Elatusmaksun suuruus

Kikka
Olisitte miettineet nämä mahdolliset elatusmaksu asiat jo ennen kuin teette lapsia. Mielestäni myös Suomen laki voisi asettaa jonkun tulorajan ketkä saa lapsia tehdä. Kyllä isät osaa elatusmaksuja vältellä, mutta kyllä meitä äitejä on myös moneen junaan. Toiset rahastaa surutta ja vielä jos mies löytää uuden emännän niin natina vaan yltyy. Menkää itseenne!!
 
iii
Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Mä muistan jostain lukeneeni, että 10% bruttotuloista per lapsi. Eli noilla eksäsi tuloilla se tekisi semmoisen 540 euroa kuussa.

Missä näin lasketaan? Mulla neljä lasta joista saan elatusmaksua. Miehen brutto n. 5000 josta verottaja vie lähes puolet. Tuon kaavan mukaan saisin 2000 euroa elareita... millähän exä eläisi?
Miksi asioista tietämättömien pitää kirjoitella ihan bullshittiä? Niin ja tiedoksi että oikeuteen asti en ole exäni kanssa joutunut menemään mutta lastenvalvojan laskun elareita pienensi huomattavasti hänen kaksi uutta lastaan joten ei ne "entiset" lapset aina mene kaiken edelle.
Mutta hyvissä väleissä ollaan exän kanssa eikä lapsiltamme mitään puutu vaikka pienellä rahalla tullaankin toimeen.

 
kikka
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Rahanahneet yyhoot keskustelevat tienestiensä suuruudesta.
Kyllä jokainen peruskoulun matematiikalla osaa laskea paljonko lapsi/lapset vievät kuukaudessa rahaa. Jos on P.A niin halvemmaksi tulee ostaa kondomi ja laittaa naperon ympärille, kun elättää lasta ja tapella elatusavuista. Kohtuutta asioihin. Äideillä on paha tapa kostaa asioita elatusmaksujen ym. lapsen huoltoon liittyvillä asioilla.
Tiedän, että kerjään tällä verta nenästäni, mutta olen kyllästytynyt näihin natinoihin!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja ärrä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Näitä elatussopimuksia tehdessä kannattaa pitää puolensa. Tiedän monen monta yh:ta joille ex maksaa pienempää elaria, koska aikoinaan on sovittu, että ex osallistuu myös isompiin vaate- ja harrastekuluihin. Käytännössä niitä rahoja ei voi mitenkään saada ja käytäntö on opettanut että harva ex niihin osallistuu!
Jep, nimenomaan näin. Meillä maksaa hampaita kiristellen 150e/kk, tienaa 2500-3000e/kk, itse opiskelen.
Ei todellakaan osallistu mihinkään vaatehankintoihin tms.
Vituttaa tosissaan.

Mikä vituttaa? Omat lapset vai?

 
anneli
pk-seudulla esim. murrosikäisen kulut ka. 450e/kk. summasta vähennetään lapsilisä + yh-lisä. loppuosa jaetaan vanhempien tulojen suhteessa; asumistuki lasketaan yl. tuloksi. tästä tuesta lähivanhempi kustantaa kaikki lapsen menot, jaettavaksi ns. ylim. on esim. erityisen kallis harrastusmeno. Alle 12-vuotiaan menot pk- seudulla jkin verran vähemmän.
 
Isukki
Säälittävää luettavaa että ahneudella ei ole mitään rajaa, miksi isän pitäisi maksaa äidin elämää, kyse on elatusmaksusta mikä maksetaan lapsen kuluihin. Koko elatusmaksu pitäisi muuttaa todellisten kustannusten perusteiksi, lapsi tarvitsee jotain, isä ostaa sen suoraan lapselle,samahan se on miten sen lapsen tarpeen hoitaa kunhan hoitaa.

Tosi hienoja kannanottoja muutamilta äideiltä liittyen juuri tuohon rahastukseen, aivan sairaita asenteita, miehen pitää maksaa paljon koska sillä on paljon rahaa. Teille ketkä noin ajattelette, en yhtään ihmettele ja olen onnellinen miehenne puolesta että ymmärsi erota teistä, harmi vaan että isän ihana lapsi on teidänlaisenne luona asumassa.

Ja ei, en ole eronnut enkä maksa elatusmaksuja mihinkään, elätän 3 lastani yhdessä vaimoni kanssa kotonamme onnellisesti.










