elatus asiaa, kohtuuton summa? vai minäkö kohtuuton??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minävain
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Alkuperäinen kirjoittaja minävain:
en puhu paskaa, kun tänään kävin sossussa. sori vain!
Kyllä, viime kuussa asuin tässä vielä poikani kanssa ja hyvin irtosi rahaa, niin kelalta kuin sossusta.

Mutta ei enää. tämä asunto on kelalle liian iso. Sossulle liian iso. ja ne ottaa vain huomioon sen minkä ne saa jakamalla tämän vuokran neliöillä ja kertomalla sen sillä mun sopivalla kämpällä.......... ja tuloksena on halpa asunto.

Eikö asumistuessa oo joku neliömäärä/hlö? Kun mä en ainakaan ymmärrä, että kuinka ap:n asumistuki lasketaan? Tyhmä minä :ashamed:

eli, kun asun yksin mun max neliöton 40 neliöä. mutta kun asuin tässä taanoin poikani kanssa niin tässä on 65.5. ja vuokra 450e
ja kela ja sossu laskee nyt niin että 450/65.5=6.9e neliö

ja 6.9ex40=274.80e ois mun vuokra ns.tähän asuntoon. Ja mä pystysin sen maksaan ihan hyvin.Mutta eihän täällänoin halpoja pikku asuntoja todellisuudessa ole.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-79:
En mäkään oikein tiedä kuinka se lasketaan, mutta sellainen käsitys mulla olisi että yksin asuvalla voidaan antaa asumistukea siihen 37 neliöön asti (eikö se tuo ollut yksinasuvalla? ) ja se ylimenevä osa pitää maksaa itse?

Muistaisin, että kahdella neliömäärä on 57. Meillä on tässä muistaakseni 63 neliötä. Vanhassa asunnossa neliöitä just sen 57, mutta vuokra vähän kalliimpi. Tässä vuokra tosiaan vähän halvempi, mutta neliöitä enemmän joten itselle tulee vähän enemmän maksettavaa kuin vanhassa kämpässä.

Jotenkin näin, mäkin sen muistelin... Enkä siitä jakamisesta vai kertomisesta ymmärtäny mitään.

En mäkään oikein tiedä kuinka se lasketaan, mutta sellainen käsitys mulla olisi että yksin asuvalla voidaan antaa asumistukea siihen 37 neliöön asti (eikö se tuo ollut yksinasuvalla? ) ja se ylimenevä osa pitää maksaa itse?

Muistaisin, että kahdella neliömäärä on 57. Meillä on tässä muistaakseni 63 neliötä. Vanhassa asunnossa neliöitä just sen 57, mutta vuokra vähän kalliimpi. Tässä vuokra tosiaan vähän halvempi, mutta neliöitä enemmän joten itselle tulee vähän enemmän maksettavaa kuin vanhassa kämpässä.

Jotenkin näin, mäkin sen muistelin... Enkä siitä jakamisesta vai kertomisesta ymmärtäny mitään.

No en mäkään, vaan ole käsittänyt asian niin kuin tuossa selitin.

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Ni alkuperäses kirjotukses sul oli kolme lasta.Nyt mainitsit pojan.

Niin mitä epäselvää? Kolme lasta joista yksi asunut hetki sitten vielä ap:lla. Niin mä ainakin sen käsitin.

Kyllä, nuorin asui hetken mulla ja koululaiset jäi heti erossa isälle. Kunnes ikävä painoi päälle nuorimmaiselle liikkaa.......

eli, kun asun yksin mun max neliöton 40 neliöä. mutta kun asuin tässä taanoin poikani kanssa niin tässä on 65.5. ja vuokra 450e

ja 6.9ex40=274.80e ois mun vuokra ns.tähän asuntoon. Ja mä pystysin sen maksaan ihan hyvin.Mutta eihän täällänoin halpoja pikku asuntoja todellisuudessa ole.

Joo, ei riittäny mun aivot tähän korkeemman asteen yhtälöön... (Lukiossa aina matikka 5, ja vielä lyhyt....) Mutta noinhan se menee, ehkä sun täytyy sit ruveta kattoon uutta ja pienempää asuntoa. Niin siis kai sä tuohon omaan neliömäärääs saat as.tukea?

Joo, ei riittäny mun aivot tähän korkeemman asteen yhtälöön... (Lukiossa aina matikka 5, ja vielä lyhyt....) Mutta noinhan se menee, ehkä sun täytyy sit ruveta kattoon uutta ja pienempää asuntoa. Niin siis kai sä tuohon omaan neliömäärääs saat as.tukea?

