tuollainen raha repiä eikä isän tietenkään tarvitse osallistua. :/

Niin,en halua yleistää,että kaikki lähit "ruinaa"...meillä näin tekee ja ärsyttävintä on se,että pyydetään ostamaan kenkiä,takkeja jne...mitkä kuitenkin etä jo maksaa elatusmaksuna (siis joka kattaa isän osuuden lapsen elatuksesta). Jos olisi kyse jostain muusta niin rahallista osallistumista harkittaisiin...sen hetkisen rahatilanteen mukaan.

Tosi harmillista muuten toi yleistäminen...itsekin heti kirjoitin yleisesti,vaikka tarkoitin vain meidän tilannetta...no pitääpäs katsoa tästä lähdin vähän tarkemmin mitä kirjoittaa =).

Meillä vaan miehen(varsinkin miehellä) kans alko ärsyttään, kun tapaamiset oli yhteydessä rahaan...eli kun mies lasta näkee niin lähi heti alkaa käskyttään,et osta sitä ja sitä ja sitä jne...mut kun isä ei tässä yhteen väliin lasta aktiivisesti nähnyt niin eipä tullut pyyntöjä...ei se kuitenkaan saisi noin mennä niin ja kaikenlisäksi lähi katsoo,että hänen ei tarvi mitenkään edesauttaa tapaamisia ja sitten ihmettelee,että miksihän sillä lapsella on niin vaikea lähtä isän luo...hohhoijaaa...no tais lähtä nyt meneen asian vierestä...=)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.09.2006 klo 10:04 mirena04 kirjoitti:
Minä en "ruinaa" ylimääräistä muuta kuin nyt kysyin josko vois osallistua esikon opiskeluun, kun pakollisia hankintoja heti kättelyssä 300 eurolla. Ilmeisesti sen suuren suuren elarin pitäis sit siitäkin kattaa isän osuus, käy kieltämättä hieman ketuttamaan tuollainen raha repiä eikä isän tietenkään tarvitse osallistua. :/

Niin, tätä ei koskaan oteta huomioon. Jos on täysin yh, niin joustovaraa on vähemmän, kuin silloin, jos taloutta jakaa kaksi työssäkäyvää aikuista. Tällöin jää aikuisille käyttövaroja enemmän ja luonnollisesti myös lapseen rahaa enemmän. Ihmettelen, jos omaa lastaan ei halua tukea, myös rahallisesti. Minimillä vaikea elää ja toisaalta yritteliästä lasta (esim. kesätöitä tekevää) tukisin mieluummin kuin kotona makaavaa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.09.2006 klo 10:21 vieras kirjoitti:
Niin,en halua yleistää,että kaikki lähit "ruinaa"...meillä näin tekee ja ärsyttävintä on se,että pyydetään ostamaan kenkiä,takkeja jne...mitkä kuitenkin etä jo maksaa elatusmaksuna (siis joka kattaa isän osuuden lapsen elatuksesta). Jos olisi kyse jostain muusta niin rahallista osallistumista harkittaisiin...sen hetkisen rahatilanteen mukaan.

Tosi harmillista muuten toi yleistäminen...itsekin heti kirjoitin yleisesti,vaikka tarkoitin vain meidän tilannetta...no pitääpäs katsoa tästä lähdin vähän tarkemmin mitä kirjoittaa =).

Meillä vaan miehen(varsinkin miehellä) kans alko ärsyttään, kun tapaamiset oli yhteydessä rahaan...eli kun mies lasta näkee niin lähi heti alkaa käskyttään,et osta sitä ja sitä ja sitä jne...mut kun isä ei tässä yhteen väliin lasta aktiivisesti nähnyt niin eipä tullut pyyntöjä...ei se kuitenkaan saisi noin mennä niin ja kaikenlisäksi lähi katsoo,että hänen ei tarvi mitenkään edesauttaa tapaamisia ja sitten ihmettelee,että miksihän sillä lapsella on niin vaikea lähtä isän luo...hohhoijaaa...no tais lähtä nyt meneen asian vierestä...=)

