Elatusmaksun suuruus

Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
Alkuperäinen kirjoittaja plääh:
Alkuperäinen kirjoittaja ilona:
Alkuperäinen kirjoittaja plääh:
Alkuperäinen kirjoittaja ilona:
Eikö siihen vaikuta sellanen, että jos miehellä on vaikka kauheesti velkaa niin sitten joutuu maksamaan vähemmä?.. vai olenko ihan hakoteillä.. ?
elarit menee kaikkien velkojen edelle. ja jos on esim talosta velkaa oikeuden kanta on että muuta halvempaan
Okei.. tuttava vaan sai alennusta elatustuista kun hänellä on niin paljon lainaa.. lastenvalvoja oli sanonut, että minimi riittää velkojen takia, vaikka tulot on samaa luokkaa kuin ap:n tapauksessakin.. käsittääkseni..
tuo on yleensä lastenvalvojan käsitys, mutta kun oikeuteen mennään niin siellä lasketaan eri tavalla tuo homma. ja koska velat ei ole koko elämän kestävä asia niitä ei yleensä huomioida
mein lastenvalvoja ainakin sanoin suoraan ex:lle et on turha vedota talolainaan, se ei vähennä elareita.
Okei.. kiitoksia.. täytyy vinkata kaverille.. :) vaikka saahan se soskusta puuttuvat rahat.. |O
 
poikia3
Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Mä muistan jostain lukeneeni, että 10% bruttotuloista per lapsi. Eli noilla eksäsi tuloilla se tekisi semmoisen 540 euroa kuussa.
Tuo tietosi on yli 10 vuotta vanha, eikä todellakaan ole millään tavalla reilu elatusvelvolliselle. Tämäkin pitää elää!
 
Miimiäinen
Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Mä muistan jostain lukeneeni, että 10% bruttotuloista per lapsi. Eli noilla eksäsi tuloilla se tekisi semmoisen 540 euroa kuussa.
No ei tosiaan mee noin
:eek:
Ja kellä ihmeellä menee 1290? 2 lapsen elämiseen kuussa?
 
kake randelin
Tilastokeskuksen kulutustutkimusten pohjalta arvioituun suomalaisten lasten keskimääräiseen peruskulutukseen. Alle kouluikäisen lapsen yleisten kustannusten määränä pidettäisiin 250 euroa, 7 - 12 -vuotiaiden osalta 290 euroa ja 13 - 17 -vuotiaiden lasten osalta 390 euroa kuukaudessa. löysin tälläisen toden peräisen tekstin lakisäädöksestä elatusmaksujen suuruuteen eli minkä ikäiset skidit? mulla 3v pokko eli 250? kuussa -lapsilisä n,100? jää
150? ex tienaa 1000?netto mä 2000? netto yhteensä 3000? eli kokotalous 1/3exän 2/3 mun eli exälle jää 150? 1/3 maksettavaa eli 50? ja mulle 2/3 eli 100? maksan siis elareita 100? molemmille omat päivähoito maksut lisäks tulojen mukaan koska yhteishuoltajuus. kannattaa sopia exän kanssa suoraan riitelemättä koska käräjillä palaa vaan massii. OLKAA HYVÄ
 
hiu hau
elatus maksu on 12% brutto tuloista,eikä siihen vaikuta äidin tulot... näin ainakin mulle sillon aikoinaan laskettiin kun erottiin ja se 12% lasketaan vuosituloista eikä jostain huonosta kuukauden tili nauhasta...
 
hansa
hei kannattaa miettiä ihan oikeesti monelta kannalta tota elatus juttua,kuinka paljon oikeesti lapsi kuussa tarvii rahaa koska elatus maksut on kuitenkin lapsen elämiseen eikä aikuiselle tarkotettuja rahoja.. mulla on 5 ja 7 vanhat lapset ja saan niistä 200e(siis 100e per lapsi) kuussa elatusmaksuja ja se piisaa ihan vallan hyvin,koska toki mä huomioin et mäkin annan ton 200e kuussa niitten elämiseen ja sit lapsilisät päälle. lasten parasta pitää ajatella... ja käräjille ei kannata mennä,siitä ei tule ku riitaa ja hampaan kiristystä. meillä kuitenkin olis elatus maksut huomattavasti isommat ku toi mitä saan jos olisin halunnu,kun ex ukko tienaa yli 50 000 vuodessa eikä ole velkaa!!!
 
