Elatusmaksun suuruus

Hei! Auttaisitteko sellaisessa asiassa, että miten muodostuu elatusmaksun suuruus? Minulla kaksi lasta, ja ex-mies tienaa 2700-3800 euroa kuukaudessa. Hän maksaa 125 euroa molemmista lapsista, eli yhteensä siis 250 euroa kuukaudessa. Se on tietysti minimiraha, mutta mikä olisi se oikea summa? Onko jollakin jotakin linkkiä laskuriin tai taulukkoon?

Tiedän, että olen tyytynyt liian vähään, mutta en ole tahtonut riidellä. Nyt on sitten sellainen tilanne, että mies väitää tämän 250 euroakin olevan liikaa :|
Haluaisin vaan näyttää hänelle ns. mustaa valkoisella jostakin lomakkeesta, että kannattaa vaan maksaa se 250 euroa kiltisti ettei tarvitse mennä lastenvalvojalle ja maksaa vielä enemmän!

Kiitos.
 
WTF
Alkuperäinen kirjoittaja Hermolepo:
Hei! Auttaisitteko sellaisessa asiassa, että miten muodostuu elatusmaksun suuruus? Minulla kaksi lasta, ja ex-mies tienaa 2700-3800 euroa kuukaudessa. Hän maksaa 125 euroa molemmista lapsista, eli yhteensä siis 250 euroa kuukaudessa. Se on tietysti minimiraha, mutta mikä olisi se oikea summa? Onko jollakin jotakin linkkiä laskuriin tai taulukkoon?

Tiedän, että olen tyytynyt liian vähään, mutta en ole tahtonut riidellä. Nyt on sitten sellainen tilanne, että mies väitää tämän 250 euroakin olevan liikaa :|
Haluaisin vaan näyttää hänelle ns. mustaa valkoisella jostakin lomakkeesta, että kannattaa vaan maksaa se 250 euroa kiltisti ettei tarvitse mennä lastenvalvojalle ja maksaa vielä enemmän!

Kiitos.
ARGH!!!!!!!! mies pitää 250? liikana!!!! voi prkl, niin tyypillistä miehiltä...

mun ex maksaa/kaupunki maksaa, ton 250? kahdesta eikä mitään muuta, ei harrastuksia yms. voisin periä lisää, sillä on töissä ja tienaa hyvin, mutta en viitsi sillä naama ei miellytä enkä halua lähteä käräjille karhuamaan lisää, eli tyydyn vähäiseen 250?, jota mies pitää lastensa arvona...
 
putte
Mun miehellä tulot suht samaa luokkaa ja maksaa 3vuotiaasta lapsestaan 180euroo kk
ja se käsittääkseni on vieläkin alle sen mitä pitäisi oikeesti maksaa,siis lapsen äidin kanssa on tämmönen summa sovittu mutta lapsen äidin olisi mahdollisuus saada enemmänkin...hmm vähä sekavaa mut toivottavasti ymmärsit:D
Nii ja sano miehelle että voidaan maksut laittaa mustaa valkoiselle lastenvalvojan kanssa jos kuukausikin jää maksamatta niin saat sen haettua jotenkin nii että miehelle vaan kertyy velkaa kun (onkohan se sitten sosiaalihuolto)maksaa elatuksen.Luulis että äijä maksaa kitisemättä ja kannattaa toteuttaa uhkaus jos ei rupee maksamaa:D
 
Alkuperäinen kirjoittaja WTF:
Alkuperäinen kirjoittaja Hermolepo:
Hei! Auttaisitteko sellaisessa asiassa, että miten muodostuu elatusmaksun suuruus? Minulla kaksi lasta, ja ex-mies tienaa 2700-3800 euroa kuukaudessa. Hän maksaa 125 euroa molemmista lapsista, eli yhteensä siis 250 euroa kuukaudessa. Se on tietysti minimiraha, mutta mikä olisi se oikea summa? Onko jollakin jotakin linkkiä laskuriin tai taulukkoon?

Tiedän, että olen tyytynyt liian vähään, mutta en ole tahtonut riidellä. Nyt on sitten sellainen tilanne, että mies väitää tämän 250 euroakin olevan liikaa :|
Haluaisin vaan näyttää hänelle ns. mustaa valkoisella jostakin lomakkeesta, että kannattaa vaan maksaa se 250 euroa kiltisti ettei tarvitse mennä lastenvalvojalle ja maksaa vielä enemmän!