pyydän anteeksi yleistämistä, väkisisnkin kai tulee kirjotettuu siinä muodossa, vaikka tarkoittaa vaan omaa kokemustaan ja perhettään..eli EN HALUU YLEISTÄÄ!!!! :D
totta että exä ja lähi tarvitsee autoa siinä missä muutkin, mutta jos sen elarin lisäksi katsoo että isän osallistuttava kaikkeen muuhunkin hankintaan, niin siinä mennään metsään, ja jos kieltäytyy,niin ollaan uhkaamassa ties millä..näin siis meillä..myös exällä on uusi mies, niin luulisi kulujen sielläkin menevän aikalailla puoliksi, kun autokin on miehen nimissä, niin meilläkin maksetaan autokuluja puoliksi..samoin kun hommaamme yhteiselle lapselle hankinnat puoliksi,mutta erona se ettei minulle tai miehelleni kukaan anna kuussa ylimäärästä rahaa vielä kuussa jolla esim.maksasimme auton kulut..toivonkin todella että exä sitten ottaa muista tuloistaan elareita vastaavan summan lapsen tarpeisiin, kun niihinhän se elari on tarkoitettu lakisääteisesti, ja luulisi että sillä summalla saisi niitä hankintoja vähän tehtyä ilman että isän tarvitsee joka nuttuun ja kenkäpariin laittaa osuutensa, ja hankkia omatkin..ja suoraan sanottuna kai sen voi jo laskee kiristyksesi jos isä ei osallistu johonkin ollaan heti eväämässä tapaamisia ja ruikutetaan ympäri kyliä kuinka kamala isä on..ei sitäkään jaksa..

\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.09.2006 klo 10:01 äippä kirjoitti:
Eiköhän se, että "ruinataan" ylimääräistä, ole kummikin aika harvinaista ja melkoista yleistämstä. Kyllä mun kokemuksien pohjalta lähivanhempi on onnellinen, kunhan saa elatusmaksun ajallaan. Auton vetäminen joksikin ylellisyystuotteeksi on vähän paksua, ihmiset tarvisevat useimmiten sitä työssä käydäkeen ja lapsia kuljettaakseen. Sitten on myös otettava huomioon mikälaisen sopimuksen vanhemmat ovat erotessaan tehneet, jos isä on luvannut ottaa osaa myös lasta koskeviin hankintoihin niin se on sitten niin, mutta jos ei niin miksi sitten jakelee rahojaan.

Suurin osa täällä kertookin omasta kokemuksestaan. Eikä ainakaan meidän tapauksessamme miehen exä ollut tippaakaan onnellinen, vaikka elatusmaksut olivat tilillä ajallaan, mies osallistui ostamalla ylimääräistäkin, viemällä lapsia lomamatkoille jne. Eikä auto ylellisyystuote olekaan, mutta lapsen elatus menee auton edelle. Jos exällä ei ole varaa maksaa omaa osuuttaan lasten elatuksesta sen vuoksi, että haluaa pitää autoa, niin väärinhän se on. Ei etää voi sen vuoksi vaatia maksamaan kaksinkertaisesti (ensin elarit ja sitten ruinataan vielä tekemään hankinnat ym.) Meillä miehen ex ei edes tarvitse autoa työmatkoihin, koska asuu työpaikan vieressä, ja lapsia ainakaan tapaamisiin ei ole kuskannut KERTAAKAAN. Matka on pitkä, ja isä maksaa bensat.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.09.2006 klo 11:07 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.09.2006 klo 10:01 äippä kirjoitti:

Suurin osa täällä kertookin omasta kokemuksestaan. Eikä ainakaan meidän tapauksessamme miehen exä ollut tippaakaan onnellinen, vaikka elatusmaksut olivat tilillä ajallaan, mies osallistui ostamalla ylimääräistäkin, viemällä lapsia lomamatkoille jne. Eikä auto ylellisyystuote olekaan, mutta lapsen elatus menee auton edelle. Jos exällä ei ole varaa maksaa omaa osuuttaan lasten elatuksesta sen vuoksi, että haluaa pitää autoa, niin väärinhän se on. Ei etää voi sen vuoksi vaatia maksamaan kaksinkertaisesti (ensin elarit ja sitten ruinataan vielä tekemään hankinnat ym.) Meillä miehen ex ei edes tarvitse autoa työmatkoihin, koska asuu työpaikan vieressä, ja lapsia ainakaan tapaamisiin ei ole kuskannut KERTAAKAAN. Matka on pitkä, ja isä maksaa bensat.

