Elatusmaksuista: Kuuluuko isän saada jotain "alennuksia", jos lapsi on ollut hänen luonaan esim. viikon?

vakava sosiaalitapaus

Aktiivinen jäsen
25.07.2009
8 060
0
36
Ollaan erottu lapsen isän kanssa marraskuun alussa, enkä ole saanut yhtään elatusmaksua sen jälkeen. Eilen otin asian puheeksi, kun mies oli palauttamassa lasta. Jostain syystä mies oli kuvitellut, ettei hänen tarvitse niitä maksaa, ainakin suuttui ja lähti ovet paukkuen. Kun yritin soittaa perään, sain vain tulikiven katkuisia tekstareita ahneudestani.

Aluksi mies oli sitä mieltä, ettei hänen kuulu maksaa mitään. Kun yritin selittää, että siinä tapauksessa lapsen kuuluisi asua hänellä puolet ajasta jotta siihen päästäisiin, hän vetosi sen jälkeen mun aiempaan sairaalassa oloon. Eli kun olin sairaana, lapsi oli hänellä yhteensä pari viikkoa. Hänen ei kuulemma kuulu siitä ajasta maksaa mitään. Muutenkin jäi se maku, että olen itsekäs ämmä, kun kehtaan kysyä elareiden perään ja tämän jälkeen ei häneltä kannata ikinä enää kysyä mitään palveluksia.

Olen taas vähän :O Kuuluuko miehen tosiaan saada jotain alennuksia elareihin, jos lapsi on hänellä enemmän kuin 6-8 päivää kuukaudessa?

Mun mielestä ei kuulu,mutta kai se riippuu siitäkin mitä vanhemmat sopii. Jos taas lapsi olisi koko kk isälle niin silloin mun mielestä sun kuuluu maksaa isälle,mut sekin riippuu varmaan kuinka asia sovitaan.

Kuuluu ja "kuuluu". Ei nyt ehkä joka ikisen poikkeuksen takia kannata lastenvalvojalle rynnätä jos pystyy itse sopimaan mutta kyllähän se katsotaan jo elatussopimukseenkin, että elatuksen tarve tämä ja tämä miinus nämä yöt etän luona jne.

[QUOTE="vieras";23152756]Mun mielestä ei kuulu,mutta kai se riippuu siitäkin mitä vanhemmat sopii. Jos taas lapsi olisi koko kk isälle niin silloin mun mielestä sun kuuluu maksaa isälle,mut sekin riippuu varmaan kuinka asia sovitaan.[/QUOTE]

Mä olen tuloton opiskelija ja mies käy töissä, joten tuskin se toisin päin menisi pariin vuoteen. Mutta jos lapsi olisi kuukauden putkeen isällään, varmaan sovittaisiin ettei mitään tarvitse maksaa, vaikkei se ruoka tosiaankaan ole ainoa asia, jota lapsi kuluttaa.

[QUOTE="Anne";23152760]Kuuluu ja "kuuluu". Ei nyt ehkä joka ikisen poikkeuksen takia kannata lastenvalvojalle rynnätä jos pystyy itse sopimaan mutta kyllähän se katsotaan jo elatussopimukseenkin, että elatuksen tarve tämä ja tämä miinus nämä yöt etän luona jne.[/QUOTE]

Miten tuo sitten menee? Minimielaireistako aletaan vähentää, jos lapsi on isällään enemmän kuin joka toisen viikonlopun vai? Emme ole käyneet lastenvalvojalla, koska mies ei suostu.

Normaalisti yrittäisin sopia niin, että jos lapsi on edes sen viikon kuukaudesta etällä ja etä osallistuu lapsen tarvehankintoihin (vaatteet, harrastusvälineet yms.) niin ei tarttis maksaa, tuleehan mulle kuitenkin lapsilisä.

Mutta sun eroprosessia täällä seuranneena oon todennut sun miehen olevan sen verran ''vinksahtanut'', että lastenvalvojalle menisin sopimaan kaikesta ja noudattaisin sopimusta pilkuntarkasti.

Sä voit hakea elareita myös Kelalta, joka perii ne sitten eksältäsi.

Mä en tajua näitä rahan laskemista kun on omista muksuista kyse. JOo ja jos lapsi on puolet ja puolet niin ei tarvitse maksaa mielestäni mitään, pari viikkoa on sinne tänne mielestäni. Jos ex haluaa noin tarkkaan laskea niin laske kaikki lapsen olemiset (kotona ja isän luona).
Meillä ei lasketa moisia, on poika ollut isällään viime kesänä melkein koko kesän mutta isä antoi silti sovitun määrän elatusta. Itse en ole missään vaiheessa hakenut mitään korotuksia yms. Mielestäni isä hoitaa ja maksaa riittävästi.

Mun mielestä silloin jos lapsi asuu puolet äidillä ja puolet isällä se ei vielä poista elatusvelvollisuutta, vaan sitten jos on puolet ja puolet ja kaikki kulut maksetaan myös puoliksi.