Kiitos.
ARGH!!!!!!!! mies pitää 250? liikana!!!! voi prkl, niin tyypillistä miehiltä...

mun ex maksaa/kaupunki maksaa, ton 250? kahdesta eikä mitään muuta, ei harrastuksia yms. voisin periä lisää, sillä on töissä ja tienaa hyvin, mutta en viitsi sillä naama ei miellytä enkä halua lähteä käräjille karhuamaan lisää, eli tyydyn vähäiseen 250?, jota mies pitää lastensa arvona...
ole kuule kiitollinen tuostakin summasta, meillä ex maksaa 50? ja sekin pitäis sen mielestä poistaa koska mä saan lapsilisän :headwall: noh, käräjille ollaan menossa ja uusi vaatimus on 300 pintaan :kieh:
 
Alkuperäinen kirjoittaja ilona:
Eikö siihen vaikuta sellanen, että jos miehellä on vaikka kauheesti velkaa niin sitten joutuu maksamaan vähemmä?.. vai olenko ihan hakoteillä.. ?
elarit menee kaikkien velkojen edelle. ja jos on esim talosta velkaa oikeuden kanta on että muuta halvempaan
 
Alkuperäinen kirjoittaja plääh:
Alkuperäinen kirjoittaja ilona:
Eikö siihen vaikuta sellanen, että jos miehellä on vaikka kauheesti velkaa niin sitten joutuu maksamaan vähemmä?.. vai olenko ihan hakoteillä.. ?
elarit menee kaikkien velkojen edelle. ja jos on esim talosta velkaa oikeuden kanta on että muuta halvempaan
Okei.. tuttava vaan sai alennusta elatustuista kun hänellä on niin paljon lainaa.. lastenvalvoja oli sanonut, että minimi riittää velkojen takia, vaikka tulot on samaa luokkaa kuin ap:n tapauksessakin.. käsittääkseni..
 
Alkuperäinen kirjoittaja ilona:
Alkuperäinen kirjoittaja plääh:
Alkuperäinen kirjoittaja ilona:
Eikö siihen vaikuta sellanen, että jos miehellä on vaikka kauheesti velkaa niin sitten joutuu maksamaan vähemmä?.. vai olenko ihan hakoteillä.. ?
elarit menee kaikkien velkojen edelle. ja jos on esim talosta velkaa oikeuden kanta on että muuta halvempaan
Okei.. tuttava vaan sai alennusta elatustuista kun hänellä on niin paljon lainaa.. lastenvalvoja oli sanonut, että minimi riittää velkojen takia, vaikka tulot on samaa luokkaa kuin ap:n tapauksessakin.. käsittääkseni..
tuo on yleensä lastenvalvojan käsitys, mutta kun oikeuteen mennään niin siellä lasketaan eri tavalla tuo homma. ja koska velat ei ole koko elämän kestävä asia niitä ei yleensä huomioida
 
WTF
Alkuperäinen kirjoittaja plääh:
Alkuperäinen kirjoittaja WTF:
Alkuperäinen kirjoittaja Hermolepo:
Hei! Auttaisitteko sellaisessa asiassa, että miten muodostuu elatusmaksun suuruus? Minulla kaksi lasta, ja ex-mies tienaa 2700-3800 euroa kuukaudessa. Hän maksaa 125 euroa molemmista lapsista, eli yhteensä siis 250 euroa kuukaudessa. Se on tietysti minimiraha, mutta mikä olisi se oikea summa? Onko jollakin jotakin linkkiä laskuriin tai taulukkoon?

Tiedän, että olen tyytynyt liian vähään, mutta en ole tahtonut riidellä. Nyt on sitten sellainen tilanne, että mies väitää tämän 250 euroakin olevan liikaa :|
Haluaisin vaan näyttää hänelle ns. mustaa valkoisella jostakin lomakkeesta, että kannattaa vaan maksaa se 250 euroa kiltisti ettei tarvitse mennä lastenvalvojalle ja maksaa vielä enemmän!