exä tapaamisiin kyllä kuskaa, vaikka ohi ajaakin niin vaatii silti hakemaan lapsen kotoa, jonne matkaa 100km..jos ei isi hakisi, ei näkisi lastaankaan, tai jos isi ei veisi pois, niin sitten kyllä on evättykin monet tapaamiskerrat sen jälkeen..eli mullekkin ihan sama jos autoa lyhentää elareista, mutta sen tiiän että exän mies sillä ajaa ympäri suomee vkot ja exähän ei voi tällöin mihkään koskaan lastaan viedäkkään kun ei oo sitä autoo, mihin se elari kummiskin laitetaan..että ei tuokaan ihan oikeudenmukaselta kuullosta..tämäkin meidän tapaus..

\

Mä en tunne tyhtään ussperheellistä joka ois halunnut unohtaa edellisen suhteen lapset. Mitään ylimääräistä elareitten lisäksi(maitsi matkat tapaamisiin) ei tarvitse etän maksaa, siitä on ihan turha tapalla kun se asia on niin. Ne riidathan juuri syntyy siitä että lähi on vaatimassa kaiken maaliman kuluihin rahaa vaikka etällä ei velvollisuus maksaa niitä ja tottahan etät usein oikeuksistaan pitää huolta.

että mitähän mahtaa tarkottaa "pitäisi unohtaa kaikki mennyt ja keskittyä vain tulevaan", ja siis että nyksät ajattelee näin miehistään..no joku jo mainitsikin että tottakai sitä eteenpäin on katsottava elämää, ja miksi siellä menneessä pitäis elää, kun jos erottu niin aika pe***stä se menneisyys vissiin ollut..vai tarkotatko että ex-mieheine pitäis vaan ajatella ex-emäntiään, ja muistaa heitäkin jotenkin, kun sattuu sitä jälkikasvustoo olemaan..
eiköhän ne isit keskity nykyseen, ja lapsiinsa, ja kasvattavat ja hoitavat lapsensa nykyisyydessä ehkäpä uuden vaimokkeen kanssa, eikä toki elä siellä menneessä, ja muistele exää..halooo!!!!ja isillä voi olla siellä nykysyydessä uusia lapsia, elääkö siis hän niiden kanssa nykyhetkessä, ja exän lapsen kanssa siellä menneessä..ei hitto, en käsitä tota lausetta,AUTTAKAA ymmärtään.. :headwall: ja monesti nuo exät tuppaa ajatteleen että lapen takia ex mies on velvollinen heidätkin elättämään, ja ihan niin ei ole, mutta EN YLEISTÄ MINÄKÄÄN..mutta kokemuksesta tiiän millasia exät vaan sattaavat olla ja eivät ees häpeä!!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.09.2006 klo 10:35 peuhu kirjoitti:
\

Mä en tunne tyhtään ussperheellistä joka ois halunnut unohtaa edellisen suhteen lapset. Mitään ylimääräistä elareitten lisäksi(maitsi matkat tapaamisiin) ei tarvitse etän maksaa, siitä on ihan turha tapalla kun se asia on niin. Ne riidathan juuri syntyy siitä että lähi on vaatimassa kaiken maaliman kuluihin rahaa vaikka etällä ei velvollisuus maksaa niitä ja tottahan etät usein oikeuksistaan pitää huolta.

Joo ei olekkaan velvollisuutta, eikä kai lähilläkään ole mitään velvollisuutta pistää yhtään enempää lapseen kuin etäkään maksaa elareita. Mutta usein se kyllä niin menee, että lähin kukkarosta menee sitä rahaa paljon enemmän kuin vaikka se "minimi" elari. Minä en ole exän kanssa ikinä rahasta riidellyt, enkä kyllä mistään muustakaan. Mitään en ole vaatinut, en rahaa enkä tapaamaan lapsiaan useammin. Mutta kyllä se syö naista kun joskus tulee suurempia kuluja ja ihan issekses saat ne kustantaa. Tai itseasiassa nykyiseni kanssa, jolla taas ei periaatteessa ole mitään velvollisuutta minun lapsiani kohtaan.