isä
Alkuperäinen kirjoittaja hansa:
hei kannattaa miettiä ihan oikeesti monelta kannalta tota elatus juttua,kuinka paljon oikeesti lapsi kuussa tarvii rahaa koska elatus maksut on kuitenkin lapsen elämiseen eikä aikuiselle tarkotettuja rahoja.. mulla on 5 ja 7 vanhat lapset ja saan niistä 200e(siis 100e per lapsi) kuussa elatusmaksuja ja se piisaa ihan vallan hyvin,koska toki mä huomioin et mäkin annan ton 200e kuussa niitten elämiseen ja sit lapsilisät päälle. lasten parasta pitää ajatella... ja käräjille ei kannata mennä,siitä ei tule ku riitaa ja hampaan kiristystä. meillä kuitenkin olis elatus maksut huomattavasti isommat ku toi mitä saan jos olisin halunnu,kun ex ukko tienaa yli 50 000 vuodessa eikä ole velkaa!!!
Olin just kirjoittamassa vastaavaa viestiä kun huomasin tämän. Jos elatusmaksu ei oikeasti mene äitille, niin miksi äidit sitten yleensä haluavat mahd paljon rahaa? Eikö se että maksaa puolet lapsen menoista riitä? Multa exä haluaa 260e/kk,(5-v tytär) eikä mulla todellakaan oo varaa. Ja jos oikeuteen mentäis, niin mulla ei käytännössä oo mahdollisuutta voittaa. Sitä paitsi toisena osapuolena olisi oma tytär. Samalla tiedän olevani parempi vanhempi, mutta työni takia lapsi ei voi asua minulla, olen poissa 16 viikkoa vuodesta.

Ja haluaisin myös kyseenalaistaa sitä, että maksan osan lapsen äidin vuokrasta? Minullakin om oma huone lapselle, kuka siitä maksaa? Minä yksin tietysti. Eli mitä isomman kämpän hän hankkii sitä enemmän hän saa rahaa!?! Ei kuulosta oikeudenmukaiselta...
 
Mia
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
Alkuperäinen kirjoittaja plääh:
Alkuperäinen kirjoittaja ilona:
Alkuperäinen kirjoittaja plääh:
Alkuperäinen kirjoittaja ilona:
Eikö siihen vaikuta sellanen, että jos miehellä on vaikka kauheesti velkaa niin sitten joutuu maksamaan vähemmä?.. vai olenko ihan hakoteillä.. ?
elarit menee kaikkien velkojen edelle. ja jos on esim talosta velkaa oikeuden kanta on että muuta halvempaan
Okei.. tuttava vaan sai alennusta elatustuista kun hänellä on niin paljon lainaa.. lastenvalvoja oli sanonut, että minimi riittää velkojen takia, vaikka tulot on samaa luokkaa kuin ap:n tapauksessakin.. käsittääkseni..
tuo on yleensä lastenvalvojan käsitys, mutta kun oikeuteen mennään niin siellä lasketaan eri tavalla tuo homma. ja koska velat ei ole koko elämän kestävä asia niitä ei yleensä huomioida
mein lastenvalvoja ainakin sanoin suoraan ex:lle et on turha vedota talolainaan, se ei vähennä elareita.

Minä ihmettelen noita lastenvalvojia!!!

Meillä ei edes tiennyt koko OM:n ohjeistuksesta. Ja asuntolaina vaikuttaa maksukykyyn kohtuullisessa määrin.
 
Maiju
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siis noilla tuloilla ja väittää että 250 on liikaa :eek:

Meillä mies maksaa exälle puolet pienemmillä tuloilla kahdesta lapsesta reilusti 600e ja tämä on totisinta totta. :headwall:

Minullakin ex maksaa lapsista 250e/lapsi/kk, yht. siis 500e/kk. Normaalituloinen.
En itseasiassa henk koht tunne ketään jonka ex maksaisi alle 200e/lapsi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siis noilla tuloilla ja väittää että 250 on liikaa :eek:

Meillä mies maksaa exälle puolet pienemmillä tuloilla kahdesta lapsesta reilusti 600e ja tämä on totisinta totta. :headwall:
Mies on täysin järjetön siis, ei sellaisia pidä maksaa. rouvan on maksettava oma-osuutensa lasten ylläpitämisestä.
tuolla kaavalla se menisi niin että nainen maksaa 600, mies 600, lapsilisät reilu 200, lapseille jäis 1400 ?/kk mahtaako lapsien todellinen tarve olla tuota luokkaa. kyllä siinä riittää jo ex:llekkin jo.. Yhteishuotajuus tarkoittaa että molemmat maksaa ja hoitaa, EI sitä että vain mies hoitaa kaiken, jos mies vielä hoitaa lapsiaan niin kyllä siitäkin ajasta tulee kuluja ja taas mies maksaa..

 
me sovittiin soskussa ettei kumpikaan makseta mtn. Mutta ei kelvannu tänne jonne muutin . Ja paperit kuitenki on asiasta. Aletaan siis maksaa kumpikin elatusmaksuja toisilleen.
Ei onneks tarvi riidellä asiasta ..vielä
 
ihmettelijä
Alkuperäinen kirjoittaja plääh:
Alkuperäinen kirjoittaja WTF:
Alkuperäinen kirjoittaja Hermolepo:
Hei! Auttaisitteko sellaisessa asiassa, että miten muodostuu elatusmaksun suuruus? Minulla kaksi lasta, ja ex-mies tienaa 2700-3800 euroa kuukaudessa. Hän maksaa 125 euroa molemmista lapsista, eli yhteensä siis 250 euroa kuukaudessa. Se on tietysti minimiraha, mutta mikä olisi se oikea summa? Onko jollakin jotakin linkkiä laskuriin tai taulukkoon?