Kiitos.
ARGH!!!!!!!! mies pitää 250? liikana!!!! voi prkl, niin tyypillistä miehiltä...

mun ex maksaa/kaupunki maksaa, ton 250? kahdesta eikä mitään muuta, ei harrastuksia yms. voisin periä lisää, sillä on töissä ja tienaa hyvin, mutta en viitsi sillä naama ei miellytä enkä halua lähteä käräjille karhuamaan lisää, eli tyydyn vähäiseen 250?, jota mies pitää lastensa arvona...
ole kuule kiitollinen tuostakin summasta, meillä ex maksaa 50? ja sekin pitäis sen mielestä poistaa koska mä saan lapsilisän :headwall: noh, käräjille ollaan menossa ja uusi vaatimus on 300 pintaan :kieh:
joo se tulee kyllä tarpeesen... onneksi saan kaupungilta ton rahan, sillä JOS isä maksais sen en näkis rahoja... miehillä on kyl tosi outo käsitys tost elatusrahasta, ihan ku se menis äiteen omiin kuluihin...

jos mul olis enemmän valuuttaa, ilmoittaisin kaupungil etten tarvihe tota isän "armorahaa" vaan et lopettavat maksamisen, mut toikin raha menee lasten harrastuksiin ja vaatteisiin, ei sil kyl paljoa mitään saa, mut tarpeeseen sekin tulee...
 
vieras
Siis noilla tuloilla ja väittää että 250 on liikaa :eek:

Meillä mies maksaa exälle puolet pienemmillä tuloilla kahdesta lapsesta reilusti 600e ja tämä on totisinta totta. :headwall:
 
Oikeusministeriö julkaisi sellaisen ohjeistuksen,jossa laskettiin menot ja tulot ja luonapito yms.En muista osoitetta mutta googlella varmaan löytyy,se oli mun mielestä aika hyvä.
Ja siis lastenvalvojahan ei voi päättä yhtään mitään,hän voi vain antaa neuvotteluapua ja vahvinstaa sen mitä vanhemmat sopivat.
 
poikia3
Tässä on elatusmaksuohje, jota kaikkien lastenvalvojien pitäisi noudattaa. 250 euroa kahdesta lapsesta on aika vähän. Mutta lapsikohtaisesti siis huomioidaan elatuksen tarve ja vanhempien elatuskyky.

http://www.om.fi/uploads/4c5hche.pdf
 
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Tässä on elatusmaksuohje, jota kaikkien lastenvalvojien pitäisi noudattaa. 250 euroa kahdesta lapsesta on aika vähän. Mutta lapsikohtaisesti siis huomioidaan elatuksen tarve ja vanhempien elatuskyky.

http://www.om.fi/uploads/4c5hche.pdf
Just tätä julkaisua tarkoitin. =)
 
Hmm.., miten te oikein laskette ne lapsen kulut? Kun periaatteessahan se menee niin että lapselle jyvitetään asumis- ruokailu- ja harrastukulut, vähennetään summasta lapsilisä ja jäännöksestä puolet sitten on ns. elatusmaksua, toinen puoli on lähivanhemman osuus. Ja jos on itse ottanut hillittömän asuntolainan niin ei sitä voi kyllä exällä elareiden muodossa maksattaa, kohtuus kaikessa. Muutenkin, musta olisi naurettavaa pyytää enemmän exältä elareita vaan sen takia että koska hänellä olisi varaa siihen... Toisaalta, en halua elatusmaksua lainkaan kun esikoinen on sen verran paljon isällään kuitenkin.
 
vieras
Mä saan kolmesta 80e...mutta en es vaatinu enempää.ex:llä iso laina jäi yksin maksettavaksi haluan hälle vain pelkkää hyvää sillä rakastan häntä niin paljon.<3 Isommat elarit tois vaikeuksia hänen toimeentuloon.Ei siinä,itse joudun elää pika vippien turvin mutta..tätä tää nyt on.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä saan kolmesta 80e...mutta en es vaatinu enempää.ex:llä iso laina jäi yksin maksettavaksi haluan hälle vain pelkkää hyvää sillä rakastan häntä niin paljon.<3 Isommat elarit tois vaikeuksia hänen toimeentuloon.Ei siinä,itse joudun elää pika vippien turvin mutta..tätä tää nyt on.
ootpa sä hyväsydäminen :) kuitenki silti miehen toimesta erositte jos kerta rakastat viä noin paljon..?*kurjaa*
 