Meillä mies maksaa kahdesta lapsesta elatusmaksut ja menevät ulosoton kautta eli prosentti hieman korkeampi. Loppuvuodeksi veroprosentti nousi 34:n +6%muuta maksut päälle eli laskekaa te joiden mielestä etät ruinaavat mitä jää miehelleni rahaa 2200e palkasta!?! 2200*,35 jää 770e (tuo ,35 on alakanttiin, on vielä muutaman prosenttiyksikön korkeampi).
Siitä mieheni maksaa vuokran 500e ja ajaa töihin 100km edestakaisin 4*vko:ssa eli työbensat 160e vähintään kk:ssa. Lasten haku 40e kk:ssa bensat. Nyt mennyt rahaa jo 700e. Jos mieheni haluaa töissä käydä kahvilla tai syömässä jotakin 20-40 tuntisten "työpäivien" aikana tai ostaa tupakat tai ostaa vkl:na saunaoluiksi mäyräkoiran tai haluaa käydä pari kertaa vuodessa rallissa, niin ne rahat tulee tuosta 70e:sta.
Ennen veroprosentin nousua kk:ssa jäi ylim n. 100e enemmän. Minun laskujeni mukaan menee jo miinukselle. Ja kun muutama kk:si vuodessa on hiljaisempaa töissä jolloin palkkka puolittuu. Ja sattuu olemaan juuri joulukuu se toinen ja minullakin työt vähenee silloin :)
Tiedättekö monta kertaa mieheni on töistä soittanut ja pyytänyt "lainaamaan" rahaa, että saa huoltsikalta ostettua leivän ja kahvin :)

Samaan aikaan yksinhuoltaja joilla ei kuulemma ole rahaa käy uuden miesystävänsä (asuvat erillään, koska näin ex saa kelasta paremmat tuet) kanssa vähintään kahdella lomamatkalla vuodessa jotka suuntautuvat lähinnä Kiinaan, Thaimaaseen ja sinne päin. Laskujemme mukaan kysesellä yksinhuoltajalla ei olisi omalla palkallaan raha näitä matkoja tehdä. Mutta jos elatusmaksut ovat vuodessa n 5500e, niin kyllä niillä jo hieman matkustaakin :)

Ja kaiken tämän päälle, kun lapset tulee vkl:ksi, niin lapset sanovat äitinsä sanoneen, että sinä iskä ostat minulle uuden repun tai jotakin muuta :) Ja ex sanoo 6-vuotiaalle, että jos haluat harrastaa esim jalkapalloa, niin sen kun menet itse harjoituksiin. Tai judoon voit itse mennä, muuta minulla ei ole rahaa pukua sinulle. Matka alle 1km kävellen. Ja toinen lapsi voi pahoin kotonaan. Ja sossusta sanotaan, että isä voi ajaa kotoaan viemään lapsia harrastuksiin.

Ja ex sanoo kuinka raskasta on olla kahden lapsen kanssa kotona, mutta itse etsi toisen. Ja kun mieheni kanssa tavattiin, niin valehteli sossuun miehestäni ja sen seurauksena ei saanut tavata lapsiaan n. puoleen toista vuoteen (hieman alle) kuin valvottuna kerran kahdessa viikossa ja kaksi tuntia kerrallaan :)

Joten kun vielä mietitte miksi elareista niin vaahdotaan, niin miettikää tämä omalle kohdalle. Tämä on meillä arkipäivää. Ette tiedä kuinka sattuu, kun näkee, että lasten tärkein merkitys tähän asti on äidille ollut raha :)

Toivon kuitenkin kaikkea hyvää myös äidille ja että ymmärtäisi lastensa arvon :) Ottaisin meille vaikka heti asumaan :)

En halua ketään suututtaa ja jutustakin tuli pitkä, kun on mukava jonnekin muualle näitä purnata kuin aina kotona miehen kanssa. Kuluttaa hieman tuota parisuhdettakin :)

Ihanaa päivää kaikille =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.09.2006 klo 20:54 mirena04 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.09.2006 klo 10:35 peuhu kirjoitti:
\

Joo ei olekkaan velvollisuutta, eikä kai lähilläkään ole mitään velvollisuutta pistää yhtään enempää lapseen kuin etäkään maksaa elareita. Mutta usein se kyllä niin menee, että lähin kukkarosta menee sitä rahaa paljon enemmän kuin vaikka se "minimi" elari. Minä en ole exän kanssa ikinä rahasta riidellyt, enkä kyllä mistään muustakaan. Mitään en ole vaatinut, en rahaa enkä tapaamaan lapsiaan useammin. Mutta kyllä se syö naista kun joskus tulee suurempia kuluja ja ihan issekses saat ne kustantaa. Tai itseasiassa nykyiseni kanssa, jolla taas ei periaatteessa ole mitään velvollisuutta minun lapsiani kohtaan.

