elatus asiaa, kohtuuton summa? vai minäkö kohtuuton??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minävain
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

minävain

Vieras
Tänään oli elatus maksuista laskenta/päätöksen teko...

Tiivistettynä,minä työtön 750e jää käteen, ja kaikki 3 lasta miehellä.

Minun vuokra on 450e,tällä hetkellä liian iso minulle ja en saa yhtään asumistukea. Toimeen tulotukea kävin laskemassa,en saa yhtään...

Näinkin olen jo erittäin tiukilla...

Nyt alan sitten kuukausittain maksamaan 150e miehelle lapsista. Siis yhteensä.

Siis tiedän, pienihän tuo summa sinänsä on, mutta kaverini on vakituisessa työssä ja maksaa minimiä 2 lapsestaan 240e/kk (yhteensä). Siihen verrattavissa minä en valita tyhjästä. Hän valittaa.

lisäys vielä, minun käyttämät lääkeet on 50e/kk... että minun kuukausi budjetti on aika pieni,millä pitää pärjätä laskuissa ja ruuissa.

Ja huoltajuus sopimuksissa lukee että lasten hankinnoista huolehditaan yhdessä.

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Kovempi työ ja rahanmeno sillä on joka ne lapset oikeasti hoitaa että kyllä 50 euroo per lapsi on niin pieni summa etten kehtaisi edes sanoa.

Mutta ap:lla pienet tulot, asiahan olisi aivan eri jos hän olisi töissä.

Miksi ap et muuten saa asumistukea, kun on kerran noin pienet tulot?

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-79:
Kovempi työ ja rahanmeno sillä on joka ne lapset oikeasti hoitaa että kyllä 50 euroo per lapsi on niin pieni summa etten kehtaisi edes sanoa.

Mutta ap:lla pienet tulot, asiahan olisi aivan eri jos hän olisi töissä.

Miksi ap et muuten saa asumistukea, kun on kerran noin pienet tulot?

Kela laskee neliöiden mukaan. Ja tässä asunnossa on neliövuokra pieni, ja ne kertoo sen "minulle sopivalla" asunnolla, eli noin 30-45nelilöä ja summaksi tulee niin pieni vuokra että voin sen maksaa. Muka.

Mutta alkuperäinen puhuu paskaa jos väittää et vuokra on 450 euroa ja tulot 750 euroa ettei saa muka toimeentulotukea jos lääkemenotkin on 50 euroo kuussa.Sossu hyväksyy vuokran ja paakolliset lääkkeet sekä sähkön et taatusti saa toimeentulotukea.Eikä sillon joudu mitään lapsista maksamaan josei jää rahaa edes itsensä elättämiseen.
Ja on tosi hyvä päiväraha kun mun palkkanikaan ei ole tuota summaa käteen.

Alkuperäinen kirjoittaja Malviina:
Pitäsiköhän sun hankkia pienempi asunto, jotta saisit asumistuen? Minusta 50e per lapsi ei ole paljon.

Olen kyllä hakenut! Mutta eihän niitäkään noin vain saa...
Ei ole 50e/lapsi paljon. Mutta ihmettelen vain että missä menee se "raja" että työssä käyvä maksaa 120e/lapsi. Vaikka tulot monin kertaiset.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Alkuperäinen kirjoittaja minävain:
Katsottiin tottakait. Mutta eihän miehen tuloilla ollut mitään merkitystä,kun lapset asuu siellä.

Kyllä täällä lastenvalvoja kysyi minunkin tulot ja menot, vaikka lapset minulla ovatkin.

No ei täällä haluttu edes exän tuloja tietää, kun tyydyin 120?/kk.