Tiedän, että olen tyytynyt liian vähään, mutta en ole tahtonut riidellä. Nyt on sitten sellainen tilanne, että mies väitää tämän 250 euroakin olevan liikaa :|
Haluaisin vaan näyttää hänelle ns. mustaa valkoisella jostakin lomakkeesta, että kannattaa vaan maksaa se 250 euroa kiltisti ettei tarvitse mennä lastenvalvojalle ja maksaa vielä enemmän!

Kiitos.
ARGH!!!!!!!! mies pitää 250? liikana!!!! voi prkl, niin tyypillistä miehiltä...

mun ex maksaa/kaupunki maksaa, ton 250? kahdesta eikä mitään muuta, ei harrastuksia yms. voisin periä lisää, sillä on töissä ja tienaa hyvin, mutta en viitsi sillä naama ei miellytä enkä halua lähteä käräjille karhuamaan lisää, eli tyydyn vähäiseen 250?, jota mies pitää lastensa arvona...
ole kuule kiitollinen tuostakin summasta, meillä ex maksaa 50? ja sekin pitäis sen mielestä poistaa koska mä saan lapsilisän :headwall: noh, käräjille ollaan menossa ja uusi vaatimus on 300 pintaan :kieh:
kannattaisi varmaan antaa lapset sitten sellaiselle joka niistä pystyy huolehtimaan kerjäämättä??
 
minä
Alkuperäinen kirjoittaja plääh:
Alkuperäinen kirjoittaja ilona:
Alkuperäinen kirjoittaja plääh:
Alkuperäinen kirjoittaja ilona:
Eikö siihen vaikuta sellanen, että jos miehellä on vaikka kauheesti velkaa niin sitten joutuu maksamaan vähemmä?.. vai olenko ihan hakoteillä.. ?
elarit menee kaikkien velkojen edelle. ja jos on esim talosta velkaa oikeuden kanta on että muuta halvempaan
Okei.. tuttava vaan sai alennusta elatustuista kun hänellä on niin paljon lainaa.. lastenvalvoja oli sanonut, että minimi riittää velkojen takia, vaikka tulot on samaa luokkaa kuin ap:n tapauksessakin.. käsittääkseni..
tuo on yleensä lastenvalvojan käsitys, mutta kun oikeuteen mennään niin siellä lasketaan eri tavalla tuo homma. ja koska velat ei ole koko elämän kestävä asia niitä ei yleensä huomioida

höpö höpö, ota asioista selvää ennen kuin luulojasi levittelet oikeana tietona. kyllä joitain velkoja huomioidaan ja vaikuttavat alentavasti elareina maksettavaa määrää.
 
clivia
Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelijä:
Alkuperäinen kirjoittaja plääh:
Alkuperäinen kirjoittaja WTF:
Alkuperäinen kirjoittaja Hermolepo:
Hei! Auttaisitteko sellaisessa asiassa, että miten muodostuu elatusmaksun suuruus? Minulla kaksi lasta, ja ex-mies tienaa 2700-3800 euroa kuukaudessa. Hän maksaa 125 euroa molemmista lapsista, eli yhteensä siis 250 euroa kuukaudessa. Se on tietysti minimiraha, mutta mikä olisi se oikea summa? Onko jollakin jotakin linkkiä laskuriin tai taulukkoon?

Tiedän, että olen tyytynyt liian vähään, mutta en ole tahtonut riidellä. Nyt on sitten sellainen tilanne, että mies väitää tämän 250 euroakin olevan liikaa :|
Haluaisin vaan näyttää hänelle ns. mustaa valkoisella jostakin lomakkeesta, että kannattaa vaan maksaa se 250 euroa kiltisti ettei tarvitse mennä lastenvalvojalle ja maksaa vielä enemmän!