Kiitos hyvistä neuvoista. Ihmettelen todella sitä, että mitään taulukkoa ei ole olemassakaan. Jos me pääsemme sopuun asiasta ja teemme keskinäisen paperin molemminpuolisin allekirjoituksin, onko se ok vai taytyykö mennä vahvistus hakemaan lastenvalvojalta? Jos siis sitten mies luistaa maksuista, niin voinko se sopimuspaperi kourassa mennä asiasta kiukuttelemaan, vai onko se sitten mitätön kun ollaan vaan kahdestaan se tehty?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hermolepo:
Kiitos hyvistä neuvoista. Ihmettelen todella sitä, että mitään taulukkoa ei ole olemassakaan. Jos me pääsemme sopuun asiasta ja teemme keskinäisen paperin molemminpuolisin allekirjoituksin, onko se ok vai taytyykö mennä vahvistus hakemaan lastenvalvojalta? Jos siis sitten mies luistaa maksuista, niin voinko se sopimuspaperi kourassa mennä asiasta kiukuttelemaan, vai onko se sitten mitätön kun ollaan vaan kahdestaan se tehty?
Voit laittaa ulosottoon asian vain jos on virallinen paperi,jos pääsette sopuun summasta,niin vahvistutatte sen lastenvalvojalla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja plääh:
Alkuperäinen kirjoittaja ilona:
Alkuperäinen kirjoittaja plääh:
Alkuperäinen kirjoittaja ilona:
Eikö siihen vaikuta sellanen, että jos miehellä on vaikka kauheesti velkaa niin sitten joutuu maksamaan vähemmä?.. vai olenko ihan hakoteillä.. ?
elarit menee kaikkien velkojen edelle. ja jos on esim talosta velkaa oikeuden kanta on että muuta halvempaan
Okei.. tuttava vaan sai alennusta elatustuista kun hänellä on niin paljon lainaa.. lastenvalvoja oli sanonut, että minimi riittää velkojen takia, vaikka tulot on samaa luokkaa kuin ap:n tapauksessakin.. käsittääkseni..
tuo on yleensä lastenvalvojan käsitys, mutta kun oikeuteen mennään niin siellä lasketaan eri tavalla tuo homma. ja koska velat ei ole koko elämän kestävä asia niitä ei yleensä huomioida
mein lastenvalvoja ainakin sanoin suoraan ex:lle et on turha vedota talolainaan, se ei vähennä elareita.
 
poikia3
Alkuperäinen kirjoittaja Weatherwax:
Hmm.., miten te oikein laskette ne lapsen kulut? Kun periaatteessahan se menee niin että lapselle jyvitetään asumis- ruokailu- ja harrastukulut, vähennetään summasta lapsilisä ja jäännöksestä puolet sitten on ns. elatusmaksua, toinen puoli on lähivanhemman osuus. Ja jos on itse ottanut hillittömän asuntolainan niin ei sitä voi kyllä exällä elareiden muodossa maksattaa, kohtuus kaikessa. Muutenkin, musta olisi naurettavaa pyytää enemmän exältä elareita vaan sen takia että koska hänellä olisi varaa siihen... Toisaalta, en halua elatusmaksua lainkaan kun esikoinen on sen verran paljon isällään kuitenkin.
Eiköhän tuossa Om:n ohjeessa ole aika selkeät ohjeet tähän. Mainitsemiesi kulujen lisäksi huomioidaan myös päivähoitomaksut sekä jos lapsella on jokin erityinen sairaus, siitä aiheutuvat kulut. Ja tietenkin myös vakuutusmaksut. Osuudet puhelinkuluista, tv-luvasta jne. jne.

Jäännöksestä puolet ei ole elatusmaksua. Sen osuus voi olla pienempi tai suurempi kuin lähivanhemman osuus, riippuen elatusvelvollisen elatuskyvystä.

ja ei hillitöntä asuntolainaa maksateta exällä, ei lähivanhemman, muttei myöskään elatusvelvollinen.

Ihmisten elatuskyvyt vaihtelevat. On itsestään selvää, että jos lähivanhempi joutuu maksaa päivähoidosta 200 euroa, se nostaa myös elatusvelvollisen maksamaa maksua. Samoin jos vanhemmat yhteisestä halustaan ovat kustantaneet lapselle kalliin harrastuksen, tämä nostaa elatusmaksua.

Tämän vuoksi mitään taulukkoa ei voi olla olemassa. Ennen käytetyt prosenttiosuudet bruttotulosta olivat myös erittäin epäreiluja elatusvelvollista kohtaan.
 

Yhteistyössä