Mä tiedän että sä saat alle minimin mutta me taas maksetaan maksetaan reilusti yli sen, näin tilanteet on erilaisia ;)
Näinhän se menee ydinperheessäkin että toisessa kuussa menee enemmän rahaa kuin toisessa ja sen takia juuri niitä rahoja sivuun laitetaan sellaisena kuuna kun niitä kuluja lapseen ei niin paljoa ole että voidaan sit toisessa kuussa käyttää enemmän :)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.09.2006 klo 07:12 uusioperhe kirjoitti:
Meillä mies maksaa kahdesta lapsesta elatusmaksut ja menevät ulosoton kautta eli prosentti hieman korkeampi. Loppuvuodeksi veroprosentti nousi 34:n +6%muuta maksut päälle eli laskekaa te joiden mielestä etät ruinaavat mitä jää miehelleni rahaa 2200e palkasta!?! 2200*,35 jää 770e (tuo ,35 on alakanttiin, on vielä muutaman prosenttiyksikön korkeampi).
Siitä mieheni maksaa vuokran 500e ja ajaa töihin 100km edestakaisin 4*vko:ssa eli työbensat 160e vähintään kk:ssa. Lasten haku 40e kk:ssa bensat. Nyt mennyt rahaa jo 700e. Jos mieheni haluaa töissä käydä kahvilla tai syömässä jotakin 20-40 tuntisten "työpäivien" aikana tai ostaa tupakat tai ostaa vkl:na saunaoluiksi mäyräkoiran tai haluaa käydä pari kertaa vuodessa rallissa, niin ne rahat tulee tuosta 70e:sta.
Ennen veroprosentin nousua kk:ssa jäi ylim n. 100e enemmän. Minun laskujeni mukaan menee jo miinukselle. Ja kun muutama kk:si vuodessa on hiljaisempaa töissä jolloin palkkka puolittuu. Ja sattuu olemaan juuri joulukuu se toinen ja minullakin työt vähenee silloin :)
Tiedättekö monta kertaa mieheni on töistä soittanut ja pyytänyt "lainaamaan" rahaa, että saa huoltsikalta ostettua leivän ja kahvin :)

Samaan aikaan yksinhuoltaja joilla ei kuulemma ole rahaa käy uuden miesystävänsä (asuvat erillään, koska näin ex saa kelasta paremmat tuet) kanssa vähintään kahdella lomamatkalla vuodessa jotka suuntautuvat lähinnä Kiinaan, Thaimaaseen ja sinne päin. Laskujemme mukaan kysesellä yksinhuoltajalla ei olisi omalla palkallaan raha näitä matkoja tehdä. Mutta jos elatusmaksut ovat vuodessa n 5500e, niin kyllä niillä jo hieman matkustaakin :)

Ja kaiken tämän päälle, kun lapset tulee vkl:ksi, niin lapset sanovat äitinsä sanoneen, että sinä iskä ostat minulle uuden repun tai jotakin muuta :) Ja ex sanoo 6-vuotiaalle, että jos haluat harrastaa esim jalkapalloa, niin sen kun menet itse harjoituksiin. Tai judoon voit itse mennä, muuta minulla ei ole rahaa pukua sinulle. Matka alle 1km kävellen. Ja toinen lapsi voi pahoin kotonaan. Ja sossusta sanotaan, että isä voi ajaa kotoaan viemään lapsia harrastuksiin.