Mutta alkuperäinen puhuu paskaa jos väittää et vuokra on 450 euroa ja tulot 750 euroa ettei saa muka toimeentulotukea jos lääkemenotkin on 50 euroo kuussa.Sossu hyväksyy vuokran ja paakolliset lääkkeet sekä sähkön et taatusti saa toimeentulotukea.Eikä sillon joudu mitään lapsista maksamaan josei jää rahaa edes itsensä elättämiseen.

en puhu paskaa, kun tänään kävin sossussa. sori vain!
Kyllä, viime kuussa asuin tässä vielä poikani kanssa ja hyvin irtosi rahaa, niin kelalta kuin sossusta.

Mutta ei enää. tämä asunto on kelalle liian iso. Sossulle liian iso. ja ne ottaa vain huomioon sen minkä ne saa jakamalla tämän vuokran neliöillä ja kertomalla sen sillä mun sopivalla kämpällä.......... ja tuloksena on halpa asunto.

Katsottiin tottakait. Mutta eihän miehen tuloilla ollut mitään merkitystä,kun lapset asuu siellä.

Kyllä täällä lastenvalvoja kysyi minunkin tulot ja menot, vaikka lapset minulla ovatkin.

kyllä ne kysyi. mutta ei ne mitään niillä tiedoilla tehneet.

Alkuperäinen kirjoittaja terijoen takaa:
no ei ole kyllä kolmasta lapsesta paljon. Eli miehelläsi on yksinhuoltajuus?

meilläon yhteishuoltajuus, mutta asuvat miehellä

Ei huolto"muodolla" ole elatusmaksujen kanssa mitään tekemistä.

no sen varran, et jos kokonaan asuu toisella, niin sitten vois toinen maksaa enemmän kuluja. Mut jos asuu vuoroviikoin (esim) niin sitten ei elatusta tarvi niin paljoa maksaakaan

Kyllä, viime kuussa asuin tässä vielä poikani kanssa ja hyvin irtosi rahaa, niin kelalta kuin sossusta.

Mutta ei enää. tämä asunto on kelalle liian iso. Sossulle liian iso. ja ne ottaa vain huomioon sen minkä ne saa jakamalla tämän vuokran neliöillä ja kertomalla sen sillä mun sopivalla kämpällä.......... ja tuloksena on halpa asunto.

Eikö asumistuessa oo joku neliömäärä/hlö? Kun mä en ainakaan ymmärrä, että kuinka ap:n asumistuki lasketaan? Tyhmä minä :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja terijoen takaa:
no sen varran, et jos kokonaan asuu toisella, niin sitten vois toinen maksaa enemmän kuluja. Mut jos asuu vuoroviikoin (esim) niin sitten ei elatusta tarvi niin paljoa maksaakaan

Ei yksinhuoltajuus automaattisesti tarkoita sitä, että lapsi ei voisi asua vuoroviikoin molempien vanhempien luona. Ja moni yhteishuollossa oleva lapsi ei tapaa koskaan etävanhempaansa, joten näin ollen huoltajuuden termillä, ei ole mitään tekemistä elatusmaksun suuruuden kanssa. Olipa sekavasti kirjoitettu.

Ni alkuperäses kirjotukses sul oli kolme lasta.Nyt mainitsit pojan.

Eikö asumistuessa oo joku neliömäärä/hlö? Kun mä en ainakaan ymmärrä, että kuinka ap:n asumistuki lasketaan? Tyhmä minä :ashamed:

En mäkään oikein tiedä kuinka se lasketaan, mutta sellainen käsitys mulla olisi että yksin asuvalla voidaan antaa asumistukea siihen 37 neliöön asti (eikö se tuo ollut yksinasuvalla? ) ja se ylimenevä osa pitää maksaa itse?

Muistaisin, että kahdella neliömäärä on 57. Meillä on tässä muistaakseni 63 neliötä. Vanhassa asunnossa neliöitä just sen 57, mutta vuokra vähän kalliimpi. Tässä vuokra tosiaan vähän halvempi, mutta neliöitä enemmän joten itselle tulee vähän enemmän maksettavaa kuin vanhassa kämpässä.

Yhteistyössä