Munkin matikka 5,mutta vanhemmuuteen näköjään seki oppi menee perille :)
Juu,saan mä sitte kun löytyy se oikeen kokonen asunto ja oikeella hinnalla.Koska ne on täsmälleen saman hintasia kun tää iso.

Juu,saan mä sitte kun löytyy se oikeen kokonen asunto ja oikeella hinnalla.Koska ne on täsmälleen saman hintasia kun tää iso.

Mutta eikö sun kuuluis saada nytkin as.tukea, siihen 40m2 asti?

ei,koska ne laskee tän niin "halvaksi",eli muka vuokraksi sen 274.... ne ottaa sen vain huomioon.Ja senhän mä kykenisin maksaan itse.

Mutta eikö sun kuuluis saada nytkin as.tukea, siihen 40m2 asti?

Ei saa jos käteen jää 750 euroo kuus.

Kyllä mun yks kaveri saa asumistukea omiin neliöihinsä, vaikka asunnossa neliötä varmaan 20 enemmän kuin se yksinasuvan osuus on.

nääkin varmaan niin kelakohtasia kuka istuu "päättämässä".
Kävin kyllä kysymässä...

Meillä oli niin et sossu hyväksy aikoinaan miehelle isomman asunnon koska lapset olivat sillä viikonloppuisin..ei YKSIÖÖN mahdu 3 lasta aikuisen lisäks..
Se on se tietty summa minkä hyväksyy sossussa .. kannattaa soittaa , nimittäin jos lapset sullakin välillä..

Alkuperäinen kirjoittaja CrystalBlue:
Meillä oli niin et sossu hyväksy aikoinaan miehelle isomman asunnon koska lapset olivat sillä viikonloppuisin..ei YKSIÖÖN mahdu 3 lasta aikuisen lisäks..
Se on se tietty summa minkä hyväksyy sossussa .. kannattaa soittaa , nimittäin jos lapset sullakin välillä..

koetin kyllä.ei niin ei. eikä mun lapset tule edes tähän. me mennään aina sitte mummolaan 200km päähän joka toinen viikonloppu ja viikolla käyn siellä isän luona....

joo,mun vähillä rahoilla kauheesti linja autoillaan 200km......:(
Mutta kun ei viihdy niin ei viihdy. Mulla ei ole edes kalusteita juuri mitään, niin eihän ne viihdy.

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Ei saa jos käteen jää 750 euroo kuus.

Kuinkahan mä oon sitten saanu as.tukea, vaikka kuussa jäi käteen n.1400?+elarit+lapsilisät? Taisin saada jotain 100? paikkeilla kuussa as.tukea....

kummasti saajos on lapsi.mäki sain "sikana" rahaa kun oli poika..... tai kun asui vielä mulla......

Alkuperäinen kirjoittaja CrystalBlue:

koetin kyllä.ei niin ei. eikä mun lapset tule edes tähän. me mennään aina sitte mummolaan 200km päähän joka toinen viikonloppu ja viikolla käyn siellä isän luona....

joo,mun vähillä rahoilla kauheesti linja autoillaan 200km......:(
Mutta kun ei viihdy niin ei viihdy. Mulla ei ole edes kalusteita juuri mitään, niin eihän ne viihdy.

Jo on oikeesti kumma sossu teillä! Sen verran mitä olen kuullut ja itekkin joskus saanut niin asuntoon perus sohvat sängyt jne kaikille asukkaille.. Kyllä nyt luulis auttavan lapsiperhettä varsinkin.. eihköhän se ero oo jo lapsillekin jo ihan tarpeeks vaikeeta saatikka se et joutuu ramppaa sinne tänne..

:hug:

minä valittaisin kelaan tosta asumistukipäätöksestä.

Eihän ne voi laskea sitä neliöhintaa 6.9?/neliö.
Eli siis ne ei voi laskea isomman kämpän neliövuokran mukaan sen asunnon vuokraa, mikä olisi oikeutettu ap:lle, koska isommissa kämpissä on aina neliövuokra pienempi, kuin pienemmissä kämpissä.
Eli pienemmässä kämpässä voi neliövuokra olla helpostikin 10?/neliö, vaikka se nyt nykyisessä kämpässä olisikin 6.9?/neliö

Kannattaa tosiaan mennä juttelemaan kelaan näistä asioista!

Alkuperäinen kirjoittaja nättitähti:
mikset muuta pienempään asuntoon? kun kerran lapset ei ole sun luona vaan ootte mummulassa. saisit ees hieman rahaa elämiseen. kela laskee joskus aika hassusti,kokemuksesta.

Tuossa aikasemmin jo kirjoitin että olen hakenut pienempää, mutta ei niin pian saa, ja aikas kysyttyjä nää pienet asunnot.

Yhteistyössä