Ystäväni exmies aikanaan vähensi elareista kaikki maksamansa kulut mm ruuat niiltä päiviltä jolloin oli isällään, uimahallin pääsymaksut, leffaliput, parturit sun muut. Lastenvalvoja sitten tiedotti isää asiasta ja nykyisellään maksaa sovitun summan ilman vähennyksiä

Ei mitään hajua, mitä laki tuosta sanoo, mutta maalaisjärjellä ajateltuna ei kuulu. Tottakai jos jatkuvasti on kuukausia isänsä luona, niin sitten on vain reilua sopia jotain ,mutta kuten sanoin, ei se ruoka ole ainoa, mitä lapsi kuluttaa.

Mutta eikö teillä ole mitään virallista sovittu tuosta asiasta, siis ihmettelen sitä, miten mies on voinut marraskuusta saakka olla maksamatta mitään. Eikö noita maksuja voi vaatia jotain virallista tietä.

[QUOTE="vieras";23152793]Normaalisti yrittäisin sopia niin, että jos lapsi on edes sen viikon kuukaudesta etällä ja etä osallistuu lapsen tarvehankintoihin (vaatteet, harrastusvälineet yms.) niin ei tarttis maksaa, tuleehan mulle kuitenkin lapsilisä.

Mutta sun eroprosessia täällä seuranneena oon todennut sun miehen olevan sen verran ''vinksahtanut'', että lastenvalvojalle menisin sopimaan kaikesta ja noudattaisin sopimusta pilkuntarkasti.

Sä voit hakea elareita myös Kelalta, joka perii ne sitten eksältäsi.[/QUOTE]

Mä en ole eroprosessia seurannut,mutta kehottaisin kanssa ottamaan yhteyttä lastenvalvojaan ja sieltä ne kyllä ottaa isään yhteyttä. Parempi on että tehdään kaikesta paperi niin ei tarvi riidellä turhaan.

Miten tuo sitten menee? Minimielaireistako aletaan vähentää, jos lapsi on isällään enemmän kuin joka toisen viikonlopun vai? Emme ole käyneet lastenvalvojalla, koska mies ei suostu.

Meillä tehtiin näin. Sovittiin miten lapsi hoidetaan. Katsottiin molempien tulot ja lapsen elatuksen tarve. Katsottiin taulukosta sovitun yömäärän mukaan elatusmaksujen alennus/vähennys.

Miksi mies ei suostu lastenvalvojalle? Siellä sovitaan huoltajuus ja hoitaminen ja elatus. Meillä meni hetki ennen kuin sinne päästiin ja sosiaalitoimisto ja kela napisi joka välissä että ne pitää hoitaa. Eri asia kai jos lapsen isä ei ole lapsen isäksi tunnustautunutkaan.

Mä en laskenut marraskuuta elatusmaksuihin, vaikka erosimme ihan alkukuusta, joten se kaksi viikkoa tammikuussa menee sen kanssa (mun mielestäni) päittäin. Mies ei kommentoinut tähän mitään.

Kaikki lapsen hankinnat ovat aina olleet mun kontolla, ihan alusta lähtien. Kun lapsi on isällään, hän ei joudu maksamaan muuta kuin ruuat.

Mua harmittaa, kun mies aina antaa ymmärtää, että olen ahne ja opportunisti, vaikka jo äitiyslomalla ja hoitovapaalla hoidin kaikki kustannukset asumiskustannuksia myöten, mies maksoi vain ruuat pöytään.

Isä on tunnustanut lapsen, siitä ei ole kyse. Mies ei vain halua sopia mitään virallisesti. Ja mulla on olo, että jos pakotan, nyt hyvin sujuneet tapaamiset hankaloituvat huomattavasti. Yritän pitää välejä hyvänä, jotta lapsi ei kärsisi tässä välissä.

Musta on hirveetä kun vanhemmat alkaa tapella lapsen elatusasioista =( Kannatta mennä suoraan sinne lastenvalvojalle ja selvittää siellä noi kuviot. Miehen on käytännössä pakko suostua siihen että lapsen elatuksesta on mustaa valkoisella.

Ja vaikka lapsi olisi puolet ja puolet vanhemmillaan, mutta esim. meillä mies on HUOMATTAVASTI hyvätuloisempi kuin minä, juurikin tuloerojen vuoksi isä maksaa omasta tahdostaan hiukan elatusmaksuja.

Mä en laskenut marraskuuta elatusmaksuihin, vaikka erosimme ihan alkukuusta, joten se kaksi viikkoa tammikuussa menee sen kanssa (mun mielestäni) päittäin. Mies ei kommentoinut tähän mitään.

Kaikki lapsen hankinnat ovat aina olleet mun kontolla, ihan alusta lähtien. Kun lapsi on isällään, hän ei joudu maksamaan muuta kuin ruuat.

Mua harmittaa, kun mies aina antaa ymmärtää, että olen ahne ja opportunisti, vaikka jo äitiyslomalla ja hoitovapaalla hoidin kaikki kustannukset asumiskustannuksia myöten, mies maksoi vain ruuat pöytään.