Kiitos.
ARGH!!!!!!!! mies pitää 250? liikana!!!! voi prkl, niin tyypillistä miehiltä...

mun ex maksaa/kaupunki maksaa, ton 250? kahdesta eikä mitään muuta, ei harrastuksia yms. voisin periä lisää, sillä on töissä ja tienaa hyvin, mutta en viitsi sillä naama ei miellytä enkä halua lähteä käräjille karhuamaan lisää, eli tyydyn vähäiseen 250?, jota mies pitää lastensa arvona...
ole kuule kiitollinen tuostakin summasta, meillä ex maksaa 50? ja sekin pitäis sen mielestä poistaa koska mä saan lapsilisän :headwall: noh, käräjille ollaan menossa ja uusi vaatimus on 300 pintaan :kieh:
kannattaisi varmaan antaa lapset sitten sellaiselle joka niistä pystyy huolehtimaan kerjäämättä??
Niin että se toinen osapuoli saa sitten luistaa vastuustaan vai?
Ei onnistu.
 
no joo
eli tyydyn vähäiseen 250?, jota mies pitää lastensa arvona...


ei lasten arvoa mitata rahassa! kai sun miehenkin pitää elää. kummallinen suhtautumis tapa että mies pitää nyhtää puti puhtaaksi kun tienaakin niin paljon.. sinä et tienaa ja täytyis joku saada elättään, niikö? lapsiin ei tuota 250 euroa /kk mene , ei ainakaan meidän normaalissa perheessä. ei millään.
 
vieras
Näitä elatussopimuksia tehdessä kannattaa pitää puolensa. Tiedän monen monta yh:ta joille ex maksaa pienempää elaria, koska aikoinaan on sovittu, että ex osallistuu myös isompiin vaate- ja harrastekuluihin. Käytännössä niitä rahoja ei voi mitenkään saada ja käytäntö on opettanut että harva ex niihin osallistuu!
 
oikeustieteiden kanditaatti
Alkuperäinen kirjoittaja kake randelin:
Tilastokeskuksen kulutustutkimusten pohjalta arvioituun suomalaisten lasten keskimääräiseen peruskulutukseen. Alle kouluikäisen lapsen yleisten kustannusten määränä pidettäisiin 250 euroa, 7 - 12 -vuotiaiden osalta 290 euroa ja 13 - 17 -vuotiaiden lasten osalta 390 euroa kuukaudessa. löysin tälläisen toden peräisen tekstin lakisäädöksestä elatusmaksujen suuruuteen eli minkä ikäiset skidit? mulla 3v pokko eli 250? kuussa -lapsilisä n,100? jää
150? ex tienaa 1000?netto mä 2000? netto yhteensä 3000? eli kokotalous 1/3exän 2/3 mun eli exälle jää 150? 1/3 maksettavaa eli 50? ja mulle 2/3 eli 100? maksan siis elareita 100? molemmille omat päivähoito maksut lisäks tulojen mukaan koska yhteishuoltajuus. kannattaa sopia exän kanssa suoraan riitelemättä koska käräjillä palaa vaan massii. OLKAA HYVÄ
Siis tässä on se fakta, mihin ensisijaisesti nojataan!!!

Elareissa otetaan huomioon lapsen kulutus, ÄIDIN ja ISÄN tulot sekä etävanhemman luonapito (josta voi saada luonapitovähennyksen).

Seuraava taas on ihan paskapuhetta:

Alkuperäinen kirjoittaja hiu hau:
elatus maksu on 12% brutto tuloista,eikä siihen vaikuta äidin tulot... näin ainakin mulle sillon aikoinaan laskettiin kun erottiin ja se 12% lasketaan vuosituloista eikä jostain huonosta kuukauden tili nauhasta...
Totta kai äidin tulot vaikuttavat. Jos äiti tienaa 4000 euroa netto ja isä 1000 euroa netto, niin luuletko tosiaan, että isän osuus silti olisi suuri???


 
ärrä
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Näitä elatussopimuksia tehdessä kannattaa pitää puolensa. Tiedän monen monta yh:ta joille ex maksaa pienempää elaria, koska aikoinaan on sovittu, että ex osallistuu myös isompiin vaate- ja harrastekuluihin. Käytännössä niitä rahoja ei voi mitenkään saada ja käytäntö on opettanut että harva ex niihin osallistuu!
Jep, nimenomaan näin. Meillä maksaa hampaita kiristellen 150e/kk, tienaa 2500-3000e/kk, itse opiskelen.
Ei todellakaan osallistu mihinkään vaatehankintoihin tms.
Vituttaa tosissaan.
 
GF
Hei,
Minä tiena 1700 euro kk ja maksan 262,- euro elatus kultaisenni tyttörenin 11v ikä ja ex-muija vaati vielä lisää. Hän makaa sohvalla ja elä yhteyskunta avustuksen. Sen lisäksi hän saa 120 euro lapsenlisä.

Onpa kallis ylläpitä suomessa lapsia. Kun ex polta ja ryypä olutta sillä on vaara.


 
GF
Vielä unohdin kerro että minun kulta tyttörenin on noin 12 pv kuukausi minun kanssa.

Ostan vaatet, maksan hevos koulu, ainoa kuka kuljetaa on minä ja kyllä synty auto kulut, tytö on oman huone, oman pöyrä ym...
 

Yhteistyössä