 
Isukki
Säälittävää luettavaa että ahneudella ei ole mitään rajaa, miksi isän pitäisi maksaa äidin elämää, kyse on elatusmaksusta mikä maksetaan lapsen kuluihin. Koko elatusmaksu pitäisi muuttaa todellisten kustannusten perusteiksi, lapsi tarvitsee jotain, isä ostaa sen suoraan lapselle,samahan se on miten sen lapsen tarpeen hoitaa kunhan hoitaa.

Tosi hienoja kannanottoja muutamilta äideiltä liittyen juuri tuohon rahastukseen, aivan sairaita asenteita, miehen pitää maksaa paljon koska sillä on paljon rahaa. Teille ketkä noin ajattelette, en yhtään ihmettele ja olen onnellinen miehenne puolesta että ymmärsi erota teistä, harmi vaan että isän ihana lapsi on teidänlaisenne luona asumassa.

Ja ei, en ole eronnut enkä maksa elatusmaksuja mihinkään, elätän 3 lastani yhdessä vaimoni kanssa kotonamme onnellisesti.










 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Isukki:
Säälittävää luettavaa että ahneudella ei ole mitään rajaa, miksi isän pitäisi maksaa äidin elämää, kyse on elatusmaksusta mikä maksetaan lapsen kuluihin. Koko elatusmaksu pitäisi muuttaa todellisten kustannusten perusteiksi, lapsi tarvitsee jotain, isä ostaa sen suoraan lapselle,samahan se on miten sen lapsen tarpeen hoitaa kunhan hoitaa.

Tosi hienoja kannanottoja muutamilta äideiltä liittyen juuri tuohon rahastukseen, aivan sairaita asenteita, miehen pitää maksaa paljon koska sillä on paljon rahaa. Teille ketkä noin ajattelette, en yhtään ihmettele ja olen onnellinen miehenne puolesta että ymmärsi erota teistä, harmi vaan että isän ihana lapsi on teidänlaisenne luona asumassa.

Ja ei, en ole eronnut enkä maksa elatusmaksuja mihinkään, elätän 3 lastani yhdessä vaimoni kanssa kotonamme onnellisesti
Naiset nyt ovat tottuneet rahastamaan pilluansa joka käänteessä. Siitähän tässä vain on kyse.


 
Johale
Silloin kun meillä tehtiin elatussopimuksia 2001 vuonna niin ainakin silloin oli ohjenuorana 8-10% tuloista per lapsi... eli 3000e tuloista se tekee 240e lapsi 8% mukaan... Jos siis oli bruttotuloista kyse... ja minimi kahdesta on tällä hetkellä n266e.
 
Joheanle
Alkuperäinen kirjoittaja GF:
Vielä unohdin kerro että minun kulta tyttörenin on noin 12 pv kuukausi minun kanssa.

Ostan vaatet, maksan hevos koulu, ainoa kuka kuljetaa on minä ja kyllä synty auto kulut, tytö on oman huone, oman pöyrä ym...
Jos tosiaan on noin, niin kaikki kuitit talteen... ja sossuun niiden kanssa näyttämään, että näin paljon maksat ja näin paljon lapsi on kanssasi kuukaudessa.
 
johale
ja lapsen elatukseen menevän rahan voi laskea hyvin helposti, kun ynnää kaikki asumiskustannukset, ruokamenot (-tupakka, alkoholi ja muut aikuisten jutut), jakaa asukkaiden määrällä... Esim menot 1000E/kk vanhempi ja kaksi lasta, tekee lasta kohden 333E/kk + kaikki harrastukset ja vaatteet. Jos poissa oleva vanhempi maksaa minimin eli n130e lapsi, 110e jää lapsilisään ja läsnäolevalle vanhemmalle jää 90+ ne kaikki harrastukset ja vaatteet...
Itse juuri laskeskelen menoja ku edellinen elatussopimus loppui isän opiskelujen loppumisen vuoksi. On työelämässä ja mielestään 270e kahdesta lapsesta (11 ja 14) on aivan naurettavan paljon... Toisen harrastukseen menee 360e-600e vuodessa toisella vähän vähemmän... Isä ei tajua, että aina minun täytyy kuskata, koska julkista liikennettä ei ole vaikka asumme 15km keskusta... Ja kun lapsi menee ammattikouluun parin vuoden päästä hänen täytyy kulkea taksilla joka aamu 6km että pääsee bussiin. Ja tämänkin "joudun" maksamaan itse ihan taksojen mukaan. Ja tällähetkellä tuloni ovat 250e kk kotihoidontuella... Onneksi uusi mieheni maksaa mukisematta myös exän lasten menoja. Vaikka ei tarvisi.
 