Jos teillä on kaikki paperilla niin ala noudattaa niitä pilkulleen. Isä toimii miten toimii, ei muuta yhteyttä. Täydellinen rauhoittuminen ja parempi jos vielä saisit jonkun tekemään vaihdon niin ei tarvitse sun tressata mitään.
Kaikki rauhoittuu ja loksahtaa paikalleen. Kaikki tuo riita on turhaa ja vaikuttaa lapseen. Ole sinä se aikuinen. JOs mies ei maksa niin viet asian ulosottoon.

Isä on tunnustanut lapsen, siitä ei ole kyse. Mies ei vain halua sopia mitään virallisesti. Ja mulla on olo, että jos pakotan, nyt hyvin sujuneet tapaamiset hankaloituvat huomattavasti. Yritän pitää välejä hyvänä, jotta lapsi ei kärsisi tässä välissä.

Sinänsä kiva tavoite, mutta ei selkeästi toimi ko. miehen kanssa. jos toinen olisi joku täyspäinen ja järkevä, niin eihän noihin mitään "virallisia" sopimuksia tarvittaisi, mutta jos toinen kerran ei suostu maksamaan mitään, niin pakkohan sinun on ulkopuolista apua asiaan pyytää.

Meillä mies maksoi paljon, itse en saanut äitiyslomalla tai varsinkaan hoitovapaalla kuin minimit.
Minä maksoin ruuat ja venytin penniä, mutta kaikki lapsen hankinnat tein minä ja silti sain huutia kun itse ostamani vein mukanani vaikka miehelle jätinkin omia huonekalujani vaikka kuinka enkä saanut yhteisestä asunnostakaan mitään. Ahneeksi minutkin haukuttiin. Vaikka otin vain ne tavarat mitkä minulle kuului ja välttämättä tarvitsin ja lastenvalvojalla hyväksyin sen elatusmaksun mukisematta mitä lv ehdotti.
Siitäkin kauhea valitus, että törkeät maksut ja minä pääsen taas tuhlaamaan ja rahat menee minun humputuksiin (?!?)
Laskin vieläpä tarkasti vastikään 50% lapsen osuudesta vuokraan, vakuutuksiin yms, vaatteisiin ja ruokiin ja kyllä ne siellä lastenvalvojalla laskea osaavat.

Ehkä sitä pahaa mieltä on päästävä jotenkin purkamaan.
Mutta viis niistä, nyt soitat sinne lastenvalvojalle. Kerrot siellä miten asiat on.

Taidan vielä yrittää ottaa yhteyttä mieheen ja kysyä miten tämän asian kanssa toimitaan. Kiva hoitaa näitä tekstareiden avulla :mad:

Jos asiat eivät kerta kaikkiaan selkene, kai se aika lastenvalvojalle on varattava. Tykkäsi mies siitä tai ei.

Jos teillä on kaikki paperilla niin ala noudattaa niitä pilkulleen. Isä toimii miten toimii, ei muuta yhteyttä. Täydellinen rauhoittuminen ja parempi jos vielä saisit jonkun tekemään vaihdon niin ei tarvitse sun tressata mitään.
Kaikki rauhoittuu ja loksahtaa paikalleen. Kaikki tuo riita on turhaa ja vaikuttaa lapseen. Ole sinä se aikuinen. JOs mies ei maksa niin viet asian ulosottoon.

Ei ole paperilla mitään. Mies jo uhosikin yhdessä viestissä, että vie ulosottoon. Mä niin toivon, ettei siihen tarvitsisi mennä.

Ei sinne lastenvalvojalle sitä miestä tarvitse mukaan saada, menet yksin, kyllä ne sieltä ottavat yhteyttä lapsen isään jotta asia etenee.

Tavoite ihan kiva, että välit pysyisivät, mutta ei kai sen tarvitse tarkoittaa sitä, että lapsen isä pääsee kuin koira veräjästä ilmanmittään kuluja koskien omaa lastansa.

Mä en voi mitään sille mutta minusta on jotenkin, miten sen nyt sanois, typerää/hassua että elämä on kiinni elareista. Siis joskus tuntuu että yh:n talous kaatuu totaalisesti siihen jos etävanhempi ei maksa elareita. Varmasti monet riidat just aiheutuu siitä kun vanhemmat alkavat tapella noista elatusmaksuista.
Itse olen eronnut reilu 2 vuotta sitten enkä ole penniäkään elareita exältä saanut enkä halunnut. Itse tulen omillani toimeen ja mulle riittää että exä on mukana lasten elämässä. Mitään virallista sopimusta emme ole tehneet. Lapset on isällään aina jos olen esim iltavuorossa tai viikonloppuna/koululaisten loma-aikaan töissä ja hyvin on ainakin tähän asti pelittänyt.

Ei ole paperilla mitään. Mies jo uhosikin yhdessä viestissä, että vie ulosottoon. Mä niin toivon, ettei siihen tarvitsisi mennä.

Sun pitää ottaa yhteyttä lastenvalvojaan ja saada kaikki paperille. Muutoin olet ihan miehen metkuilun alla ja lapsesi on leikkikaluna.

Yhteistyössä