ELATUAVUSTA?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmeissään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmeissään

Vieras
Olemme mieheni kanssa eläneet avoliitossa ja meillä on yhteinen lapsi, nyt mies on virallisesti muuttanut pois yhteisestä vuokra-asunnostamme. Olemme keskenämme sopineet ottavamme etäisyyttä suhteeseemme ja katsomme myöhemmin josko palaisimme yhteen. Yhteinen lapsemme asuu kanssani. Onko miehellä PAKKO maksaa elatusapua jos en sitä halua?? Tai en aio edes vaatia mitään sellaista koska mieheni osallistuu muutenkin kaikkiin lasta koskeviin kustannuksiin. Ja koska voi olla mahdollista että palaamme vielä yhteen niin olisi ihan kohtuutonta häntä pistämään jotain elatuapuja maksamaan kun en niitä halua ja tarvitse. Kelasta sanoivat että minä saan lapsilisiin jonkun yh-korotuksen koska mies ei enää asu samassa osoitteessa. Sikäli ristiriitaista että yhteishuoltajuus meillä pätee ilman mitään eri sopimustakaan. Onko tämä elatusapu kyseessä vain jos meillä ei ole yhteishuoltajuutta. Ihmeellisiä kiemuroita nämä tämmöset. Auttakaa joku jolla kokemusta.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Just. No mutta lähinnä huolettaa tosiaankin se ettei mieheltäni kukaan, kaupunki yms.ala karhuamaan mitään elatusmaksuja jos niitä en ole vaatinutkaan.

eivät vaadi, yh korotus lapsilisiin ei ole mitenkään niihin sidoksissa, ja kunnan maksama elatustuki on itse haettava kunnalta, joten jos/kun sitä et hae, ei sitä kukaan takaisinkaan peri.

Jos jompikumpi teistä joskus toimeentulotukea hakee, niin siellä ollaan tarkkoja siitä että elatusmaksut on sovittu ja niitä maksetaan, muuten saatte tehdä niinkuin itse parhaaksi näette.