vieras
Entäs, mistä säästetään lapselle? Eikö kuuluisi antaa esim. 100? kk:ssa ylimääräistä mikä menisi lapsen tilille suoraan säästöön. Ja ajatuksena on, että mies töissä, äiti lasten kanssa kotona. Itse en ole Yh, eikä kummallakaan lapsia muiden kanssa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja johale:
ja lapsen elatukseen menevän rahan voi laskea hyvin helposti, kun ynnää kaikki asumiskustannukset, ruokamenot (-tupakka, alkoholi ja muut aikuisten jutut), jakaa asukkaiden määrällä... Esim menot 1000E/kk vanhempi ja kaksi lasta, tekee lasta kohden 333E/kk + kaikki harrastukset ja vaatteet. Jos poissa oleva vanhempi maksaa minimin eli n130e lapsi, 110e jää lapsilisään ja läsnäolevalle vanhemmalle jää 90+ ne kaikki harrastukset ja vaatteet...
Itse juuri laskeskelen menoja ku edellinen elatussopimus loppui isän opiskelujen loppumisen vuoksi. On työelämässä ja mielestään 270e kahdesta lapsesta (11 ja 14) on aivan naurettavan paljon... Toisen harrastukseen menee 360e-600e vuodessa toisella vähän vähemmän... Isä ei tajua, että aina minun täytyy kuskata, koska julkista liikennettä ei ole vaikka asumme 15km keskusta... Ja kun lapsi menee ammattikouluun parin vuoden päästä hänen täytyy kulkea taksilla joka aamu 6km että pääsee bussiin. Ja tämänkin "joudun" maksamaan itse ihan taksojen mukaan. Ja tällähetkellä tuloni ovat 250e kk kotihoidontuella... Onneksi uusi mieheni maksaa mukisematta myös exän lasten menoja. Vaikka ei tarvisi.
Amislainen ei pääse pyörällä 6km??? Voi laiskuus!
 
Johale


Amislainen ei pääse pyörällä 6km??? Voi laiskuus![/quote]

On 6km matkoja kaupungissa, ja 6km matkoja täällä missä ei ole katuvaloja, ei taloja heti ison tien vieressä, ei edes piennaraluetta 80km/h tienvarressa... Hyvä kun siinä uskaltaa päivänvalossa kulkea, kun idiootit lätsäpäämiehet ajelee miljoonaa... Kaiken lisäksi löytyy hirviä, peuroja, pesukarhuja, kettuja, ilveksiä, karhuja ja vaeltelevia susia... Ja asumme tosiaankin 15 km keskikokoisen kaupungin keskustasta... Ja vielä kantatien varressa, mutta sattuu olemaan ainoa tie jolla ei ole yhteensä 15km matkalla julkistaliikennettä... (Ei asu tarpeeksi isoja kihoja naapurissa)

Mutta sinähän varmaan laittaisit 15v sirorakenteisen nätin tyttösi ajamaan kaatosateessa/lumimyrskyssä/sohjossa/kurassa ja paskassa kaikenmaailman idioottien ja elukoiden sekaan sysipimeälle tielle... Onneksi minun lapsillani ei ole sinunlailla ajattelevaa vanhempaa...

Sitäpaitsi edellisen kommenttini pointti ei ollut tosiaankaan siinä matkassa, vaan siinä miten exäni ajattelee elatusmaksujen olevan liian isoja (maksanut itse minimistä 105E "opiskelujensa" 4v, joista ollut töissä 3v, ajalta) Hänen mielestään kun lasten eläminen MINUN luonani ei voi maksaa enempää kuin pari sataa yhteens, Itse hän kyllä valitti lasten ollessa hänen luonaan viikonloppuja, että he syövät hänet perikatoon.
 