Ja ex sanoo kuinka raskasta on olla kahden lapsen kanssa kotona, mutta itse etsi toisen. Ja kun mieheni kanssa tavattiin, niin valehteli sossuun miehestäni ja sen seurauksena ei saanut tavata lapsiaan n. puoleen toista vuoteen (hieman alle) kuin valvottuna kerran kahdessa viikossa ja kaksi tuntia kerrallaan :)

Joten kun vielä mietitte miksi elareista niin vaahdotaan, niin miettikää tämä omalle kohdalle. Tämä on meillä arkipäivää. Ette tiedä kuinka sattuu, kun näkee, että lasten tärkein merkitys tähän asti on äidille ollut raha :)

Toivon kuitenkin kaikkea hyvää myös äidille ja että ymmärtäisi lastensa arvon :) Ottaisin meille vaikka heti asumaan :)

En halua ketään suututtaa ja jutustakin tuli pitkä, kun on mukava jonnekin muualle näitä purnata kuin aina kotona miehen kanssa. Kuluttaa hieman tuota parisuhdettakin :)

Ihanaa päivää kaikille =)

ymmärrän kyllä sinua täysyin, ja on sulla täysi syykin pikkusen purnata..itse tiedän miltä se tuntuu kun penniä saa olla venyttämässä,mihinkään ei ole varaa, yhteinen vauva tulossa jne..en sano etteikö exällä sitä rahaa menisi, mutta ihmettelen kun sitä aina ollaan pyytämässä lisää ja vaaditaan osallistumaan,mutta päinvastoin homma ei pelaa yhtään, mutta ne onkin kuulemma yh:n oikeuksia exän mukaan..meillä miehen tilistä 1500e n., lähtee elarit 160e, matkakulut 150e, sitten muut osallistumiset päälle, ja hankinnat tänne..sitten toki vielä mieheni maksaa luonnollisesti puolet asuinkustannuksista, sekä omat puh.laskut ym, ja vielä auton vakuutukset ja opintolainan ym, voin sanoo ettei kamalia käteen jää..kyllä semiestäni syö, kun vauvakin tulossa ja aina tiukilla, kun exä taas kertoo kuinka heillä menee hyvin jne..pikkasen olen kai kateellinenkin, mutta ymmärränhän minä että etäisiä maksaa elarit, kuskaa matkat, hankkii vaatteet,lelut ym niinku tulevallekin ja päälle vielä osallistuu näihin kuluihin exälle,kun se kuuluu mennä vaan niin..mutta näin se vaan menee, onneksi muuten asiat kunnossa, rakastamme toisiamme, ja minä rakastan mieheni lasta suuretsi ja myöskin ottaisin hänet millon vain luoksemme asuamaan, ja meillä viettääkin paljon aikaa onneksi.mutta yhdyn sinuun että helpottaa purkaa tämä täällä kun kotona, ja tsemppiä kaikille tasapuolisesti!!ja en halua yleistää minäkää.. :D

On täällä sentään muutama vastannut aloitukseen. Muuttui tämäkin sitten ihan muusta keskusteluksi........
Eli jos ukkosi saisi pitää elatusmaksut,mutta lapset sitten tulisivat teille noin 25 päiväksi kuussa,niin kuinka moni teistä olisi tyytyväinen tähän ratkaisuun? Ajatelkaa se on vielä mahdollista niin,että miehenne hakee yksinhuoltajuutta,joka myönnetään ja lapsi muuttaa teille,halusitte tai ette.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.09.2006 klo 16:10 uusio-äippä kirjoitti:
On täällä sentään muutama vastannut aloitukseen. Muuttui tämäkin sitten ihan muusta keskusteluksi........
Eli jos ukkosi saisi pitää elatusmaksut,mutta lapset sitten tulisivat teille noin 25 päiväksi kuussa,niin kuinka moni teistä olisi tyytyväinen tähän ratkaisuun? Ajatelkaa se on vielä mahdollista niin,että miehenne hakee yksinhuoltajuutta,joka myönnetään ja lapsi muuttaa teille,halusitte tai ette.

vastasinkin jo joskus vissiin että :wave: minä kyllä ottaisin lapsen meille lopuiksikin 15 päiväksi.. =) ja olisin onnellinen mieheni että itseni puolesta..

Nimimerkki minälle: Varmasti on ihmsiä,jotka ilomielin ottaisivat lapsen puoleksi kuuksi tai jopa koko-aikaisesti,mutta luulenpa,että suurin osa on erimieltä.