Isukki
Lapset 2 kpl ovat minulla ja ex:n kanssa lastenvalvojan tykönä käytiin sopimassa elatusmaksuja. OM:n ohjeella ex, jonka tulot ovat yli 6000?/kk, maksaa 260?/lapsi/kk. Tilanne on aivan kohtuuton, sillä todellisuudessa maksan lasteni kustannuksista n. 75 % ja hän tuon 25%. Eroaminen on siis hyvää businesta tässä tapauksessa äidille. Niin ja äiti oli valmis maksamaan 130?/lapsi/kk, mutta saimme nostettua se edes tuohon nykyiseen. Olen viemässä asiaa oikeuteen, sillä tilanne on kohtuuton ja se, että äiti päättää lähteä, ei saa johtaa siihen, että lasten elämä muuttuu enää sen kohtuuttomammin!

Isukki
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Entäs, mistä säästetään lapselle? Eikö kuuluisi antaa esim. 100? kk:ssa ylimääräistä mikä menisi lapsen tilille suoraan säästöön. Ja ajatuksena on, että mies töissä, äiti lasten kanssa kotona. Itse en ole Yh, eikä kummallakaan lapsia muiden kanssa.
Kunpa pystyisi säästämään lapselle, hyvä kun rahat riittää välttämättömään :)
 
Ellina
Minun mieheni maksaa kahdesta lapsesta n. 190 euroa per lapsi eli 380 euroa kuukaudessa.
Mieheni kuukausitulot n. 6000 euron luokkaa, eli erittäin hyvät.Tosin iso asuntolaina, vaikka asunto ei nyt mitenkään erityinen olekaan, ei siis hulppea tai ylimääräistä tilaa. Mieheni nettoansiot menevät lainan lyhennykseen, laskuihin ja ruoka yms. menoihin. Itse omistan asunnosta vain murto-osan; onpahan mieheni lapsilla sitten enemmän perittävää.
Mieheni lapset ovat n. puolet ajasta meillä ja puolet äidillään.

Ex vaimo sai eron yhteydessä n. 150 000 euroa, no mieheni rahoja. Ex vaimo oli jo silloin uudelle miehelle raskaana, ei kuin uutta taloa rakentamaan ja rahat hunningolle.

Ex vaimolla nyt kaksi lasta uuden miehen kanssa. Asuvat hulppeassa talossa, eikä rahaa tunnun olevan ylimääräistä. Elatusmaksut eivät tunnu edes suuntautuvan mieheni lapsiin, miksi siis pitäisi maksaa lisää? Jotta turvataan perheen eläminen ylisuuressa, uudessa talossa, kalliilla alueella, vaikka lapsille kelpaisi ihan tavallinenkin.

Minä ja mieheni teemme kovasti töitä, meilläkin kaksi lasta, joiden menot maksan itse suurimmaksi osin.

Ex vaimo haastaa jatkuvasti riitaa. Ylimääräistä rahaa pitäisi saada siihen ja tähän. Äiti päättää ja rahastaa. Ei halua muuten sopia asioista eikä kertoa meille mitään. Uhkaillaan että jos ei tule rahaa siihen ja tähän, niin sitten lapset eivät saa mennä sinne ja tänne yms.

Mutta kun Suomen kaltaisen verotuksen maassa, ei hyvin tienaavien tilanne ole aina niin hyvä, kun mitä bruttotulojen perusteella voisi ajatella. Ja voidaanko olettaa, että mieheni elättää koko ex-vaimonsa uuden perheen, kun kumpikaan vanhemmista ei käy siellä töissä???
 
jp
hei naiset........

nyt lopetatte ajattelemisen vain rahasta...
...kun nyt kuitenkin on kyse lapsesta ja se EI TARKOITA että te saatte
rahaa. vaan ottakaa huomioon että teille esim: on eron jälkeen jäänyt huonekalut yms. ja toiseksi te ette ole lain mukaan velvollisia saamaan elatus tukea vaan se LAPSI.
ja kolmanneksi kyllä isälläkin on oikeuksia esim; tulojen mukaan maksaa lapselle elämiseen. ja neljänneksi. on äitejä jotka valittaa mutta miksi lapsi piti tehdä esim: salaa???????? Joten nyt turpa kiinni ja miettikää se totuus jokaisen lapsen kohdalta. ps. kokemusta on.
 
en jaksanut lukea koko ketjua mut varmaan joku jo laittanutkin et alin elatusmaksu/lapsi on 139?
eli jos mies ei voi maksaa tuota vaan maksaa vähemmän niin sillon erotus haetaan kelalta. Kela taas perii mieheltä ja jos mies ei voi maksaa niin hän hakee maksuvapautusta
 
Kela tietää
Kela.fi
"Elatusapu ja elatustuki

Vanhemmilla on lakiin perustuva velvollisuus elättää alaikäistä lastaan. Jos vanhemmat eivät asu yhdessä, lapsen kanssa asuvalla vanhemmalla on oikeus saada lapselle elatusapua. Elatusavusta ja sen suuruudesta vanhemmat voivat sopia keskenään kirjallisella, vapaamuotoisesti muotoillulla sopimuksella tai kunnan sosiaalihuollon vahvistamalla sopimuksella. Jos vanhemmat eivät pääse sopuun elatusavusta, tuomioistuin vahvistaa elatusavun määrän."

Elatustuen määrä ja maksaminen
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/301208100446HL?OpenDocument
"

Elatustuki maksetaan joko täysimääräisenä tai vähennettynä. Täysimääräinen elatustuki on 139,54 e/kk.

Kela voi maksaa elatustuen vähennettynä, jos elatusapu on vahvistettu täysimääräistä elatustukea pienemmäksi elatusvelvollisen puutteellisen elatuskyvyn vuoksi. Tällöin saat Kelasta elatustuen ja elatusavun erotuksen ja elatusvelvolliselta elatusavun. Jos elatusapu on muista syistä pienempi, Kela ei maksa erotusta. Kela ei maksa alle 5 euron tukea.

Jos vahvistettu elatusapu on Kelan tukea suurempi eikä elatusvelvollinen maksa elatusapua, Kela maksaa elatustukea 139,54 euroa ja perii elatusvelvolliselta maksamatta jääneen elatusavun. Jos perintä onnistuu, Kela maksaa perinnän jälkeen elatusavun ja tuen erotuksen lasta hoitavalle vanhemmalle.

Elatustuki on verotonta tuloa."
 
Yksin elättänyt lapsensa, ei jaksa kerjätä!
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Isukki:
Säälittävää luettavaa että ahneudella ei ole mitään rajaa, miksi isän pitäisi maksaa äidin elämää, kyse on elatusmaksusta mikä maksetaan lapsen kuluihin. Koko elatusmaksu pitäisi muuttaa todellisten kustannusten perusteiksi, lapsi tarvitsee jotain, isä ostaa sen suoraan lapselle,samahan se on miten sen lapsen tarpeen hoitaa kunhan hoitaa.

Tosi hienoja kannanottoja muutamilta äideiltä liittyen juuri tuohon rahastukseen, aivan sairaita asenteita, miehen pitää maksaa paljon koska sillä on paljon rahaa. Teille ketkä noin ajattelette, en yhtään ihmettele ja olen onnellinen miehenne puolesta että ymmärsi erota teistä, harmi vaan että isän ihana lapsi on teidänlaisenne luona asumassa.

Ja ei, en ole eronnut enkä maksa elatusmaksuja mihinkään, elätän 3 lastani yhdessä vaimoni kanssa kotonamme onnellisesti
Naiset nyt ovat tottuneet rahastamaan pilluansa joka käänteessä. Siitähän tässä vain on kyse.
Kukahan se on aina vailla, rahalla tai ilman???? Missä vastuu!!! Jos menee oikeuden mukaan, ei kukaan äiti pysty maksattaan omaan elämää elatusmaksuilla. Lapsen kasvatus ei ole ilmaista! Sinä "Isukki", toivottavasti onni jatkuu...
 
Jaana
Alkuperäinen kirjoittaja Weatherwax:
Hmm.., miten te oikein laskette ne lapsen kulut? Kun periaatteessahan se menee niin että lapselle jyvitetään asumis- ruokailu- ja harrastukulut, vähennetään summasta lapsilisä ja jäännöksestä puolet sitten on ns. elatusmaksua, toinen puoli on lähivanhemman osuus. Ja jos on itse ottanut hillittömän asuntolainan niin ei sitä voi kyllä exällä elareiden muodossa maksattaa, kohtuus kaikessa. Muutenkin, musta olisi naurettavaa pyytää enemmän exältä elareita vaan sen takia että koska hänellä olisi varaa siihen... Toisaalta, en halua elatusmaksua lainkaan kun esikoinen on sen verran paljon isällään kuitenkin.
Se ei mene aina niin että suoraan vähennetään toisen osuus.
Maksukyky vaikuttaa niin, että toisen elatus on esim. 2/3 osaa ja toisen 1/osa. Tietyt lainat esim. opintolaina otetaan aina huomioon.
 

Yhteistyössä